eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
728 دنبال‌کننده
200 عکس
772 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍ما پیامبران الهی جدال می کنیم. ❗️ 📌 روایتی از پیغمبراکرم(ص) نقل کردم:«قَالَ رَسُولِ اللَّهِ(ص) نَحْنُ الْمُجَادِلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ»1️⃣؛ ما در دین خدا جدل می کنیم. جدال کننده ها هستیم؛ یعنی بحث کننده ها هستیم. بحث دینی می کنیم. اینکه «نَحْنُ» دارد، چه بسا اشارۀ به انبیا(ع) باشد. ما پیامبران الهی جدال می کنیم. بحث دینی مأموریت آن هاست. آن ها مأمور هستند که از طریق بحث های علمی و با این روش هایی که گفته شد، ارشاد مضل کنند و گمراهان را دست گیری کنند. 1️⃣ الاحتجاج، ج1، ص15- بحارالأنوار، ج2، ص125 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه ششم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ملاکِ توجّه خداوند❗️ 📌 در بخشی از روایات آمده است هنگامی که خداوند می خواهد با نظر لطف و عنایت خود به بنده اش نگاه کند، از بین تمام ابعاد وجودی منتسب به او -چه ابعاد اعتباری و چه حقیقی- ابتدا به «قلب» او نظر می کند. نه اینکه خداوند اعمال ما را نمی بیند؛ هرچه ما انجام می دهیم در مرئی و منظر خدا است. امّا نظر خاصّش به دل انسان است. 📌 در روایتی آمده است: «قال رسول الله(ص): إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَا یَنْظُرُ إِلَى صُوَرِکُمْ وَ لَا إِلَى أَمْوَالِکُمْ»1️⃣؛ خدا به صورت و ظاهر شما یا آنچه در ارتباط با شما است و به شما انتساب دارد، -حتّی انتساب اعتباری مثل اموال و اقوال شما- نگاه نمی کند. یعنی خدا به ظاهر رکوع و سجود شما توجّه نمی کند؛ او به د ل های شما نگاه می کند. به رکوع و سجودی توجّه دارد که با دل همراه باشد. 📌 خدا را صدا می زند، «یاالله! یاالله!» می گوید، رکوع و سجود می کند؛ «وَلَکِنْ یَنْظُر إِلَى قُلُوبِکُم»؛ خدا ابتدا به قلب او نگاه می کند تا ببیند دل، خضوع وخشوع دارد، راکع هست، ساجد هست یا نه! البتّه خداوند به بقیّۀ اعمالی که آدم انجام می دهد نیز نگاه می کند که آیا آن ها هم خدا را صدا می زنند یا نه! امّا اوّل به دل نظر می اندازد و بعد به ظاهر اعمال نگاه می کند؛ «یَنْظُر إِلی قُلوبِکُم وَ أَعمالِکُم». 1️⃣ بحارالأنوار، ج 74، ص 90 〰️〰️〰️〰️〰️ 📔 🏷 جلسه چهارم 💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠 @agamojtabatehrani متن کامل در سایت: https://mojtabatehrani.com/تقسیم-بندی-قلب/
﷽ 📍 هدایت قلب❗️ 📌ما در باب «هدایت» می بینیم که خدای متعال دل های کسانی را که به او ایمان آورده و یک نوع تعلّق درونی با او پیدا نمایند، هدایت می کند. 💠 ما در تمام آثار اسلامی حتّی یک آیه یا یک روایت هم نداریم که بگوید: خدا عقل انسان را هدایت می کند. خداوند در میان همۀ ابعاد وجودی انسان، قلب او را هدایت می کند. (وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ) 1️⃣ ؛ هرکس به خدا ایمان آورد، خدا قلبش را هدایت می کند. این آیه راجع به عقل نیست. 📎 کسی که به خدا تعلّق پیدا نماید، خدا «دلش» را هدایت می کند. خدا «دل» او را به سمت خود جذب می کند؛ نه «عقلش» را. چون دل با خدا سنخیّت دارد و می تواند فوق تجرّد را در خود جای دهد. 💠عقل مجرّد است و فقط می تواند با مجرّدات تماس داشته باشد؛ امّا دل می تواند با مافوق تجرّد ارتباط برقرار کرده و آن را مشاهده نماید. 1️⃣ سورۀ مبارکۀ تغابن، آیۀ11 〰️〰️〰️〰️〰️〰〰〰〰 📔 🏷 جلسه چهارم 💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اشرف ابعاد وجودی انسان❗️ 📌امام علی(ع) می فرماید: «جَعَلَنَا اللَّهُ وَ إِیَّاکُمْ مِمَّنْ یَسْعَى بِقَلْبِهِ إِلَى مَنَازِلِ الْأَبْرَارِ بِرَحْمَتِهِ»؛ چقدر این تعبیر زیبا است! خدا ما و شما را از آن هایی قرار دهد که سیرِ قلبی دارند. دلشان به راه افتاده و اهل سعی، کوشش و حرکت شده اند؛ دل هایی که با رحمت حقّ به سوی منازل ابرار، در راهند. 📌 بنابراین آنچه از مجموعۀ آیات بسیار و روایات متعدّد به دست می آید این است که قلب یکی از ابعاد وجودی انسان و اشرف آن ها محسوب می گردد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📔 🏷 جلسه چهارم 💠📎〰📎〰📎〰📎〰〰📎〰📎〰💠 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اولیای خدا(ع) صیّاد قلوب هستند❗️ 📌انسان تا زمانی که از این دنیا کوچ نکرده و از این نشئه به نشئۀ دیگر نرفته است، می تواند آنچه را به دست خود در این گنجینه و حرم الهی وارد کرده تغییر دهد. البتّه تا مدتّی این اختیار را دارد که بتواند این زباله وآشغال هایی که در آن ریخته، بیرون آورد. همچنین بستگی به این دارد که چه نوع آشغالی در آن ریخته باشد. مسائل دیگری هم مطرح است که بعداً به آن خواهیم رسید. 📌اولیای خدا(ع) به دل ها نگاه می کنند. اولیای خدا(ع) صیّاد قلوب هستند. هنگام دست گیری با دید ولایی شان نگاه می کنند تا ببینند اوضاع این دل چگونه است؟ آن ها در دست گیری های خود به دل ها نگاه می کنند؛ نه به اعمال. 📌نگاه نمی کنند که فرد نماز شب می خواند یا نه؛ ذکر می گوید یا نه. به قلب او نگاه می کنند که آیا در این دل هنوز آن تلألؤ و درخشندگی وجود دارد یا خیر؟ البتّه واجبات چون اساس کار است، حتماً مورد توجّه قرار می گیرد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📔 🏷 جلسه چهارم 〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠 @agamojtabatehrani
📔 #کتاب_رسائل_بندگی_دفتر_دل 🏷 جلسه چهارم 🏞 #پوستر #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی @mojtabatehrani.ir
💠نبات متبرّک یک بار خود حاج آقا فرمودند: پدرم مرحوم آیت الله آمیرزا عبدالعلی تهرانی(ره) گاهی به مغازۀ یک عالم اهل معنا، به نام سیّد عبدالکریم کفّاش در انتهای بازار آهنگرها می رفتند که به سیّد عبدالکریم پینه دوز معروف بود. این سیّد با اینکه روحانی بود و اهل علم، از طریق پینه دوزی و کفش دوختن در مغازۀ کوچک خویش، امرار معاش می کردند. بین علما مشهور بود که وجود مقدّس مولا صاحب الزّمان(عج) به ایشان توجّه خاصّ دارند وگاهی به حجرۀ او هم سر می زنند. 💠 روزی امام عصر(عج) قطعه نباتی را به سیّد عبدالکریم کفاش مرحمت کرده بودند که ایشان هم مقداری از آن قطعه نبات را به پدرم، میرزا عبدالعلی، مرحمت کردند. پدرم به منزل آمدند و مقداری از آن نبات مرحمتیِ امام عصر(عج) را در دهان من نهادند. حاج آقا می‏فرمود: «این علومی که نصیب شد و عنایاتی که به من رسید، ریشۀ همه اش، از آن نبات مرحمتی امام عصر(عج) است.» 💠ایشان در جای دیگر می فرمودند: «هنوز حلاوت آن نبات در کام من است و من فکر نمی کنم که خدا بدن مرا به آتش بسوزاند؛ چراکه در آن، تبرّکی از امام زمان(عج) وجود دارد. حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه ◾➖◾➖◾➖◾ 💠کانال آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 آیا تو از پلنگ بدتری ؟❗️ 📌 استاد ما امام خمینی(ره) تعبیری را می فرمودند که اصطلاحِ اهل معرفت هم است و آن «تقیید اطلاق شهوت و غضب» است. تقیید در اینجا به معنای مهار کردن است؛ یعنی انسان نباید قوای حیوانی را رها کند. 📌از این جهت است که اهل معرفت می گویند: مقصد انبیا(ع) تأدیب نفوس و تحدید هواهای نفسانی است. در واقع انبیا(ع) آمده اند تا انسان را تربیت کنند. «حدّ» به معنای «مرز» است و «تحدید» به معنای «مرز تعیین کردن». 📌حیوان را می شود تربیت کرد. الآن درّنده ها را هم تربیت می کنند؛ پس چرا برخی انسان ها تربیت نمی شوند؟ پلنگ را تربیت می کنند، آیا تو از پلنگ بدتری؟! خوب شد که این موارد را می بینیم. وقتی حیوان درنده را می شود تربیت کرد پس انبیا(ع) برای کار خارق العاده ای نیامده اند؛ بلکه آمده اند تا روش گفتاری و رفتاری بدهند و انسان بسازند. 📌نتیجۀ سخن اینکه اگر بُعد حیوانی افسارگسیخته شود، بُعد انسانی و الهی رشد نمی کند. در حالی که حیوانات را می شود تربیت کرد، چطور می شود بین حیوانات این حیوان دوپا از همه چموش تر باشد که نشود او را تربیت کرد؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه دوازدهم # آقا_مجتبی_تهرانی @agamojtabatehrani
﷽ 📍 رستگاری جاودانه ❗️ 📌 رسول خدا(ص) در باب ضرورت تربیت نفس و مرزشناس کردن آن می فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً فَلَا تَعْتَدُوهَا»1️⃣ ؛ خداوند متعال برای شما مرزهایی قرار داده است؛ پس از آن مرزها تجاوز نكنيد؛ یعنی به آداب الهی مؤدّب شوید تا در بُعد انسانی، انسان شوید و بَعد در بُعد الهی فرشته شوید. کسانی که مؤدّب به آداب الهی شوند، رستگاریِ جاودانه پیدا می کنند. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 2، ص 263 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه دوازدهم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 رستگاری ابدی ❗️ 📌 امام علی(ع) نیز در این زمینه می فرمایند: «مَنْ تَأَدَّبَ بِآدَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّاهُ إِلَى الْفَلَاحِ الدَّائِمِ»1️⃣؛ هر كس مؤدّب به آداب الهی شود، ادبش او را به رستگاری ابدی می رساند؛ يعنی او در بُعد انسانیِ خود یک انسان و در بُعد الهی و معنوی نیز به یک فرشته تبدیل می شود. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 89، ص 214 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه دوازدهم 🔰🔰🔰 @agamojtabatehrani
♨️استاد و جوانان حاج آقا جلساتشان كه تمام مى شد، مى نشستند پاى منبر و جواب سوالات را مى دادند. گاهى اوقات مى شد كه تا ساعت يك نيمه شب سوالات را جواب مى دادند. جوان ها را رها نمى كردند. نه جوان ها رها مى كردند و نه حاج آقا خسته مى شدند. راوی: آقای محفوظی 💠💠💠 🆔️ @agamojtabatehrani
﷽ 📍 عبور از ظواهر ❗️ 📌 اهل معرفت جملاتی را دارند که بنده عرض می کنم. می گویند: در باب تربیت اگر انسان بخواهد از نظر باطن، حیوان باقی نماند و آنچه را مابه الإمتیازش نسبت به حیوان است، شکوفا کند و در واقع انسان شود، عالم غیب را شهود کند و قلبش نورانیّت پیداکند، یک راه بیشتر ندارد و آن این است که از پرداختن به ظاهر به سراغ باطن برود. اگر می خواهی بذر الهی در بُعد معنوی را شکوفا کنی و در نتیجه قلبت را به نور الهی منوّر کنی، راهش این است که از ظاهر رها شده به سراغ باطن بروی. این کلیّت همان راهی است که انبیا(ع) برای ما آورده اند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه دوازدهم @agamojtabatehrani