eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
786 دنبال‌کننده
209 عکس
866 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 جایگاه غدیر ❗️ 📌 مسئلۀ غدیر یک مسئلۀ خلافت ظاهری نیست؛ انعکاسی است از آنچه در ذات الله گذشته است. از سدرة المنتهی گذشته است تا به پایین بیاید.ما نمی توانیم این حرف ها را ادراک کنیم. پیغمبراکرم(ص) در غدیر آنچه را در ذات دیده بود، اظهار کرد. در روایتی که از امام هشتم(ع) بود، حضرت می فرماید: روز غدیر «أَشْهَر فِی السَّمَاءِ مِن الارض».1️⃣ 📌 حالا فهمیدی یعنی چه؟ آنجا دیگر این حجاب ها و این بساط ها نیست. اگر از این موطن مادّیت ردّ شدی و به موطن عقل و عالم عقل رسیدی، در آنجا حُجبی ندارد. این ها قابل انکار نیست و روشن است. 📌از آن مرحله گذشتی و به قلب رسیدی؛ یعنی با همان پای قلبت عبور کردی و به عرش رسیدی. آنجا هم خیلی روشن است؛ چه رسد که مافوق باشد. 📌 این زمین است که حجاب های ظلمانی مادّیت نمی گذارد که بر همگان آشکار و روشن شود. 1️⃣ وسائل الشیعه، ج 14، ص 388 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اهانت به بزرگان دینی❗️ 📌من قضیّه ای را که از یکی از بزرگان شنیده ام نقل کنم. از مامقانی(ره) که یکی از علما و فقهای بزرگ عصر اخیر است، نقل شده که روزی ایشان به سمت منزلشان می رفتند، درحالی که عدّه ای از شاگردان و دوستان ایشان نیز اطراف این مرد بزرگ بودند. 📌 اتّفاقاً در بین راه جوانی نادان و چه بسا تحریک شده می آید و شروع می کند به ناسزا گفتن. نقل می کنند کسانی که همراه ایشان بودند می خواستند متعرّض او بشوند که ایشان اجازه ندادند و همین طور به مسیرشان ادامه دادند. او هم همان طور ناسزا می گفت تا اینکه به در منزل ایشان رسیدند. 📌مامقانی(ره) در آنجا توقّفی کردند و رو به آن جوان یک جمله گفتند: خودتی! و رفتند داخل منزل. ایشان از مراجعِ تقلید بود. جمعیّت زیادی از شاگردان و اصحاب ایشان آمدند و در منزل کنار ایشان نشستند. 📌یکی از ایشان سؤال کرد: آقا! ما خواستیم او را ردّ کنیم، شما نگذاشتید. او هرچه خواست گفت و شما وقتی رسیدید، برگشتید و فقط همین یک جمله را به او گفتید! گفتیم که شما او را تأدیب می کنید. چطور شد شما این یک جمله را فقط فرمودید؟! فرمود: من خوف این را داشتم که او جوانمرگ شود. این جمله را گفتم برای اینکه جوانمرگ نشود. 📌 اشاره به اینکه یکی از آثارِ وضعی جسارت به بزرگان دین کوتاهی عمر است. کسانی که به بزرگان دین جسارت می کنند، ولو اینکه ندانند، یکی از آثار وضعی این عملشان کوتاهی عمر است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
رحمت الله علیه 🔷مَا مِن شَیءٍ تَراهُ عَینَاک إلّا وَ فِیه مَوعِظَه. 📌 چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد ، مگر آن که در آن پند و اندرزی است. 🌹حضرت امام موسی کاظم علیه السلام بحاالانوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۱۹ علیه السلام رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍حب علی حسنه است: ❗️ 📌 در مورد محبّت نسبت به قربیٰ، سه جهت از ناحیۀ خدا در نظر گرفته شده است: سه؛ محور بحث اینجاست که در قیامت اگر دست انسان در اثر کسر و انکسارها از نظر اعمال ظاهریّه از حسنات خالی شد، این تک حسنه که پشتوانۀ حسنات بود، دست‌گیری می‌کند. 📌قدم به قدم به صورت مستدلّ جلو آمدیم. از مرتبۀ اعضا و جوارح به بالاترین مرتبۀ وجودی انسان که قلب می‌باشد، منتقل شدیم. اگر او حبّ امام علی(ع) را داشت، دارای حسنه‌ای است که برای او کارسازی می‌کند. در حقیقت، دستش از حسنه خالی نیست؛ بلکه حسنه‌ای دارد که مربوط به بُعدی است که اشرف از بُعد ظاهریش است. ❤️من خطابه نمی‌گویم؛ بلکه این نظر بر محور قانون عقلی است و همۀ بحث‌هایم مستدلّ است. روایتی است چه بسا در نوشته‌ها زیاد دیده باشید: 📌روایتی است چه بسا در نوشته‌ها زیاد دیده باشید: «حُبُّ‏ عَلِيٍّ‏ حَسَنَةٌ لَا يَضُرُّ مَعَهَا سَيِّئَةٌ»1️⃣؛ حبّ علی حسنه است؛ حسنه ای در بعد قلبی. 📌آن‌هایی که ابن‌الشهوت هستند، عبارت «‌لَا یضُرُّ مَعَهَا سَیئَةٌ» را چنین تعبیر کرده‌اند که با حبّ امام علی(ع) هر کاری که بر اساس شهوت باشد می‌توان انجام داد. عدّه‌ای هم چه بسا روی جهل و بی‌سوادی این را مطرح می‌کنند. 📌این تعبیر مخالف است با آنچه از ائمۀ طاهرین(ع) وارد شده است و از نظر عقلی هم این حرف باطلی است. دوستی امام‌علی(ع) یک حسنه‌ای است برای حسنه دیگر. 📌1️⃣دوستى على(ع)حسنه‌ای است که با داشتن آن، گناه زیانى نمی‌رساند و دشمنى على(ع) گناهی است که با وجود آن کار نیک سودى ندارد. الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) / ترجمه و شرح غفارى، ج‏1، ص،154 - نهج الحق و كشف الصدق، ص 260؛ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 چهارم 📝 جلسه نهم @agamojtabatehrani
📍 سنخیت امیرالمومنین با پیغمبر اکرم❗️ 📌شکی نیست هر موجودی که بخواهد شخص دیگری را قائم مقام خود قرار بدهد، باید میان او و جانشینش سنخیت باشد. اگر بیگانه باشند معنا ندارد، عقل قبیح می‏داند و در این شبه ه‏ای نیست. 📌بنابراین وقتی خداوند به پیغمبر اکرم امر فرمود که علی (علیه‌السلام) را به عنوان جانشین خود معرفی کند، این طور نبود که علی (علیه‌السلام) از نظر فضیلت بیگانه با فضائل پیغمبر اکرم باشد. باید کمال رابطه بین نائب و منوب عنه باشد تا چنین نصبی از نظر عقلی شایسته باشد. 📌علی (علیه السلام) در غدیر معرفی شدند چون میان ایشان و پیغمبر سنخیت بود، به عبارت دیگر فضیلت علی (علیه‌السلام) همان فضیلت پیغمبر اکرم است. رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 کیفیّت نگارش اعمال انسان توسّط فرشتگان ❗️ 🌀شخص مسلمان تا موقعی که سخنی نگفته است، نیکوکار نوشته می‏شود. 📌 روایت را از امام‏ علی (علیه السلام) می‏خوانم: «لَا یَزَالُ الرَّجُلُ الْمُسْلِمُ یُكْتَبُ مُحْسِناً مَا دَامَ سَاكِتاً»؛ شخص مسلمان تا موقعی که سخنی نگفته است، نیکوکار نوشته می‏شود. 📌«فَإِذَا تَكَلَّمَ‏ كُتِبَ‏ إِمَّا مُحْسِناً أَوْ مُسِیئاً»؛ وقتی شروع به صحبت کرد، نیکوکار یا گناهکار خواهد بود. 📌 بستگی دارد به اینکه چه از دهانش خارج می‏شود و چه می‏گوید؛ حق است یا باطل؟ آنچه از روایت، مورد نظر من هست این قسمت است: 📌 «صَاحِبُ الْیَمِینِ یَكْتُبُ الْحَسَنَاتِ»؛ فرشته‏ای که سمت راست است، حسنات را می‏نگارد، «وَ صَاحِبُ الشِّمَالِ یَكْتُبُ السَّیِّئَاتِ»؛ و فرشتۀ سمت چپ، گناهان را می‏نویسد. 📌«وَ مَلَكَا النَّهَارِ یَكْتُبَانِ عَمَلَ الْعَبْدِ بِالنَّهَارِ وَ مَلَكَا اللَّیْلِ یَكْتُبَانِ عَمَلَ الْعَبْدِ فِی اللَّیْلِ»1️⃣؛ فرشتگان روز، عمل بنده را در روز می‏نویسند و فرشتگان مأمور در شب، اعمال شبانۀ او را می‏نگارند. 1️⃣بحار الانوار، ج5، ص327 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 # 📝 جلسه نهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
9.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 کیفیّت نگارش اعمال انسان توسّط فرشتگان ❗️ 📌 روایت را از امام‏ علی (علیه السلام) می‏خوانم: «لَا یَزَالُ الرَّجُلُ الْمُسْلِمُ یُكْتَبُ مُحْسِناً مَا دَامَ سَاكِتاً»؛ شخص مسلمان تا موقعی که سخنی نگفته است، نیکوکار نوشته می‏شود. «فَإِذَا تَكَلَّمَ‏ كُتِبَ‏ إِمَّا مُحْسِناً أَوْ مُسِیئاً»؛ وقتی شروع به صحبت کرد، نیکوکار یا گناهکار خواهد بود. بستگی دارد به اینکه چه از دهانش خارج می‏شود و چه می‏گوید؛ حق است یا باطل؟ آنچه از روایت، مورد نظر من هست این قسمت است: «صَاحِبُ الْیَمِینِ یَكْتُبُ الْحَسَنَاتِ»؛ فرشته‏ای که سمت راست است، حسنات را می‏نگارد، «وَ صَاحِبُ الشِّمَالِ یَكْتُبُ السَّیِّئَاتِ»؛ و فرشتۀ سمت چپ، گناهان را می‏نویسد. «وَ مَلَكَا النَّهَارِ یَكْتُبَانِ عَمَلَ الْعَبْدِ بِالنَّهَارِ وَ مَلَكَا اللَّیْلِ یَكْتُبَانِ عَمَلَ الْعَبْدِ فِی اللَّیْلِ»1️⃣؛ فرشتگان روز، عمل بنده را در روز می‏نویسند و فرشتگان مأمور در شب، اعمال شبانۀ او را می‏نگارند. 1️⃣بحار الانوار، ج5، ص327 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 چهارم 📝 جلسه نهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 فرق مابین امید و انتظار❗️ 📌اگر یک چیزی، یقیناً حاصل شود در آینده، تمام اسباب وجودی اش در دست من است، انجام داده ام، یقین دارم حاصل می شود این، اینجا نمی گویند امید دارم، نسبت به او، نه! اصلاً مصرف و استعمالش غلط است، رجاء نیست اینجا. 📌انتظار دارد، کار تمام شده، یقین دارم که حاصل می شود، به انتظار نشسته ام که حاصل شود، آنجا می گویند، انتظار، چیز حتمی که در آتیه می آید و در ارتباط با من است، و من تمام اسبابش را و علتش را فراهم کرده ام ولی ظرف وجودی اش در آینده است، این را می گویند، انتظار، حالت انسان در ارتباط با آن موجودی که بعد حاصل می شود، این را می گویند حالت انتظار، نه امید، امید در آنجایی است که امکان حصول باشد، یعنی ممکن است حاصل شود. تا گفتی امکان، امکان دو طرف دارد، یعنی ممکن است حاصل نشود 〰〰〰〰〰 📚 📕 📖 @agamojtabatehrani
📌روز بیست و چهارم، روز مباهله از کتاب المراقبات 🌺یکی از اوقات مهم و روزهای شریف این ماه، روز بیست و چهارم می باشد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در چنین روزی آماده مباهله با مسیحیان شده و حوادثی اتفاق افتاد که موجب خواری آنان شده و مجبور شدند به جزیه دادن همراه با ذلت تن در دهند. 📌خدای متعال آیه مباهله را در این روز نازل کرده و به رسول خود دستور داد تا به همراه علی، امیرالمؤمنین، فاطمه - سرور بانوان جهانیان - و فرزندانش، حسن و حسین - سروران تمامی جوانان بهشتی - با کفار مباهله نمایند. و بدین ترتیب با خار نمودن مسیحیان، اسلام را عزت بخشید. 📌 و از طرفی دیگر در این آیه شریفه علی (علیه السلام) را نفس پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) معرفی نمود که این امر خود دلیلی بر حقانیت شیعه است. رحمت الله علیه @agamojtabatehrani_ir
﷽ 📍 جبران گناه با انجام عمل نیک ❗️ 📌 بعضی از فقهای ما مثل صاحب وسایل‌الشیعه، می‏گویند واجب است بعد از گناه، شخص یک حسنه انجام بدهد. فتوا هم می‏دهند. معروف است که صاحب وسایل‌الشیعه عنوان ابوابی را که در کتابش منعقد کرده، براساس فتوایش است. 📌 ایشان در کتاب وسایل‌الشیعه، بابی با عنوان عمل به حسنه بعد از سیّئه دارد، به نام «بابُ وُجُوبِ عَمَلِ الحَسَنَةِ بَعدَ السَّیِّئَةِ»؛ و براساس آن فتوا هم می‏دهد. البتّه بحث فقهی‌اش مشکل است. 📌 چه بسا این وجوب انجام حسنه بعد از سیّئه، به مسئلۀ وجوب توبه برگشت کند؛ چون در مورد وجوب توبه بعد از گناه، شبهه ‏ای وجود ندارد و از واجبات فوری است. حالا ایشان علاوه بر وجوب توبه، وجوب عمل حسنه بعد از سیّئه را مطرح می‏کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani