eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.1هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السّلامُ قالَ: « مَنْ‏ عَقَلَ‏ تَيَقَّظَ مِنْ‏ غَفْلَتِهِ‏ وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِه‏ِ» ترجمه: کسی که عاقل باشد و خوب و درست فکر کند، از خواب غفلت بیدار می شود؛ و خودش را برای سفر آخرت آماده می‌کند و خانۀ اقامت جاودانۀ خویش را آباد می‌کند. شرح: «مَنْ‏ عَقَلَ‏ تَيَقَّظَ مِنْ‏ غَفْلَتِهِ» اوبیدار می شود از خواب غفلتش«وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ» آماده می شود برای کوچ کردنش و سفرش. « وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِهِ» آباد می‌کند خانه ای را که در آن می‌خواهد، جایگزین شود. اشاره به این معناست: که انسان در این، دار دنیا اگر آدم فهمیده باشد و آن روندی را که می بیند، نسبت به همۀ انسان‌ها که این ها، وجدانی است و قابل انکار هم نیست، یک همچنین شخصی هیچ‌گاه، کاری نمی‌کند که خواب غفلتش سنگین شود، عکس عمل می‌کند .یک جوری عمل می‌کند که از خواب غفلت بیدار شود. آدم فهمیده، به تعبیر دیگر، آدم فهمیده دنبال هوشیاری و بیداری است، نه دنبال غفلت و نعوذبالله، از آن طرف، سکر و مستی. چکار می‌کند؟ یعنی در دنیا، کاری نمی‌کند که تعلّقاتش به دنیا زیاد بشود؛ به‌جوری که مرگ را فراموش کند و نشئۀ بعد از مرگ، آن هم به فراموشی سپرده شود. غفلت از آنهاست دیگر. آدم فهمیده، یک همچنین کاری نمی‌کند، عکس عمل می‌کند. خودش را بیدار می‌کند، هوشیار می‌کند و او این که، تو باید بروی. « وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ» خودش را آمادۀ این سفر و این کوچ کردن از این نشئۀ دنیا به نشئۀ دیگر می‌کند. هر سفری توشه‌ای دارد. هرسفری! این دنبال تهیّۀ آذوقه و توشۀ این سفر باشد، او را مهیّا می‌کند. نه بار سفر را گران می‌کند، نه دست خالی از توشۀ سفر، هیچ کدام، چون دو تا چیز است. چون وقتی یکی می‌خواهد، جایی برود، هیچ وقت نمی آید سنگ و کلوخ بیابان را بردارد، بریزد مثلاً فرض کنید، در یک کیسه‌ای که بیندازد روی پشتش، خب بابا! نمی‌توانی بروی بیچاره! شد؟! چه‌جوری می‌خواهی این‌ها، همه را با خودت ببری؟ شد؟! بار گران معصیت را به دوش نمی‌کشد و این سفر را بر خودش سخت نمی‌کند؛ از آن طرف، آن چیزهایی را که مفید است در این سفر که می گوییم توشه راه است، آن‌ها را با خودش می برد؛ که آن ها سفر را آسان می‌کند. فهمیدی که چه می‌خواهم بگویم؟! آدم یک سفر می‌خواهد برود، یک وسیله می‌گیرد که هر جور باشد هم زودتر، هم تندتر و هم راحت تر چی؟! حرکت بکند، از آن طرف هم چیه؟ سنگین هم نکند که بماند وسطش. این«وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ» هر دو تایش را می‌گیرد. « وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِهِ» کسی که معتقد به مبدأ و معاد است، او آباد می‌کند خانۀ جاودانه‌اش را که می‌خواهد برود، همیشه آن جا باشد. فهمیدی؟! آن را آباد می‌کند، نه این که آن را ویران کند، مال آن خانه‌ای را که چی؟ می‌گذارد و می رود، آباد بکند. که به دردش بعداً نمی‌خورد. «مَنْ‏ عَقَلَ‏» آدم عاقل، فهمیده، شد؟! از خواب، خودش را بیدار می‌کند، خواب غفلت، آماده می‌شود برای کوچ کردن و سفر از این نشئه، به نشئۀ دیگر و آن خانۀ جاودانۀ خودش را آباد می‌کند. که می‌خواهد برود آن جا و همیشه جایگزین بشود و بماند. 1️⃣غرر الحکم و درر الکلم، صفحۀ 647 مَنْ‏ عَقَلَ‏ تَيَقَّظَ مِنْ‏ غَفْلَتِهِ‏ وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِه‏ِ 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پناه بردن از شرّ حکومتی❗️ 📌«مَلِكِ النَّاسِ» كه مسأله مَلكيّت باشد يعني حكومت باشد. انسان در زندگي مادّي‌اش اينطور نيست كه همه آلام او خلاصه بشود در مسأله رنج‌هاي پرورشي مادّي‌اش. گاهي رنج مي‌برد از قدرت‌هاي حكومتي. چون رنج مي‌برد از آن قدرت‌ها که شُروري هستند آنها. مي‌گويد به اينكه اگر شَرّي تو از ناحيه قدرت حكومتي به سمت تو آمد تو پناه ببر به «مَلِكِ النَّاسِ» يعني آن قدرت برتر حكومتي نسبت به جميع انسان‌ها «الله». 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پناه بردن از مسئلۀ شرک❗️ 📌باز ناراحتي و آلام انسان خلاصه نمي‌شود در مسألۀ ماديّت يا مسأله حكومتي، بلكه ناراحتي‌هايي به سمت او مي‌آيد كه اين ها از نظر دروني او را آزار مي‌كند، ناراحت مي‌كند او را كه كه عبارت است از: مسأله‌هاي شِركي در اعمال خودش. در اين زمينه كه اين هم شرّ و ناراحتي است. براي تو انسان كه پيدا مي‌شود تو پناه ببر به معبود واقعي كه خداوند است «مَلِكِ النَّاسِ»، معبود واقعي مردم و انسان‌ها. اين را كه تقطيع كرده است چون شُرور ما مختلف؛ چون شرور ما مختلف است از آن طرف هم خداوند اسما‌ئش هر كدام سبب مستقلّي است براي دفع و نجات انسان‌ها از اين شرور، لذا اين‌ها را به هم وصل نكرده است، جدا‌ جدا ذكر مي‌كند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پناه بردن انسان از جنب‌های مختلف❗️ 📌ممكن است يك انساني در چنگال ماديّت گرفتار باشد از نظر پرورشي مادّي‌اش، او بايد به «رَبِّ النَّاسِ» پناه ببرد. ممكن است يك انساني از نظر مادّي و پرورشي زندگي دنيايي و مادّي‌اش در رفاه باشد، ناراحتي از آن ناحيه نداشته باشد ولي از ناحيه حكومتي در رنج باشد، او بايد پناه ببرد به «ملك الناس». ممكن است يك انساني هيچ كدام اين ناراحتي‌ها را نداشته باشد ولي از نظر پرستشي كه جنبه دروني اوست ناراحتي داشته باشد، او بايد پناه ببرد و پيوند بزند به «إِلَهِ النَّاسِ»، لذا اينها را جدا ‌جدا ذكر كرده است « قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ مَلِكِ النَّاسِ إِلَهِ النَّاسِ». 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 گناه چیست؟❗️ 📌نکتۀ اوّل این‌که، گناه همیشه در باب تکالیف مطرح است؛ یعنی در اصطلاح متشرّعه، به تخلّفِ از تکلیف، گناه می‏گویند که بعد، این را توضیح خواهم داد. شما در آیات و روایات لغت‏های مختلفی را می‏بینید که در باب گناه استعمال می‏شود. لغاتی از قبیل اثم، ذنب، سیّئه، خطیئه، عصیان، معصیت و امثال این‏ها . بحث ما در اینجا راجع ‏به تکالیفی است که در دار دنیا متوجّه انسان می‏شود؛ به ‏تعبیر دیگر، این‌که گفته می‏شود «دار تکلیف»، منظور دار دنیاست. ما نسبت ‏به قبل از دار دنیا بحثی نداریم. من این را مطرح‌می‌کنم برای این‌که از یک‏ سنخ مطالبی که ممکن است در ذهن بیاید، پیشگیری کرده باشیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📘 🏷 جلسه دوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تکالیف چیست؟❗️ 📌نکتۀ دوّم این‌که، مراد ما از تکلیف، تکالیف منتسب به خداوند است؛ تکالیفی که از ناحیۀ خداست. حال دیگر فرقی نمی‏کند که به‏وسیلۀ وحی مدوّن به‏دست ما رسیده باشد یا وحی غیر مدوّن. احکامی که در قرآن بیان شده، حکم الله است. به این‏ سنخ از وحی، وحی مدوّن گفته می‏شود؛ یعنی کلامی که الفاظش از ناحیۀ حق تعالی صادر شده است. سنخ دیگری از وحی نیز وجود دارد که وحی است، امّا نه با الفاظی که از ناحیۀ حقّ صادر شده باشد. وحی غیر مدوّن، احکامی است که به قلب مقدّس پیغمبراکرم(ص) الهام شده و حضرت هم آن را بیان فرموده است، امّا نه با الفاظی که از حق صادر شده باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📘 🏷 جلسه دوم @mojtabatehrani_ir