❇️منشأ زبان
🔹در عصر رنسانس، جنس پژوهشهای زبانشناختی تغییر محسوسی پیدا میکند. بخشی از این پژوهشها که در دامنه «فلسفه زبان» جای میگیرد، پیگیر دستیابی به «منشأ زبان» است.
ذیل بحث از منشأ زبان، دو گونه نظریه داده شده است؛ تک تباری بودن زبان یا چندتباری بودن زبان.
به عنوان نمونه، دانته از دانشمندان زبان شناس ایتالیایی، قائل به تک تباری زبان بود:
«تمامی تفاوتهای زبانشناختی که در جهان رخ داده درست به شکلی صورت بسته که در داستان برج بابل شرح داده شده است. با این حساب دانته نیز زبان عبری را نخستین زبانی فرض میکند که پیش از آن که برج بابل را بسازند در سرتاسر این کره خاکی بدان سخن میگفته اند؛ و آن زبان آدم ابوالبشر بود؛ و عطیه خداوند به آدم بود.»
📚تاریخ مختصر زبانشناسی، ص ۳۵۰
https://eitaa.com/monir_ol_din
02- گفتمان معرفت 7 - معاد جسمانی از دیدگاه قرآن و حکمت متعالیه (۱) - استاد غلامرضا فیاضی.mp3
51.32M
🌙 گفتمان معرفت ۷
🔈 معاد جسمانی از دیدگاه قرآن و حکمت متعالیه (۱)؛
🗣استاد غلامرضا فیاضی
————————————-
🖱مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
🔸 تلگرام 🔸 ایتا 🔸 وب سایت
⚜️ (تلگرام) ارتباط با ما (ایتا)
03- گفتمان معرفت 7 - معاد جسمانی از دیدگاه قرآن و حکمت متعالیه 2 - استاد غلامرضا فیاضی.mp3
42.09M
🌙 گفتمان معرفت ۷
🔈 معاد جسمانی از دیدگاه قرآن و حکمت متعالیه (۲)
🗣استاد غلامرضا فیاضی
————————————-
🖱مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
🔸 تلگرام 🔸 ایتا 🔸 وب سایت
⚜️ (تلگرام) ارتباط با ما (ایتا)
🔹افطارهای طلبگی نجف: نان و چایی
✍️وضعیت اساتید از طلاب هم بدتر بود.
https://eitaa.com/monir_ol_din
🔻بیژن عبدالکریمی: حمله ایران به اسرائیل اخلاقی و بسیار سنجیده بود
🔹اینجانب، بیژن عبدالکریمی، به عنوان عضو بسیار کوچکی از جامعۀ فلسفی و دانشگاهی کشور، از حملۀ اخلاقی، عادلانه بسیار سنجیده و عاقلانۀ نیروهای دفاعی کشور عزیزمان، ایران، با تمام وجود و به نحو تمام قد دفاع کرده، از خداوند بزرگ سلامت، عزت و مؤفقیت همۀ نیروهای نظامی و دفاعی کشورم را آرزومندم و هر گونه سخن یا حرکتی در جهت تضعیف آنان یا تعمیق شکافهای اجتماعی در شرایط تاریخی کنونی، از هر دو قطب اجتماعی، را خیانت به این سرزمین و مردم مظلوم و رنج کشیدۀ آن میدانم.
یکشنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۳
https://eitaa.com/monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽آیت الله شیخ محسن اراکی:
عرفان بدون فقه عرفان نیست...
https://eitaa.com/monir_ol_din
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
#اطلاع_رسانی|#نمایشگاه_کتاب
🔰 آغاز به کار نشر #تمدن_نوین_اسلامی در سیوپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران| ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه|مصلای تهران
▫️نشر تمدن نوین اسلامی امسال نیز در بخش حضوری و مجازی نمایشگاه، با حدود ۵۰ عنوان کتاب، حضور می یابد.
▫️جدیدترین کتاب این انتشارات با نام #ناهنجاریهای_اجتماعی در روزهای اول نمایشگاه رونمایی میشود.
▫️کتاب #درآمدی_بر_فلسفهٔ_چگونگی_اسلامی؛ تقریری از نظریه فلسفی استاد سیدمنیرالدین حسینیالهاشمی، به قلم آقای متقیان تبریزی، هم تا روزهای پایانی نمایشگاه عرضه خواهد شد.
📍 آدرس غرفه:
نمایشگاه مصلا، شبستان، راهرو ۱۲، غرفه ۲۳۳
🖥 صفحه مجازی غرفه
📚لیست کتب
🌐 وبگاه نشر تمدن نوین اسلامی
👤ارتباط با مسئول انتشارات
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
هدایت شده از دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
|
💥 معرفی اجمالی کتاب
«یک ذرّه بیشتر از صفر»
ناشناختگی خلاق انقلاب اسلامی
با تاکید بر اندیشهی سیاسی حضرت آیتالله خامنهای
◽️ «انقلابِ کاملِ ناتمام» گویاترین عبارت برای بهتصویرکشیدن مختصات موقعیت فعلی انقلاب اسلامی است. یکی از وجوه ناتمامی این انقلاب کامل، عدم تشکیل «دولت مطلوب اسلامی» و تداوم ساختارهای «دولت مدرن آمرانه» بعد از پیروزی انقلاب است. این نقصان، نه به انقلاب و نظام اسلامی، بلکه به ضعفِ روشیِ «امر سیاسی» ما برای پیشبرد مرحلهی دولتسازی برمیگردد.
◽️ آبشخور این نقص را باید در نابسندگی ادراک امروزین ما از اقتضائات روشیِ ساختِ نهادیِ قدرت بهتبع پیدایش «استیت» و سیطرهی جهانیِ نظمِ وستفالیایی پیجویی نمود.
◽️ اینک نظام اسلامی بهناچار بر مرکب فرسودهی دولت مدرن آمرانهی باقیمانده از رژیم پیشین سوار شده است. «انقلاب سیاسی اسلامی» و «نظام جدید اسلامی» برای سرپرستی عرصهی عمومی باید مرکبِ رهوار خودش را بیافریند؛ این امر نیازمند تدوین خلاقانهی نظریهی دولت مطلوب اسلامی است.
◽️ این نظریه، بستری برای استحالهی نظم وستفالیایی است. بهنظر میرسد «خلاء روششناختی» برای چگونگی «توسعهی اثر» و «امتدادبخشی وجودی» به تجربهزیستهی تصورناپذیر انقلاب اسلامی، حلقهی مغفول تدوین این نظریه است.
◽️ کتاب «یک ذرّه بیشتر از صفر» این خلاء را به تصویر کشیده و چگونگی پرکردن آن را مورد تامل قرار داده است. محور این تبیین، نشاندادن ناشناختگی روششناختی خلّاق محفوف در پیدایش و پایایی انقلاب اسلامی است.
💥 این کتاب به زودی توزیع خواهد شد.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
.
Abstracts1403-403.3.1.pdf
1.49M
کتابچه چکیده مقالات همایش «خیر و شر و سهم بشر»
هدایت شده از الفقه و الاصول
جمعی از فضلای انقلابی حوزه علمیه قم، در راستای افزایش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، بسته ای مجازی را تدارک دیده اند.
👇👇👇👇
هدایت شده از ملتِ مطالبهگر
🎯 بسته جامع انتخاباتی امتداد ابراهیم (آموزش کنشگری انتخاباتی)
فیلم کوتاه توضیح کل بسته
شبکه معاشرین؛
📼 صوت آموزشی شبکه معاشرین
🎥 موشن گرافی شبکه معاشرین
🗞 گفتگوی ساندویچی (محتوا برای ارتباط با معاشرین)
آیدی پشتیبان شبکه معاشرین
@Morteza_abo_fatemeh
تاکسی رانها؛
🎥 فیلم توضیح کار تاکسی عسلی
🗞 گفتگوی ساندویچی (محتوا برای راننده تاکسی)
آیدی مسئول کار تاکسی ها
@Mhmdi2
بسته محتوایی؛
📚 منبرک
🗞 گفتگوی ساندویچی برای شبکه معاشرین و طرح تاکسی
🎞 لینک دانلود بسته چند رسانه
کانال امتداد ابراهیم (کانال جامع محتوای فضای مجازی)
آیدی مسئول محتوایی (به جهت پشتیبانی و پاسخ به سوالات و شبهات)
@salavat1369
فضای مجازی؛
لینک آدرس آموزش های فضای مجازی (آپارات، روبیکا، اینستاگرام) و آدرس گروه های عملیات مجازی
آیدی مسئول مجازی
@ostadayoobisupport
آیدی مسئول اعزام مبلغ
@Jahmadii
آیدی مدیر ستاد انتخاباتی امتداد ابراهیم
@Morteza_abo_fatemeh
#ملت_مطالبه_گر| عضو شوید👇
https://eitaa.com/melat_motalebegar
#تازه_های_نشر
کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" اثر حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی منتشر شد.
🔖کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" تقریری است از نظریه فلسفی استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی که به بررسی رابطه «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» و نحوه تعامل آنها می پردازد.
📚 این کتاب به همت انتشارات تمدن نوین اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم در شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر گردید.
#فلسفه
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
https://eitaa.com/monir_ol_din
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔻#پیشگفتار کتاب تازه منتشر شدۀ "فلسفه چگونگی اسلامی"؛ نوشته حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی
▪️کتابی که اینک پیش رو دارید، در نگارشی سهساله بعد از چند دوره تدریس «فلسفۀ چگونگی اسلامی» به سرانجام رسید.
▪️قطعاً این کتاب عاری از خطا و اشتباه نیست، لیکن محصول تلاش و کوششی است که حتی در انتخاب واژگان و چینش جملات نیز اِعمال شده است. مهمترین عناصر مورد نظر نگارنده، مراعات جانب «دقت» و «عمق» در مباحث بود. بهطور واضح، آن مقداری که در این کتاب منتقل گردیده، دقت و عمقی است که از ظرف کوچک نگارنده عبور کرده است. در این کتاب از هرگونه «عبارتپردازی» و «سیاههنویسی» که کاغذ پُر کند، اجتناب شده است؛ فلذا خواننده محترم، این دغدغه را در خاطرِ شریف خویش خواهد داشت که هنگام مطالعه، با حساسیت ویژهای به کلمات و جملات نظر کند، و بر اساس اینکه آنها با تکیه بر نقطه نظری خاص، گزینش شده و مرقوم گشتهاند، به داوری و ارزیابی بنشیند.
▪️محتوای این کتاب از «مقدمه» آغاز میشود و در دروس پانزدهگانه امتداد مییابد. این سخن بدان معناست که اگر مقدمه کتاب مورد مطالعه قرار نگیرد، بخشی از نظام مفهومیای که اِشراف به آن ضروری است، به مخاطب منتقل نخواهد گردید و همین امر، سبب کژفهمیها و سپس داوریهای ناقصی خواهد شد.
▪️نگارش این کتاب، با قلم حقیر و به همراهی ارزیابی دقیق و علمی برخی از اعضای گروه پژوهشی فلسفه صورت گرفته است. این بزرگواران، با ارزیابی دقیقشان، سهمی بسزا در تدوین این کتاب برعهده داشتهاند. البته روشن است که کم و کاستیهای متن، منتسب به نویسنده بوده و وجود شریف ایشان مبرا از آنهاست.
▪️ آنچه که از نظام فلسفی استاد حسینی(ره) به قلم این حقیر آمده، بهاندازۀ ظرفیت مفهومی آن نظریه نیست، بلکه به مقدار سعۀ ذهنی و فکری بنده است. فلذا، نقصِ این کتاب، به نگارنده نسبت داده میشود، نه به آن نظریهپرداز نابغهای که بحق، استاد میرباقری(دام عزه) از ایشان تحتعنوان «فیلسوف انقلاب اسلامی» یاد فرمودند.
@foeq_ir
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
🔆💯🔆
اینم اولین جواب مهم نسل جوان فرهنگستان به اینکه چرا مباحث فلسفی فرهنگستان هیچ کتابی ندارد.☺️
هدایت شده از روحالله سیدی
الحمدلله متن قابل استناد و منسجم روانه بازار نشر شد.
انشاءالله بزرگواران و اهل علم با حوصله و دقت مطالعه کنند.
#تازه_های_نشر
📚 #پشت_جلد کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی؛ نوشته حجت السلام محمد متقیان تبریزی
🔻"اگر بخواهیم رابطۀ «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» را معلوم نماییم و نحوه تعامل آنها را با هم مشخص کنیم، دو احتمال و نظر می توانیم ارائه نماییم:
1️⃣ یک احتمال این است که یک حوزه مخصوص «دین»، یک حوزه مخصوص «عقل نظری» و یک حوزه هم مخصوص «تجربه» و «دانش تجربی» است.
براساس این احتمال، این سه حوزه مستقل از یکدیگر بوده و با هم ربطی ندارند. حوزه دین، «ارزش را معین می کند؛ حوزه فلسفه درباره «هستی» صحبت می کند؛ یک حوزه هم مربوط به دانش تجربی و محصولاتی است که مربوط به «جهان ماده» هستند.
2️⃣ احتمال دیگر این است که این سه حوزه نمی توانند از یکدیگر منفک و مستقل باشند و با هم هیچ تعاملی نداشته باشند. چرا که حوزه، فلسفه چرایی-یعنی بحث از اصل هستی- را داراست. حوزه، فلسفه ای دارد که درباره اصل اثبات اینکه هستی، ممکن الوجود است و به واجب الوجود محتاج هستند را بحث می نماید. حوزه علاوه بر «فلسفه چرایی»، «فلسفه چیستی را نیز دارا می باشد. در این احتمال و نظر بیان می شود که علاوه بر فلسفه چرایی و فلسفه چیستی، به فلسفه دیگری به نام «فلسفه چگونگی» نیز محتاج هستیم.
✅ منظور از چگونگی، «#چگونگیِ_شدن» است، نه در شکل اصلِ حول و قوه، یا در چراییِ حول و قوه؛ بلکه در چگونگی حرکت و تبدیل. حوزه این «فلسفه» را ندارد و لکن حتما باید آن را داشته باشد. اگر نداشته باشد، دینداری در معرض مشکلات مهمی قرار می گیرد."
#فلسفه
#دین
#عقل_نظری
#دانش_تجربی
#فلسفه_چگونگی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
#فهرست
✅ سرفصلهای کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" نوشته حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی
1️⃣ بخش اول: روند دستیابی به مفهوم مرکزی «فلسفه نظام ولایت»
▪️موضوع و هدف فلسفه چگونگی اسلامی
▫️معیار صحت
▪️اصول انکارناپذیر
▫️مراحل سلبی
▪️مرحله اول ایجابی؛ ربط
▫️مرحله ربط؛ نسبت بین وحدت و کثرت
▪️مرحله دوم ایجابی؛ تعلّق
▫️مرحله تعلّق؛ نسبت بین زمان و مکان
▪️مرحله سوم ایجابی؛ فاعلیّت
▫️مرحله فاعلیت؛ نسبت بین اختیار و آگاهی
▪️حد اولیه فلسفه شدن اسلامی
▫️امتداد فلسفه چگونگی اسلامی
2️⃣ بخش دوم: نسبت انسان، جامعه و تاریخ مبتنی بر «فلسفه نظام ولایت»
▪️انسان
▫️جامعه
▪️تاریخ
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات