﷽
📍 تعبیر حضرت زهرا (س) در رابطۀ پیامبر اکرم(ص) ❗️
📌بعد در ادامه حضرت زهرا(س) میفرماید: «وَ اصْطَفَاهُ قَبْلَ أَنِ ابْتَعَثَه»؛ یعنی قبل از آنکه او را مبعوث کند، او را برگزید؛ یعنی قبل از اینکه بخواهد به او رسالت بدهد، او را ساخت و تربیت کرد. بعد هم میفرماید: «وَ سَمَّاهُ قَبْلَ أَنِ اسْتَنْجَبَه»؛ یعنی قبل از آنکه جدایش بکند، او را نامگذاری کرد که عبارت دیگر همین معنایی بود که عرض کردم. بعد میفرماید: «ابْتَعَثَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِتْمَاماً لِأَمْرِه»1️⃣؛ یعنی اصلاً او را مبعوث کرد که امر خودش را تمام کند. امر خدا چه بود که میخواست آن را تمام کند؟ خدا در این نظام آفرینش، از همان ازل به این معنا توجّه داشت که اینجا، «دارالتربیۀ الهی» باشد و به واسطۀ مبعوث کردن پیامبراکرم(ص) میخواهد به این نتیجه برسد. باید اینجا، معلّمی داشته باشد و این معلّم هم، خداساخته باشد. باید دست پروردۀ خودش را بفرستد تا انسانها را به پرواز برساند.
1️⃣بحارالأنوار، ج 29، ص 240
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 تعبیر حضرت زهرا (س) در رابطۀ پیامبر اکرم(ص) ❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خداوند ابلیس را هم امتحان کرد❗️
📌«أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یتْرَكُوا أَنْ یقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ» مردم خیال کردند. به اینکه صرفاً و زبانی گفتند که ما به خدا، مبدأ و معاد ایمان آوردیم، خدا رهایشان میکند؟ اگر بچه آمد و گفت: آقا! من فلان درس را بلدم، معلّم میگوید: احسنت! از این کلاس به آن کلاس تشریف ببرید! نخیر، این خبرها نیست. «وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ». بحث این است که خداوند ابلیس را امتحان کرد؛ چرا؟ برای اینکه مدّعی ایمان بود. در باطن کافر بود، ولی مدّعی ایمان شد.
آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مىشوند و مورد آزمايش قرار نمىگيرند؟! سورۀ مبارکۀ عنکبوت، آیۀ 2
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📘#ویژگی_های_امتحان_الهی
🏷 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
2.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خداوند ابلیس را هم امتحان کرد❗️
📚 #معارف_اسلامی
📘#ویژگی_های_امتحان_الهی
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 مؤمن امتحان می شود و ممتحن هم خداست❗️
📌 روایت از امام علی(ع) است: «قَدْ لَعَمْرِي»؛ به تحقیق! به جان علی(ع)! به جان خودم! « يَهْلِكُ فِي لَهَبِ الْفِتْنَةِ الْمُؤْمِنُ »؛ مؤمن است که در زبانۀ آتش امتحان قرار میگیرد. اوست که میسوزد. «وَ یَسْلَمُ فِیهَا غَیرُ الْمُسْلِمِ»؛ غیر مسلمان، سلامت است. کسی که درس نخوانده، دلواپسی ندارد؛ چرا دلش پرپر بزند؟ او که مدّعی نیست. آن کس که مدّعی پیوند و دوستی با خداست مدّ نظر است. اینجا عمده این است که سر و کار انسان با کیست؟ با خود ممتحن است. فضیلت هم از ناحیۀ اوست. استاد، خودش ممتحن است. نسبتبه او میگوییم تو را دوست دارم و هر چه دارم از تو یاد گرفتم. حالا راست میگویی یا نه؟ لذا در باب امتحان مسئلۀ مؤمن است.
غررالحکم و دررالکلام، ص493
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📘#ویژگی_های_امتحان_الهی
🏷 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
3.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 مؤمن امتحان می شود و ممتحن هم خداست❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📘#ویژگی_های_امتحان_الهی
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 پناه بردن به رب؟❗️
📌قلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ مَلِكِ النَّاسِ إِلَهِ النَّاسِ
چرا اينها را تَقطيع كرده است؟ جدا جدا كرده و عَطف نكرده است؟ نگفت: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» و «مَلِكِ النَّاسِ» و «إِلَهِ النَّاس »وصل نكردن براي اين جهت است. ميخواهد به منِ بشر برساند كه هر كدام از اين اسما سبب مستقلّي هستند جداگانه براي دفع شَر از بشر. اينطور نيست كه مجموع اين اسما و اين صفات، اينها يك سبب باشند و روي هم رفته يك كار از اينها ساخته شود، بلكه هر كدام از اينها جداجدا يك سبب مُستقل براي دفع شَر از تويِ انسان است. چطور؟ اشاره به اين است اي انسان تو در اين عالم كه هستي، شُروري كه متوجّه تو ميشود، ناراحتيها آلامي كه پيدا ميكني اينها از سه ناحيه است. براي اينكه شما انسانها برخورد ميكنيد به ناراحتيها و شُروري، براي نجات از آن شُرور شما پناه ببريد به ربّتان، رَبّ حقيقي شما عبارت از «الله» است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
4.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[ Video ]
﷽
📍 پناه بردن به رب؟❗️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَن عَلِیٍ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السّلامُ قالَ:
« مَنْ عَقَلَ تَيَقَّظَ مِنْ غَفْلَتِهِ وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِهِ»
ترجمه: کسی که عاقل باشد و خوب و درست فکر کند، از خواب غفلت بیدار می شود؛ و خودش را برای سفر آخرت آماده میکند و خانۀ اقامت جاودانۀ خویش را آباد میکند.
شرح: «مَنْ عَقَلَ تَيَقَّظَ مِنْ غَفْلَتِهِ» اوبیدار می شود از خواب غفلتش«وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ» آماده می شود برای کوچ کردنش و سفرش.
« وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِهِ» آباد میکند خانه ای را که در آن میخواهد، جایگزین شود.
اشاره به این معناست: که انسان در این، دار دنیا اگر آدم فهمیده باشد و آن روندی را که می بیند، نسبت به همۀ انسانها که این ها، وجدانی است و قابل انکار هم نیست، یک همچنین شخصی هیچگاه، کاری نمیکند که خواب غفلتش سنگین شود، عکس عمل میکند .یک جوری عمل میکند که از خواب غفلت بیدار شود. آدم فهمیده، به تعبیر دیگر، آدم فهمیده دنبال هوشیاری و بیداری است، نه دنبال غفلت و نعوذبالله، از آن طرف، سکر و مستی. چکار میکند؟ یعنی در دنیا، کاری نمیکند که تعلّقاتش به دنیا زیاد بشود؛ بهجوری که مرگ را فراموش کند و نشئۀ بعد از مرگ، آن هم به فراموشی سپرده شود. غفلت از آنهاست دیگر. آدم فهمیده، یک همچنین کاری نمیکند، عکس عمل میکند. خودش را بیدار میکند، هوشیار میکند و او این که، تو باید بروی.
« وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ» خودش را آمادۀ این سفر و این کوچ کردن از این نشئۀ دنیا به نشئۀ دیگر میکند. هر سفری توشهای دارد. هرسفری! این دنبال تهیّۀ آذوقه و توشۀ این سفر باشد، او را مهیّا میکند. نه بار سفر را گران میکند، نه دست خالی از توشۀ سفر، هیچ کدام، چون دو تا چیز است. چون وقتی یکی میخواهد، جایی برود، هیچ وقت نمی آید سنگ و کلوخ بیابان را بردارد، بریزد مثلاً فرض کنید، در یک کیسهای که بیندازد روی پشتش، خب بابا! نمیتوانی بروی بیچاره! شد؟! چهجوری میخواهی اینها، همه را با خودت ببری؟ شد؟! بار گران معصیت را به دوش نمیکشد و این سفر را بر خودش سخت نمیکند؛ از آن طرف، آن چیزهایی را که مفید است در این سفر که می گوییم توشه راه است، آنها را با خودش می برد؛ که آن ها سفر را آسان میکند. فهمیدی که چه میخواهم بگویم؟! آدم یک سفر میخواهد برود، یک وسیله میگیرد که هر جور باشد هم زودتر، هم تندتر و هم راحت تر چی؟! حرکت بکند، از آن طرف هم چیه؟ سنگین هم نکند که بماند وسطش. این«وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ» هر دو تایش را میگیرد.
« وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِهِ» کسی که معتقد به مبدأ و معاد است، او آباد میکند خانۀ جاودانهاش را که میخواهد برود، همیشه آن جا باشد. فهمیدی؟! آن را آباد میکند، نه این که آن را ویران کند، مال آن خانهای را که چی؟ میگذارد و می رود، آباد بکند. که به دردش بعداً نمیخورد.
«مَنْ عَقَلَ» آدم عاقل، فهمیده، شد؟! از خواب، خودش را بیدار میکند، خواب غفلت، آماده میشود برای کوچ کردن و سفر از این نشئه، به نشئۀ دیگر و آن خانۀ جاودانۀ خودش را آباد میکند. که میخواهد برود آن جا و همیشه جایگزین بشود و بماند.
1️⃣غرر الحکم و درر الکلم، صفحۀ 647
مَنْ عَقَلَ تَيَقَّظَ مِنْ غَفْلَتِهِ وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِهِ
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 پناه بردن از شرّ حکومتی❗️
📌«مَلِكِ النَّاسِ» كه مسأله مَلكيّت باشد يعني حكومت باشد. انسان در زندگي مادّياش اينطور نيست كه همه آلام او خلاصه بشود در مسأله رنجهاي پرورشي مادّياش. گاهي رنج ميبرد از قدرتهاي حكومتي. چون رنج ميبرد از آن قدرتها که شُروري هستند آنها. ميگويد به اينكه اگر شَرّي تو از ناحيه قدرت حكومتي به سمت تو آمد تو پناه ببر به «مَلِكِ النَّاسِ» يعني آن قدرت برتر حكومتي نسبت به جميع انسانها «الله».
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
2.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 پناه بردن از شرّ حکومتی❗️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir