eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
727 دنبال‌کننده
200 عکس
773 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 وعدۀ خداوندبه حضرت زهرا سلام الله علیها ❗️ 📌«فَتَقُولُ إِلَهِي وَ سَيِّدِي سَمَّيْتَنِي فَاطِمَةَ وَ فَطَمْتَ بِي مَنْ تَوَلَّانِي وَ تَوَلَّى ذُرِّيَّتِي مِنَ النَّارِ وَ وَعْدُكَ الْحَقُّ وَ أَنْتَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ» ◾️؛ این جملات را حضرت زهرا(ص) می گوید: خدای من! آقای من! نام مرا فاطمه(ص) قرار دادی و وعده دادی کسانی را که رابطه دوستی با من و با ذریّۀ من دارند، از آتش دور و جدا می‌ کنی و وعدۀ تو حق است و تو هیچ گاه خلاف وعده نمی‌کنی. ◾️تا اینجا یک روالی می‌باشد که خداوند وعده‌ای کرده که کسانی که محبّت به حضرت زهرا (ص) و ذریۀ او داشته باشند به آتش نروند. سلام الله علیها 📕 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 مؤمن گناه نمی کند❗️ 📌در آیۀ شریفه آمده است: «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا»؛1️⃣ گفتند: ما ایمان آوردیم. (به آنان) خطاب شد: نه، ایمان نیاوردید. مؤمن کسی است که عملش با اعتقاداتش تطبیق کند. آن کس که تخلّف داشت، مؤمن نیست و مسلمان است. مؤمن گناه نمی کند، آن هم گناهی که حد بر او جاری شود؛ لذا در روایات بسیار آمده است: آنگاه که شخص وارد یک عمل معصیتی می شود؛ روح ایمانی از او مفارقت می کند. آن موقع مؤمن نیست پس کافر است؟ نه، فاسق است. لذا ما می گوییم گناهکاران فسّاقند. 1️⃣سورۀ حجرات، آیۀ14 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 حضور قلب در معبود❗️ 📌امام‌صادق(ع) می‏فرماید:«مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ يَعْلَمُ مَايَقُولُ فٖیهِمَا انْصَرَفَ وَ لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ ذَنْبٌ إِلَّا غَفَرَهُ لَهُ»؛1️⃣ 📌اگر کسی دو رکعت نماز بخواند و بداند که در این دو ركعت چه دارد می‎گوید، نماز را تمام می‏کند درحالی که بین او و خدا گناهی نیست و خدا همۀ آن‏ها را می‏آمرزد. 2️⃣ چنین نمازی مکفِّر است؛ یعنی موجب آمرزش گناهان می‏شود. حدّاقل حضور قلب این است که انسان بفهمد چه دارد می‏گوید. مرتبۀ بالای حضور قلب این است که شخص نمازگزار ،هنگام ثناگویی در نماز، همۀ أسما و صفات حق را سِیر و شهود ‎کند؛ مثل اینکه دارد تمام زیبایی‏های محبوبش را می‏بیند و ستایش می‏کند. چون نماز ستایش مجموع أسما و صفات الهی است. 1️⃣. وسائل ‏الشیعه، ج‏5، ص475و476 2️⃣. برخی می‏گویند: منظور از این گناهان صغائر است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📓 📝 جلسه هفدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 سرنوشت مسخره کنندۀ روایت معصوم(ع)❗️ 📌 امام‌زین العابدین(ع) فرمودند: «مَا نَدْرِي كَيْفَ نَصْنَعُ بِالنَّاسِ»؛ نمی دانم با این مردم چه کنم. «إِنْ حَدَّثْنَاهُمْ بِمَا سَمِعْنَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ(ص) ضَحِكُوا وَ إِنْ سَكَتْنَا لَمْ يَسَعْنَا»؛ اگر آنچه که از پیغمبر(ص) شنیدیم برای این‌ها حدیث کنیم می خندند و اگر ساکت شویم، نمی توانیم؛ شخصی به نام ضَمْرَه عرض می کند که شما برای ما نقل کنید. حضرت فرمودند: «هَلْ تَدْرُونَ مَا يَقُولُ عَدُوُّ اللَّهِ إِذَا حُمِلَ عَلَى سَرِيرِهِ»؛ آیا شما می دانید وقتی دشمن خدا را در تابوت می گذارند و او را سمت قبر می برند، چه می گوید؟ «قَالَ فَقُلْنَا لَا قَالَ فَإِنَّهُ يَقُولُ لِحَمَلَتِهِ»؛ گفتند: نه ما نمی دانیم. حضرت فرمودند: به آن‌هایی که او را حمل می کنند همان جملاتی که در روایات فوق بود می گوید، تا به اینجا می‌رسد. «فَارْفُقُوا بِي وَ لَا تَسْتَعْجِلُوا»؛ با من مدارا کنید و عجله نکنید. «قَالَ فَقَالَ ضَمْرَةُ يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنْ كَانَ هَذَا يَتَكَلَّمُ بِهَذَا الْكَلَامِ يُوشِكُ أَنْ يَثِبَ عَلَى أَعْنَاقِ الَّذِينَ يَحْمِلُونَهُ»؛ ضمره می گوید: ای اباالحسن(ع)! اگر او می تواند این حرف ها را بزند، پس این احتمال است که از روی دوش مردم بلند شود. «قَالَ فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع) اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ ضَمْرَةُ هَزِئَ مِنْ حَدِيثِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) فَخُذْهُ أَخْذَةَ أَسَفٍ»؛ حضرت گفت: خدایا! اگر ضَمْرَه حدیثی را که من از پیغمبر(ص) نقل کردم استهزا می کند او را طوری بگیر که بعد از آن تأسّف بخورد؛ «قَالَ فَمَكَثَ أَرْبَعِينَ يَوْماً ثُمَّ مَاتَ»؛ چهل روز نگذشت ضَمْرَه مُرد. «فَحَضَرَهُ مَوْلًى لَهُ قَالَ فَلَمَّا دُفِنَ أَتَى عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ(ع)فَجَلَسَ إِلَيْهِ»؛ وقتی که ضَمْرَه را دفن کردند، خدمتکار او خدمت امام‌زین العابدین(ع) آمد. «فَقَالَ لَهُ مِنْ أَيْنَ جِئْتَ يَا فُلَانُ قَالَ مِنْ جِنَازَةِ ضَمْرَةَ»؛ حضرت به او گفتند: از کجا آمدی؟ گفت: از دفن جنازه ضمره آمدم؛ «فَوَضَعْتُ وَجْهِي عَلَيْهِ حِينَ سُوِّيَ عَلَيْهِ فَسَمِعْتُ صَوْتَهُ وَ اللَّهِ أَعْرِفُهُ كَمَا كُنْتُ أَعْرِفُهُ وَ هُوَ حَيٌّ»؛ وقتی که دفنش کردیم صدای ضَمْرَه را شنیدم، به خدا صدای خودش بود. همان طور که وقتی زنده بود صدایش را می شنیدم. «يَقُولُ وَيْلَكَ يَا ضَمْرَةَ بْنَ مَعْبَدٍ الْيَوْمَ خَذَلَكَ كُلُّ خَلِيلٍ»؛ می گوید: ای بیچاره ضمره! وای بر تو! امروز هر دوستی تو را خوارت کرد. «وَ صَارَ مَصِيرُكَ إِلَى الْجَحِيمِ فِيهَا مَسْكَنُكَ وَ مَبِيتُكَ»؛ دارند تو را به سوی جهنّم می برند. جایی که مسکن تو آنجا خواهد بود. «فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع) أَسْأَلُ اللَّهَ الْعَافِيَةَ هَذَا جَزَاءُ مَنْ يَهْزَأُ مِنْ حَدِيثِ رَسُولِ‌اللَّهِ(ص)»؛1️⃣ سپس حضرت فرمودند: از خدا عافیت می خواهم. این جزای کسی است که استهزا کرد. 1️⃣ الكافي، ج 3، ص 235 - بحارالأنوار، ج6، ص259 - در بحارالأنوار، ج6، ص259 کمی اختلاف دارد 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 حجب مادّی از بین می رود❗️+داستان 📌بنابراین آن ها سخن ها دارند ولی من گوش شنوا ندارم. باید گوش برزخی من باز شود تا صوت او را بشنوم. زیرا صوت او این امواج صوتی نیست و متناسب با برزخ است. 📌 لذا وقتی انسان وارد برزخ می شود، ادراکاتش قوی تر، دیدش تیزبین تر و سامعه اش قوی تری از اینجاست. جهتش چیست؟ خیلی روشن است، حُجب مادّی از بین رفته است. این دیوار نمی گذارد صدای من به آن سمت برود، اگر دیوار برداشته شد، شنوایی خیلی قوی تر است. حتّی آن‌ها در عالم برزخ، نیّات ما را هم می دانند. 📌الان خاطره ای یادم آمد که یکی از دوستان نقل کرد: 📌در قم می خواستم سر مزار یکی از علمای بزرگ(ره) بروم که مَرد وارسته ای بود و من خدمت ایشان رسیده بودم. اتّفاقاً در بین راه یادم افتاد خاله ام به تازگی فوت کرده است. گفتم: سر راه بروم فاتحه ای بخوانم. سر راه فاتحه ای خواندم. شب خواب خاله ام را دیدم، یادم هم بود که فوت کرده است. 📌 بعد از حال و احوالپرسی به او گفتم: خاله جان من سراغ تو آمدم. گفت: دروغ نگو، نیّت تو این بود که سر قبر فلانی بروی. سؤال کردم که فلانی را می بینی؟ 📌گفت: دست ما به آن‌ها نمی رسد، حسابش خیلی بالاتر از این حرف هاست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
◾️‏١٢ دى ماه كه ٢عالم فرزانه و اسوه ولايت پذيرى رو از ما گرفت. یکی ۱۲ دی ۱۳۹۱ دیگری ۱۲ دی ۱۳۹۹ ‎ @agamojtabatehrani
﷽ 📍سبک بار بودن در برزخ❗️ 📌روایات بسیاری داریم که اهل برزخ افرادی که به زیارت‌شان می روند دقیقاً می شناسند؛ حتّی نیّات این‌ها را از آمدن‌شان می دانند. موارد فوق مربوط به اطلاع برزخیان از این عالم بود. چون بحث من تتمه دارد به خود برزخ برگردم. همان گونه که اهل برزخ به دنیا توجّه دارند، به دیگر اهل برزخ هم توجّه دارند و آن‌ها را می شناسند بلکه این تعبیر را بکنم که وقتی وارد برزخ می شود، اگر سبک بار بود و به سؤالات درست جواب داده بود، هم برزخیان را و هم این طرفی ها را می شناسد. 📌روایت را ابوبصیر از امام‌صادق(ع) نقل می کند: «إِنَّ الْأَرْوَاحَ فِي صِفَةِ الْأَجْسَادِ فِي شَجَرَةٍ فِي الْجَنَّةِ تَعَارَفُ وَ تَسَاءَلُ»؛ 📌روح ها در برزخ در صفتِ اجساد در شجره ای در جنّت هستند. این‌ها شناسایی می کنند و از یکدیگر پرسش می کنند. «فَإِذَا قَدِمَتِ الرُّوحُ عَلَى الْأَرْوَاحِ تَقُولُ دَعُوهَا فَإِنَّهَا قَدْ أَفْلَتَتْ مِنْ هَوْلٍ عَظِيمٍ»؛ 📌حضرت فرمودند: وقتی که یک روح وارد ارواح می شود، می گویند: رهایش کنید، الآن سراغ او نروید؛ زیرا از هول بزرگی جسته است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 مهمان حور العین و خسته ز راه جنین❗️ + داستان 📌یکی از علمای بزرگ(ره) معلّم وارستۀ اخلاق بود. مکّرر خدمت ایشان رسیده بودم. بیش از بیست سال پیش زمانی که من نجف بودم ایشان در تهران فوت کرد. بعد از فوت ایشان، یکی از دوست‌داران ایشان که من او را می شناسم و از مرتبطین من است برای اینکه ایشان را در خواب ببیند اعمال واردشده در همین رابطه را انجام داد. البته من این آداب را ندیدم و شاید برای هر کسی هم این اتّفاق نیفتد ولی آدابش این است که همان شب اوّلی که میّت از دنیا می رود، ظاهراً غسل، وضو، نماز و ادعیه ای با کیفیت خاص دارد. اگر شخص انجام دهد، میّت را در خواب می بیند. 📌 این شخص در حضور بستگان، این اعمال را انجام داد و خوابید. طولی نکشید که از خواب بلند شد و کاغذی را برداشت و شروع به نوشتن کرد. 📌 گفت: خوابش را دیدم که دارم می روم و به درِ منزل او رسیدم. در حالی که یادم بود که ایشان فوت کرده است. آمدند و سؤال کردند چه می خواهید؟ گفتم: بگویید فلانی است. جواب مرا در قالب یک رباعی آوردند. آن عالم بزرگ اهل سرودن شعر هم بود و شعرهای عرفانی هم داشت. به ذهن من رباعی این است: مهمان بساط حورعین می باشم هم خسته ز راه از جنین می باشم امشب ز ملاقات تو من معذورم دل خسته مشو ز مؤمنین می باشم 📌جواب داد که امشب نمی توانم سراغ تو بیایم. چون خسته هستم؛ یعنی همان طور که جنین از رحم مادر به این دنیا با فشار می آید به برزخ هم که می رود همین فشار است. در انتها هم می گوید که خیالت راحت باشد، چون از مؤمنین می باشم. بنابراین وارد برزخ که می شود، دیگران متوجّه می شوند؛ لذا می گویند رهایش کنید از هول بزرگ جسته است، بگذارید کمی آرامش بگیرد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍«کمال ادب الهی» در آیات و روایات❗️ 📌امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند:«إِنَّ اللَّهَ أَدَّبَ نَبِیَّهُ(ص) حَتَّى إِذَاأَقَامَهُ‏ عَلٰى مَا أَرَادَ‏»؛ خداوند پیغمبرش را تأدیب کرد تا اینکه اراده اش دربارۀ ادب او به نتیجه رسید و تأدیب الهی پیامبر تمام شد؛ یعنی وقتی حضرت همان‏طور که خدا می‏خواست تأدیب شد، 📌«قَالَ لَهُ»؛ خداوند به او فرمود: «وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلين». سپس می فرماید:«فَلَمَّا فَعَلَ ذَلِكَ لَهُ رَسُولُ اللَّه(ص)»؛ آنگاه که پیغمبراکرم به آنچه خداوند در آیۀ شریفه دستور داده بود عمل کرد،«زَكَّاهُاللَّهُ»، خداوند او را ستایش کرد. «فَقَال» و فرمود:«إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ»تو دیگر صاحب اخلاق بزرگی هستی.1️⃣ 1️⃣ بحارالأنوار، ج17، ص8 〰〰〰〰〰 📚 📖 🏷 جلسه بیست و چهارم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 صفت خاصّ دوستان خدا❗️ 📌خداوند می خواهد از دوستانش تعریف کند، بزرگترین دوستان و اولیایش را با چه صفتی توصیف می‏کند. 📌 مثلاً در بین انبیا -غیر از پیغمبر‏اکرم(ص)- کسی که درخشندگی زیادی در مسئلۀ توحید دارد، حضرت‌ابراهیم(ع) است. 📌 خداوند وقتی می‏خواهد حضرت‏ ابراهیم(ع) را توصیف بکند، او را به صدق توصیف می کند. در سورۀمبارکۀ مریم(ع) آمده است: «وَ اذْکُرْ فِي الْکِتابِ إِبْراهيمَ إِنَّهُ کانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا»؛1️⃣ 📌 حضرت‌ابراهیم(ع) را در کتاب به یاد آور، که «کانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا»؛ بود. قبل از نبوّت، مسئلۀ صداقتش را مطرح می کند. صدّیق از صدق است. یا راجع‏به حضرت‏ادریس(ع)در همان سورۀ‌مبارکۀمریم(ع) -همین تعبیر- آمده است: 📌«وَ اذْکُرْ فِي الْکِتابِ إِدْريسَ إِنَّهُ کانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا»2️⃣. خداوند وقتی می خواهد تعریف بکند، به این صفت است. معلوم می شود که صفت خاصّی است. 1️⃣ سورۀ‌مبارکۀ مریم، آیۀ 41 2️⃣ سورۀ‌مبارکۀ مریم، آیۀ 56 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خاطره‌ جالب آیت الله مصباح یزدی (ره) از پدر رحمت الله علیه 👈 مجانی ببخش!! 💥 خاطره‌گویی ایشان برای حاج شیخ کاظم صدیقی. 📌داستان آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی (ره)؛ پدر آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) ◽️ به تاریخ شب ۲۳ ماه رمضان ۱۳۹۸ 🆔 🌐 @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خاطره‌ جالب آیت الله مصباح یزدی (ره) 👈 مجانی ببخش!! 💥 خاطره‌گویی ایشان برای حاج شیخ کاظم صدیقی. داستان آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی (ره)؛ پدر آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) ◽️ به تاریخ شب ۲۳ ماه رمضان ۱۳۹۸ 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir
﷽ 📍 توصیف صدق❗️ 📌امام ‎صادق(ع) در توصیف صدق می‎فرمایند: «اَلصِّدْقُ نُورٌ غَيْرُ مُتَشَعْشِعٍ إِلَّا فِي عَالَمِهِ»؛ صدق نوری است، امّا ظاهراً تشعشع ندارد و در عالم خودش نورفشانی می‎کند؛ یعنی صدق را به ظاهر نگاه بکنی. 📌 مثلاً پایین ترین مرحله و اقسام آن صدق زبانی و لسانی است. اگر انسان سخن راستی را بگوید، مانند موجی است که در هوا ایجاد شده است و از آن، چیزی تلألؤ نمی‎کند. 📌 حضرت می‎فرماید: ظاهراً متشعشع به آن شکل نیست؛ نور است، امّا ظاهراً تشعشع ندارد و در عالم خودش نورافشانی می‎کند. «كَالشَّمْسِ»؛ مثل خورشید، «يَسْتَضِي ءُ بِهَا كُلُّ شَيْ ءٍ»؛1️⃣ که هر چیزی از آن استضائه می‎کند و نور می‎گیرد. آن عارف می‎گوید: به صدق کوش که خورشید زایَد از نَفَست که از دروغ سیه روی گشت صبح نخست 2️⃣ 1️⃣ بحار الأنوار، ج‏68، ص 10 2️⃣ حافظ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 صدق در گفتار❗️ 📌یکی از اقسام صدق، صدقِ در گفتار است. به خبر مطابق با واقع، خبر صدق و صادق می گویند. کما اینکه خبر مخالف با واقع، کاذب و دروغ است. دروغ و راست در باب سخن و اِخبار این گونه است که اگر خبر مطابق با واقع بود، می‎گویند که صادق است و اگر مخالف بود، کاذب است؛ لذا صدق و کذب از اوصاف کلام هستند، نه شخص. 📌 به تعبیر اهل علم، اوّلاً و بالذّات کلام است که مُتّصِف به صفت صدق و کذب می‎شود. در صدق در ارتباط با گفتار، ابتدا گفتار است که متٌصف به صفت صدق یا کذب می شود. در مرحلۀ بعد، ثانیاً و بالعرض است که شخص متّصف می‎شود، «بِأَنَّهُ صاٰدِقٌ اَو کاٰذِبُ»؛ به اینکه راستگو یا دروغگو است؛ لذا صدق و کذب از اوصاف کلام و خبر است و خبر مطابق با واقع صدق است، مخالفش کذب و دروغ است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 گوش چشم برزخی❗️+داستان 📌جریانی یادم آمد که مربوط به محدّث قمی(ره) است که از نظر زمانی زیاد با ما فاصله ندارد و جزء معاصرین است. او مردی است که در عصر خودش از نظر بُعد معنوی و فضیلت معنوی اصلاً قابل انکار نبود. یکی از خصوصیّات ایشان این است که گفته بود: هیچ یک از کتاب هایم را بی وضو ننوشتم، هیچ کتاب روایتی را بی وضو برنداشتم. معروف است که نقل می کند: 1️⃣ روزی وارد وادی السلام شدم. صدای نعرۀ شتری را شنیدم که گویی داغش می کنند؛ چه فریادی و چه نعره ای! با عجله رفتم ببینم چه کسی است که او را اذیّت می کنند. به آنجا رسیدم و دیدم تازه می خواهند مرده ای را دفن کنند. او نعره می زند، امّا هیچ کدام از اطرافیانش نمی شنوند. بر اثر تهذیب نفس، گوش و چشم برزخی یا ملکوتی مرحوم‌محدّث‌قمی باز شده است و او را می بیند و فریادش را می شنود. یکی از مراجع بزرگ که ایشان هم اهل تهذیب نفس بود، در همان ایّامی که در وادی این سنخ مسائل بوده است - البته برای ما شنیدن این مسائل تعجب انگیز است - نقل می کند: شب جمعه ای برای تهجّد وارد یکی از مقبره ها شدم. زمستان بود و برف شدید می آمد. دیدم مرده ای را آوردند و در آن مقبره گذاشتند. 📌به متصدّی مقبره گفتند: شما مشغول قرآن خواندن باشید تا صبح تجهیزش کنیم. یک وقت دیدم مأمورین الهی آمدند و چنان گرز آتشینی بر فرق او می کوبند که شعلۀ آتش به آسمان زبانه می کشد. من بی حال شدم و زبانم بند آمد و قدرت حرکت و رفتن نداشتم. هر چه می خواستم با اشاره به این مقبره دار که در حال خواندن قرآن بود بگویم که در را باز کند، متوجّه نمی شد. با زحمت در را باز کردم و در همان هوای برفی بیرون زدم. این عالم چشم برزخی اش باز شده بود و می دید در برزخ چه خبر است. 1️⃣ معاد شناسی علّامه طهرانی، ج1، ص137 الی 142 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️به مناسبت هشتمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) 🔰قسمت اول 🎞 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
◾️هشتمین سالگرد حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) /قسمت اول https://aparat.com/v/te8yl +*+*+*+ ◾️هشتمین سالگرد حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) / قسمت دوم https://www.aparat.com/v/te8yl
📍 همسایه را فروختم❗️ 📌امام علی(ع) می فرمایند:«جَارُ السَّوْءِ أَعْظَمُ الضَّرَّاءِ وَ أَشَدُّ الْبَلَاءِ»1️⃣؛ همسایۀ بد، بزرگترین ناراحتی برای انسان است؛ لذا حضرت می فرمایند:«سَلْ عَنِ الْجَارِ قَبْلَ الدَّارِ»2️⃣؛ اگر خواستی جایی سکونت کنی، اوّل از همسایه سؤال کن. قبل از اینکه بپرسی خانه چطور است، بپرس همسایه چطور است. ◾️ قضیّۀ معروفی را نقل می کنند. شخصی خانه اش را فروخت. یکی از دوستانش به او گفت: منزلت را فروختی؟! گفت: نه، همسایه را فروختم. خانه عیبی نداشت. 1️⃣ غررالحکم و دررالكلم، ص337 2️⃣ غررالحکم و دررالكلم، ص401 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تأثیر غببت بر جامعه❗️ 📌یکی از آثار زشت غیبت، این است وحدتی که باید حاکم باشد، از بین می رود. سلب اعتماد، یگانگی را در جامعه از بین می برد، همه از همدیگر باک دارند و همه به همدیگر بدبین می شوند، حسّ اعتماد می رود و به جایش حسّ بدبینی می آید. یگانگی می رود و تفرقه می آید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه پنجم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍جسارت به بزرگان دین کوتاهی عمر❗️+داستان 📌من قضیّه ای را که از یکی از بزرگان شنیده ام نقل کنم. از مامقانی(ره) که یکی از علما و فقهای بزرگ عصر اخیر است، نقل شده که روزی ایشان به سمت منزلشان می رفتند، درحالی که عدّه ای از شاگردان و دوستان ایشان نیز اطراف این مرد بزرگ بودند. 📌 اتّفاقاً در بین راه جوانی نادان و چه بسا تحریک شده می آید و شروع می کند به ناسزا گفتن. 📌 نقل می کنند کسانی که همراه ایشان بودند می خواستند متعرّض او بشوند که ایشان اجازه ندادند و همین طور به مسیرشان ادامه دادند. او هم همان طور ناسزا می گفت تا اینکه به در منزل ایشان رسیدند. 📌 مامقانی(ره) در آنجا توقّفی کردند و رو به آن جوان یک جمله گفتند: خودتی! و رفتند داخل منزل. ایشان از مراجعِ تقلید بود. 📌جمعیّت زیادی از شاگردان و اصحاب ایشان آمدند و در منزل کنار ایشان نشستند. یکی از ایشان سؤال کرد: آقا! ما خواستیم او را ردّ کنیم، شما نگذاشتید. 📌 او هرچه خواست گفت و شما وقتی رسیدید، برگشتید و فقط همین یک جمله را به او گفتید! گفتیم که شما او را تأدیب می کنید. چطور شد شما این یک جمله را فقط فرمودید؟! 📌 فرمود: من خوف این را داشتم که او جوانمرگ شود. این جمله را گفتم برای اینکه جوانمرگ نشود. 📌 اشاره به اینکه یکی از آثارِ وضعی جسارت به بزرگان دین کوتاهی عمر است. کسانی که به بزرگان دین جسارت می کنند، ولو اینکه ندانند، یکی از آثار وضعی این عملشان کوتاهی عمر است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 زیبا ترین و زشت ترین مخلوق❗️ 📌از وصایای امام علی(ع)به فرزندش محمدبن حنفیه است و در نهج البلاغه، مَن لا یحضرالفقیه ، وسائل و ... آمده است، حضرت به زیبایی می فرماید: 📌 «وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ شَیئاً أَحْسَنَ مِنَ الْكَلَامِ وَ لَا أَقْبَحَ مِنْهُ»؛ 📌 خداوند چیزی زیباتر از سخن خلق نفرموده است، و چیزی زشت تر از سخن نیز خلق نکرده است، 📌«بِالْكَلَامِ ابْیضَّتِ الْوُجُوهُ وَ بِالْكَلَامِ اسْوَدَّتِ الْوُجُوهُ...»؛ 1️⃣ با سخن است كه چهره ها سفید می شود و به سبب سخن است كه چهره ها سیاه می شود. 1️⃣ من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 387 - وسائل الشيعه، ج 12، ص 192 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 شعار اهل تحقیق❗️ 📌امام صادق(ع) می فرمایند: «الصَّمْتُ شِعَارُ الْمُحَقِّقِینَ بِحَقَائِقِ مَا سَبَقَ»؛ 📌 سکوت، شعار کسانی است که به حقایق ماسبق رسیده‏ و آن را تحقیق کرده‏اند، 📌« وَ جَفَّ الْقَلَمُ بِهِ »؛ و دیگر سکوتی که گفتند، همین است که سکوت و بس؛ چون قلم به سکوت خشک شد؛ یعنی دیگر غیر سکوت، چیز دیگری را نمی‏شود به حساب بیاوری و بنویسی، 📌«وَ هُوَ مِفْتَاحُ كُلِّ رَاحَةٍ»؛ و آن، کلید هر آسایش است، «مِنَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ»؛ آسایش دنیوی و اُخروی‏، «وَ فِیهِ رِضَا الرَّبِّ»؛ و در آن خشنودی پروردگار است، «وَ تَخْفِیفُ الْحِسَابِ»، و در قیامت، حساب را سبک می کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📌‏حاج آقای مجتبی تهرانی می گفت : ◾️مواظب اطرافیانت باش ... دوستان و آشنایانت .. 📌 والله روح آدم حتی از آن نانوایی که سر کوچه نانش را پخت می کند هم تاثیر می پذیرد .. " @agamojtabatehrani