eitaa logo
موکب بنی هاشم
147 دنبال‌کننده
19 عکس
62 ویدیو
4 فایل
اطلاع رسانی امور موکب @mokeb.banihashem
مشاهده در ایتا
دانلود
7.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
https://eitaa.com/mokeb_bani_hashem موکب بنی هاشم لطفا ما را به دوستان خود معرفی کنید پیج اینستاگرام @mokeb.banihashem
5.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا فاطمه الزهرا خودت برای نوکری اربعین مارو بساز
16.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 چه کنیم تا رزق و روزیمان بیشتر شود؟ 👤 استاد مصطفایی آدرس کانال ایتا https://eitaa.com/mokeb_bani_hashem پیج اینستاگرام @Mokeb.banihashem
مداحی_آنلاین_عاقبت_بی_حرمتی_به_والدین.mp3
3.23M
عاقبت بی حرمتی به والدین! حجت الاسلام👇 🎙 🔊 مقدمتان را به کانال موکب بنی هاشم گرامی می داریم ■■■■■■■ کانال اینستاگرام ┏━━☘🌺☘━━┓ @Mokeb.banihashem ┗━━☘🌺☘━━┛ ■■■■■■■■کانال ایتا ╭┅───────────┅╮ 🕌 https://eitaa.com/mokeb_bani_hashem ╰┅───────────┅╯
20.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چای چایخانه حرم، با عشق دَم می‌کشد ... 🔹 آقا جان، این لباس نوکری شما، تنها پناهِ روح و جان من است / من در دو جهان، جز تو، کسی یار ندارم ...
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای شنیدنی از علامه امینی بعد از مرگ در مورد فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام #Mokeb.banihashem
♦️اعتکاف ماه مبارک رجب با حضور ۱۵۰۰ معتکف در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود 👤امین بهنام، معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی: 🔹ثبت‌نام مراسم اعتکاف امسال از ۵ آذرماه به مدت ۱۰ روز آغاز می‌شود و متقاضیان علاوه بر ثبت‌نام از طریق سایت اعتکاف رضوی، می‌توانند فرآیند ثبت‌نام را با ارسال عدد ۸ به شماره ۵۰۰۰۴۸۰۳۰ نیز انجام دهند. 🔹اسامی پذیرفته‌شدگان پس از انجام مراسم قرعه‌کشی، روز ۲۶ آذرماه، اعلام می‌شود.برای این امر ظرفیت هزاروپانصدنفری برای معتکفان در نظر گرفته شده است.
صفحه نخست • سامانه پذیرش اعتکاف آستان قدس رضوی https://etekaf.razavi.ir/
. 🔹بررسی قیام یا خروج سفیانی از علائم حتمی ظهور یکی از علائم حتمی ظهور قائم علیه السلام، خروج مردی پلید از نسل ابوسفیان است که دست به جنایات هولناک و فجیعی خواهد زد و پس از کشتارهای فراوان، برای مقابله با حضرت مهدی علیه السلام به سمت شام باز می‌گردد ولی پس از فرو رفتن لشکریانش در سرزمین بیداء به دست حضرت مهدی عجل الله کشته میشود. در روایات بسیاری به چگونگی و سرانجام قیام سفیانی پرداخته شده است. در این مقاله قصد داریم به تفصیل درباره «قیام سفیانی » به تحقیق بپردازیم. با ما همراه باشید. نام و نسب سفیانی بر اساس روایات بر اساس بررسی‌های جامعی که بر روی روایات ظهور انجام شده نام اصلی سفیانی عثمان و نام پدر او عنبسه می باشد. البته در برخی از روایات نام پدر او «عیینه» ذکر شده است. به دلایل فراوانی نقل قول‌ها و روایاتی که در این زمینه آمده است نام‌های دیگری هم برای سفیانی ذکر شده است. از آن جمله؛ حرب بن عنبسه، ابو عتبه، معاویه بن عتبه، عروه بن محمد، عنبسه بن هند، عبدالله بن یزید و عنبسه بن مره است. البته در روایات مشهور اهل سنت نام او عبدالله بن یزید است و نسب او هم به یزید بن معاویه بن ابی سفیان باز می‌گردد. در برخی روایات نیز، لقب «صخری» به او داده‌اند یعنی منسوب به صخر، پدر ابو سفیان. برخی روایات نیز از او با نام خرناس یاد کرده‌اند. در اینکه نسب سفیانی به ابوسفیان برمی‌گردد شکی نیست اما اینکه از نسل کدام یک از فرزندان ابوسفیان است، نقل قول‌های متفاوتی شده است. برخی او را از نسل یزید می‌دانند و برخی از نسل عتبه بن ابوسفیان و برخی دیگر نیز از نسل خالد بن یزید بن ابوسفیان. نسب سفیانی از سمت مادر نیز به کلبیان می‌رسد. [۱] ویژگی‌ها و خصوصیات سفیانی بر اساس روایات برای نیل به حقیقت و پرهیز از هرگونه اقدام به وقت گذاری برای ظهور و ایجاد شک و شبهه، ویژگی‌های ظاهری و رفتاری سفیانی در روایات به خوبی توصیف شده است. بر اساس روایات، او دارای پوستی سفید متمایل به سرخ است. چشمان زاغ و رنگی دارد. موهای او زرد است، صورتش آبله دارد و به عبارت دیگر صورتی ناصاف دارد. چهارشانه است، طبع خونریز و پلیدی دارد. از قسمتی از شهر دمشق (پایتخت سوریه کنونی) که به سرزمین یابس (سرزمین خشک و بی‌آب و علف) معروف است قیام خود را آغاز می‌کند. در برخی از روایات از او با عنوان مسلمان تازه مسیحی شده ( مستبصر)، یاد کرده‌اند چنانچه شیخ طوسی علیه رحمه، این گونه توصیف نموده است که: «سفیانی در حالی که رهبری قومی را بر عهده دارد به مانند شخص نصرانی و صلیب در گردن از جانب بلاد روم می‌آید.» [۲] در رذالت و سفاک بودن سفیانی همین بس که امام صادق علیه السلام در توصیف او فرموده است: «اگر سفیانی را ببینید، پلیدترین مردم را دیده‌اید.»
🔹ویژگی‌ها و خصوصیات سفیانی بر اساس روایات برای نیل به حقیقت و پرهیز از هرگونه اقدام به وقت گذاری برای ظهور و ایجاد شک و شبهه، ویژگی‌های ظاهری و رفتاری سفیانی در روایات به خوبی توصیف شده است. بر اساس روایات، او دارای پوستی سفید متمایل به سرخ است. چشمان زاغ و رنگی دارد. موهای او زرد است، صورتش آبله دارد و به عبارت دیگر صورتی ناصاف دارد. چهارشانه است، طبع خونریز و پلیدی دارد. از قسمتی از شهر دمشق (پایتخت سوریه کنونی) که به سرزمین یابس (سرزمین خشک و بی‌آب و علف) معروف است قیام خود را آغاز می‌کند. در برخی از روایات از او با عنوان مسلمان تازه مسیحی شده ( مستبصر)، یاد کرده‌اند چنانچه شیخ طوسی علیه رحمه، این گونه توصیف نموده است که: «سفیانی در حالی که رهبری قومی را بر عهده دارد به مانند شخص نصرانی و صلیب در گردن از جانب بلاد روم می‌آید.» [۲] در رذالت و سفاک بودن سفیانی همین بس که امام صادق علیه السلام در توصیف او فرموده است: «اگر سفیانی را ببینید، پلیدترین مردم را دیده‌اید.» خروج سفیانی در آخرالزمان خروج سفیانی در آخرالزمان خروج و قیام سفیانی، یکی از نشانه‌های حتمی ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام است. امام سجاد علیه السلام درباره قیام سفیانی فرموده‌اند: « امر قائم از سوی خداوند حتمی است و امر سفیانی نیز از جانب خداوند قطعی است. قائم ما ظهور نخواهد کرد مگر پس از آمدن سفیانی»[۳] امیر مؤمنان، امام علی علیه السلام نیز در همین باره می فرمایند:« لشکر سفیانی به مدینه می‌آید تا به سرزمین بیداء برسند ولی خداوند آنها را در زمین فرو می‌برد.» [۴] گفته شده که این روایات در تفسیر آیه « و لو تری اذ فزعوا فلا فوت و أخذوا من مکان قریب » آمده است؛ و اگر تو سختی حال مجرمان را مشاهده کنی هنگامی که ترسان و هراسانند، در آن حال هیچ (از عذاب و قهر الهی) فوت نشوند و از مکان نزدیکی دستگیر شوند. شیخ طوسی علیه الرحمه در این باره می فرماید: این آیه درباره سپاهی نازل شده است که در بیابان شکست خورده و از بین می‌روند و فقط یک نفر از آنان باقی خواهد ماند تا آنچه را که دیده است به سایرین برساند.[۶] محل خروج و قیام سفیانی آنچه که از بررسی روایات متعدد ائمه و بزرگان دین به دست آمده این است که، سفیانی از منطقه‌ای خشک و بی‌آب و علف در شهر دمشق که به سرزمین «یابس» معروف است و در نزدیکی مرز اردن قرار دارد قیام خواهد کرد و با هفت نفر از یاران خود به منطقه درعا رفته و در آنجا با حدود بیست هزار نفر از افراد قبیله بنی کلب که در درعای سوریه سکنی دارند، بیعت خواهد کرد. در روایات از این قبیله با عنوان دایی‌های سفیانی یاد شده است چرا که همانطور که گفته شد، نسب سفیانی از سمت مادر به قبیله بنی کلب باز می‌گردد. بر طبق این روایات، کلبیان جماعتی از اشرار آخرالزمان هستند که در نبرد سفیانی با حضرت ولیعصر عجل الله او را یاری خواهند کرد و باعث جذب افراد زیادی به لشکر او خواهند شد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این باره می‌فرمایند: « سفیانی با سیصد و شصت نفر خروج خواهد کرد تا اینکه به دمشق می‌رسد و در ماه رمضان هم بیست هزار نفر از قبیله بنی کلب با او بیعت می‌کنند»[۷] قبیله بنی کلب، در دوره معاویه نصرانی بوده‌اند اما ظاهراً بعدها به اسلام گرویده‌اند. معاویه با زنی از این قبیله ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یزید بود. این طایفه در قرن‌های بعد، به فرقه دروزی گرویدند. دروزیان، علی رغم اینکه ادعا می‌کنند مسلمان هستند اما در عمل خلاف این را نشان می‌دهند زیرا از نظر اسلام، عقاید آنها کاملاً انحرافی است. وجه تسمیه « دروزی» به دلیل تبعیت از شخصی به نام درزی است. آنها نام آیین خود را « موحدون» نامیده‌اند که اساس عقیده‌شان بر مبنای حلول و تناسخ روح است و این مسئله از نظر اسلام کاملاً باطل و مردود می باشد.[۸] عمده دروزیان که غالباً منتسب به قبیله بنی کلب هستند در سرزمین« رمله» سکنی گزیده‌اند. رمله شامل بیابان شرقی فلسطین، جنوب غربی سوریه، بیابان غربی اردن بخش‌هایی از لبنان است. البته تعداد زیادی از آنها هم به کشورهای دیگر از جمله آمریکا و استرالیا و کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اند اما تعداد آنها در کشورهای سوریه و لبنان بیشتر از سایر مناطق جهان است. به طور کلی، حدود یک میلیون نفر از دروزیان در سراسر جهان زندگی می‌کنند.[۹]
🔹تصرفات و پیشروی سفیانی گفته شده که سفیانی پس از اینکه لشکر خود را با بیعت کلبیان تقویت می‌نماید دمشق را به تصرف درآورده و نخستین خطبه‌اش را بر منبر دمشق ایراد خواهد کرد. سپس شهرهای حلب و حمص و قنسرین و موصل را فتح خواهد نمود. از آن پس به بغداد لشکرکشی کرده و پس از کشتار فراوان و تحمیل خسارت‌های سنگین به کوفه و مدینه نیز لشکرکشی می‌کند، سپس به خراسان ایران حمله خواهد کرد. عمده کشتارهای او در عراق است زیرا هدف اصلی او عراق می‌باشد. در آنجا هر کس که نامش محمد، علی، حسن، حسین، فاطمه، خدیجه، موسی، جعفر، رقیه و … باشد را به قتل خواهد رسانید. بسیاری از عراقی‌ها، همسایه‌های خود را به خاطر چند دینار به تیغ سفیانی خواهند سپرد. بعضی را هم در دیگ‌های روغن جوشان خواهد سوزاند. اما برخی از شیعیان در مناطق خاصی از شام از دست او در امان خواهند بود. در ادامه جنایات سفیانی به تعرض و قتل زنی اشاره شده است:« سفیانی پس از اینکه زنی باردار را در میان نزدیکانش دست به دست می کند و یکی از یارانش به آن زن تجاوز می‌کند، در راه شکم آن زن را پاره می کند و جنین او را از بین می برد. سپس در کوفه دست به کشتار وسیعی می زند. از آن پس، خون پاک حق طلبان و ظلم ستیزان به جوش می آید و سفیانی در آستانه ی افول قرار می‌گیرد. او پس از شش ماه جنگ مداوم بر پنج منطقه بزرگ دمشق، فلسطین، اردن، حمص و قنسرین غلبه می‌کند و پایتخت حکومت خود را از دمشق به رمله در فلسطین منتقل می‌کند. البته طبق اشارات متعددی که در روایات آمده، مهمترین هدف قیام سفیانی و مرکز جنایت‌های او و سپاهش، کشور عراق است. از این رو، حمله به مناطق شیعه نشین عراق و کشتار شیعیان (با سطحی‌ترین اطلاعات) و حمله به مراکز مقدس شیعه و حرمین شریفین در اولویت جنایات او خواهد بود. نکته؛ منظور از سطحی‌ترین اطلاعات یعنی، همین که نام شیعی داشته باشند (اسامی مثل علی، فاطمه، حسن، حسین و …) و یا خبرچینی اشخاص مبنی بر شیعه بودن فردی برای کشتن او کافی خواهد بود.
🔹قیام‌های همزمان با سفیانی ماه رجب، ماهی است که سفیانی خروج خواهد نمود. همزمان با او در همان سال و همان ماه و همان روز دو قیام دیگر رخ خواهد داد؛ قیام خراسانی و قیام یمانی. که از میان آنها، قیام یمانی حق است زیرا به هدایت و حقیقت دعوت می‌نماید. امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: « خروج الثلاثه السفیانی و الخراسانی و الیمانی فی سنه واحده فی شهر واحد فی یوم واحد و لیس فیها رایه أهدی من رایه الیمانی لأنه یدعوا الی الحق »؛ سه قیام سفیانی و خراسانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز خواهد بود که هدایت یافته‌ترین پرچم، پرچم یمانی است زیرا که به حق دعوت می‌کند. [۱۰] پس از آن در ماه رمضان صیحه آسمانی واقع شده و به گوش همگان خواهد رسید. در ماه ذی‌الحجه قتل نفس زکیه واقع خواهد شد و در ماه محرم و روز عاشورا قیام قائم آل محمد صلوات الله علیه رخ خواهد داد. امام باقر علیه السلام در حدیث دیگری فرموده‌اند: « اولین جایی که ویران خواهد شد منطقه شام (سوریه کنونی) است. در این هنگام سه پرچم با هم درگیر هستند؛ ابقع و اصهب و سفیانی.[۱۱] ابقع یکی از سه مدعی حکومت و قدرت در شام( سوریه کنونی) در عصر ظهور است. خروج وی همزمان با خروج اصهب و سفیانی خواهد بود. آن هم زمانی که حاکم شام در می‌گذرد و فرزندانش نیز کشته می‌شوند. در این زمان مردم شام تحت لوای پرچم این سه نفر گرد خواهند آمد. بر اساس برخی از روایات خروج ابقع در مصر به دنبال دیده شدن ستاره دنباله‌دار و کسوف و خسوف غیر طبیعی خورشید و ماه خواهد بود که با فاصله اندکی از ظهور رخ خواهند داد. [۱۲] قیام اصهب نیز از خارج پایتخت( احتمالاً دمشق) شکل خواهد گرفت و با ابقع بر سر زمامداری و حکومت منطقه نزاع خواهند کرد. اما هیچ کدام از این دو نمی‌توانند پیروزی قاطع به دست آورند. سفیانی از این فرصت( درگیری دو گروه) استفاده کرده و دست به قیام می‌زند و پس از شکست دادن دو گروه، آنها را نابود می کند. سفیانی ابتدا به جنگ ابقع رفته پس از شکست او، به مصاف اصهب می‌رود قیام او را سرکوب کرده و بر شام غلبه می‌کند. بر اثر این نزاع‌ها و کشمکش‌های خونین، سرزمین شام ویران خواهد شد. آنچه از روایات برمی‌آید این است که هر سه این‌ها از کافران و ستمکاران هستند که در نبرد با یکدیگر هلاک خواهند شد. البته سفیانی پس از پیروزی بر آن دو، در نبرد با حضرت مهدی علیه السلام به هلاکت خواهد رسید. امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: « هنگامی که کافر در شام به هلاکت برسد، اصهب کافر قیام می‌کند و تسخیر شام بر او سخت می‌شود طولی نمی‌کشد که او هم کشته خواهد شد و حکومت به اتراک ( ترک ها) می‌رسد. در شام قحطی و گرانی پدید می‌آید و رویدادها پشت سر هم روی می‌دهند و در هر قدمی جنگ برپا خواهد شد.»