﷽
📍 میلاد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مبارک باد❗️
📌 خوب. من امشب چون شب تولد پیغمبر اکرم است و امام صادق صلواتالله علیه. یک روایتی را به این مناسبت میخوانم. البته رابطهای هست به بحث من، یک روایتی را من در نظر گرفتم بخونم. روایت در اصول کافی است. در اصول کافی، در باب شناخت این مطرحه این روایت. از امام صادق(ع) حضرت از علی(ع) نقل میکنند اعرفوا الله بالله والرسول بالرسالة وأولي الأمر بالأمر بالمعروف والعدل والإحسان.
💎این که انتخاب کردم شاید نسبتی هم با بحثمان داشته باشد. و آن این است که خدا را برو با خدا بشناس. خداشناسی را که درش هیچ چیزی نمیتواند به اصطلاح خلل وارد کند. این است که حتی خطاب هم هست که همهتان بروید، معرفت به خدا را به خدا بشناسید. این اولش که خداشناسی است. به غیر خدا اگر بخواهید خدا را بشناسی، میلنگی. بیش از این نمیتوانم بگویم، باشد برای بعد.
دوم، والرسول بالرساله، پیامبر را هم با رسالتش بشناس. رسول را به رسالتش بشناس. اونهایی که میگه، میگه من رسولم و این را برای تو آوردم. ببین چی آورده برای تو. بهتر از این نمیتونم بگم. با این بشناس. به آوردههایش بشناس رسول را. هر چه آوردههایش ارزشمندتر این گویای بالاترین ارزش است و سطح ارزش را میآورد بالا. لذا در بین انبیاء شما نگاه کنید آنها که آمدند، تا پیغمبر اکرم(ص)، قابل قیاس نیست آنچه را که او آورد، ختم الرسل است با آنچه را که قبلیها آوردند. و الرسوله بالرساله. این را برو بشناس.
و اولامر بالامر بالمعروف. و العدل و الاحسان. امام را هم شد؟ خواستی بشناسی به امر به معروف بشناس. که من یک وقتی گفتم که فرق بین رسالت و امامت در نظر ظاهر در همین است. او میآید و قوانین الهی را میآورد. ولی امام اجرا میکند آنچه را که رسول آورده است. توجه کردی؟
غرضم این است که انبیاء و رسل را به رسالتشون بشناس. و ائمه را یعنی امامت آنها را به امر به معروف و نهی از منکر که جنبة اجرایی دارد به این که در سطح جامعه چکار میکنند. این دو تا. خوب من این را گفتم که امشب از نظر مشهور این است که هم ختم رُسُل آمده است درسته؟ هم آن که را که به عنوان رئیس مذهب تحت عنوان امشب هر دوانه است به تعبیر علمی. توجه میکنید چی عرض کردم؟ هر دو پا به عرصة این عالم امکان یعنی عالم ماده گذاشتند اینها و لذا شرافتش از هر دو جهت است جمع بین هر
دوتاست. هم رسالت هم اولامر که امام صادق صلواتالله علهیم است.
〰️〰️〰️〰️〰️
#میلاد_پیامبر_اکرم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
مرحوم آقا مجتبی تهرانی : امیرالمومنین میفرماید: رسول خدا را خداوند عزّوجلّ، تربیت کرد و پیامبر هم مرا ادب و تربیت کرد و من هم مؤمنین را ادب و تربیت میکنم و برای آنان آداب بزرگان را به میراث میگذارم.
http://fna.ir/4rowo
💎💎💎
#میلاد_پیامبر_اکرم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
* بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ *
رَوی الحَسَینُ الصِّیقَلِ عَن (الصادق) عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: *
« قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ فَقَالَ نَعَمْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ؟صل؟تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ قُلْتُ كَيْفَ يَتَفَكَّرُ قَالَ يَمُرُّ بِالدَّارِ وَ الْخَرِبَةِ فَيَقُولُ أَيْنَ بَانُوكِ أَيْنَ سَاكِنُوكِ مَا لَكِ لَا تَتَكَلَّمِينَ » 1️⃣
ترجمه: راوی از حضرت صادق (علیه السلام) سوال می کند: آیا ساعتی فکر کردن بهتر از شب زنده داری است؟ حضرت صادق علیه السلام فرمودند: آری، پیامبراکرم خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: ساعتی فکر کردن بهتر و نیکوتر از عبادت کردن در شب و احیای آن شب به عبادت است.
گفت: چگونه فکر کند؟ حضرت علیه السلام فرمودند: بر خانههای ویران گذر و نظر کند. .به آنها بگوید: کجا هستند آن کسانی که شما را ساخته اند؟ و آن کسانی که زمانی در شما سکونت داشتند، الان کجا هستند؟ شما را چه شده است؟ چرا سخن نمی گوید؟
شرح: حسین صیقل از روات است، در زمان امام صادق علیه السلام، بوده است. میگوید به حضرت من عرض کردم که: فکر کردن یک ساعت بهتر از این است که یک شب را تا به صبح انسان به عبادت بایستد؟ از حضرت سؤال کردم: «تَفَکُّرُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن قِیامِ لَیلَةٍ؟ قالَ عَلَیهِ السَّلامُ:» حضرت فرمودند: «نَعَم» بله همین طور است.
بعد حضرت فرمودند: که پیامبراکرم خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: فرموده است؛ یعنی این جمله را که تو گفتی، «تَفَکُّرُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن قِیامِ لَیلَةٍ» حضرت از پیغمبراکرم نقل کردند که بله، همین طور است.
