eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
842 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
💐💐💐💐✨✨✨✨ 🌸🌸🌸✨✨✨✨ 🌺🌺✨✨✨✨ ✨✨ اسعدالله ایامکم ✨✨ السلام علیك یا محمد، السلام علیك یا احمد، السلام علیك ايها السراج المنير، السلام عليك ايها السفير بين الله و بين خلقه. ✨✨ عرض تبریک به محضر قطب عالم امکان حضرت بقیةالله الاعظم ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء ✨✨ @monir_ol_din
جلسه هفدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان. 🔽🔽🔽
17جلسه هفدهم؛97،12،15.mp3
21.56M
✅جلسه هفدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: مرحله اصالت تعلق ۲- تقوم زمان و مکان https://eitaa.com/monir_ol_din/378
⭕چکیده مطالب جلسه هفدهم؛ - تولد مفهوم «زمان» در بستر «تغییر» -تغییر بستر «تقوم زمان و مکان» -حقیقت تغییر؛ صیرورت متوالی تراکیب - اصالت تغییر نسبت به ترکیب، و زمان نسبت به مکان -تعلق و کشش؛ عامل شدن و تغییر @monir_ol_din
✨✨✨ اسعدالله ایامکم✨✨✨ 🌸🌸 عن ابی جعفر(سلام الله علیه) قال، قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): مَن أرادَ أن يَتَمَسَّكَ بِعُروَةِ اللّه ِ الوُثقَی الَّتي قالَ اللّه ُ تَعالی في كِتابِهِ، فَليُوالِ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ وَالحَسَنَ وَالحُسَينَ عليهماالسلام، فَإِنَّ اللّه َ يُحِبُّهُما مِن فَوقِ عَرشِهِ. هر كه می خواهد به دستگیره محكم خداوند كه خدای متعال در كتاب خود فرموده است، چنگ در زند، پس از ولایت علی بن ابی طالب و حسن وحسین، تبعیت کند؛ زیرا كه خداوند متعال حسنین را از فراز عرش دوست می دارد. 🌸🌸 کامل الزیارات، الباب الرابع عشر. @monir_ol_din
#اطلاعیه ✅ عرض سلام محضر دوستان عزیز؛ در ادامه جلسات دروس #فلسفه_چگونگی_اسلامی، جلسه نوزدهم فردا چهارشنبه ساعت ۱۹ عصر در ساختمان #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم برگزار می شود. ✨✨✨
✨✨✨اسعدالله ایامکم✨✨✨ 🌸🌸قال السجاد (سلام الله علیه): رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. خداوندعزوجل عباس را رحمت كند! حقا كه برادرش را بر خويشتن مقدم داشت و جان خود را فداى آن حضرت نمود تا اينكه دستهاى مباركش قطع شد. و خداى مهربان در عوض دستهاى عباس، دو بال به وى عطا كرد تا بوسيله آنها در بهشت با ملائكه پرواز نمايد. كما اينكه اين نعمت را نيز به جعفر بن ابى طالب عطا كرد. عباس در بهشت مقام ومنزلتی دارد که جمیع شهدا به او غبطه میخورند. 🌸🌸 منبع؛ خصال شیخ صدوق @monir_ol_din
⭕️ چرا فرهنگستان تشکیل شد؟ استاد(ره): 🔸در سال 1342 حضرت امام (رحمة الله علیه) به معنای را طرح نمودند. تا آن زمان فلسفه اسلامی تنها در مقابل سؤالات مربوط به بحث «چرایی و چیستی» عالم پاسخگو بود. 🔸 اگردر بحث چگونگی و شیوه عملکرد صحیح اجتماعی و حکومتی هم در آن زمان فلسفه ای پاسخگو داشتیم، انحرافات فکری گروه هایی همچون مجاهدین خلق، به لحاظ ریشه ای به وجود نمی آمد و یا لااقل تا این حد عمق نمی یافت. نفوذ تفکرات چپ گرای کمونیست و سوسیالیست در آن زمان را هم می توان به عنوان نمونه دیگری از آثار خلأ مذکور مد نظر قرار داد. 🔸در تمام سالهای آغازین انقلاب اسلامی از دهه چهل به بعد تا پیروزی انقلاب شکوهمندمان شبهات، عموماً شبهات مربوط به و بود. در اردیبهشت ماه سال 1359 که حضرت امام (رحمة الله علیه) مسئله را مطرح فرمودند، جان تازه ای گرفتیم و تقریباً پس از اتمام کار مجلس خبرگان قانون اساسی بود که کار اصلی خود را با تأسیس آغاز نمودیم.‌ https://eitaa.com/monir_ol_din/385
✨✨✨اسعدالله ایامکم✨✨✨ 🌸🌸 قال السجاد(سلام الله علیه): ما مِن قَطرةٍ أحَبَّ إلی اللّه عز و جل مِن قَطْرَتَینِ: قَطرةُ دَمٍ فی سبیلِ اللّه، و قَطرةُ دَمعَةٍ فی سَوادِ اللّیلِ، لا یُریدُ بها عبدٌ إلاّ اللّهَ عز و جل. محبوبتر از دو قطره در نزد خداوند متعال قطره ای نیست: قطره خونی که در راه خدا بر زمین بریزد، و قطره اشکی که در تاریکیهای شب از چشم جاری شود، که بنده هیچ نخواهد مگر خداوند عزوجل را. 🌸🌸 منبع؛ بحارالانوار، ج۶۹ @monir_ol_din
. 🙏🙏 با توجه به اینکه برخی از دوستان عضو این کانال میشوند، ضروری است که گزارش کلی از مطالب صورت بگیرد. فلذا از بزرگواران دائم الحضور در کانال پوزش میطلبم. 🙏🙏 👇👇👇 @monir_ol_din
🔸🔸🔸 🔊 فهرست دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" 🔽🔽🔽 ✅ جلسه اول " کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ضرورت، موضوع، هدف https://eitaa.com/monir_ol_din/6 ✅ جلسه دوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل هدف فلسفه چگونگی اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/23 ✅ جلسه سوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل سوال محوری فلسفه چگونگی اسلامی - ضرورت معیار صحت https://eitaa.com/monir_ol_din/33 ✅ جلسه چهارم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ادامه بحث "ویژگیهای معیار صحت" https://eitaa.com/monir_ol_din/41 ✅جلسه پنجم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار- ۱ اصل "تغایر فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/53 ✅ جلسه ششم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار-۲ اصل "تغییر فی الجمله" اصل "هماهنگی فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/64 ✅جلسه هفتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: نگاهی دوباره به "اصول کلی تعین" یا "معیار صحت فلسفه تعین" https://eitaa.com/monir_ol_din/74 ✅ جلسه هشتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" اولین پاسخ؛ اصالت شیء https://eitaa.com/monir_ol_din/80 ✅ جلسه نهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" دومین پاسخ؛ اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/126 ✅ جلسه دهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از علت تعین سومین پاسخ؛ هم اصالت شی هم اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/156 ✅جلسه یازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: عبور از پاسخهای غلط و آغاز مراحل ایجابی فلسفه چگونگی اسلامی اولین مرحله ایجابی: اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/170 ✅جلسه دوازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مسئله «نسبت بین وحدت و کثرت» مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/185 ✅جلسه سیزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: بررسی تطبیقی اصالت ربط با نظریه سیستم ها. https://eitaa.com/monir_ol_din/201 ✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/235 ✅جلسه پانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد «اصالت ربط» و ورود به «مرحله تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/281 ✅جلسه شانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مرحله «اصالت تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/314 ✅جلسه هفدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: مرحله اصالت تعلق۲ "تقوم زمان و مکان" https://eitaa.com/monir_ol_din/378 🔸🔸🔸
📖فهرست که در کانال نشر داده شده است. 📖 متون مذکور از بیانات استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان استفاده شده است. 🔸🔸🔸 ۱ 📖موضوع کار فرهنگستان چیست؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/9 ۲ 📖 به فلسفه چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/14 ۳ 📖به روش چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/29 ۴ 📖تبیین انکارناپذیری از کتاب "اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/37 ۵ 📖تبیین "اصول انکارناپذیر" https://eitaa.com/monir_ol_din/70 ۶ 📖توضیح مبنای "اصالت شیء" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/87 ۷ 📖توضیح مبنای "اصالت شرایط" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/139 ۸ 📖تبیین حقیقت "اصالت ربط" https://eitaa.com/monir_ol_din/196 ۹ 📖تبیین حقیقت "اصالت تعلق" https://eitaa.com/monir_ol_din/290
جلسه هجدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استادسیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان. 🔽🔽🔽
18جلسه هجدهم؛97،12،22.mp3
26.54M
✅ جلسه هجدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: مرحله اصالت تعلق۳- «بحث از طرف تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/439
⭕️ چکیده مطالب جلسه هجدهم؛ - تولد "شدن" از بستر تعلق - بحث از طرف تعلق یا "جهت سیر و شدن" - طرف تعلق بیرون از ذات شی است. - طرف تعلق باید موجود باشد. - طرف تعلق باید قدرت تحریک داشته باشد. @monir_ol_din
⭕️ 🔸 دین مبین اسلام و مذهب حقه جعفری در طول قرنهای حیات خود در مواجهه با قرار داشت. شبهاتی که بنیانهای اعتقادی و ایدئولوژیک و اساسا این دین و مذهب را مورد نقد و خدشه قرار میدادند. 🔸بعد از پیروزی انقلاب ایران و در قامت حکومتداری، هجومی که از ناحیه اعداء دین برجسته تر شد، بود. شبهاتی که را هدف قرار داده بودند که؛ ❓آیا اسلام قدرت اداره یک حکومت و تامین سعادت دنیوی و اخروی انسانها را دارد❓ 🔸 تاسیس توسط استاد علامه حسینی (ره) از طریق تاسیس مکتب پاسخی آکادمیک به بود. این مکتب فلسفی قدرت امتداد عقلانیت دینی تا صحنه عمل را دارد. https://eitaa.com/monir_ol_din/449
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه نوزدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استادسیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان. 🔽🔽🔽
19جلسه نوزدهم؛ 98،1،21.mp3
16.55M
✅ جلسه نوزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد "اصالت تعلق" و ورود به «مرحله فاعلیت» https://eitaa.com/monir_ol_din/460
⭕️ پياده شدنِ در ایران، بستر شکل‌گیریِ و تحميلِ محروميت‌های اقتصادی و فرهنگی و محرومیت‌های جنسی است. 🔷 استاد سید منیرالدین حسینیِ هاشمی(ره): 🔸پياده شدنِ مدل سرمايه‌داري در ایران بستر تحميل محروميت‌هاي سياسي و فرهنگي شده، و مشکلات اقتصادی و اختلاف طبقاتی به‌وجود آورده است. 🔸در ايران، [فرضا]ً ۲۰ درصد از جامعه، هم پول دارند و هم مقام دارند و هم ارضاء جنسي دارند؛ ۳۰ درصد به‌صورت متوسط در فشار هستند ولي اين‌ها را تا حدودی دارا هستند. و ۵۰ درصد هم در فقر اقتصادي، فقر جنسي و فقر هويتي زندگي مي‌كنند. چون آنها دارند تحقير‌شأن مي‌كنند! جامعه دارد تحقيرشان مي‌كند! 🔸بَعد، غرب به اين جمعيت بزرگ (به این ۵۰ درصد) مي‌گويد: شما آزاديد! شما آدم هستيد! اختيار شما به دست خودتان است! اين‌ها چكاره هستند؟! اين ارزش‌ها هستند كه شما را اين‌طور محدود كرده‌اند!! 🔸يك بار نمي‌گويد «انگيزش مادي» و «اختلاف طبقاتي» و «نظام سرمايه‌داري» شما را اين‌طور كرده است! يك بار نمي‌گويد غلط بودنِ «نظامِ توزيع ثروت، قدرت، اطلاعات»، شما را اين‌گونه كرده است! مرتب می‌گويد «وابستگي شما به ارزش‌ها» شما را اين‌طور كرده است! 🔸بنابراين، طبيعي است كه در جامعه ناهنجارهاي تلخي به‌وجود آيد كه براي دشمن مايهٔ اميدواري می‌شود و او می‌تواند ارزش‌هاي اسلامی را، به‌دليل محروميت‌هايي كه خودِ نظام سرمايه‌‌داري در عمل براي مردم ايجاد كرده است، مورد هجوم قرار بدهد!» @monir_ol_din
✔️ آیا دین قدرت اداره حکومت و تامین سعادت اخروی و دنیوی را دارد؟ #فلسفه_چگونگی_اسلامی #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم #امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی به کانال #دروس_فلسفه_چگونگی_اسلامی بپیوندید. @monir_ol_din
✅استادسیدمنیرالدین حسینی (ره): گاهی يک عده از مقدّسين که می‌خواهند به آیت‌الله خامنه‌ای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) می‌کنند! این دعا ازقبیلِ گریه‌هایِ مقدّسینِ نهروان است. @monir_ol_din
⭕️ گاهی يک عده از مقدّسين که می‌خواهند به آیت‌الله خامنه‌ای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) می‌کنند! این دعا ازقبیلِ گریه‌هایِ مقدّسینِ نهروان است. @monir_ol_din ✅ استادسید مُنیرالدّین حسینیِ (ره): 🔸در زمان شاه، فردی بود که با یک "پاسبان" خُرده‌حساب پيدا کرده بود. او می‌خواست دق‌دلی خودش را بر سر پاسبان در بياورد. می‌گفت زنده باد شاه، و توی گوش پاسبان می‌زد! دادوقال می‌کرد و پُشتِ‌سرِهم می‌گفت زنده باد شاه! پاسبان که دست‌پاچه شده بود می‌گفت: من که به شاه جسارتی نکردم. ولی او می‌گفت "این پدرسوخته، احترام به شاه نگذاشت" و توی گوشِ پاسبان می‌زد! 🔸حالا گاهی يک عده از مقدسين که می‌خواهند به آیت‌الله خامنه‌ای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) می‌کنند! می‌گویند: مظالم چقدر زياد است! آقا خودت بيا و درست کن؛ هيچ کس نمی‌تواند. به نظر ما اين حرف، به‌معنای نفی آن حکومتی است که حضرت ولی عصر(عج) ايجاد فرموده‌اند. 🔸ای بی‌انصاف! در دنيا نور اسلام درخشيده، و رئيس کفار، از [نورِ] اسلام دارد پِلک می‌زند. رژیم صهیونیستی که، در سالی که جنگ شش‌روزه اعراب و اسرائيل بود، در نزدِ يک عده به‌عنوان قدرت لايزال شناخته می‌شد، حالا به دست بچه‌های حزب‌الله به ذلّه درآمده؛ سرمايه‌داران يهودی امريکا به ذلّه در آمده‌اند. آمریکا تحريم اقتصادی می‌کند، در بوق هم می‌کند، ولی شکسته می‌شود؛ نفوذ کلمه‌اش از بين رفته. خدا می‌داند، آنهايی که اهل عبادت‌اند و اهل امور سياسی نيستند، مقدار زيادی از زمان را بايد نماز شکر بگذارند و دعایِ به آیت‌الله خامنه‌ای و دعایِ به اين پرچم بکنند. 🔸آن [نوع] دعایِ به امام زمان(عج)، از دعاهای خطرناک است. در آن دعایِ به امام زمان (عج)، شکرانه لطف امام زمان (عج) نیست. آن دعا، از قبیل گریه های مقدسین نهروان است. ۷۵/۵/۳۰ @monir_ol_din