#پرونده_علمی_3
#مبانی_فلسفی_اندیشه_مقاومت
#تأملات_4
📝 محمد(صالح) متقیان
1⃣ در فلسفه چگونگی اسلامی یا فلسفه نظام ولایت، تفسیر جهان خلقت بر مدار #نظام_فاعلیت انجام می شود. در این فلسفه، هر موجودی یک #فاعل و یک #کنشگر است. بله با توجه به اختلاف مراتب فاعلیت در موجودات، سطوح فاعلیت متفاوت از همدیگر هستند، اما نکته اصلی آن است که، جهان خلقت - فقط هستی- نیست بلکه #جهانِ_شدن است.
2⃣ در جهان شدن هیچ موجودی در یک وضعیت نیست بلکه به دلیل #هویت_مخلوقیت دائماً در #ترکیب_سازی و شدن و تطور است. برای تفسیر فلسفی چنین جهانی، مفهوم «وجود و هستی» کافی نیست هرچند لازم است. مفهومی که بتواند حامل معنای شدن و صیرورت باشد مفهوم «فاعلیت» است.
3⃣ از آنجا که تمام مراتب جهان خلقت در تطور و شدن قرار دارد، پس می توان از تمام مراتب خلقت به #نظام_فاعلیت تعبیر نمود. در نظام فاعلیت، تمام هویت موجودات مخلوق، فاعلیت آنها است. و اینکه عمق و دامنه فاعلیت ها هم متفاوت است. و اینکه هر فاعلیت و اراده ای نیز #جهت و سمت و سویی دارد. برهمین اساس است که، دو نظام اراده شکل می گیرد؛ نظام اراده حقانی، نظام اراده باطل.
4⃣ شکل گیری دو نظام اراده به معنای دو جهان مباین از هم نیست، بلکه در همین جهان خلقت که محکوم #ربوبیت_رب_العالمین است، دو نظام اراده جهتدار شکل می گیرد که در ترابط با همدیگر قرار دارند اما کیفیت ترابط این دو با هم به نحو #برخورد_اراده است.
🔚 همانطور که #فلسفه_چگونگی_اسلامی توان تحلیل فلسفی اندیشه مقاومت را دارد، همانطور هم این فلسفه می تواند #چگونگی_مقاومت را توضیح دهد.
@monir_ol_din
#علی_شریعتی
◾️علی شریعتی کماشتباه نبود، در تفسیر اصول مذهب "گاه" به بیراهه میرفت اما؛
🔅او #هویت داشت، خواست و اراده خود را داشت. میدانست چه میخواهد و چه نمیخواهد. "میخواهد" را برای همه ملت ترجمه میکرد و به همین دلیل #هویت_اندیش بود. رنگ از #خودش داشت نه از #دیگری.
◾️اگر جریان #لیبرالیسم با او مخالفت میکند به خاطر اصرار او بر #اراده_خویشتن است که #هویت_ایرانی_اسلامی است.
#فلسفه_مقاومت
#هویت_اراده
@monir_ol_din
#یادداشت_وارده_6
✔ از دوست و برادر عزیزم، آقای حامد یزدانی (عضو گروه روش علوم فرهنگستان علوم اسلامی)
🔺 در تحلیل واقعه انهدام #پهپاد_آمریکایی توسط سامانه موشکی سپاه به دو نکته باید توجه داشت؛
1⃣ این اتفاق مبارک که توسط بخش فرماندهی #جبهه_مقاومت صورت گرفت، انرژی مضاعفی وارد این جبهه کرده و همچنان خط مقاومت را در تراز بالای اقتدار نگاه می دارد. ترازی که دیگران را مجبور می سازد از کوبیدن بر طبل جنگ دست برداشته و با ادبیات مذاکره با این جبهه مواجهه پیدا کنند.
2⃣ این اتفاق قبل از نشست بحرین، معامله قرن را نیز به چالش می کشد. چرا که معامله قرن براساس #ترس از آمریکا سامان یافته است، و زمانی که اقتدار ظاهری آمریکا مخدوش شد، حس ترس زائل شده و حس مقاومت درونی در ملت ها زنده می شود. اگر حاکمان کشورهای عربی عاقل باشند از این اتفاق می توانند برای چانه زنی های بیشتر با آمریکا سود آوری کنند.
#فلسفه_مقاومت
#اراده_هویت_اقتدار
@monir_ol_din
➕فرهنگستان علوم اسلامی برگزار میکند:
🔰دوره علمی #هستیشناسیاجتماع
بررسی عینیت جامعه در سنت اندیشمندان غربی و فیلسوفان مسلمان
#هفتهاول؛
🔻طرح نظریات اندیشمندان غربی
دورکیم، هگل، مارکس، دیلتای، وبر
#هفتهدوم؛
🔻طرح نظریات اندیشمندان مسلمان
علامهطباطبایی، استاد مطهری، علامه مصباحیزدی
#هفتهسوم؛
🔻طرح نظریات اندیشمندان مسلمان
استادسید منیرالدین حسینی الهاشمی
#مکانبرگزاری: قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، فرهنگستان علوم اسلامی، ط۲
#زمانبرگزاری: پنجشنبهها؛ ۱۳، ۲۰ و ۲۷ تیرماه، ساعت ۹ الی ۱۳
جهت #ثبتنام و شرکت در دوره مشخصات خود را حداکثر تا تاریخ ۱۲ تیرماه به شماره ۰۹۱۹۸۵۲۳۴۴۲ پیامک کنید. (شرکت در دوره #رایگان میباشد)
#مدرسهآزادفرهنگستانعلوماسلامی
@farhangestan_edu
#گزیده_کلمات_استاد
#فلسفه_مقاومت
🔸برادر عزیزم آقای دکتر جهانبخش(پژوهشگر گروه روش تحقیق فرهنگستان علوم اسلامی) لطف کردند و از کلمات استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) مطلبی را که مرتبط با موضوع #اندیشه_مقاومت است برای بنده ارسال کردند. از ایشان کمال تشکر را دارم. 🙏
👇👇👇👇
🔅خب «توسعهي تعبد» چه وقت «نياز» به آن پيدا مي شود؟ وقتي كه «فشار» از آن طرف باشد، بخواهد «انزواي تعبد»، «استحالة تعبد» انجام بگيرد. آن زماني كه «فشار» بيايد، محيط بخواهد يك چيزي را «از بين ببرد»، به قول معروف برسد به رگ شيرينش، به آخرش، اين «عكس العمل» نشان مي دهد ديگر، در «برابر محيط»! يعني اگر "زنده نباشد" كه "خورده مي شود" ديگر! وقتي كه «شرايط» آمد براي «منحل» كردن، اگر اين زنده نباشد، اين منحل مي شود؛ يعني چه؟ يعني «تغذيه» مي شود؛ مي رود مي شود «جزء يك چيز ديگر»، منحل مي شود؛ اگر «زنده» باشد تا وقتي كه حيات هست و «علامت حيات» هست، «دفاع» هست؛ اگر دفاع است، مي خواهد "نگذارد از بين برود"؛ وقتي "نخواهد از بين برود" معنايش اين است كه «توسعه»ي خودش را مي خواهد؛ توسعهي خودش را بخواهد آن وقت مي گويد از جملهي «ابزارها»يم «فلسفهي چگونگي» است؛ و فلسفهي چگونگي درست مي کند.
🔸منبع؛ جلسه ۵ دوره اول مباحث #روش_تحقیق_در_اقتصاد
#فلسفه_مقاومت
#فلسفه_چگونگی_اسلامی
@monir_ol_din
#اطلاعیه
تعدادی #متون_فلسفی در کانال بارگذاری شده بود که برای آشنایی بیشتر با #فلسفه_چگونگی_اسلامی و #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم مفید میباشد.
@monir_ol_din
📖فهرست #متون_فلسفی که در کانال #دروس_فلسفه_چگونگی_اسلامی نشر داده شده است.
📖 متون مذکور از بیانات استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان استفاده شده است.
🔸🔸🔸
#متن_فلسفی_۱
📖موضوع کار فرهنگستان چیست؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/9
#متن_فلسفی_۲
📖 به فلسفه چگونگی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/14
#متن_فلسفی_۳
📖به روش چگونگی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/29
#متن_فلسفی_۴
📖تبیین انکارناپذیری از کتاب "اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/37
#متن_فلسفی_۵
📖تبیین "اصول انکارناپذیر"
https://eitaa.com/monir_ol_din/70
#متن_فلسفی_۶
📖توضیح مبنای "اصالت شیء" و نقد آن
https://eitaa.com/monir_ol_din/87
#متن_فلسفی_۷
📖توضیح مبنای "اصالت شرایط" و نقد آن
https://eitaa.com/monir_ol_din/139
#متن_فلسفی_۸
📖تبیین حقیقت "اصالت ربط"
https://eitaa.com/monir_ol_din/196
#متن_فلسفی_۹
📖تبیین حقیقت "اصالت تعلق"
https://eitaa.com/monir_ol_din/290
#متن_فلسفی_10
📖مبانی فلسفی «نظام ولایت»
https://eitaa.com/monir_ol_din/491
◾️آجرک الله يا بقية الله◾️
◾️السلام عليك يا جعفر بن محمد أيها الصادق يابن رسول الله◾️
◾️حضرت آیت الله خامنه ای: استمرارِ جهاد و مبارزه خستگیناپذیر، اولین درس حضرت امام صادق علیهالسلام برای ماست.
@monir_ol_din
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
فلسفه منطق.docx
19.7K
#یادداشت_علمی
🔸 نویسنده؛ محمد متقیان
🔸عنوان؛ فلسفه منطق
🔸تاریخ نشر؛ 14 بهمن 1391
✔ یادداشت پیش روی برای شرکت در همایشی منطقی به انجمن فلسفه و حکمت ایران ارسال شده بود که در اختیار عزیزان فرهیخته قرار می گیرد.
مطالب دیگری پیرامون #فلسفه_منطق از حقیر موجود است که ان شاءالله به مقتضا و مناسبتی ارائه خواهم کرد. امیدوارم از نگاه نقادانه دوستان عزیز بهره مندگردم. 🙏
@monir_ol_din
#یادداشت_علمی
✍ محمد متقیان
🔸موضوع؛ فلسفه منطق
🔸 #سوزان_هاک نویسنده کتاب #فلسفه_منطق می گوید:
🔺 «به عقيده من، همان طور كه وظيفه فلسفه علم و فلسفه رياضي، بررسي مسائل فلسفي نشأت گرفته از علم و رياضي است، هدف فلسفه منطق نيز بررسي مسائل فلسفي ناشي از منطق است. يكي از اهداف اساسي منطق، تشخيص استدلال هاي معتبر از استدلال هاي نامعتبر است و هدف از نظام هاي صوري منطقي مانند منطق جمله ها و منطق محمولات، وضع قوانين دقيق اعتبار يا همان تعيين معيارهاي صوري محض آن است. بعضي از سوال هاي نوعاً فلسفي ناشي از منطق از اين قرارند: اعتبار يك استدلال به چه معناست؟ مراد از استنتاج يك گزاره از گزاره اي ديگر چيست؟ صدق منطقي يك گزاره چه معنا مي دهد؟ آيا اعتبار لزوما بايد در ارتباط با يك نظام صوري تبيين شود؟ يا مفهومي فراسيستمي وجود دارد که نظام هاي صوري در صدد ارائه آن اند؟ ارتباط بين استدلال معتبر و استدلال درست چيست؟ چگونه نظام هاي صوري منطقي فرد را براي ارزيابي استدلال هاي غيرصوري ياري مي دهند؟»
هاک، سوزان، فلسفه منطق،۱۳۸۲،نشر طاها، ۲۷
🔺 هاک و دیگران فلسفه منطق را برای منطق جدید تعریف و ترسیم نموده اند، و آقای عسگری سلیمانی از محققان حوزه منطق و فلسفه منطق نیز در پژوهشهای خود اصرار دارند که این دانش در منطق سنتی و قدیم نیز قابل تطبیق و ردیابی است. ایشان در کتاب خود "سرشت کلیت و ضرورت"مدلی از فلسفه منطق را ارائه نموده است و در مقالاتی چند نیز به معرفی روش و مسائل فلسفه منطق پرداخته است.
این مطلب ادامه دارد....
@monir_ol_din
#یادداشت_علمی
محمد متقیان
🔸موضوع؛ فلسفه منطق
#نگاه_مختار
1⃣ در نگاه پیشین، می توانستیم به زوایایی از منطق دست یابیم و احیاناً به تطور و تکامل در آن نیز توفیق یابیم واین امر لازمه هر پرسش و نگاه درجه دومی است. نگاه مختار، مرحله ای فراتر و عمیقتر از نگاه موجود است. در این تعریف، #فلسفه_منطق، دانشی است که ابتدا با تأمل در مسائل و عناوین منطقی، آنها را #هویت_شناسی نموده و حقیقت و واقعیت آنها را مورد سؤال قرار می دهد. این مرحله همانی است که با فلسفه منطق موجود اشتراک دارد و از سرمایه های تحقیقی آن هم می تواند بهره برداری نماید.
2⃣ در این مرحله پرسشهایی از این دست مطرح است که فی المثل؛ #حقیقت_قضیه چیست؟ تقسیمات آن برچه اصل و مبنایی استوار است؟ چرا قضیه در اولین تقسیم دوگانه است و آیا امکان دارد که به صورتی غیر از حملیه و شرطیه دست یابیم؟ حقیقت قضیه شرطیه چیست و چگونه است که قضیه ای شرطیه صورت بندی می شود؟ و.....
3⃣ پاسخ هایی که به این پرسشها داده می شود، ما را به اصول عامی می رساند که پیکره های منطق برآنها بناگذاشته شده است مانند #اصل _امتناع_تناقض و #اصل _علیت و..... . فلسفه منطق در این رتبه همانی است که پیشتر پرداخته شد. استنباط ها و برداشتهای این مرحله می تواند مقدمه ای قرار بگیرد برای آنچه که تحت عنوان فلسفه منطق مختار از آن نام برده می شود.
4⃣ در نگاه مختار، فلسفه منطق دانشی است که میان تأملات درجه دوم ناظر بر علم منطق با اصالت ها و مبدأهای هستی شناختی ارتباط برقرار می کند و اینگونه تحلیل می کند که چه نسبتی میان بنیان های هستی شناختی و اصالت های عام فلسفی با اصول حاکم بر مسائل علم منطق برقرار است؟
5⃣ به عنوان مثال، دانش منطق که در لایه پسین خود تکیه بر اصل عام این همانی دارد، به کدامین تفسیر از هستی و مکتب فلسفی و متافیزیکی ارجاع داده می شود؟ اصل این همانی که بنیان قضیه حملیه را سامان می بخشد با چه تفسیری از امور عام فلسفی هماهنگی دارد و از چه مبنای فلسفی (به معنای هستی شناسی) برمی خیزد؟
6⃣ معتقدیم که منطق و روش، باید با #مبنای_عامی که هستی را تفسیر می کند و نیز آن مفهوم مرکزی که محور تحلیل هستی ها و تعینات می گردد، هماهنگی داشته باشد و در غیر این صورت، دوپارگی در تحلیل و توصیف و نیز در مکانیزم تصرف که همان منطق است ایجاد خواهد شد. منطق در هر نگاهی، به عنوان علمی روشی و مکانیزم تصرف تعریف می گردد، به نظر می رسد که باید میان #روش_تصرف با مبنای عامی که تحلیلی عام از تعینات و کیفیت ها و هستومند ها ارائه می کند هماهنگی باشد.
@monir_ol_din
🔅 شروع دوره #هستی_شناسی_اجتماع از امروز #پنج_شنبه.
🔺 با ارائه: دکتر #قائمی_نیک
🕘 جلسه اول؛ ساعت ۹ صبح
#فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم
https://eitaa.com/monir_ol_din/949
✨ گزارش تصویری
دوره علمی #هستیشناسیاجتماع
با ارائه #دکترقائمینیک
هفته اول دوره- پنج شنبه ۱۳ تیرماه ۱۳۹۸
#فرهنگستانعلوماسلامیقم
@monir_ol_din
#اطلاعیه
👌 قابل توجه دوستداران #علوماجتماعی
🔅به زودی #صوتجلسه دوره علمی #هستیشناسیاجتماع با ارائه #دکترقائمینیک در کانال #فلسفه_چگونگی_اسلامی بارگذاری میشود.
🔸موضوع؛ نظریات اندیشمندان غربی؛
کنت_ دورکهایم
هگل_مارکس
دیلتای_وبر
👇👇👇
@monir_ol_din
دکتر قائمی نیک.mp3
28.96M
#صوت_جلسه_اول
#هستیشناسیاجتماع
🔸استاد؛ دکتر #قائمینیک
🔸موضوع؛ نظریات اندیشمندان غربی
🔸تاریخ؛ ۱۳/ ۴ / ۱۳۹۸
https://eitaa.com/monir_ol_din/957
دکترقائمی نیک-2.mp3
37.61M
#صوت_جلسه_دوم
#هستیشناسیاجتماع
🔸استاد؛دکتر #قائمینیک
🔸موضوع؛ ادامه نظریات اندیشمندان غربی
🔸تاریخ؛ ۱۳ / ۴/ ۱۳۹۸
https://eitaa.com/monir_ol_din/958
خلاصه درسگفتار- قائمی نیک.docx
16.1K
#خلاصهدرستگفتار
🔸استاد؛ دکتر #قائمینیک
🔸موضوع؛ نظریات اندیشمندان غربی
🔸تاریخ؛ 13 / 4/ 1398