﷽
روی عَن عَلِیِّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ:
روی عَنَّهُ سُئِلَ عن علی علیه السلام:
«أَيُّ شَيْءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَحْسَنُ، فَقَالَ (ع) الْكَلَامُ، فَقِيلَ أَيُّ شَيْءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَقْبَحُ، قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: الْكَلَامُ، ثُمَّ قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: بِالْكَلَامِ ابْيَضَّتِ الْوُجُوهُ وَ بِالْكَلَامِ اسْوَدَّتِ الْوُجُوهُ.»
ترجمه: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی خلق کرده است کدام یک از همه نیکوکارتر و زیباتر ؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس آن شخص عرض کرد: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی آفریده است کدام یک از همه زشت تر و بدتر است؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس حضرت فرمودند: با سخن گفتن است که چهره ها سفید و نورانی می شود و با سخن گفتن است که چهره ها و صورت ها سیاه می شود.
شرح: ما در روایاتمان خودمان هست، مراجعاتی را که به ائمّه(ع) میکردند و سؤالاتی که میکردند از ایشان، در غیر به قول ما احکام، و غیر آنها، سؤالات است، تا اعتقادیاش هم همینجوری است؛ یا اخلاقی، اعتقادی و امثال اینها، حضرات ائمّه (ع)، طرف مقابل را میدیدند، توجّه کردید؟ آنهایی که مسئله، جنبههای به قول ما عقلی داشت، بر وفق و سطح فهم آن شخص حرف می زدند.«کَلِّمِ النَّاس ما میگوییم، (داریم از ائمّه(ع) هم) عَلَی قَدْرِ الُعقُولِهِمْ» حالا یا اگر نه، جنبههای به تعبیر ما اخلاقی این حرفها داشت، میدیدند چی مورد احتیاجاش است، بر طبق آن باهاش صحبت میکردند. من این را مقدمةً گفتم که این روایت را که عرض میکنم.
دارد شخصی به امامعلی (ع)، عرض میکند، ازش میپرسد: در بین مخلوقات خداوند، چه چیزی زیباتر است؟ «أَيُّ شَيْءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ أَحْسَنُ؟»؛ هان! نیکوتر چیست در بین آن چه را که خدا خلق فرموده؟ دارد:«فَقَالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: الْكَلَامُ»؛ در جواب حضرت فرمودند: سخن.
بعد دارد:«فَقِيلَ أَيُّ شَيْءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ أَقْبَحُ ؟»؛ عرض شد به حضرت به این که، در بین مخلوقات الهی که خدا خلق کرده، چه چیزی زشت تر است؟ باز حضرت فرمودند «الْكَلَامُ»؛ تا این جا معلوم میشود که حضرت دیدند، این یک کسی است که مراقبت زبانی ندارد، آنی که مورد احتیاجاش است؛ در نظر گرفتند و فرمودند؛ اما خب مطلب، مطلب اساسی و کلّی است. «ثُمَّ قَالَ» ؛سپس حضرت فرمودند: «وَ بِالْكَلَامِ ابْيَضَّتِ الْوُجُوهُ وَ بِالْكَلَامِ اسْوَدَّتِ الْوُجُوهُ»؛جهت این است که با سخن، انسان رو سپید میشود. چهرهها با سخن، سفید میشود و چهرهها با سخن، سیاه میشود. رو سیاهی و رو سپیدی انسان، بر محور کلام انسان است. این خودش یک مطلب اساسی است. و از نظر قیامتی هم، من یک وقت گفتهام، ما داریم اکثر کسانی که وارد جهنّم می شوند، دارد با زبان وارد می شوند. این کنایه است؛ یعنی محصول کار زبانشان است که میروند توی جهنّم اینها. این تعبیر که میکنند، کنایه است، ما میگوییم. نه این که زبانش دراز میشود، میآید روی زمین، مثلاً فرض کنید با زباناش راه میرود، تا میرود توی جهنّم، فهمیدی چه میخواهم بگویم؟ معنایاش این است که رفتن جهنّماش برای خاطر زباناش است. شد؟!
لذا حضرت این را فرمودند؛ هم در دنیاش این است، هم در آخرتش همین است. گوش کنید. انسان باید صحبتاش را و سخناش را حساب شده باشد. میفهمی چه میخواهم بگویم؟ آنی که معتقد است از نظر قیامتیاش، در نظر بگیرد، چی دارد میگوید. شد؟! لذا شما ببینید در بین افعال، در فقهمان هم اینجوری است دیگر. بسیار ما راجع به محرّمات، راجع به زبان داریم فقط. درست است یا نه؟ راجع به چشم فقط چیه؟ نامحرم. درست است یا نه؟ بیش از این داریم ما؟ سؤال میکنم دیگر! چشم، میدانید که از چیزهایی است که خیلی از اعضای رئیسه ماست؛ یک چیز بیشتر نیست توش ، حُرمتاش. امّا زبان چی؟ بیا ببین. دروغ است، غیبت است، ناسزاست همینجوری، یک، دو سه چهار... همینجور میشمارند، محرّمات است. شد؟! چیه این؟ هم از این، کارهایی ساخته است که انسان را بهشتی میکند و هم ازش ساخته است که انسان را جهنّمی میکند. زبان است؛ یعنی کلام است به این که انسان به وسیله او رو سفید میشود در دنیا و آخرت یا رو سیاه میشود، در چی؟ دنیا و آخرت.
بحارلانوار، جلد 75، صفحه55
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
19.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
روی عَن عَلِیِّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ:
روی عَنَّهُ سُئِلَ عن علی علیه السلام:
«أَيُّ شَيْءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَحْسَنُ، فَقَالَ (ع) الْكَلَامُ، فَقِيلَ أَيُّ شَيْءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَقْبَحُ، قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: الْكَلَامُ، ثُمَّ قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: بِالْكَلَامِ ابْيَضَّتِ الْوُجُوهُ وَ بِالْكَلَامِ اسْوَدَّتِ الْوُجُوهُ.»
ترجمه: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی خلق کرده است کدام یک از همه نیکوکارتر و زیباتر ؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس آن شخص عرض کرد: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی آفریده است کدام یک از همه زشت تر و بدتر است؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس حضرت فرمودند: با سخن گفتن است که چهره ها سفید و نورانی می شود و با سخن گفتن است که چهره ها و صورت ها سیاه می شود.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دعوت شدن به خیر یا شّر❗️
📌اینکه قلب و دل انسان، واردات شیطانیّه و واردات رحمانیّه دارد: بر گرفته شده از روایاتی است که در اینجا به بعضی از آن روایات اشاره میکنم. این روایات در کتاب اصولکافی است. در روایت اوّل که سندش هم بسیار عالی، موثّفه و صحیحه است، دارد:«عَنْ أَبِيعَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ مَا مِنْ قَلْبٍ إِلَّا وَ لَهُ أُذُنَانِ»؛ هیچ دلی نیست، مگر اینکه دو گوش دارد. «عَلَى إِحْدَاهُمَا مَلَكٌ مُرْشِدٌ»؛ بهسمت یکی از این گوشها فرشتهای قرار دارد که او را ارشاد میکند. «وَ عَلَى الْأُخْرَى شَيْطَان مُفَتِّنٌ»؛ و بهسمت دیگر، شیطان فتنهانگیزی قرار دارد که او را اغوا میکند. «هَذَا يَأْمُرُهُ وَ هَذَا يَزْجُرُهُ»؛ آن فرشته از یک طرف امر به خیر و از طرف دیگر از عمل زشت نهی میکند. «الشَّيْطَانُ يَأْمُرُهُ بِالْمَعَاصِي»؛ شیطان امر به معصیت میکند، «وَ الْمَلَكُ يَزْجُرُهُ عَنْهَا»؛ و فرشته میگوید: نکن. بعد دارد:«وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ: عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِيدٌ مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ»1️⃣.
در این روایت تحت عنوان «مَا مِنْ قَلْبٍ إِلَّا وَ لَهُ أُذُنَانِ»، به این مطلب اشاره میشود که قلب دو گیرنده دارد که امواج را دریافت میکنند. همچنین به دو فرستندۀ این امواج که یکی شیطانی و دیگری رحمانی است، اشاره کرده و به اینکه هر کدام از اینها چه میکنند نیز اشاره شده است. فرشته به خیر و دیگری به شر که گناه است دعوت می کند.
1️⃣الکافی، ج 2، ص266- بحارالأنوار، ج 60، ص205
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_گناه
📕 #گناه_شناسی
📝 جلسه چهارم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
11.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 دعوت شدن به خیر یا شّر❗️
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_گناه
📕 #گناه_شناسی
📝 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دل انسان هم گیرندههای دارد❗️
📌امامصادق(ع) فرمود:«مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ لِقَلْبِهِ أُذُنَانِ فِي جَوْفِهِ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَا الْوَسْوَاسُ الْخَنَّاسُ»؛ تعبیر در این روایت اینطور است. برای قلب مؤمن در درونش دو گوش وجود دارد که در یکی از آنها شیطان میدمد و موج میفرستد. «وَ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَا الْمَلَكُ». بعد میفرماید:«فَيُؤَيِّدُ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ بِالْمَلَكِ فَذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ»1️⃣. این معنا در روایت وجود دارد که دل انسان مصبّ دو فرستنده و دو موج است و این دل هم آن دو موج را دریافت میکند؛ چون ممکن است دو فرستنده امواجی را پخش کنند، ولی گیرندۀ من یک موج بیشتر دریافت نکند. امّا در مورد قلب انسان اینگونه نیست. دو فرستنده که یکی شیطانی است و دیگری رحمانی، هر کدام موج میفرستند و دل انسان هم با گیرندههای خود، آن دو موج را دریافت میکند. آنچه مطرح کردم، مقدّمهای برای بحث آینده است.
1️⃣الکافی، ج 2، ص267- بحارالأنوار، ج 66، ص199
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_گناه
📕 #گناه_شناسی
📝 جلسه چهارم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 دل انسان هم گیرندههای دارد❗️
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_گناه
📕 #گناه_شناسی
📝 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍سیاهی تخیّل و فکر گناه ❗️
📌امامصادق(ع) فرمود: حواریّون آمدند و اطراف حضرتعیسی(ع) جمع شدند و «فَقَالُوا لَهُ»؛ به حضرت عرض کردند: «يَا مُعَلِّمَ الْخَيْرِ»؛ ما را ارشاد کن. «فَقَالَ لَهُمْ»؛ حضرت به ایشان فرمود: «إِنَّ مُوسَى كَلِيمَ اللَّهِ(ع) أَمَرَكُمْ أَنْ لَا تُحْلِفُوا بِاللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَاذِبِينَ»؛ حضرتموسی(ع) آمد به شما گفت که قسم دروغ به خدا نخورید، ولی من امر میکنم که نه قسم دروغ بخورید و نه راست. لذا در باب قسم داریم که حتّی قسم راست خوردن هم از نظر فقهی مکروه است. بعد حضرت فرمود: آنها عرض کردند: «يَا رُوحَ اللَّهِ زِدْنَا»؛ اضافه بفرمایید. «فَقَالَ إِنَّ مُوسَى نَبِيَّ اللَّهِ أَمَرَكُمْ أَنْ لَا تَزْنُوا»؛ فرمود: حضرتموسی(ع) آمد به شما گفت: زنا نکنید، «وَ أَنَا آمُرُكُمْ»؛ ولی من امر میکنم، «أَنْ لَا تُحَدِّثُوا أَنْفُسَكُمْ بِالزِّنَا»؛ تخیّل زنا هم نکنید. میدانید حدیث نفس یعنی چه؟ در حدیث نفس، اراده هم وجود ندارد. میفرماید: فکر گناه هم نکن. این به قول ما هر دو صورت را میگیرد. حدیث نفس؛ یعنی بالا و پایین کردن. این کار را بکنم یا نکنم. توجّه کردید! من آمدم بگویم تخیّل زنا هم نکنید. «فَإِنَّ مَنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِالزِّنَا كَانَ كَمَنْ أَوْقَدَ فِي بَيْتٍ مُزَوَّقٍ»؛ کسی که از نظر درونی فکر زنا کند، مثل کسی است که در اتاقی که آن را با رنگهای زیبا آرایش کرده و زینت دادهاند، آتش روشن کند، امّا آتش نگیرد. خوب دقّت کنید! «فَأَفْسَدَ التَّزَاوِيقَ الدُّخَانُ وَ إِنْ لَمْ يَحْتَرِقِ الْبَيْتُ»1️⃣. من میخواهم از این استفاده کنم. کسی که فکر زنا میکند، مثل این است که آتش روشن کند، امّا هیزمت آتش نگرفته باشد ولی از آن دود بلند شود. این دود چهکار میکند؟ اتاق را سیاه میکند.
1️⃣الکافی، ج 5، ص542- بحارالأنوار، ج 14، ص331
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_گناه
📕 #گناه_شناسی
📝 جلسه چهارم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
11.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍سیاهی تخیّل و فکر گناه ❗️
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_گناه
📕 #گناه_شناسی
📝 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 مهیّاشدن در ماه شعبان برای ورود به ماه مبارک رمضان❗️
📌یک سفارش هم میخواستم به دوستان بکنم! روزهای آخر ماه شعبان است. نسبتبه ماه رجب و شعبان بهخصوص راجعبه استغفار در ماه شعبان روایات زیادی وارد شده است. روایت را عبدالسّلام بن صالح هروی نقل میکند. البته به ذهنم این است که روایت را محدّث قمی از اباصلت هروی نقل میکند. شاید این دو یک نفر نباشند. میگویند: «دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ عَلِی بْنِ مُوسَى الرِّضَا(ع)- فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِی یا أَبَا الصَّلْتِ- إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ»؛ بر امامهشتم(ع) وارد شدم در آخرین جمعه از ماه شعبان که چند روزی به آخر ماه مانده بود. به من فرمود: ای اباصلت! بیشتر ماه شعبان گذشت و آخرین جمعۀ این ماه است. «فَتَدَارَكْ فِیمَا بَقِی مِنْهُ تَقْصِیرَكَ فِیمَا مَضَى مِنْهُ»؛ کوتاهیهایی را که در گذشتۀ این ماه کردی، تدارک کن در آنچه از این ماه باقی مانده است. «وَ عَلَیكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا یعْنِیكَ»؛ بر تو باد به اینکه رو آوری به کارهایی که برای تو سود و فایده دارد.«وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ»1️⃣؛ زیاد دعا بخوان و استغفار کن و قرآن تلاوت کن.
1️⃣ وسائل الشیعه، ج 10، ص 301
〰〰〰〰〰
📚 #معارف_اسلامی
📕 #طاعات_و_اطاعت_الهی
📝 جلسه چهاردهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 مهیّاشدن در ماه شعبان برای ورود به ماه مبارک رمضان❗️
〰〰〰〰〰
📚 #معارف_اسلامی
📕 #طاعات_و_اطاعت_الهی
📝 جلسه چهاردهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 مهیّاشدن در ماه شعبان برای ورود به ماه مبارک رمضان❗️
📌وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِیقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ عَلَیكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ توبه کن به سوی خدا از گناهانت برای اینکه رو آورد به تو ماه رمضان در این حال که برای خدا خالص شده باشی. تعبیر به اینکه تو خالص شده باشی، چه بسا اشاره به یک معنای خاصّی باشد. طبق روایت، پیامبراکرم(ص) خطبهای خواندند که خداوند شما را دعوت کرده و شما میهمان خدا هستید: «دُعِیتُم إِلَی ضِیَافَهِ اللَّهِ». این، باید اشاره به این جمله باشد. خداوند هر کسی را سر سفرهای که در این مهمانی پهن کرده است، راه نمیدهد. مگر به هر کسی که مبتلا به هر آلودگی است، اجازۀ نشستن بر سفرۀ الهی را میدهند؟! «دُعِیتُم إِلَی ضِیَافَهِ اللَّهِ». شبههای در دعوت الهی نیست، امّا اجازه نمیدهند هر آلودهای سر این سفره که سفرۀ خداست بنشیند؛ لذا امامهشتم(ع) میفرماید: «وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ»؛ برو خودت را برای خدا پاک کن. این استغفارها در ماه شعبان و رمضان برای همین است؛ «وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّیتَهَا وَ لَا فِی قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا أَقْلَعْتَ عَنْهُ»1️⃣؛ ای اباصلت! اگر امانتی از دیگران به گردنت هست، ادا کن و نزد خودت نگه ندار. خودت را پاک کن. اگر دشمنی و کینه و حقدی نسبتبه برادر مؤمنت در دل داری، این کثافت را بیرون بینداز، زیرا از این مهمانی محروم میشوی. اگر گناهی مرتکب میشوی، از خودت جدا کن.
1️⃣وسائل الشیعه، ج 10، ص 301
〰〰〰〰〰
📚 #معارف_اسلامی
📕 #طاعات_و_اطاعت_الهی
📝 جلسه چهاردهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
11.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 مهیّاشدن در ماه شعبان برای ورود به ماه مبارک رمضان❗️
〰〰〰〰〰
📚 #معارف_اسلامی
📕 #طاعات_و_اطاعت_الهی
📝 جلسه چهاردهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir