﷽
📍 گناه تخلف از قانون و حکم الهی در دنیاست❗️
📌مطلب سوّم اینکه، در باب گناه و معصیت گاهی ممکن است به ذهن بیاید که مراد از آن تخلّف از نواهی است و حال اینکه اینطور نیست. خداوند از فعل و عملی نهی فرموده و شخص مرتکب آن عمل میشود. محور بحث ما این نیست؛ بلکه گستردهتر از این است. بحث ما در مورد تخلّف از قانون و حکم الهی در دنیاست؛ میخواهد جنبۀ اثباتی داشته باشد یا نفی. تخلّف از امر الهی باشد یا نهی؛ به این معنا که اگر خداوند به عملی فرمان داد و شخص از انجام آن عمل تخلّف کرد، این تخلّف هم معصیت و گناه شمرده میشود؛ لذا در بحث گناهان باید گفت که تنها مسئلۀ نواهی مطرح نیست؛ بلکه مسئلۀ اوامر هم مطرح است. گناه هم بهمعنای تخلّف از امر است و هم تخلّف از نهی؛ چون هم امر قانون الهی بهحساب میآید و هم نهی. بنابراین محلّ بحث ما اینجاست: ترک کردن واجب و مرتکب شدن حرام. به این میگوییم: معصیت.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📘#گناه_شناسی
🏷 جلسه دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
4.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 گناه تخلف از قانون و حکم الهی در دنیاست❗️
📚 #معارف_اسلامی
📘#گناه_شناسی
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ اَنَّ اللهَ تبارک وَ تَعالی قالَ لِرَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّمَ في لَیلَةِ المِعراج ِ:
« يَا أَحْمَدُ عَلَيْكَ بِالْوَرَعِ فَإِنَ الْوَرَعَ رَأْسُ الدِّينِ وَ وَسَطُ الدِّينِ وَ آخِرُ الدِّينِ إِنَّ الْوَرَعَ يُقَرِّبُ الْعَبْدَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى»1️⃣
ترجمه: ای احمد صلّی الله علیه و اله و سلّم! ورع، سر دین و وسط دین و آخر دین است؛ به درستی که صفت ورع باعث نزدیکی و تقرّب بنده به خداوند متعال می شود.
شرح: ما روایتی داریم خیلی هم این روایت مفصّل است،که در این روایت دارد پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و اله و سلّم که به معراج رفتند، خداوند خطاب فرمودند به پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و اله و سلّم ، مطالبی را که خیلی مفصّل است. که آن مطالبی را که خداوند به پیغمبراکرم صلّی الله علیه و اله و سلّم در شب معراج فرموده که بخشیش این بود، که خطاب فرمود: خداوند به پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و اله و سلّم که ورع، رأس دین است. که خطاب کرد :« يَا أَحْمَدُ عَلَيْكَ بِالْوَرَعِ فَإِنَ الْوَرَعَ رَأْسُ الدِّينِ وَ وَسَطُ الدِّينِ وَ آخِرُ الدِّينِ » نگاه کنید. ورع، سر دین، وسط دین، آخر دین است. این تأکید است. اینجا ورع را من بهتان عرض می کنم. معنای ورع اینجا عبارت از این است: آن به اصطلاح ما آن ملکۀ قدسیّهای را که در انسان پیدا می شود. نسبت به ترک محرماتی؛ یعنی انسان درش، از جهت صفت روحیش، یک صفتی در نفسش پیدا می شود که به آسانی ترک میکند گناهان را و در او ملکهای پیدا می شود، صفتی پیدا می شود، خُو پیدا می شود، هر تعبیری که میکنید، که به آسانی انجام میدهد واجبات را. این اوّلین مرتبۀ ورع و تقواست که در روایات گاهی تعبیر به تقوا میکنیم، تقوا هم داریم، ورع هم داریم.
در این روایت دارد: سر دین، وسط، آخرش، همه اش این است! اوّلش و وسطش و آخرش، دیگر چیزی تَهش نماند. نتیجهاش این است: آن هایی را که به آسانی گناه می کنند، آن کسانی را که به آسانی واجباتشان را ترک می کنند، یک خُرده، تأمل کنند در اینکه دین دارند یا ندارند. چون من روایت دارم می گویم؛ از خودم که نمی گویم. سر و وسط و تهش، می فهمی چه می خواهم بگویم؟ یعنی نمی شود که کسی را بگوییم متدیّن است؛ ولی به آسانی گناه می کند. متدیّن است، به آسانی واجب را ترک می کند. فهمیدی؟ این را نمیشود گفت، متدیّن بر طبق روایت.
بعد می فرماید: «إِنَّ الْوَرَعَ يُقَرِّبُ الْعَبْدَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى» همین ملکه، همین صفت، همین خویی که در آن هست که به آسانی گناه را ترک میکند و به آسانی انجام میدهد واجبتش را؛ همین، موجب این می شود که این، نزدیک خدا بشود. همین.حالا، روایتش هم خیلی مفصّل است که بعدش هم، باز خطاب میکند به پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و اله و سلّم ، راجع به همین ورع.
این را بدان! ورع موجب می شود که بنده، توفیق عبادت پیدا میکند. بعضیها خیال میکنند که وقتی عبادت میکنند، عبادات موجب می شود که اینها دیگر گناه نکنند و واجباتشان را عمل کنند.شد؟! عکس است. درست عکس است. تو گناه نکن، واجبت را انجام بده، شد؟! آن موجب می شود که تو بتوانی چکار کنی؟ توفیق عبادت پید ا کنی. حالا در آثارش نمی توانی... گفتم این روایت، روایت مفصّلی است. همان موجب می شود که تو عزّت در بین مردم پیدا کنی. حالا نمیخواهم بگویم. یعنی هم از نظر دنیایی برای تو اثر دارد، هم از نظر آخرتی اثر دارد. توجّه کردی چه عرض کردم؟! گناه نکردن و اطاعت کردن، توجّه کردی چه عرض کردم؟! این تشکیل می دهد دین را اصلا. متدیّن یعنی این، شد؟! اگر بخواهیم بگوییم، دین عبارت است از همین، بیش از این هم نیست. گفتم عین روایت را خواندم دیگر. «رَأْسُ الدِّينِ وَ وَسَطُ الدِّينِ وَ آخِرُ الدِّينِ» توجّه میکنید چه میخواهم بگویم؟ این است، بیش از این نیست، دین، این است. حالا، این را آدم برمیدارد، یک معیار است دیگر؛ می گذارد روی خودش؛ اگر دین دارای مراتب است، میفهمی؟! میفهمد آدم چقدر دین دارد، هان؟! چقدر کم دارد. رسیدید شما به عرض من؟! یا اصلا دین دارد یا دین ندارد. به قول ما هم وجود و عدمش را می فهمد، هم مراتبش را می فهمد، که در چه مرتبه ای از دین داری است. توجه کردید چه عرض کردم، برطبق روایت.
1️⃣ بحار جلد 74 ، صفحۀ 26 – مستدرک الوسائل، جلد11، صفحۀ 273
يَا أَحْمَدُ عَلَيْكَ بِالْوَرَعِ فَإِنَ الْوَرَعَ رَأْسُ الدِّينِ وَ وَسَطُ الدِّينِ وَ آخِرُ الدِّينِ إِنَّ الْوَرَعَ يُقَرِّبُ الْعَبْدَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
15.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت نهمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
جلسۀ اخلاق به مناسبت ایام فاطمیه(س)
از دوشنبه 13 دی، به مدت 5 شب
همراه با نماز مغرب و عشا
برگزار میشود
خیابان ایران، کوچه شهید ملکی، مدرسه نور
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️
📌مثلث نورانی پیغمبر ، علی و زهرا (سلامالله علیهم اجمعین)
ما در باب موجودات عالم میگوییم که خداوند که هستی مطلق است، وقتی موجودات را آفرید، واسطهای داشت که ممکنات را ایجاد کند. این حلقۀ واسطۀ میان واجب و بقیۀ ممکنات -که به یک معنا نمیشود گفت واجب است و به یک معنا نمیشود گفت ممکن است، بلکه رابط بین واجب و ممکن است- یک نور واحد است این نور، همان نور مقدّس محمّدیه است که از آن تعبیرات مختلفی شده است. مثلاً در فلسفۀ الهی به این واسطه، میگویند: «وجود منبسط» یا «حقیقت حقّۀ محمدیه» در مباحث دیگر ممکن است تعابیر مختلفی از این مسأله وجود داشته باشد. این نور وقتی تنزّل پیدا میکند و در این عالم بروز و ظهور مییابد، یک مثلث نورانی تشکیل میدهد به نام پیغمبر، علی و زهرا. این همان رابط بین واجب و ممکن است که برتر از همۀ ممکنات است ولی واجب نیست. از طرفی اگر هر یک از اضلاع مثلث، منتفی شود، بروز و ظهور عالم هم منتفی است؛ و از طرف دیگر هیچ کدام این اضلاع بدون یکدیگر هم نمیتوانند ظهور داشته باشند.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️
📌 اگر زهرا (سلامالله علیها) نبود
من نمیخواهم وارد این موضوع شوم، چون بحث بسیار گسترده است. فقط میخواهم اشاره کنم.
در این حدیث آمده است که خداوند خطاب به پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «لَوْلاكَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ»؛ اگر تو نبودی عالم را خلق نمیکردم.دلیلش کاملاً واضح است که اگر واسطۀ خلقت نبود، عالم ظهور و بروز پیدا نمیکرد. چون همۀ ممکنات طفیل وجود تو هستند. امّا در برخی نقلها روایت ادامه دارد و این عبارت آمده است که خدا فرمود: «وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُكَ»؛اگر علی(ع) نبود تو را خلق نمیکردم. ذیل دیگری هم برای روایت نقل شده است که فرمود: «وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما»؛ اگر زهرا(س) نبود شما دو نفر را هم خلق نمیکردم.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
3.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️
📌 اگر زهرا (سلامالله علیها) نبود
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir