﷽ 🎇 ⏰ نماز (۷۲):
⏰ اقرار به ترک نماز در روز دین:
⏰ در روایتی از ابی عبدالله (عج) در تفسیر آیه «فِي جَنَّاتٍ يَتَساءَلُونَ عَنِ الْمُجْرِمِينَ ما سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ؛
(در باغهای بهشتی از مجرمین سوال میکنند چه چیز شما را در دوزخ انداخت میگویند از نمازگزاران نبودیم) آمده است:
یعنی از شیعیان علی نبودیم (تا نمازمان درست باشد)،
و آیۀ «وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ»،
(و اطعام مستمند نمىكرديم، و پيوسته با اهل باطل همنشين و همصدا بوديم، و همواره روز جزا را انكار مىكرديم)
یعنی روز قائم (عج) که روز دین میباشد مورد تکذیب قرار گرفته است.
و منظور از «حَتَّى أَتانَا الْيَقِينُ» فرارسیدن همان روزهای حضرت قائم است.
و منظور از «فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعِينَ» (مدثر، 48 - 38) .
این است که شفاعت آنها برای کسی نفع ندارد و رسول خدا نیز در روز قیامت از آنها شفاعت نمیکند". (تفسيرفراتالكوفي، ص514).
⏰ در روایت از امام باقر (ع) آمده است: "همانا پیامبر (ص) برای علی (ع) {در تفسیر آیات 48-38 سورة مدثّر} چنین گفت که ای علی! اینکه خداوند میفرماید:
«كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ إِلَّا أَصْحابَ الْيَمِينِ فِي جَنَّاتٍ يَتَساءَلُونَ عَنِ الْمُجْرِمِينَ ما سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ».
(ترجمه: "هر كس در گرو اعمال خويش است، مگر اصحاب يمين که آنها در باغهاى بهشتند، و سؤال مىكنند از مجرمان، چه چيز شما را به دوزخ وارد ساخت").
ای علی! بدان که همانا مجرمین (در آیۀ شریفه) همان کسانی هستند که منکر ولایت تو شدند. آنها در جواب سؤال اصحاب یمین مىگويند:
«لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ».
(یعنی: "ما از نمازگزاران نبوديم و اطعام مستمند نمىكرديم و پيوسته با اهل باطل همنشين و همصدا بوديم").
پس اصحاب یمین میگویند عذاب از این کارها به سر شما نیامد پس بگوئید چه چیز شما را در دوزخ انداخت؟ گویند:
«وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ حَتَّى أَتانَا الْيَقِينُ».
(یعنی: "و همواره روز جزا را انكار مىكرديم، تا زمانى كه مرگ ما فرا رسيد").
پس اصحاب یمین به آنها میگویند بله این آن چیزی است که شما را در دوزخ انداخت.
سپس پیامبر (ص) فرمود: ای علی روز دین روز میثاق است که در آن روز ولایت تو را انکار و تکذیب کردند و بر تو خروج نمودند و تکبر ورزیدند".
((تأويل الآيات الظاهرة، ص714 ).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهمان دو ماهه حضرت عباس علیه السلام
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین🖤
بسیار زیبا
✅حتما گوش کنید
#نشرحداکثری
😭😭😭😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیتالله ناصری: اینجا جای موندن نیست ، نخوای بری هم به زور میبرنت...
انا لله و انا الیه راجعون
☑️
ــــ▪️ روزمان را با نورانیتِ #احادیث ، نورانی کنیم ▪️ــــ
💠 امام حسين (عليهالسلام) : کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آرزویش می رسد و زودتر به آنچه از آن میترسید گرفتار میشود.
📚بحارالانوار جلد ۷۸ صفحه ۱۲۰
╔═"═••⊰🖤⊱••═''═╗
╚═-═••⊰🖤⊱••═-═╝
⚫️⚫️⚫️ کلامکم نور
☑️ عن فاطمة الزهراء عليها السلام:
... وَاحْمِدُوا اللّه َ الَّذى لِعَظَمَتِهِ وَنُورِهِ يَبْتَغى مَنْ فِى السَّماواتِ وَالْأرَضِ اِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَنَحْنُ وَسيلَتُهُ فى خَلْقِهِ وَنَحْنُ خاصَّتُهُ وَمَحَلُّ قُدْسِهِ وَنَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَيْبِهِ وَنَحْنُ وَرَثَةُ اَنْبِيائِهِ...
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرمایند:
سپاسِ خدايى را به جاى آريد كه به خاطر عظمت وجود و جلوه نورش هر آنچه در آسمانها و زمين است خواهان ره يافتن به سوى او هستند و ـ در اين ميان تنها ـ ما وسيله تقرب به او و بندگانِ برگزيده و پايگاه تقديس و تنزيه او و حجت او در غيبت و نهان و وارث پيامبران اوييم.
شرح ابن ابى الحديد ج 16:211.
☑️ قال الإمام عليّ عليه السلام:
ما أقَلَّ الثِّقَةَ المُؤتَمَنَ ، وأكثَرَ الخَوّانَ !
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
امينِ قابلِ اعتماد ، چه كم است و خيانتكار ، چه بسيار !
غرر الحكم : 9656 .
☑️ قال الإمام عليّ عليه السلام:
مَن طَلَبَ صَديقَ صِدقٍ وَفِيّا طَلَبَ ما لا يوجَدُ .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
هركس جوينده دوست راستينِ وفادار باشد ، نايافتنى را مى جويد .
غرر الحكم : 9085 .
☑️ قال الإمام عليّ عليه السلام:
ما أكثَرَ الإِخوانَ عِندَ الجِفانِ ، وأقَلَّهُم عِندَ حادِثاتِ الزَّمانِ!
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
برادران ، در كنار ظرف هاى بزرگ [غذا] ، چه بسيارند و به هنگام حوادث روزگار ، چه كم!
غرر الحكم : 9657 .
☑️ قال الإمام عليّ عليه السلام:
أبعَدُ النّاسِ سَفَرا مَن كانَ سَفَرُهُ فِي ابتِغاءِ أخٍ صالِحٍ .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
طولانى ترين سفر ، سفر كسى است كه در جستجوى برادرى صالح است .
غرر الحكم : 3288 .
☑️ قال الإمام عليّ عليه السلام:
ثَلاثَةُ أشياءَ في كُلِّ زَمانٍ عَزيزَةٌ ، وهِيَ : الإِخاءُ فِي اللّه ِ ، وَالزَّوجَةُ الصّالِحَةُ الأَليفَةُ في دينِ اللّه ِ ، وَالوَلَدُ الرَّشيدُ . ومَن أصابَ إحدَى الثَّلاثَةِ فَقَد أصابَ خَيرَ الدّارَينِ ، وَالحَظَّ الأَوفَرَ مِنَ الدُّنيا .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
سه چيز در هر روزگارى كمياب است : برادرى خدايى ، زن صالح و دمسازِ همسو با دين خدا ، و فرزند هدايت يافته . هركس يكى از اين سه تا را به دست آورد ، خير دو سرا و بهره برتر دنيا را به دست آورده است .
مصباح الشريعة : 307 ، بحار الأنوار : 74 / 282 / 3 .
🌺 دعای روز یکشنبه:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لا أَرْجُو إِلا فَضْلَهُ وَ لا أَخْشَى إِلا عَدْلَهُ وَ لا أَعْتَمِدُ إِلا قَوْلَهُ وَ لا أُمْسِكُ إِلا بِحَبْلِهِ بِكَ أَسْتَجِيرُ يَا ذَا الْعَفْوِ وَ الرِّضْوَانِ مِنَ الظُّلْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ مِنْ غِيَرِ الزَّمَانِ وَ تَوَاتُرِ الْأَحْزَانِ وَ طَوَارِقِ الْحَدَثَانِ وَ مِنِ انْقِضَاءِ الْمُدَّةِ قَبْلَ التَّأَهُّبِ وَ الْعُدَّةِ وَ إِيَّاكَ أَسْتَرْشِدُ لِمَا فِيهِ الصَّلاحُ وَ الْإِصْلاحُ وَ بِكَ أَسْتَعِينُ فِيمَا يَقْتَرِنُ بِهِ النَّجَاحُ وَ الْإِنْجَاحُ وَ إِيَّاكَ أَرْغَبُ فِي لِبَاسِ الْعَافِيَةِ وَ تَمَامِهَا وَ شُمُولِ السَّلامَةِ وَ دَوَامِهَا وَ أَعُوذُ بِكَ يَا رَبِّ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَ أَحْتَرِزُ بِسُلْطَانِكَ مِنْ جَوْرِ السَّلاطِينِ،
فَتَقَبَّلْ مَا كَانَ مِنْ صَلاتِي وَ صَوْمِي وَ اجْعَلْ غَدِي وَ مَا بَعْدَهُ أَفْضَلَ مِنْ سَاعَتِي وَ يَوْمِي وَ أَعِزَّنِي فِي عَشِيرَتِي وَ قَوْمِي وَ احْفَظْنِي فِي يَقَظَتِي وَ نَوْمِي فَأَنْتَ اللَّهُ خَيْرٌ حَافِظا وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ فِي يَوْمِي هَذَا وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْآحَادِ مِنَ الشِّرْكِ وَ ا لْإِلْحَادِ وَ أُخْلِصُ لَكَ دُعَائِي تَعَرُّضا لِلْإِجَابَةِ وَ أُقِيمُ عَلَى طَاعَتِكَ رَجَاءً لِلْإِثَابَةِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَيْرِ خَلْقِكَ الدَّاعِي إِلَى حَقِّكَ وَ أَعِزَّنِي بِعِزِّكَ الَّذِي لا يُضَامُ وَ احْفَظْنِي بِعَيْنِكَ الَّتِي لا تَنَامُ وَ اخْتِمْ بِالانْقِطَاعِ إِلَيْكَ أَمْرِي وَ بِالْمَغْفِرَةِ عُمْرِي إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.
🌺🌺🌺 بسم الله الرحمن الرحيم
صلى الله عليك يا ولى العصر ادركنا
امروز مهمان حضرت فاطمه زهرا و آقا امیرالمومنین و در پناه این دو بزرگواریم و تمام کارهای خیرمان را به پیشگاه ایشان هدیه می کنیم.
🌺🌺🌺 زیارت روز یکشنبه مخصوص حضرت امیرالمومنین علیه السلام:
السَّلامُ عَلى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ، وَالدَّوْحَةِ الهاشِمِيَّةِ، المُضِيئَةِ المُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ المُونِقَةِ بِالإمامةِ، وَعَلى ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَليهِما السَّلامُ، السّلامُ عَلَيْكَ وَعَلى أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلى المَلائِكَةِ المُحْدِقِينَ بِكَ وَالحافِّينَ بِقَبْرِكَ. يامَوْلايَ يا أَمِيرَ المُؤْمِنِينَ، هذا يَومُ الاَحَّدِ، وَهُوَ يَوْمُكَ وَبِإِسْمِكَ، وَأَنا ضَيْفُكَ فِيهِ وَجارُكَ، فَأَضِفْنِي يامَوْلايَ، وَأَجِرْنِي فإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ، وَمَأْمُورٌ بِالاِجارَةِ فَافْعَلْ مارَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ، وَرَجَوْتُهٌ مِنْكَ بِمَنْزِلَتِكَ وَآلِ بَيْتِكَ عِنْدَ اللهِ، وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلّمَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ
🌺🌺🌺 زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها در روز یکشنبه:
السَّلامُ عَلَيْكِ يامُمْتَحَنَةُ، إِمْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِما امْتَحَنَكِ صابِرَةً، أَنا لَكِ مُصَدِّقٌ صابِرٌ عَلى ما أَتَى بِهِ أَبُوكِ وَوَصِيُّهُ صَلَواتُ الله عَلَيْهِما، وَأَنا أَسْألُكِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلاّ أَلْحَقْتِنی بِتَصْدِيقِي لَهُما، لِتُسِرَّ نَفْسِي، فَاشْهَدِي أَنِّي ظاهِرٌ بِوَلايَتِكِ وَوَلايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَواتُ الله عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ
⭐️ اللهم عجل لولیک الفرج
⚫️
سَلامٌ عليٰ آلِ يٰس ...
پدر مهربانم سلام ...
▪️#آجرك_الله_يا_بقية_الله
#ميخواهم_روضه_خوانتان_باشم
شهر آبستن یک فاجعه ی سنگین است
دامن عرش حق از خون جگر رنگین است
شهر آذین شده، امروز چه در سر دارد
آه، اینجا چقدر کُفر، برادر دارد
مُطربی مشق طرب دارد و هی می رقصد
شاعری شعر به لب دارد و هی می رقصد
چقَدَر عمّه ی سادات مُعطّل شده بود
پشت دروازه ساعات معطل شده بود
▪️يا رب الحسين بحق الحسين
▪️إشف صدر الحسين #بظهور_الحجة
.
13.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 فتنه های آخرالزمانی
*رحمت بر شیری که خوردی بابت این روشنگری عالی.📲
👤 *خدایا ما را دچار امتحان وفتنه های آخر الزمان نکن*
▪️خداوندا بر بصیرت ما و تشخیص حق از باطل در این آخر الزمان بیفزا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⚫️کانال #نــَهْـ ْـج البَلاغه
(ادای حق کلام)
﷽ 🎇 💘عشق (۳۵):
💘 عشق و ايمان:
⚡️ در قرآن میخوانیم:
«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ...». (بقره، 165)
((ترجمه: "بعضى از مردم معبودهايى غير از خداوند براى خود انتخاب مىكنند و آنها را همچون خدا دوست مىدارند،
(آن چنان به آنها عشق مىورزند كه گويى به خدا عشق مىورزند)
اما آنها كه ايمان دارند عشقشان به خدا (از مشركان نسبت به معبودهاشان) شديدتر است")).
⚡️ در آيات قبل از این آیه سخن از دلائل وجود خدا و اثبات يگانگى او از طريق نظام آفرينش بود،
و در این آیه و آيات بعد روى سخن متوجه كسانى است كه از اين دلائل روشن و قاطع چشم پوشيده و در راه شرك و بتپرستى و تعدد خدايان گام نهادهاند،
سخن از كسانى است كه در مقابل اين معبودان پوشالى سر تعظيم فرود آورده و به آنها عشق مىورزند،
عشقى كه تنها شايسته خداوند است كه منبع همه كمالات و بخشنده همه نعمتها است.
کلمۀ «انداد» جمع «ند» به معنى «مثل» است، ولى به گفته جمعى از اهل لغت به مثلى گفته مىشود كه شباهت جوهرى به چيز ديگر دارد در حالى كه «مثل» مفهوم اعمى دارد.
بنابراين معنى آيه چنين مىشود كه: مشركان اعتقاد داشتند معبودهایی غیر خدا که در جوهر و ذات شبيه خدا هستند وجود دارند لذا صفات الهى براى آنها قائل بودند.
بنابر این آیه كسانى كه ايمان به خدا آوردهاند عشق و علاقه بيشترى به او دارند چرا كه آنها مردمى انديشمند و دانا هستند و هرگز ذات پاك او را كه منبع همه كمالات است رها نمىكنند،
هر ميل و محبتى در برابر عشق خدا در نظرشان بى ارزش و ناچيز است، اصلا آنها غير او را شايسته عشق و محبت نمىبينند،
جز به خاطر او، و در راه او كار نمىكنند، در درياى بيكران عشق خدا آن چنان غوطهورند كه علىوار مىگويند: "گيرم كه بر عذاب تو صبر كنم اما با فراق و دورى تو چكنم".
اساسا عشق حقيقى هميشه متوجه نوعى از كمال است، انسان هرگز عاشق عدم و كمبودها نمىشود،
بلكه همواره دنبال هستى و كمال مىگردد و به همين دليل آن كس كه هستى و كمالش از همه برتر است از همه كس به عشق ورزيدن سزاوارتر مىباشد.
كوتاه سخن اينكه آيه فوق مىگويد:
عشق و علاقه افراد با ايمان نسبت به خدا از عشق و علاقه بت پرستان به معبودهاى پنداريشان ريشهدارتر و عميقتر و شديدتر است.
چرا چنين نباشد آيا كسى كه واقعيتى را دريافته و به آن عشق مىورزد با كسى كه گرفتار خرافه و تخيل است مىتواند يكسان باشد؟
عشق مؤمنان از عقل و علم و معرفت سرچشمه مىگيرد اما عشق كافران از جهل و خرافه و خيال. و باز به همين دليل عشق نخست به هيچوجه متزلزل نمىگردد ولى عشق مشركان ثبات و دوامى ندارد.
💘 (تفسير نمونه، ج1، ص: 564)