🔻اعتماد به خدا
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
درس اخلاق
🔴 موضوع:گناهان زبان
مبحث اول
غیبت
قسمت اول
تعریف غیبت
غیبت نزد دانشمندان علم اخلاق و فقیهان ، متذکر شدن یا فهماندن عیب و نقص کسى در غیاب او، دیگران است . به تعبیر دیگر، غیبت آن است که در غیاب کسى به بیان آن چه نقلش مایه ناخشنودى او مى شود بپردازند.
فرق غیبت و بهتان
بهتان یعنى نقص و عیبى را که در کسى وجود ندارد چه در حضورش و چه در غیابش ، به او نسبت دهند؛ پس اگر عیبى را که در شخص وجود دارد، پشت سرش به او نسبت دهند، غیبت او را کرده اند؛ ولى اگر عیب و نقصى را که در او وجود ندارد، به او نسبت دهند، بهتان زده اند؛ البته اگر عیبى را که در شخص وجود ندارد، پشت سرش به او نسبت دهند، هم غیبت او را کرده و هم به او بهتان زده اند و احکام هر دو مورد بر آن صدق مى کند به این معنا که غیبت کننده ، هم باید استغفار کند و هم از آن فرد حلالیت بطلبد.
فرق غیبت و تهمت
تهمت آن است که بر پایه حدس و گمان بد در حق کسى ، به او رفتار یا حالت ناپسندى را نسبت دهند؛ در حالى که غیبت ، بازگفتن عیب هاى واقعى شخص در غیاب او است .
اقسام غیبت
غیبت بر چند قسم است :
۱: گفتارى
غیبت گفتارى مشهورترین نوع غیبت است ؛ یعنى انسان ، نقص برادر مؤ منش را به دیگرى بگوید.
۲ – نوشتارى
شخص ، عیبى را که مى خواهد بگوید! بنویسد؛ در این صورت به جاى شنونده ، خواننده وجود دارد.
۳ – کردارى
فرد عیب دیگرى را با نمایش به دیگران بفهماند.
۴ – کنایى
کسى با استفاده از جمله هاى کنایى ، عیوب دیگرى را در غیاب دیگرى را در غیاب او به دیگران بفهماند؛ جمله هایى مثل((خدا را شکر که به ما ریاست نداد)) یا ((از بى حیاتى به خدا پناه مى برم )) که کنایه از بى لیاقتى و بى حیایى شخص غایب هستند.
۵ – اشاره اى
یعنى با اشاره اى دست و سایر اعضا، عیب دیگرى را بازگوید که اشاره مى تواند لفظى یا عملى باشد.
روایت شده که زنى وارد خانه پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) شد و میهمان عایشه بود. وقتى برخاست و رفت ، عایشه با دستش اشاره کرد و با این اشاره مى خواست بگوید که او کوتاه قد بود. حضرت فرمود:قد اغتبتها.
تو از آن زن غیبت کردى .
انواع عیب و نقص
در مباحث پیشین آورده شد: غیبت آن است که انسان پشت سر برادر یا خواهر مؤ منش عیب یا نقصى را که نزد مردم معروف نبوده یا شنونده نمى داند، باز گوید.
حال باید به بحث از انواع و چگونگى این عیب و نقص پرداخته شود.
عیب و نقص اقسامى دارد که عبارتند از:🔻🔻🔺
1⃣ #نقص روانى – نفسانى :
🔵👈مانند آن که شخصى به رذیله اى مانند حسد یا تکبر مبتلا باشد و پشت سر او به این رذایل اشاره شود.
2⃣ #نقص_بدنى :
🔵👈مانند آن که شخصى بیمارى یا نقص عضوى دارد که کسى از آن آگاه نیست .
3⃣ #نقص_دینى :
🔵👈مثل آن که شخصى در نماز سستى کند و در جایى که او حضور ندارد، این عیب را مطرح کنند.
