-1780277503_-210477.mp3
859.5K
💠سلاح برّنده
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
🔊 #کلیپ_صوتی
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 دعا سلاح انبیای الهی
📌 نكته ای که باید اشاره کنم، این است كه اگر اسلحه و وسیله ای بین عبد و رب، قوی تر و برّاتر بود كه بخواهد به او عنایت بشود، به دست انبیا سپرده می شد و خدا، به آنها می داد؛ چون در بین انسان ها، پیغمبران(ع) انسان هایی هستند كه به كمال معنوی رسیده اند. اگر بنا بود در خط معنویّت وسیله ای نافذتر از دعا باشد، خدا به دست آنها می داد.
امام هشتم(ع) می فرماید: اسلحۀ انبیا(ع) دعا بود. این، یعنی چه؟ امام رضا(ع) فرمودند: «عَلَیْكُمْ بِسِلَاحِ الاَنبیٖا»؛ بر شما باد به سلاح انبیا(ع)!
🔹️جوابش این است: یابن رسول الله(ص)! ما كجا و انبیا(ع) کجا؟! آنها و ما چطور جمع می شویم؟! «فَقِیلَ وَ مَا سِلَاحُ الاَنبیٖا؟» ازحضرت سؤال كردند: آقا! سلاح انبیا(ع) چه بود؟ «قَالَ الدُّعَاءُ»؛1️⃣ فرمود: آنها اسلحه ای جز دعا نداشتند.
🔹️ تمام معجزاتی كه از انبیا(ع) صادر شد، به وسیلۀ دعای آنها بوده است. تمام كرامت هایی كه از اولیا صادر شد، از دعای آنها بوده است. در تاریخ می بینید، همه از دعا بود. حضرت عیسی(ع) با دعا مرده را زنده می كرد. دیگر بالاتر از این، که ارزش دعا را می رساند.
1️⃣ الكافی، ج2، ص468 - بحارالأنوار،ج90، ص295
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🔹️سلاح انبیای الهی علیهم السلام
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
509222657_-210482.mp3
1.48M
🔷️انبیاء الهی و سلاح آنها
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
🔊 #کلیپ_صوتی
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 حقیقت دعا❗️
📌 حقیقت دعا عبارت از این است که عبد ربّش را بخواند و امری و مطلبی را از او طلب کند. یک بحث دربارۀ كیفیت دعا از نظر درونی مطرح می شود كه می گوییم: جنبۀ حالی دارد. حال داعی باید بعد از اذن گرفتن برای درخواست از عالی، در موقع طلب و مسألت چگونه باشد؟ اهل معرفت می گویند که این امر نفسانیِّ روحانیِّ قلبیِّ درونی، با توجّه به اینكه بین دانی و عالی است و به اصطلاح، کوچکی و عظمت را اصلاً نمی شود به تصویر آورد؛ یعنی فاصله است از بزرگی او و كوچكی من، لذا باید با حالت خضوع و استكانت قلبیّه باشد. به عبارت دیگر از عبد، طلب و درخواست حقیقی صادر نمی شود، مگر اینكه دلش آن عظمت و حالت خضوع را ادراك كند.
این حالت خضوع قلبی، بر معرفت عبد نسبت به ربّش متوقف است؛ یعنی هرچقدر بنده از پروردگارش شناخت دارد، بر آن محور دور می زند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 تفاوت یاالله گفتن اولیای الهی با دیگران❗️
📌 اهل معرفت در اینجا در باب شروط دعا، مطلب را دسته بندی می كنند و می گویند: یک دسته از شروط دعا، شروط عقلی است و یك دسته، شروط نقلی است.
📌دستۀ سوّم، هم عقلی و هم نقلی است. چیزی را كه از شروط عقلی می دانند، مسألۀ معرفت و شناخت است كه بُرد دعا بر همین محور است. چطور است که با دعای ولی الله اعظم، همه چیز کن فیکون می شود، امّا اگر من دعا کنم، اتّفاقی نمی افتد؟!
🔸️ علت این است که یا الله او با یا الله من بسیار متفاوت است. او وقتی یا الله می گوید، كن فیكون می كند؛ چون شناخت او از مدعوّش، شناخت عبد از ربّش بسیار بالاست. نتیجه هم بر آن محور هست.
