eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
3هزار ویدیو
184 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐كمترين مقدار تمجيد خداوند متعال 💠🔅على بن حسان از يكى از اصحابش روايت مى‌كند كه امام صادق - عليه السلام - فرمود: 🔅هر دعائى كه پيش از آن تمجيد و ستايش خدا نباشد ابتر و ناقص است، اول تمجيد است سپس مدح و ثنا. 🔆عرض كردم: كمترين مقدار تمجيد چيست‌؟ ♻️حضرت فرمود: اين است كه بگوئى: بار الها، توئى اول كه پيش از تو هيچ چيز نيست، و توئى آخر كه بعد از تو هيچ چيز نيست، و توئى ظاهر و غالب كه هيچ چيز بالاى تو نيست، و توئى باطن و عارف به همه چيز كه هيچ حجابى بين تو و آن نيست و توئى عزيز و حكيم. ✳️٢ - و به همين سند آمده است كه گويد: از امام صادق - عليه السلام - سؤال كردم: ✅كمترين مقدارى كه در تمجيد كفايت مى‌كند؛ چيست‌؟ 🔆حضرت فرمود: اينكه بگوئى: حمد خداى را كه به خاطر بلند مرتبه‌گى همه چيز را مقهور خود ساخت، و حمد و سپاس خداى را كه بر همه چيز را مالك شد و بر همه چيز توانا است، و حمد خداى را كه علم او به همه چيز نفوذ نمود، و لذا به همه چيز آگاه است. و حمد خداى را كه مردگان را زنده مى‌كند و زنده‌ها را مى‌ميراند و بر همه چيز قادر و توانا است. 📜(بحارالانوار. ج 90، ص 221،ح 4). 📓کتاب ‌پرسش‌های مردم و پاسخ‌های امام صادق علیه السلام - 2،نوشته احمد قاضی زاهدی، صفحه 277 @mola_amiralmomenin_as
✔️امام رضا علیه السلام فرمودند: «ان من علامات الفرج حدثا يکون بين المسجدين، و يقتل فلان من ولد فلان، خمسة، کبشا من العرب». «از نشانه هاي فرج حادثه اي است که در ميان دو مسجد (مسجد الحرام و مسجد النبي صلي الله عليه و آله و سلم) واقع مي شود. در آن حادثه فلاني از فرزندان فلاني، 15 نفر از پهلوان‌هاي عرب را مي کشد». 📓الزام الناصب/ ج2/ ص147 @mola_amiralmomenin_as
🔘دعا برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف امام رضا (ع) فرمودند: «اَللّهُمَّ أصْلِحْ عَبدَکَ وخَليفَتَکَ بِما أصْلَحْتَ بِهِ أنبياءَکَ ورُسُلَکَ وَحُفَّهُ بِمَلائِکَتِکَ وَأَيدْهُ بِروُحِ القُدُسِ مِنْ عِنْدِکَ واسْلُکْهُ مِنْ بَينِ يدَيهِ ومِنْ خَلْفِهِ رَصَداً يحفَظُونَهُ مِنْ کُلِّ سُوءٍ وَأبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أمْنَاً يعْبُدُکَ لا يشرِکُ بِکَ شيئاً وَلا تَجْعَلْ لِأحَدٍ مِنْ خَلقِکَ عَلي وَلِيکَ سُلطاناً وَأْذَنْ لَهُ في جِهَادِ عَدُوِّکَ وعَدوِّهِ واجْعَلني مِنْ أنصارِهِ، إنَّکَ عَلي کُلِّ شَي ءٍ قَديرٌ». امام علي بن موسي الرضا عليه‌السلام در قنوت نمازشان فرمودند: بارالها! کار ظهور بنده شايسته و خليفه راستينت [امام مهدي عليه‌السلام] را سامان ده - همان گونه که کار پيامبران و فرستادگانت را اصلاح کردي - واز فرشتگانت، نگاهباناني بر او بگمار و از سوي خويش با روح القدس او را ياري و پشتيباني فرما و ديده باناني که از هر گزندي نگاهش دارند از پيش رو و پشت سر همراه وي گردان و ترس و هراس او را به امن و امان دگرگون ساز که او تو را مي پرستد و هيچ چيز را همتا و مانند تو قرار نمي دهد، و براي هيچ يک از آفريدگانت برتري وچيرگي نسبت به ولي خود قرار مده و او را در جهاد با دشمنت و دشمنش اجازت فرما و مرا از ياوران او قرار ده، که همانا تو بر هر کاري توانايي. 📓جمال الاسبوع/ ص413 @mola_amiralmomenin_as
