eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
183 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
(ع) 🔘پرتو اوّل: خداشناسى: ♻️ ✔️القائِم 🔘 امیرالمؤمنین على عليه السلام: 🌟الحَمدُ للّهِِ المَعروفِ مِن غَيرِ رُؤيَةٍ‌، وَالخالِقِ مِن غَيرِ رَوِيَّةٍ‌، الَّذي لَم يَزَل قائِما دائِما إذ لا سَماءٌ ذاتُ أبراجٍ‌، ولا حُجُبٌ ذاتَ إرتاجٍ‌ ، ولا لَيلٌ داجٍ‌، ولا بَحرٌ ساجٍ‌ ، ولا جَبَلٌ ذو فِجاجٍ‌، ولا فَجٌّ ذو اعوِجاجٍ‌، ولا أرضٌ ذاتُ مِهادٍ، ولا خَلقٌ ذُو اعتِمادٍ. 🌟سپاسْ خدايى راست كه بدون ديده شدن، شناخته شده است، و آفريننده بدون طراحى و به كار بردن انديشه است؛ آن كه همواره استوار است و هميشه بوده است، آن هنگام كه هيچ آسمانِ داراى برجى نبود و هيچ مانعِ داراى در و دروازه‌اى وجود نداشت، نه شبى تاريك بود و نه دريايى ساكن، نه كوهى با درّه‌ها وجود داشت و نه راهى با پيچ و خم‌ها، نه زمينْ داراى آرامش بود، و نه آفريده‌اى برخوردار از تكيه گاه. 📔نهج البلاغة: الخطبة 90، 📔بحار الأنوار: ج 4 ص 310 ح 38 @mola_amiralmomenin_as
✔️عرصه‌هاى رفق و مدارا در (ع) 🔘حكومت عرصه‌اى است كه اگر بر آن رفق و مدارا حكومت نكند، هرگونه تندى و خشونتى در آن راه مى‌يابد. امام على(ع) حكومت را تابع رفق و مدارا مى‌ديد و تا آن‌جا كه مى‌توانست از برخورد كردن و دست يازيدن به شدّت قانونى دورى مى‌نمود. ♨️مگر آن‌جا كه همۀ راه‌هاى رفق و مدارا بسته مى‌شد و چاره‌اى جز شدّت قانونى باقى نمى‌ماند. ✔️رفق و مدارا شاخصۀ حكومت حق و عدل(1) ♻️در انديشه و سيرۀ امام على(ع) حكومت حق و عدل با شاخصۀ رفق و مدارا معنا مى‌يابد، و جز آن‌جا كه هيچ چاره‌اى نمى‌ماند مگر به كار گرفتن شدّت قانونى، نمى‌بايست از رفق و مدارا دور شد. سيرۀ اميرمؤمنان على(ع) چنين بود و از كارگزاران خود مى‌خواست كه بر اين امر پايدار باشند و آنان را نگاهبانى مى‌كرد تا از پاسداشت و دور نشوند. 📌امام(ع) هرگز از اين راه و رسم دور نشد و از ابتدا تا انتهاى حكومت خود بر اين اساس حكومت كرد. 📌در ابتداى حكومت خود، چون حُذَيْفَة‌بن يَمان ، فرماندار مداين را در آن‌جا ابقا كرد، در نامه‌اى بدو نوشت: «فرمان مى‌دهم تو را به رفق و مدارا ورزيدن در كارها، و نرمى و عدالت نمودن با شهروندان، كه تو در اين امور پرسش مى‌شوى، و تو را فرمان مى‌دهم به داد ورزيدن نسبت به ستمديده، و بخشش نسبت به مردمان، و سيرت نيكو در رفتار تا آن‌جا كه مى‌توانى، كه همانا خداوند نيكوكاران را پاداش مى‌دهد.» 📔ارشاد القلوب، ص 321؛ 📔الدرجات الرفيعة، صص 288-289؛ 📔بحارالانوار، ج 28، ص 88. همچنين امام(ع) در نامه‌اى كه به مردم مداين نوشت، چنين آورد: «كارهاى شما را به حُذَيْفَة‌بن يَمان سپردم، و او از كسانى است كه راهيابى‌اش را مى‌پسندم و به صلاحش اميدوارم، و به وى فرمان داده‌ام به‌نيكى كردن به نيكوكاران شما، و سختگيرى بر بدكاران شما، و رفق و مدارا با همۀ افراد شما. از خداوند براى خود و شما انتخاب نيك و نيكوكارى و رحمت گسترده‌اش را در دنيا و آخرت طلب مى‌كنم.» 📔ارشاد القلوب، ص 322؛ 📔الدرجات الرفيعة، صص 289-290؛ 📔بحارالانوار، ج 28، ص 90. (ع) @mola_amiralmomenin_as
حُذَيْفَة‌بن يَمان ✔️حُذَيْفَة‌بن يَمان از شخصيت‌هاى برجسته اصحاب پيامبر(ص) ونيز از ياران ويژۀ على(ع) است. وى در غزوات پيامبر(ص) در كنار آن حضرت بود و در فتوحات پس از پيامبر(ص) نيز نقش داشت. حُذَيْفَه در خلافت عمربن خطّاب و نيز اواخر خلافت عثمان، فرماندار مداين شد و چون على(ع) زمام امور را به دست گرفت او را در آن‌جا ابقا كرد. وى پيش از ، به سال 36 هجرى در مداين درگذشت. 📓حلية‌الاولياء، ج 1، صص 270-283؛ 📓رجال‌الطوسى، ص 60، @mola_amiralmomenin_as
✔️عرصه‌هاى رفق و مدارا در (ع) ✔️رفق و مدارا شاخصۀ حكومت حق و عدل(2) ♻️امام على(ع) وقتى قيس بن سعد بن عُباده را به استاندارى مصر گماشت به وى چنين نگاشت: «با ويژگان و همگان رفق و مدارا پيش گير كه رفق و مدارا ورزيدن خجسته است.» 🖋الغارات، ص127؛ 🖋تاريخ‌الطبرى، ج4، ص548 📌پس از قيس بن سعد بن عُباده، محمدبن ابى‌بكر استاندار مصر شد، و چون امام(ع) او را به مصر مى‌فرستاد، به وى سفارش كرد كه بر اساس رفق و مدارا عمل كند، چنان‌كه در عهدنامۀ وى فرموده است: «با آنان فروتن باش و نرم‌خو، و هموار و گشاده‌رو.» 🖋نهج‌البلاغه، نامۀ 27. ♨️محمدبن ابى‌بكر در حكومت مصر، چنان كه بايد بر رفق و مدارا عمل نكرد و همين بحران پيش آمده در مصر را دامن زد و پيچيده‌تر كرد. هنگامى كه اوضاع مصر دگرگون شد و محمدبن ابى‌بكر در توطئه و درگيرى فرو رفت، اميرمؤمنان على(ع) تصميم گرفت كسى رابه مصر بفرستد كه توان به سامان آوردن آن جا را داشته باشد. پس نامه‌اى به نوشت كه در آن وقت استاندار جزيره بود. امام(ع) در نامۀ خود اوضاع مصر و مسائل پيش آمده را براى مالك توضيح داد و از او خواست تا فردى مطمئن و خيرخواه از يارانش را جانشين خود سازد و به نزد وى رود. ، شبيب‌بن عامر ازْدى را جانشين خود قرار داد و نزد اميرمؤمنان على(ع) آمد. حضرت اوضاع و بحران پيش آمده را براى او تشريح كرد و يادآور شد كه كسى جز او نمى‌تواند اوضاع مصر را به سامان آورد، و به او چنين سفارش كرد: «پس در آن‌چه تو را مهم مى‌نمايد از خدا يارى جوى، و شدّت را به نرمى بياميز، و آن‌جا كه رفق و مدارا بايد، راه رفق و مدارا پوى؛ و جايى كه جز شدّت راهى نيست و جز آن به كار نيايد، شدّت پيش گير» 🖋نهج‌البلاغه، نامۀ 46؛ 📌امام(ع) در بحرانى‌ترين شرايط‍‌، فرمانش آن است كه تا جايى كه امكان دارد به رفق و مدارا عمل شود، و شدّت [قانونى] نيز به نرمى آميخته گردد. البته آن‌جا كه جز شدّت قانونى چاره‌اى نيست، در واقع همان شدّت قانونى، رفق و مدارا است، همچون دارويى تلخ كه از سر ناچارى، بر مبناى رفق و مدارا، به بيمارى خورانده مى‌شود، چنان كه امام(ع) بيان كرده است: «جايى كه رفق و مدارا درشتى به حساب آيد، شدّت [قانونى] هويت رفق و مدارا يابد؛ بسا دارو كه مايۀ درد و بيمارى باشد، و بسا درد و بيمارى كه خود دارو باشد» 🔴امام على(ع) اساس حكومت كردن را رفق و مدارا مى‌دانست، چنان كه در آموزه‌هاى وى آمده است: «إِذَا مَلَكْتَ‌ فَارْفُقْ‌.» هرگاه به حكومت رسيدى، رفق و مدارا را پيش گير. 🖋عيون‌الحكم و المواعظ‍‌، ص 133. 🔴 رفق و مدارا مبنايى استوار در سيرۀ على(ع) بود و وى در برابر مخالفت‌ها و مقابله‌ها تا آن‌جا كه مى‌توانست رفق مى‌ورزيد و مدارا مى‌كرد. (ع) @mola_amiralmomenin_as
✔️عرصه‌هاى رفق و مدارا در (ع) ⁉️رفق و مدارا شاخصۀ حكومت حق و عدل✔️ ⁉️رفق و مدارا با پيمان‌شكنان ⁉️رفق و مدارا با از حق‌گريزان و حق‌ستيزان ⁉️ رفق و مدارا با روى برگردانندگان از بيعت 🔘سایر موارد به زودی در کانال بارگذاری خواهد شد. ♻️با ما همراه باشید. (ع) @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#تدبر_در_قرآن ✔️سورة مبارکه بروج ✔️نقل ظلم‌ها و مظلوميّت‌ها و ذكر مصيبت و روضه خوانى،سابقه قرآنى
✔️سورة مبارکه بروج ✔️سوره مبارکه بروج بيست و دو آيه دارد و در مكّه نازل شده است. نام سوره برگرفته از آيه اول است و مراد از آن،ستارگان درخشان است كه همچون برج بلند در آسمان مى‌درخشند. اين سوره با بيان جنايات گروهى شكنجه‌گر آغاز مى‌شود كه گودالى عميق حفر مى‌كردند و آتشى عظيم در آن مى‌افروختند و مؤمنان را به سوزاندن در آتش تهديد مى‌كردند و هركه دست از ايمان برنمى‌داشت،در آتش مى‌افكندند. خداوند نيز آنان را به آتش سخت دوزخ وعده مى‌دهد كه با آتش دنيا قابل مقايسه نيست و بدين‌وسيله مؤمنان را دلدارى مى‌دهد و آنان را به مقاومت در برابر ستمگران دعوت مى‌نمايد. 🔘به آیات ذیل از سوره بروج توجه نمایید👇 🍃إِنَّ‌ الَّذِينَ‌ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ‌ وَ الْمُؤْمِنٰاتِ‌ ثُمَّ‌ لَمْ‌ يَتُوبُوا فَلَهُمْ‌ عَذٰابُ‌ جَهَنَّمَ‌ وَ لَهُمْ‌ عَذٰابُ‌ الْحَرِيقِ‌«10» 🍃إنَّ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ‌ لَهُمْ‌ جَنّٰاتٌ‌ تَجْرِي مِنْ‌ تَحْتِهَا الْأَنْهٰارُ ذٰلِكَ‌ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ«11» 🍃 همانا كسانى كه مردان و زنان با ايمان را مورد آزار و شكنجه قرار دادند و توبه نكردند،پس براى آنان عذاب دوزخ و همچنين عذاب سوزان است. 🍃همانا براى كسانى كه اهل ايمان و عمل صالح هستند،باغ‌هايى بهشتى است كه نهرها از زير آن جارى است،اين است رستگارى بزرگ. 🔴خداوند برای براى كفّار شكنجه‌گر دو عذاب قرار داده است: عذاب كفر و عذاب شكنجه. «فَلَهُمْ‌ عَذٰابُ‌ جَهَنَّمَ‌ وَ لَهُمْ‌ عَذٰابُ‌ الْحَرِيقِ‌» ♨️وصف حريق بودن، بيانگر شدّت سوزندگى آن است؛ در حدى كه اوصاف ديگر آن را تحت الشعاع قرار مى‌دهد. ♻️و مؤمنانى كه زير شكنجۀ كافران مقاومت کردند و بر ایمان خود پایدار ماندند و سرانجام در این راه جان دادند و در آتش آنان سوختند، مالك باغ‌هاى بهشت خواهند شد. برخوردارى از باغ‌هاى سرسبز بهشت، دستاوردى عظيم و آزادى بزرگ است. ذٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِير ✔️نکته قابل توجه آن که «الْفَوْزُ الْكَبِير» تنها یک بار در قرآن کریم آمده و آن هم پاداش این گروه از مؤمنان است. ✔️به نظر میرسد که اگر بخواهیم این موضوع را با مقاومت مردم ، و تطبیق دهیم؛ نتیجه ی این در میان همه ی پاداش هایی که خداوند به مؤمنين وعده داده است، چیزی جز «الْفَوْزُ الْكَبِير» نخواهد بود. ✔️ : در قرآن کریم «الْفَوْزُ الْعَظيمُ‏ »؛ 13 بار تکرار شده است و «الْفَوْزُ الْمُبينُ» 2 بار و «فَوْزاً عَظيماً» در 3 آیه آمده است. @mola_amiralmomenin_as
✔️ نماز فراموش نشود. 🥀شهید عباس نیلفروشان فرزند حاج مصطفی طریقه نماز شب اول قبر : دو رکعت است رکعت اول : بعد از سوره حمد ، آیة الکرسی رکعت دوم : بعد از سوره حمد ، ده مرتبه سوره قدر در آخر بعد از پایان نماز می گوییم : اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمدٍ وَ آلِ مُحمدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ عباس نیلفروشان فرزند مصطفی ♦️نماز لیلة الدفن را در هر زمان از شب اول قبر (از اول شب تا صبح) می‌توان خواند؛ اما بهترین وقت آن بعد از نماز عشا است. @mola_amiralmomenin_as