4⃣ #نقص_مالى :
🔵👈مانند آن که پشت سر مؤ من آبرومندى که توانایى مالى ندارد، سخنانى دال بر فقر و ناتوانى مالى او به زبان آورده شود یا به طریقى دیگر فهمانده شود. این عمل اگر از روى دلسوزى هم باشد، غیبت به شمار مى آید.
5⃣ #نقص_نسبى :
مانند آن که بگویند پدر یا اجداد فلان شخص ، خسیس یا فاسق یا… بوده اند.
🔵👈برخى بزرگان ، بیان نقص هاى موجود در لباس ، خانه و سایر متعلقات شخص را نیز غیبت به شمار آورده اند.
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد آیت الله مجتبى تهرانی
🔴👈 #ادامه دارد..........
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
#نکات_اخلاقی
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
🌸🌸🌸 #فهرست
🔵 درس اخلاق #آفات_زبان
شروع مبحث آفات زبان اول #غیبت
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8493
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8504
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8528
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8548
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8579
جلسه ششم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8607
جلسه هفتم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8767
جلسه هشتم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8822
➖➖➖➖➖➖➖➖
آفات زبان #دروغگویی
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8845
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8863
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8893
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8913
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8944
➖➖➖➖➖➖
آفات زبان #بهتان
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8971
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9015
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9040
➖➖➖➖➖➖➖➖
آفات زبان #تهمت
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9059
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9080
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9114
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9145
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9175
جلسه ششم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9223
➖➖➖➖➖➖➖
آفات زبان #لعن و #نفرین
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9237
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9270
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9303
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9328
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9361
جلسه ششم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9414
➖➖➖➖➖➖
آفات زبان #شماتت
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9448
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9521
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9589
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9630
➖➖➖➖➖
آفات زبان #فحش
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9661
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9682
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9705
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9737
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9756
➖➖➖➖➖➖
آفات زبان #سخن_چینى
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9784
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9817
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9914
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9990
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10006
جلسه ششم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10094
جلسه هفتم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10128
جلسه هشتم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10198
➖➖➖➖➖➖➖
آفات زبان #بیهوده_گویى
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10353
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10403
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10535
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10585
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10632
جلسه ششم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10732
جلسه هفتم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10775
➖➖➖➖🌹🌹➖➖➖➖
#آفات زبان فرو رفتن در باطل
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10844
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10937
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/11055
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/11126
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/11161
✅✅ ادامه دارد
مطالبی که قرار داده شد #آفات_زبان تقدیم به شما عزیزان
برای همه این مبحث مفیداست؛ یک دوره کامل #آفات_زبان آشنا میشیم ان شاء الله
﷽
📍 بی معرفتی و شک، به دعا سرایت میکند❗️
📌مطالبی که ما بیان می کنیم، از خودمان نیست؛ بلکه این مطالب را از بزرگان داریم و بیان می کنیم.
استاد ما(ره) 1️⃣ می فرمودند: «بسیاری از دعاهایی که ما می کنیم، اصلاً دعا نیست». این ها دعا نیست؛ یعنی دعای حقیقی نیست؛ بلكه فقط به این دلیل دعا می کنیم که می بینیم دعا کردن ضرر ندارد؛ و احتمال منفعت هم می دهیم؛ پس می نشینیم و یک توسّل هم می خوانیم.
این نوع دعا خواندن، دعا نیست؛ بیا و خودت را بررسی كن! در ادامه می گویم كه چرا این دعاها مستجاب نمی شود؟ اشكال از این طرف است؛ نه از آن طرف! می گوییم: «سنگ مفت و گنجشک هم مفت؛ چیزی كه از ما كم نمی شود، پس این دعا را هم بخواهیم.» این که دعا نشد.
واقعاً بگو: «لا حول و لا قوّۀ الا بالله» این را از ته دل بگو. هیچ نیرو و پناهی جز نیرو و پناه او نیست؛ بعد او را صدا بزن و مطلبت را از او درخواست کن.
1️⃣ امام خمینی(ره)
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🍃🍃🍃🌺🌺🌺
درس اخلاق
🔴👈گناهان زبان
مبحث اول
غیبت
قسمت دوم
📛👈بدترین نوع غیبت
غیبت از هر مسلمانى زشت و ناروا است ؛ اما غیبت از خوبان و صالحان ، بسى زشت تر و ناپسندتر است . در روایات آمده است : انسانى که عیوب و نقایص نیکان را مطرح ، و پشت سرشان غیبت کند، دچار یکى از زشت ترین پستى ها شده است :
من اقبح اللؤ م غیبه الاءخیار.
از زشت ترین پستى ها غیبت کردن از نیکان است .
غیبت کردن از اخیار، برگزیدگان و نیکان از نظر دنیایى ، پیامدهاى منفى در زندگى انسان به بار مى آورد. عمر را کوتاه مى کند و گرفتارى بسیار پیش مى آورد و انسان را از خوبى هاى دنیا و آخرت محروم مى سازد.
شرایط حرمت غیبت
حرمت غیبت از نظر فقهى ، شرایطى دارد که عبارتند از:
1⃣ شخصى که انسان در غیاب ، او، عیبش را بازگو مى کند، مؤ من باشد؛ یعنى بینشان اخوت ایمانى وجود داشته باشد؛ همان گونه که خداوند متعالى در آیه شریفه سوره حجرات ، غیبت را به خوردن گوشت برادر مؤ من تشبیه فرمود.
در همین زمینه ، روایتى از امام صادق (علیه السلام ) به نقل از عبدالرحمن سیاب آمده است :
ان من الغیبه ان تقول فى اءخیک ما ستره الله علیه .
غیبت این است که درباره برادر مؤ منت عیبى را که خدا براى او پوشانده است ، بگویى ؛
بنابراین ، اگر عیب کافر پشت سرش گفته شود، غیبت به شمار نمى آید.
مؤ من کسى است که به همه اصول دین (توحید، عدل ، نوبت ، امامت و معاد) اعتقاد داشته باشد.
2⃣ از نظر شرعى ، غیبت هنگامى پیش مى آید که پشت سر فرد، ((عیب و نقص )) او را بازگو کنند؛ ولى اگر کمالش را بگویند (راضى باشد یا نباشد) غیبت شمرده نمى شود.
3⃣ عیب و نقصى که شخص در غیاب برادر یا خواهر مؤ منش مى گوید، نزد عموم ناخوشایند و ناپسند باشد؛ از این رو اگر عامه مردم آن عیب را زشت بشمارند؛ ولى خود فرد غایب به باز گفتن آن راضى باشد، غیبت به شمار مى رود.
پیش تر از رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) در بحث ((تفاوت بهتان و غیبت )) روایتى آورده شده که حضرت در تعریف غیبت فرمود: ذکرک اخاک بما یکره در این حدیث ، این نیست که آن چه را فقط برادرت خوش ندارد، ذکر کنى ؛ بلکه منظور، امرى است که به طور طبیعى و نزد عامه ناخوشایند باشد؛ زیرا خداوند متعالى راضى نیست آبروى مؤ من در اجتماع بریزد.
و در روایات هم آمده است :قوا اعراضکم .
آبروهایتان را حفظ کنید.
امیر مؤ منان (علیه السلام ):لیس للمؤ من ان یذل نفسه .
مؤ من حق ندارد خودش را خوار کند.
پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ):ان الله تبارک و تعالى فوض الى المؤ من کل شى ء الا اذلال نفسه .
خداوند بلند مرتبه همه چیز، جز ذلیل کردن نفس را به مؤ من تفویض کرده است .
امام صادق (علیه السلام ):پس اگر مؤ من ، عیب برادر مؤ من خود را که ناپسند تلقى مى شود، پشت سرش بگوید و آن فرد هم راضى باشد، رضایتش موجب برداشته شدن حرمت این عمل نمى شود.
4⃣ عیب و نقصى در غیاب فرد بازگو شود که از مردم پوشیده بوده است ؛ بنابراین اگر فردى به داشتن عیبى نزد مردم معروف باشد، بازگفتن آن نزد کسى که از آن آگاهى دارد، حرام نیست .
حضرت موسى بن جعفر (علیه السلام ) فرمود:
من ذکر رجلا من خلفه بما هو فیه مما عرفه الناس لم یغتبه و من ذکره من خلفه بما هو فیه مما لا یعرفه الناس اغتابه.
کسى که پشت سر شخصى چیزى را یادآور شود که همه مردم مى دانند، غیبت نیست و اگر کسى پشت سر شخصى نقص یا عیبى را بگوید که مردم نمى دانند، غیبت است .
5⃣ قصد انتقاص وجود داشته باشد؛ یعنى شخص با باز گفتن عیب دیگرى ، قصد کاستن از وجهه و شخصیت او را داشته باشد؛ پس اگر باز گفتن عیب ، براى درمان و برطرف کردن آن باشد، مثل آن که انسان ، حالات مریضى را به پزشک بگوید، چون قصد انتقاص ندارد، رفتار او غیبت به شمار نمى آید.
6⃣ شنونده داشته باشد؛ پس اگر انسانى نشسته باشد و از روى ناراحتى یادآور عیوب دیگرى شود، چون شنونده ندارد، رفتار او حرام نیست و غیبت به شمار نمى رود.
📚اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبى تهرانی
✅ #ادامه دارد.........
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
#درس_اخلاق
#غیبت
🍃🍃🍃➖➖
🆔 @dars_akhlaq
🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️
@agamojtabatehrani
🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️
﷽
📍 اعتقاد به عدم بخل خداوند❗️
📌 یک وقت می دانم که از دست او بر می آید که گره از كارم باز كند؛ امّا نمی دانم که این کار را انجام می دهد یا نه؟
🔹️ این مطلب، با شرط قبلی فرق دارد. به عبارت دیگر، می دانم كه می تواند، امّا نمی دانم كه انجام می دهد یا نه؟ دوّمین شرط این است.
🔹️در بسیاری از موارد، برای خود ما نیز اتّفاق می افتد که اصطلاحاً می گوییم: «بخل در اجابت». اینکه به این معنا یقین داشته باشیم كه رب من بخیل نیست؛ هم می تواند و هم انجام می دهد، مهم این است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🔹️رب من بخیل نیست
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🍃🍃🍃🌺🌺🌺 درس اخلاق 🔴👈گناهان زبان مبحث اول غیبت قسمت دوم 📛👈بدترین نوع غیبت غیبت از هر مسلمانى زش
🍁🍁🍂🍂🍁🍁
درس اخلاق(گناهان زبان)
غیبت
قسمت سوم
استماع غیبت
همان گونه که گفته شد، غیبت زمانى تحقق مى یابد که شنونده اى وجود داشته باشد؛ پس شنونده غیبت ، همانند گوینده آن ، در تحقق غیبت دارد؛ از این رو حکم غیبت شامل حال او نیز مى شود.
با این وصف ، فقیهان ((گوش دادن )) به غیبت را هم از لحاظ شرعى حرام دانسته اند و از این نظر اختلافى بین آنها نیست . روایات بسیارى نیز در این زمینه وجود دارد که به برخى از آن ها اشاره مى شود:
امام صادق (علیه السلام ) نقل کرده است که پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) افراد را از غیبت کردن و گوش دادن به آن نهى فرمود:نهى عن الغیبه و الاستماع الیها.
پیامبر گرامى (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود:
السامع للغیبه احد المغتابین .
گوش کننده غیبت یکى از دو نفرى است که غیبت مى کند.
ما عمر مجلس بالغیبه الا خرب من الدین .
هیچ مجلسى با غیبت آباد نشد، مگر این که از نظر دینى خراب شد.
رد غیبت
🍃هر جا رفتار زشت و امر حرامى واقع شود، بر هر مسلمان واجب است از منکر نهى کند و این مساءله به غیبت اختصاص ندارد؛ اما در این افزون بر نهى از غیبت ، رد آن و دفاع از غیبت شونده نیز لازم است .
در این زمینه روایات متعددى وارد شده است که از جمله به موارد ذیل اشاره مى شود:
🌷پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود:من رد عن عرض اخیه بالغیب کان حقا على الله ان یعتقه من النار
🌹کسى که (بدگویى ) را از برادر مؤ منش در غیاب او دور کند، سزاوار است خداوند او را از آتش برهاند.
🌺در جایى دیگر حضرت (صلى الله علیه و آله و سلم ) به سرزنش کسى که به یارى غیبت شونده اقدام نکند، پرداخته ، به امیرالمؤ منین على (علیه السلام ) مى فرماید:یا على ! من من اغتیب عنده اخوه المسلم فاستطاع نصره فلم ینصره خذله الله فى الدنیا و الاخره
🌸اى على ! کسى که پیش او از برادر مسلمانش غیبت شود و بتواند آن برادر مسلمان را یارى کند، ولى کمک نکند، خداوند او را در دنیا و آخرت خوار مى کند.
🔶پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) پاداش رد غیبت را بزرگ شمرده است :من رد عن اخیه غیبه سمعها فى مجلس رد الله عنه الف باب من الشر فى الدنیا و الاخره فان لم یرد عنه اعجبه کان علیه کوزر من اغتاب.
🔵👈اگر کسى از برادر مؤ منش غیبتى شنید و آن را رد کرد، خداوند هزار شرو بدى را از او بر مى گرداند و اگر آن غیبت را رد نکرد، بلکه تعجب هم کرد، گناهش مثل همان شخصى است که غیبت مى کند.
🔶رسول خدا (علیه السلام ) فرمود:للمؤ من على المؤ من سبعه حقوق واجبه من الله عزوجل … و ان یحرم غیبته .
🔵👈براى هر مؤ من در برابر مؤ من دیگر، هفت حق واجب از سوى خداوند عزوجل وجود دارد… و یکى از آن ها حرمت غیبت از او است .
🔷للمسلم على اخیه ثلاثون حقا براءه منها الا بالاداء او العفو… ان احدکم لیدع من حقوق اخیه شیئا فیطالبه به یوم القیامه فیقضى له و علیه .
🔶مسلمان بر گردن برادرش سى حق دارد که هیچ رهایى از آن ها نیست ، مگر آن که صاحب حق او را ببخشاید. همانا هر یک از شما که چیزى از حقوق برادرش را نادیده بگیرد، آن برادر و روز قیامت از او خواهد طلبید؛ پس به ضرر او و به سود آن برادر حکم مى شود.
🔵👈حق مؤ من این است که از او غیبت نشود؛ پس اگر حق او از بین برود، یا باید حقش ادا شود یا عفو کند.
📚اخلاق الهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبى تهرانی
✅ #ادامه دارد...
#آقا_مجتبی_تهرانی
🌹کانال درس اخلاق🌹
🆔 @dars_akhlaq
🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️
💠 @agamojtabatehrani
﷽
📍 خانه تکانی درونی❗️
📌 ماه رجب ماهی بود که در آن دربهای خیر برای ما باز بود. فهمیدیدم که دیگر بسته شد. قدر بدانید! در روایت دارد ماه رجب که وارد می شود درب خیر باز شده است. هر شب از اول شب تا به صبح فرشتۀ الهی به نام داعی فریاد می کنید: بیایید! بیایید! ای گناهکارها بیایید! مغفرت در این ماه است. مغفرت است، رحمت است و عفو است. از دیشب هیچ از این صدا و ندا خبری نیست. تمام شد. در بسته شد. مؤمن از اینها غفلت نمی کند. امّا من مطلبی را عرض کنم. درست است که آن درب و آن باب خیر بسته شد.