مردى از امام رضا علیه السلام درباره گفتار خداوند عزّ و جلّ‌ پرسيد كه فرموده است: وَ مَنْ‌ يَتَوَكَّلْ‌ عَلَى اللّٰهِ‌ فَهُوَ حَسْبُهُ‌ امام عليه السّلام فرمود: توكّل درجاتى دارد،يك درجه آن اين است كه در همه كارهاى خود به خدا اعتماد كنى و به آنچه مى‌كند خشنود باشى و بدانى كه خداوند خير و عنايت خود را از تو دريغ نداشته است و يقين كنى كه در همه كارها حكم به دست خداست بنابر اين به او توكّل،و امور خود را به او واگذار كن، ديگر از درجات توكّل ايمان به همه چيزهايى است كه خداوند آنها را در پس پرده غيب نگه داشته است و دانش تو بدانها احاطه ندارد و تو شناخت آنها را به او واگذاشته‌اى و در اين مورد و ديگر موارد به او اعتماد كرده‌اى. از آن حضرت پرسش شد كه توكّل چيست‌؟ امام عليه السّلام فرمود. اين كه از جز خدا نترسيم. منظور امام عليه السّلام از توكّل در اين جا همان تسليم در برابر اوامر الهى و خشنودى به قضا و فرمان اوست. 🗞کتاب: تحلیلی از زندگانی امام رضا علیه السلام 🖋نويسنده: محمد جواد فضل‌الله، 📝مترجم: محمدصادق عارف، @mola_amiralmomenin_as
🔷شعار ياران حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف ❄️عيون أخبار الرضا عليه السلام -به نقل از ريّان بن شَبيب-:در روز اوّل محرّم،بر امام رضا عليه السلام وارد شدم.فرمود: «اى پسر شَبيب ! اگر براى چيزى گريه مى‌كنى،براى حسين بن على بن ابى طالب عليه السلام گريه كن...آسمان‌هاى هفتگانه و زمين‌ها،براى كشته شدنش گريستند و چهار هزار فرشته براى يارى‌اش به زمين فرود آمدند؛امّا به آنان اجازه داده نشد. آنان در كنار قبر حسين عليه السلام،آشفته و پريشان‌حال،به سر مى بَرند تا قائم عليه السلام برخيزد. آنان از ياران او خواهند بود و شعارشان،اين است: "يا لثارات الحسين؛اى خونخواهان حسين!"». 📎عيون أخبار الرضا عليه السلام:ج 1 ص 299 ح 58، 📎الأمالى،صدوق:ص 192 ح 202، 📎الإقبال:ج 3 ص 29، 📎بحار الأنوار:ج 44 ص 285 ح 23. @mola_amiralmomenin_as
آقایمان آمد عبا روی سرش بود رنگ کبودی بر تمام پیکرش بود در کوچه یاد ماجرای کوچه افتاد یافاطمه یافاطمه ذکر لبش بود 🏴امام رضا «ع»: کسیکه مصائب ما رابه یاد آورد، پس بگرید و بگریاند در روزی که چشم ها گریانند «روز حساب»؛ گریان نخواهد شد. ▪️شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت تسلیت باد. @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️مناظرات و گفتگوهای امام رضا(ع) 🔘فضيلت اهل بيت (ع) مأمون عباسى در يكى از جلسات علمى خويش كه در دربار حكومتى و با حضور دانشمندان برجسته اديان و مذاهب و ارباب نحله هاى مختلف تشكيل شده بود از امام رضا (ع) پرسيد: آيا ميتوانيد فضيلت و برترى عترت رسول الله (ص) را بر ساير مردم از كتاب محكم الهى به طور واضح بيان كنيد؟! فرمود: بلى. - در كجاى قرآن بيان شده است‌؟ حضرت رضا (ع) بعد از شمارش آياتى در اين زمينه فرمود: اما هفتمين آيه اين است: ان الله و ملائكته يصلون على النبى يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما؛ (احزاب: 56)؛ خداوند و فرشتگان او بر پيامبر (ص) درود مى فرستند، اى كسانى كه ايمان آورده ايد بر او درود فرستيد و سلام گوئيد و كاملا تسليم فرمان او باشيد. مسلمانان گفتند: يا رسول الله! ما معنى تسليم را فهميديم كه بايد تسليم فرمان شما باشيم، اما چگونه صلوات بگوئيم. پيامبر (ص) فرمود، بگوئيد: اللهم صلى على محمد و آل محمد كما صليت على ابراهيم و آل ابراهيم، انك حميد مجيد» سپس امام رضا (ع) خطاب به حاضرين مجلس فرمود: آيا در اين سخن خلافى هست‌؟ گفتند: نه. در اين هنگام مأمون گفت: اين سخن اجماعى است و هيچ اختلافى در ميان امت اسلام نيست آيا در مورد آل و فضيلت آل محمد (ص)، سخنى واضح تر و صريح تر ميتوانيد از قرآن بيان كنيد؟ حضرت رضا (ع) فرمود: بلى، شما به من بگوئيد، آيه ى شريفه ى: يس و القرآن الحكيم، انك لمن المرسلين على صراط‍‌ مستقيم؛ يس! سوگند به قرآن حكيم كه تو قطعا از رسولان خداوندى و بر راهى مستقيم قرار دارى. مقصود از «يس» چيست‌؟ دانشمندان مجلس گفتند: معنى يس، محمد (ص) است و كسى در آن شكى ندارد». امام ع فرمود: در اين آيه خداوند متعال بر محمد و آل محمد فضيلتى عطا كرده است و كسى را ياراى درك حقيقت آن نيست مگر از راه تعقل و انديشه، براى اينكه خداوند متعال در كتاب مقدس خويش، به غير از انبياء (ع) بر هيچ كس سلام و درود نفرستاده و فرمود: "سلام على نوح فى العالمين" ؛ «سلام على ابراهيم» ؛ و «سلام على موسى و هارون» و در هيچ جاى قرآن نفرمود: سلام على آل نوح و سلام على آل ابراهيم و سلام على آل موسى و آل هارون. فقط‍‌ فرمود: " سلام على آل يس؛" يعنى آل محمد. مأمون بعد از شنيدن اين بيان عالى و استدلال قرآنى، خطاب به حاضرين مجلس گفت: اكنون فهميدم كه شرح اين آيات و بيان آنها، در نزد معدن نبوت و اهل بيت پيامبر (ص) مى باشد. 📓عيون اخبار الرضا (ع)، ج 1 ص 185، تفسير صافى، ج 4 ص 124 - @mola_amiralmomenin_as
✔️مناظرات و گفتگوهای امام رضا(ع) 🔘فضيلت اهل بيت (ع) ✔️حضرت رضا (ع) در همان مجلس، در شمار آياتى كه براى فضيلت و برترى اهل بيت (ع) نقل مى كرد آيه ى: فسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون؛ "اگر نميدانيد از آگاهان بپرسيد." (انبیاء: 7) را تلاوت كرده و فرمود: ما اهل ذكر هستيم، اگر نمى دانيد از ما خانواده ى پيامبر (ص) بپرسيد: دانشمندانى كه در مجلس حضور داشتند گفتند: مقصود خداوند در اين آيه از اهل ذكر، يهود و نصارى هستند» امام هشتم ع فرمود:. سبحان الله! اگر ما پرسيديم و آنها هم به دين خودشان دعوت كردند و گفتند: دين ما بهتر از دين اسلام است، آيا چنين كارى بر ما جايز است‌؟ مأمون پرسيد: يا اباالحسن! ممكن است اين سخن را بشكافيد و شرح دهيد، تا خلاف ادعاى اينها ثابت شود؟ حضرت رضا (ع) فرمود: بلى ذكر، رسول الله است و ما (اهل بيت) اهل آن حضرت هستيم و اين نكته در كتاب خدا بيان شده است. آنجا كه در سوره ى طلاق ميفرمايد: فاتقوا الله يا أولى الالباب الذين امنوا قد انزل الله اليكم ذكرا رسولا يتلوا عليكم آيات الله مبينات؛ (طلاق: 10) از مخالفت فرمان خدا بپرهيزيد اى خردمندانى كه ايمان آورده ايد! زيرا خداوند ذكر را بر شما فرستاده است رسولى كه آيات روشن خدا را بر شما تلاوت ميكند، پس ذكر، رسول الله است و ما اهل ذكر هستيم. 📓عيون اخبار الرضا (ع)، ج 1، ص 187- @mola_amiralmomenin_as
✔️امام رضا(ع) در عرصه‌ى علم و دانش 🔘عالم آل محمد (ص) امام كاظم (ع) همواره با اشاره به امام رضا(ع) به فرزندان خويش مى فرمود: اين برادر شما على بن موسى (ع)، عالم آل محمد (ص) است، پس وى پرسشها و مجهولات خويش را بپرسيد و آنچه به شما ياد مى دهد آن را حفظ‍‌ كنيد، از پدرم (امام صادق (ع)) چندين بار شنيدم كه فرمود: عالم آل محمد (ص) در صلب توست و اى كاش او را درك ميكردم. 📓اعلام الورى، ج 2، ص 64 📓بحارالانوار، ج 49، ص 100- ✔️مرحوم شيخ صدوق ميگويد: مأمون در هر جا كه احتمال ميداد دانشمندى باشد و توانايى مناظره و مباحثه با امام رضا (ع) را داشته باشد به مجلس خويش دعوت كرده و او را با امام هشتم (ع) وارد بحث مى نمود. او در اين زمينه تلاشهاى فراوانى به عمل آورد كه انديشمندان و نظريه پردازان فرقه ها و گروههاى مختلف اسلامى و غير اسلامى در مباحثه ى علمى بر حضرت رضا (ع) پيروز شوند و اين به جهت حسد و كينه ى باطنى وى نسبت به آن حضرت بود. اما امام رضا (ع) در تمام آن جلسات و مناظره هاى سنگين و پيچيده ى علمى بر تمام دانشمندان عصر غلبه كرد. آن حضرت با كسى به بحث و مناظره نپرداخت مگر اينكه در پايان، طرف مقابل به فضيلت و برترى و دانش سرشار امام هشتم (ع) اعتراف نمود و در برابر استدلال هاى قوى و محكم او سر تعظيم فرود آورد. 📓عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 152 - ✔️شيخ طبرسى از هروى نقل كرده است كه هيچ كس را دانشمندتر از على بن موسى الرضا (ع) نديدم و هيچ دانشمندى نيز او را نديد مگر اينكه همانند من به فضل و دانش او شهادت داد. 📓اعلام الورى، ج 2، ص 64، 📓كشف الغمه، ج 2، ص 317 - خود امام رضا (ع) در مورد دانش بيكران حضرتش و برترى بر انديشمندان و متفكرين علوم مختلف ميفرمايد: زمانى من در روضه (مسجد النبى ص) مينشستم و در آن دوران دانشمندان زيادى در مدينه بودند، هرگاه يكى از آنها از پاسخ پرسشى عاجز ميگشت و ديگران هم نمى توانستند از عهده برآيند، همگى به من اشاره مى كردند و مسائل مشكل را پيش من مى فرستادند و من پاسخ همه ى آنها را ميدادم!. 📓كشف الغمه، ج 2، ص 317؛ 📓بحارالانوار، ج 49، ص 100 - ✔️آن حضرت در گفتار ديگرى ميفرمايد: آنگاه كه من بر اهل تورات با تورات شان و بر اهل انجيل با انجيل شان و بر اهل زبور با زبور شان و بر صابئين با زبان عبرى خودشان و بر روميان با منطق خودشان و بر اصحاب مقالات و انديشه هاى مختلف به طريقه ى خودشان استدلال كنم و آنگاه كه هر دسته اى را محكوم نمودم و دليل شان را باطل ساختم و آنان از عقيده و پندارهاى خويش دست كشيده و بر گفتار من گرويدند، مأمون در خواهد يافت مسندى كه بر آن تكيه زده حق او نيست و در آن هنگام از كرده ى خود پشيمان خواهد شد. سپس فرمود: ولا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم. 📓بحارالانوار، ج 49، ص 174 - @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از حلقه معرفت
وقت نماز، طواف خانه خدا هم تعطیل است، کار و فعالیت ما چطور؟ @halghemarefat313