eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.7هزار دنبال‌کننده
163 عکس
1.5هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
﷽ رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِيَّاكَ‏ وَ مَا تَعْتَذِرُ مِنْهُ‏ فَإِنَّهُ‏ لَا يُعْتَذَرُ مِنْ خَيْرٍ وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ فِي السِّرِّ تَسْتَحِي مِنْهُ فِي الْعَلَانِيَةِ وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ إِذَا ذُكِرَ لِصَاحِبِهِ أَنْكَرَهُ» ترجمه: بپرهیز و برحذر باش از این که کاری بکنی که بخواهی بعداً به خاطر آن معذرت خواهی کنی. پس به راستی که انسان از کار نیک و درست عذرخواهی نمی کند؛ و بپرهیز و بر حذر باش از هر عمل پنهان و مخفی که حیا و شرم داری آن را در آشکارا انجام بدهی؛ و بپرهیز و برحذر باش از هر عمل که اگر برای انجام دهندۀ آن عمل بازگو شده و فاش گردد، به خاطر زشتی آن، منکر آن عمل شود. شرح: روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: بپرهیز از آن کاری که بعد می خواهی از او معذرت خواهی کنی. بعد برای اینکه توضیح بدهند مطلب را می فرمایند: «فَإِنَّهُ‏ لَا يُعْتَذَرُ مِنْ خَيْرٍ»؛ آدم کار خوب که بکند که، بعدش معذرت خواهی که نمی کند.پس، اوّل می فرماید: «إِيَّاكَ‏ وَ مَا تَعْتَذِرُ مِنْهُ»؛ بپرهیز از آن چیزی را که بعد، از آن بخواهی پوزش بطلبی؛ بعد می فرماید: «‏فَإِنَّهُ‏ لَا يُعْتَذَرُ مِنْ خَيْرٍ»؛ این را که می دانید دیگر آدم کار خوب که بکند، معذرت خواهی پس از آن نمی کند، پس منطق این است که این کارها زشت است، عمل زشت است. «وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ فِي السِّرِّ تَسْتَحِي مِنْهُ فِي الْعَلَانِيَةِ»؛ بپرهیز؛ کاری را در پنهانی انجام بدهی، که اگر در آشکار، او را بخواهی انجام بدهی، شرمنده می شوی. دو، سه تا تعبیر عجیب پشت سر هم دارد. «وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ فِي السِّرِّ تَسْتَحِي مِنْهُ فِي الْعَلَانِيَةِ»؛ این دوّم {است}.سوّم:«وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ إِذَا ذُكِرَ لِصَاحِبِهِ أَنْكَرَهُ»؛ بپرهیز از آن کاری را که اگر کسی انجام داد، بعد خواستند به رویش بیاورند، انکار کند، بگوید: من نه، من یک همچنین کاری نکردم. می بینید چه تعبیراتی پشت سر هم است؛ می فهمی که مجموعه اش چه چیز می شود که، به سه تا تعبیر حضرت می فرمایند: اوّل: کاری نکن که پوزش بطلبی؛ مراد هم کار زشت است، بد. بعد: پنهانی کاری نکن که آشکار، خجالت می کشی آن کار را بکنی؛ کار چیست؟ کار زشت است. باز، کاری نکن که اگر به رویت آوردند، بگویی من نکردم؛ باز هم این کار، کار زشت است. ببین سه جور پشت سر هم تعبیر می کند علی ؟ع؟، حالا اگر این را بریزیم توی قالب و وادی مسئلۀ عبودیّت، ببین چی از کار در می آید. چه داعی داری که معصیت کنی بعدش هم بخواهی استغفار کنی؛ معذرت است دیگر، نیستش استغفار؟چرا معصیت می کنی که خدا را حاضر و ناظر نمی دانی. که اگر آن کاری را در پنهان نکن که آشکارا اگر انجام بدهی خجالت می کشی؛ از خدا خجالت بکش.حیا کن. چرا معصیت می کنی که بعد آخر سر روز قیامت بخواهی انکار کنی تا بخواهی انکار کنی، هان! زبونت از کار می افتد، اعضایت به زبان در می آیند. «يَوْمَ تَشْهَدُأَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ» می خواهی آن جا انکار کنی؛ ؟ همان اعضایی را که آن زشتی ازشان صادر شده، آن ها به زبان می آیند. نکن این کار را توجّه کنید. «يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» سورۀ مبارکۀ نور آیۀ 24 قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ؟ع؟ إِيَّاكَ‏ وَ مَا تَعْتَذِرُ مِنْهُ‏ فَإِنَّهُ‏ لَا يُعْتَذَرُ مِنْ خَيْرٍ وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ فِي السِّرِّ تَسْتَحِي مِنْهُ فِي الْعَلَانِيَةِ وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ إِذَا ذُكِرَ لِصَاحِبِهِ أَنْكَرَهُ. بحارالأنوار، جلد 68 ، صفحه369 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ هرچه هست و بیاید اوست ❗️ 📌پس در نتیجه این کلمه صیغه مبالغه است و مبالغه یعنی تا جایی که دیگر حدّی برای این وحدت نباشد و «أَحَد» عبارت از همین است. یعنی موجودی که اگر بخواهی او را دریافت کنی نمی توانی دوّم برای او دریافت وتصوّر کنی. هرچه هست و بیاید اوست. آیه مبارکه «قُل هُوَ اللهُ أحَدٌ» این را می گوید که او (آن) موجود غایب از نظر، «الله» است که صفت آن «الله»، «أَحَد» است. یعنی او وحدت واقعی دارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 معنای «اَحَد» از منظر امام علی(علیه السّلام) ❗️ 📌علی(علیه السّلام) در نهج البلاغه در اوّلین خطبه بسیار زیبا، «اَحَد» را معنا می کند. (البته ما در بحثمان از این خطبه الهام گرفتیم.) لطافت سخن امام علی (علیه السّلام) در این است که وقتی به أحدیّت می رسد تعبیر به اخلاص می کند یعنی حضرت نام همین سوره را که اخلاص است پیش می کشد. در این خطبه آمده است: «اوّلُ الدّینِ مَعرِفَتُه» اوّل دین شناخت خدا است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 @mojtabatehrani_ir
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 دین شناخت عینی خدا است❗️ 📌علی (علیه السّلام) (به تعبیر بنده خدای علم قواعد عرب، که خود اعراب نیز او را قبول دارند و می گویند: نهج البلاغه همان سنخ بافت قرآن است و شبیه ندارد) در نهج البلاغه می فرماید: «أَوَّلُ الدّینِ مَعرِفَتُه» اوّل دین شناخت عینی خدا است، نه مفهوم خدا در ذهن و نه برهان های فلاسفه را که در ذهن انباشته می شود. نوع دوّم یعنی برهان فلسفی و ذهنی، شناخت نیست. این مطلب اوّل. مطلب دوّم در فراز ابتدایی خطبه امام علی این است که ای بشر، شناخت عینی خدا توسط تو، شناخت ابتدائی نیست بلکه تو بر اساس فطرت، از همان ابتدا شناخت خدایی داری و این حوادث مادّی است که تو را نسبت به خداوند به فراموشی و غفلت واداشته است و شناخت اوّل را از دست داده ای. اگر دنبال شناخت نسبت به خداوند رفتی، این نوع شناخت، شناخت دوّم است، نه شناخت اوّل، که فطری است، «فِطرَةَ اللهِ الَّتِی فَطََرَ النَّاسِ». و حوادث است که تو را غافل از خدایت کرده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 طلب حاجت بر سر قبر پدر و مادر❗️ 📌محمد بن مسلم از امام صادق(ع) نقل می کند که امام علی(ع) فرمود: « قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع)‏ زُورُوا مَوْتَاكُمْ»؛. بروید به دیدار مردگانتان؛ « فَإِنَّهُمْ‏ يَفْرَحُونَ‏ بِزِيَارَتِكُمْ»؛. آنها خوشحال می‎شوند با دیدار شما؛ « وَ لْيَطْلُبْ أَحَدُكُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِيهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا يَدْعُو لَهُمَا»؛. حاجات خود را نزد اهل قبور به خصوص پدر و مادر خود طلب کنید. یعنی ابتدا برای آنها طلب مغفرت کنید سپس حاجات خود را از خدا بخواهید. لذا یکی از مواضع برآورده ‎شدن حاجت ها، در نزد قبر پدر و مادر است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 نمونه ای از بهشت و جهنم 🏷 جلسه هفتم 🎞 @mojtabatehrani_ir
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 رابطه‎ بین برزخ با این عالم ❗️ 📌آیا روح انسان بعد از کوچ از این عالم و ورود به نشئۀ برزخ، به طور کلی از این عالم ماده منقطع می‎شود به طوری که کاملاً با آن بیگانه شود؟به عبارت دیگر آیا هیچ رابطه‎ای بین روحی که در نشئۀ برزخ است با این عالم دنیا نیست؟ یک نحو و یک نوع رابطۀ خاص بین روح و زائر برقرار است. البته مقدار این رابطه به ابتلائات آن ارواح بستگی دارد. هر قدر ابتلائات آنها در نشئۀ برزخ کمتر باشد، رابطه، احاطه و آگاهیشان بیشتر خواهد بود، که بحثی جداگانه است. حتی روایاتی در باب ارواح وارد شده است که در ایام یا اوقات خاصی، ارواح به سراغ کسانی که در دنیا با آنها رابطه داشتند می‎آیند. یعنی می‎شنوند، می‎بینند، می‎دانند و از ما آگاهی پیدا می‎کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 نمونه ای از بهشت و جهنم 🏷 جلسه هفتم 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 آگاهی نقش هدایتی از عالم برزخ❗️ 📌یک سؤال مطرح می‎کنم؛ این آگاهی ها چه فایده‎ای دارد؟ این یک بحث علمی است که نمی‎توانم به آن بپردازم که آیا این آگاهی میّتواند یک نقش هدایتی از عالم برزخ داشته باشد؟ بله میّتواند چنین نقشی داشته باشد که گاهی به صورت رؤیاهای صادقه جلوه‎گر می‎شود. این قضیه را خودم شنیدم. فرزند یکی از علمای بزرگ و صاحب تألیفات مهم که همه او را می شناسند خودش تعریف می کرد . گفت پدرم را خواب دیدم که در خواب به من گفت یکی از کتاب های کتابخانۀ من امانت است، آن را به صاحبش برگردان و کار من را زود راه بینداز. شب بلند شدم و همان کتابی که گفته بود از کتابخانه ایشان پیدا کردم. بنابراین روح می تواند آزاد و آگاه باشد و آگاهی او هم مفید باشد و همچنین نقش هدایتی داشته باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 نمونه ای از بهشت و جهنم 🏷 جلسه هفتم 🎞 @mojtabatehrani_ir
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
﷽ رُوِي عَن َمُوسَى‏ بنِ‏ جَعْفَرٍ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیهمَا‏ قَالَ‏: «فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ تَعَالَی مَا اسْتَطَعْتُمْ فِي كُلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی أَمَرَ بِكَثْرَةِ الذِّكْرِ لَهُ وَ اللَّهُ تَعَالَی ذَاكِرٌ لِمَنْ ذَكَرَهُ مِن‏ الْمُؤْمِنِينَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَمْ يَذْكُرْهُ أَحَدٌ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَّا ذَكَرَهُ بِخَيْرٍ» ترجمه: پس زیاد به یاد خدا باشید و زیاد ذکر خداوند تبارک و تعالی را بگویید؛ هر مقدار که توان آن را دارید و در هر ساعت از ساعت ها و زمان های شب و روز که باشد، پس به راستی که خداوند متعال امر فرموده که زیاد به یاد او باشید چون که خداوند ذاکر و یادآور هر مؤمنی می شود که خدا را یاد می کند. بدانید که خداوند متعال این گونه است که هیچ بندۀ مؤمنی او را یاد نمی کند مگر این که خداوند او را با خیر یاد می کند. شرح: روایت از موسی ابن جعفر صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرموند: زیاد به یاد خدا باشید، ذکر خدا بگویید؛ به هر مقداری که توان دارید، در هر ساعتی از ساعت های شبانه روز. «فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ مَا اسْتَطَعْتُمْ فِي كُلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ» چرا؟ «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی أَمَرَ بِكَثْرَةِ الذِّكْرِ لَهُ»؛چون خدا امر فرموده است که زیاد به یاد او باشید و ذکر او را به زبان جاری کنید. خب اشاره به آیه شریفه است، در آیه دارد. بعد، جملات بعدی اثر این ذکر را حضرت می فرماید.اوّل می فرماید به اینکه: زیاد به یاد خدا باشید، ذکر خدا بگویید؛ چون خدا امر کرده است. حالا اثرش چیست؟ جملات بعدی اثر را می فرماید حضرت: «وَ اللَّهُ تَعَالَی ذَاكِرٌ لِمَنْ ذَكَرَهُ مِن‏ الْمُؤْمِنِينَ»؛ چون خداوند، ذاکر و یادآور هر مؤمنی می شود، آن گاه که آن مؤمن، یادآور خدا بشود. من یک نکته ای را عرض کنم: که خدا نیاورد آن جایی را که ما مورد به این معنا که در این روایت هست، مورد نسیان حق قرار بگیریم. شما دیدید توی روایات دارد، ما خیلی داریم به این که انسان، نعوذبالله، یک سری از معاصی که می کند، بعد خدا آن را می گوید: واگذار به خودش کردم. ما زیاد داریم، یک گناهانی است که این جوری است، اثرش این است که خدا می گوید: برو، واگذارت کردم به خودت؛ یعنی چی؟ یعنی دیگر تو را فراموشت کردم کأن لم یکن؛ خدا واگذارت کند به خودت؛ یعنی مورد نسیان حق قرار بگیری. توی آیه هم داریم، «نَسُو اللهُ وَ رَسُولُهُ»؛ خوب دقّت کنید. آنجاست که بیچاره می شوی تو، آنجاست که بیچاره می شوی. چه می شود که من مورد نسیان خدا قرار می گیرم؟ اینجا توی این روایت هست، اشاره می کند: «وَاللَّهُ تَعَالَی ذَاكِرٌ لِمَنْ ذَكَرَهُ»؛ خدا، متذکّر آن کسی می شود که او متذکّر خدا بشود. «وَ اللَّهُ تَعَالَی ذَاكِرٌ لِمَنْ ذَكَرَهُ مِن‏ الْمُؤْمِنِينَ»؛ توجّه کنید. خب بعد، یک اثر دیگر روی انسان دارد ذکر خدا نسبت به بنده، اثر ذکر من نسبت به خدا این است که او مرا یاد می کند. حالا اومرایادکرد،چه اثر دارد؟ جمله بعد:«اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَذْكُرْهُ أَحَدٌ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَّا ذَكَرَهُ بِخَيْرٍ»؛ خدا این جوری است که هیچ کس از مؤمنین نیست که یاد آور او بشود، ذکر او بگوید مگر اینکه خدا یادآور او بشود و یادآوری او خیلی عالی است، آنجاست که خیر، گیرت می آید، «بِخَيْرٍ» آن گاه خیر خدا به تو می رسد که تو یادآور خدا بشوی. می خواستم این را بگویم، می خواهی خیر خدا به تو برسد؟ تو یادآور خدا بشو. اما روندش را توی روایت، حضرت فرمودند. فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ‏ مَا اسْتَطَعْتُمْ‏ فِي كُلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ فَإِنَّ اللَّهَ أَمَرَ بِكَثْرَةِ الذِّكْرِ لَهُ وَ اللَّهُ ذَاكِرٌ لِمَنْ ذَكَرَهُ مِن‏ الْمُؤْمِنِينَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَذْكُرْهُ أَحَدٌ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَّا ذَكَرَهُ بِخَيْرٍ . کافی ، ج8، ص7 - بحار الأنوار، ج75ص 216 وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ. چون كسانى مباشيد كه خدا را فراموش كردند و او [نيز] آنان را دچار خود فراموشى كرد، آنان همان نافرمانانند. سورۀ مبارکۀ حشر، آیۀ 19 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
7.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 زیربنای انسانیّت❗️ 📌بنابراین زیر بنای انسانیّت انسان و غایت و نتیجۀ بعثت انبیا(ع) و دعوت‏های آن‏ها مکارم اخلاق است و بس. فرقی هم بین رسول و ولی و دیگر انسان‏ها وجود ندارد. همه و همه همین است. زیر بنا این است. و این‏ها مبعوث شده‏اند. من زیاد می‏بینم که به من می‏گویند: آقا ما چه کار کنیم؟ چند دفعه هم من این را گفته‏ام. چه کار کنی؟ ما واجبات و محرّمات را یک امر پیش پا افتاده تلقّی می‏کنیم. می‏گوییم یک ذکری، یک «یا قدّوسی» بگو تا آدم شویم. می‏خواهی آدم شوی؟ باید بفهمی در اعمالت حکمت‏هایی وجود دارد و این حکمت‏ها و رابطۀ بین عمل و عالم غیب را، تمام فلاسفۀ عالم جمع شدند و نتوانستند بفهمند که چیست. به همین خاطر انبیا(ع) آمدند. جز . هم چیز دیگری نمی‏تواند راه را به تو نشان بدهد. چه می‏کنی؟ برو کارهایت را درست کن! وقتی درست کردی و به مکارم اخلاق رسیدی، آنجا است که به وادی انسانیّت پا می‏گذاری و آدم می‏شوی. راه منحصر به همین است. غایت بعثت نیز همین بوده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سی و پنجم 🎞 @mojtabatehrani_ir
💐مبعث حضرت رسول صلی الله علیه واله وسلم مبارک باد💐 🏞 @mojtabatehrani_ir