eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
851 دنبال‌کننده
404 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 محمد(صالح) متقیان 1⃣ در فلسفه چگونگی اسلامی یا فلسفه نظام ولایت، تفسیر جهان خلقت بر مدار انجام می شود. در این فلسفه، هر موجودی یک و یک است. بله با توجه به اختلاف مراتب فاعلیت در موجودات، سطوح فاعلیت متفاوت از همدیگر هستند، اما نکته اصلی آن است که، جهان خلقت - فقط هستی- نیست بلکه است. 2⃣ در جهان شدن هیچ موجودی در یک وضعیت نیست بلکه به دلیل دائماً در و شدن و تطور است. برای تفسیر فلسفی چنین جهانی، مفهوم «وجود و هستی» کافی نیست هرچند لازم است. مفهومی که بتواند حامل معنای شدن و صیرورت باشد مفهوم «فاعلیت» است. 3⃣ از آنجا که تمام مراتب جهان خلقت در تطور و شدن قرار دارد، پس می توان از تمام مراتب خلقت به تعبیر نمود. در نظام فاعلیت، تمام هویت موجودات مخلوق، فاعلیت آنها است. و اینکه عمق و دامنه فاعلیت ها هم متفاوت است. و اینکه هر فاعلیت و اراده ای نیز و سمت و سویی دارد. برهمین اساس است که، دو نظام اراده شکل می گیرد؛ نظام اراده حقانی، نظام اراده باطل. 4⃣ شکل گیری دو نظام اراده به معنای دو جهان مباین از هم نیست، بلکه در همین جهان خلقت که محکوم است، دو نظام اراده جهتدار شکل می گیرد که در ترابط با همدیگر قرار دارند اما کیفیت ترابط این دو با هم به نحو است. 🔚 همانطور که توان تحلیل فلسفی اندیشه مقاومت را دارد، همانطور هم این فلسفه می تواند را توضیح دهد. @monir_ol_din
#علی_شریعتی ◾️علی شریعتی کم‌اشتباه نبود، در تفسیر اصول مذهب "گاه" به بیراهه میرفت اما؛ 🔅او #هویت داشت، خواست و اراده خود را داشت. میدانست چه میخواهد و چه نمیخواهد. "میخواهد" را برای همه ملت ترجمه میکرد و به همین دلیل #هویت_اندیش بود‌. رنگ از #خودش داشت نه از #دیگری. ◾️اگر جریان #لیبرالیسم با او مخالفت میکند به خاطر اصرار او بر #اراده_خویشتن است که #هویت_ایرانی_اسلامی است. #فلسفه_مقاومت #هویت_اراده @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔ از دوست و برادر عزیزم، آقای حامد یزدانی (عضو گروه روش علوم فرهنگستان علوم اسلامی) 🔺 در تحلیل واقعه انهدام توسط سامانه موشکی سپاه به دو نکته باید توجه داشت؛ 1⃣ این اتفاق مبارک که توسط بخش فرماندهی صورت گرفت، انرژی مضاعفی وارد این جبهه کرده و همچنان خط مقاومت را در تراز بالای اقتدار نگاه می دارد. ترازی که دیگران را مجبور می سازد از کوبیدن بر طبل جنگ دست برداشته و با ادبیات مذاکره با این جبهه مواجهه پیدا کنند. 2⃣ این اتفاق قبل از نشست بحرین، معامله قرن را نیز به چالش می کشد. چرا که معامله قرن براساس از آمریکا سامان یافته است، و زمانی که اقتدار ظاهری آمریکا مخدوش شد، حس ترس زائل شده و حس مقاومت درونی در ملت ها زنده می شود. اگر حاکمان کشورهای عربی عاقل باشند از این اتفاق می توانند برای چانه زنی های بیشتر با آمریکا سود آوری کنند. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
➕فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می‌کند: 🔰دوره علمی بررسی عینیت جامعه در سنت اندیشمندان غربی و فیلسوفان مسلمان ؛ 🔻طرح نظریات اندیشمندان غربی دورکیم، هگل، مارکس، دیلتای، وبر ؛ 🔻طرح نظریات اندیشمندان مسلمان علامه‌طباطبایی، استاد مطهری، علامه مصباح‌یزدی ؛ 🔻طرح نظریات اندیشمندان مسلمان استادسید منیرالدین حسینی الهاشمی : قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، فرهنگستان علوم اسلامی، ط۲ : پنج‌شنبه‌ها؛ ۱۳، ۲۰ و ۲۷ تیرماه، ساعت ۹ الی ۱۳ جهت و شرکت در دوره مشخصات خود را حداکثر تا تاریخ ۱۲ تیرماه به شماره ۰۹۱۹۸۵۲۳۴۴۲ پیامک کنید. (شرکت در دوره می‌باشد) @farhangestan_edu
🔸برادر عزیزم آقای دکتر جهانبخش(پژوهشگر گروه روش تحقیق فرهنگستان علوم اسلامی) لطف کردند و از کلمات استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) مطلبی را که مرتبط با موضوع است برای بنده ارسال کردند. از ایشان کمال تشکر را دارم. 🙏 👇👇👇👇 🔅خب «توسعه‌ي تعبد» چه وقت «نياز» به آن پيدا مي شود؟ وقتي كه «فشار» از آن طرف باشد، بخواهد «انزواي تعبد»، «استحالة تعبد» انجام بگيرد. آن زماني كه «فشار» بيايد، محيط بخواهد يك چيزي را «از بين ببرد»، به قول معروف برسد به رگ شيرينش، به آخرش، اين «عكس العمل» نشان مي دهد ديگر، در «برابر محيط»! يعني اگر "زنده نباشد" كه "خورده مي شود" ديگر! وقتي كه «شرايط» آمد براي «منحل» كردن، اگر اين زنده نباشد، اين منحل مي شود؛ يعني چه؟ يعني «تغذيه» مي شود؛ مي رود مي شود «جزء يك چيز ديگر»، منحل مي شود؛ اگر «زنده» باشد تا وقتي كه حيات هست و «علامت حيات» هست، «دفاع» هست؛ اگر دفاع است، مي خواهد "نگذارد از بين برود"؛ وقتي "نخواهد از بين برود" معنايش اين است كه «توسعه»‌ي خودش را مي خواهد؛ توسعه‌ي خودش را بخواهد آن وقت مي گويد از جمله‌ي «ابزارها»يم «فلسفه‌ي چگونگي» است؛ و فلسفه‌ي چگونگي درست مي کند. 🔸منبع؛ جلسه ۵ دوره اول مباحث @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعدادی در کانال بارگذاری شده بود که برای آشنایی بیشتر با و مفید میباشد. @monir_ol_din
📖فهرست که در کانال نشر داده شده است. 📖 متون مذکور از بیانات استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان استفاده شده است. 🔸🔸🔸 ۱ 📖موضوع کار فرهنگستان چیست؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/9 ۲ 📖 به فلسفه چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/14 ۳ 📖به روش چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/29 ۴ 📖تبیین انکارناپذیری از کتاب "اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/37 ۵ 📖تبیین "اصول انکارناپذیر" https://eitaa.com/monir_ol_din/70 ۶ 📖توضیح مبنای "اصالت شیء" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/87 ۷ 📖توضیح مبنای "اصالت شرایط" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/139 ۸ 📖تبیین حقیقت "اصالت ربط" https://eitaa.com/monir_ol_din/196 ۹ 📖تبیین حقیقت "اصالت تعلق" https://eitaa.com/monir_ol_din/290 📖مبانی فلسفی «نظام ولایت» https://eitaa.com/monir_ol_din/491
◾️آجرک الله يا بقية الله◾️ ◾️السلام عليك يا جعفر بن محمد أيها الصادق يابن رسول الله◾️ ◾️حضرت آیت الله خامنه ای: استمرارِ جهاد و مبارزه خستگی‌ناپذیر، اولین درس حضرت امام صادق علیه‌السلام برای ما‌ست. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه منطق.docx
19.7K
🔸 نویسنده؛ محمد متقیان 🔸عنوان؛ فلسفه منطق 🔸تاریخ نشر؛ 14 بهمن 1391 ✔ یادداشت پیش روی برای شرکت در همایشی منطقی به انجمن فلسفه و حکمت ایران ارسال شده بود که در اختیار عزیزان فرهیخته قرار می گیرد. مطالب دیگری پیرامون از حقیر موجود است که ان شاءالله به مقتضا و مناسبتی ارائه خواهم کرد. امیدوارم از نگاه نقادانه دوستان عزیز بهره مندگردم. 🙏 @monir_ol_din
✍ محمد متقیان 🔸موضوع؛ فلسفه منطق 🔸 نویسنده کتاب می گوید: 🔺 «به عقيده من، همان طور كه وظيفه فلسفه علم و فلسفه رياضي، بررسي مسائل فلسفي نشأت گرفته از علم و رياضي است، هدف فلسفه منطق نيز بررسي مسائل فلسفي ناشي از منطق است. يكي از اهداف اساسي منطق، تشخيص استدلال هاي معتبر از استدلال هاي نامعتبر است و هدف از نظام هاي صوري منطقي مانند منطق جمله ها و منطق محمولات، وضع قوانين دقيق اعتبار يا همان تعيين معيارهاي صوري محض آن است. بعضي از سوال هاي نوعاً فلسفي ناشي از منطق از اين قرارند: اعتبار يك استدلال به چه معناست؟ مراد از استنتاج يك گزاره از گزاره اي ديگر چيست؟ صدق منطقي يك گزاره چه معنا مي دهد؟ آيا اعتبار لزوما بايد در ارتباط با يك نظام صوري تبيين شود؟ يا مفهومي فراسيستمي وجود دارد که نظام هاي صوري در صدد ارائه آن اند؟ ارتباط بين استدلال معتبر و استدلال درست چيست؟ چگونه نظام هاي صوري منطقي فرد را براي ارزيابي استدلال هاي غيرصوري ياري مي دهند؟» هاک، سوزان، فلسفه منطق،۱۳۸۲،نشر طاها، ۲۷ 🔺 هاک و دیگران فلسفه منطق را برای منطق جدید تعریف و ترسیم نموده اند، و آقای عسگری سلیمانی از محققان حوزه منطق و فلسفه منطق نیز در پژوهشهای خود اصرار دارند که این دانش در منطق سنتی و قدیم نیز قابل تطبیق و ردیابی است. ایشان در کتاب خود "سرشت کلیت و ضرورت"مدلی از فلسفه منطق را ارائه نموده است و در مقالاتی چند نیز به معرفی روش و مسائل فلسفه منطق پرداخته است. این مطلب ادامه دارد.... @monir_ol_din
محمد متقیان 🔸موضوع؛ فلسفه منطق 1⃣ در نگاه پیشین، می توانستیم به زوایایی از منطق دست یابیم و احیاناً به تطور و تکامل در آن نیز توفیق یابیم واین امر لازمه هر پرسش و نگاه درجه دومی است. نگاه مختار، مرحله ای فراتر و عمیقتر از نگاه موجود است. در این تعریف، ، دانشی است که ابتدا با تأمل در مسائل و عناوین منطقی، آنها را نموده و حقیقت و واقعیت آنها را مورد سؤال قرار می دهد. این مرحله همانی است که با فلسفه منطق موجود اشتراک دارد و از سرمایه های تحقیقی آن هم می تواند بهره برداری نماید. 2⃣ در این مرحله پرسشهایی از این دست مطرح است که فی المثل؛ چیست؟ تقسیمات آن برچه اصل و مبنایی استوار است؟ چرا قضیه در اولین تقسیم دوگانه است و آیا امکان دارد که به صورتی غیر از حملیه و شرطیه دست یابیم؟ حقیقت قضیه شرطیه چیست و چگونه است که قضیه ای شرطیه صورت بندی می شود؟ و..... 3⃣ پاسخ هایی که به این پرسشها داده می شود، ما را به اصول عامی می رساند که پیکره های منطق برآنها بناگذاشته شده است مانند _امتناع_تناقض و _علیت و..... . فلسفه منطق در این رتبه همانی است که پیشتر پرداخته شد. استنباط ها و برداشتهای این مرحله می تواند مقدمه ای قرار بگیرد برای آنچه که تحت عنوان فلسفه منطق مختار از آن نام برده می شود. 4⃣ در نگاه مختار، فلسفه منطق دانشی است که میان تأملات درجه دوم ناظر بر علم منطق با اصالت ها و مبدأهای هستی شناختی ارتباط برقرار می کند و اینگونه تحلیل می کند که چه نسبتی میان بنیان های هستی شناختی و اصالت های عام فلسفی با اصول حاکم بر مسائل علم منطق برقرار است؟ 5⃣ به عنوان مثال، دانش منطق که در لایه پسین خود تکیه بر اصل عام این همانی دارد، به کدامین تفسیر از هستی و مکتب فلسفی و متافیزیکی ارجاع داده می شود؟ اصل این همانی که بنیان قضیه حملیه را سامان می بخشد با چه تفسیری از امور عام فلسفی هماهنگی دارد و از چه مبنای فلسفی (به معنای هستی شناسی) برمی خیزد؟ 6⃣ معتقدیم که منطق و روش، باید با که هستی را تفسیر می کند و نیز آن مفهوم مرکزی که محور تحلیل هستی ها و تعینات می گردد، هماهنگی داشته باشد و در غیر این صورت، دوپارگی در تحلیل و توصیف و نیز در مکانیزم تصرف که همان منطق است ایجاد خواهد شد. منطق در هر نگاهی، به عنوان علمی روشی و مکانیزم تصرف تعریف می گردد، به نظر می رسد که باید میان با مبنای عامی که تحلیلی عام از تعینات و کیفیت ها و هستومند ها ارائه می کند هماهنگی باشد. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 شروع دوره از امروز . 🔺 با ارائه: دکتر 🕘 جلسه اول؛ ساعت ۹ صبح https://eitaa.com/monir_ol_din/949
✨ گزارش تصویری دوره علمی با ارائه هفته اول دوره- پنج شنبه ۱۳ تیرماه ۱۳۹۸ @monir_ol_din
👌 قابل توجه دوستداران 🔅به زودی دوره علمی با ارائه در کانال بارگذاری میشود. 🔸موضوع؛ نظریات اندیشمندان غربی؛ کنت_ دورکهایم هگل_مارکس دیلتای_وبر 👇👇👇 @monir_ol_din
دکتر قائمی نیک.mp3
28.96M
🔸استاد؛ دکتر 🔸موضوع؛ نظریات اندیشمندان غربی 🔸تاریخ؛ ۱۳/ ۴ / ۱۳۹۸ https://eitaa.com/monir_ol_din/957
دکترقائمی نیک-2.mp3
37.61M
🔸استاد؛دکتر 🔸موضوع؛ ادامه نظریات اندیشمندان غربی 🔸تاریخ؛ ۱۳ / ۴/ ۱۳۹۸ https://eitaa.com/monir_ol_din/958
خلاصه درسگفتار- قائمی نیک.docx
16.1K
🔸استاد؛ دکتر 🔸موضوع؛ نظریات اندیشمندان غربی 🔸تاریخ؛ 13 / 4/ 1398