eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
791 دنبال‌کننده
209 عکس
872 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 پیوند کرامت الهی با اجابت دعا❗️ 📌در روایتی آمده است: «مَا فَتَحَ اللَّهُ عَلى عَبْدٍ بَابَ شُكْرٍ فَخَزَنَ عَنْهُ بَابَ الزِّیَادَةِ».1️⃣ این تعبیرات در روایات زیاد بیان شده است. امّا چرا اجابت حتمی است؟ چون وقتی من خدمت بزرگی می روم و یقین دارم كه بی برو برگرد، می تواند گره ام را باز كند، اوّل از آن بزرگ سؤال می كنم: آقا! اذن می دهید من هم از شما چیزی طلب كنم؟ وقتی می گوید: بخواه! محال است که حاجتم را ندهد؛ چون اگر از او طلب كنم، دیگر نمی گوید: اجابت نمی کنم! اصلاً نمی توان تصوّر كرد که خدا به دعا اذن دهد و بگوید: ای بندگان! بیایید من را صدا بزنید؛ از من طلب كنید. بعد که شما درخواست كردید، بگوید: به شما چیزی نمی دهم! این روایت چقدر زیباست! آدم نمی تواند در مورد انسان ها چنین تصوّری داشته باشد؛ چه رسد به اینکه نعوذ بالله در مورد ساحت مقدّس الهی، این حرف ها را بزنیم. درواقع، معنای اذن این است كه جوابت را می دهم و اجابت هم می کنم. ظرافت این روایت این است که، اذن در دعا، ملازم با اجابت در دعاست. ➖🔸️➖🔸️➖🔸️➖🔸️➖ 1️⃣ خدا برای بنده‌ای در شکر را باز نکرده که بعد از آن بر او در فراوانی را ببندد. الكافی، ج 2، ص 94 - وسائل الشيعه، ج 16، ص 311 - بحار الأنوار، ج 68، ص 23 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 غایت بعثت پیغمبراکرم(ص)❗️ 📌در باب مسئلۀ بعثت انبیا(ع) می خواستم بر این نکته تکیه کنم که به طور کلّی انبیا(ع) برای تزکیۀ انسان ها در این سه رابطه مبعوث شدند و مأموریت پیدا کردند و أهمّ این تزکیه ها تزکیۀ اخلاقی است؛ یعنی تطهیر نفس از ملکات رذیله و آراسته شدن او به فضایل. غایت از بعثت و دعوت انبیا(ع) همین مکارم اخلاقی است که در روایات متعدّدی از پیغمبراکرم(ص) وارد شده است. من این روایت را با تعبیرهای گوناگون دیدم. 🔻 در روایت دارد: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»1️⃣؛ حضرت می فرماید غایت بعثت من، اِکمال مکارم اخلاقی است. این را غایت می گیرد از بعثت؛ یعنی باید نتیجۀ دعوت من این باشد که اگر این نباشد، بعثت من فایده ای نخواهد داشت. برای رسیدن به این غایت چهار مأموریت به من دادند. تلاوت آیات، تزکیۀ نفوس، تعلیم کتاب و تعلیم حکمت. پس غایت این است، نتیجه دعوت باید این باشد. آن چهار مأموریت باید انجام شود تا به آن غایت و آن نتیجه برسیم. 1️⃣ . بحارالأنوار، ج 67، ص 372؛ مستدرک الوسائل، ج 11، ص 187 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 چهارم 📝 جلسه سیزدهم @agamojtabatehrani متن کامل در سایت: https://mojtabatehrani.com/?p=28045
💐مبعث حضرت رسول صلی الله علیه واله وسلم مبارک باد💐 🏞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 به خدا بیشتر از امام اعتماد کن❗️ 📌 بزنطی یكی از اصحاب امام هشتم(ع) است. آقایان اهل علم می دانند که او به اصطلاح، از اصحاب خاصۀ امام هشتم(ع) است. روایتی راجع به ایشان می خوانم: «قال قلت الرضا(ع) : جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّی قَدْ سَأَلْتُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَاجَۀً مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا سَنَۀً وَ قَدْ دَخَلَ قَلْبِی مِنْ إِبْطَائِهَا شَیْ ءٌ»؛ خدمت امام هشتم(ع) می رسد و عرض می کند: قربان شما! مدتی است که از خدا حاجتی را درخواست کرده ام؛ 🔹️امّا به من نداده است. از اینكه استجابت به تأخیر افتاده، یک چیزی به دلم آمده و شبهه پیدا کرده ام. «فَقَالَ لِی أَخْبِرْنِی عَنْك »؛ حضرت(ع) به بزنطی فرمود که تو جواب من را بده. می خواهم چیزی از تو بپرسم، «لَوْ أَنِّی قُلْتُ قَوْلًا كُنْتَ تَثِقُ بِهِ مِنِّی »؛ اگر من قولی به تو بدهم، تو به حرف من اعتماد می كنی یا نه؟ 🔹️ در جواب عرض کرد: «قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ إِذَا لَمْ أَثِقْ بِقَوْلِكَ فَبِمَنْ أَثِق ؟!» قربانت بشوم! اگر به حرف شما اعتماد نکنم، پس به حرف چه کسی اعتماد كنم؟! امام(ع) فرمودند: «فَكُنْ بِاللَّهِ أَوْثَقَ»؛ وثوق و اعتمادت به خدا بیشتر باشد، «فَإِنَّكَ عَلَى مَوْعِدٍ مِنَ اللهِ» زیرا تو در جایگاهی قرار گرفته ای كه خدا به تو وعده و قول داده است، «أَ لَیْسَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى یَقُولُ «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَۀَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ»؛1️⃣ باید اعتمادت به خدا بیشتر باشد؛ چون خودش فرموده است که جوابت را می دهم. 🔸️این متن آیه است که جوابت را می دهم؛ «دیر و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد». دیر شدن آن هم دلیل دارد. إن شاءالله در بحث های آینده به آن اشاره خواهم کرد. اشكال ما در همین عدم وثوق است. اگر وثوق باشد، دلمان آرام می شود و دعاهایمان را از ته دل می كنیم. همین تعبیری كه امام رضا(ع) فرمودند: «اگر من به تو چیزی بگویم...»؛ ولیُّ الله اگر چیزی بگوید، دیگر کار تمام است. همۀ اضطراب ها و ناراحتی ها تمام می شود. 📌 واقعاً هم همین طور است. تمام غصّه ها از بین می رود. انسان با دلی آرام و قلبی مطمئن ادامه می دهد. وقتی وَلیُّ الله این طوری است، پس خود خدا چطور است. 1️⃣ بحار الأنوار، ج 90، ص 367 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم @agamojtabatehrani
درس اخلاق 🔴 موضوع:گناهان زبان مبحث اول غیبت قسمت اول تعریف غیبت غیبت نزد دانشمندان علم اخلاق و فقیهان ، متذکر شدن یا فهماندن عیب و نقص کسى در غیاب او، دیگران است . به تعبیر دیگر، غیبت آن است که در غیاب کسى به بیان آن چه نقلش مایه ناخشنودى او مى شود بپردازند. فرق غیبت و بهتان بهتان یعنى نقص و عیبى را که در کسى وجود ندارد چه در حضورش و چه در غیابش ، به او نسبت دهند؛ پس اگر عیبى را که در شخص وجود دارد، پشت سرش به او نسبت دهند، غیبت او را کرده اند؛ ولى اگر عیب و نقصى را که در او وجود ندارد، به او نسبت دهند، بهتان زده اند؛ البته اگر عیبى را که در شخص وجود ندارد، پشت سرش به او نسبت دهند، هم غیبت او را کرده و هم به او بهتان زده اند و احکام هر دو مورد بر آن صدق مى کند به این معنا که غیبت کننده ، هم باید استغفار کند و هم از آن فرد حلالیت بطلبد. فرق غیبت و تهمت تهمت آن است که بر پایه حدس و گمان بد در حق کسى ، به او رفتار یا حالت ناپسندى را نسبت دهند؛ در حالى که غیبت ، بازگفتن عیب هاى واقعى شخص در غیاب او است . اقسام غیبت غیبت بر چند قسم است : ۱: گفتارى غیبت گفتارى مشهورترین نوع غیبت است ؛ یعنى انسان ، نقص برادر مؤ منش را به دیگرى بگوید. ۲ – نوشتارى شخص ، عیبى را که مى خواهد بگوید! بنویسد؛ در این صورت به جاى شنونده ، خواننده وجود دارد. ۳ – کردارى فرد عیب دیگرى را با نمایش به دیگران بفهماند. ۴ – کنایى کسى با استفاده از جمله هاى کنایى ، عیوب دیگرى را در غیاب دیگرى را در غیاب او به دیگران بفهماند؛ جمله هایى مثل((خدا را شکر که به ما ریاست نداد)) یا ((از بى حیاتى به خدا پناه مى برم )) که کنایه از بى لیاقتى و بى حیایى شخص غایب هستند. ۵ – اشاره اى یعنى با اشاره اى دست و سایر اعضا، عیب دیگرى را بازگوید که اشاره مى تواند لفظى یا عملى باشد. روایت شده که زنى وارد خانه پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) شد و میهمان عایشه بود. وقتى برخاست و رفت ، عایشه با دستش اشاره کرد و با این اشاره مى خواست بگوید که او کوتاه قد بود. حضرت فرمود:قد اغتبتها. تو از آن زن غیبت کردى . انواع عیب و نقص در مباحث پیشین آورده شد: غیبت آن است که انسان پشت سر برادر یا خواهر مؤ منش عیب یا نقصى را که نزد مردم معروف نبوده یا شنونده نمى داند، باز گوید. حال باید به بحث از انواع و چگونگى این عیب و نقص پرداخته شود. عیب و نقص اقسامى دارد که عبارتند از:🔻🔻🔺 1⃣ روانى – نفسانى : 🔵👈مانند آن که شخصى به رذیله اى مانند حسد یا تکبر مبتلا باشد و پشت سر او به این رذایل اشاره شود. 2⃣ : 🔵👈مانند آن که شخصى بیمارى یا نقص عضوى دارد که کسى از آن آگاه نیست . 3⃣ : 🔵👈مثل آن که شخصى در نماز سستى کند و در جایى که او حضور ندارد، این عیب را مطرح کنند. 4⃣ : 🔵👈مانند آن که پشت سر مؤ من آبرومندى که توانایى مالى ندارد، سخنانى دال بر فقر و ناتوانى مالى او به زبان آورده شود یا به طریقى دیگر فهمانده شود. این عمل اگر از روى دلسوزى هم باشد، غیبت به شمار مى آید. 5⃣ : مانند آن که بگویند پدر یا اجداد فلان شخص ، خسیس یا فاسق یا… بوده اند. 🔵👈برخى بزرگان ، بیان نقص هاى موجود در لباس ، خانه و سایر متعلقات شخص را نیز غیبت به شمار آورده اند. اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد آیت الله مجتبى تهرانی 🔴👈 دارد.......... 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
🌸🌸🌸 🔵 درس اخلاق شروع مبحث آفات زبان اول جلسه اول https://eitaa.com/dars_akhlaq/8493 جلسه دوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/8504 جلسه سوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/8528 جلسه چهارم https://eitaa.com/dars_akhlaq/8548 جلسه پنجم https://eitaa.com/dars_akhlaq/8579 جلسه ششم https://eitaa.com/dars_akhlaq/8607 جلسه هفتم https://eitaa.com/dars_akhlaq/8767 جلسه هشتم https://eitaa.com/dars_akhlaq/8822 ➖➖➖➖➖➖➖➖ آفات زبان جلسه اول https://eitaa.com/dars_akhlaq/8845 جلسه دوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/8863 جلسه سوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/8893 جلسه چهارم https://eitaa.com/dars_akhlaq/8913 جلسه پنجم https://eitaa.com/dars_akhlaq/8944 ➖➖➖➖➖➖ آفات زبان جلسه اول https://eitaa.com/dars_akhlaq/8971 جلسه دوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9015 جلسه سوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9040 ➖➖➖➖➖➖➖➖ آفات زبان جلسه اول https://eitaa.com/dars_akhlaq/9059 جلسه دوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9080 جلسه سوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9114 جلسه چهارم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9145 جلسه پنجم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9175 جلسه ششم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9223 ➖➖➖➖➖➖➖ آفات زبان و جلسه اول https://eitaa.com/dars_akhlaq/9237 جلسه دوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9270 جلسه سوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9303 جلسه چهارم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9328 جلسه پنجم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9361 جلسه ششم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9414 ➖➖➖➖➖➖ آفات زبان جلسه اول https://eitaa.com/dars_akhlaq/9448 جلسه دوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9521 جلسه سوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9589 جلسه چهارم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9630 ➖➖➖➖➖ آفات زبان جلسه اول https://eitaa.com/dars_akhlaq/9661 جلسه دوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9682 جلسه سوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9705 جلسه چهارم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9737 جلسه پنجم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9756 ➖➖➖➖➖➖ آفات زبان جلسه اول https://eitaa.com/dars_akhlaq/9784 جلسه دوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9817 جلسه سوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9914 جلسه چهارم https://eitaa.com/dars_akhlaq/9990 جلسه پنجم https://eitaa.com/dars_akhlaq/10006 جلسه ششم https://eitaa.com/dars_akhlaq/10094 جلسه هفتم https://eitaa.com/dars_akhlaq/10128 جلسه هشتم https://eitaa.com/dars_akhlaq/10198 ➖➖➖➖➖➖➖ آفات زبان جلسه اول https://eitaa.com/dars_akhlaq/10353 جلسه دوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/10403 جلسه سوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/10535 جلسه چهارم https://eitaa.com/dars_akhlaq/10585 جلسه پنجم https://eitaa.com/dars_akhlaq/10632 جلسه ششم https://eitaa.com/dars_akhlaq/10732 جلسه هفتم https://eitaa.com/dars_akhlaq/10775 ➖➖➖➖🌹🌹➖➖➖➖ زبان فرو رفتن در باطل جلسه اول https://eitaa.com/dars_akhlaq/10844 جلسه دوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/10937 جلسه سوم https://eitaa.com/dars_akhlaq/11055 جلسه چهارم https://eitaa.com/dars_akhlaq/11126 جلسه پنجم https://eitaa.com/dars_akhlaq/11161 ✅✅ ادامه دارد مطالبی که قرار داده شد تقدیم به شما عزیزان برای همه این مبحث مفیداست؛ یک دوره کامل آشنا میشیم ان شاء الله
﷽ 📍 بی معرفتی و شک، به دعا سرایت می‌کند❗️ 📌مطالبی که ما بیان می کنیم، از خودمان نیست؛ بلکه این مطالب را از بزرگان داریم و بیان می کنیم. استاد ما(ره) 1️⃣ می فرمودند: «بسیاری از دعاهایی که ما می کنیم، اصلاً دعا نیست». این ها دعا نیست؛ یعنی دعای حقیقی نیست؛ بلكه فقط به این دلیل دعا می کنیم که می بینیم دعا کردن ضرر ندارد؛ و احتمال منفعت هم می دهیم؛ پس می نشینیم و یک توسّل هم می خوانیم. این نوع دعا خواندن، دعا نیست؛ بیا و خودت را بررسی كن! در ادامه می گویم كه چرا این دعاها مستجاب نمی شود؟ اشكال از این طرف است؛ نه از آن طرف! می گوییم: «سنگ مفت و گنجشک هم مفت؛ چیزی كه از ما كم نمی شود، پس این دعا را هم بخواهیم.» این که دعا نشد. واقعاً بگو: «لا حول و لا قوّۀ الا بالله» این را از ته دل بگو. هیچ نیرو و پناهی جز نیرو و پناه او نیست؛ بعد او را صدا بزن و مطلبت را از او درخواست کن. 1️⃣ امام خمینی(ره) 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم @agamojtabatehrani