🔻ولی در روایت از پیغمبراکرم داریم که روز اول ماه شعبان باز یک درب دیگر باز شده است. غفلت نکنید! در روایت دارد که پیغمبراکرم فرمود: روز اول ماه شعبان که می شود درب بهشت باز می شود. خدا به شجرۀ طوبی امر می کند نزدیک به دنیا بیاید. شجرۀ طوبی نزدیک می آید. می گوید شاخه هایش را که در دنیا آویزان کند. وقتی که آویزان کرد، هر کس به یکی از این شاخه های درخت طوبی متمسّک بشود او را به سوی بهشت می کشاند. شجرۀ زقّوم هم شاخه هایش را می افکند و هر کس متمسّک به آن بشود، به سوی جهنّم می کشاند. این درب باز شده است. انسان باید از این درب استفاده بکند.
روایت مفصلی است که دانه دانه در روایت شمارش شده است.
🔻هر کس یک عمل خیر انجام بدهد یعنی پرده داری کند نسبت به خداوند و حیا را رعایت بکند، مثل این است که به یکی از این شاخه ها آن متمسّک شده است و به سوی بهشت کشیده شد. اگر پرده دری کند به یکی از شاخه های شجرۀ زقوم متمسّک بشود، وارد جهنم می شود.
🔻روایت خیلی مفصل است. حتی در روایت دارد که پیغمبر اکرم سرش را بلند کرد در حالی که می خندید. گفت: زید بن حارثه را می بینم که چندین شاخه از شاخه های درخت طوبی را گرفته. مؤمن از این فرصتها و موقعیتها استفاده می کند و اینها را از دست نمی دهد. به تعبیر دیگر نسبتبه ربّش پرده داری می کند آنطور که در روایت بود.
لذا سفارش می کنم که وارد ماه شعبان شدیم. در این ماه هم استغفار وارد شده است. خیلی استغفار بکنید.
💠بگذارید که یک مقدار یواش یواش تمیز بشویم شاید قابلیت داشته باشیم که سر سفرۀ خدا -ضیافت الله- در ماه رمضان برویم. آنجا کثیفها را راه نمی دهند. «دُعِيتُمْ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ».1️⃣ این استغفارهایی که در ماه رجب و شعبان آمده است برای خاطر این است که خودمان را شستوشو بکنیم.
🔹️تا چه زمانی اولیای خدا را به زحمت بیندازیم که پیغمبراکرم بخواهد شفاعت ما را بکند؟ از خدا خجالت بکنیم. در روایت هم داریم. یک مقدار هم خود ما تکان بخوریم.
روایتی از پیغمبر اکرم است «شَعْبَانَ شَهْرِي»؛ ماه شعبان ماه من پیغمبر است. «فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِي عَلَى شَهْرِي»2️⃣.
🔸️خدا رحمت کند آن کسی را که مرا در این ماه کمک کند. من را کمک کند یعنی چه؟ یک بُعدش این است اگر در این ماه شما بدیها و بیحیایی ها را کنار بگذارید و حریم خدا را حفظ بکنید، من را کمک کردید که اگر بخواهم شفاعتتان را بکنم زیاد به دشواری نیفتم. من را کمک کنید. برای خودتان کمکم کنید.
🔹️ لذا به دوستان عرض می کنم استغفارهایی که وارد شده است در ماه شعبان انجام دهید. اعمال دیگری هم دارد ولی به خصوص راجعبه استغفارها تأکید میکنم که یک نوع خانه تکانی درونی برای ماست.
«اللهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد».
1️⃣ به میهمانی خدا دعوت شدید. زادالمعاد، ص72
2️⃣ وسائلالشیعه، ج 10، ص508- بحارالأنوار، ج 94، ص79
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani