eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
730 دنبال‌کننده
200 عکس
812 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 سپیدی پیشانی و زیرگلوی امام حسین(ع) جذب کننده است❗️ 📌لذا وقتی راجع به حضرت زهرا(س) بحث کردم، در مسئلۀ علّت مبقیۀ دین، امام حسین(ع) مطرح شد. بقای دین از مسیر امام حسین(ع) _گفتارش و اعمالش_ بود. تنها مسئلۀ ارائۀ طریق نیست و به این معنا دست‌گیری است. روایتی را در بحارالانواراست، «رُوِيَ فِي بَعْضِ الْكُتُبِ الْمُعْتَبَرَةِ عَنِ الطَّبَرِيِّ»؛ بعضی از کتب معتبر از طبری نقل کرده‌اند. 🔻«عَنْ طَاوُسٍ الْيَمَانِيِّ»؛ می‏گوید: از طاووس یمانی نقل کرد: «أَنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ(ع) كَانَ إِذَا جَلَسَ فِي الْمَكَانِ الْمُظْلِمِ يَهْتَدِي إِلَيْهِ النَّاسُ»1️⃣؛ وقتی امام حسین(ع) در یک محل تاریکی می‎نشست، مردم را به سوی خودش جلب می‎کرد. 📌خوب دقّت کنید دارد: «بِبَيَاضِ‏ جَبِينِهِ وَ نَحْرِهِ»؛ به سپیدی پیشانی و زیرگلویش. وقتی در یک جای تاریک می‎نشست، با سپیدی پیشانی و زیر گلویش مردم را به سوی خود جلب می‎کرد. «یَهتَدِی» هم در روایت آمده و مسئلۀ هدایت است. 🔻 از مسائلی که در ارتباط با امام حسین(ع) است، مسئله این‏طور به ذهن می‏آید که ایشان جالب توجّه است و همین موجب می‎شود که به خودش جذب می‏کند. یک امری در ارتباط با پیشانی امام حسین(ع) و زیر گلوی امام حسین(ع) بوده است. 1️⃣بحارالأنوار، ج 44، ص189 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 سرِّ جذب سپیدی پیشانی و زیرگلوی امام‌حسین(ع) ❗️ 📌اگر کسی به تاریخ مراجعه کند، می‎بیند: در روز عاشورا، اوّلین ضربۀ کاری که به امام حسین(ع) وارد شد، سنگی بود که به پیشانی او خورد. آخرین ضربه، ضربه‏ای بود که به گلویش وارد شد. قرن‏هاست همین مطلب گفته می‎شود و مجالس به نامش منعقد می شود و جذب می‎کند. در تاریکی‎ها، همین جلب می‎کند و انسان را می‎کِشد. 📌این معنا را خود ما هم می‎بینیم و مشهود است که مجالس به نام امام حسین(ع) چقدر جاذب و جالب است. این جذبه‎ها انقلاب درونی درست می‏کند. یک انسان برتر، حضور شخصی لازم ندارد برای اینکه ایصال به مطلوب بکند. بدون حضور ظاهری هم می‎کِشد. کشش امام حسین(ع)، قوی است. 📌 در این جهت به خصوص نسبت‏به آلوده‎ها کشش دارد. احیای نفوس مؤمنین به هدایت امام حسین(ع) است. زیر سایۀ همین هدایت امام حسین(ع) و از مسیر اوست که دین باقی مانده است. اگر امام حسین(ع) نبود، این مسیر و مجری نبود. الآن هم از اسلام خبری نبود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ ◾️داستان دوست داشتن!!! 🔻رُوِیَ اَنَّهُ قالَ رجُلٌ لِعَلیِّ ابنِ الحُسینِ عَلَیهِمَا السَّلامُ : «إِنِّي لَأُحِبُّكَ فِي اللَّهِ حُبّاً شَدِيداً فَنَكَسَ (ع) رَأسَهُ‌ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ‌ أُحَبَّ‌ فِيكَ‌ وَ أَنْتَ‌ لِي‌ مُبْغِضٌ ثُمَّ قَالَ لَهُ أُحِبُّكَ لِلَّذِي تُحِبُّنِي فِيهِ.» ترجمه: من شما را به خاطر خدا بسیار دوست دارم. حضرت سر مبارک خود را به زیر انداخت، آن گاه فرمودند: خدایا من به تو پناه می‌برم از این که مرا به خاطر تو دوست داشته باشند؛ ولی تو خودت نسبت به من خشمگین باشی. من تو را به خاطر آن چه به خاطر آن مرا دوست دارد، دوست دارم. 🔰شرح: در روایتی دارد: شخصی آمد خدمت زین العابدین صلوات الله علیه، به حضرت عرض کرد به این که: من شما را دوست می‌دارم برای خدا و دوستی شدید؛ یعنی خیلی دوستتان دارم. 📌 «جاءَ رجُلٌ لِعَلیِّ ابنِ الحُسینِ عَلَیهِمَا السَّلامُ قالَ: اِنّي لَاُحِبُّکَ فِی اللهِ حُبّاً شَدِیداً»؛ من خیلی شما را دوست می‌دارم؛ اما برای خدا دوست می‌دارم. دارد در روایت: «فَنَكَسَ عَلَیهِ السَّلامُ رَأْسَهُ»؛ وقتی که این را گفت، حضرت، سرش را انداخت پایین.«نَكَسَ» یعنی سرش را انداخت پایین. معلوم می‌شود، یک قدری تأمل کردند؛ 📌 چون دارد: « ثُمَّ قَالَ» سرش را انداخت پایین بعد حضرت این جملات را فرمود: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ» خدایا پناه به تو می‌برم. «أَنْ‌ أُحَبَّ‌ فِيكَ»؛ من را دوست بدارند برای خاطر تو. «وَ أَنْتَ‌ لِي‌ مُبْغِضٌ»؛ مردم من را برای خاطر تو دوست بدارند؛ اما تو نسبت به من خشمگین باشی. خیلی جمله مهم است. «ثُمَّ قَالَ لَهُ»؛ پس حضرت رو کرد بهش، 📌 فرمود این جمله را: «أُحِبُّكَ لِلَّذِي تُحِبُّنِي فِيهِ»؛ من هم تو را دوست می‌دارم برای آن موجودی که تو برای خاطر او، من را دوست می‌داری . حالا، دو تا مطلب را من می‌خواستم بگویم، از توی این روایت. اوّل: و او این است که دوستی‌ها باید بر محور خدا باشد؛ یعنی آدم کسی را دوست می‌دارد، برای خاطر خدا دوستش بدارد. 📌 البته ما روایات زیاد داریم: حُبِّ فِی الله، بُغضِ فِی الله. خیلی روایات داریم که دوستی‌ها بر محور خدا باشد، اگر انسان کسی را علاقمند است بهش. 📌مطلب دوّم: که می‌خواهم روی این تکیه کنم، روایات زیاد داریم؛ که تو این روایت هست که نکتۀ اساسی‌اش این بود: وای از آن روزی که مردم به عنوان این که من متدیّنم، همچین ساده‌اش کنم، مرا دوست بدارند؛ یعنی برای خاطر خدا. متدیّن یعنی برای خدا، دیگر که تعارف نداریم، هان؟!. برای این که مرا متدیّن می‌داند، مرا دوست بدارند؛ اما چی؟! من نعوذبالله، خلاف کار باشم عندالله. 📌می‌فهمی‌ چه می‌خواهم بگویم؟! بینی و بین الله. آن‌ها برای خاطر خدا، من را دوست می‌دارند و حال این که من نعوذبالله، خلاف کارم عندالله؛ یعنی مراعات احکا م شرعیه را،هان؟!، نمی‌کنم، فهمیدی؟ آن ها می‌گویند: آدم متشّرع خوبی است؛ ولی من کارهای خلاف شرع می‌کنم. همچین ساده‌اش کردم. 📌 آن چه مهم بود در روایت، این بود. که حضرت روی او تکیه کرد. حضرت رو آن تکیه کرد، ها! شد؟! آن برگشت گفت: من شما را خیلی دوست می‌دارم، برای خاطر خدا هم دوستتان دارم. سرش را انداخت پایین، فکر کرد، سرا بلند کرد، گفت: خدا! پناه به تو می‌برم که مردم من را برای خاطر تو دوست بدارند؛ ولی من چی باشم؟پیش تو، من مغبوض باشم؛ ولی تو من را دوست نداری؛ بلکه چی؟ مورد خشم تو باشم. برای چی؟ مگر خدا به کسی بی‌جهت خشمگین می‌شود؟ 📌 هان! برای خلاف کاری، خطا، توجّه کنید، چه عرض کردم. آن وقت بعد در جواب بهش فرمودند: به اینکه من هم تو را دوست می‌دارم برای همان موجودی که تو مرا برای او دوست می‌داری؛ یعنی من هم تو را برای خاطر خدا دوست می‌دارم. 1- تحف العقول،صفحه 282 - بحار جلد 75، صفحه140 وَ قَالَ لَهُ رَجُل‌ إِنِّي لَأُحِبُّكَ فِي اللَّهِ حُبّاً شَدِيداً فَنَكَسَ(ع)رَأْسَهُ‌ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ‌ أُحَبَ‌ فِيكَ‌ وَ أَنْتَ‌ لِي‌ مُبْغِضٌ ثُمَّ قَالَ لَهُ أُحِبُّكَ لِلَّذِي تُحِبُّنِي فِيهِ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍جوانی دوران پاکی روح❗️ 📌 حضرت علی(علیه السلام ) در هنگام مراجعت از صفّین، در نامه ای به امام حسن(علیه السلام ) می فرمایند: من در جوانی به ادب کردن تو مبادرت ورزیدم. 1️⃣ 🔻 چرا که انسان تا زمانی كه جوان است و هنوز آلوده نشده و بذر این شجرۀ خبیثه در درون او ریشه نكرده، می‎تواند به راحتی از حدود الهی حفاظت کند؛ هرچند که این حفاظت مستلزم نوعی مراقبت است، ولی این مراقبت نسبت به موقعیت های دیگر، راحت تر صورت می گیرد. 1️⃣ «فَبَادَرْتُكَ‏ بِالْأَدَبِ قَبْلَ‏ أَنْ يَقْسُوَ قَلْبُكَ وَ يَشْتَغِلَ لُبُّكَ». بحارالأنوار، ج1، ص223 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani 🔻🔻 علیه السلام مبارک باد 🔻🔻🔻
﷽ 📍 نقش هدایتی و احیای نفوس در مجالس امام حسین(ع) ❗️ 📌 لذا گاهی به دوستانم می‏گویم که بدانید مجالسی که به نام امام حسین(ع) است، نقش هدایتی و احیای نفوس دارد. به هر نحوی می‏توانید نقشی در آنها داشته باشید. 📌آنچه می‎شود گفت، از نظر عمل برای انسان به صورت مسلّم مقبول است، همین عملی است که در مجالس امام حسین(ع) است. مطلب ظریفی است. 📌شرط قبولی عمل، مسئلۀ محبّت نسبت‏ به اولیای خدا و پذیرش سرپرستی آن‏هاست. آن هم به جهت نقشی است که آن‏ها در هدایتگری انسا‏ن‏ها دارند. اگر انسان در این نقش کمک کند، چقدر بالاست! البته منظور این نیست که کار خاصّی انجام بدهد؛ و لو شده انسان، دوست، رفیق یا هر کسی را که بتواند، در این مسیر قرار بدهد «مَنْ أَحْيَا نَفْساً فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً»1️⃣. 📌 احیای نفس غیر احیای بدن است. احیای نفس در ارتباط با بُعد انسانیّت اوست. انسانی را نجات بدهد که نجات دادن، در این طریق قرار دادن است. چقدر عظمت دارد! در هر مجلس، محفل و رابطه‎ای که در آن مسائل هدایتی مطرح است، اگر انسان بتواند نقش داشته باشد، بهترین عمل است. 📌 البته مخلصانه برای خدا باشد. می‎تواند این عمل مخلصانه را در قیامت برای خدا ارائه کرده و افتخار کند تا ناجی او باشد؛ چون کاری است که اولیای خدا می‎کردند. 1️⃣ هرکس یک نفر را زنده کند، مثل آن است که همۀ انسان‌ها را زنده کرده است. الکافی، ج 4، ص57- بحارالأنوار، ج 93، ص170 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 شرافت ذاتی نیمه شعبان❗️ 📌 اختصاص دارد برای اتصال، نیمه شعبان است. نیمه شعبان. من نمی‌خواهم وارد شوم. از نظر موقعیت زمانی این‌طور است که یک شرافت ذاتی دارد و یک شرافت ما می‌گوییم عرضی دارد. شرافت ذاتی نیمه شعبان این همه ما روایات داریم. 🔻چه بسا اصلاً همین موجب بوده است که این ظرف زمانی اختصاص پیدا کرده است به آن مولود آن چنانی. مثل ظرف مکانی کعبه. خوب دقّت کنید آنجا یک شرافت ذاتی مکانی دارد کعبه. 🔻این موجب شده است که علی(علیه‌السّلام) باید در این ظرف مکانی به دنیا بیایید. شرافت ذاتی مکانی موجب شده است که علی(علیه‌السّلام) آنجا شریف‌ترین موجودات حق ولی‌الله‌اعظم. مال مکان. 🔻نیمه شعبان عین تقریباً می‌شود گفت کعبه است از نظر زمانی از نظر شرافتش شرافت ذاتی دارد این. و این موجب شده است که این ظرف باید انتخاب بشود از ظرف خداوند برای امام زمان(صلوات الله علیه). 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍دعای شب نیمه شعبان❗️ 📌حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌حسین آقا تهرانی از مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی نقل کردند که ایشان توصیه فرمودند 🔻 برای سلامتی و دفع بلا و گرفتاریدر شب نیمه شعبان بین نماز مغرب و عشا این دعا 21 مرتبه خوانده شود: بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَلِیمٌ حَلِیمٌ ذوُ اَنَاةٍ وَ لاَ طَاقَةَ لَنَا بِحُکْمِکَ یَااللهُ یَااللهُ یَااللهُ، اَلْاَمَانُ اَلْاَمَانُ اَلْاَمَانُ مِنَ الطّٰاعُونِ وَ الْوَبَاءِ وَ مَوْتِ الْفُجْأةِ وَ سُوءِالْقَضَاءِ وَ شَمَاتَةِ الْأعْدَاءِ رَبَّنَا اکْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إنّٰا مُوْمِنوُنَ إنّٰا مُوْقِنُون بِرَحمَتِکَ یَا اَرحَمَ الرّاحِمینَ. 1️⃣ خداوندا! همانا که تو دانا، شکیبا و بردبار هستی و ما تحمل حکم تو را نداریم. خداوندا، خداوندا، خداوندا، به تو پناه می برم، به تو پناه می برم، به تو پناه می برم از طاعون و وبا و مرگ ناگهانی و سرنوشت ناگوار ُ. پروردگارا! هر نوع گرفتاری را از ما دور ساز. به راستی که ما به تو ایمان و یقین داریم. به مهربانیت،ای مهربان ترین مهربانان. 1️⃣ عنوان الکلام مرحوم فشارکی، ص254 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani 🔻🔻🔻 عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔻🔻🔻
📍 شب نیمه شعبان یکی از بهترین شب‌ها❗️ 📌در امشب آزاد می‌شوند انسان‌ها به عدد موهای بدن حیواناتی مثل شتر. ثبت می‌شود عمرها. تقسیم می‌شود ارزاق از سال به سال شروع کرد. 📌بعد گفت «یا محمد(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏) مَن اَحیاها بِتَکبیرٍ وَ تَسبیحٍ و تَحلیلٍ و دُعاءٍ و صَلاه و قَرائتٍ و تَطوع و اِستغفارٍ کانت الجنة لَه مَنزل و مُقیما»؛ 📌در امشب اگر کسی ذکر الهی، تسبیح الهی ،تحلیل، دعا، تلاوت قرآن، نماز مستحبی، استغفار انجام بدهد جایگاه او، استراحت‌گاه او بهشت است. و غفران دارد نسبت به ماتقدم. 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔻🔻🔻
﷽ 📍دعای شب نیمه شعبان❗️ 📌حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌حسین آقا تهرانی از مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی نقل کردند که ایشان توصیه فرمودند برای سلامتی و دفع بلا و گرفتاریدر شب نیمه شعبان بین نماز مغرب و عشا این دعا 21 مرتبه خوانده شود: بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَلِیمٌ حَلِیمٌ ذوُ اَنَاةٍ وَ لاَ طَاقَةَ لَنَا بِحُکْمِکَ یَااللهُ یَااللهُ یَااللهُ، اَلْاَمَانُ اَلْاَمَانُ اَلْاَمَانُ مِنَ الطّٰاعُونِ وَ الْوَبَاءِ وَ مَوْتِ الْفُجْأةِ وَ سُوءِالْقَضَاءِ وَ شَمَاتَةِ الْأعْدَاءِ رَبَّنَا اکْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إنّٰا مُوْمِنوُنَ إنّٰا مُوْقِنُون بِرَحمَتِکَ یَا اَرحَمَ الرّاحِمینَ. 1️⃣ خداوندا! همانا که تو دانا، شکیبا و بردبار هستی و ما تحمل حکم تو را نداریم. خداوندا، خداوندا، خداوندا، به تو پناه می برم، به تو پناه می برم، به تو پناه می برم از طاعون و وبا و مرگ ناگهانی و سرنوشت ناگوار ُ. پروردگارا! هر نوع گرفتاری را از ما دور ساز. به راستی که ما به تو ایمان و یقین داریم. به مهربانیت،ای مهربان ترین مهربانان. 1️⃣ عنوان الکلام مرحوم فشارکی، ص254 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani
﷽ 📍 در این باقیمانده از سال، چه کنیم؟❗️ 📌 آیا سزاوار نیست که انسان هنگامی که لحظات آخر سالش فرا می‌رسد، این‌طور فکر کند؟ 📌 یک سال بر ما گذشت! به عبارت دیگر بخشی از هستی ما رفت و هیچ‌گاه به ما برنخواهد گشت؛ مگر در روز قیامت؛ که این قطعه از هستی ما آن‌گاه به ما باز می‌گردد که نموداری از کردار گذشته‌مان در این سال را به ما نشان می‌دهد. 📌 همان طور که علی(علیه‌السلام) فرمود خوب است انسان بنشیند و در این باب فکر کند. در سالی که گذشت و به اتمام رسید چه کردم؟ آیا به یاد خدا بودم؟ آیا او را ستایش کردم؟ آیا گرفتاری برادر مؤمنم را رفع کردم؟ آیا حاجتی از او برآورده کردم؟ آیا در غیابش مراقب بودم تا حیثیّتش را حفظ کنم؟ آیا در این سال به وظایف برادری و اسلامی خود نسبت به دوستانی که از دست دادم، عمل کردم؟ آیا حال بستگان آنها را جویا شدم؟ ولو اینکه به حسب ظاهر از آنها دلجویی کنم؟ 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔻حجت خدا در همه قرن ها ‼️ 🔻رُوِیَ عَنِ الصّادِقِ عَلِیه السَّلامُ قالَ: «الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ». ترجمه: امام صادق (عليه السّلام) فرمود: حجّت خدا پيش از خلق بوده و با خلق مي‌باشد و بعد از خلق هم باشد. 🔻روايت از ابان بن تغلب است . نقل می‌كند از امام صادق صلوات الله عليه، می‌گويد حضرت فرمودند: حجّت قبل از خلق است و با خلق است و بعد از خلق است. يعنی چه؟ من اين را می‌گويم روی جهتی است. در اينجا اين حجّتی كه گفته می‌شود در روايت . 📌می‌فرمايند كنايه از وجود مقدّس امام است و اشاره به اين جهت است كه اوّلين موجود قبل از آن كه دست خلقت خداوند متعال وارد شود به ايجاد ممكنات ، اوّل نور مقدّس امام را خلق كرده است قبل از همه. با توجّه به اينكه «كُلُّهُمْ نورٌ واحد». آن نور را . اوّل آنرا قبل از تمام موجودات و اين نور همينطور همراه اين موجودات هست. حالا سرّش را هم عرض می‌كنم و بعد از آنكه اين عالم باصطلاح اين نشئه ، به پايان می‌رسد باز هم آن نور هست. پايان پذير چیه؟ نيست، من دیگر بهتر از این نمی‌توانستم بگویم این را. 🔻 من گفتم چرا حالا عرض می‌کنم. اين مربوط به نور مقدّس حجّت و امام است . از نظر خلقتش اين است. «الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ». بروز و ظهور آنها در اين عالم، توجّه می‌کنید، آن وقت ‌اين است كه می‌بينيد. فرض كنيد نيمه شعبان می‌گوئيد متولّد شد وجود مقدّس امام زمان صلوات الله عليه و الّا دست قدرت حق تعالی قبل از خلقت موجودات ،‌ اين انوار مقدّسه را كه نور واحدند خلق كرده بود. بروز و ظهورش است در اين عالم، نيمه شعبان. 🔻 لذا من فقط اشاره می‌كنم چون اينجا جايش نيست. اين تعبيراتی را كه نقل می‌کنند و هست. «بِيُمْنِهِ‌ رُزِقَ‌ الْوَرَى‌ وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ». يعنی اصلاً روح عالم امكان همين‌ها هستند. يعنی روح حجّت است. روح عالم امكان است. شد؟! كه اگر روح نباشد،‌جسم از هم چیه؟! می‌پاشد، گوش کن!. روح ما كه برود ،‌بدن چه می‌شود؟ متلاشی می‌شود اصلاً، توجّه کنید! . آنگاه سرپا هستم كه اين روح سراسری چیه؟! باشد و اين كه به اين جسم من غذا می‌رسانم برای خاطر آن روح است، توجّه کردید؟! «بِيُمْنِهِ‌ رُزِقَ‌ الْوَرَى‌»، شد؟! به يُمن روح من است كه بقيه سلول‌های بدن من چيه؟ تغذيه می‌شوند، فهمیدی؟! سلول‌ها ،‌آنها هر كدام جان دارند برای خودشان . ندارند؟ دارند ديگر. امّا چيه؟ تحت سلطه آن روح سراسری من هستند. آنها هم كه تغذيه می‌شوند برای روح سراسری من است، شد؟! 🔻 تمام اين عالم كه اين‌ها مرزوق‌اند من الله تعالی برای وجود مقدّس اوست كه روح سراسری عالم امكان است. «بِيُمْنِهِ‌ رُزِقَ‌ الْوَرَى‌ وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ». كه نباشد از هم می‌پاشد مثل بدن . 📌 لذا می‌خواستم اين را عرض كنم ،‌نيمه شعبان روز بروز آن حجّت است ، نه روز نعوذ بالله خلقت و تولّد چی؟! آن حجّت باشد، توجّه کنید. والّا امام وجود مقدّسش قبل از خلقت بقيه چیه؟! ممكنات است. كافی ج 1 ص177 – بحار الانوار ج 23 ص38 عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع) الْحُجَّةُ قَبْلَ‌ الْخَلْقِ‌ وَ مَعَ‌ الْخَلْقِ‌ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث رحمت الله علیه @agamojtabatehrani 🔻🔻🔻🔻 🔻🔻🔻🔻
﷽ 📍 در «نوروز» چه باید کرد؟❗️ «مرور ایّام» رحمت الله علیه @agamojtabatehrani 🔷🔷🔷🔷
🔹در سالی که گذشت چه کردیم؟! الآن چه کنیم؟! 🔹علی (علیه‌السلام) بعد از آنکه چند چیز برای روش تفکّر و محاسبه نسبت به گذشته آموخت فرمود: «‎مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ»، به خود بگو: ای فلانی! در این روزی که گذشت و به عبارت دیگر قسمتی از وجود و هستی‏ات در این عالم که از دست رفت چه کردی؟ 🔹 «فَيَذْكُرُ مَا كَانَ مِنْهُ»، پس گذشته را یادآور شود، «فَإِنْ ذَكَرَ أَنَّهُ جَرَى مِنْهُ خَيْرٌ»، اگر به گذشته مراجعه کرد و دید آنچه که بر او گذشته خیر بوده است، «حَمِدَ اللَّهَ وَ كَبَّرَهُ عَلَى تَوْفِيقِهِ»، حمد خدا را به جا آورد و بگوید: «الحمد لله» و نسبت به این موفقیتی که خدا به او عنایت فرموده بگوید: «الله اکبر» و بداند این توفیق هم از خدا بوده است، 🔹«وَ إِنْ ذَكَرَ مَعْصِيَةً أَوْ تَقْصِيراً»، و اگر دید گناهی انجام داده و خطایی از او سر زده، «اسْتَغْفَرَ اللَّهَ»، از خدایش پوزش بخواهد و استغفار کند، «وَ عَزَمَ عَلَى تَرْكِ مُعَاوَدَتِهِ»، و تصمیم بگیرد که دیگر به آن گناه بازنگردد و آن را تکرار نکند. اگر انسان بخواهد به معنای واقعی خودش را بسازد، یکی از راه‎های بزرگ برای سازندگی انسان توجّه به اعمال گذشته خود می‏باشد. 🔹خصوصاً از فرصت‎هایی که برای انسان پیدا می‎شود برای تنبّه و تذکّر خود و اینکه از خواب غفلت بیدار شود و نسبت به آینده‎ تنظیم شود استفاده کند که یکی از این فرصت‎ها پایان سالی است گذشت. امسال تمام شد و گذشت امّا ما چه کردیم؟ هستی و سرمایه‏ای که از ما کاسته شد را در چه راهی و چگونه مصرف کردیم؟ انسان نسبت به اعمال یک ساله‏اش بیلان آخر سال عرضه کند. 🔹همان طور که علی (علیه‌السلام) می‎فرماید این موجب می‎شود تا انسان نسبت به آینده‎اش مراقب باشد. امیدوارم خداوند به ما توفیق عنایت کند تا از گذشته‎های خود نسبت به آینده‎مان عبرت بگیریم! 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 هر نوروزی در قیامت گواهی است بر اعمال انسان ❗️ 📌امام صادق(علیه‌السلام) به نقل از آبای گرامی‌شان در روایتی همه فهم، فرمودند: «مَا مِنْ يَوْمٍ يَأْتِي عَلَى ابْنِ آدَمَ إِلَّا قَالَ لَهُ ذَلِكَ الْيَوْمُ يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا يَوْمٌ جَدِيدٌ»، 📌هیچ روزی نیست که بر فرزند آدم وارد می‌شود. مگر اینکه آن روز به او می‌گوید: من برای تو روزی نو و جدید هستم! 🔻«أَنَا يَوْمٌ جَدِيدٌ»، من نوروزم! من برای تو روز نویی هستم! «وَ أَنَا عَلَيْكَ شَهِيدٌ»، و من، یعنی زمان، نسبت به تو گواهی دهنده هستم! «فَافْعَلْ فِيَّ خَيْراً»، در من عمل خیر انجام بده، «وَ اعْمَلْ فِيَّ خَيْراً أَشْهَدْ لَكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَإِنَّكَ لَنْ تَرَانِي بَعْدَهَا أَبَداً»1️⃣، 📌من در روز قیامت نسبت به اعمال تو شهادت می‌دهم و تو بعد از این هیچ‌گاه مرا نخواهی دید مگر در روز قیامت. زمان‌ها می‌گذرد و همه آن‌ها برای انسان گواه هستند. 📌 این‌طور نیست که ما فکر می‌کنیم! اعمال و کردار ما در زمان‌ محو نمی‌شود، بلکه همه آن‌ها ثبت می‌گردد. به تعبیراتی که در روایات آمده است توجّه کنید! 🔻 دارد که ایّام و روزها بر انسان شهادت می‌دهند و روز جدید که می‌آید زبان حالش با انسان این است که در من، عمل خیر انجام بده؛ چرا! که من در روز قیامت بر اعمال تو شهادت می‌دهم. 1️⃣ وسایل ‏الشیعه، ج16، ص99 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 هر نوروزی در قیامت گواهی است بر اعمال انسان ❗️ 📌امام صادق(علیه‌السلام) به نقل از آبای گرامی‌شان در روایتی همه فهم، فرمودند: «مَا مِنْ يَوْمٍ يَأْتِي عَلَى ابْنِ آدَمَ إِلَّا قَالَ لَهُ ذَلِكَ الْيَوْمُ يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا يَوْمٌ جَدِيدٌ»، هیچ روزی نیست که بر فرزند آدم وارد می‌شود. مگر اینکه آن روز به او می‌گوید: من برای تو روزی نو و جدید هستم! «أَنَا يَوْمٌ جَدِيدٌ»، من نوروزم! من برای تو روز نویی هستم! «وَ أَنَا عَلَيْكَ شَهِيدٌ»، و من، یعنی زمان، نسبت به تو گواهی دهنده هستم! «فَافْعَلْ فِيَّ خَيْراً»، در من عمل خیر انجام بده، «وَ اعْمَلْ فِيَّ خَيْراً أَشْهَدْ لَكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَإِنَّكَ لَنْ تَرَانِي بَعْدَهَا أَبَداً»1️⃣ ، من در روز قیامت نسبت به اعمال تو شهادت می‌دهم و تو بعد از این هیچ‌گاه مرا نخواهی دید مگر در روز قیامت. زمان‌ها می‌گذرد و همه آن‌ها برای انسان گواه هستند. این‌طور نیست که ما فکر می‌کنیم! اعمال و کردار ما در زمان‌ محو نمی‌شود، بلکه همه آن‌ها ثبت می‌گردد. به تعبیراتی که در روایات آمده است توجّه کنید! دارد که ایّام و روزها بر انسان شهادت می‌دهند و روز جدید که می‌آید زبان حالش با انسان این است که در من، عمل خیر انجام بده؛ چرا! که من در روز قیامت بر اعمال تو شهادت می‌دهم. 1️⃣ وسایل ‏الشیعه، ج16، ص 99 〰️〰️〰️〰️〰️ @agamojtabatehrani
﷽ 📍 انسان تشکیل‌دهنده زمان است؛ هر روز از او کم می‌شود❗️ 📌حتّی بالاتر از آن، ما خود تشکیل دهنده زمان هستیم. این طور نیست که ایّام بگذرد و من ثابت باشم، روز برود و من ساکن بمانم. 📌 ما انسان‌ها تشکیل دهنده زمان هستیم. موجودات هستند که تشکیل دهنده زمان هستند. این نیست که روز بگذرد، ماه بگذرد، سال بگذرد، نه! بدانید این ما هستیم که می‌رویم و می‌گذریم و خواهیم گذشت. از حسین بن علی(علیهما‌السلام) منقول است که فرمودند: «یَابنَ آدَم اِنَّمَا اَنتَ ایّامٌ کُلَّمَا مَضی یَومٌ ذَهَبَ بَعضُکَ»1️⃣، ای انسان! ای فرزند آدم! تو روزگار هستی، «اِنَّمَا اَنتَ ایّامٌ»، تو خودت روزگار هستی، تو ایّام و روزها هستی، هر روزی که می‌گذرد مقداری از تو کاسته می‌شود. این طور نیست که تو ثابت باشی و روزگار بگذرد، تو ساکن باشی و او گذرا باشد. هر روز که می‌گذرد مقداری از ما نیز می‌گذرد و از ما کاسته می‌شود، هر ماه و سالی که می‌گذرد یک ماه و سال نیز از ما کاسته می‌شود؛ یعنی هر روز و ماه و سالی که می‌گذرد، به همان میزان سرمایه و هستی انسان که عمر او است نیز خواهد گذشت. با گذشت روز و ماه و سال هستی ما هم می‌گذرد. 1️⃣ارشادالقلوب، ج1، ص40 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 پرسش‌های خداوند در مورد هر روز❗️ 📌خداوند سؤال می‌کند که این سرمایه را در چه راهی فانی کردی؟ 🔻 «فَمَا الَّذِي عَمِلْتِ فِيهِ»، چه کاری در این روز انجام دادی؟ 🔻 «أَ ذَكَرْتِ اللَّهَ أَمْ حَمِدْتِه»، آیا در این روز به یاد خدا بودی و او را حمد و ستایش کردی؟ 🔻 «أَ قَضَيْتِ حَوَائِجَ مُؤْمِنٍ فِيهِ»، آیا در این روز خواسته و حاجت برادر ایمانی‌ات را با این که قدرت داشتی برآورده کردی؟ 🔻 «أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ كَرْبَهُ»، آیا از گرفتاری‌های او گره گشایی کردی؟ 🔻«أَ حَفِظْتِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ فِي أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ»، آیا در غیاب برادر مؤمنت اخوّت اسلامی و ایمانی را نسبت به خاندان و فرزندش رعایت کردی 🔻 «أَ حَفِظْتِيهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِي مُخَلَّفِيهِ»، آیا بعد از مرگ او از این حریم ایمانی نسبت به بازماندگانش حراست و مراقبت کردی؟1️⃣ 📌«أَ كَفَفْتِ عَنْ غِيبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ»، آیا از غیبت کردن پشت سر برادر مؤمنت جلوگیری کردی؟ 🔻 «أَعَنْتِ مُسْلِماً»2️⃣، آیا کمک کار برادر مسلمانت بودی؟ 🔻 «مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ»، در این روز چه کار کردی؟ علی(علیه‌السلام) روش تفکّر در ایّام گذشته را بیان می‌فرماید. در روایات نسبت به هر روز چنین سفارشی وجود دارد. آیا ما هر روز یک چنین محاسبه‌ای انجام می‌دهیم؟ یا حداقل هفته‌ای یک‌بار و یا ماهی یک‌بار می‌نشینیم فکر کنیم که چه کارهایی انجام داده‌ایم. 📌برخی از افراد برای امور مادّی‌شان دفتر روزانه و هفتگی دارند و راجع به آنچه که در آن با توجّه به فعّالیت‌های آن روز یا آن هفته ثبت شده فکر می‌کنند. برخی هم دفتر سالانه دارند و در آخر سال بیلان کار خود را ارائه می‌دهند که در این سال چه کارهایی انجام داده‌اند. 1️⃣تنها مسأله زنده بودن شخص نیست، انسان بعد از مرگ او نیز نسبت به این رابطه وظیفه دارد. 2️⃣وسایل‏ الشیعه، ج16، ص98 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔰آماده ای ؟! 🔻اهل معرفت راجع به ماه شعبان یک تعبیری دارند و می‌‎گویند ماه شعبان منزلی‌ از منازل عمر سالک الی الله است. یعنی ماه مبارک شعبان، فرصتی است برای او نسبت به سلوکش. 📌روایت از پیغمبر اکرم است که می‌‎فرماید «شَعبَانُ شَهرِی رَحِمَ اللَّهُ مَن أَعَانَنِی عَلَی شَهرِی». ماه شعبان ماه من است، رحمت خدا بر آن کسی باد که مرا نسبت به این ماه کمک کند. اعمالی را برای این ماه مبارک سفارش و تأکید می‌‎کنند که سرآمد آن، عبارت از استغفار است که  باید هر روز هفتاد مرتبه «أَستَغفِرُ اللَّهَ وَ أَسئَلُهُ التَّوبَهَ» گفته شود. 📌هفتاد بار استغفار در هر روز ماه مبارک شعبان، معادل است با هفتاد هزار بار یا مرتبه استغفار در ماه‌های دیگر که این‌ها همه گویای بُرد اوست. 📌چه بسا دلیلش مثلاً مربوط به این باشد که ماه مبارک شعبان، ماه آمادگی برای ورود به ماه رمضان است. انسان خودش را در این ماه آماده می‎‌‌کند برای ورود به ماه مبارک رمضان و سِرش هم این است. ماه رمضان، ماه ضیافت الهی و خداوند بندگانش را میهمان کرده است.حالا ما به حسب ظاهر، اگر بخواهیم خدمت یک شخصیت بزرگی که ما را دعوت کرده است تا از ما پذیرایی کند،برویم، چه می‎‌‌کنیم؟ خیلی روشن است. 📌 خودمان را تر و تمیز می‌‎کنیم، نگاه کنید سادش کردم. می‌رویم حمام، لباس‌های خودمان را به حسب ظاهر بین این محضر با محضرهای دیگر تغییر می‌دهیم. بنابراین متناسب با این آمادگی، این اعمال آمده است و سرآمدش هم استغفار است. رحمت الله علیه @agamojtabatehrani