آیت الله مجتهدی ( تهرانی) ره
✅انسان ها در قیامت چند دسته اند؟
✍ بر اساس روایتى از امام صادق (علیه السلام)، انسانها در قیامت سه دسته اند:
1️⃣ یک دسته، کسانی اند که در عالم حشر آن گاه که مردم درگیر مواقف و عوالم حشراند زیر سایه خداوند و در جوار قرب حق خواهند بود و نیاز به طى آن عوالم و مواقف ندارند؛ چون آن مراحل را در این دنیا پشت سر نهادهاند.
2️⃣ گروه دیگر انسانهایی اند که باید از حساب و عذاب و جهنم موقّت بگذرند تا پس از تطهیر و تصفیه و در عالم قیامت، به خدا برسند. کسانى از اهل ایمان که مرتکب خطاهایى اعم از صغیره یا کبیره شده اند از جمله بی حجابی یا بدحجابی و در دنیا توبه نکرده اند، در عوالم مختلف، قبر، برزخ و قیامت برحسب حال، عذابهایى خواهند کشید تا پاک شوند و از عذاب خلاصى یابند و در نتیجه وارد بهشت شوند
3️⃣ عده اى دیگر، کسانى اند که چون روى گردان و فرارى از خدا بوده اند، به قعر جهنم فرو خواهند رفت.
📚 بحار الانوار، ج 7، ص 183،
╔✯══๑ღ💠ღ๑══✭╗
@mojtahedie71
#تلنگر
شیطان به شما وعدهی تنگدستی میدهد و به بدکاری وا میدارد و خدا از جانب خود آمرزش و فزونی به شما وعده میدهد، که خدا وسعت بخش و دانا است.
📚سوره مبارکه بقره آیه شریفه 268
╔✯══๑ღ💠ღ๑══✭╗
@mojtahedie71
╚✮══๑ღ💠ღ๑══✬╝
#کلام_علما
💠آیت الله بهجت(ره): برای دوری از ریا، لاحول و لاقوه الا بالله زیاد بگویید؛ برای درمان عصبانیت،زیاد صلوات بفرستید؛ برای تمرکز فکر،زیاد لا اله الا الله بگویید.
برای رفع اختلاف زوجین،صدقه متعدد به افراد متعدد بدهید. برای دفع شر و بلا بخوانید: أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِِهِ وَامسِک عَنَّا السُّوء؛ خداوندا! بر محمد و آل او درود فرست، و بدی را از ما باز دار.
📚در محضر بهجت، ج1، ص34
╔✯══๑ღ💠ღ๑══✭╗
@mojtahedie72
╚✮══๑ღ💠ღ✬
🍀 #برگ_سبز
🔥 #گرفتاریدربرزخ
بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرحیم
🍃 «#شهیدثانی» رضوان اللّه تعالی علیه در یک رؤیای صادقه، یکی از بزرگان را دید و احوالش را پرسید
🍃 او گفت: «از وقتی که از دنیا رفتهام، تاکنون یک سال است، به علّت کاری که کردهام، گرفتار هستم.»
🍃 شهید ثانی، ماجرا را پرسید. او ادامه داد: «روزی در راهی عبور میکردم که فردی یک بار کاه وارد شهر کرد
⚠️ من بدون اینکه به او اطلاع دهم و اجازه بگیرم، یک پر کاه از بارش برای تمیز کردن دندانهایم برداشتم و نزد خود گفتم که یک ذرّه کاه دیگر رضایت گرفتن نمیخواهد
💢 امّا به خاطر همین پر کاه یک سال است که در گرفتاری هستم.»
📚 اخلاق و احکام در داستانهای #شهیدآیةاللَّهدستغیب. ج 4/ 484
#اللهمعجللولیکالفرج
نکته تفسیری صفحه ۱۳:
یا رومیِ روم؛ یا زنگیِ زنگ:
شاید تا به حال با افرادی برخورد کرده اید که در هنگام رانندگی به هیچ قانونی عمل نمی کنند: از چراغ قرمز رد می شوند، بر خلاف جهت خیابان حرکت می کنند، در جای ممنوع سبقت می گیرند و به راحت حق دیگران را زیر پا می گذارند؛ ولی اگر در جایی که حق با آن ها باشد، شخص دیگری خلاف کند و بخواهد حق آنان را ضایع کند، فریادشان بلند می شود که مگر از قانون رانندگی خبر نداری؛ طبق قانون، اینجا حق با من است و تو خلافکاری، و به این ترتیب، یکی از مدافعان قانون می شوند؟ آیا این افراد، انسانهای قانونمندی هستند؟ آیا اینها برای قوانین رانندگی احترام قایل اند؟ یا این که قوانین را فقط ابزاری برای تأمین منافع خود می دانند؛ که هرگاه با منافعشان سازگار نبود، بهراحت آن را کنار می گذارند؟
فرموده ی خداوند در این آیه: «اَفَتُؤمِنونَ بِبَعضِ الکِتابِ و تَکفُرونَ بِبَعض»، به یکی از خصلت های زشت یهودیان اشاره می کند؛ قبول داشتن برخی از دستورهای خدا و نپذیرفتن برخی دیگر. آنها بر خلاف دستور کتاب آسمانی شان، با یکدیگر جنگ می کردند و همدیگر را از سرزمین خود بیرون می راندند. پس هنگامی که جنگ تمام می شد، در ازای آزادی اسیران هم کیش خود، از قبیله ی آنان غرامت می گرفتند و می گفتند: گرفتن غرامت برای آزادی اسیر، دستور کتاب مقدس ماست! در حالی که کتاب مقدس آنها، از ابتدا جنگ و خونریزی و بیرون کردن دیگران از سرزمینشان را ممنوع دانسته بود. خدای بزرگ این خصلت را به شدت محکوم و تهدید کرده که سزای آن در دنیا، خفت و خواری، و در آخرت، مجازات با سخت ترین عذاب است. ما مسلمانان نیز از مبتلا شدن به این بیماری خطرناک مصونیت نداریم. در میان ما هم کسانی بوده و هستند که دین برایشان فقط وسیله ای برای رسیدن به اهدافشان است و قرآن و دستورهای دین را تا زمانی قبول دارند که خواسته هایشان تأمین شود؛ ولی هنگامی که دین در مقابل خواسته هایشان قرار می گیرد، به راحت آن را کنار می گذارند. تاریخ اسلام، داستان هایی بس عبرت آموز در این باره دارد. ماجرای سپاه اسامة بن زید، متهم کردن پیامبر به هذیان گویی، کنار گذاشن خلیفه ی راستین پیامبر صلوات الله علیه و به آتش کشیدن درِ خانه ی یگانه دختر عزیز او، شمشیر کشیدن بر امیر مؤمنان علی بن ابیطالب علیه السلام و بریدن سر نوه ی پیامبر، همه و همه از کسانی سر زده است که خود را مسلمان می نامیدند؛ مسلمانانی که اسلام نیاورده بودند تا به فرمان خدا گردن نهند؛ بلکه اسلام آورده بودند تا به قدرت و ثروت برسند، آسوده بخورند و بنوشند و از دنیا لذّت برند؛ و این اسلام به پشیزی نمی ارزد. چه عبرت آموز است این فرمایش پیامبر ما که «در روز قیامت، افرادی حاضر می شوند که همچون کوه هایی کار خوب دارند؛ ولی خدا همهی کارهای خوبشان را نیست و نابود می کند و فرمان میدهد که آنان را به آتش افکنند. آنان روزه میگرفتند و نماز می خواندند و حتّی شب زنده داری می کردند؛ ولی هنگامی که با چیز حرامی مواجه می شدند، با سرعت به آن حمله ور می شدند.»![1]
[1] . تفسیرالبرهان ، ج 2 ، ص 841