eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
771 دنبال‌کننده
207 عکس
851 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏞 🌺🌺میلاد امام جواد علیه السلام مبارک باد🌺🌺 رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 روی کارها، فکرها و برنامه ریزی های خودت تکیه نکن! 📌روایت از امام هادی صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: 📌مقدّرات الهیّه نشان می دهد به تو چیزی را که به خاطرت خطور نکرده باشد. خیلی جمله هم کوتاه است. اشاره به این معناست که: این را بدان! تو، خودت این طور نیست به این که بتوانی مستقلاً خودت را اداره کنی. 📌همچنین ساده، باید آن که تو را خلق کرده است، او تو را چه کار کند؟برایت، تقدیر: اندازه گیری کردن. تقدیر: اندازه گیری کردن است، نسبت به تمام امورتان ، امور مادّی نیست، همۀ جهاتت را. او باید اندازه گیری کند. 📌تو، لذا یک وقت می بینی یک چیزهایی برایت پیش می آید که اصلاً فکرش را نکرده بودی؛ می گویی، خود ماها هم می گوییم،ها! جز اصطلاحاتمان هستش: که تعجّب کردم! اصلاً فکرش را نمی کردم. 📌 تو فکرش را نمی کردی؛ اما گتره نبوده این؛ یکی دیگر، فکرش را کرده بوده است. به تعبیر من: فکرش را او کرده بوده. این اشاره می گویم به چیست. جمله کوتاه است: «الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ مَا لَمْ يَخْطُرْ بِبَالِكَ»؛ 📌تقدیر، تقدیرها، مقدّرات الهی یک چیزی به تو نشان می دهد، که اصلاً به فکرت خطور نمی کرد. حالا، بحث، بحث این نیست به اینکه خوبی ها؛ یعنی پیش آمدهای خوب یا پیش آمدهای ناگوار، هر دو تایش است.هر دو تایش؛ هم نفع و هم ضرر. 📌گوش می کنی؟! این را یکی دیگر باید مقدّر کند، تو یک وظیفه ای داری که بهت گفتند، کارت را انجام بده؛ امّا اوست دارد می گرداندت، اوست. حالا، نتیجه چیه؟ این جور نیست که حضرت بخواهد...، تذکّر به این جهت است که تو باید از آن که تو را اداره ات می کند، بخواهی. 📌 تکیه نکن روی کارهای خودت، فکرهای خودت، برنامه ریزی های خودت؛ یک وقت دیدی وارونه در آمد. چیز هایی که فکرش را نمی کردی، در آمد، از این طرف. توجّه کردید چی می گویم؟ نه! او. 📌و ما هم در روایات داریم، و آن است که در باب دعا داریم به خصوص که اگر انسان بخواهد، مقدّراتش را هم تغییر بدهد، با دعا می تواند. ما این را داریم، يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ»؛ این مسئله جای خودش، خودش، بخواه ازش، گوش کنید! 📌خوب برایتان تنظیم می کند. بخواه ازش، بلا را ازت دفع می کند. بخواه. گوش کنید! بدان اوست اولاً، تو نیستی بعد هم چی؟ باید رو به سوی او کنی و از او بخواهی. توجّه کنید که برایت چه کار کند؟ تقدیر کند. این تا اینجاست. 📌حالا با چه زبانی ازش بخواهم. این یک مسئلۀ مهم، اینجاست. بله، مقدّرات، دست خداوند است. درست است؟ در ید قدرت اوست، او برنامه ریزی می کند، بسیار خوب، تقدیر می کند. 📌بعد هم از او باید بخواهم؛ من خودم مستقلاً کاره ای نیستم. حالا با هر زبانی بخواهم؟ تقدیر را عوض می کند؟ جواب نه. 📚 علیه السلام 📕 حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani 📌
35.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🔰 روی کارها، فکرها و برنامه ریزی های خودت تکیه نکن! 📌رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ‏ بْنِ‏ مُحَمَّدٍ الْهَادِي صَلَوَاتُ‏ اللَّهِ‏ عَلَيْهِمَا قَالَ: «الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ مَا لَمْ يَخْطُرْ بِبَالِكَ» 📌ترجمه: آن چه را که تقدیر الهی است و خداوند آن را را برای شما انسان ها مقدر می کند، به شما چیزی را نشان می دهد که به خاطرۀ شما خطور نکرده باشد. الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ مَا لَمْ يَخْطُرْ بِبَالِكَ‏. بحارالأنوار، جلد 75 ، صفحه 369 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 علیه السلام 📕 حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani 📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani ..
🔰تو خیال کردی حالا داد بزنی مثلاً خدا کر است؟! 📌در وصیت ها و سفارشات علی علیه السلام، به کمیل ابن زیاد می فرماید: «يَا كُمَيْلُ اللِّسَانُ يَنْزَحُ الْقَلْبَ وَ الْقَلْبُ‏ يَقُومُ‏ بِالْغِذَاءِ فَانْظُرْ فِيمَا تُغَذِّي قَلْبَكَ وَ جِسْمَكَ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ حَلَالًا لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ (تعالی) تَسْبِيحَكَ وَ لَا شُكْرَكَ‏»2 📌؛حضرت فرمود به اش: ای کمیل! این زبان را که می بینی این، آن چه که توی دل است، می کشد می آورد بیرون. 📌«نَزْحُ»؛ کشیدن بیرون، از چاه آب می کشد می آورد بیرون، «اللِّسَانُ يَنْزَحُ الْقَلْبَ»؛ آن که ته دل است می کشد بیرون، این را می آورد، 📌 «وَ الْقَلْبُ‏ يَقُومُ‏ بِالْغِذَاءِ»؛ آن دلت؛ یعنی روحت، پیکره ات، همه چیزت که سراپاست مال چیه؟ غذاهایی که می خوری، از این راه است دیگر، نخوری می میری. درست است یا نه؟ به تعبیر من، غذا، آن که تغذیه می کنی تو. 📌بسیار خب، این هم تا اینجایش درست، حالا بعدیش: «فَانْظُرْ فِيمَا»؛ چی؟«تُغَذِّي قَلْبَكَ وَ جِسْمَكَ»؛ دقّت کن با چه چیزی این دل و پیکر را، این روح و جسمت را نگه اش می داری. زنده نگه اش داشتی؟ 📌 «فَانْظُرْ فِيمَا»؛ چی؟«تُغَذِّي قَلْبَكَ وَ جِسْمَكَ»؛ روحت را تغذیه می کند، جسمت را تغذیه می کند که سرپا بمونی، این را نگاه کن تویش. «فَإِنْ لَمْ يَكُنْ حَلَالًا »؛ این را بدان! اگر از راه حلال نباشد، حرام باشد، گوش کن! 📌 «لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ تَعَالَی» «تَسْبِيحَكَ وَ لَا شُكْرَكَ‏»؛ برو تا آخر، هی داد بزن خدا! اصلاً جوابت را نمی دهد. نمی پذیرد خدا، آن ذکر و دعا و تسبیح و هرچی که بگویی از این زبانت. ما با زبانمان با خدا حرف می زنیم دیگر، مگر نیست؟! 📌دعا با چی می کنیم، به حسب ظاهر. حالا لازم نیست به زبان بیاید، از دلمان که بیاید بیرون، لال بازی هم در بیاوری، هر کاری بکنی، درست است یا نه؟ اما بگو ببینم با چی سرپا این روح نگه اش داشتی، این جسم را نگه اش داشتی؟ و الان می خواهی چه کار کنی؟ 📌 خواسته هایت را از او تقاضا کنی،اگر از راه حرام باشد،خدا قبول، نمی کند. من این را گفتم چون مکرر دیده ام، شاید هفته ای ده تا با این برخورد می کنیم که چی شده، فلان. آقا! چی شده چیه! نگاه کن ببین چه کار کردی؟! 📌اثر اینکه می گفتم، وضعی دارد مال حرام، شبهناک، همین است دیگر اثر وضعیش دیگر. نه اینکه نمازت باطل است، من این را گفتم، بطلان غیر قبولی است؛ قبول نمی کند خدا. قبول نمی کند حالا جیغ بکش، این قدر جیغ بکش تا خسته بشوی. 📌تو خیال کردی حالا داد بزنی مثلاً خدا کر است؟! خدا کر نیستش که،«اسمع سامعین» است، او «ابصر الناظرین» است. این حرف ها چیه که می زنی. برو تو کار خودت، ببین چیه؟ با چه زبانی است؟ می دانید زبان از کجا دارد چی می کند، آن ها از چی تغذیه کردند؟ برو دنبال این، فکر این را بکن. 📌حالا غرضم این است: بله، مقدّرات الهیّه چنان نشان می دهد به انسان، آن چیزی را که فکرش را نکرده باشد. درست؟! و این ها هم تغییر پذیرند. با چی تغییر پذیرند؟ با دعا تغییر پذیرند؛ امّا کدام دعا؟ این دعایی که از این دهان و از این زبان و از این قلب بیرون بیاید. ____________________________________ ترجمه: ای کمیل! همانا زبان آدم آن چه را در دل می گذرد اظهار می کند و پایداری دل و روح انسان به تغذیه است؛ پس بسیار دقّت کن در آن چه با آن، قلب و جسم خود را تغذیه می کنی. چنان چه تغذیۀ تو از طریق حلال نباشد خداوند متعال هرگز تسبیح و شکر تو را نمی پذیرد. . قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ؟ع؟‏: يَا كُمَيْلُ اللِّسَانُ يَنْزَحُ الْقَلْبَ وَ الْقَلْبُ‏ يَقُومُ‏ بِالْغِذَاءِ فَانْظُرْ فِيمَا تُغَذِّي قَلْبَكَ وَ جِسْمَكَ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ حَلَالًا لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ تَسْبِيحَكَ وَ لَا شُكْرَكَ‏. بحارالأنوار، جلد، صفحه 416 يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ. خدا آنچه را بخواهد محو يا اثبات مى ‏كند و اصل كتاب نزد اوست. سورۀ مبارکۀ رعد، آیۀ 39 〰️〰️〰️〰️〰️ حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani 📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani 📌
8.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 صدای حلقه درب بهشت❗️ 📌پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: «إِنَّ حَلْقَةَ بَابِ الْجَنَّةِ مِنْ یَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَى صَفَائِحِ الذَّهَبِ»؛ 📌حلقۀ درب بهشت از یاقوت سرخ و بر صفحۀ زرّین است. «فَإِذَا دُقَّتِ الْحَلْقَةُ عَلَى الصَّفْحَةِ طَنَّتْ»1️⃣؛ صدا بلند می شود، 📌«وَ قَالَتْ یَا عَلِیٌّ» ؛ درب های بهشت به حسب ظاهر همین قوا مثل عقل، واهمه، متخیّله و این هاست. وقتی حسنات فرستاده می شود، بهشت ساز هستند. امّا قلب و دل که مخزن محبّت است بر هر یک از صفحات؛ یعنی نیروها قرار گرفته است. 📌 مطلب جدید این است. همین دل است که اگر سراسرش را محبّت امام علی(ع) گرفته باشد، وقتی بر این صفحات بخورد، طنینش یا علی(ع) باشد، آن موقع این قوا درب بهشت می شوند و آن وقت است که درب بهشت باز می شود. اینجاست که می فهمیم جایگاه ولایت کجاست. 1️⃣ بحارالانوار، ج 8، ص 122؛ ج 39، ص 235 〰️〰️ 〰️〰️〰️ 📚 علیه السلام 🏷 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani ...📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani 📌
🌸میلاد امام علی علیه السلام مبارک باد.🌸 〰️〰️〰️ 📚 علیه السلام 🏷 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani ...📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani 📌
6.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 طنین تپش قلب هر مومن،علیست!❗️ 📌اینکه تعبیر روایت، یاقوت حمرا است، با اینکه یاقوت خودش قرمز است، امّا کنارش صفت قرمز آمده و آن هم به صورت حلقه، این ها تشبیهات و چه بسا تشبیه معقول به محسوس است. قلب ما هم همین طور است؛ قلب صنوبری ما رنگش قرمز است و مخزن خون هم هست و خون را به سراسر وجود پمپ می کند. 📌 این، هر پمپی که می زند، با یا علی(ع) است؛ یعنی سراسر روحش را حبّ امام علی(ع) گرفته است؛ بنابراین، توحید زیربناست و بعد از آن، نبوّت و امامت است. 📌امّا آن نقطه وسط و حساس ترین مطلب، حبّ علی(ع) است. حالاست که می فهمیم چرا باید در چنین شبی، از نظر این عالم مادی و به حسب ظاهر، پیکره ای که مجسمۀ ولایت بود، در خانۀ کعبه متولد می شد؛ چون باید او و حبّ او باشد تا درب ها باز شود. او که نباشد، خبری نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 〰️〰️〰️ 📚 علیه السلام 🏷 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani ...📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani 📌
7.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 تولدّی نمونه❗️ 📌عامّه و خاصّه نوشته اند که فاطمه بنت اسد وقتی درد مخاض گرفت وارد مسجدالحرام شد. چه کسی به او گفته آنجا برود؟ چه شد به سوی مسجدالحرام دوید؟ اگرچه این مکان مقدّس بود. به نظر من این مولودِ در رحم است که او را می کشد و وارد خانۀ خدا می کند. 📌صحبت خواستۀ او نیست زیرا این باید ظاهرش بر طبق باطنش باشد، عالم ناسوتش بر محور لاهوتش باشد. او همان گونه که قبل از خلقت، نورش در دامن الهی تلألو پیدا کرده است در عالم کثرت هم باید در دامن الهی متولّد شود. 📌عامّه و خاصّه به این مطلب اشاره کرده اند، خانه کعبه درب دارد امّا صحبت درب نیست، دیوار شکاف برمی دارد. خدا اگر بخواهد چنین می شود، باید بگوییم آغوش گشود و امام علی(علیه السلام) و مادرش را برای تولّد امام علی(علیه السلام) در دامن گرفت. 📌می نویسند: این موضوع چند روز طول کشید. لذا اگرچه پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) با امام علی(علیه السلام) از نظر نورانیّت واحدند ولی هرکدام یک مختصاتی دارند. 〰️〰️〰️ 〰️〰️ 🎞 علیه السلام مبارک باد حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 جایگاه حضرت خدیجه(س) حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س)❗️ 📌سه نفر بی بی و خانم بزرگوار در اسلام داریم که واقعاً اگر مقاومت این سه نبود، دستمان خالی بود. یکی خدیجۀ کبری (س) است، یکی زهرا (س) است و یکی زینب کبری (س) است. 📌اگر مجاهدت های خدیجه (س) نبود، دست ما خالی بود، هیچ تعارفی ندارد. اگر پایداری زهرا (س) نبود، چه وضعی داشتیم؟! چقدر آن ها زجر کشیدند! پیش خودم می گویم: واقعاً هم حضرت خدیجه (س) خیلی رنج کشید؛ چون خصوصاً اوّلین نفر هم بود. 📌زهرا (س) هم رنج کشید، ولی من فکر می کنم زینب (س) بیش از همۀ آن ها رنج کشید. صحنه هایی را که ایشان دیده است، هیچ کدام ندیدند؛ یعنی نه مادرش دید و نه جدّه اش دید. من اعتقادم این است، به این مقداری که اطّلاع دارم. زین العابدین (ع) در روایتی نقل می کند: من در خیمه ای قرار داشتم که عمّه ام مرا پرستاری می کرد. 📌 من بیمار بودم و پدرم در خیمه ای دیگر داشت اسلحه ها را تعمیر می کرد و نزدیک ما بود. یک وقت دیدم صدای پدرم بلند شد و این شعرها را می خواند: «یَا دَهر اُفٍ لَكَ مِن خَلیلِ كَم لَكَ بِاِلاشرَاق وَ الَاصِیلِ». 📌زین العابدین می فرماید: تا این شعر را پدرم خواند، فهمیدم مطلب چیست و کار از کار گذشته است. گریه گلوی مرا گرفت، ولی جلوی خودم را گرفتم که عمّه ام متوجّه نشود. امّا دیدم او زودتر از من متوجّه شد و سراسیمه از خیمه بیرون زد. 📌 او به سراغ امام حسین (ع) رفت؛ چنان می دوید که پایش در چادر و عبایش می گرفت و نزدیک بود به زمین بخورد. شروع به ناله کرد. امام حسین (ع) آمد. زینب (س) جملاتی می گوید: «اَلیَومَ مَاتَ اَبِی عَلِی، اَلیَومَ مَاتَ اُمّی فَاطِمَه، اَلیَومَ مَاتَ اَخِی حَسَن»؛ 📌به امام حسین (ع) می¬گوید که من جز تو کسی را ندارم. تو می خواهی بروی. لطمه به صورت می زند، دست میبرد و گریبانش را چاک¬ می¬زند. امام حسین (ع) تسلّایش¬ می دهد، دلداری اش ¬می دهد، آن دست ولایتی را روی دل زینب (س) می گذارد. 📌خواهرم! حلمت را شیطان از بین نبرد. والله قسم! اگر این دست بر قلب زینب نیامده (س)بود، هیچ بشری قدرت نداشت تحمّل بکند. امّا فهمیدید امام حسین (علیه السلام) به حضرت زینب (سلام الله علیها) چه گفت؟ 📌گفت: هنوز چیزی ندیده ای تو. فردا باید فرق شکافتۀ علی (ع) را ببینی، باید دست جدا شدۀ عبّاس (ع) -برادرت- را ببینی، باید گلوی پاره پارۀ اصغر (ع) را ببینی. زینبم تو باید سر حسین (ع) را بالای نیزه ببینی. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani 📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani ..
🏴وفات حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد🏴 〰️〰️ 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani 📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani
17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
〰️〰️ 🎞 حضرت زینب سلام الله علیها 📌 سلام الله علیها تسلیت باد 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani 📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani