سوال
چه کسانی در اسفل سافلین قرار میگیرند؟
پاسخ اجمالی
جهنم مانند بهشت، دارای طبقاتی است که هر یک از طبقات، با دیگری تفاوت دارد و بدترین مکان جهنم، قعر آن است.
عموماً برای این معنا در اصطلاحات روزمره از کلمه «أسفل سافلین» استفاده میشود که یکبار در قرآن ذکر شده است.
برخی از مفسران احتمال دادهاند که این کلمه در قرآن نیز اشاره به قعر جهنم دارد؛ با این حال برخی دیگر معنای دیگری را مطرح کرده و معتقدند ارتباطی میان اسفل سافلین با قعر جهنم وجود ندارد.
تعبیر دیگری در قرآن وجود دارد که اشاره به پایینترین نقطه جهنم دارد: «إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصیراً»؛
در این آیه، اگرچه منافقان را در چنین جایگاه بدی میداند، اما قطعاً به معنای اختصاص آن به آنها نیست و افراد دیگری نیز وارد آن میشوند.
در روایات، برخی افراد و یا گروهها، را ملحق به منافقان دانسته و جایگاه آنان را در قعر جهنم ذکر کرده است.
پیامبر خدا(ص) در سخنانی فرمود:
1. «هر کسی که علیه دیگری شهادت دروغ بدهد، در روز قیامت، به زبانش آویزان میشود و با منافقان، در پایینترین طبقه دوزخ خواهد بود».
2. «هر کس ثروتمندى را به طمع [مال و منالِ] دنیاى او احترام بگذارد و دوستش بدارد، خدا بر او خشم میگیرد، و در پایینترین طبقه دوزخ، با قارون در یک درجه خواهد بود».
3. «...هر کس بر ناسازگارى و بدخوئى زوجهاش صبر و بردبارى کند و طلاقش ندهد، پروردگار متعال به هر شبانهروزى که با او بسر برده و شکیبایى نموده، پاداشى که به حضرت أیوب(ع) در مصیبتهایش داده است، به او عطا فرماید، و آن زن بدخو را در هر شبانهروزى به مقدار رملها و شنهاى متراکم بیابانها، گناه خواهد داد، و اگر پیش از اینکه از ناسازگارى دست بردارد و با مرد همراهى کند و یا قبل از اینکه مرد از وى خشنود شود، بمیرد، روز قیامت با منافقان محشور شود و سرنگون شود با آنها در آخرین طبقات جهنّم».
4. «وای بر کسانی که به اهل بیت من ظلم کنند؛ عذاب آنها به همراه منافقان در قعر جهنم خواهد بود». در برخی از روایات نیز از وجود قاتلان امام حسین(ع) در قعر جهنم خبر داده شده است.
5. امام صادق(ع) فرمود: «همانا منافقان در پستترین مرتبه آتش جاى دارند»، اگر وضع کسى که خلاف وعده عمل کرده است، چنین باشد، که کیفرش کشیده شدن به پستترین مرتبه دوزخ است، پس حال کسى که در برابر خداوند عزّ و جلّ و رسول او آشکارا به مخالفت دست زند، گفتهشان را رد کند و سرپیچى از فرمانشان و ستم میکند چگونه خواهد بود و او با وجود آگاهى به آن کسانى که خداوند، مردم را به اطاعت از ایشان و دست آویختن به ریسمان آنان و همراه بودن با آنان امر فرموده است، از آنان سرپیچی کند».
@mojtahedie71
🌷 گذشت بىنظير 🌷
🌻 مردى به محضر #امام_صادق (علیه السلام) آمد و عرض كرد: فلانى! (پسر عمويت) از شما سخن گفت و هيچ بدگويى و شماتتى را فروگذار نكرد. امام صادق (علیه السلام) تجديد #وضو كرد و به #نماز ايستاد.
🌻 آن مرد مىگويد: با خود گفتم: امام مىخواهد او را نفرين كند. ولى ديدم دو ركعت نماز خواند و گفت: «بار الها! من از حق خودم در مورد او گذشتم و تو از من بخشندهتر و كريمترى، درخواست دارم او را ببخشى و براى اهانتى كه به من نموده است، مؤاخذه ننمايى!»
🌻 آن حضرت در حالى كه پرده اشكى روى چشمش بود، پيوسته براى مغفرت او دعا مىكرد و من با شگفتى ناظر آن جريان بودم.
📚 محمود اکبری، نكته هاى ناب اخلاقى، ص ۲۷. (به نقل از مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۳۴۵)
@mojtahedie71
👼👼 ملائک مُوکِّل 👼👼
💠✨در کتاب آثار و برکات صلوات آمده است ؛ هر مؤمن ،
#پنج مَلَك مُوكِّل دارد:
🔸يكى ؛ در پيش روى او كه
#شيطان را از او دور مى گرداند.
🔹دوم ؛ در عقب سر او، كه
#آفات آسمان را از او باز مى دارد.
🔸سوم ؛ در طرف راست او، كه #حسنات او را مى نويسد.
🔹چهارم ؛ در طرف چپ او كه
#سيئات او را مى نويسد.
🔸پنجم ؛ در ناصيه او كه او را
#حافظ مى گويند
و هر صلواتى كه آن مؤ من در شب مى فرستد،
آن ملك او را نگاه مى دارد،
تا به وقت طلوع آفتاب ؛
و در آن وقت مى رود،
و باز به جهت حفظ صلوات روز مى آيد.
💠✨و رفتن آن فرشته براى آن است كه مى رود
به نزد مرقد مطهر
#سيد كاينات - عليه و آله الصلوات
و در برابر قبر او مى ايستد،
و مى گويد:
🥀السلام عليك يا رسول الله ،
فلان بن فلان ،
در اين شب يا در اين روز،
بر تو چندين صلوات فرستاد.
💠✨حق سبحانه و تعالى مى فرمايد: بر آن بنده باد صلوات .
و مى فرمايد:
من صلوات آن بنده را در ابر سفيد نورانى گذاشته ،
در ركنى از اركان عرش بسپارند؛
و آن صلوات ،
در حجاب عزت محفوظ مى ماند، تا روز قيامت .
🥀پس وقتى كه عمل بنده را مى سنجند،
حق تعالى مى فرمايد
كه آن صلوات را بياورند
و در كفه حسنات آن بنده بگذارند تا #سنگين شود.
@mojtahedie71
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹🔰 #آیت_الله_فاطمینیا : تعابیر یک مصری اهل سنت برای #امام_حسین_علیهالسلام
💢 ۳ شباهت زیبای امام حسین(ع) با قرآن!
@mojtahedie71
شما از عدم کنترل قلب ناراحت هستید؟
حالا حضرت حق می فرمایند با جوع مشکل حل می شود.
این فرهنگ بزک کردن دنیا، خیلی زشت است اصلا نمی گذارد که انسان گرسنه باشد.
کاری می کند که مقاومت انسان در مقابل این غذاهای رنگارنگ از بین برود.
چه نیاز است که گرسنگی کاذب به وجود آوریم تا بیشتر بخوریم؟!
همین غذاهای طبیعی که خدا آفریده است، مثل سبزی خوردن و ماست و شیر و پنیر، خودش به اندازه کافی برای اشتهاء تحریک کننده است و خواسته اند با خوش طعم بودن آنها ما را امتحان کنند، حالا کسی با ناشی گری و بیشتر کردن مزه غذا مثل انواع فست فودها، خودش را در امتحان بیشتر قرار بدهد. مثل این است که به ما بگویند اگر این پهلوان را زمین زدید، می توانید بروید در این باغ زندگی کنید، حالا ما هنوز قدرت زمین زدن این یک پهلوان را نداریم، چند پهلوان دیگر هم دعوت می کنیم، معلوم است که مثل توپ زمین می خوریم.
در فرهنگ دینی غذاهای رنگارنگ نداریم، این ها مربوط به فرهنگ انسان هایی است که حقیقتشان را گم کرده و مسیر سعادتشان را فراموش کرده اند.
آرزوهای نفس را که دستگیره های شیطان است با ترک خوشی ها به خصوص با گرسنگی کم کنید.
در روایات هم بارها و از زوایای مختلف هست که «طول الأمل» آرزوهای دراز، انسان را بازی می دهد، باید آرزوهای دنیایی را کم کرد و به جد هم باید کم کرد، وقتی آرزوهای دنیایی وارد فکر و خیال ما شد، سر و کله شیطان پیدا می شود، شیطان آرزوساز و آرزوپرداز است و لذا یک هم سنخی با شیطان در ما ایجاد می شود و او همنشین و هم زبان ما می گردد هر وقت دیدید آرزوهای طولانی دنیایی دارید، بدانید که رفیق شیطان هستید، و هر وقت دیدید برنامه برای تربیت خود و روسفیدی در قیامت، دارید، بدانید که عاقل هستید، چرا که برنامه داشتن برای زندگی، غیر از آرزو داشتن است.
در مورد شهوت طعام هم یک راهکارهای شخصی از عرفاء و بزرگان دین رسیده متناسب با شرایط میشه استفاده کرد.
یکی رو که عرض کردیم برای شروع وعده غذایی رو زیاد کنید و حجمش رو کم و بعد از مدتی وعده اضافی رو حذف کنید اما حجم کم رو حفظ.
مثلا از آقا عبدالکریم حامد یاد گرفتیم که غذای خورشتی رو جور دیگه ای استفاده کنیم، برنج رو جدا میخوردن و خورشت هم جدا که از ترکیب این دو لذت نبرن. نباید کسی بفهمه چرا این کار رو میکنید، نباید جلب توجه کرد.
چیزایی که کنار غذا مصرف میشه رو خذف میکنیم که اکثراً هم زیان آور هستن مثل نوشابه، ترشی و...
بعد و قبل از غذا نمک میخوریم، البته نه نمک صنعتی که مشکلاتی ایجاد میکنه از عطاری ها نمک طبیعی بگیرید و آسیاب کنید که املاح معدنی داره.
زمان تشنگی همون لحظه آب نمیخوریم یک ربع، نیم ساعت بعدش آب میخوریم خیلی هم برکت داره، چون گره میزنیم به شهدای کربلا
فست فود و غذاهای مصنوعی استفاده نمیشه.
غذا رو هم سیر نباید خورد، در حدی که احساس سیری دست بده، و خیلی راه کار های دیگه که اگر کسی طالب باشه با نهایت رضایت و خرسندی انجام میده، نه از روی کراهت و بی میلی، فقط باید عالم انسان تغییر کنه.
@mojtahedie71
هدایت شده از آیت الله مجتهدی ( تهرانی) ره
🏴🏴🏴 کلامکم نور
⚫️ قال الإمام زين العابدين عليه السلام:
وَ هَبْ لى نُورا اَمْشى بِه فِى النّاسِ، وَ اهْتَدى بهِ فِى الظُّـلُماتِ، وَ اسْتَضى ءُ بِهِ مِنَ الشَّكِّ وَ الشُّبُهاتِ؛
امام سجاد علیه السلام می فرمایند:
[خداوندا!] مرا نورى بخش تا با آن، در ميان مردم گام بردارم و به واسطه آن، در تاريكى ها راه يابم و در پرتو آن، از شكّ و شبهات به درآيم.
صحيفه سجاديه، از دعاى 22.
⚫️⚫️ قال الإمام زين العابدين عليه السلام:
فَاَمّا حَقُّ اللّه ِ الاَْكْبَرُ، فَاِنَّكَ تَعْبُدُهُ، لاتُشْرِكُ بِهِ شَيئا، فَاِذا فَعَلْتَ ذلِكَ بِاخْلاصٍ، جَعَلَ لَكَ عَلى نَفْسِهِ اَنْ يَكْفيَكَ اَمْرَ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ وَ يَحْفَظَ لَكَ ما تُحِبُّ مِنْها؛
امام سجاد علیه السلام می فرمایند:
حقّ بزرگ تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خالصانه چنين كنى، خداوند، كار دنيا و آخرتت را كفايت مى كند و آنچه را دوست دارى برايت نگه مى دارد.
تحف العقول، ص 292.
⚫️⚫️⚫️ قال الإمام باقر عليه السلام:
بُنِيَ الإِسلامُ عَلى خَمسٍ : عَلَى الصَّلاةِ وَالزَّكاةِ وَالصَّومِ وَالحَجِّ وَالوَلايَةِ ، ولَم يُنادَ بِشَيءٍ كَما نودِيَ بِالوَلايَةِ
امام باقر علیه السلام می فرمایند:
اسلام بر پنج چيز بنا شده است: بر نماز و زكات و روزه و حج و ولايت و به هيچ چيزى به اندازه ولايت فرا خوانده نشده است.
الكافي : 2 / 18 / 3
⚫️⚫️⚫️⚫️ قال الإمام الصادق عليه السلام:
الزّاهِدُ ؛ الَّذي يَختارُ الآخِرَةَ عَلَى الدُّنيا ، وَالذُّلَّ عَلَى العِزِّ ، وَالجَهدَ عَلَى الرّاحَةِ ، وَالجوعَ عَلَى الشِّبَعِ ، وعاقِبَةَ الآجِلِ عَلى مَحَبَّةِ العاجِلِ ، وَالذِّكرَ عَلَى الغَفلَةِ ، ويَكونُ نَفسُهُ فِي الدُّنيا وقَلبُهُ فِي الآخِرَةِ .
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
زاهد ، كسى است كه آخرت را بر دنيا بر مى گزيند و خوارى [و گم نامى] را بر عزّت [و جاه و جلال]، و رنج و زحمت را بر تن آسايى، و گرسنگى را بر سيرى، و سعادت آخرت را بر محبّت دنيا، و يادِ [خدا بودن] را بر غفلت؛ و پيكرش در دنياست و دلش در آخرت.
مصباح الشريعة : ص 192 ، بحار الأنوار : ج 70 ص 315 ح 20 .
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ قال الإمام الصادق عليه السلام:
جُعِلَ الخَيرُ كُلُّهُ في بَيتٍ وجُعِلَ مِفتاحُهُ الزُّهدَ فِي الدُّنيا .
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
همه خوبى ها در يك اتاق نهاده شده و كليد آن ، زهد به دنيا قرار داده شده است.
بحار الأنوار : ج 73 ص 49 ح 20 .