🔹️لذا این تعبیر که روایت هم فرمود: دعا سلاح انبیاست؛ یعنی معجزات آنها از سَرِ دعا بود و از همین مسأله ناشی می شد. كرامات اولیا؟(ع) هم از دعا بود و بُرد دعاهایشان هم برای آن معرفتی بود كه نسبت به خدایشان داشتند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 ضرورت معرفت به قدرت داشتن❗️
📌 انسان اگر بخواهد از دیگری چیزی را مطالبه كند، این مطالبه فرع بر آن است كه باید بداند آن طرف توان برآوردن خواستۀ او را دارد یا نه؛ والّا اگر معرفت نداشته باشد، مطالبۀ او لغو است.
در واقع به صورت عقلی هم صحیح نیست.
در باب مسألۀ دعا هم به این شکل است و اوّلین شرط عقلی در آن، معرفت به رب است؛ یعنی اگر بنده چیزی را از خدایش مطالبه كند، عقلاً باید ربّش را قادر ببیند که می تواند خواستۀ او را برآورده كند. والّا اگر خدایش را عاجز ببیند، درخواست کردن از او، معنا ندارد.
لذا اهل معرفت می گویند که اوّلین شرط عقلی در باب دعا، این است كه پروردگارت را قادر بشناسی؛ معرفت به قدرت و توان او داشته باشی تا دعای تو جنبۀ حقیقی پیدا کند؛ وگرنه اگر او را عاجز ببینی، اصلاً مطالبه كردن معنا ندارد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 روش تحویل سال حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)❗️
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
متن کامل در سایت:
https://mojtabatehrani.com/در-نوروز-چه-باید-کرد؟/
1095769858_-210493.mp3
3.82M
﷽
📍 تشکیل دهنده زمان❗️
🔊 #کلیپ_صوتی
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
متن کامل در سایت:
https://mojtabatehrani.com/در-نوروز-چه-باید-کرد؟/
-1232789760_-210492.mp3
1.23M
﷽
📍 تفاوت یاالله گفتن اولیای الهی با دیگران❗️
📌 اهل معرفت در اینجا در باب شروط دعا، مطلب را دسته بندی می كنند و می گویند: یک دسته از شروط دعا، شروط عقلی است و یك دسته، شروط نقلی است.
📌دستۀ سوّم، هم عقلی و هم نقلی است. چیزی را كه از شروط عقلی می دانند، مسألۀ معرفت و شناخت است كه بُرد دعا بر همین محور است. چطور است که با دعای ولی الله اعظم، همه چیز کن فیکون می شود، امّا اگر من دعا کنم، اتّفاقی نمی افتد؟!
🔸️ علت این است که یا الله او با یا الله من بسیار متفاوت است. او وقتی یا الله می گوید، كن فیكون می كند؛ چون شناخت او از مدعوّش، شناخت عبد از ربّش بسیار بالاست. نتیجه هم بر آن محور هست.
🔹️لذا این تعبیر که روایت هم فرمود: دعا سلاح انبیاست؛ یعنی معجزات آنها از سَرِ دعا بود و از همین مسأله ناشی می شد. كرامات اولیا؟(ع) هم از دعا بود و بُرد دعاهایشان هم برای آن معرفتی بود كه نسبت به خدایشان داشتند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
📌یکی از دعاهایی که موسیبنجعفر (علیه السلام) زیاد به آن تداوم داشتند این بود:«عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِك»؛
📌گناه بندهات بزرگ است، پس باید گذشت و عفو تو نیز نیكو باشد تا آن را بپوشاند. در روایت دارد که زینالعابدین هم در سجدههایش این جمله را میگفت. این تصویری است که انسان باید از خود داشته باشد.
📌«تَزَوَّدُوا رَحِمَكُمُ اللَّه»؛ زاد و توشۀ آخرتتان را بگیرید. این دعاها را بخوانید و بفهمید که چه میگویید. این ادعیه سازنده است و دل را از محبّت خدا پر میکند. ما باید متوجّه باشیم که وضعمان خراب است و از خدا اصلاح و غفران را بخواهیم تا بتوانیم وارد وادی محبّت شویم که اوّلین مرحلۀ سیر الیالله است.
#آقا_مجتبی_تهرانی رحمه الله علیه
📌📌📌📌
@agamojtabatehrani
🔰در لحظات آخر سال چه کنیم؟!
آیا سزاوار نیست که انسان هنگامی که لحظات آخر سالش فرا میرسد اینطور فکر کند؟
📌 یک سال بر ما گذشت! به عبارت دیگر بخشی از هستی ما رفت و هیچگاه به ما برنخواهد گشت مگر در روز قیامت که این قطعه از هستی ما آنگاه به ما باز میگردد که نموداری از کردار گذشتهمان در این سال را به ما نشان میدهد. همان طور که علی(علیهالسلام) فرمود :خوب است انسان بنشیند و در این باب فکر کند در سالی که گذشت و به اتمام رسید چه کردم؟
آیا به یاد خدا بودم؟
آیا او را ستایش کردم؟
آیا گرفتاری برادر مؤمنم را رفع کردم؟
آیا حاجتی از او برآورده کردم؟
آیا در غیابش مراقب بودم تا حیثیّتش را حفظ کنم؟
آیا در این سال به وظایف برادری و اسلامی خود نسبت به دوستانی که از دست دادم عمل کردم؟
آیا حال بستگان آنها را جویا شدم؟ ولو اینکه به حسب ظاهر از آنها دلجویی کنم؟
🔸️🔹️➖🔹️🔸️➖
@agamojtabatehrani
🔹️🔸️➖🔹️🔸️➖
@dars_akhlaq.mp3
4.49M
🔊 #صوتی
🌸 آیت الله #مجتهدی تهرانی
🔻📓 موضوع 📓🔻
#تنبل ترین مردم + #دزد ترین مردم+ #عاجر ترین مردم + تو #خالی ترین مردم چه کسانی هستند⁉️
💎 سخنان تکان دهنده☝️☝️
#پیشنهاد_دانلود 💯👌
✅ حتما گوش کنید همین الان بسیار جالب 👌👌
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🆔 @dars_akhlaq
🔻🔻🔻🔻
💠 @agamojtabatehrani
💠این ایّام، وقت حسابرسی نسبت به عمر است!
📌📌📌📌📌📌
حضرت علی(علیهالسلام) در روایتی به نقل از نبی اکرم فرمودند که: «أَكْيَسُ الْكَيِّسِين» زیرکترین زیرکان، «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ»، کسی است که از خود حساب بکشد، «وَ عَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ» و کارهایش را در ارتباط با جهان دیگر انجام دهد. «فَقَالَ رَجُلٌ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين»،
💠وقتی علی(علیهالسلام) این جملات را از پیغمبر نقل فرمود شخصی سوال کرد، «كَيْفَ يُحَاسِبُ نَفْسَهُ»، انسان چگونه از خود حساب بکشد؟ «قَالَ(علیهالسلام) إِذَا أَصْبَحَ»، حضرت فرمود: هرگاه شب را به روز آورد، «ثُمَّ أَمْسَی»، و روز را به شب رساند، «رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ»، بازگشتی به خود داشته باشد، «وَ قَالَ يَا نَفْسِي»، و بگوید: ای فلانی! «إِنَّ هَذَا يَوْمٌ مَضَى عَلَيْكَ»، امروز روزی بود که بر تو گذشت، «لَا يَعُودُ إِلَيْكِ أَبَداً»، در حالی که هیچگاه به سوی تو باز نمیگردد، «وَ اللَّهُ يَسْأَلُكِ عَنْهُ بِمَا أَفْنَيْتِهِ»، و خدا از تو میپرسد آن را در چه راهی مصرف کردی؟
🔻در اینجا صحبت از روز نیست، حضرت دارد به زبان من و شما صحبت میکند، این روز و ایّام نیست که فانی شده، این بخشی از هستی ما است که گذشته و از دست رفته است. خداوند سوال میکند که این سرمایه را در چه راهی فانی کردی؟ «فَمَا الَّذِي عَمِلْتِ فِيهِ»، چه کاری در این روز انجام دادی؟
🔹️«أَ ذَكَرْتِ اللَّهَ أَمْ حَمِدْتِه»، آیا در این روز به یاد خدا بودی و او را حمد و ستایش کردی؟ «أَ قَضَيْتِ حَوَائِجَ مُؤْمِنٍ فِيهِ»، آیا در این روز خواسته و حاجت برادر ایمانیات را با این که قدرت داشتی برآورده کردی؟ «أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ كَرْبَهُ»، آیا از گرفتاریهای او گره گشایی کردی؟
🔹️«أَ حَفِظْتِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ فِي أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ»، آیا در غیاب برادر مؤمنت اخوّت اسلامی و ایمانی را نسبت به خاندان و فرزندش رعایت کردی؟
🔹️ «أَ حَفِظْتِيهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِي مُخَلَّفِيهِ»، آیا بعد از مرگ او از این حریم ایمانی نسبت به بازماندگانش حراست و مراقبت کردی؟[1]
🔹️«أَ كَفَفْتِ عَنْ غِيبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ»، آیا از غیبت کردن پشت سر برادر مؤمنت جلوگیری کردی؟ «أَعَنْتِ مُسْلِماً»، آیا کمک کار برادر مسلمانت بودی؟ «مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ»، در این روز چه کار کردی؟
#آقا_مجتبی_تهرانی رحمه الله علیه
📌📌📌📌
@agamojtabatehrani
﷽
📍 پیوند کرامت الهی با اجابت دعا❗️
📌در روایتی آمده است: «مَا فَتَحَ اللَّهُ عَلى عَبْدٍ بَابَ شُكْرٍ فَخَزَنَ عَنْهُ بَابَ الزِّیَادَةِ».1️⃣
این تعبیرات در روایات زیاد بیان شده است. امّا چرا اجابت حتمی است؟ چون وقتی من خدمت بزرگی می روم و یقین دارم كه بی برو برگرد، می تواند گره ام را باز كند، اوّل از آن بزرگ سؤال می كنم: آقا! اذن می دهید من هم از شما چیزی طلب كنم؟ وقتی می گوید: بخواه! محال است که حاجتم را ندهد؛ چون اگر از او طلب كنم، دیگر نمی گوید: اجابت نمی کنم! اصلاً نمی توان تصوّر كرد که خدا به دعا اذن دهد و بگوید: ای بندگان! بیایید من را صدا بزنید؛ از من طلب كنید.
بعد که شما درخواست كردید، بگوید: به شما چیزی نمی دهم! این روایت چقدر زیباست! آدم نمی تواند در مورد انسان ها چنین تصوّری داشته باشد؛ چه رسد به اینکه نعوذ بالله در مورد ساحت مقدّس الهی، این حرف ها را بزنیم.
درواقع، معنای اذن این است كه جوابت را می دهم و اجابت هم می کنم. ظرافت این روایت این است که، اذن در دعا، ملازم با اجابت در دعاست.
➖🔸️➖🔸️➖🔸️➖🔸️➖
1️⃣ خدا برای بندهای در شکر را باز نکرده که بعد از آن بر او در فراوانی را ببندد. الكافی، ج 2، ص 94 - وسائل الشيعه، ج 16، ص 311 - بحار الأنوار، ج 68، ص 23
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
💠باب شکر، باب اجابت است
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 غایت بعثت پیغمبراکرم(ص)❗️
📌در باب مسئلۀ بعثت انبیا(ع) می خواستم بر این نکته تکیه کنم که به طور کلّی انبیا(ع) برای تزکیۀ انسان ها در این سه رابطه مبعوث شدند و مأموریت پیدا کردند و أهمّ این تزکیه ها تزکیۀ اخلاقی است؛ یعنی تطهیر نفس از ملکات رذیله و آراسته شدن او به فضایل.
غایت از بعثت و دعوت انبیا(ع) همین مکارم اخلاقی است که در روایات متعدّدی از پیغمبراکرم(ص) وارد شده است. من این روایت را با تعبیرهای گوناگون دیدم.
🔻 در روایت دارد: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»1️⃣؛ حضرت می فرماید غایت بعثت من، اِکمال مکارم اخلاقی است. این را غایت می گیرد از بعثت؛ یعنی باید نتیجۀ دعوت من این باشد که اگر این نباشد، بعثت من فایده ای نخواهد داشت. برای رسیدن به این غایت چهار مأموریت به من دادند. تلاوت آیات، تزکیۀ نفوس، تعلیم کتاب و تعلیم حکمت.
پس غایت این است، نتیجه دعوت باید این باشد. آن چهار مأموریت باید انجام شود تا به آن غایت و آن نتیجه برسیم.
1️⃣ . بحارالأنوار، ج 67، ص 372؛ مستدرک الوسائل، ج 11، ص 187
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_نبوی
📕 #دفتر_دوم
📖 #جلد چهارم
📝 جلسه سیزدهم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
متن کامل در سایت:
https://mojtabatehrani.com/?p=28045
💐مبعث حضرت رسول صلی الله علیه واله وسلم مبارک باد💐
🏞 #پوستر
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
📚 #مجموعه_ادب_نبوی
📕 #دفتر_دوم
📖 #جلد چهارم
📝 جلسه سیزدهم
🏞 #پوستر
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
متن کامل در سایت:
https://mojtabatehrani.com/?p=28045
﷽
📍 به خدا بیشتر از امام اعتماد کن❗️
📌 بزنطی یكی از اصحاب امام هشتم(ع) است. آقایان اهل علم می دانند که او به اصطلاح، از اصحاب خاصۀ امام هشتم(ع) است. روایتی راجع به ایشان می خوانم: «قال قلت الرضا(ع) : جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّی قَدْ سَأَلْتُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَاجَۀً مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا سَنَۀً وَ قَدْ دَخَلَ قَلْبِی مِنْ إِبْطَائِهَا شَیْ ءٌ»؛ خدمت امام هشتم(ع) می رسد و عرض می کند: قربان شما! مدتی است که از خدا حاجتی را درخواست کرده ام؛
🔹️امّا به من نداده است. از اینكه استجابت به تأخیر افتاده، یک چیزی به دلم آمده و شبهه پیدا کرده ام. «فَقَالَ لِی أَخْبِرْنِی عَنْك »؛ حضرت(ع) به بزنطی فرمود که تو جواب من را بده. می خواهم چیزی از تو بپرسم، «لَوْ أَنِّی قُلْتُ قَوْلًا كُنْتَ تَثِقُ بِهِ مِنِّی »؛ اگر من قولی به تو بدهم، تو به حرف من اعتماد می كنی یا نه؟
🔹️ در جواب عرض کرد: «قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ إِذَا لَمْ أَثِقْ بِقَوْلِكَ فَبِمَنْ أَثِق ؟!» قربانت بشوم! اگر به حرف شما اعتماد نکنم، پس به حرف چه کسی اعتماد كنم؟! امام(ع) فرمودند: «فَكُنْ بِاللَّهِ أَوْثَقَ»؛ وثوق و اعتمادت به خدا بیشتر باشد، «فَإِنَّكَ عَلَى مَوْعِدٍ مِنَ اللهِ» زیرا تو در جایگاهی قرار گرفته ای كه خدا به تو وعده و قول داده است، «أَ لَیْسَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى یَقُولُ «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَۀَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ»؛1️⃣ باید اعتمادت به خدا بیشتر باشد؛ چون خودش فرموده است که جوابت را می دهم.
🔸️این متن آیه است که جوابت را می دهم؛ «دیر و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد». دیر شدن آن هم دلیل دارد. إن شاءالله در بحث های آینده به آن اشاره خواهم کرد.
اشكال ما در همین عدم وثوق است. اگر وثوق باشد، دلمان آرام می شود و دعاهایمان را از ته دل می كنیم. همین تعبیری كه امام رضا(ع) فرمودند: «اگر من به تو چیزی بگویم...»؛ ولیُّ الله اگر چیزی بگوید، دیگر کار تمام است. همۀ اضطراب ها و ناراحتی ها تمام می شود.
📌 واقعاً هم همین طور است. تمام غصّه ها از بین می رود. انسان با دلی آرام و قلبی مطمئن ادامه می دهد. وقتی وَلیُّ الله این طوری است، پس خود خدا چطور است.
1️⃣ بحار الأنوار، ج 90، ص 367
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🔻اعتماد به خدا
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani