🕊ولایت امیرالمؤمنین علی عليه السلام انسان را به کجاها میبَرَد🕊
📜 پيامبر اکرم صلی ﷲ علیه و آله:
کسی قادر به رسیدن به ارکان عرش نیست مگر علی علیه السلام؛ و هرکس از شیعیانش که ولایت او را پذیرفته باشد.
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ اَلْخُدْرِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ أَرْكَانَ اَلْعَرْشِ لاَ يَنَالُهَا أَحَدٌ إِلاَّ عَلِيٌّ وَ مَنْ تَوَلاَّهُ مِنْ شِيعَتِهِ.
📔المناقب ج ۳، ص ۲۰۱
📔الصراط المستقيم، ج ۱، ص ۲۷۸
10.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 آیتالله میرباقری: مردم ایران «السّابقون» هستند.
👈🏻 مردم ایران آن «سابقون»ی هستند که خدای متعال آنها را برای سبقتجُستن امتحان کرده است که بروند و راههای نرفته را باز کنند.
روشنا ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۱.mp3
12.75M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 خود را گم نکن!
✍🏻 عینصاد
❞ آنها که با خودشان و بر خودشان مرورى نداشتهاند، پيداست كه خودشان را گم مىكنند.
📚 #صراط | ص ۲۰
📜 خود را به دوست، بسپار.
✍🏻 عینصاد
❞ قال الحسين عليه السلام:
"مَن أحبَّنا كانَ منّا اهل البيت.ألزموا مودتنا اهل البيت فان من لقى اللّه و هو يودّنا دخل فى شفاعتنا."
امام حسين عليه السلام فرمود:
"هر كس ما را دوست بدارد از ما اهل بيت است.به گردن بگيريد دوستى ما اهل بيت را، چون هر كس خدا را ديدار كند در حاليكه ما را دوست بدارد در شفاعت ما داخل خواهد شد."
معناى دوست و مودت، از خواستن و حاجت داشتن جداست؛ گاهى كسى را براى خودت مىخواهى، براى اينكه به تو سودى برساند و تو را به خواستههايت راه بدهد، گاهى كسى را براى خودش مىخواهى، چون حساب كردهاى و فهميدهاى كه اگر براى او بسوزى و حتى نيست شوى او تو را مىسازد و هستى مىدهد.
در اين مرحله مىتوانى خودت را فدا كنى و بخاطر خواستهى او، از خواستهى خودت چشم بپوشى. بهخاطر محبت او با دشمن و بدخواه خودت دوست باشى و برايش اقدام كنى.
اين نوع دوست داشتن است كه به ولايت و متابعت مىانجامد. تو سرپرستى خودت را به او واگذار مىكنى و در زندگى و مرگ و دوستى و دشمنى و قطع و وصلها به او توجه دارى.
...محبتى كه از آن معرفت به اولويت برخاسته باشد، ولايت را مىسازد و حب و بغض و لعن و سلام را جهت مىدهد، كه؛" انى سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم و ولىّ لمن والاكم و عدوّ لمن عاداكم."
اساس اين محبت در اين نكته است كه ولىّ از من به من آگاهتر و از من به من مهربانتر است و همين درك، اضطرارِ به حجّت و ولىّ خدا را شكل مىدهد. چون با دگرگون شدن تلقى انسان از خودش و استمرارش، تلقى انسان از جهان و حكومت و مديريت متحول مىشود.
📚 #چهل_حدیث | ص ۹۷
#️⃣ #متن #بریده_کتاب #سیر_و_سلوک
23.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ویژه برنامه حماسه و حکمت حسینی
👈🏻 جلسه ششم: پیام جهانی کربلا: آزادگی برای همه جوامع
▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#حماسه_و_حکمت_حسینی
#محرم
#روضه_خوانی
🕊 پیام جهانی کربلا: آزادگی برای همه جوامع
✍🏻 در جریان خلافت حضرت آدم، شیطان گفت: ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾. در جریان حسین بن علی (سلام الله علیهما) که از بزرگترین خلفای الهی است، «خلیفة الله» است، «خلیفة رسول الله» (علیهما آلاف التحیة و الثناء) است، امویان گفتند: «أنا خیر منه»، معاویه در برابر علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) می گفت: «أنا خیر منه»، یزید در برابر حسین بن علی (سلام الله علیه) میگفت: «أنا خیر منه».
وجود مبارک #ابی_عبدالله خواست به این فکر خاتمه دهد.
👈🏻 آنها یک سلسله حرف هایی ضدّ ارزش داشتند که از صدر تا ساقه، این حرف ها رواج داشت، الآن هم بی رونق نیست! از دیرزمان، این حرف، مدوّن بود و هست تا امروز و انبیا با این تفکرات مبارزه کردند.
▫️ شما ببینید در عصر وجود مبارک نوح (سلام الله علیه) چه فکری حاکم بود، در عصر موسای کلیم (سلام الله علیه) چه فکری حاکم بود، در عصر ابراهیم خلیل چه فکری حاکم بود، تا عصر پیامبر اسلام.
ـ در عصر وجود مبارک #نوح، وقتی مؤمنان به حضرت نوح ایمان آوردند، آن سرمایه داران مُسرِف مُترَف، به نوح گفتند که یک عده مستمندِ مستضعفِ فقیر، دور تو جمع شده اند، اینها ـ معاذ الله ـ اراذل جامعه اند: ﴿مَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلَّا الَّذِینَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِی الرَّأْی﴾.
ـ تا رسید به جریان حضرت #ابراهیم كه نمرود هم در برابر حضرت ابراهیم همین حرف ها را می زد.
ـ تا رسید به عصر #موسای_کلیم که فرعون هم همین حرف ها را می زد و می گفت ارزش و تمدّن، متعلق به کسی است که زندگی او پررونق است؛ می گفت: ﴿أ َلَیسَ لِی مُلْكُ مِصْرَ وَ هذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِی مِن تَحْتِی﴾؛ مگر سلطنت مصر در اختیار من نیست؟! مگر قصر من، مُشرف بر این دریای روان نیست؟! مگر این رود نیل از کنار قصر من نمی گذرد؟!
ـ تا رسید به عصر وجود مبارک #رسول_گرامی (علیه و علیٰ آله آلاف التحیة و الثناء)؛ جریان ﴿عَبَسَ وَ تَوَلَّی﴾ را شنیده اید که در محضر پیامبر، یک سرمایه دار نشسته بود، مستمندی هم آمد، این سرمایه دار، خود را برای اظهار تنفّر و انزجار از این فقیر و مستمند جمع كرد که این سوره برای تنبیه، تربیت و هدایت اوست.
▫️ از دیرزمان که شروع می کنید، می بینید قدم به قدم، این #نظام_ارزشی_غلط حاکم بود که هر کس وضع مالی او خوب است، متکاثر است، مُسرِف است، مُترَف است، سرمایه دار است، او متمدّن است او شریف است او برجسته است و مانند آن و هر كسی وضع مالی اش خوب نیست، او عقب افتاده است، او رذل است، او ضعیف است، او فرومایه است و مانند آن.
این فکرها بود تا عصر اموی؛ در عصر اموی و مروانی هم همین فکر رایج بود.
▫️ وجود مبارک حسین بن علی (سلام الله علیهما) برای اینکه به همه این حرف ها خاتمه دهد و این وحی الهی را متجلّی کند، صحابه ای تربیت کرده است که عاقلانه می خواهند این #وحی_معقول را متجلّی کنند.
گاهی با سخن گفتن مسئله حلّ است، گاهی با نامه نوشتن مسئله حل است، گاهی با همایش و سخنرانی و تألیف کتاب و مصاحبه و گفتگو و گفتمان مسئله حل است
و گاهی هیچ راهی ندارد جز #خون!
وجود مبارک ابی عبدالله آمد با خون به این حرف ها خاتمه دهد!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#حماسه_و_حکمت_حسینی
#محرم
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1382/12/04
⚡️عنوان: سوره تغابن و خطر کوتاهیها
در نگاه علامه طباطبایی«رحمتاللهعلیه»
در تفسیر قیّم «المیزان»