eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 صحیفۀ حضرت زهرا (س) به دست امام زمان(عج)❗️ 📌بعد امام صادق(ع) در ادامۀ روایت می‌فرماید: «فَيُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِيهَا وَ يُطَيِّبُ نَفْسَهَا»1️⃣؛ جبرئیل می‏آمد و به حضرت زهرا(س) تسلیت می‌گفت و او را در عزای پدرش دلداری می‏داد. «وَیُخبِرُها عَن أبیها وَ مَکانها»؛ و او را از پدرش و جایگاه او در قیامت با خبر می‌کرد؛ یعنی به حضرت گزارش می‏داد که آنجا چه خبر است. «وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا‏»؛ و به او خبر می‏داد از آنچه که بعد از او واقع می‌شود، «فِي ذُرِّيَّتِهَا» در فرزندانش واقع می‏شود. «وَ كَانَ عَلِيٌّ (ع)، يَكْتُبُ ذَلِك‏»؛ و علی بن ابیطالب(ع) را می نوشت. اینجا دیگرامام‌علی(ع)، کاتب حضرت زهرا (س) است. جبراییل(ع) آمده به حضرت زهرا (س) مطالب آینده را خبر می‌دهد و ایشان مطالب را به امام علی(ع) می‌گوید و امام‌علی(ع) هم کاتب ایشان است و آن‌ها را می‏نویسد. این اخباری که جبرئیل(ع) برای حضرت زهرا (س) بیان کرده و امام‌علی(ع) نوشته است، مسائل زیادی بوده که بعد از امام‌علی(ع) به سایر ائمه(ع) رسید و به نام صحیفۀ زهرا(س) نزد آن حضرات باقی مانده است. ما در این باب، روایت بسیاری داریم که من نمی‏خواهم وارد آنها شوم. ائمۀ(ع) ما از صحیفۀ زهرا(س) نقل مطلب، زیاد می‌کردند. ما روایات بسیاری داریم که ائمه(ع) می‌گفتند: در صحیفۀ مادرمان زهرا (س) چنین آمده است. اکنون هم صحیفه به دست امام زمان(عج) رسیده است. چه‌بسا آن حضرت هم از روی همان صحیفه، بخواهند به مسائلی عمل کنند که از مادر به ایشان رسیده است. 1️⃣ الکافی، ج1 ص461 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 صحیفۀ حضرت زهرا (س) به دست امام زمان(عج) ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دست پروردگان خداوند❗️ 📌گفتم: انبیا(ع) «خداساخته» هستند و ما «خودساخته»، یک نوع تسامح در تعبیر برای توضیح مطلب بود؛ بلکه منظورم این است که آن‏ها دست‏ پر‏وردگان «بلاواسطۀ» خداوند هستند و ما هم دست پروردگان خداوند هستیم؛ امّا «با واسطه»؛ منظورم همین بود؛ وإلّا همۀ ما باید آن‏طور که خدا می‏خواهد باشیم. فرق ما با آن‏ها در این است که آن‏ها بلاواسطه دریافت می‏کنند و ما با واسطه؛ البتّه یک فرق دیگری هم در بحث خلقت هست که الآن محل بحث نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تعبیر حضرت زهرا (س) در رابطۀ پیامبر اکرم(ص)❗️ 📌حالا به همین مناسبت، چند جمله از جملات حضرت ‏زهرا(س) را برایتان می‏خوانم. وقتی حضرت بعد از جریان وفات پیامبراکرم(ص) با آن جلالت و عظمتشان وارد مسجد می‏شوند و شروع می‏کنند به صحبت کردن؛ بعد از شهادت به وحدانیّت خدا، این جملات را می‏فرماید: «وَ أَشْهَدُ أَنَّ أَبِی مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه، إِختَارَهُ وَ انتَجَبَهُ قَبلُ أَن أَرسَلَهُ»1️⃣؛ در این عبارت خوب دقّت کنید! یعنی خدا پدر من را «برگزید». معمولاً علما «انتَجَبَهُ» را تعبیر دیگری از همان «إِختَارَهُ» می‏گیرند؛ درحالی‏که درست نیست و این عبارت یک معنای ظریفی دارد؛ حضرت ‏زهرا(س) خیلی زیبا می‏فرمایند. «إِنْتِخٰاب» به‏ معنای انتخاب کردن است؛ امّا «إِجْتِبٰاء» به ‏معنای جداسازی است. حالا یک مثال ساده‏ای بزنم: فرض کنید شما بروید به یک مغازه‏ای و بخواهید خرید کنید! نگاه می‏کنید و یک‏دفعه جنسی نظر شما را جلب می‏کند؛ این «انتخاب» است، امّا وقتی آن را برداشتی و بیرون آوردی، «إِجْتِبٰاء» می‏شود. تا آنجایی که من دیدم، این عبارت را تعبیر دیگر همان «إِختَارَهُ» گرفته‏اند؛ درحالی‏که این درست نیست. خیلی زیبا فرموده است: «إِختَارَهُ وَ انتَجَبَهُ»؛ یعنی اوّل انتخابش کرد و سپس جدایش نمود. 1️⃣بحارالأنوار، ج 29، ص 240 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تعبیر حضرت زهرا (س) در رابطۀ پیامبر اکرم(ص) ❗️ 📌بعد در ادامه حضرت‏ زهرا(س) می‏فرماید: «وَ اصْطَفَاهُ قَبْلَ أَنِ ابْتَعَثَه»؛ یعنی قبل از آنکه او را مبعوث کند، او را برگزید؛ یعنی قبل از اینکه بخواهد به او رسالت بدهد، او را ساخت و تربیت کرد. بعد هم می‏فرماید: «وَ سَمَّاهُ قَبْلَ أَنِ اسْتَنْجَبَه»؛ یعنی قبل از آنکه جدایش بکند، او را نام‏گذاری کرد که عبارت دیگر همین معنایی بود که عرض کردم. بعد می‏فرماید: «ابْتَعَثَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِتْمَاماً لِأَمْرِه»1️⃣؛ یعنی اصلاً او را مبعوث کرد که امر خودش را تمام کند. امر خدا چه بود که می‏خواست آن را تمام کند؟ خدا در این نظام آفرینش، از همان ازل به این معنا توجّه داشت که اینجا، «دارالتربیۀ الهی» باشد و به‏ واسطۀ مبعوث کردن پیامبراکرم(ص) می‏خواهد به این نتیجه برسد. باید اینجا، معلّمی داشته باشد و این معلّم هم، خداساخته باشد. باید دست ‏پروردۀ خودش را بفرستد تا انسان‏ها را به پرواز برساند. 1️⃣بحارالأنوار، ج 29، ص 240 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خداوند ابلیس را هم امتحان کرد❗️ 📌«أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یتْرَكُوا أَنْ یقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ» مردم خیال کردند. به اینکه صرفاً و زبانی گفتند که ما به خدا، مبدأ و معاد ایمان آوردیم، خدا رهایشان می‏کند؟ اگر بچه آمد و گفت: آقا! من فلان درس را بلدم، معلّم می‏گوید: احسنت! از این کلاس به آن کلاس تشریف ببرید! نخیر، این خبرها نیست. «وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ». بحث این است که خداوند ابلیس را امتحان کرد؛ چرا؟ برای اینکه مدّعی ایمان بود. در باطن کافر بود، ولی مدّعی ایمان شد. آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مى‏شوند و مورد آزمايش قرار نمى‏گيرند؟! سورۀ مبارکۀ عنکبوت، آیۀ 2 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📘 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir