eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
195 عکس
1.8هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
2.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 جداسازی در آزمایش الهی در چهار بعد وجودی انسان❗️ 📌جداسازی در ربط با پیوندهای قلبی و دلبستگی. اسم دلبستگی به خدا را ایمان می گذاریم. اصلاً ایمان را دلبستگی می‌دانیم. محصول کار عقل این است که روی دل اثر بگذارد. اگر اثر گذاشت، ایمان می شود؛ یعنی دلبسته شد. سراغ نفس می رویم ، بحث نفس، بحث ملکات است. ملکات حسنه و ملکات سیئه داریم. سراغ اعضا و جوارح می آییم. اینجا بحث اطاعت و عصیان است. جداسازی در ربط با این چهار بُعد به سرآمد ابعاد وجودی ماست. خدا همین جا امتحان می کند یعنی جدا می کند. از نظر اعتقادی، از نظر دلبستگی و از نظر امور نفسانی تا به مسئلۀ اعمال جوارحی می‌رسد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم 🎞 @mojtabatehrani_ir
3.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 بهشت و جهنم رفتن حساب شده❗️ 📌امام علی(ع) می فرماید: «أَلَا إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ كَشَفَ الْخَلْقَ كَشْفَةً»؛ آگاه باشید خدا از روی خلقش پرده‌برداری می کند. «لَا أَنَّهُ جَهِلَ مَا أَخْفَوْهُ مِنْ مَصُونِ أَسْرَارِهِمْ وَ مَكْنُونِ ضَمَائِرِهِمْ»؛ خیال نکنیم که انسانها چیزهایی از اسرار، مکنونات و ضمائر را از خدا مخفی و پنهان کردند و خدا می خواهد پرده برداری بکنند؛ اینطور نیست. «وَ لَكِنْ‌ لِيَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا فَيَكُونَ الثَّوَابُ جَزَاءً وَ الْعِقَابُ بَوَاءً»1️⃣؛ به خاطر اینکه پاداش حساب شده باشد و عقاب هم که می کند، حساب شده باشد. خدا استدلالی برخورد می کند. البته یک بعدش است که بُعد حسابگری خداست. خدا دو بعدی است. این بعد حسابگری است. 1️⃣نهج البلاغه، خطبۀ 144 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
4.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 از لطف او تو مطیع و قبول در آزمون شدی❗️ 📌کسانی که راه سعادت را طی می‌کنند و در این آزمایش الهی قبول می‌شوند، به تعبیری یعنی کسانی که سعید و مطیع هستند بدانند که سعادتی نیست مگر به سبب هدایت الهی و توفیق او. یک وقت خیال نکنی خودت هستی. گاهی آدم خیال می کند خودم هستم. اگر اعطاء حجت درونی عقل نبود یا اگر بعثت انبیا و نشر کتب الهی نبود، کجا می‌توانستی راه سعادت را طی کنی؟ بالاتر اینکه توفیق الهی موجب شد که در بُعد درونی اعتقادی، قلبی ایمانی، ملکات نفسانی که امور اخلاقی است و از نظر بیرونی که اعضا و جوارح است، سعید و مطیع شدی. اگر هدایت الهی و توفیق او نباشد، کسی راه سعادت را نمی‌تواند برود و نمی داند کجاست. راهش را او نشان داد که انسان بپیماید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم 🎞 @mojtabatehrani_ir
2.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 خیلی خداوند به ما آبرو داده است تا بندگی کنیم❗️ 📌«لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ»1️⃣. خداوند خیلی آبروداری کرده که: «لَهَا مَا كَسَبَتْ» گفته است. خداوند هر انسانی را به مقدار توانش تکلیف می کند. یعنی خارج از تکلیف تو چیزی نگفتم. به قول ما تکلیف ما لا یطاق نکردم. تکالیف در توانت هست همین که برایت آوردم. «لَهَا مَا كَسَبَتْ»؛ اگر در راه سعادت قدم برداشتی، راههای هدایتی و اسبابی که فرستادم را به کار گرفتی، محصول دست خودت است. اما اینجا خیلی آبروداری کرده‌ است. خدا خیلی من و تو را بزرگ کرده است. اگر اسباب هدایتی خدا نبود، ما چیزی نداشتیم. 1️⃣ سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 286 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم 🎞 @mojtabatehrani_ir
1.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 امتحان خداوند در منع و عطا❗️ 📌امام‌صادق(ع) فرمود. «إِنَّهُ لَيْسَ شَيْ‌ءٌ فِيهِ قَبْضٌ أَوْ بَسْطٌ مِمَّا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَوْ نَهَى عَنْهُ إِلَّا وَ فِيهِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ابْتِلَاءٌ وَ قَضَاءٌ»1️⃣؛ چیزی نیست که در آن از مواردی که خدا امر فرموده یا از آن نهی کرده منع و عطایی باشد، مگر اینکه در آن برای خدا امتحان و حکمی است 1️⃣الکافی، ج 1، ص152 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «ثَلاَثَةٌ هُنَّ فَخْرُ اَلْمُؤْمِنِ وَ زَيْنُهُ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ اَلصَّلاَةُ فِي آخِرِ (آخَرِ) اَللَّيْلِ وَ يَأْسُهُ مِمَّا فِي أَيْدِي اَلنَّاسِ وَ وَلاَيَةُ اَلْإِمَامِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ» ترجمه: سه چيز افتخار مؤمن است و زيور او در دنيا و آخرت نماز در آخر شب و نوميدى در آنچه در دست مردم است و ولايت امام از آل محمد(ص) شرح: روایت از امام صادق صلوات الله علیه است که حضرت فرمودند: سه چیز موجب فخر مؤمن است؛ یعنی مؤمن به آن سه چیز، به تعبیر ما، ظاهری می بالد. «وَ زَيْنُهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ» آن سه چیز، آرایش می دهد مؤمن را در دنیا و آخرت. هم در دنیا، هم آخرت. اول: «الصَّلَاةُ فِي آخِرِ (آخَرِ)اللَّيْلِ»که این، کنایه از این است که نافلۀ شب است. یعنی نافلۀ شب، این طور است که آرایش می دهد مؤمن را و توفیق نسبت به او اگر پیدا بکند، توجه کنید! باید به این توفیق، افتخار بکند که خدا، من را موفق کرد به این عملی را که مورد محبت خدا است.«الصَّلَاةُ فِي آخِرِ اللَّيْلِ» این اولیش، خب به تعبیر ما این، جنبۀ عبادی داشت. دوم: «وَ يَأْسُهُ مِمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ» چشم پوشی او از آن چه را که در دست مردم است از امور مادی، به طور کلی است «مِمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ» سرآمد او، عبارت از مال و مقام است. هیچ گاه مؤمن، نه به مالش می نازد، نه به مقامش می نازد. دیگر بهتر از این نمی توانستم توجیهش بکنم. نه مال، تو را آرایش می دهد؛ نه ریاست تو را آرایش می دهد. توجه کردید شما، همچین قشنگ! «فَخْرُ الْمُؤْمِنِ وَ زَيْنُه» هر دو تا را، دو تا چیز داشت،ها!«ثَلَاثَةٌ هُنَّ فَخْرُ الْمُؤْمِنِ وَ زَيْنُهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ» دنیا، آخرت. ما آمده ایم در دنیاش. آن چشم پوشی است از آن چه را که دنیا داران در دست دارند، این چشم پوشی است که باید مؤمن، بهش بنازد؛ شد؟! از آن طرف، این بهش چیه؟ آرایش می دهد. سوم: «وَلایَةُ الاِمامِ» و او که اشاره به این معناست: پذیرش سرپرستی ائمّه علیهما السلام است. امامت چون تویش دارد «وَلَايَةُ الْإِمَامِ» و آن رابطۀ درونی که با آن ها پیدا کردم و آن ها را به عنوان سرپرست و مولای خودم پذیرفتم. شد؟! که به اصطلاح، سرآمدش از علی علیه السلام است تا منتهی می شود به ولایت ولی الله اعظم، امام زمان صلوات الله علیه، باید به این بنازد، شد؟! و این، او را آرایش می دهد، مؤمن را، می گوید هم در دنیا، هم در آخرت، خوب دقت کنید! یک وقت می آیی می گویی به این که، این چیزهایی که می گویی، این ها به درد آن طرف می خورد، نشئه. نه! «فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ» این را بدان! هم در دنیا تو را می آراید نماز شب، شد؟! چشم پوشی از امور چی؟ مادی که در دست چیه؟ دنیاداران است. و هم آن رابطه ای را که با ائمّه علیهم السلام داری. ____________________________________ بحار الأنوارجلد 72 صفحه 107 لي، [الأمالي للصدوق ] ، اِبْنُ اَلْمُتَوَكِّلِ عَنِ اَلْحِمْيَرِيِّ عَنِ اِبْنِ عِيسَى عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ اِبْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: ثَلاَثَةٌ هُنَّ فَخْرُ اَلْمُؤْمِنِ وَ زَيْنُهُ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ اَلصَّلاَةُ فِي آخِرِ اَللَّيْلِ وَ يَأْسُهُ مِمَّا فِي أَيْدِي اَلنَّاسِ وَ وَلاَيَةُ اَلْإِمَامِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ . 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث حاج_آقا_مجتبی_تهرانی @mojtabatehrani_ir
13.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «ثَلاَثَةٌ هُنَّ فَخْرُ اَلْمُؤْمِنِ وَ زَيْنُهُ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ اَلصَّلاَةُ فِي آخِرِ (آخَرِ) اَللَّيْلِ وَ يَأْسُهُ مِمَّا فِي أَيْدِي اَلنَّاسِ وَ وَلاَيَةُ اَلْإِمَامِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ» ترجمه: سه چيز افتخار مؤمن است و زيور او در دنيا و آخرت نماز در آخر شب و نوميدى در آنچه در دست مردم است و ولايت امام از آل محمد(ص) 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
4.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 مواد امتحانی خداوند در امر و نهی❗️ 📌هر نعمتی که خدا به تو بدهد که بسط و اعطاء است، یک امتحان است. هر چیزی خدا به تو داد، همان جا دارد امتحانت می کند. هر امری که خدا به تو کرد یعنی فلان کار را انجام بده، جزیی از مصادیق بسط است. هر تکلیفی که آمده اثباتی و الزامی است و یک امتحان خداست. هر قبضی که کرد یعنی امساک کرد، چیزی خواستی و به تو نداد یا داده را از تو گرفت، همان جا هم دارد امتحانت می کند. قبض به معنای منع است. هر جای دیدی که خدا نهی و منعت کرد، همان جا دارد امتحانت می کند. این به نحو کلی است. مواد امتحانی خدا برای ابنای بشر به نحو اجمالی چیست؟ اعطاء نعمت و اخذ نعمت. یا ندادن یا ندادن. تکالیفی که امر می کند یعنی افعالی که می گوید انجام بده و کارهایی که می گوید نکن. خیلی راحتت کردم. این دو به نحو کلی مادۀ امتحانی خدا برای ابنای بشر در دنیاست که به وسیلۀ آنها جداسازی می‌کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم 🎞 @mojtabatehrani_ir
1.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 هواهای نفسانی، ریشه گناه❗️ 📌ریشۀ هر گناهی در درون انسان، هواهای نفسانیّۀ اوست. از خواسته های مهار نشدۀ شهوت، غضب و وهم به هواهای نفسانیّه تعبیر می شود. این خواسته های گستردۀ مهار نشده، ریشۀ گناهان انسان به شمار می روند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول 🎞 @mojtabatehrani_ir
2.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 ترک هواهای نفسانی، داروی گناه❗️ 📌انسان باید این خواسته ها را ترک کرده و خواسته های خود را در خواسته های خدایش ادغام کند؛ یعنی انسان آنچه را خداوند می خواهد، بخواهد و به آنچه مورد رضایت اوست عمل کند. بنابراین ریشۀ درد که اصل درد از آن نشئت می گیرد، هواهای نفسانیّه است و دارو و دوای این درد هم این است که انسان هواهای نفسانیّۀ افسار گسیختۀ خود را خود را به طور گسترده ترک کند؛ به این معنا که مهاری از شرع که همان خواستۀ الهی است، به دهان نفس بزند و نگذارد او به هر چه که می خواهد عمل کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول 🎞 @mojtabatehrani_ir
2.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 داروی نفس، روزه از هوای نفس❗️ 📌امام علی(ع) فرمودند:«دَوَاءُ النَّفْسِ الصَّوْمُ عَنِ الْهَوَى»؛ داروی نفس، بازداشتن اوست. روزه و صومی که ما می گوییم: یعنی کفّ نفس و خودداری از اموری که خدا فرموده است، روزه گرفتن؛ یعنی خودداری کردن از یک سنخ اعمال. داروی نفس، روزه گرفتن از هوای نفس است. یک روزۀ ظاهری داریم که در آن از خوردن و آشامیدن و... خودداری می کنیم. یک صوم نفس هم داریم که داروی درد نفس است. صوم نفس؛ یعنی خودداری کردن از هواهای نفسانی. «وَ الْحِمْيَه عَنْ لَذَّاتِ الدُّنْيَا»1️⃣؛ و پرهیز از لذّت های دنیویِ غیرمشروعه که این، مرتبۀ پایین آن است. 1️⃣غررالحکم و درراکلم، ص819 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول 🎞 @mojtabatehrani_ir
2.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 گناه نکنیم، شاید فرصتی برای توبه نباشد❗️ 📌اینکه از کجا معلوم انسان پس از گناهی که مرتکب می شود فرصت بودن و ماندن در دنیا پیدا کند؛ چه بسا در ضمن گناه بمیرد. حالا تا می گوییم: گناه، شرب خمر به ذهن شان می آید. این، یکی از مصیبت هاست. مگر می شود کسی همین طور که داشته شرب خمر می کرده در گلویش بپرد و بمیرد و به توبه هم نرسد. گناه تنها این نیست. مثلاً در حین زنا یک سکتۀ قلبی کند و بمیرد. بحث ما اینجا نیست. مگر گناه منحصر به این هاست؟ انسان از کجا فرصتِ بودن در این دنیا داشته باشد تا بعد از گناه توبه کند؛ چه بسا در ضمن انجام گناه بمیرد. این، از گناهانی است که در گذشته گفتیم. در روایت دارد: خدا فرموده است که او را نمی آمرزد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول 🎞 @mojtabatehrani_ir