«قُلتُ: کَیفَ یَتَفَکَّرُ» به حضرت عرض کردم خب، چه جوری فکر میکند آدم که این، از یک ساعتش، از یک شب تا صبح، انسان به عبادت بایستد، بهتر است. «قُلتُ: کَیفَ یَتَفَکَّرُ»
« قالَ عَلَیهِ السَّلامُ: » حضرت درجواب فرمودند: «بِالدَّارِ وَ الْخَرِبَةِ» هم خَرِبَ درست است، هم خَرَبَ ،هر دوتا. حضرت فرمودند به این که: آدم عبور بکند از خانه ها و ویرانه ها، خانه کلنگی هاو حالا دیگر خیلی راحتت کردم. عبور بکند از این ها، « فَیَقُولُ » بعد این را بگوید، «اَینَ بانُوکَ؟ وَ اَینَ ساکِنُوکَ؟» آن هایی که شما را ساختند، کجایند؟ و آن هایی که در شما سکونت کردند، کجایند؟ هان! همین دو تا را بپرسید. و فکر بکنید . سراسر دنیا فکر است و عبرت است.
«کَیفَ یَتَفَکَّرُ» حالا به تو می گویم چطوری. همین طور که داری می روی، مگر تو خانه ات نشستی؟ بیرون می روی. همان تو خانه ات را هم نگاه بکن. فهمیدی؟! عبور که می کنی،کجا هستند اینها؟« مالَکَ لا تَتَكَلَّمِينَ » چرا با من حرف نمی زنید شما، آخر بگویید دیگر.
حضرت خواست سرنخ را به او بدهد. شد؟! همۀ این بساطی که می بینی، می مانند، این ها ماندگارند و تو چی؟! رفتنی هستی.
این ها ماندنی، تو رفتنی هستی. همین را بنشین و فکرش را بکن. ،چرا این قدر غصّه می خوری؟ چرا این همه می دوی؟ چرا کفش پاره می کنی؟ هان!
چرا ضعف اعصاب می گیری؟ هان! این ها همه ماندنی و تو رفتنی، هستی. بنشین فکر خودت را بکن. این فکر را بکن، این از نماز شب برای تو بهتر است.
____________________________________
1️⃣عَنِ الْحُسَيْنِ الصَّيْقَلِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ فَقَالَ نَعَمْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ قُلْتُ كَيْفَ يَتَفَكَّرُ قَالَ يَمُرُّ بِالدَّارِ وَ الْخَرِبَةِ فَيَقُولُ أَيْنَ بَانُوكِ أَيْنَ سَاكِنُوكِ مَا لَكِ لَا تَتَكَلَّمِينَ . وسائل الشیعه ،ج15، ص197
تَتَکَلَّمُونَ
عَنِ الْحَسَنِ الصَّيْقَلِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ قَالَ نَعَمْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ قُلْتُ كَيْفَ يَتَفَكَّرُ قَالَ يَمُرُّ بِالدُّورِ الْخَرِبَةِ فَيَقُولُ أَيْنَ بَانُوكِ أَيْنَ سَاكِنُوكِ مَا لَكِ لَا تَتَكَلَّمِينَ. بحار 68، ص325
〰️〰️〰️〰️〰️
📝 شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 خصوصیّات منافقین:
🔷 از هر راهی غیر راه کج او بخواهی بروی، برایت مانع ایجاد میکند. ❗️
📌نهجالبلاغه خطبۀ صد و نود و چهار:«لَهُمْ بِكُلِّ طَرِيقٍ صَرِيعٌ»؛ در هر راهی برای آنها یک به خاک افتادههایی وجود دارد؛ یعنی از هر راهی غیر راه کج او بخواهی بروی، برایت مانع ایجاد میکند. یک معنای به خاک افتاده این است. «وَ إِلَى كُلِّ قَلْبٍ شَفِيعٌ»؛ برای هر دلی وسیلهای دارد؛ یعنی آنها در جامعه دلها را وارسی میکنند. دلها؛ یعنی خواستهها. جامعه را خوب طبقهبندی میشود کرد.
یک عدّه هستند که کمبود از نظر بَطن و شکم دارند؛ دلشان دنبال این است که گرههای شکمیشان باز شود. یک عدّه کمبود از نظر شهوت جنسی دارند و هر کسی به یک شکلی است. حالا، منافق برای هر دلی وسیلهای دارد. به طبقۀ اوّل که میرسد، برایش مسائل بَطنی را مطرح میکند. برای گروه دوّم، مسائل شهوی را مطرح میکند. برای هر طبقهای آنچه را مایل است بیان میکند، چون همه را وارسی و بررسی کرده و نقطه ضعفها را به دست آورده است. آنها را میگیرد و رویش فشار میگذارد. برای هر دل و خواستۀ دلی ابزاری برای رسیدن به هدف خودش دارد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: اصرار بیش از حد برای خواسته هایشان❗️
📌نهجالبلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا». وقتی از کسی چیزی میخواهند بگیرند، چنان اصرار میورزند و کاری میکنند که طرف ناچار بشود. بیچارهاش میکنند تا قبول کند. یکی از خصوصیّات آنها نسبت به درخواستهایشان از دیگران این است، «وَ إِنْ عَذَلُوا كَشَفُوا»؛ اگر در نکوهش نسبت به دیگران وارد شوند، چنان پردهدری میکنند که هیچ مرز ندارد؛ یعنی آبرویش را تا انتها میبرند که هیچ چیزی در انتهایش نماند. سرّش این است که دریده هستند؛ چون آنچه را در فطرت انسانی خدا نهفته و عبارت از حیاست، ندارند و مسخ شدهاند و در آنها از بین رفته است. وقتی وارد میشوند و میخواهند دیگران را نکوهش بکنند، «وَ إِنْ عَذَلُوا»؛ «عذل» به معنای نکوهش است، «كَشَفُوا».
رابطۀ بین این دو جمله -چه بسا- این باشد که حضرت میخواهد بفرماید که آنها در باب خواستههای فردی و اجتماعیشان اصرار میکنند و دستبردار هم نیستند، «إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا»؛ و الحاف و اصرار در سؤال دارند. اگر از طرف خواستهشان را گرفتند، که گرفتند، اگر نگرفتند، وارد مرحلۀ دوّم میشوند که آبرویش را میبرند؛ یعنی باید به خواستهاش برسد. این دو جمله را به نظر من امامعلی(ع) به همین دلیل و معنا کنار هم بیان کرده است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: کسانی که تسلیم آن ها نشوند از بین می برند❗️
📌در گامهای اوّل، در کمینگاه ها می نشینند تا آنها را به دام بیندازند و در مسیر خودشان بیاورند و بهره کشی نسبت به آن ها داشته باشند.
دیگران باید پُلی برای رسیدن آن ها به اهداف شان باشند. باید ابزار دست آن ها باشند که آن ها هم به اهداف شیطانی خودشان برسند. فریب می دهند، خدعه و نیرنگ می زنند. برای اینکه به آنچه از اشخاص می خواهند برسند، خیلی هم اصرار می کنند. در جملات امام علی(ع) آمده بود که الحاف دارند و اصرار می کنند.
📌در اینجا دو حالت وجود دارد که گفتم: یک وقت طرف تسلیم او می شود و آنچه را می خواهد به او می دهد. یک وقت هست که جواب مثبت به او نمی دهد. در حالت دوّم، داشت که بلافاصله آبرویش را می برند؛ دریده هایی آبروریز هستند.
🔻 بعد حضرت می فرماید: برای هر حقّی بدلی می تراشند و برای هر راستی، کجی را آماده کردهاند، برای فریب دادن دیگران که بیایند در مسیر خودشان قرار بگیرند. اگر همه چیز را آماده کرد، ولی در دام او نیامدند، چهکار میکند؟ او را از بین می برد.
🔻 «وَ لِكُلِّ حَيٍّ قَاتِلًا»؛ آنها دو روش دارند نسبت به کسانی که تسلیمشان نشدند. اوّل، حذف شخصیّتی می کنند که در جملات قبل آمده بود. دوّم، حذف فیزیکی می کنند؛ به اصطلاح روز، منافقین ترور شخصیّتی و ترور شخصی دارند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@ agamojtabatehrani
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: برای صید دیگران مسیر را ساده و آسان نشان می دهند❗️
📌نهج البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «قَدْ هَوَّنُوا الطَّرِيقَ وَ أَضْلَعُوا الْمَضِيقَ»؛ اوّل یک تعبیری بکنم تا بعد این جمله را معنا کنم.
📌برای کسانی که می خواهند آنها را صید بکنند و در مسیر خودشان بیاورند، راه و درِ ورودی را خیلی ساده و آسان جلوه می دهند؛ یعنی روشی را که خودشان دارند و می خواهند آنها را صید کنند و در راه خودشان بیاورند، آن در ورودی را خیلی زیبا، خوب و ساده نشان می دهد. امّا در مورد درِ خروجی، وقتی در دامش افتادی، دیگر راه پس و پیش نداری و بیچارهات می کند.
📌 «قَدْ هَوَّنُوا الطَّرِيقَ وَ أَضْلَعُوا الْمَضِيقَ»؛ راه باطل را آسان نشان می دهند و ترسیم می کنند و راه خروج از باطل را تنگ و کج می کنند. اگر بخواهی بیرون بروی؛ یعنی وقتی در دام آنها افتادی، نه راه پس و نه راه پیش داشته باشی.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 منافقین خودِ شیطان هستند❗️
📌نهجالبلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «فَهُمْ لُمَةُ الشَّيْطَانِ»؛ «لمه» را بعضی کتابها ترجمۀ اشتباهی کردهاند. آنها پیروان شیطان نیستند و امامعلی(ع) خیلی زیبا میگوید! «لمه»؛ یعنی جماعتی که از سه تا ده نفر باشند. ولی در اینجا منظور مطلق جماعت است.
📕«فَهُمْ لُمَةُ الشَّيْطَانِ»؛ یعنی این گروه، خودِ شیطان هستند، نه اینکه پیرو شیطان باشند. در اوایل مباحثم مطرح کردم که آنها از نظر درونی، خودشان شیطان هستند؛ چون مسخ میشوند. خدا نیاورد که نفاق در کسی رسوخ کند و برای او شکل ملکه پیدا کند؛ چون مسخ میشود و مانند شیطان دوپاست، که در قرآن هم به همین تعبیر آمده است.
📩بعد میفرماید:«وَ حُمَةُ النِّيرَانِ»؛ «حُمَه» -به اصطلاح- به نیش عقرب میگویند؛ یعنی آنها شعله های تیز آتش و جهنّم هستند. بعد هم حضرت آیۀ شریفه را استخدام می کند و میفرماید:«- أُولئِكَ حِزْبُ الشَّيْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُون»؛ آنها حزب شیطان بوده و پیرو و حزبش هستند. حزب؛ یعنی از قماشِ خود شیطانند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 پیام امام علی(ع) در باره منافقین در خطبۀ صد و نود و چهار نهجالبلاغه ❗️
📌در مجموعۀ سخنانی که در این خطبه امامعلی(ع) می فرماید، فریاد می زند که مواظب باشید. خطر شما این است و اینگونه با شما عمل می کنند، که یکوقت چشم باز می کنی و می بینی که در دامش افتادهای. فهمیدید چه می خواهم بگویم؟! یعنی آنقدر ظریف عمل می کنند و برای هر چیزی هم ابزار و کلیدی دارند و از همۀ راهها هم وارد میشوند.
🌺 گفتم: خودِ امامعلی(ع) از کسانی بود که گرفتار آنها شده بود و چیزی نمی توانست بگوید. همۀ این شاخه ها که در خطبه میفرماید، آن موقع بوده است. این روشهای شیطانی را به کار گرفتند تا حق را از بین ببرند، البتّه به این زودی که نمیشود حق را از بین برد.
اوّلش بیان کردم که احتمالاً این خطبه از خطبه های نماز جمعۀ امامعلی(ع) است، که خواسته به مردم بگوید: چشمانتان را باز کنید! شعور پیدا بکنید! وضع، این است و فریب نخورید.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
🔰 مردگان برای زندگان پندند
✳️ رُوِیَ عَن عَلِیٍّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ :
«الْمُدَّةُ وَ إِنْ طَالَتْ قَصِيرَةٌ وَ الْمَاضِي لِلْمُقِيمِ عِبْرَةٌ وَ الْمَيِّتُ لِلْحَيِّ عِظَةٌ وَ لَيْسَ الأمس عَوْدَةٌ (عِدَة) وَ لَا أَنْتَ مِنْ غَدٍ عَلَى ثِقَةٍ وَ كُلٌّ لِكُلٍّ مُفَارِق وَ بِهِ لَاحِقٌ فَاسْتَعِدُّوا لِيَوْمٍ لا يَنْفَعُ فِيهِ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ وَ اصْبِرُوا عَلَى عَمَلٍ لَا غِنَى لَكُمْ (عَنکُم) عَنْ ثَوَابِهِ وَ ارْجِعُوا عَنْ عَمَلٍ لَا صَبْرَ لَكُمْ عَلَى عِقَابِه»
ترجمه: عمر هر چقدر طولانی باشد باز هم کوتاه است، عمری که برای انسان گذشته اکنون که در دنیا اقامت گریده است، مایل پند و اندرز است. وشخص مرده برای انسان زنده موعظه و پند است. و دیروز دیگر برنمی گردد و تو نمی توانی به فردا اطمینان داشته باشی. همه از یکدیگر جدا شده و به پروردگار خود ملحق می شوند؛ پس آماده شوید برای روزی که مال و فرزندان در آن هنگام سود و نفعی نمی بخشد مگر برای کسی که با قلب و دل سالم آماده باشد. پس بر انجام اعمال صالح که در روز قیامت از پاداش آن بی نیاز نیستید، صبر و تحمّل داشته باشید و از اعمال زشتی که تحمل کیفر و عذابش را ندارید، برگردید.
شرح: روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، است. روایت مفصلی در بحار است که من یک بخشی از آن را خواندم. خطاب می فرماید و ترسیم می کند علی علیه السّلام، زندگی انسان را در دنیا:« الْمُدَّةُ وَ إِنْ طَالَتْ قَصِيرَةٌ » عمرت هرچی باشد؛ هر چقدر هم که بگویی، طولانی باشد، باز کوتاه است، کم است.
من یک وقتی یک روایتی خواندم. یادم هست در گذشت ها، که از حضرت نوح علیه السّلام، سوال کردند: ( که دارد به این که هزار سال عمر کرد.)که خب، این مدتی که بودی چگونه گذشت. گفت: مثل این بود که از در یک خانه وارد شدم از آن درش هم بیرون رفتم.
حال هزار سالش این بوده! « الْمُدَّةُ وَ إِنْ طَالَتْ قَصِيرَةٌ » عمرت هر چقدر هم زیاد باشد، باز کوتاه است. بعد آخرش می گویی چه کم بود. (می گویی) خوابی بودیم و از خواب بیدار شدیم؛ تمام شد و رفت.
«وَ الْمَاضِي لِلْمُقِيمِ عِبْرَةٌ» آن گذرنده برای کسی که اقامت گزیده است، اندرز است. آن که رفت، برای آن که هست، آن اندرز است. اگر دقت بکنیم.
«وَ الْمَيِّتُ لِلْحَيِّ عِظَةٌ» مردگان برای زندگان پندند. من ترجمه می کنم، چاره ای هم ندارم.
«وَ لَيْسَ الأمسُ عَوْدَةٌ (عِدَة)» این را بدانید. دیروز که گذشت دیگر برنمی گردد. «وَ لَیسَ الاَمسُ عُودَة (عِدَة)» تمام شد.
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
◾️منافقین مخالفینشان را حذف می کنند!
https://www.aparat.com/v/nbCoT/
➖➖◾️➖➖➖
#کلیپ_تصویری
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
#ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
@agamojtabatehrani
﷽
📍 تصویر کلّی از منافقین ❗️
📌به طور کلّی اگر بخواهیم منافقین را تصویر کنیم، در خصوصیت دیگری که امام علی(ع) مطرح می کند آمده است که ظاهری آراسته و زیبا و باطنی زشت دارند. علی(ع) مثال می زند و این گونه می فرماید:«مَثَلُ الْمُنَافِقِ كَالْحَنْظَلَةِ الْخَضِرَةِ»؛ به «حَنْظَلَةِ» خربزۀ ابوجهل می گفتند: «أَوْرَاقُهَا الْمُرِّ مَذَاقُهَا»1️⃣؛
🔻در ظاهر سر سبز و رسیده است، امّا اگر یک قسمتش را برداری و در دهانت بگذاری و بچشی، می بینی چقدر مُرّ و تلخ است. این تمثیل از امام علی(ع) است؛ یعنی انسان فریفتۀ ظاهر او می شود، در حالی که از باطن او بی خبر است و نمی گذارد که باطنش آشکار بشود.
کافر اینطوری نیست؛ باصفاست و ظاهر و باطنش یکی است. به تعبیر اخلاقی، سریرهاش با ظاهرش انطباق دارد. در مباحث اخلاقی به ضدّ نفاق «استواء سریره» میگویند؛. بنابراین ظاهری فریبا و باطنی کثیف و خبیث دارد و کسی هم از آن آگاهی ندارد.
1️⃣تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 458
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی #نفوذ
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و یکم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 پیدایش نفاق❗️
📌امام علی(ع) میفرماید:«إِنَّ النِّفَاقَ یَبْدَوُ لُمظَهً سَودَاءً»؛ پیدایش نفاق بهصورت یک نقطۀ سیاه است، «فَکُلَّمَا ازدَادَ النِّفَاقُ عَظْمَاً»؛ پس هر چه رو به ازدیاد برود؛ یعنی نفاق بزرگ بشود، «زَادَ ذَلِکَ السَّودَاءُ»؛ این سیاهی هم –که در قلب است- زیاد میشود، «فَإِذَا اسْتَکْمَلَ النِّفَاقُ إِسوَدَّ القَلْبُ»1️⃣
📌؛ تا نفاق تو کامل شد و یک منافق حسابی شدی، تمام دلت سیاه خواهد شد. پس از یک نقطۀ سیاه شروع میشود. مثلاً یک دروغ گفتی، یک نقطۀ سیاه ایجاد شد. با دروغ دوّم، این سیاهی کمی پخش میشود. با دروغ سوّم و چهارم، همینطور رو به ازیاد میرود و زیاد میشود تا تمام و سراسر دل را سیاهی میگیرد، که آنجایی است که دیگر انسان مسخ شده است.
1️⃣کنزل العمال حدیث 1734 – سیوطی جلال الدین، حدیث 32318، ج29، ص355 05/08/1400 ربیع الاوّل 28
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و یکم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
﷽ 🔰 مردگان برای زندگان پندند ✳️ رُوِیَ عَن عَلِیٍّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ : «ا
💠 آن که مُرد برای توی که زنده پند است. / بخش ۲
🔻«لَا أَنْتَ مِنْ غَدٍ عَلَى ثِقَةٍ» فردا هم اطمینان ندارم که من بتوانم، فردا را درک کنم. چه بسا فردا صبح گفتند: بلند بگو «لاالله الا الله» این جور نیست؟! برای همه ما است. چقدر قشنگ ترسیم می کند علی علیه السّلام.
« وَ كُلٌّ لِكُلٍّ مُفَارِق » این را بدان! همه از همه جدا می شوند. بابا از بچه، بچه از بابا، مادر از بچه، زن از شوهر، شوهر از زن، همین جور برو جلو.
📌«وَ كُلٌّ لِكُلٍّ مُفَارِق» بدان! همه از هم جدا می شویم.
اما این را هم بدان«وَ بِهِ لَاحِقٌ»همه از هم جدا می شویم اما به کی می رسیم ما؟ آنی را که فراموشش کردیم. چون این جا دو تا چیز دارد. به قول من، اهتمام دارد و آن خداست. بلاخره قیامت هست؛ آن جا برگشت ندارد.
🔻«فَاسْتَعِدُّوا لِيَوْمٍ لا يَنْفَعُ فِيهِ مالٌ وَ لا بَنُونَ» پس آماده بشوید برای آن روزی که نه مال سود بخش است و نه فرزند؛ هیچ کدام .
🔻«إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» مگر آن کسی که با دلی با سلامت خدا را ملاقات کند. نه شرکی، نه کفری، نه وابستگی به چی؟! به غیر خدا درش باشد که دنیا و مادیّت است. و نه ظلمتی از این ظلمات داشته باشد.
🔻«وَ اصْبِرُوا عَلَى عَمَلٍ لَا غِنَى لَكُمْ (عَنکُم)عَنْ ثَوَابِهِ» تحمل کنید. تحمل کنید نسبت به آن عملی که بی نیاز از پاداشش شما نیستید. طاعاتتان را. شد؟! از این که عمل به طاعات کنید، خسته نشو، ولش نکن، تحمل کن؛ تو بی نیاز از پاداش این نیستی.
«وَ ارْجِعُوا عَنْ عَمَلٍ لَا صَبْرَ لَكُمْ عَلَى عِقَابِه»
📌 برگردید از آن کارهایی که تحمل کیفرش را ندارید؛ ماها تحمل جهنّم را نداریم. (روایت زیاد است من بیشتر نمی خوانم ) خلاصش می گوید: این دنیای تو است هر چقدر هم که باشی، می گویی کم است.(می فهمی هیچ چیزی نبودی تو) فهمیدی چه می خواهم بگویم، آن هایی که گذشتند برای تو که هستی، می فهمی اندرز است.
🔻 آن که مُرد برای توی که زنده پند است. بدان ها! همه را می گذاری و می روی، جدا می شوی به خدا می رسی؛ فکر آن جا را کردی؟ آن جا می دانی چه خبر است آن روز؟! نه پول، نه فرزند که سرآمد آن چیزهایی است که آدم علاقه بهش دارد؛ فایده ندارد. حواست را جمع کن.
📌 این اعمالی که انجام می دهی، خیال نکنی که به درد تو نمی خورد؛ یک روز می آید که تو بی نیاز از این ها نیستی. همین هاست که به درد تو خورد. گناه نکنی ها! تو تحمل عذاب نداری. حواست را جمع کن.
الْمُدَّةُ وَ إِنْ طَالَتْ قَصِيرَةٌ وَ الْمَاضِي لِلْمُقِيمِ عِبْرَةٌ وَ الْمَيِّتُ لِلْحَيِّ عِظَةٌ وَ لَيْسَ الأمس [لِلْأَمْسِ] عَوْدَةٌ وَ لَا أَنْتَ مِنْ غَدٍ عَلَى ثِقَةٍ وَ كُلٌّ لِكُلٍّ مُفَارِق وَ بِهِ لَاحِقٌ فَاسْتَعِدُّوا لِيَوْمٍ لا يَنْفَعُ فِيهِ مالٌ وَ لا بَنُونَ- إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ وَ اصْبِرُوا عَلَى عَمَلٍ لَا غِنَى لَكُمْ عَنْ ثَوَابِهِ وَ ارْجِعُوا عَنْ عَمَلٍ لَا صَبْرَ لَكُمْ عَلَى عِقَابِه
بحار جلد 75 صفحه 6970
〰️〰️〰️〰️〰️
📝 شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 اعمال منافقانه مبارزه با خدا، پیغمبر(ص) و ائمه هستند❗️
📌آنچه با من میآید، من هستند. اگر انسان –نَعُوذُبِاللَّهِ- مدّتها منافقانه عمل کرده است، هم شکل درونی و هم عمل بیرونی برای خودش ساخته است، آنها همراهش میآید.
◾️آیا میارزد؟! چه برای پول و چه برای ریاستش باشد. این را مکرّر گفتم که ریاست، امری موهوم است، مگر اینکه وسیلهای برای رسیدن به همین بطن و فرج باشد. اینکه انسان -به اصطلاح- سرش را زیر لحاف بکند و بگوید: من فرمانروای عالم وجودم! مسخره است. همۀ توانش را برای چهار روز ریاست بگذارد.
🌺در چهار روز میخواهی چه کار کنی؟! فرض کنید که شکمات را پُر کنی و از آن طرف خالی بشود. در جلسۀ گذشته روایتش را خواندم که فرمودند:«مَا لِابْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرِ»1️⃣؛ چه میبالی به خودت؟ تو کی هستی؟ «أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ مَذِرَةٌ آخِرُهُ جِيفَةٌ قَذِرَهٌ وَ هُوَ بَینَ ذَلِکَ یَحمِلُ العَذِرَهَ»؛2️⃣
🔻 ای کپسول نجاست! چه حالی داری؟ آن وقت برای خدا هم بیاید سرکشی بکند. خیال نکنید که این گناهان شوخی بردار هستند. آنها مبارزه با خدا، پیغمبر(ص) و ائمه هستند. غیر اینکه نیست؛ فقط اعلانِ رسمی نکردیم. ولی داریم علناً این کار را میکنیم. همۀ این اعمال منافقانه همین است و حکایت از همین دارد، بیش از این نیست.
1️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 696
2️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 696
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 اعمال منافقانه برای چند روز رسیدن به مال یا مقام در دنیا ❗️
📌در اینجای بحث یک سؤال مطرح میکنم: آیا کسانی که اعتقاد دارند-چون بحث ما بحث نفاق بود- یعنی کسانی که به مبدأ و معاد معتقدند، به خدا، قیامت و اصول اعتقادی اعتقاد دارند... «کفرِ نفاق» را استثنا کردم. این نفاق بحث دیگری است و کسی است که اصلاً و باطناً اسلام را قبول ندارد، ولی ظاهراً میگوید: مسلمانم و شهادتین را میگوید. او کافر است و این سؤال مربوطبه او نمیشود.
📌 سؤال این است: کسی که میگوید: معتقدم، آیا ارزش دارد در این دنیا بیاید با یک سنخ اعمال منافقانه -برای چند روز رسیدن به مال یا مقام- همۀ آنچه را که در آینده دارد از دست بدهد؛ یعنی از نظر نفسانی، درونش متعفّن شود! یک رذیله بیست و چهار رذیله همراهش می برد. صُوَر باطنی ما را همین ملکات ما تشکیل میدهد.
📌 وقتی از این عالم رفتیم، آن موقع معلوم میشود که ما چه شکلی داریم و دیگر به این شکلی که همه مثل هم هستیم نیست. وقتی از اینجا خواستیم به برزخ برویم، معلوم میشود؛ یعنی تمام آن ملکات درونی ما که از آن به صُوَر برزخی تعبیر میشود، آنها با ماست.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی1️⃣ (ره)❗️
📌 امام(ره) در بحث علاج نفاق میفرماید: "یکی تفکّر در مفاسدی که مترتب بر این رذیله است: چه در این دنیا که اگر انسان به این صفت معرفی شد،" یا صفت دو رو بودن و دو زبان بودن را که همان دوگانگی است، داشته باشد،
"از انظار مردم میافتد و رسوای خاصّ و عام میشود." ایشان تعبیر به «بیآبرو» میکند و میفرماید: "و بیآبرو پیش همۀ اقران و امثال میگردد." بعد تعبیرهای خیلی تندی دارد. میفرماید: خوب گوش کنید! این قلم تند ایشان است. "انسان با شرف و وجدان باید خود را از این ننگ شرفسوز پاک کند که گرفتار این ذلّتها و خواریها نگردد." واقعیّتش هم همین است؛ یعنی بالاخره برای انسان رسوایی در دنیا دارد
◾️. در گذشته هم گفتم که یک سنخ رذایل اینطور نیست که در درون مخفی بماند و بعد در نشَئات دیگر آثار زشتش بروز و ظهور پیدا کند؛ بلکه در همین دنیا آثاری دارد که یکی از آنها نفاق است. اینکه تعبیر میکند: رسوا میشود؛ یعنی رسوایی دارد و ندیدیم منافقی توانسته باشد نفاقش را تا آخر عمر پنهان کند و کسی نفهمد.
1️⃣ شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، ص 158 و 159
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
💠 برکات استغفار
رُوِيَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّم قالَ:
«مَن اَکثَرَ الاِستِغفارَ، جَعَلَ اللهُ لَهُ مِن کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِن کُلِّ ضیقٍ مَخرَجًا وَ رَزَقَهُ (یَرزُقُهُ)مِن حَیثُ لایَحتَسِبُ»
ترجمه: هر کسی زیاد استغفار و طلب بخشش از خداوند نماید، خداوند برای او سه چیز قرار میدهد: یکی این که هر گونه همّ و گرفتاری و اندوه او را بر طرف کرده و برای او گشایش قرار میدهد. دیگر از این که او را از هر ضیق و تنگنایی رهایی میبخشد و سوم؛ آن که روزی او را از راهی و جایی که فکرش را نکرده و یا نمیتواند بکند قرار می دهد.
شرح: روایت از پیغمبر اکرم (ص) منقول است که حضرت فرمودند: هر کس که زیاد استغفار بکند. خداوند برای او قرار میدهد؛ این سه چیز را که حضرت میفرماید.
📌اول: «مِن کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً» از هر اندوهی برای او گشایش قرار میدهد.«وَ مِن کُلِّ ضیقٍ مَخرَجًا» و از هر تنگنایی که دارد؛ رهایی پیدا میکند. رهایی قرار میدهد.َ سوم: «وَیَرزُقُهُ مِن حَیث ُلا یَحتَسِب» خداوند به او روزی عنایت میکند از یک راهی که اصلا فکرش را نمیکرد. به تعبیر من؛ سادهاش کردم. من اوّل یک نکتهای را عرض کنم: ما در باب اذکار و آثار ذکرها، خب، داریم. اذکار زیاد که هست و آثار این ها. یکی از اذکاری را که از نظر اثر، آثار زیادی بر او مترتّب است؛ استغفار است. و ما هم زیاد داریم.
📌روایات بسیار داریم، نسبت به او. آثار بسیاری برش مترتّب است که در این روایت، پیغمبر اکرم (ص) به سه تا اثر اشاره میفرماید:
اوّل: «مِن کُلِّ هَمٍّ» در آن جا، از هر اندوهی چیه؟« فَرَجا» گشایش است.
دو: در هرتنگنایی که قرار گرفته است، رهایی میبخشد او را.
سوّم: نسبت به روزی است. گشایش نسبت به روزی است، آن وقت چی؟! از راهی که هیچ گمانش را نمیکرده است. فهمیدی؟! به خاطرش خطور نمیکرده است. در باب استغفار، من این را بگویم؛ چون« مَن اَکثَرَ الاِستِغفار» اوّلش.
📌 زیاد استغفار کنید. هر کسی که زیاد استغفار بکند. حالا من، یک روایت دیگر را عرض بکنم که به ذهنم است. از امام صادق (ع) هست که حضرت فرمودند؛ به این که: هرکس، در هر روز، صد مرتبه استغفار بکند، خداوند هفتصد گناه او را میبخشد. یعنی هر استغفار، هفت تا چی؟! گناه. البته روایت مفصّل است، ذیل هم دارد. حالا من، بخش اوّلش را من بخاطر این، اکثر استغفار خواستم بگویم. کثرت را خواستم بگویم. حتّی ما در روایت داریم؛ پیغمبر اکرم (ص)، ایشان هم استغفار میکردند. از کسانی بودند که در مراحل متعدد در روز، هفتاد تا بوده یا در شبانه روز صدتا بوده؛ روایات مختلف ما داریم. غرضم این است و او این که انسان همه کار میکند. درست است یا نه؟ گرفتاری هم که فراوان است. برای هر کسی هست. درست است یا نه؟! همه جور، صحبت مادّی هم نیست. گرفتاری و گرههای کوری که با پول هم، هان؟! باز نمیشود. تمام عالم را بدهی، آن گره باز نمیشود. گرهگشا یکی دیگر است. این تعبیرات که در روایت بود، من نظرم این بود، خواندم روایت را.
«مِن کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً» از هر اندوهی گشایش است. «وَ مِن کُلِّ ضیقٍ مَخرَجاً» هر تنگنایی قرار گرفتیها! شد؟! او رهایی میبخشد.
🔰توجه کنید، یعنی در دست اوست. بله؛ رزق یک بحث دیگری است، گوش میدهید. بله، آن جنبههای مادّی پیدا میکند. توجّه کنید چه عرض کردم، ولی آن دو تا قبلی که پیغمبر اکرم (ص)، آن ها را جلو انداخته است. توجّه میکنید چه عرض کردم؟ آن ها است که نعوذ بالله، انسان میرسد به جایی در زندگی به چه کنم، چه کنمها میافتد.
◾️میبیند که هیچ راهی هم خودش، از نظر فکری هیچ ندارد و هیچ کس هم نمیتواند، گرهگشایی بکند. گشایش دست اوست، کلید او هم، بر حسب روایات، و آن ذکری که ابعاد مختلف دارد از نظر آثار، عبارت از چی است؟ استغفار، اما اکثار در استغفار،کثرت، توجه میکنید چه میگویم. آن هم هر روز.
____________________________________
1- وسایل الشیعه جلد 7 صفحه 177- بحار جلد 74 صفحه172
وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَنْ أَكْثَرَ الِاسْتِغْفَارَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ كُلِ ضِيقٍ مَخْرَجاً وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ.
〰️〰️〰️〰️〰️
📝 شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی (ره)❗️
📌امّا راجعبه این راه علمی و تفکّر در باب آثار سوء دنیوی، و حالا آخرت آن میفرماید: "و چه در عالم دیگر که عالم کشف اسرار است، و هر چه را در این عالم از نظر مردم پوشانید" در آنجا پوششی نیست؛ یعنی اگر در این عالم از نظر مردم پوشاندی، امّا "در آنجا نتواند مستور کرد." در باب حشر و نشرش میفرماید
📌، که ما در گذشته هم گفتیم، و در آنجا «مشوّه الخلقة با دو زبان از آتش محشور گردد»، که عین متن روایات است، "و با منافقان و شیاطین معذّب شود." در جلسات گذشته گفتم: اگر نفاق منافق سراسر روحش را احاطه کند، مسخ میشود؛ لذا صورتِ باطنی او صورت شیطانی است و در آن عالم به این صورت محشور میشود.
شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، ص 158 و 159
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی(ره)❗️
📌بعد، ایشان وارد مرحلۀ عملی و طریقۀ علاج عملی میشود و میفرماید: "و آن، چنان است که انسان مدتی با کمال دقت مواظبت کند از حرکات و سکَنات خود و کاملاً مداقّه در اعمال خویش کند، و بر خلاف خواهش و آرزوی نفس اقدام کند و مجاهده نماید، و اعمال و اقوال خود را در ظاهر و باطن خوب کند و تظاهرات و تَدلیسات را عملاً کنار گذارد.
📌" وارد بشود، مقیّد بشود و جلوی زبانش را بگیرد و از نظر اعمال دنبال این نباشد که خودش را خوب جلوه دهد و حال اینکه باطنش اشکال و نقص دارد.
📌بنابراین، راه علمی دو مورد است: توجّه به آثار سوء در دنیا و آثار سوء در آخرت. راه عملی مراقبت عملی نسبت به گفتار و کردار است، که دقّت کن در گفتارت منافقانه عمل نکنی و دوگانگی به خرج ندهی و همچنین، نسبت به کردارت.
شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، ص 158 و 159
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 در کنارش بگو: خدا! دستم را بگیر. ❗️
📌در مطلب بعدی که خودش شاخهای از علاج عملی است، میفرماید: "و از خدای متعال در خلال این احوال توفیق طلب کند که او را بر نفس امّاره و هواهای آن مسلّط کند."؛ یعنی بی مدد الهی نمیشود. فکرهایت را بکن! وقتی فکر کردی، آماده و وارد عمل شدی. وقتی خواستی جلوی زبان و اعمالت را بگیری که منافقانه عمل نکنی، در کنارش بگو: خدا! دستم را بگیر.
این، حرفی است که ایشان میزند. "و در این اقدام و علاج با او همراهی فرماید. خداوند تبارک و تعالی فضل و رحمتش بر بندگان بی پایان است، و هر کس به سوی او و اصلاح خود قدمی بردارد، با او مساعدت فرماید و از او دستگیری نماید." میگوید: از خدا کمک بخواه، اعانت و استعانت بجو و دنبال این باش و بگو: خدا! دستم را بگیر. امّا این را هم بدان که خدا دستت را میگیرد. این هم یک نکته است.
شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، ص 158 و 159
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی(ره)❗️
📌 نکتۀ بعد: "و اگر چندی بدین حال باشد"؛ یعنی آثار زشت دنیوی و اُخرویاش از یادش نرود، که همیشه روح آمادۀ این باشد که در میدان عمل جلوی زبانت را بتوانی بگیری، جلوی این حرکات منافقانهات را بتوانی بگیری و وارد این کارها نشوی. یادت نرود از خدا هم استعانت و کمک –در هر حال- بخواهی. بعد هم بدان که خدا دستت را میگیرد. بعد میگوید: "و اگر چندی بدین حال باشد، امید است که نفس صفا پیدا کند" دوگانگی برود و یگانگی بیاید. "و کدورت نفاق و دورویی از او زائل گردد و آیینه قلب و باطنش از این رذیله پاک و پاکیزه گردد و مورد الطاف حق و رحمت ولیّالنعمۀ حقیقی گردد."
بنابراین، این، یک روش معالجی برای این رذیله بود که ایشان چه در بُعد علمی و چه در بُعد عملی میفرماید. بعد هم یک نوع وعده به اینکه مأیوس نباش، که اگر اینطور عمل بکنی، ثمربخش است. این مطلبی بود که حضرت امام(ره) از لحاظ علاج نفاق مطرح فرمودند.
شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، ص 158 و 159
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 چه چیزی رذیله نفاق را در انسان رشد می دهد❗️
📌پیغمبراکرم(ص) میفرماید:«حُبُّ الْمَالِ وَ الْجَاهِ يُنْبِتَانِ النِّفَاقَ فِي الْقَلْبِ كَمَا يُنْبِتُ الْمَاءُ الْبَقْلَ»1️⃣؛ «بقل» به سبزی گفته میشود که به آن «روییدنی» میگوییم. ولی به هر روییدنی عرب «بقل» نمیگوید؛ بلکه روییدنییی است که بذر و تخم داشته باشد تا انسان آن را بکارد؛
یعنی آن سبزی را که رویش آن از بذر باشد. به معنای روایت خوب دقّت کنید! یعنی اگر بذر نفاق در دل کسی بود، حبّ مال و حبّ جاه، حبّ به پول و ریاست، این دو دوستی، آن بذر نفاق را آبیاری میکند و در دلش رویش میدهد.
1️⃣بحار الأنوار، ج72، ص 205
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
اوایلی که ازدواج کرده بودیم، به حاج آقا گفتم: حاج آقا چه کار کنیم که هم زندگیمان از نظر معنوی بار بگیرد و هم با عیالمان مشکل پیدا نکنیم؟ حاج آقا یک نسخهای به ما دادند که خیلی کارآمد بود؛ فرمودند: «امتیاز مادی بده، امتیاز معنوی بگیر، مثلاً یک هدیه برای عیالت بخر و بعد از او بخواه که فلان کار معنوی را انجام دهد. برای بچهات یک وسیلهی رفاهی از امکانات مادی را فراهم کن و در ازای آن، از او یک کار معنوی را مطالبه کن؛ مادیت را فدای معنویت کن!»
حاج آقا اکثراً در ارشاداتی که نسبت به خانواده داشتند، میفرمودند: «زن مثل نورافکن باید در خانه نورافشانی کند و مرد باید به زن انرژی بدهد تا او بتواند به نورافشانی خود ادامه دهد. مرد خیلی موفق به نورافشانی در خانه نمیشود، مادر است که میتواند این نورافشانی را انجام بدهد؛ لذا پدر باید هوای مادر را داشته باشد و مدام او را با محبت کردن شارژ کند.» ایشان این طور تعبیر میکردند: «موتور زن با محبت همسر روشن میشود و حرکت میکند.» (ص 123)
https://www.farsnews.com/news/13971011001000/امتیاز-مادی-بده-امتیاز-معنوی-بگیر
﷽
📍 گاهی وقت انسان از نفاق خودش هم غافل است❗️
📌مطلبی را تذکّر بدهم: گاهی انسان از خودش و رذایلش بسیار غافل است. او در موقعیّتهایی قرار میگیرد که ظاهر میشوند؛ مثلاً نمیدانست که بذر نفاق داشت، وقتی میدانی برایش باز شد؛ یعنی برای رسیدن به پول یا ریاست میدانی باز شد، بعد هم علاقهمندی، ترغیب و تشدید میشود. او میبیند خودش هم -چه بسا- باور نمیکرد که اینگونه عمل کند. اگر سر و ته زندگیاش را نگاه کنید، میبینید صد و هشتاد درجه با هم فرق دارد. این برای همین بوده که خودش هم غافل بود.
گاهی بعضی از دوستان مسائلی را میگویند که هر انسانی تعجّب میکند؛ مثلاً عدّهای واقعاً در خود انقلاب از جان و دل گذشتند، امّا به مرور زمان و وقتی بستر ریاست و ثروت فراهم شد، معلوم شد که خودشان هم غافل بودند. این بستر که باز میشود، این بذر را در دل بارور و آبیاری میکند. صد و هشتاد درجه متفاوت شد؛ همه چیزش را میخواست برای اسلام بدهد، حالا اسلام را برای همه چیز میدهد. درست برعکس آن و وارونهاش میکند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani