﷽
📍 صحیفۀ حضرت زهرا (س) به دست امام زمان(عج)❗️
📌بعد امام صادق(ع) در ادامۀ روایت میفرماید: «فَيُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِيهَا وَ يُطَيِّبُ نَفْسَهَا»1️⃣؛ جبرئیل میآمد و به حضرت زهرا(س) تسلیت میگفت و او را در عزای پدرش دلداری میداد. «وَیُخبِرُها عَن أبیها وَ مَکانها»؛ و او را از پدرش و جایگاه او در قیامت با خبر میکرد؛ یعنی به حضرت گزارش میداد که آنجا چه خبر است. «وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا»؛ و به او خبر میداد از آنچه که بعد از او واقع میشود، «فِي ذُرِّيَّتِهَا» در فرزندانش واقع میشود. «وَ كَانَ عَلِيٌّ (ع)، يَكْتُبُ ذَلِك»؛ و علی بن ابیطالب(ع) را می نوشت. اینجا دیگرامامعلی(ع)، کاتب حضرت زهرا (س) است. جبراییل(ع) آمده به حضرت زهرا (س) مطالب آینده را خبر میدهد و ایشان مطالب را به امام علی(ع) میگوید و امامعلی(ع) هم کاتب ایشان است و آنها را مینویسد.
این اخباری که جبرئیل(ع) برای حضرت زهرا (س) بیان کرده و امامعلی(ع) نوشته است، مسائل زیادی بوده که بعد از امامعلی(ع) به سایر ائمه(ع) رسید و به نام صحیفۀ زهرا(س) نزد آن حضرات باقی مانده است. ما در این باب، روایت بسیاری داریم که من نمیخواهم وارد آنها شوم. ائمۀ(ع) ما از صحیفۀ زهرا(س) نقل مطلب، زیاد میکردند. ما روایات بسیاری داریم که ائمه(ع) میگفتند: در صحیفۀ مادرمان زهرا (س) چنین آمده است. اکنون هم صحیفه به دست امام زمان(عج) رسیده است. چهبسا آن حضرت هم از روی همان صحیفه، بخواهند به مسائلی عمل کنند که از مادر به ایشان رسیده است.
1️⃣ الکافی، ج1 ص461
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 صحیفۀ حضرت زهرا (س) به دست امام زمان(عج) ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دست پروردگان خداوند❗️
📌گفتم: انبیا(ع) «خداساخته» هستند و ما «خودساخته»، یک نوع تسامح در تعبیر برای توضیح مطلب بود؛ بلکه منظورم این است که آنها دست پروردگان «بلاواسطۀ» خداوند هستند و ما هم دست پروردگان خداوند هستیم؛ امّا «با واسطه»؛ منظورم همین بود؛ وإلّا همۀ ما باید آنطور که خدا میخواهد باشیم. فرق ما با آنها در این است که آنها بلاواسطه دریافت میکنند و ما با واسطه؛ البتّه یک فرق دیگری هم در بحث خلقت هست که الآن محل بحث نیست.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 دست پروردگان خداوند❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 تعبیر حضرت زهرا (س) در رابطۀ پیامبر اکرم(ص)❗️
📌حالا به همین مناسبت، چند جمله از جملات حضرت زهرا(س) را برایتان میخوانم. وقتی حضرت بعد از جریان وفات پیامبراکرم(ص) با آن جلالت و عظمتشان وارد مسجد میشوند و شروع میکنند به صحبت کردن؛ بعد از شهادت به وحدانیّت خدا، این جملات را میفرماید: «وَ أَشْهَدُ أَنَّ أَبِی مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه، إِختَارَهُ وَ انتَجَبَهُ قَبلُ أَن أَرسَلَهُ»1️⃣؛ در این عبارت خوب دقّت کنید! یعنی خدا پدر من را «برگزید». معمولاً علما «انتَجَبَهُ» را تعبیر دیگری از همان «إِختَارَهُ» میگیرند؛ درحالیکه درست نیست و این عبارت یک معنای ظریفی دارد؛ حضرت زهرا(س) خیلی زیبا میفرمایند. «إِنْتِخٰاب» به معنای انتخاب کردن است؛ امّا «إِجْتِبٰاء» به معنای جداسازی است. حالا یک مثال سادهای بزنم: فرض کنید شما بروید به یک مغازهای و بخواهید خرید کنید! نگاه میکنید و یکدفعه جنسی نظر شما را جلب میکند؛ این «انتخاب» است، امّا وقتی آن را برداشتی و بیرون آوردی، «إِجْتِبٰاء» میشود. تا آنجایی که من دیدم، این عبارت را تعبیر دیگر همان «إِختَارَهُ» گرفتهاند؛ درحالیکه این درست نیست. خیلی زیبا فرموده است: «إِختَارَهُ وَ انتَجَبَهُ»؛ یعنی اوّل انتخابش کرد و سپس جدایش نمود.
1️⃣بحارالأنوار، ج 29، ص 240
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
9.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 تعبیر حضرت زهرا (س) در رابطۀ پیامبر اکرم(ص)❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 تعبیر حضرت زهرا (س) در رابطۀ پیامبر اکرم(ص) ❗️
📌بعد در ادامه حضرت زهرا(س) میفرماید: «وَ اصْطَفَاهُ قَبْلَ أَنِ ابْتَعَثَه»؛ یعنی قبل از آنکه او را مبعوث کند، او را برگزید؛ یعنی قبل از اینکه بخواهد به او رسالت بدهد، او را ساخت و تربیت کرد. بعد هم میفرماید: «وَ سَمَّاهُ قَبْلَ أَنِ اسْتَنْجَبَه»؛ یعنی قبل از آنکه جدایش بکند، او را نامگذاری کرد که عبارت دیگر همین معنایی بود که عرض کردم. بعد میفرماید: «ابْتَعَثَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِتْمَاماً لِأَمْرِه»1️⃣؛ یعنی اصلاً او را مبعوث کرد که امر خودش را تمام کند. امر خدا چه بود که میخواست آن را تمام کند؟ خدا در این نظام آفرینش، از همان ازل به این معنا توجّه داشت که اینجا، «دارالتربیۀ الهی» باشد و به واسطۀ مبعوث کردن پیامبراکرم(ص) میخواهد به این نتیجه برسد. باید اینجا، معلّمی داشته باشد و این معلّم هم، خداساخته باشد. باید دست پروردۀ خودش را بفرستد تا انسانها را به پرواز برساند.
1️⃣بحارالأنوار، ج 29، ص 240
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 تعبیر حضرت زهرا (س) در رابطۀ پیامبر اکرم(ص) ❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خداوند ابلیس را هم امتحان کرد❗️
📌«أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یتْرَكُوا أَنْ یقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ» مردم خیال کردند. به اینکه صرفاً و زبانی گفتند که ما به خدا، مبدأ و معاد ایمان آوردیم، خدا رهایشان میکند؟ اگر بچه آمد و گفت: آقا! من فلان درس را بلدم، معلّم میگوید: احسنت! از این کلاس به آن کلاس تشریف ببرید! نخیر، این خبرها نیست. «وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ». بحث این است که خداوند ابلیس را امتحان کرد؛ چرا؟ برای اینکه مدّعی ایمان بود. در باطن کافر بود، ولی مدّعی ایمان شد.
آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مىشوند و مورد آزمايش قرار نمىگيرند؟! سورۀ مبارکۀ عنکبوت، آیۀ 2
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📘#ویژگی_های_امتحان_الهی
🏷 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir