1.51M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            ﷽
📍 هواهای نفسانی، ریشه گناه❗️
📌ریشۀ هر گناهی در درون انسان، هواهای نفسانیّۀ اوست. از خواسته های مهار نشدۀ شهوت، غضب و وهم به هواهای نفسانیّه تعبیر می شود. این خواسته های گستردۀ مهار نشده، ریشۀ گناهان انسان به شمار می روند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #آثار_گناه 
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
                
            2.55M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            ﷽
📍 ترک هواهای نفسانی، داروی گناه❗️
📌انسان باید این خواسته ها را ترک کرده و خواسته های خود را در خواسته های خدایش ادغام کند؛ یعنی انسان آنچه را خداوند می خواهد، بخواهد و به آنچه مورد رضایت اوست عمل کند. 
بنابراین ریشۀ درد که اصل درد از آن نشئت می گیرد، هواهای نفسانیّه است و دارو و دوای این درد هم این است که انسان هواهای نفسانیّۀ افسار گسیختۀ خود را خود را به طور گسترده ترک کند؛ به این معنا که مهاری از شرع که همان خواستۀ الهی است، به دهان نفس بزند و نگذارد او به هر چه که می خواهد عمل کند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #آثار_گناه 
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
                
            2.48M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            ﷽
📍 داروی نفس، روزه از هوای نفس❗️
📌امام علی(ع) فرمودند:«دَوَاءُ النَّفْسِ الصَّوْمُ عَنِ الْهَوَى»؛ داروی نفس، بازداشتن اوست. روزه و صومی که ما می گوییم: یعنی کفّ نفس و خودداری از اموری که خدا فرموده است، روزه گرفتن؛ یعنی خودداری کردن از یک سنخ اعمال. داروی نفس، روزه گرفتن از هوای نفس است. یک روزۀ ظاهری داریم که در آن از خوردن و آشامیدن و... خودداری می کنیم. یک صوم نفس هم داریم که داروی درد نفس است. صوم نفس؛ یعنی خودداری کردن از هواهای نفسانی. «وَ الْحِمْيَه عَنْ لَذَّاتِ الدُّنْيَا»1️⃣؛ و پرهیز از لذّت های دنیویِ غیرمشروعه که این، مرتبۀ پایین آن است.
1️⃣غررالحکم و درراکلم، ص819
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #آثار_گناه 
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
                
            2.2M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            ﷽
📍 گناه نکنیم، شاید فرصتی برای توبه نباشد❗️
📌اینکه از کجا معلوم انسان پس از گناهی که مرتکب می شود فرصت بودن و ماندن در دنیا پیدا کند؛  چه بسا در ضمن گناه بمیرد. حالا تا می گوییم: گناه، شرب خمر به ذهن شان می آید. این، یکی از مصیبت هاست. مگر می شود کسی همین طور که داشته شرب خمر می کرده در گلویش بپرد و بمیرد و به توبه هم نرسد. گناه تنها این نیست. مثلاً در حین زنا یک سکتۀ قلبی کند و بمیرد. بحث ما اینجا نیست.  مگر گناه منحصر به این هاست؟ انسان از کجا فرصتِ بودن در این دنیا داشته باشد تا بعد از گناه توبه کند؛ چه بسا در ضمن انجام گناه بمیرد. این، از گناهانی است که در گذشته گفتیم. در روایت دارد: خدا فرموده است که او را نمی آمرزد. 
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #آثار_گناه 
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
                
            2.21M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            ﷽
📍 توبه از گناهان فراموش شده❗️
📌بسیاری از گناهان است که گناهکاران آن ها را فراموش می کنند. گناه یادش می رود تا بخواهد از آن توبه کند. در روایت داریم که یکی از الطاف الهی نسبت به گناهکار این است که بعد از گناه، خدا او را تحت فشار قرار می دهد تا به یاد گناهش بیفتد و بعد بیاید بگوید: خدایا! معذرت می خواهم. «أَتُوبُ إِلَی اللهِ». این لطف خداست. گاهی انسان غیبت و تهمت و گناهان بسیاری را که انجام می دهد، فراموش می کند. گاهی اصلاً متوجّه گناه بودنش هم نمی شود. گاهی می فهمد دارد گناه می کند و بعد یادش می رود. گاهی هم اصلاً  گناه بودنش را متوجّه نمی شود. یک وقت می فهمد گناه کرده ولی یادش می رود و بعد هم قهراً توبه نمی کند. یک وقت هم نمی فهمد عملی که دارد انجام می دهد، گناه است. وقتی نمی فهمد، دیگر توبه چه معنایی دارد؟
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #آثار_گناه 
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
                
            ﷽
رُوِیَ عَنِ عَلِیٍّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ: قَالَ: لِرَجُلٍ سَأَلَهُ أَنْ يَعِظَهُ:لاَ تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو اَلْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ وَ يُرَجِّي اَلتَّوْبَةَ بِطُولِ اَلْأَمَلِ يَقُولُ فِي اَلدُّنْيَا بِقَوْلِ اَلزَّاهِدِينَ وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ اَلرَّاغِبِينَ إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ»
ترجمه: حضرت علی علیه السلام در جواب فردی که از او درخواست موعظه کرد؛ فرمود:
تو از کسانی مباش که امید به رستگاری و بهشت در آخرت داشته باشی بدون این که کاری برای آخرت خود انجام دهی و با 
آرزوها و آرزوی طول عمر توبه را به تأخیر می اندازد. وقتی که در دنیا سخن می گوید، سخن او سخن پارسایان و زاهدان و
 بی رغبتان به دنیاست، در حالی که عمل و کاری که انجام می دهد، عمل دل بستگان به دنیاست، اگر هرچه از دنیا به او بدهند
 سیر نمی شود و چنان چه به او از دنیا آن چه که می خواهد، نرسد، قناعت نمی کند.
شرح: از علی علیه السلام است، در نهج البلاغه است که دارد: شخصی آمد خدمت حضرت، از حضرت تقاضا کرد که او را موعظه اش کند، پندش بدهد، اندرزش بدهد. «سَأَلَهُ أَنْ يَعِظَهُ»ابتدا ایشان شروع کردند این جمله را گفتند. مفصل هم هست، حالا من سه تایش، جمله اش را تقریب می گویم.اول فرمودند: تو از آن کسانی نباش که امیدوار به رستگاری در آخرت باشی و به تعبیری، اهل بهشت باشی؛ اما بدون این که کاری برای آخرتت انجام بدهی.«لاَ تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو اَلْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ» من این جا یک نکته ای را بگویم،معلوم می شود یک دسته مردم هستند که این ها امید دارند که آخرت، توی بهشت بروند؛ اما عمل بهشتی، این جا انجام نمی دهند. یک دسته آدم های اینجوری داریم. می گوید تو از آن ها نباش. توجه کنید این معنایش این است دیگر! «لاَ تَكُنْ مِمَّنْ» معلوم می شود، یک دسته ای داریم این جوری هستند؛ تو از آن ها نباشی،ها! «وَ يُرَجِّي اَلتَّوْبَةَ بِطُولِ اَلْأَمَلِ» به تعبیری این که درنگ می کنند، از توبه کردن و منشأش این است که این ها می گویند، ما فعلا هستیم توی دنیا، وقت توبه هم نگذشته است. یک اصطلاحی دارند علمای اخلاق ما، طول امل، می گویند به این که آرزوی طول عمر است.این است طول عمرعلمای اخلاق مثلا می گویند: روایاتی که ما داریم تعبیر می شود به طول امل، آرزوی طول عمر است. از آن هایی نباشی،ها!  که می گویی حالا، حالا، حالاها هستم، توبه دیر نمی شود. دیگر بهتر از این نمی توانستم بگویم.«وَ يُرَجِّي اَلتَّوْبَةَ بِطُولِ اَلْأَمَلِ» 
 این یک دسته، پس علی علیه السلام انسانها را، دسته دسته می کند ، معلوم می شود یک عدّهای این جوری هستند، یک مشت هم این جوریند. «يَقُولُ فِي اَلدُّنْيَا بِقَوْلِ اَلزَّاهِدِينَ» صبحت که می کنند،ها! می بینید سبک صحبت، صحبت پارسایان است. کسانی را که به تعبیر من، چشم به دنیا ندوخته اند. «وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ اَلرَّاغِبِينَ»این حرف هایش، حرف های پارسایان است، صحبت که می کند؛ اما کارهایش را که می بینم، می بینم کار دل بستگان به دنیا است. گفت به این که، مثل معروف است که می گویند: که قسم حضرت عباس را ببینم یا دم خروس را ... مثل کسی است که هیچ دل بستگی به دنیا ندارد، از پاسایان و زهّاد و...؛ عمل را که نگاه می کنم، می بینم از آن فرو رفتگان در دنیاست.«إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ» اگر بهش داده بشود، حالا فرض کنید، فردا دنیا به دستش برسد، به چنگش برسد؛ سیرمانی ندارد. من گاهی تعبیر کردم، گفتم: مثل جهنّم می ماند، خواسته اش ته ندارد.«لَمْ يَشْبَعْ» سیر نمی شود، سیرمانی ندارد این، هی می گوید«هَل مِن مَزید» دنیا هم این جوری است هر چه بیشتر دست آدم بیاید، گرسنگیش هان؟! بیشتر می شود. ما مثال داریم، در روایتی دیگر،که دنیا مثل آب دریا شور است، هر چه بخوری تشنگیت بیشتر می شود، عطشت را کم نمی کند، زیاد می کند. «إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ» این مال این بود.
                
            «وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا»اگر نه، بهش نرسد زیاد، شد؟! این جا قناعت به آن چه  رسیده نمی کند. نه اهل سیرمانی است، نه اهل قناعت است، هیچ کدام، اکتفا نمی کند. این ها، همه را علی علیه السلام می گوید. معلوم می شود ما توی دنیا دو دسته داریم.دو دسته آدم داریم. این های را که می گویند اعتقاد به قیامت داریم، راجع به آن ها دارد صحبت می کند؛ چون آمده پیش علی علیه السلام، این که آمده پیش علی علیه السلام، کمونیست نبوده، دیگر ما که نبودیم که خودمان را بکشیم کنار! مثل من تو بوده، فهمیدی؟ مسلمان بوده، معتقد بوده، به علی علیه السلام هم معتقد بوده است. حتی از عامه هم به قول ما طلبه ها، نبوده؛ چون آمده پیش علی علیه السلام، گفته من را موعظه ام کن. هان؟! من و تو بوده است.آمده، گفته آقا جان! بهت بگویم دو دسته اند این ها، تو از این ها نباش. تو از این ها نباش. توجه می کنید چه می خواهم بگویم؟ نباش، نباش، نباش است این جا همه اش. گوش کنید! بودش آن وقت در مقابلش چه می شود؟ خیلی دقیق است. اگر در آخرت، بهشت می خواهی، عمل بهشتی باید بکنی. از این طرف، این جا خطا کردی، زود، توبه واجب فوری است. فقه گفتم، مسئله میگویم. مسئلة الشرعیة الفقهیة. شد؟! ما واجبات دو جور داریم: فوری داریم، موسّع داریم، مزیّن. شد؟! توبه، واجبٌ فوریٌ که من دارم می گویم. مسئله گفتم. اگر اشتباه کردی، نعوذبالله، دروغ گفتی، غیبت کردی ، شنیدی، چه و چه و چه، مال مردم را به دست گرفتی، امثال این ها، بلافاصله باید توبه کنی تو.خیلی توی این ها حرف است، شما همین جور نگاه نکن. بله می خوانیم، ترجمه می کنیم، می گوییم از این طرف هم، پشت هم انداختن، گوش می کنید؟ ردیف کردن و از این چیزهایی که دیگر توی مجالس رفتن و این ها، یاعلی مدد! گاهی هم این ها خودش ابزار است برای رسیدن به دنیا نعوذبالله. شد؟!«يَقُولُ فِي اَلدُّنْيَا» از آن ها نباشی،ها! فهمیدی؟ جانماز آب بکشی،ها! همچین صریح بگویم،از آن ها نباش تو. شد؟! واقعیت داشته باش. توجه می کنید از دل بستگان به دنیا نباش تو.این حرف ها، این ها به درد نمی خورد، توی کارت، بعد هم می آید سراغ چی؟ آقا! آن چه که از راه مشروع به دستم رسید، الحمدلله، شکرا لله.
وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: لِرَجُلٍ سَأَلَهُ أَنْ يَعِظَهُ:
لاَ تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو اَلْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ وَ يُرَجِّي اَلتَّوْبَةَ بِطُولِ اَلْأَمَلِ يَقُولُ فِي اَلدُّنْيَا بِقَوْلِ اَلزَّاهِدِينَ وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ اَلرَّاغِبِينَ إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ
نهج البلاغة  حکمت 150  
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
                
            21.89M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            ﷽
رُوِیَ عَنِ عَلِیٍّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ: قَالَ: لِرَجُلٍ سَأَلَهُ أَنْ يَعِظَهُ:لاَ تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو اَلْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ وَ يُرَجِّي اَلتَّوْبَةَ بِطُولِ اَلْأَمَلِ يَقُولُ فِي اَلدُّنْيَا بِقَوْلِ اَلزَّاهِدِينَ وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ اَلرَّاغِبِينَ إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ»
ترجمه: حضرت علی علیه السلام در جواب فردی که از او درخواست موعظه کرد؛ فرمود:
تو از کسانی مباش که امید به رستگاری و بهشت در آخرت داشته باشی بدون این که کاری برای آخرت خود انجام دهی و با 
آرزوها و آرزوی طول عمر توبه را به تأخیر می اندازد. وقتی که در دنیا سخن می گوید، سخن او سخن پارسایان و زاهدان و
 بی رغبتان به دنیاست، در حالی که عمل و کاری که انجام می دهد، عمل دل بستگان به دنیاست، اگر هرچه از دنیا به او بدهند
 سیر نمی شود و چنان چه به او از دنیا آن چه که می خواهد، نرسد، قناعت نمی کند.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
                
            3.07M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            ﷽
📍 اولین گام در توبه، پشیمانی از گناه❗️
📌کسی که منطقش این است که گناه می کنم، سپس توبه، آیا از چنین شخصی پشیمانی صادر می شود؟ این یک بحث طلبگی است. کسی که می خواهد از طریق منطق شیطانی وارد کار شود می گوید: آقا! توبه کردن، آسان تر از معصیت نکردن است! معصیت ها را که کردیم، بعد توبه می کنیم! این، از آن اوّل نسبت به کارش پشیمانی ندارد، شوق به آن کار دارد. این پشیمان نشده و توبه اش مسخره می شود. مثل این می ماند که بگوییم: وقتی همۀ حرف هایم را زدم و تمام شد، بعد در آخر از او معذرت خواهی می کنم! هر کسی این حرف را بشنود می گوید: او دارد مسخره می کند. این، توبه نیست. حقیقت توبه اوّلش پشیمانی است. کسی که فکر می کند توبه آسان تر از ترک گناه است، می گوید: پس گناه می کنم، نفس را رها می گذارم، هر چه خواست به او می دهم، بعد می روم از خدا معذرت خواهی می کنم! نعوذ بالله! خودت را مسخره کردی یا خدا را؟ چنین شخصی در همین مورد اوّل مشکل دارد. این ساختمان فکری، با چنین دیدی موفّق به توبه نمی شود. اصلاً از چنین شخصی توبه که به معنای پشیمانی است، صادر نمی شود. پشیمانی، اوّلین گام در توبه است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #آثار_گناه 
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
                
            1.71M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            ﷽
📍 پرهیز از توبه به سبک فرعون❗️
📌حقیقت توبه آن است که اوّلاً از فعل گذشته اش پشیمان شود. ثانیاً تصمیم بگیرد که دیگر به گذشته اش باز نگشته و آن را تکرار نکند. این شخص چه زمانی می خواهد توبه کند؟ چون می گوید: گناه می کنم بعد توبه می کنم! معنای توبه چه شد؟ یک؛ پشیمانی و دو؛ عدم بازگشت به گذشته. تو که از الآن تصمیم داری آن عمل را انجام داده و آن را تا آخر ادامه دهی، چگونه می خواهی توبه کنی؟ به خاطر همین است که امام علی(ع) فرمود:«تَرکُ الخَطِیئَه أیسَر مِن طلب التَوبَه»1️⃣؛ چون باید تصمیمت بر این باشد که دیگر آن را تکرار نکنی.  چه زمانی می خواهی چنین تصمیمی بگیری؟ آن موقعی که می خواهی چانه آخر را بیندازی؟ زمانی که یقین می کنی دیگر بازگشتی نیست؟ این توبۀ فرعونی؟
1️⃣وسائل الشیعه  ,  جلد۱۵  - صفحه۳۰۹
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #آثار_گناه 
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
                
            1.9M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            ﷽
📍 گناه نکردن آسانتر از توبه حقیقی از گناه❗️
📌با یک استغفر الله کار تمام نمی شود. اگر می خواهی به همان خانۀ قبل از معصیت برگردی و مثل روز اوّلت شوی، با یک استغفرالله نمی شود. این معصیت، هم در تمام ابعاد وجودی تو و هم در ابعاد خارجی پیرامون تو اثر گذاشته است. تو باید همۀ آن ها را پاک کنی؛ امّا  مگر می شود به این زودی همۀ آن ها را پاک کرد؟ حالا ترک خطیئه آسان تر است یا طلب توبه؟ گناه نکردن آسان تر است یا گناه کردن و توبه کردن به معنای حقیقی  آن؟ توبه ای که هیچ جای پایی از گناه در هیچ بُعدی از ابعاد درونی و بیرونی گنا هکار باقی نماند. کدام آسان تر است؟
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #آثار_گناه 
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
                
            2.26M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            ﷽
📍 معصیت سبب عدم تشخیص حق از باطل❗️
📌معصیت، ابتدا روی عقل اثر می گذارد. عقل یعنی چه؟ عقل نیرویی است که انسان به وسیلۀ آن ادراک می کند و حق را از باطل تمییز می دهد. با گناه این نیرو از انسان گرفته می شود. کسی که در گناه فرو می رود و در درونش طوفانی از شهوت یا غضب ایجاد می شود، دیگر نمی تواند حق را از باطل تشخیص دهد. عقلش چنین دیدی ندارد. آیا با کسی که عصبانی شده،   می توانی منطقی برخورد کنی؟ فوران غضب، عقل را زائل می کند. وقتی یک انسان مؤمن دستش آلودۀ به گناه می شود معنایش این است که نفسش دیگر افساری ندارد. نفس حیوانی او افسارگسیخته  شده و شهوت یا غضب فضای درون او را طوفانی کرده است. در این میان، عقل تحت الشعاع امیال نفسانی قرار گرفته و دید خود را از دست می دهد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #آثار_گناه 
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
                
            