eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
783 دنبال‌کننده
209 عکس
866 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
-1232789760_-210492.mp3
1.23M
﷽ 📍 تفاوت یاالله گفتن اولیای الهی با دیگران❗️ 📌 اهل معرفت در اینجا در باب شروط دعا، مطلب را دسته بندی می كنند و می گویند: یک دسته از شروط دعا، شروط عقلی است و یك دسته، شروط نقلی است. 📌دستۀ سوّم، هم عقلی و هم نقلی است. چیزی را كه از شروط عقلی می دانند، مسألۀ معرفت و شناخت است كه بُرد دعا بر همین محور است. چطور است که با دعای ولی الله اعظم، همه چیز کن فیکون می شود، امّا اگر من دعا کنم، اتّفاقی نمی افتد؟! 🔸️ علت این است که یا الله او با یا الله من بسیار متفاوت است. او وقتی یا الله می گوید، كن فیكون می كند؛ چون شناخت او از مدعوّش، شناخت عبد از ربّش بسیار بالاست. نتیجه هم بر آن محور هست. 🔹️لذا این تعبیر که روایت هم فرمود: دعا سلاح انبیاست؛ یعنی معجزات آنها از سَرِ دعا بود و از همین مسأله ناشی می شد. كرامات اولیا؟(ع) هم از دعا بود و بُرد دعاهایشان هم برای آن معرفتی بود كه نسبت به خدایشان داشتند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم @agamojtabatehrani
📌یکی از دعاهایی که موسی‌بن‌جعفر (علیه السلام) زیاد به آن تداوم داشتند این بود:‌«عَظُمَ‌ الذَّنْبُ‌ مِنْ‌ عَبْدِكَ‌ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِك»؛  📌گناه بنده‌ات بزرگ است، پس باید گذشت و عفو تو نیز نیكو باشد تا آن را بپوشاند. در روایت دارد که زین‌العابدین هم در سجده‌هایش این جمله را می‌گفت. این تصویری است که انسان باید از خود داشته باشد. 📌«تَزَوَّدُوا رَحِمَكُمُ‌ اللَّه»؛ زاد و توشۀ آخرتتان را بگیرید. این دعاها را بخوانید و بفهمید که چه می‌گویید. این ادعیه سازنده است و دل را از محبّت خدا پر می‌کند. ما باید متوجّه باشیم که وضع‌مان خراب است و از خدا اصلاح و غفران را بخواهیم تا بتوانیم وارد وادی محبّت شویم که اوّلین مرحلۀ سیر الی‌الله است. رحمه الله علیه 📌📌📌📌 @agamojtabatehrani
🔰در لحظات آخر سال چه کنیم؟! آیا سزاوار نیست که انسان هنگامی که لحظات آخر سالش فرا می‌رسد این‌طور فکر کند؟ 📌 یک سال بر ما گذشت! به عبارت دیگر بخشی از هستی ما رفت و هیچ‌گاه به ما برنخواهد گشت مگر در روز قیامت که این قطعه از هستی ما آن‌گاه به ما باز می‌گردد که نموداری از کردار گذشته‌مان در این سال را به ما نشان می‌دهد. همان طور که علی(علیه‌السلام) فرمود :خوب است انسان بنشیند و در این باب فکر کند در سالی که گذشت و به اتمام رسید چه کردم؟ آیا به یاد خدا بودم؟ آیا او را ستایش کردم؟ آیا گرفتاری برادر مؤمنم را رفع کردم؟ آیا حاجتی از او برآورده کردم؟ آیا در غیابش مراقب بودم تا حیثیّتش را حفظ کنم؟ آیا در این سال به وظایف برادری و اسلامی خود نسبت به دوستانی که از دست دادم عمل کردم؟ آیا حال بستگان آنها را جویا شدم؟ ولو اینکه به حسب ظاهر از آنها دل‌جویی کنم؟ 🔸️🔹️➖🔹️🔸️➖ @agamojtabatehrani 🔹️🔸️➖🔹️🔸️➖
@dars_akhlaq.mp3
4.49M
🔊 🌸 آیت الله تهرانی 🔻📓 موضوع 📓🔻 ترین مردم + ترین مردم+ ترین مردم + تو ترین مردم چه کسانی هستند⁉️ 💎 سخنان تکان دهنده☝️☝️ 💯👌 ✅ حتما گوش کنید همین الان بسیار جالب 👌👌 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🆔 @dars_akhlaq 🔻🔻🔻🔻 💠 @agamojtabatehrani
💠این ایّام، وقت حساب‌رسی نسبت به عمر است! 📌📌📌📌📌📌 حضرت علی(علیه‌السلام) در روایتی به نقل از نبی اکرم فرمودند که: «أَكْيَسُ الْكَيِّسِين» زیرک‌ترین زیرکان، «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ»، کسی است که از خود حساب بکشد، «وَ عَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ» و کارهایش را در ارتباط با جهان دیگر انجام دهد. «فَقَالَ رَجُلٌ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين»، 💠وقتی علی(علیه‌السلام) این جملات را از پیغمبر نقل فرمود شخصی سوال کرد، «كَيْفَ يُحَاسِبُ نَفْسَهُ»، انسان چگونه از خود حساب بکشد؟ «قَالَ(علیه‌السلام) إِذَا أَصْبَحَ»، حضرت فرمود: هرگاه شب را به روز آورد، «ثُمَّ أَمْسَی»، و روز را به شب رساند، «رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ»، بازگشتی به خود داشته باشد، «وَ قَالَ يَا نَفْسِي»، و بگوید: ای فلانی! «إِنَّ هَذَا يَوْمٌ مَضَى عَلَيْكَ»، امروز روزی بود که بر تو گذشت، «لَا يَعُودُ إِلَيْكِ أَبَداً»، در حالی که هیچ‌گاه به سوی تو باز نمی‌گردد، «وَ اللَّهُ يَسْأَلُكِ عَنْهُ بِمَا أَفْنَيْتِهِ»، و خدا از تو می‌پرسد آن را در چه راهی مصرف کردی؟ 🔻در اینجا صحبت از روز نیست، حضرت دارد به زبان من و شما صحبت می‌کند، این روز و ایّام نیست که فانی شده، این بخشی از هستی ما است که گذشته و از دست رفته است.  خداوند سوال می‌کند که این سرمایه را در چه راهی فانی کردی؟ «فَمَا الَّذِي عَمِلْتِ فِيهِ»، چه کاری در این روز انجام دادی؟ 🔹️«أَ ذَكَرْتِ اللَّهَ أَمْ حَمِدْتِه»، آیا در این روز به یاد خدا بودی و او را حمد و ستایش کردی؟ «أَ قَضَيْتِ حَوَائِجَ مُؤْمِنٍ فِيهِ»، آیا در این روز خواسته و حاجت برادر ایمانی‌ات را با این که قدرت داشتی برآورده کردی؟ «أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ كَرْبَهُ»، آیا از گرفتاری‌های او گره گشایی کردی؟ 🔹️«أَ حَفِظْتِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ فِي أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ»، آیا در غیاب برادر مؤمنت اخوّت اسلامی و ایمانی را نسبت به خاندان و فرزندش رعایت کردی؟ 🔹️ «أَ حَفِظْتِيهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِي مُخَلَّفِيهِ»، آیا بعد از مرگ او از این حریم ایمانی نسبت به بازماندگانش حراست و مراقبت کردی؟[1]  🔹️«أَ كَفَفْتِ عَنْ غِيبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ»، آیا از غیبت کردن پشت سر برادر مؤمنت جلوگیری کردی؟ «أَعَنْتِ مُسْلِماً»، آیا کمک کار برادر مسلمانت بودی؟ «مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ»، در این روز چه کار کردی؟ رحمه الله علیه 📌📌📌📌 @agamojtabatehrani
📍 پیوند کرامت الهی با اجابت دعا❗️ 📌در روایتی آمده است: «مَا فَتَحَ اللَّهُ عَلى عَبْدٍ بَابَ شُكْرٍ فَخَزَنَ عَنْهُ بَابَ الزِّیَادَةِ».1️⃣ این تعبیرات در روایات زیاد بیان شده است. امّا چرا اجابت حتمی است؟ چون وقتی من خدمت بزرگی می روم و یقین دارم كه بی برو برگرد، می تواند گره ام را باز كند، اوّل از آن بزرگ سؤال می كنم: آقا! اذن می دهید من هم از شما چیزی طلب كنم؟ وقتی می گوید: بخواه! محال است که حاجتم را ندهد؛ چون اگر از او طلب كنم، دیگر نمی گوید: اجابت نمی کنم! اصلاً نمی توان تصوّر كرد که خدا به دعا اذن دهد و بگوید: ای بندگان! بیایید من را صدا بزنید؛ از من طلب كنید. بعد که شما درخواست كردید، بگوید: به شما چیزی نمی دهم! این روایت چقدر زیباست! آدم نمی تواند در مورد انسان ها چنین تصوّری داشته باشد؛ چه رسد به اینکه نعوذ بالله در مورد ساحت مقدّس الهی، این حرف ها را بزنیم. درواقع، معنای اذن این است كه جوابت را می دهم و اجابت هم می کنم. ظرافت این روایت این است که، اذن در دعا، ملازم با اجابت در دعاست. ➖🔸️➖🔸️➖🔸️➖🔸️➖ 1️⃣ خدا برای بنده‌ای در شکر را باز نکرده که بعد از آن بر او در فراوانی را ببندد. الكافی، ج 2، ص 94 - وسائل الشيعه، ج 16، ص 311 - بحار الأنوار، ج 68، ص 23 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 غایت بعثت پیغمبراکرم(ص)❗️ 📌در باب مسئلۀ بعثت انبیا(ع) می خواستم بر این نکته تکیه کنم که به طور کلّی انبیا(ع) برای تزکیۀ انسان ها در این سه رابطه مبعوث شدند و مأموریت پیدا کردند و أهمّ این تزکیه ها تزکیۀ اخلاقی است؛ یعنی تطهیر نفس از ملکات رذیله و آراسته شدن او به فضایل. غایت از بعثت و دعوت انبیا(ع) همین مکارم اخلاقی است که در روایات متعدّدی از پیغمبراکرم(ص) وارد شده است. من این روایت را با تعبیرهای گوناگون دیدم. 🔻 در روایت دارد: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»1️⃣؛ حضرت می فرماید غایت بعثت من، اِکمال مکارم اخلاقی است. این را غایت می گیرد از بعثت؛ یعنی باید نتیجۀ دعوت من این باشد که اگر این نباشد، بعثت من فایده ای نخواهد داشت. برای رسیدن به این غایت چهار مأموریت به من دادند. تلاوت آیات، تزکیۀ نفوس، تعلیم کتاب و تعلیم حکمت. پس غایت این است، نتیجه دعوت باید این باشد. آن چهار مأموریت باید انجام شود تا به آن غایت و آن نتیجه برسیم. 1️⃣ . بحارالأنوار، ج 67، ص 372؛ مستدرک الوسائل، ج 11، ص 187 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 چهارم 📝 جلسه سیزدهم @agamojtabatehrani متن کامل در سایت: https://mojtabatehrani.com/?p=28045
💐مبعث حضرت رسول صلی الله علیه واله وسلم مبارک باد💐 🏞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 به خدا بیشتر از امام اعتماد کن❗️ 📌 بزنطی یكی از اصحاب امام هشتم(ع) است. آقایان اهل علم می دانند که او به اصطلاح، از اصحاب خاصۀ امام هشتم(ع) است. روایتی راجع به ایشان می خوانم: «قال قلت الرضا(ع) : جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّی قَدْ سَأَلْتُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَاجَۀً مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا سَنَۀً وَ قَدْ دَخَلَ قَلْبِی مِنْ إِبْطَائِهَا شَیْ ءٌ»؛ خدمت امام هشتم(ع) می رسد و عرض می کند: قربان شما! مدتی است که از خدا حاجتی را درخواست کرده ام؛ 🔹️امّا به من نداده است. از اینكه استجابت به تأخیر افتاده، یک چیزی به دلم آمده و شبهه پیدا کرده ام. «فَقَالَ لِی أَخْبِرْنِی عَنْك »؛ حضرت(ع) به بزنطی فرمود که تو جواب من را بده. می خواهم چیزی از تو بپرسم، «لَوْ أَنِّی قُلْتُ قَوْلًا كُنْتَ تَثِقُ بِهِ مِنِّی »؛ اگر من قولی به تو بدهم، تو به حرف من اعتماد می كنی یا نه؟ 🔹️ در جواب عرض کرد: «قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ إِذَا لَمْ أَثِقْ بِقَوْلِكَ فَبِمَنْ أَثِق ؟!» قربانت بشوم! اگر به حرف شما اعتماد نکنم، پس به حرف چه کسی اعتماد كنم؟! امام(ع) فرمودند: «فَكُنْ بِاللَّهِ أَوْثَقَ»؛ وثوق و اعتمادت به خدا بیشتر باشد، «فَإِنَّكَ عَلَى مَوْعِدٍ مِنَ اللهِ» زیرا تو در جایگاهی قرار گرفته ای كه خدا به تو وعده و قول داده است، «أَ لَیْسَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى یَقُولُ «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَۀَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ»؛1️⃣ باید اعتمادت به خدا بیشتر باشد؛ چون خودش فرموده است که جوابت را می دهم. 🔸️این متن آیه است که جوابت را می دهم؛ «دیر و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد». دیر شدن آن هم دلیل دارد. إن شاءالله در بحث های آینده به آن اشاره خواهم کرد. اشكال ما در همین عدم وثوق است. اگر وثوق باشد، دلمان آرام می شود و دعاهایمان را از ته دل می كنیم. همین تعبیری كه امام رضا(ع) فرمودند: «اگر من به تو چیزی بگویم...»؛ ولیُّ الله اگر چیزی بگوید، دیگر کار تمام است. همۀ اضطراب ها و ناراحتی ها تمام می شود. 📌 واقعاً هم همین طور است. تمام غصّه ها از بین می رود. انسان با دلی آرام و قلبی مطمئن ادامه می دهد. وقتی وَلیُّ الله این طوری است، پس خود خدا چطور است. 1️⃣ بحار الأنوار، ج 90، ص 367 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم @agamojtabatehrani