eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 خداوند ابلیس را هم امتحان کرد❗️ 📌«أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یتْرَكُوا أَنْ یقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ» مردم خیال کردند. به اینکه صرفاً و زبانی گفتند که ما به خدا، مبدأ و معاد ایمان آوردیم، خدا رهایشان می‏کند؟ اگر بچه آمد و گفت: آقا! من فلان درس را بلدم، معلّم می‏گوید: احسنت! از این کلاس به آن کلاس تشریف ببرید! نخیر، این خبرها نیست. «وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ». بحث این است که خداوند ابلیس را امتحان کرد؛ چرا؟ برای اینکه مدّعی ایمان بود. در باطن کافر بود، ولی مدّعی ایمان شد. آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مى‏شوند و مورد آزمايش قرار نمى‏گيرند؟! سورۀ مبارکۀ عنکبوت، آیۀ 2 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📘 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مؤمن امتحان می شود و ممتحن هم خداست❗️ 📌 روایت از امام‏ علی(ع) است: «قَدْ لَعَمْرِي»؛ به تحقیق! به جان علی(ع)! به جان خودم! « يَهْلِكُ فِي لَهَبِ الْفِتْنَةِ الْمُؤْمِنُ »؛ مؤمن است که در زبانۀ آتش امتحان قرار می‏گیرد. اوست که می‏سوزد. «وَ یَسْلَمُ فِیهَا غَیرُ الْمُسْلِمِ»؛ غیر مسلمان، سلامت است. کسی که درس نخوانده، دلواپسی ندارد؛ چرا دلش پرپر بزند؟ او که مدّعی نیست. آن کس که مدّعی پیوند و دوستی با خداست مدّ نظر است. اینجا عمده این است که سر و کار انسان با کیست؟ با خود ممتحن است. فضیلت هم از ناحیۀ اوست. استاد، خودش ممتحن است. نسبت‏به او می‏گوییم تو را دوست دارم و هر چه دارم از تو یاد گرفتم. حالا راست می‏گویی یا نه؟ لذا در باب امتحان مسئلۀ مؤمن است. غررالحکم و دررالکلام، ص493 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📘 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پناه بردن به رب؟❗️ 📌قلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ مَلِكِ النَّاسِ إِلَهِ النَّاسِ چرا اين‌ها را تَقطيع كرده است؟ جدا‌ جدا كرده و عَطف نكرده است؟ نگفت: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» و «مَلِكِ النَّاسِ» و «إِلَهِ النَّاس »وصل نكردن براي اين جهت است. مي‌خواهد به منِ بشر برساند كه هر كدام از اين اسما سبب مستقلّي هستند جداگانه براي دفع شَر از بشر. اينطور نيست كه مجموع اين اسما و اين صفات، اين‌ها يك سبب باشند و روي هم رفته يك كار از اين‌ها ساخته شود، بلكه هر كدام از اين‌ها جدا‌جدا يك سبب مُستقل براي دفع شَر از تويِ انسان است. چطور؟ اشاره به اين است اي انسان تو در اين عالم كه هستي، شُروري كه متوجّه تو مي‌شود، ناراحتي‌ها آلامي كه پيدا مي‌كني اين‌ها از سه ناحيه است. براي اينكه شما انسان‌ها برخورد مي‌كنيد به ناراحتي‌ها و شُروري، براي نجات از آن شُرور شما پناه ببريد به ربّتان، رَبّ حقيقي شما عبارت از «الله» است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السّلامُ قالَ: « مَنْ‏ عَقَلَ‏ تَيَقَّظَ مِنْ‏ غَفْلَتِهِ‏ وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِه‏ِ» ترجمه: کسی که عاقل باشد و خوب و درست فکر کند، از خواب غفلت بیدار می شود؛ و خودش را برای سفر آخرت آماده می‌کند و خانۀ اقامت جاودانۀ خویش را آباد می‌کند. شرح: «مَنْ‏ عَقَلَ‏ تَيَقَّظَ مِنْ‏ غَفْلَتِهِ» اوبیدار می شود از خواب غفلتش«وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ» آماده می شود برای کوچ کردنش و سفرش. « وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِهِ» آباد می‌کند خانه ای را که در آن می‌خواهد، جایگزین شود. اشاره به این معناست: که انسان در این، دار دنیا اگر آدم فهمیده باشد و آن روندی را که می بیند، نسبت به همۀ انسان‌ها که این ها، وجدانی است و قابل انکار هم نیست، یک همچنین شخصی هیچ‌گاه، کاری نمی‌کند که خواب غفلتش سنگین شود، عکس عمل می‌کند .یک جوری عمل می‌کند که از خواب غفلت بیدار شود. آدم فهمیده، به تعبیر دیگر، آدم فهمیده دنبال هوشیاری و بیداری است، نه دنبال غفلت و نعوذبالله، از آن طرف، سکر و مستی. چکار می‌کند؟ یعنی در دنیا، کاری نمی‌کند که تعلّقاتش به دنیا زیاد بشود؛ به‌جوری که مرگ را فراموش کند و نشئۀ بعد از مرگ، آن هم به فراموشی سپرده شود. غفلت از آنهاست دیگر. آدم فهمیده، یک همچنین کاری نمی‌کند، عکس عمل می‌کند. خودش را بیدار می‌کند، هوشیار می‌کند و او این که، تو باید بروی. « وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ» خودش را آمادۀ این سفر و این کوچ کردن از این نشئۀ دنیا به نشئۀ دیگر می‌کند. هر سفری توشه‌ای دارد. هرسفری! این دنبال تهیّۀ آذوقه و توشۀ این سفر باشد، او را مهیّا می‌کند. نه بار سفر را گران می‌کند، نه دست خالی از توشۀ سفر، هیچ کدام، چون دو تا چیز است. چون وقتی یکی می‌خواهد، جایی برود، هیچ وقت نمی آید سنگ و کلوخ بیابان را بردارد، بریزد مثلاً فرض کنید، در یک کیسه‌ای که بیندازد روی پشتش، خب بابا! نمی‌توانی بروی بیچاره! شد؟! چه‌جوری می‌خواهی این‌ها، همه را با خودت ببری؟ شد؟! بار گران معصیت را به دوش نمی‌کشد و این سفر را بر خودش سخت نمی‌کند؛ از آن طرف، آن چیزهایی را که مفید است در این سفر که می گوییم توشه راه است، آن‌ها را با خودش می برد؛ که آن ها سفر را آسان می‌کند. فهمیدی که چه می‌خواهم بگویم؟! آدم یک سفر می‌خواهد برود، یک وسیله می‌گیرد که هر جور باشد هم زودتر، هم تندتر و هم راحت تر چی؟! حرکت بکند، از آن طرف هم چیه؟ سنگین هم نکند که بماند وسطش. این«وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ» هر دو تایش را می‌گیرد. « وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِهِ» کسی که معتقد به مبدأ و معاد است، او آباد می‌کند خانۀ جاودانه‌اش را که می‌خواهد برود، همیشه آن جا باشد. فهمیدی؟! آن را آباد می‌کند، نه این که آن را ویران کند، مال آن خانه‌ای را که چی؟ می‌گذارد و می رود، آباد بکند. که به دردش بعداً نمی‌خورد. «مَنْ‏ عَقَلَ‏» آدم عاقل، فهمیده، شد؟! از خواب، خودش را بیدار می‌کند، خواب غفلت، آماده می‌شود برای کوچ کردن و سفر از این نشئه، به نشئۀ دیگر و آن خانۀ جاودانۀ خودش را آباد می‌کند. که می‌خواهد برود آن جا و همیشه جایگزین بشود و بماند. 1️⃣غرر الحکم و درر الکلم، صفحۀ 647 مَنْ‏ عَقَلَ‏ تَيَقَّظَ مِنْ‏ غَفْلَتِهِ‏ وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِه‏ِ 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پناه بردن از شرّ حکومتی❗️ 📌«مَلِكِ النَّاسِ» كه مسأله مَلكيّت باشد يعني حكومت باشد. انسان در زندگي مادّي‌اش اينطور نيست كه همه آلام او خلاصه بشود در مسأله رنج‌هاي پرورشي مادّي‌اش. گاهي رنج مي‌برد از قدرت‌هاي حكومتي. چون رنج مي‌برد از آن قدرت‌ها که شُروري هستند آنها. مي‌گويد به اينكه اگر شَرّي تو از ناحيه قدرت حكومتي به سمت تو آمد تو پناه ببر به «مَلِكِ النَّاسِ» يعني آن قدرت برتر حكومتي نسبت به جميع انسان‌ها «الله». 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پناه بردن از مسئلۀ شرک❗️ 📌باز ناراحتي و آلام انسان خلاصه نمي‌شود در مسألۀ ماديّت يا مسأله حكومتي، بلكه ناراحتي‌هايي به سمت او مي‌آيد كه اين ها از نظر دروني او را آزار مي‌كند، ناراحت مي‌كند او را كه كه عبارت است از: مسأله‌هاي شِركي در اعمال خودش. در اين زمينه كه اين هم شرّ و ناراحتي است. براي تو انسان كه پيدا مي‌شود تو پناه ببر به معبود واقعي كه خداوند است «مَلِكِ النَّاسِ»، معبود واقعي مردم و انسان‌ها. اين را كه تقطيع كرده است چون شُرور ما مختلف؛ چون شرور ما مختلف است از آن طرف هم خداوند اسما‌ئش هر كدام سبب مستقلّي است براي دفع و نجات انسان‌ها از اين شرور، لذا اين‌ها را به هم وصل نكرده است، جدا‌ جدا ذكر مي‌كند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir