2.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 همیشه در محضر خدا❗️
📌این بشر نباید طوری باشد که یک شرایط اضطراری پیدا کند تا درک کند آهنگ خدا دارد. باید این را بداند در تمام احوالاتش خودا با اوست و او آهنگ خدا دارد، در تمام احوالش. بالاتر عرض کنم، این بشر نباید از نظر ظاهر خدا را جدا بداند از نظر احاطه اش بر او. باید داد بکشم خدا تا بشنود، نیست اینچنین. همیشه خودش را در محضر خدا بداند، همیشه. این خدا خدا کردن های ما، که ما خودمان را خداشناس می دانیم، چه بسا اگر دقیق در آن بشویم، می بینیم خیلی از مواردش هست برخلاف آنچه که باید باشد هست. یعنی یک بُعدی ما می بینیم بین خودمان و خدا، و حال اینکه این نیست. در تمام حالات حاضر است، ناظر است، آگاه است، احاطه دارد. گفت: بیدلی در همه احوال خدا با او چون نمی دیدش از دور خدایا می کرد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
محضر مبارک مرجع والاگوهر عالم تشیع حضرت آیت الله العظمی سیستانیدامتبرکاته
با کمال تأسّف و تألّم ارتحال مرحومه مغفوره علویه، متعلّقه مکرّمه را محضر مستطاب جنابعالی و بیت معظّمله تسلیت و تعزیت گفته، ضمن آرزوی غفران و رحمت الهی برای ایشان، طول عمر با عزّت، سلامت و عافیت و مزید توفیقات آن مرجع عظیمالشّأن را از خداوند منّان مسئلت داریم.
حسین تهرانی
https://mojtabatehrani.com/%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85-%d8%aa%d8%b3%d9%84%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%db%8c/
2.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 هرچه به او نزدیک تر، نیازمندی ام کمتر❗️
📌اگر درست دقّت کنید در این«الله الصّمد» به من و توی بشر می خواهد بفهماند، ای بشر شخصیّت تو، اگر بخواهد ظاهر بشود، در موقعی ظاهر می شود که فقط آهنگ خدا داشته باشی. خودت را نباز در مقابل موجودات دیگر، تمام این ها محتاج اند، تمام این ها نیازمندند. این طور نیست که من خیال کنم که این موجود از نظر مادّی نسبت به من بی نیاز است پس من نیازمند او هستم، ، نه. بیا فکرت را بالاتر، یک نظر دیگر کن نسبت به خود او. ببینم آیا خود او نیازمند نیست؟ سراپایش نیاز است. هر دو فقیریم. هر دو دست خالی هستیم. ثروت به معنای واقعی یعنی غنا، عبارت از غنای وجودی است، هر دوی ما نیازمندیم. چرا خودم را ببازم؟ چرا شخصیّت انسانی ام را از دست بدهم؟ من هرچه نزدیک تر باشد روحم از نظر معنوی به مبدأ بی نیازی، من نیازمندی ام کمتر است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
2.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 موحّدین واقعی، بی نیاز از مخلوقین❗️
📌نگاه کنید به موحّدین واقعی این هایی که خدا را صمد می دانستند، غیر پیغمبرها بگذار کنار، غیر معصومین بگذار آن ها را کنار، مثل من و شما، این هایی که کار کردند، این هایی که درک کردند. این ها وقتی در مقابل این مظاهر مادّی قرار می گرفتند، در مقابل همین امور واهی که ما معتقدیم شخصیّت می دهد به انسان، قرار می گرفتند، هیچ گاه در نظر این ها جلوه ای نداشت، هیچ. شما نگاه کنید چه اصحاب انبیاء، چه ائمه ما، چه اصحاب پیغمبر ما، این هایی که ساخته بودند وجود خودشان را، درک کرده بودند اصلا در مقابل این مظاهر مادّی این ها، خم به ابرویشان نمی آوردند. ابوذر در مقابل عثمان قرار می گیرد، باشد. طلاها را بیاورند با تبر بشکنند، بشکنند. مسخره است. من اینجا خودم را ببازم؟
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
2.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خودسازی واقعی، مقصد تنها خداست❗️
📌تو اگر بخواهی واقعآً از نظر شخصیّتی، یک تسلّط واقعی بر این عالم مادّه و طبیعت داشته باشی، خودت را بساز. خودت طلاساز شو. نه دنبال طلا بگرد ای بیچاره. یک همچنین حالتی داشته باش. کجا هستی؟ تو گل سر سبد موجودات هستی. اگر سیر بکنی تو در این مادّه تصرف می کنی. تازه اگر به آنجا رسیدی تازه می فهمی پوچ است. دنبال این و آن نرو. خدا در نهاد تو قرار داده است نیرویی را، قدرتی را، قوّه ای را که اگر او را به فعلیّت برسانی، بالاتر از این ها است. سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد/آنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا می کرد. دنبال چه کسی می روی؟ یک صفحه دلی به تو داده است که می توانی جهان یاب باشی. یعنی این جهان با عظمت را در خودت بیابی. روح را آن قدر وسیع کنی که احاطه بر تمام این جهان پیدا کنی، ماسوی الله. و آن هم در زمینه ای است که بدانی منحصراً مقصد خدا است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَن عَلیِّ عَلَیهِ السَّلام قَال:
«صِفَتَانِ لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ اَلْأَعْمَالَ إِلاَّ بِهِما اَلتُّقَى وَ اَلْإِخْلاَصُ » 1
ترجمه: دو خصلت است که خداوند سبحان اعمال نیک را نمی پذیرد مگر به آن دو خصلت: تقوا(پرهیز از گناه) و اخلاص
(فقط برای خدا کار انجام دادن)
شرح: یک عبارتی است؛ ما معمولا بین خودمان متدوال است. به قول ما؛ نسبت اعمالی که فرض کنید؛ دیگری اعمال خیر انجام داده، اعمال حسنه ای انجام داده، صالحی انجام داده است. بر می گردیم، می گوییم: تَقَبَل الله، یا می گوییم: تَقَبَل الله اعمالکم، امروز می خواهم تقبل الله اعمالکم بهتان بگویم. یا فارسیش می کنیم؛ خدا قبول کند. هم فارسیش را می گوییم هم عربیش را، تَقَبَل الله اعمالکم.حالا تَقَبَل الله اعمالکم؛ حالا تو گفتی، خدا هم قبول کرد؟ چون روایت را که می خوانم از امیرالمؤمنین می خوانم. یک روایت دیگر هم می خوانم. خدمتتان عرض شود که، البته ما دعا می کنیم نه این که نکنیم. از خدا هم می خواهیم که قبول کند. اما این جور نیستش به اینکه عامل عمل، توجه می کنید؟ هر کس به هر نحو که باشد، عمل خیرش مورد قبول قرار بگیرد، مهم این است یک روایتی است از امیرالمؤمنین عَلَیهِ السَّلام است، آن جا من بخشی را می خوانم. اتفاقا عامه هم این را نقل می کنند: «کونواُ بِقَبولِ العَمل ِاَشَّدُ اِهتِماماً مِنکُم بِالعَمَل»3 امیرالمؤمنین می فرماید: که شماها کوششتان در این که عملتان قبول بشود، بیشتر باشد تا نسبت به خود عمل. «کونُوا بِقَبولِ العَمل اَشَّدُ اِهتِماماً مِنکُم بِالعَمَل» این بخش اول روایت است، بقیه هم دارد، حالا من این را خواندم. یعنی خیلی دنبال این باشیم که عملی که انجام می دهی قبول بشود. خدا بپذیرد.این مربوط به آن عامل عمل است؛ آن کسی که عمل را انجام می دهد، این کوششَش خیلی در این باشد که خدا قبول کند این را ازش.در این جا یک اسقاط تکلیف داریم و یک قبول عمل، اسقاط تکلیف از مسائل فقهی است که ما می گوییم. در رساله ها می نویسیم. مثلا، نماز، شد؛ مقدماتش، مقارناتش، گوش کنید، شرایطش و این ها، مجموعه است.به قول ما، اوَّلَهُ تکبیر، آخِرَهُ تسلیم، اول از تکبیرة الاحرام، شروع می شود، آخرش هم السلام علیکم تمام می شود. این ها همه را دقیقاً قرائتش را درست کرده، رکوع و سجود، طمانینه و استقرار همه اینها را رعایت می کند. لباسش هم، توجه کردید چه عر ض کردم؟ شرایطش را که دارد، بدن نمازگزار، طهارت از خَبَثْ، همه این ها که فقهی است اینها. حالا، این را که انجام داد، تمام شد؟ این جا تکلیف ساقط است. این خواسته به معنای ظاهریش تمام شد. حالا آیا این را قبول کرد، خدا. یا نه؟ این یک چیز دوم است که در روایات ما هست. قبولی عمل، غیر از ساقط شدن تکلیف است. این ها دو تا است. این روایات ما روی قبولی تکیه می کند. می گوید اهتمام در قبولی عمل، بیشتر ازخودش است. هی حجم عمل در نظرتان نیاید. برو دنبال این باش که حالا من یک چیزی بگویم که روایتی که معروف هم هست که می گویند دو رکعت اگر نماز انسان، مورد قبول واقع بگیرد، یقین بدانید؛ به جهنم نمی رود، در بهشت است. می گوید: قبول. هی می گوید قبول، خدا بپذیرد، 4یعنی آن چه که معراج مؤمن است. معراج برای تو حاصل بشود. «الصلاة» «معراج المؤمن» آنی که نورانیت می آورد. آنی که«تنهی عن الفحشاء و المنکر» است. این ها آثاری که درآیات و روایات، آن نمازی است که قبول بشود، این اثرها را دارد.حالا، من همه این ها را گفتم؛ می خواهم بروم، سراغ روایتی که اول خواندم. علی علیه السلام می فرماید به اینکه؛ دو چیز است که موجب می شود به اینکه نماز قبول بشود. حالا می خواستم این را بگویم، مهم این است حالا، دو چیز است که این موجب قبولی عمل می شود، عمل خیر می شود. «صِفَتانِ»، تعبیر می کند دو تا صفت است که «لا یَقبَلُ الله ُسُبحانَهُ اَلاعمال اِلّابِهِما» شد؟! و او استثنا از نفی هم کرده، که حصر هم نیست اینها، که بی برو برگرد باید این دوتا باشد تا خدا قبول بکند. به قول ما، از نظر ادبیش. دو تا صفت هست که خدا قبول نمی کند اعمال را مگر اینکه این دو تا باشد. اگر این ها نباشد، هر کدام نباشد عمل قبول نیست. تکلیف ساقط است، اما قبول نیست. چی هست آن ها. آن دو تا؟ می فرماید:«اَلتُّقَى وَ اَلْإِخْلاَصُ» یعنی چی؟ ملکه پرهیز از گناه،ملکه تقوی؛ ملکه پرهیز از گناه، فهمیدی؟ یک کسی که این از گناه کردن می ترسد گناه بکند. ممکن است غفلتا گناه ازش صادر بشود امااین به سادگی گناه نمی کند. دروغ نمی گوید، غیبت نمی کند، تهمت، مال مردم خوری نمی کند یک، دو، سه، چهار برو تا بالا. شد؟ «اَلتُّقَى» اول: ملکه تقوی. دو: عملی که انجام می دهد از لحاظ انگیزه، اخلاص است. فقط برای خدا باشد. تو این روایت علی علیه السلام، می گوید: من بهت می گویم، دو تا چیز هست. دو صفت هست که موجب قبولی عملت می شود.
دو تا صفت، می خواهی قبول بشود عمل؟!اینی که تاکید شده، پس بنابراین، درست است ما وظیفه مان دعا است. تَقَبَّل الله اعمالکم به همه تان می گویم من. اما بدانی با گفتن معلوم نیست، قبول بشود، حواست جمع باشد، تو باید کوشش کنی، تقوی تحصیل کنی و اخلاص.
1 - غرر الحکم و درر الکلم , جلد۱ , صفحه۴۲۳
2- این روایت دو بار بیان شده است که بار اول فاقد صوت می باشد ولی توضیحات دارد.
3- مجموعۀ ورام جلد 1 صفحه 64 (. كنز العمّال : ۸۴۹۶)
4- در حدیث شماره 405 در رابطه دو رکعت نماز مقبول توضیحاتی فرموده اندبه این ترتیب.(امام صادق می فرماید: اگر انسانی در تمامی عمرش دو رکعت از تمامی نمازهایی که به جا آورده است، با اخلاص باشد؛ یعنی خداوند از او قبول کند، بهشت برای او واجب شده و درهای جهنم به رویش بسته خواهدشد، حتی می فرمایند: خداوند سبحان آن قدر کریم و رحیم است که از میان نمازهای او دو رکعت نماز سالم و مقبول سر هم کرده و بیرون بیاورد؛ مثلاً از هر نمازی یک حرف با اخلاص تا این که یک نماز دو رکعتی کامل شود و همین دو رکعت نماز کامل شده( مونتاژ شده) با لطف و عنایت الهی باعث نجات انسان بشود.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
12.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رُوِیَ عَن عَلیِّ عَلَیهِ السَّلام قَال:
«صِفَتَانِ لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ اَلْأَعْمَالَ إِلاَّ بِهِما اَلتُّقَى وَ اَلْإِخْلاَصُ » 1
ترجمه: دو خصلت است که خداوند سبحان اعمال نیک را نمی پذیرد مگر به آن دو خصلت: تقوا(پرهیز از گناه) و اخلاص
(فقط برای خدا کار انجام دادن)
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
3.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 افضل پایه های اسلام، ولایت❗️
📌روایت را زراره نقل می کند: «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام)» از امام باقر(صلوات الله علیه) «قال» حضرت فرمود «بُنِيَ اَلْإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ» اسلام بنا شده است بر پنج چیز «عَلَى اَلصَّلاَةِ» بر نماز «وَ اَلزَّكَاةِ» بر زکات «وَ اَلْحَجِّ» بر حج «وَ اَلصَّوْمِ» بر روزه «وَ اَلْوَلاَيَةِ» ولایت، ولایت را خودش معنا می کند، ولایت دوستی نیست. ولایت معنایش این نیست که علی(علیه السّلام) را دوست بدارم. او یک معنایی است، باب خودش. اینجا مراد دوستی نیست. «قَالَ زُرَارَةُ» زراره می گوید «فَقُلْتُ» عرض کردم به حضرت «وَ أَيُّ شَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ»؟ بفرمایید ببینیم که در این پنج تا کدام یکی اش از همه افضل است؟ «فَقَالَ اَلْوَلاَيَةُ أَفْضَلُ» حضرت فرمود ولایت افضل است بر همه «لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ» چون ولایت کلید آن چهار چیز است. «وَ اَلْوَالِي هُوَ اَلدَّلِيلُ عَلَيْهِنَّ» 1️⃣والی و حاکم راهنما است در آن چهار چیز، والی. بحث حکومت پیش می آید، رهبری. اسلام بنا شده است بر پنج چیز نماز است و زکات است و حج است و روزه است، ولایت، مسئله حکومت به یک معنا من بحث کردم امامت را در اینجا مسئله رهبری است، می گوید این افضل است بر آن ها. چرا؟ چون والی و حاکم و رهبر اسلام راهنما است بر آن بقیّه چیزها.
1️⃣الکافي , جلد۲ , صفحه۱۸
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
2.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 جامعه اسلامی در زمان غیبت امام❗️
📌ای انسان، واسطه ای داری، آنی که واسطه بین تو و خالق است برای نظم زندگیت در این عالم همان واسطه در اصل خلقت است و او را باید خصوصیّاتش شخصی اش را بدانی و تسلیم هر کس نشوی. مهم این مسئله است یعنی مسئله رهبری، افسار گسیخته نباید باشد جامعه اسلامی. بله در هر زمان باید امام باشد بر طبق ادلّه ای که هست در زمان غیبت هم امام هست، امام زمان(صلوات الله علیه) حال که دسترسی مستقیم ما نسبت به او نداریم، خودش تکلیف را معلوم کرده است، در روایات دارد: «مَنْ كَانَ مِنَ اَلْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِينِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلاَهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ يُقَلِّدُوهُ» 1️⃣فقیهی که دارای چنین صفتی باشد باید مسلمین حلقه اطاعت او را به گوش بگیرند و آنچه که می گوید عمل کنند. این هم در زمان غیبت.
1️⃣بحار الأنوار جلد 2، صفحه 86
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
3.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 آزمایش الهی، سنت تغییر ناپذیر الهی❗️
📌یکی از سنتهای الهی که هیچ قابل تبدیل و تغییر نیست، آزمایشات الهی است. خداوند انسانها را می آزماید. حالا این بساط امتحان و آزمایش نسبت به چه موجوداتی است؟ قدر متیقن آنچه که هست، انسان مصب آزمایش الهی است و این مطلب تخلف ناپذیر است. اصلاً صحنۀ دنیا صحنۀ آزمایش برای ابنای بشر است. یعنی تمام انسانها در تمام لحظات بر سر میز امتحان الهی نشستهاند. نه از نظر فردی و نه از نظر زمانی استثنا بردار نیست. امکان ندارد که یک فرد مورد آزمایش الهی قرار نگیرد یا یک مقطعی داشته باشیم که افراد مورد آزمایش قرار نگیرند. « فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا»1️⃣.
1️⃣سورۀ مبارکۀ فاطر، آیۀ 43
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #راه_سعادت_بشری
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
3.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 آزمایش سبب جداسازی مومن از منافق❗️
📌این تعبیر امام علی(ع) در بحارالأنوار آمده است: «فِي تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ». این روایت از کلمات امام علی(ع) معروف است و به قول ما جزء ضرب المثل ها شده است. «وَ الْأَيَّامُ تُوضِحُ لَكَ السَّرَائِرَ الْكَامِنَةَ»1️⃣؛ در بالا و پایین شدن حالات یا مختلف شدن جوهرۀ هر کس دانسته میشود و روزگاران آنچه که انسان در نهانش نهفته است، روشن میکند و بیرون می ریزد. وقتی بیرون ریخت، قهراً معلوم می شود طرف حق است یا باطل است. جداسازی قهری است.
چرا خدا امتحان می کند؟ برای اینکه ما خودمان را قالب نکنیم. منافق خودش را مؤمن قالب نکند.
1️⃣بحارالأنوار، ج 74، ص286
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #راه_سعادت_بشری
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir