💠 حتی بند کفشتان!!!
📌در روایاتی از پیامبر(ص) داریم: «قَالَ رَسولُاللهِ سَلُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا بَدَا لَکُمْ مِنْ حَوَائِجِکُمْ»؛ پیغمبراکرم (صل الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هر حاجتی دارید از خدا بخواهید. «بَدَا لَکُمْ»؛ یعنی، هرچه پیش میآید؛ هر حاجت و کاری برایتان پیش میآید، از خدا بخواهید.
📌 «حَتَّى شِسْعَ النَّعْلِ»؛ حتّی اگر بند کفش شما پاره شد، بند کفشتان را هم از خدا بخواهید. «فَإِنَّهُ إِنْ لَمْ ییسِّرْهُ لَمْ یتَیسَّر»؛ [۱] علّتش این است که اگر خدا برایش فراهم نکند، اصلاً فراهم نمیشود.
📌این را بدانید که تمام امور در همه اقلیم وجود، در دست قدرت اوست: لذا دیگر حرف کوچک و بزرگ بودن مطرح نیست. این مسئله، مسئلهای بسیار زیبا و ریشهای است که جنبه نگرشی و بینشی دارد.
📌در مناجات امامعلی(علیه سلام) آمده بود: «أَنَّ أَزِمَّةَ الْأُمُورِ بِیدِکَ»؛ [۲] همه چیز به دست اوست، همه و همه. کوچکترین چیز را اگر او اراده نکند، نخواهد شد. اینجا حضرت میفرمایند: «فَإِنَّهُ إِنْ لَمْ ییسِّرْهُ لَمْ یتَیسَّر»؛ بهطور کلّی، اگر خدا چیزی را فراهم نکند، آن چیز فراهم نخواهد شد. دیگر کوچک و بزرگ ندارد؛ اینطور نیست که چیزهای کوچک بدون اراده الهی تحقّق پیدا کنند و چیزهای بزرگ هستند که باید از خدا درخواست کرد.
[۱]. مکارم الاخلاق، ص ۲۷۰- بحارالأنوار، ج ۹۰، ص ۲۹۵ و مستدرک الوسائل، ج ۵، ص ۱۷۲
[۲]. نهجالبلاغه، ص ۲۲۷
#آقا_مجتبی_تهرانی #درس_اخلاق
@agamojtabatehrani
﷽
📍 بردن نام الله در دعا ❗️
📌 امام علی(ع)، «قال لِابْنِه»؛ به فرزندشان فرمودند: «إِذَا نَزَلَ بِكَ أَمْرٌ عَظِیمٌ فِی دِینٍ أَوْ دُنْیا»؛ آنگاه كه امر مشكل، یعنی مشکل بزرگِ دینی، معنوی، دنیایی یا مادّی سراغ تو آمد، «فَتَوَضَّأْ وَ ارْفَعْ یدَیكَ وَ قُلْ یا اللَّهُ یا اللَّهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ فَإِنَّهُ یسْتَجَابُ لَك»؛1️⃣ نگاه كنید که این روایات تعبیرات متفاوتی دارند. اینگونه روایات را انتخاب كردم تا هرکدام با هم تفاوت داشته باشند. حضرت میفرماید: هفت مرتبه «یا الله» بگو که دعایت مستجاب میشود.
📌امامصادق(ع) فرمودند: «اشْتَكَیتُ فَمَرَّ بِی أَبِی(ع)»؛ بیمار شدم و پدرم -یعنی امامباقر(ع)- نزدم آمد، «فَقَالَ قُلْ عَشْرَ مَرَّاتٍ یا اللَّهُ»؛ پس به من فرمود: ده مرتبه «یا الله» بگو، «فَإِنَّهُ لَمْ یقُلْهَا عَبْدٌ إِلَّا قَالَ لَبَّیكَ»؛ پس هر بندهای ده بار «یا الله» را نمیگوید، مگر اینكه خدا به او «لبیك» میگوید، «وَ مَنْ قَالَ یا رَبِّی یا اللَّهُ یا رَبِّی یا اللَّهُ حَتَّى ینْقَطِعَ النَّفَسُ أُجِیبَ فَقِیلَ لَهُ لَبَّیكَ مَا حَاجَتُكَ». 2️⃣
📌بعد باز در مورد گفتن «یا رَبِّی یا الله» همین مطلب را به نحوی دیگر دارد.
امامصادق(ع) فرمودند: «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا سَجَدَ فَقَالَ یا رَبِ یا رَبِ حَتَّى ینْقَطِعَ نَفَسُهُ قَالَ لَهُ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَبَّیكَ مَا حَاجَتُكَ»؛ 3️⃣ بنده وقتی به سجده برود و به مقدار یک نفس یا ربّ، یا ربّ بگوید، پروردگارش به او میگوید: «لَبَّیكَ ما حاجَتُكَ».
📌این روایات را خواندم تا ببینید در باب دعا به چه نامی او را بخوانیم. این، غیر از تمجید، تحمید و ثناگویی است و ربطی به آن ندارد. در قرآن میفرماید: «وَللّهِ الْاسماءُ الْحُسْنَی فَادْعُوهُ بِهَا»؛ 4️⃣ همۀ نامهای نیكو اختصاص به خداوند دارد؛ پس او را به این نامها بخوانید.
1️⃣ پس وضو بگیر و دستهایت را بالا بیاور و هفت مرتبه بگو یا الله یاالله پس او جوابت را میدهد. بحارالأنوار، ج92، ص 159
2️⃣ و هر کس بگوید یا ربی یا الله یا ربی یا الله تا جایی که نفس قطع شود پاسخ میدهد. پس به او گفته میشود: لبیک! حاجت تو چیست؟
بحارالأنوار، ج90، ص 235 - مستدرک الوسائل، ج5، ص219
3️⃣ من لا یحضره الفقیه، ج1، ص333 - وسائل الشیعه، ج7، ص 17 - بحارالأنوار، ج83، ص 239
4️⃣ سورۀ مبارکۀ اعراف، آیۀ 180
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_2
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
📌اگر در دنیا گریه می کردی...
🔵گریه کنید.
دیده اید بچه ها با گریه کردن کار خود را پیش می برند.
تا گریه می کنند، پدرشان راضی می شود.
با گریه کردن از بابا پول می گیرند.
درِ خانه خدا هم باید گریه کنید.
تا گریه نکنید، کار پیش نمی رود.
همین که میل پیدا کردی که گریه کنی و اشکی بریزی، معلوم می شود که خدا میخواهد تو را بیامرزد.
بله، یکی از کارهای ما باید گریه باشد.
شب ها طولانی است.
از رختخوابتان بلند شوید.
در گوشه اتاق بنشینید.
کمی به حال خودتان گریه کنید.
شب ها به این فکر کنید که اگر در این حال بمیرم، دست خالی، چه خاکی بر سرمان بریزیم.
اگر وارد محشر شویم و به ما بگویند: «هیچ عمل خوبی نکرده ای» چه کنیم.
در روایت آمده است که عده ای در روز قیامت در صحرای محشر پانصد سال گریه می کنند، هق و هق می گریند که چرا پرونده شان درست نیست و اعمالشان خوب نمی باشد.
در این حال ملکی نزد آنها می آید و می گوید: «اگر یک ساعت در دنیا اینگونه گریه کرده بودی، گرفتار این پانصد سال گریه نمی گشتی! می خواستی در دنیا این گریه ها را بکنی.»
خدایا، ما را گرفتار آن گریه ها نکن.
📚در محضر مجتهدی (ره)، جلد دوم
#آقا_مجتبی_تهرانی
گریه#
💢
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
...
@agamojtabatehrani
﷽
📍 سؤال از اسم اعظم❗️
📌از پیغمبراكرم(ص) از اسم اعظم سؤال كردند. معلوم میشود كسی كه سؤال كرده بود، دنبال این بوده است كه آن را به كار بگیرد و به آن اسم، خدا را بخواند تا دعایش مستجاب بشود. پیغمبراکرم(ص) در جواب او فرمودند: «كُلُّ اسْمٍ مِنْ اسما اللَّهِ أَعْظَمُ»؛ هر كدام از اسمای الهی را به كار بگیری، اسم خداست، «فَفَرِّغْ قَلْبَكَ عَنْ كُلِ مَا سِوَاهُ»؛ پس برو دلت را تخلیه و فارغ از ماسوای خدا کن، آن را خالی كن، «وَ ادْعُهُ تَعَالَى بِأَی اسْمٍ»؛ و به هر اسمی که خواستی، به همان اسم خدا را بخوان، به هر اسمی که باشد. معلوم میشود موضوع عمده در باب بُرد دعا اخلاص است. خیال نكنید كه اسم خاص، نقش اساسی دارد. آنچه نقش اساسی دارد، حالت داعی در دعایش است.
. مصباح الشریعه، ص 132- مستدرک الوسائل، ج5، ص272
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_2
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🍃🍃🍃 آفات #زبان بهتان(قسمت اول) (۱): تعریف بهتان بهتان در لغت و عرف ((بهتان )) در لغت ، به
🌹🌹🌹
آفات #زبان
بهتان(قسمت دوم)
زشت ترین قسم بهتان
گاه بهتان زننده ، آن چه را به دروغ نسبت داده ، خود مرتکب نشده است ؛ اما گاهى رفتار ناشایستى را که از خودش سر زده ، به دیگرى نسبت مى دهد که این زشت ترین و ناپسندترین نوع بهتان به شمار مى رود. خداوند متعالى همان طور که گذشت ، در قرآن کریم به همین قسم اشاره دارد؛ آن جا که مى فرماید:
و من یکسب خطیئه او اثما ثم یرم به بریئا فقد احتمل بهتانا و اثما مبینا(۲۲۸).
کسى که ((خطا)) یا ((گناهى )) مرتکب شود، سپس بى گناهى را متهم سازد، بار ((بهتان )) و گناه آشکارى را بر دوش گرفته است .
((حال و ملکه (۲۲۹))) بهتان
بهتان نیز مانند رفتارهاى زشت دیگر، گاه به صورت رفتارى اتفاقى و ناپایدار از انسان سر مى زند که با هوشیارى اندک مى توان به رفع آن پرداخت و به آسانى از تکرار آن جلوگیرى کرد؛ اما این رفتار بر اثر غفلت ، تکرار شده ، به صورت عادت و رفتارى ریشه دار در مى آید تا آن جا که مایه خشنودى بهتان زننده و وسیله اى براى خارج کردن رقیبان از صحنه هاى اجتماعى مى شود، و به صورت ابزارى تبلیغاتى مورد بهره بردارى قرار مى گیرد.
این جا است که شخص از ولایت الاهى خارج ، و در ولایت و سرپرستى ابلیس داخل مى شود؛ همان گونه که امام صادق (علیه السلام ) فرمود:
من روى على مؤ من روایه یرید بها شینه و هدم مروءته لیسقط من اعین الناس اخرجه الله من ولایته الى ولایه الیشطان فلا یقبله الشیطان .
هر کس بر ضد مؤ منى سخنى نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه [اجتماعى ]اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خویش خارج مى کند، و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد، و شیطان هم او را نمى پذیرد.
(۴): ریشه هاى درونى بهتان
۱ – دشمنى
گاه انسان براى فرو نشاندن آتش دشمنى و کینه خویش ، به دیگرى دروغ بسته ، نسبت هاى ناپسند مى دهد.
۲ – حسد
گاهى انسان به رتبه ، شان و کمالات دیگرى حسادت کرده ، براى از بین بردن وجهه اش به او بهتان مى زند.
۳ – ترس و فرار از مجازات
گاه انسان از ترس مجازات خطایى که مرتکب شده یا بر طرف کردن نسبت ناروایى که ممکن است به او داده شود، به دیگرى بهتان زده ، دروغ مى بندد.
شجره خبیثه این رذایل در مساءله بهتان ، میوه اى به مراتب تلخ تر از غیبت مى دهد؛ چرا که در غیبت ، عیب و نقص واقعى و موجود در شخص ، به او نسبت داده مى شود؛ در حالى که در بهتان ، آن چه را در او نیست ، به او مى بندند.
📚اخلاق الهی//استاد آیت الله مجتبی تهرانی
✅✅ادامه دارد...
#آقا_مجتبی_تهرانی
#بهتان
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
@agamojtabatehrani