حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🍃🍃🍃 آفات #زبان بهتان(قسمت اول) (۱): تعریف بهتان بهتان در لغت و عرف ((بهتان )) در لغت ، به
🌹🌹🌹
آفات #زبان
بهتان(قسمت دوم)
زشت ترین قسم بهتان
گاه بهتان زننده ، آن چه را به دروغ نسبت داده ، خود مرتکب نشده است ؛ اما گاهى رفتار ناشایستى را که از خودش سر زده ، به دیگرى نسبت مى دهد که این زشت ترین و ناپسندترین نوع بهتان به شمار مى رود. خداوند متعالى همان طور که گذشت ، در قرآن کریم به همین قسم اشاره دارد؛ آن جا که مى فرماید:
و من یکسب خطیئه او اثما ثم یرم به بریئا فقد احتمل بهتانا و اثما مبینا(۲۲۸).
کسى که ((خطا)) یا ((گناهى )) مرتکب شود، سپس بى گناهى را متهم سازد، بار ((بهتان )) و گناه آشکارى را بر دوش گرفته است .
((حال و ملکه (۲۲۹))) بهتان
بهتان نیز مانند رفتارهاى زشت دیگر، گاه به صورت رفتارى اتفاقى و ناپایدار از انسان سر مى زند که با هوشیارى اندک مى توان به رفع آن پرداخت و به آسانى از تکرار آن جلوگیرى کرد؛ اما این رفتار بر اثر غفلت ، تکرار شده ، به صورت عادت و رفتارى ریشه دار در مى آید تا آن جا که مایه خشنودى بهتان زننده و وسیله اى براى خارج کردن رقیبان از صحنه هاى اجتماعى مى شود، و به صورت ابزارى تبلیغاتى مورد بهره بردارى قرار مى گیرد.
این جا است که شخص از ولایت الاهى خارج ، و در ولایت و سرپرستى ابلیس داخل مى شود؛ همان گونه که امام صادق (علیه السلام ) فرمود:
من روى على مؤ من روایه یرید بها شینه و هدم مروءته لیسقط من اعین الناس اخرجه الله من ولایته الى ولایه الیشطان فلا یقبله الشیطان .
هر کس بر ضد مؤ منى سخنى نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه [اجتماعى ]اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خویش خارج مى کند، و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد، و شیطان هم او را نمى پذیرد.
(۴): ریشه هاى درونى بهتان
۱ – دشمنى
گاه انسان براى فرو نشاندن آتش دشمنى و کینه خویش ، به دیگرى دروغ بسته ، نسبت هاى ناپسند مى دهد.
۲ – حسد
گاهى انسان به رتبه ، شان و کمالات دیگرى حسادت کرده ، براى از بین بردن وجهه اش به او بهتان مى زند.
۳ – ترس و فرار از مجازات
گاه انسان از ترس مجازات خطایى که مرتکب شده یا بر طرف کردن نسبت ناروایى که ممکن است به او داده شود، به دیگرى بهتان زده ، دروغ مى بندد.
شجره خبیثه این رذایل در مساءله بهتان ، میوه اى به مراتب تلخ تر از غیبت مى دهد؛ چرا که در غیبت ، عیب و نقص واقعى و موجود در شخص ، به او نسبت داده مى شود؛ در حالى که در بهتان ، آن چه را در او نیست ، به او مى بندند.
📚اخلاق الهی//استاد آیت الله مجتبی تهرانی
✅✅ادامه دارد...
#آقا_مجتبی_تهرانی
#بهتان
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
@agamojtabatehrani
﷽
📍اسمی برای خداوند❗️
📌 پیامبراكرم(ص) فرمودند: «نحن الْاسماءُ الحسنى و انا الاسم الأعظم»؛ من اسم اعظم خدا هستم، آن وجود عینی اوست، «وَ لا إسْمٌ لله اَكْبَرُ مِنِّی»؛1️⃣ اسمی برای خدا، بزرگتر و بالاتر از من نیست. پیامبر(ص) میخواهد بفهماند که من مظهر جامع و جمیع اسما و صفات الهی هستم؛ یعنی اگر از نظر الفاظ میخواهی بدانی چه کار کنی، به هر اسمی كه خواندی، کافی است. امّا اگر دنبال عینیت اسم اعظم هستی، من هستم. حضرت سطح را به حدّی پایین آورده است که همه متوجّه بشوند؛ لذا در آیه داشت: «قُلِ ادْعُوا الله اَوِ ادْعُوا الرَّحْمان اَی ما تَدْعُوا فَلَهُ الْاسماءُ الْحُسْنَی»، 2️⃣ چه بگویید: الله و چه بگویید: الرحمان، تفاوتی نمیکند.
لذا راجعبه اسم اعظم بگویم كه دنبال این موارد نروید، دنبال این بروید که خودتان را درست كنید، موحّد شوید و توحید افعالی و صفاتی پیدا کنید، تا به توحید ذاتی برسید. اگر اینها را در دلتان وارد بكنید، بعد خدا را به هر اسمی بخوانید، از نظر ادعیه، دعا و اجابت، اجابت میشود.
1️⃣ تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، ج2، ص: 219
2️⃣ سورۀ مبارکۀ اسرا، آیۀ 110
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_2
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 استفادۀ از وسیله در دعا❗️
📌 پیغمبراكرم(ص) به امامعلی(ع) فرمودند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ؟س؟: الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِكَ، بِهِمْ تُسْقَى أُمَّتِی الْغَیثَ»؛ یعنی به بركت وجود امامانی كه از نسل تو هستند، به امّت من باران نازل و داده میشود، «وَ بِهِمْ یسْتَجَابُ دُعَاؤُهُمْ»؛ و دعایشان به خاطر آنها مستجاب میشود، «وَ بِهِمْ یصْرِفُ اللَّهُ عَنْهُمْ الْبَلَاءَ، »؛ و به سبب آنها، خدا بلا را از امّت من برطرف میكند و برمیگرداند، «وَ بِهِمْ تَنْزِلُ الرَّحْمَةُ مِنَ السَّمَاءِ»؛1️⃣ و از آسمان رحمت فرو میآورد. نگاه كنید که همۀ اینها گویای همین است كه كسی كه میخواهد دعا بكند و از وسیله استفاده كند، به این نحو عمل کند که بگوید: خدایا به حقّ...
كما اینكه اگر یادتان باشد، راجعبه قرآن هم داشتیم که در لیالی قدر آمده بود: «اللهم بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآن وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ وَ بِحَقِّ... ». این یك روش در باب استفادۀ از وسیله در دعا بود.
1️⃣ الأمالی (للطوسی)، ص 442
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_2
#آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
آیت الله مجتبی تهرانی (ره)
احیای شب نوزدهم
#رمضان_المبارک
#شب_قدر
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
👇👇
🆔 @dars_akhlaq
﷽
📍 به چه روی به درگاهت بیاییم❗️
📌لذا راجع به شب های قدر آمده است که انسان باید بداند از ناحیۀ خداوند هیچ مانع و رادعی برای اینکه درخواست های بنده را بپذیرد نیست. به تعبیر ما مقتضی، موجود و مانع، مفقود است؛ یعنی از ناحیۀ خدامفقود است، امّا از ناحیۀ بنده چه؟ مهم اینجاست: «لَمْ یجْعَلْ بَینَكَ وَ بَینَهُ مَنْ یحْجُبْكَ عَنْهُ ».1️⃣ امشب، اگر خداواسطه ای هم داشته باشد، فرموده است: بروید كنار، و درها را باز كنید تا هرکسی خواست، بیاید. حال از طرف او حُجب برطرف شده امّا خودِ من چه؟ آیا خودم مانعی بر سر راهم درست کرده ام یا نه؟ مهم این است
شب نوزدهمِ شب های قدر، شب سرنوشت سازی است. امّا باید بگویم شب نوزدهم، شب شرمندگی است؛ شب سرافکندگی است. خدایا! ما بد کردیم.
در اینجا مسئله پیش می آید كه اگر ما اعتراف کردیم، آیا جواب مثبت است یا نه؟ مهم اینجاست. «فَهَلْ ینْفَعُنِی ، یا إِلَهِی ، إِقْرَارِی عِنْدَكَ بِسُوءِ مَا اكْتَسَبْتُ»؛ آیا این برای من سودی دارد که امشب اعتراف کنم به اینكه بد کردم؟ آیا این برای من فایده دارد؟ «وَ هَلْ ینْجِینِی مِنْكَ اعْتِرَافِی لَكَ بِقَبِیحِ مَا ارْتَكَبْتُ»؛2️⃣ و آیا اعترافم پیش تو من را نجات می دهد؟ اعتراف به اینکه من کار زشت کردم؟ جواب بر طبق تمام روایاتی که داریم، مثبت است: «إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً».3️⃣ اهل معرفت می گویند به مقام غفّاریّت خداوند پناه ببر و از خداپوزش بطلب. شب نوزدهم، شبی است که انسان باید پناه به مقام غفّاریّت خداببرد.
امّا یک چیزی هم وجود دارد و آن اینکه امشب ما دستِ خالی نیستیم. این را مکرّر گفته ام. این طور نیست كه هیچ چیز نداشته باشیم. بلكه یک گوهر گران بها در دلم دارم و به آن اتّکا می كنم و آن حبّ امامعلی است.
1️⃣ خدا بین تو و خودش کسی که مانع تو از او شود، قرار نمی دهد.نهج البلاغه، نامه 31، فراز 64 - بحارالأنوار، ج 74، ص204 و ج90، ص301
2️⃣ الصحیفة السجادیه، دعا 12
3️⃣ خدا همه گناهان را مى آمرزد. سورۀ مبارکۀ زمر، آیۀ 53
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_6
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
@dars_akhlaq (19 ).mp3
5.81M
📢 #کلیپ_صوتی
💐🎙آیت الله #مجتهدی تهرانی (ره)
💢 دعا و شرح بمناست ماه مبارک رمضان ( روز نوزدهم )
✅ کم حجم بسیار مفید و فوق العاده، اصلا حرف نداره😍👌👌
#پیشنهادویژه_دانلود 💯💯💯
💢 #ماه_رمضان_المبارک
═══✼🍃🌹🍃✼══
🔴کــانال درس اخلاق
✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
@dars_akhlaq .mp3
1.36M
📹 #کلیپ_تصویری
🌸آیت الله #مجتهدی تهرانی (ره)
موضوع : پدر و مادر (1)
#پیشنهاد_دانلود 💯👌👌
💢 #درس_اخلاق 💢 #والدین
⭕️سخنرانی تکان دهنده بسیار تأثیر گذار حتما گوش دهید
🆔 @dars_akhlaq
🔰@agamojtabatehrani
﷽
📍 دستم پر از گناه چشمم پر امید❗️
📌 در لیالی قدر با دعا از خداوند چه بخواهیم؟
🔰دو چیز را درخواست کنیم:
📌 یک؛ ترمیم نسبت به گذشتۀ خودمان.
اینكه گذشتۀ خوبی نداشتیم و دستمان به خطاها آلوده شده است و خداوند به وسیلۀ دعا، آن را عفو کند، بیامرزد، ترمیم کند و ندیده بگیرد.
📌دوّم؛ مسئلۀ بهترین ترسیم نسبت به امور آیندۀمان؛ یعنی سال آینده؛ چون در شب قدر، امور آیندۀ تمام موجودات ترسیم میشود.
روایتی توجّه من را جلب کرد و چه بسا قبلاً هم در بحثها تنبّه داده باشم.
📌راوی میگوید: در مسجد الحرام بودم، به حجرالاسود رسیدم. شخصی را دیدم كه مشغول نماز است. دقّت کردم كه ببینم کیست. خوب که دقّت کردم؛ دیدم امامزین العابدین(ع) است. حضرترا زیر نظر گرفتم تا اینکه از نماز فارغ شد. راوی تعبیر میكند: «وَ رَفَعَ بَاطِنَ كَفَّیهِ إِلَى السَّمَاءِ»؛ او کف دستانش را دوتایی به آسمان بلند کرد،
📌«وَ جَعَلَ یقُولُ»؛ و شروع کرد این جملات را فرمودند: «سَیّدِی سَیّدِی»؛ آقای من! آقای من! «هَذِهِ یَدَایَ»؛ اینها دو دست من است، «قَدْ مَدَدْتُهُمَا إِلَیكَ»؛ این دستها را به سوی تو دراز کردم. اما یک چیز هست، «بِالذُّنُوبِ مَمْلُوءَةً»؛ دستهایم را كه به سوی تو دراز کردم، پر از گناه است، «وَ عَینَایَ»؛ با چشمهایم هم به سوی تو نگاه میکنم، امّا «بِالرَّجَاءِ مَمْدُودَةً»؛1️⃣چشمهایم پر از امید به توست.
📌 امشب به خدا چه بگوییم؟
امامزین العابدین(ع) به ما یاد داده است. دستهایمان را بلند کنیم و بگوییم: خدایا! آقای من! دستهایم را به سوی تو دراز کردم؛ امّا پر از گناه است، چشمهایم هم به سوی تو دوختهام؛ امّا آن هم پر از رجا و امید من به توست.
📌در باب دعا و بهخصوص در ایّام قدر، انسان هیچوقت نباید به خودش تردیدی راه بدهد: خدا اینطور نیست که ما را مأیوس و رد کند.
1️⃣الامالی للصدوق، ص219 - بحارالأنوار، ج75، ص146 و ج91،ص89وج97، ص448
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_6
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani