#پرتوى_از_دانش_امیرالمؤمنین_علی_(ع)
🔘پرتو اوّل: خداشناسى:
♻️#صفات_ثبوتی_خداوند
✔️القائِم
🔘 امیرالمؤمنین على عليه السلام:
🌟الحَمدُ للّهِِ المَعروفِ مِن غَيرِ رُؤيَةٍ، وَالخالِقِ مِن غَيرِ رَوِيَّةٍ، الَّذي لَم يَزَل قائِما دائِما إذ لا سَماءٌ ذاتُ أبراجٍ، ولا حُجُبٌ ذاتَ إرتاجٍ ، ولا لَيلٌ داجٍ، ولا بَحرٌ ساجٍ ، ولا جَبَلٌ ذو فِجاجٍ، ولا فَجٌّ ذو اعوِجاجٍ، ولا أرضٌ ذاتُ مِهادٍ، ولا خَلقٌ ذُو اعتِمادٍ.
🌟سپاسْ خدايى راست كه بدون ديده شدن، شناخته شده است، و آفريننده بدون طراحى و به كار بردن انديشه است؛ آن كه همواره استوار است و هميشه بوده است، آن هنگام كه هيچ آسمانِ داراى برجى نبود و هيچ مانعِ داراى در و دروازهاى وجود نداشت، نه شبى تاريك بود و نه دريايى ساكن، نه كوهى با درّهها وجود داشت و نه راهى با پيچ و خمها، نه زمينْ داراى آرامش بود، و نه آفريدهاى برخوردار از تكيه گاه.
📔نهج البلاغة: الخطبة 90،
📔بحار الأنوار: ج 4 ص 310 ح 38
#مولا_جانم_علی
#اشهد_ان_علیا_ولی_الله
#فقط_حیدر_امیرالمومنین_است
@mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
✔️عرصههاى رفق و مدارا در #سیره_امیرالمؤمنین_علی_(ع)
#کلام_مولا
#امیر_ملک_سخن
#سیره_امیرالمؤمنین_علی_(ع)
@mola_amiralmomenin_as
✔️عرصههاى رفق و مدارا در #سیره_امیرالمؤمنین_علی_(ع)
#عرصۀ_حکومتی
🔘حكومت عرصهاى است كه اگر بر آن رفق و مدارا حكومت نكند، هرگونه تندى و خشونتى در آن راه مىيابد.
امام على(ع) حكومت را تابع رفق و مدارا مىديد و تا آنجا كه مىتوانست از برخورد كردن و دست يازيدن به شدّت قانونى دورى مىنمود.
♨️مگر آنجا كه همۀ راههاى رفق و مدارا بسته مىشد و چارهاى جز شدّت قانونى باقى نمىماند.
✔️رفق و مدارا شاخصۀ حكومت حق و عدل(1)
♻️در انديشه و سيرۀ امام على(ع) حكومت حق و عدل با شاخصۀ رفق و مدارا معنا مىيابد، و جز آنجا كه هيچ چارهاى نمىماند مگر به كار گرفتن شدّت قانونى، نمىبايست از رفق و مدارا دور شد.
سيرۀ اميرمؤمنان على(ع) چنين بود و از كارگزاران خود مىخواست كه بر اين امر پايدار باشند و آنان را نگاهبانى مىكرد تا از پاسداشت #رفق و #مدارا دور نشوند.
📌امام(ع) هرگز از اين راه و رسم دور نشد و از ابتدا تا انتهاى حكومت خود بر اين اساس حكومت كرد.
📌در ابتداى حكومت خود، چون حُذَيْفَةبن يَمان ، فرماندار مداين را در آنجا ابقا كرد، در نامهاى بدو نوشت:
«فرمان مىدهم تو را به رفق و مدارا ورزيدن در كارها، و نرمى و عدالت نمودن با شهروندان، كه تو در اين امور پرسش مىشوى، و تو را فرمان مىدهم به داد ورزيدن نسبت به ستمديده، و بخشش نسبت به مردمان، و سيرت نيكو در رفتار تا آنجا كه مىتوانى، كه همانا خداوند نيكوكاران را پاداش مىدهد.»
📔ارشاد القلوب، ص 321؛
📔الدرجات الرفيعة، صص 288-289؛
📔بحارالانوار، ج 28، ص 88.
همچنين امام(ع) در نامهاى كه به مردم مداين نوشت، چنين آورد:
«كارهاى شما را به حُذَيْفَةبن يَمان سپردم، و او از كسانى است كه راهيابىاش را مىپسندم و به صلاحش اميدوارم، و به وى فرمان دادهام بهنيكى كردن به نيكوكاران شما، و سختگيرى بر بدكاران شما، و رفق و مدارا با همۀ افراد شما. از خداوند براى خود و شما انتخاب نيك و نيكوكارى و رحمت گستردهاش را در دنيا و آخرت طلب مىكنم.»
📔ارشاد القلوب، ص 322؛
📔الدرجات الرفيعة، صص 289-290؛
📔بحارالانوار، ج 28، ص 90.
#ادامه_دارد
#کلام_مولا
#امیر_ملک_سخن
#سیره_امیرالمؤمنین_علی_(ع)
@mola_amiralmomenin_as
حُذَيْفَةبن يَمان
✔️حُذَيْفَةبن يَمان از شخصيتهاى برجسته اصحاب پيامبر(ص) ونيز از ياران ويژۀ على(ع) است.
وى در غزوات پيامبر(ص) در كنار آن حضرت بود و در فتوحات پس از پيامبر(ص) نيز نقش داشت.
حُذَيْفَه در خلافت عمربن خطّاب و نيز اواخر خلافت عثمان، فرماندار مداين شد و چون على(ع) زمام امور را به دست گرفت او را در آنجا ابقا كرد.
وى پيش از #جنگ_جمل، به سال 36 هجرى در مداين درگذشت.
📓حليةالاولياء، ج 1، صص 270-283؛
📓رجالالطوسى، ص 60،
@mola_amiralmomenin_as
✔️عرصههاى رفق و مدارا در #سیره_امیرالمؤمنین_علی_(ع)
#عرصۀ_حکومتی
✔️رفق و مدارا شاخصۀ حكومت حق و عدل(2)
♻️امام على(ع) وقتى قيس بن سعد بن عُباده را به استاندارى مصر گماشت به وى چنين نگاشت:
«با ويژگان و همگان رفق و مدارا پيش گير كه رفق و مدارا ورزيدن خجسته است.»
🖋الغارات، ص127؛
🖋تاريخالطبرى، ج4، ص548
📌پس از قيس بن سعد بن عُباده، محمدبن ابىبكر استاندار مصر شد، و چون امام(ع) او را به مصر مىفرستاد، به وى سفارش كرد كه بر اساس رفق و مدارا عمل كند، چنانكه در عهدنامۀ وى فرموده است:
«با آنان فروتن باش و نرمخو، و هموار و گشادهرو.»
🖋نهجالبلاغه، نامۀ 27.
♨️محمدبن ابىبكر در حكومت مصر، چنان كه بايد بر رفق و مدارا عمل نكرد و همين بحران پيش آمده در مصر را دامن زد و پيچيدهتر كرد.
هنگامى كه اوضاع مصر دگرگون شد و محمدبن ابىبكر در توطئه و درگيرى فرو رفت، اميرمؤمنان على(ع) تصميم گرفت كسى رابه مصر بفرستد كه توان به سامان آوردن آن جا را داشته باشد.
پس نامهاى به #مالكاشتر نوشت كه در آن وقت استاندار جزيره بود.
امام(ع) در نامۀ خود اوضاع مصر و مسائل پيش آمده را براى مالك توضيح داد و از او خواست تا فردى مطمئن و خيرخواه از يارانش را جانشين خود سازد و به نزد وى رود.
#مالكاشتر، شبيببن عامر ازْدى را جانشين خود قرار داد و نزد اميرمؤمنان على(ع) آمد. حضرت اوضاع و بحران پيش آمده را براى او تشريح كرد و يادآور شد كه كسى جز او نمىتواند اوضاع مصر را به سامان آورد، و به او چنين سفارش كرد:
«پس در آنچه تو را مهم مىنمايد از خدا يارى جوى، و شدّت را به نرمى بياميز، و آنجا كه رفق و مدارا بايد، راه رفق و مدارا پوى؛ و جايى كه جز شدّت راهى نيست و جز آن به كار نيايد، شدّت پيش گير»
🖋نهجالبلاغه، نامۀ 46؛
📌امام(ع) در بحرانىترين شرايط، فرمانش آن است كه تا جايى كه امكان دارد به رفق و مدارا عمل شود، و شدّت [قانونى] نيز به نرمى آميخته گردد.
البته آنجا كه جز شدّت قانونى چارهاى نيست، در واقع همان شدّت قانونى، رفق و مدارا است، همچون دارويى تلخ كه از سر ناچارى، بر مبناى رفق و مدارا، به بيمارى خورانده مىشود، چنان كه امام(ع) بيان كرده است:
«جايى كه رفق و مدارا درشتى به حساب آيد، شدّت [قانونى] هويت رفق و مدارا يابد؛ بسا دارو كه مايۀ درد و بيمارى باشد، و بسا درد و بيمارى كه خود دارو باشد»
🔴امام على(ع) اساس حكومت كردن را رفق و مدارا مىدانست، چنان كه در آموزههاى وى آمده است: «إِذَا مَلَكْتَ فَارْفُقْ.» هرگاه به حكومت رسيدى، رفق و مدارا را پيش گير.
🖋عيونالحكم و المواعظ، ص 133.
🔴 رفق و مدارا مبنايى استوار در سيرۀ على(ع) بود و وى در برابر مخالفتها و مقابلهها تا آنجا كه مىتوانست رفق مىورزيد و مدارا مىكرد.
#ادامه_دارد
#کلام_مولا
#امیر_ملک_سخن
#سیره_امیرالمؤمنین_علی_(ع)
@mola_amiralmomenin_as
✔️عرصههاى رفق و مدارا در #سیره_امیرالمؤمنین_علی_(ع)
#عرصۀ_حکومتی
⁉️رفق و مدارا شاخصۀ حكومت حق و عدل✔️
⁉️رفق و مدارا با پيمانشكنان
⁉️رفق و مدارا با از حقگريزان و حقستيزان
⁉️ رفق و مدارا با روى برگردانندگان از بيعت
🔘سایر موارد به زودی در کانال بارگذاری خواهد شد.
♻️با ما همراه باشید.
#ادامه_دارد
#کلام_مولا
#امیر_ملک_سخن
#سیره_امیرالمؤمنین_علی_(ع)
@mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#تدبر_در_قرآن ✔️سورة مبارکه بروج ✔️نقل ظلمها و مظلوميّتها و ذكر مصيبت و روضه خوانى،سابقه قرآنى
#تدبر_در_قرآن
✔️سورة مبارکه بروج
✔️سوره مبارکه بروج بيست و دو آيه دارد و در مكّه نازل شده است. نام سوره برگرفته از آيه اول است و مراد از آن،ستارگان درخشان است كه همچون برج بلند در آسمان مىدرخشند. اين سوره با بيان جنايات گروهى شكنجهگر آغاز مىشود كه گودالى عميق حفر مىكردند و آتشى عظيم در آن مىافروختند و مؤمنان را به سوزاندن در آتش تهديد مىكردند و هركه دست از ايمان برنمىداشت،در آتش مىافكندند. خداوند نيز آنان را به آتش سخت دوزخ وعده مىدهد كه با آتش دنيا قابل مقايسه نيست و بدينوسيله مؤمنان را دلدارى مىدهد و آنان را به مقاومت در برابر ستمگران دعوت مىنمايد.
🔘به آیات ذیل از سوره بروج توجه نمایید👇
🍃إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنٰاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذٰابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذٰابُ الْحَرِيقِ«10»
🍃إنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ لَهُمْ جَنّٰاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهٰارُ ذٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ«11»
🍃 همانا كسانى كه مردان و زنان با ايمان را مورد آزار و شكنجه قرار دادند و توبه نكردند،پس براى آنان عذاب دوزخ و همچنين عذاب سوزان است.
🍃همانا براى كسانى كه اهل ايمان و عمل صالح هستند،باغهايى بهشتى است كه نهرها از زير آن جارى است،اين است رستگارى بزرگ.
🔴خداوند برای براى كفّار شكنجهگر دو عذاب قرار داده است: عذاب كفر و عذاب شكنجه. «فَلَهُمْ عَذٰابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذٰابُ الْحَرِيقِ»
♨️وصف حريق بودن، بيانگر شدّت سوزندگى آن است؛ در حدى كه اوصاف ديگر آن را تحت الشعاع قرار مىدهد.
♻️و مؤمنانى كه زير شكنجۀ كافران مقاومت کردند و بر ایمان خود پایدار ماندند و سرانجام در این راه جان دادند و در آتش آنان سوختند، مالك باغهاى بهشت خواهند شد. برخوردارى از باغهاى سرسبز بهشت، دستاوردى عظيم و آزادى بزرگ است.
ذٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِير
✔️نکته قابل توجه آن که «الْفَوْزُ الْكَبِير» تنها یک بار در قرآن کریم آمده و آن هم پاداش این گروه از مؤمنان است.
✔️به نظر میرسد که اگر بخواهیم این موضوع را با مقاومت مردم #فلسطین، #غزه و #لبنان تطبیق دهیم؛ نتیجه ی این #مقاومت_مقدس در میان همه ی پاداش هایی که خداوند به مؤمنين وعده داده است، چیزی جز «الْفَوْزُ الْكَبِير» نخواهد بود.
✔️ #نکته: در قرآن کریم «الْفَوْزُ الْعَظيمُ »؛ 13 بار تکرار شده است و «الْفَوْزُ الْمُبينُ» 2 بار و «فَوْزاً عَظيماً» در 3 آیه آمده است.
@mola_amiralmomenin_as
✔️ نماز #لیلة_الدفن فراموش نشود.
🥀شهید عباس نیلفروشان فرزند حاج مصطفی
طریقه نماز شب اول قبر :
دو رکعت است
رکعت اول : بعد از سوره حمد ، آیة الکرسی
رکعت دوم : بعد از سوره حمد ، ده مرتبه سوره قدر
در آخر بعد از پایان نماز می گوییم :
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمدٍ وَ آلِ مُحمدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ عباس نیلفروشان فرزند مصطفی
♦️نماز لیلة الدفن را در هر زمان از شب اول قبر (از اول شب تا صبح) میتوان خواند؛ اما بهترین وقت آن بعد از نماز عشا است.
#شادی_روح_شهدا_صلوات
@mola_amiralmomenin_as