eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 دست پروردگان خداوند❗️ 📌گفتم: انبیا(ع) «خداساخته» هستند و ما «خودساخته»، یک نوع تسامح در تعبیر برای توضیح مطلب بود؛ بلکه منظورم این است که آن‏ها دست‏ پر‏وردگان «بلاواسطۀ» خداوند هستند و ما هم دست پروردگان خداوند هستیم؛ امّا «با واسطه»؛ منظورم همین بود؛ وإلّا همۀ ما باید آن‏طور که خدا می‏خواهد باشیم. فرق ما با آن‏ها در این است که آن‏ها بلاواسطه دریافت می‏کنند و ما با واسطه؛ البتّه یک فرق دیگری هم در بحث خلقت هست که الآن محل بحث نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تعبیر حضرت زهرا (س) در رابطۀ پیامبر اکرم(ص)❗️ 📌حالا به همین مناسبت، چند جمله از جملات حضرت ‏زهرا(س) را برایتان می‏خوانم. وقتی حضرت بعد از جریان وفات پیامبراکرم(ص) با آن جلالت و عظمتشان وارد مسجد می‏شوند و شروع می‏کنند به صحبت کردن؛ بعد از شهادت به وحدانیّت خدا، این جملات را می‏فرماید: «وَ أَشْهَدُ أَنَّ أَبِی مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه، إِختَارَهُ وَ انتَجَبَهُ قَبلُ أَن أَرسَلَهُ»1️⃣؛ در این عبارت خوب دقّت کنید! یعنی خدا پدر من را «برگزید». معمولاً علما «انتَجَبَهُ» را تعبیر دیگری از همان «إِختَارَهُ» می‏گیرند؛ درحالی‏که درست نیست و این عبارت یک معنای ظریفی دارد؛ حضرت ‏زهرا(س) خیلی زیبا می‏فرمایند. «إِنْتِخٰاب» به‏ معنای انتخاب کردن است؛ امّا «إِجْتِبٰاء» به ‏معنای جداسازی است. حالا یک مثال ساده‏ای بزنم: فرض کنید شما بروید به یک مغازه‏ای و بخواهید خرید کنید! نگاه می‏کنید و یک‏دفعه جنسی نظر شما را جلب می‏کند؛ این «انتخاب» است، امّا وقتی آن را برداشتی و بیرون آوردی، «إِجْتِبٰاء» می‏شود. تا آنجایی که من دیدم، این عبارت را تعبیر دیگر همان «إِختَارَهُ» گرفته‏اند؛ درحالی‏که این درست نیست. خیلی زیبا فرموده است: «إِختَارَهُ وَ انتَجَبَهُ»؛ یعنی اوّل انتخابش کرد و سپس جدایش نمود. 1️⃣بحارالأنوار، ج 29، ص 240 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تعبیر حضرت زهرا (س) در رابطۀ پیامبر اکرم(ص) ❗️ 📌بعد در ادامه حضرت‏ زهرا(س) می‏فرماید: «وَ اصْطَفَاهُ قَبْلَ أَنِ ابْتَعَثَه»؛ یعنی قبل از آنکه او را مبعوث کند، او را برگزید؛ یعنی قبل از اینکه بخواهد به او رسالت بدهد، او را ساخت و تربیت کرد. بعد هم می‏فرماید: «وَ سَمَّاهُ قَبْلَ أَنِ اسْتَنْجَبَه»؛ یعنی قبل از آنکه جدایش بکند، او را نام‏گذاری کرد که عبارت دیگر همین معنایی بود که عرض کردم. بعد می‏فرماید: «ابْتَعَثَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِتْمَاماً لِأَمْرِه»1️⃣؛ یعنی اصلاً او را مبعوث کرد که امر خودش را تمام کند. امر خدا چه بود که می‏خواست آن را تمام کند؟ خدا در این نظام آفرینش، از همان ازل به این معنا توجّه داشت که اینجا، «دارالتربیۀ الهی» باشد و به‏ واسطۀ مبعوث کردن پیامبراکرم(ص) می‏خواهد به این نتیجه برسد. باید اینجا، معلّمی داشته باشد و این معلّم هم، خداساخته باشد. باید دست ‏پروردۀ خودش را بفرستد تا انسان‏ها را به پرواز برساند. 1️⃣بحارالأنوار، ج 29، ص 240 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خداوند ابلیس را هم امتحان کرد❗️ 📌«أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یتْرَكُوا أَنْ یقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ» مردم خیال کردند. به اینکه صرفاً و زبانی گفتند که ما به خدا، مبدأ و معاد ایمان آوردیم، خدا رهایشان می‏کند؟ اگر بچه آمد و گفت: آقا! من فلان درس را بلدم، معلّم می‏گوید: احسنت! از این کلاس به آن کلاس تشریف ببرید! نخیر، این خبرها نیست. «وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ». بحث این است که خداوند ابلیس را امتحان کرد؛ چرا؟ برای اینکه مدّعی ایمان بود. در باطن کافر بود، ولی مدّعی ایمان شد. آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مى‏شوند و مورد آزمايش قرار نمى‏گيرند؟! سورۀ مبارکۀ عنکبوت، آیۀ 2 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📘 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مؤمن امتحان می شود و ممتحن هم خداست❗️ 📌 روایت از امام‏ علی(ع) است: «قَدْ لَعَمْرِي»؛ به تحقیق! به جان علی(ع)! به جان خودم! « يَهْلِكُ فِي لَهَبِ الْفِتْنَةِ الْمُؤْمِنُ »؛ مؤمن است که در زبانۀ آتش امتحان قرار می‏گیرد. اوست که می‏سوزد. «وَ یَسْلَمُ فِیهَا غَیرُ الْمُسْلِمِ»؛ غیر مسلمان، سلامت است. کسی که درس نخوانده، دلواپسی ندارد؛ چرا دلش پرپر بزند؟ او که مدّعی نیست. آن کس که مدّعی پیوند و دوستی با خداست مدّ نظر است. اینجا عمده این است که سر و کار انسان با کیست؟ با خود ممتحن است. فضیلت هم از ناحیۀ اوست. استاد، خودش ممتحن است. نسبت‏به او می‏گوییم تو را دوست دارم و هر چه دارم از تو یاد گرفتم. حالا راست می‏گویی یا نه؟ لذا در باب امتحان مسئلۀ مؤمن است. غررالحکم و دررالکلام، ص493 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📘 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir