eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
851 دنبال‌کننده
404 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ آیا حکمت صدرایی، فلسفه سیاسی دارد؟ 📝 استاد خسروپناه: «بنابراین یک‌زمانی کسی می‌گوید ما با در‌‌اختیار داشتن مبانی ملاصدرا و حکمت متعالیه می‌توانیم حکمت سیاسی متعالیه یا فلسفه سیاسی صدرایی را تاسیس کنیم؛ این حرف، پذیرفتنی است؛ چون ملاصدرا یک‌سری مبانی معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی، هستی‌شناختی و ارزش‌شناختی دارد که می‌توان از این مبانی استفاده کرد و از دل آن، فلسفه سیاسی استخراج کرد. پرسش این است که آیا باتوجه به قاعده‌های مختلف فلسفه صدرایی نظیر «اصالت وجود»، «تشکیک وجود»، «حرکت جوهری»، «اتحاد عاقل و معقول»، «جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا» و... می‌توان تبیینی از مشروعیت و سیاست ارائه کرد؟ یا مثلا راجع به مشروعیت سیاسی حاکم و حکومت سخن گفت؟ پاسخ مثبت است.» http://farhikhtegandaily.com/news/46379/ ♻ حضرت آیت الله جوادی آملی؛ نمی توان از «اصالت وجود» توقع تبیین حکمت سیاسی را داشت بلکه باید استخراج حکمت سیاسی متعالیه را از تقسیمات حکمت به نظری و عملی آغاز نمود. ❓با چه بیان و ادبیات فلسفی، می توان از «اصالت وجود» تبیینی از مشروعیت و سیاست ارائه داد؟ @monir_ol_din
☑ خلاصه مصاحبه با حجت‌الاسلام‌‌و‌المسلمین امینی نژاد 💢بخش 3 🔺یکی از بحث‌هایی که فکر می‌کنم در همین جا باید مطرح بشود، این است که گفته می‌شود "فسلفه راجع به بحث نمی‌کند." 🔸چه بسا از جمله چیزهایی که یک مقدار جلوی و پیامدهایی که فلسفه می‌توانست در حوزه‌های دیگر داشته باشد، را گرفته است، همین بحث فلسفی باشد. 🔸 این بحث فلسفی در عین اینکه بحث بسیار خوب و مفید می‌تواند باشد و می‌تواند معنای درستی داشته باشد ولی می‌تواند برخی از رهزنی‌ها را هم ایجاد کند. 🔸وقتی ما می‌گوییم فلسفه از امتداد بحث نمی‌کند، بسیاری از آنچه را که ما به عنوان امتدادها از فلسفه انتظار داریم، چه بسا کنار گذاشته می‌شود. 🔸یعنی به نحو ، ذهن فلسفی که اینجور نتیجه گرفته است از همان اول خودش را از ساحت امتدادها خارج می‌کند. 🔺این در جای خودش باید بحث شود که مراد از اینکه فلسفه در مورد جزئیات بحث نمی‌کند چه هست؟ آیا ساختار دانش این را اقتضا می کند؟ آیا طبیعت فلسفه به دلیل ، این را اقتضا می‌کند، مثلا اینکه گفته می‌شود برهان در جزئیات جریان پیدا نمی‌کند، اصلاً خود همین که برهان در جزئیات جریان پیدا نمی‌کند یعنی چه؟ 🔸اندیشه‌های بنیادین از جمله حکمت و فلسفه‌ی اسلامی ذاتاً این قابلیت را دارد که در تمام عرصه‌ها حتی جزئی‌ترین امور ورود پیدا بکند و در آنجا نتایج و پیامدهای خودش را عرضه بکند. 🔸این یک بحث فنی جدی است و باید در یک بحث طلبگی پیگیری بشود که وقتی ما می‌گوییم فلسفه در جزئیات بحث نمی‌کند، این چه معنایی می‌تواند داشته باشد و چقدر این بحث تأثیر دارد در مسئله‌ی امتداد یافتن یا نیافتن فلسفه‌ی اسلامی و چه‌جور ما باید با این موضوع برخورد بکنیم که به مسئله‌ی پیامدها و امتدادها ضربه وارد نشود. 👈اعتقاد ما این است که این مسئله به هیچ وجه ضربه‌ای به مسئله‌ی امتدادها وارد نمی‌کند، ما این است که پیگیری در امتدادها یک چیزی میان کلیات و عمومات فلسفی و جزئیاتی است که برهان در او جریان ندارد. 🔸اگرچه ما می‌دانیم که فلسفه عملاً در برخی از جزئی‌ترین امور هم وارد شده است. مثلاً مباحث الهیاتی، وقتی ما در مورد خداوند سبحان صبحت می‌کنیم، این مسئله کاملاً جزئی است. یعنی حتی بین عمومات فلسفی و مصادیق جزئی قرار ندارد، بلکه خود مصادیق جزئی است. با این حال ما راجع به همان مصداق جزئی کاملا بحث های مبسوطی در فلسفه و حکمت اسلامی عرضه می‌کنیم. 🔺در هر صورت باید بگوییم که اگر ما بخواهیم معنای حکمت اسلامی را عمیق‌تر و فنی‌تر و درسی پی بگیریم و مداقه‌های لازم را داشته باشیم باید این مسئله که فلسفه راجع به جزئیات بحث می‌کند یا نه، کاملاً حل و فصل بشود و با حل و فصل شدن این معنا فلسفه و حکمت اسلامی هم فضای خودش را به نحو روشن‌تر پیدا خواهد کرد. @monir_ol_din
نشت علمی فلسفه اقتصاد.docx
43.7K
✅ نشست علمی نقد و بررسی کتاب «فلسفه اقتصاد در پرتو جهان بینی قرآن کریم» که در سال 89 در انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم انجام شده است. ✅این گزارش به دلیل اشارات مختصر و دقیقی که در آن وجود دارد، برای کسانی که علاقمند به پیگیری مباحث یا هستند و همچنین برای علاقمندان به مباحث اقتصاد اسلامی، مناسب می‌باشد. @monir_ol_din
♻ از آنجا که برخی در کسوت اما فرسنگ‌ها از وادی علم و تحقیق بدورند و نظراتی عاری از دقت می‌دهند، بد نیست برخی از تلاش‌های حوزه علمیه قم را در موضوع به تناسب دغدغه اشاره نماییم. @monir_ol_din
36fb955396f9e422eed82700a3bd37b1.jpg
39K
💥کتاب «فلسفه اقتصاد در پرتو جهان بینی قرآن کریم» 📝اثر علی‌اصغرهادوی نیا ✅ اشاره 1⃣ در طول کتاب فلسفه اقتصاد (در پرتو جهان بینی قرآن کریم)، اثبات این فرضیه دنبال می­شود که قرآن آموزه های مناسبی را به عنوان مبانی فلسفی اقتصاد اسلامی فراهم می آورد، که در تدوین آن مؤثر می باشد؛ علاوه بر این، تعالیم قرآنی درصدد است با تکیه بر این مبانی، به تنظیم رفتارهای اقتصادی بپردازد. 2⃣ بخش های بعدی کتاب، مبانی خداشناسی و اقتصاد، مبانی جهان شناسی و اقتصاد، مبانی انسان شناسی و اقتصاد و جامعه و اقتصاد است که هریک در سه بخش جداگانه، مطرح می شوند. مرحله اول هر بخش به دنبال رصد کردن آموزه های قرآنی است که با بحث های اقتصادی ارتباط تنگاتنگی دارد. مرحله دوم هر بخش، نظریه های اقتصادی را مطرح می کند که تأثیرگذاری مبانی مذکور در شکل گیری آن ها، بهتر نمایان می شود. مرحله سوم هر بخش، به بررسی رفتارهای اقتصادی که در قرآن کریم مطرح شده است، اختصاص دارد. 3⃣ در انتهای هر بخش، دستاوردهای مراحل پیش گفته، به صورت خلاصه یادآوری شده است. بخش نهایی نیز دستاوردهای کل تحقیق را به گونه دیگری با هم ادغام نموده تا سهولت لازم برای قضاوت درباره بحث های مطرح شده، فراهم آید. @monir_ol_din
de434849dbdcb7dc21a03ef7ec735035.jpg
40.5K
💥کتاب «فلسفه علم اقتصاد اسلامی» 📝اثر سیدحسین میرمعزی ✅اشاره در فلسفه علم اقتصاد اسلامی مسائل زیر مطرح می شود: تعریف عام اقتصاد اسلامی؛ موضوع و مسائل آن؛ اهداف و وظایف آن؛ قلمرو و گستره آن؛ مبانی و مبادی آن؛ روش و ساختار آن؛ رابطه آن با مکتب و نظام اقتصادی؛ رابطه آن با فلسفه، کلام، فقه و حقوق و اخلاق اسلامی. این کتاب از ۸ مقاله تشکیل شده است که به برخی مسائل فلسفه علم اقتصاد اسلامی پرداخته اند. مقاله اول: روش کشف ماهیت اقتصاد اسلامی مقاله دوم: دین و اقتصاد: نظام اقتصادی اسلام و علم تحلیل اقتصاد اسلامی مقاله سوم: اسلامی کردن علم اقتصاد: مفهوم و روش مقاله چهارم: علم اقتصاد اسلامی اهداف، تعریف، وظایف و روش مقاله پنجم: نظریه پردازی در اقتصاد اسلامی مقاله ششم: علم اقتصاد اسلامی: تعریف و روش مقاله هفتم: مروری بر الگوهای اقتصاد اسلامی مقاله هشتم: جمع بندی و نتیجه گیری @monir_ol_di
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
https://digipostal.ir/azdoorsalam روی این لینک 👆👆 کلیک کنید. التماس دعا.
امتداد حکمت‌ و فلسفه
#بررسی‌دیدگاه_1 #گزارش_3 ☑ خلاصه مصاحبه با حجت‌الاسلام‌‌و‌المسلمین امینی نژاد 💢بخش 3 🔺یکی از بحث‌
✅ ناظر بر مطالب آقای امینی‌نژاد در بخش 3 نکاتی وجود دارد. همانطور که ملاحظه می‌کنید، ایشان به یکی از موانع امتدادحکمت که همانا عدم ورود فلسفه به ساحت جزئیات است، اشاره می‌کند و ادعای ایشان بر این است که، اندیشه‌های بنیادین ذاتاً قابلیت ورود در جزئیات را دارند. 1⃣ یکی از ابهامات این مطالب این است که، تعریف دقیق و مشخصی از ارائه نشده است - شاید در مباحث دیگر ذکر شود- تبیین دقیق امرجزئی به مثابه غایت امتداد حکمت به تصویری که ما از مسئله داریم کمک خواهد کرد. آیا مقصود از جزئیات، امور متشخص خارجی است؟ اگر چنین است، آیا در تعریف جزئیات به همین وصف اکتفا می‌کنید یا اینکه، ویژگی اصلی امر جزئی که همانا و است برایتان مهم می‌باشد؟ نکته این است که، اگر در تعریف امر جزئی کمیت‌دار بودن و کیفیت‌داری آن را لحاظ کنید، باید فلسفه را به گونه‌ای امتداد دهید که بتواند به و متبدل شود تا در امور جزئی نیز امتداد یابد. و در غیر این صورت، نهایت زحمت فلسفه آن خواهد بود که، ناظر بر یک امر متشخص خارجی توصیفی ارائه نماید همانگونه که به الهیات بالمعنی الاخص مثال زدند. و می‌دانید که توصیف به معنای امتداد حکمت نیست. امتداد حکمت یعنی در عینیت جاری شود نه آنکه درباره عینیت سخن بگوید. 2⃣ در فرازی از سخنان آقای امینی نژاد نکته خوبی طرح شده است و آن اینکه، ایشان به یک میان کلیات فلسفی و جزئیات تفطن پیدا کرده‌اند. توصیف ایشان از این حدواسط چیست در این بخش نیامده است. با این وصف، سوالی که باید طرح شود این است که، در دیدگاه شما آیا میان کلیات فلسفی و جزئیات عینی، نسبتی برقرار است؟ اگر شما کلیات فلسفی را اموری مجرد بدانید و جزئیات عینی را نیز حسی و مادی، با چه بیان فلسفی می.خواهید حدواسط میان این دو عرصه را طرح کنید؟ حال آن حد واسط نیز نسبتی با این دو سرطیف دارد یا اینکه بیگانه از کلیات فلسفی و جزئیات عینی است و فقط برای ایجاد اتصال میان این دو نقطه طرح می‌شود؟ خلاصه اینکه، از کلیات فلسفی تا جزئیات عینی را که امتداد حکمت می‌دانید، به چه بیان فلسفی می‌خواهید شرح دهید؟ آیا اصالت وجود چنین توانمندی را دارد؟ 3⃣ فلسفه علمی است که، توان ورود در جزئیات را ندارد چرا که، روش آن برهانی است و برهان هم کلی‌گوی است زیرا «الجزئی لایکون کاسباً و لا مکتسباً». مثالی که درباره الهیات بالمعنی الاخص زده شده است، اصلاً مثال درستی نیست. زیرا موضوع الهیات بالمعنی الاخص خداوند متعال و یک موجود متشخص است و این ربطی به ظرفیت مفاهیم فلسفی ندارد. براهینی که در این بخش اقامه می‌شود همه براهین کلی هستند که نه بر خداوند متعال بلکه موضوع آنها است و بعد از اقامه برهان درباره واجب الوجود، تطبیق بر خداوند متعال می‌شود، پس براهین این بخش هم جزئی نیست بلکه کلی است، زیرا موضوعشان امر کلی یعنی واجب الوجود است. @monir_ol_din
📝آیت الله سیدمحمد خامنه ای(دام عزه)_رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا 🔺موضوع؛ فلسفه و کرونا ▫آیت‌الله سیدمحمدخامنه‌ای، سردبیر مجله خردنامه صدرا، در سرمقاله شماره ۹۹ مجله به موضوع شیوع کرونا و پیامدهای آن پرداخته‌اند. 1⃣فلسفة‌ ظهور انبياء، و نيز پديد آمدن آئين حكمت در ميان بشر، آن بود كه جهان پرشكوه هستي و قوانين آفرينش را به انسانها معرفي نمايند و جمال آفريدگار و جمال عرصة هستي را به او نشان دهند؛ و از سوي ديگر، جلال و هيبت و خطر و به قوانين طبيعت و سنتهاي الهي را يادآور گردند و با دو دست «بشارت» و «انذار»، راه درست زندگي و حيات همراه با آسودگي و كامياري را ـ كه قرآن‌ ‌آن را صراط مستقيم ناميده‌ـ بياموزند و به يمين و يسار جاده نيفتند. 2⃣ حق‌تعالي عقل و عشق را نيز همچون دو بال معرفت به بشر سپرد تا به انساني خود برسد و از بادة تلخ روزگاران زندگي و عمر بلاخيز بشري خود، مستي و سرمستي و شيدايي براي خود بسازد؛ از آيات الهي پند گيرد، به گفتار دلسوزانة پيامبران و نمايندگان آنها عاقلانه و هوشمندانه عمل كند و به قوانين نوشته و نانوشتة اين جهان آفرينش احترام بگذارد و از خشم هولناك زمانه و راهبر ناپيداي اين جهان بپرهيزد و با قانونشكني و بيتوجهي به سنن الهي، تازيانة خشم الهي را برخود نخرد؛ آنگونه كه قرآن‌ ‌از نمونه‌هاي تاريخي چون عاد و ثمود ... بيان كرده است، كه با وجود قدرت و شكوه ظاهري كه داشتند، به نكبت و انحطاط و نابودي دچار گشتند و از عرصة جهان بيرون افتادند. 3⃣ امروز نمايش ديگري از و قوت ناموس خلقت و قانون آفرينش، در صفحة روزگار به روي پرده در آمده و مدعيان حكومت بر جهان را مغلوب و درماندة موجودي ناچيز از موجودات و مخلوقات خود ـ ويروس يا هر نام ديگر ـ نموده است تا عجز و درماندگي و بيچارگي آنان را آشكار نمايد و و خيالي دهكدة جهاني را در برابر اين حقيرترين مخلوق جهان به زانو درآورد و خاك ذلت و افتادگي و فرودستي در برابر خداي متعال را بر سر آنان بريزد، كه «اين هنوز از نتايج سحر است»! كساني كه دل به اين قدرتهاي كاذب بسته‌اند و هنوز رو به كعبة آنان نماز ميخوانند و از قهر و انتقام الهي غافلند. اگر از خرد چيزي در آنها هست، تا وقت است بايد كه عبرت بگيرند و خود و ملت خود را به اين محكومان محكمة تاريخ، كه صداي خُرد شدن استخوانهاي آنان به گوش ميرسد، نفروشند. 99/4/21- مجله صدرا @monir_ol_din
ر.jpg
7.1K
✅موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دغدغه 🔹با نظر به پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مطالعه طرح‌های پژوهشی این مؤسسه، این نکته عیان می‌گردد که، این مجموعه از دغدغه فارغ است. اثری و نشانه‌ای از فعالیتی که، حاکی از توجه به این دغدغه بسیار مهم باشد وجود ندارد. البته در میان این طرح‌ها، نمی‌توان طرح پژوهشی آقای شهرام پازوکی باعنوان «طرح مسألة تمدن اسلامی در ایران معاصر: نگاهی حکمی» نادیده گرفت، لیکن این مورد، برخلاف جریان غالب و حاکم در طرح‌های پژوهشی این مؤسسه است. https://www.irip.ac.ir/fa/home/research/all 🔹طرح که در این مؤسسه قرار است با تصحیح آثار او اتفاق بیافتد، طرح خوب و مفیدی است، اما زمانی که در کنار آن سهم دغدغه‌های مهمی چون امتداد حکمت نیز ادا شود. و اینگونه می‌شود که، فیلسوفان ما هیچ نه به دنیای مردم دارند و نه اهداف انقلاب اسلامی. کاملاً برکنار از زندگی مردم، نه می‌توانند ادعا کنند که، نقشی در اعتقادات و افکار مردم دارند و نه روی آن دارند که بگویند مطالعات و تحقیقات فلسفی‌شان، می‌تواند در متن جریان پیدا کند. @monir_ol_din
☑ خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین آقای امینی نژاد 💢بخش4⃣ 🔺تلقی از فلسفه به طور عام و فلسفه و حکمت اسلامی واقعاً متعدد و متنوع است. ⚠یعنی گاهی از اوقات فلسفه به گونه‌ای عرضه می‌شود که اساساً فقط در ساحت صِرف ذهنی توقف می‌کند. 🔸یعنی به گونه‌ای مباحث فلسفی عرضه می‌شود، به گونه‌ای مسائل فلسفی تقریر می‌شود که وقتی مستمعین، مباحث فلسفی را می‌شنوند، احساس می‌کنند که این فلسفه فقط مطالعاتی است در ساحت ذهن، اساساً به عینیت و صحنه‌ی اقدام و اجرا کاری ندارد. 🔸اما در مقابل ما می‌بینیم ارائه‌ها و تقریرهایی از مسائل و مباحث فلسفه وجود دارد که در آن‌ها فلسفه، هویت و قوام و حقیقت خودش را در عرصه‌ی و اقدام و در صحنه‌ی واقعیت خارجی، می‌تواند نشان بدهد و پیدا بکند. 🔺بحث بسیار مهم دیگر، امتدادهای فلسفه و حکمت اسلامی است که تا‌کنون پیدا شده. 🔸وقتی ما به این بحث توجه نمی‌کنیم، اغلب این به ذهن ما می‌رسد که فلسفه فقط در ساحت کلیات و در فضای ذهن گیر کرده و در طول تاریخ چند قرن به هیچ وجه امتداد پیدا نکرده. 👈خب این واقعیت ندارد. 🔸بله آن انتظاراتی که ما از امتدادیابی فلسفه و حکمت اسلامی در خودمان می‌یابیم و در فضای نیازمندی‌های امروزمان جستجو می‌کنیم، آن مقداری که ما انتظار داریم، الان فلسفه و حکمت اسلامی خودش را حضور نداده و این بحث بعدی ماست که چرا این مسئله به این سبک است و چه کار باید کرد. 🔺ولی واقعاً تا کنون چه امتدادهایی فلسفه و حکمت اسلامی پیدا کرده؟ 🔸من این امتدادیابی فلسفه‌ی اسلامی را به نحو کلی به دو بخش تقسیم می‌کنم: 1⃣امتدادیابی فلسفه و حکمت اسلامی تا پیش از جدید 2⃣و امتدادیابی فلسفه و حکمت اسلامی در جدید. 🔸چنانچه این بحثی را که الان می‌خواهیم پی بگیریم می توان از منظری دیگر تقسیم بکنیم به 1⃣امتدادهای فلسفه‌ی اسلامی به نحو 2⃣و امتدادهای فلسفه و حکمت اسلامی به نحو و با التفات و با توجه؛ 🔸و چنانچه از منظرهای دیگر هم می‌شود تقسیمات دیگری را مطرح کرد. @monir_ol_din
▪آجرک الله یا بقیة الله ▪ ◾️رحلت جانگداز رحمة‌للعالمین رسول خاتم، شهادت کریم اهل‌البیت امام حسن مجتبی و باب رأفت‌الهی امام رضا (سلام الله علیهم) را به پیشگاه امام عصر(ارواحنافداه) و عموم اراتمندان و موالیان و شیعیان خاندان عصمت و طهارت، تسلیت می‌گوییم. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دغدغه 🔹پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دارای پژوهشکده‌های متعددی از جمله پژوهشکده فلسفه و کلام است. در این پژوهشکده، طرح‌های کلان پژوهشی در حال اجراست که یکی از آن طرح‌ها؛ «کلان پروژه «توانایى‌هاى فلسفه اسلامى و ربط و نسبت آن با حیات سیاسى اجتماعى» است. 🔹در سایت این پژوهشگاه در تبیین این طرح چنین آمده است: «این طرح به دنبال تأکید مقام رهبرى در جمع بعضى از فرهیختگان مبنى بر تبیین و تعیین ربط و نسبت فلسفه اسلامى با حیات اجتماعى - سیاسى، در پژوهشکده شکل گرفت و طرح تفصیلى آن تهیه و مراحل اجراى آن مشخص گردید. طرح مذکور بر آن است تا نشان دهد که توانایى‏‌ها و کاستى‏‌هاى فلسفه اسلامى به ویژه در ربط و نسبت آن با حیات بشرى چیست. براى رسیدن به این مقصود در مرحله نخست باید دید ماهیت و حقیقت فلسفه اسلامى چیست و از واژه «فلسفه اسلامى» چه چیزى اراده مى‏‌شود. براى تحقق هدف مذکور و پیش‏برد موضوع، کارهاى متعددى به شرح زیر در نظر گرفته شده است: - اجراى طرح‌هاى پژوهشى با موضوع «چیستى فلسفه اسلامى» و موضوعات مربوط به آن. - اجراى طرح‌هاى پژوهشى با موضوع «توانایى هاى فلسفه اسلامى و ربط و نسبت آن با حیات اجتماعى - سیاسى». - تألیف و ترجمه مجموعه مقالات. - برگزارى نشست‌هاى و گفت‌وگوهاى علمى.» http://www.isca.ac.ir 🔸نفس ورود این پژوهشکده و گروه فلسفه به موضوع امتداد حکمت، امر مبارکی است، لیکن باید آثار و محصولات چنین اقدامی را نیز مورد بررسی قرار داد؛ آیا بواقع اثری تولید شده است؟ آن آثار به چه میزانی توانسته اند در تبیین ربط فلسفه با حیات اجتماعی سیاسی موفق باشند؟ متأسفانه باگذشت چندسال از این طرح، محصول نهایی به دست نیامده است. @monir_ol_din
شکل گیری فلسفه اسلامی.pptx
156K
✅ خلاصه ای از تحقیقات تاریخی آقای با عنوان «شکل‌گیری فلسفه‌اسلامی» از کتاب «درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی» 🔺مختصر و مفید @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 پرونده‌ علمی با موضوع از حکمت مشاء تا حکمت متعالیه. ➖امتداد حکمت در اندیشه فلسفی فارابی ابن‌سینا ➖امتداد حکمت در اندیشه فلسفی سهروردی ➖امتداد حکمت در اندیشه فلسفی صدرا ..... @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️امام حسن عسکری(سلام الله علیه): «رزق و روزی ضمانت شده، تو را از کار واجب باز ندارد.» تحف العقول، ص ۴۸۹ 🔺کار واجب طلبه و دانشجو در این مقطع زمانی چیست؟ در این دوران تاریخی چه باید بکند؟ @monir_ol_din
💠 آقا! مبارک است ردای امامتت 💐 آغاز امامت قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود(عج) مبارک باد. @monir_ol_din ‌ ‌
امتداد حکمت‌ و فلسفه
#بررسی‌دیدگاه_1 #گزارش_4 ☑ خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین آقای امینی نژاد 💢بخش4⃣ 🔺تلقی از
✅ جمع‌بندی نقد دیدگاه حجة الاسلام و المسلمین آقای امینی نژاد 🔷بخش نهایی مسئله امتداد حکمت از منظر آقای امینی‌نژاد نتیجه محصلی نیافت، زیرا؛ 1⃣اولاً؛ ایشان تلقی درستی از منزلت و جایگاه در تمدن اسلامی ندارند. کاملاً برخلاف مقام معظم رهبری که تمدن اسلامی را معرفی می‌کنند، ایشان چنین جایگاهی را برای حکمت در نظر می‌گیرند و همین تلقی غلط سبب می‌گردد که نتوانند برای امتداد حکمت نیز تصویر معقولی به دست آورند. اینگونه نیست که، تمدن اسلامی براساس حکمت اسلامی طرح‌ریزی شود و اینگونه هم نیست که حکمت اسلامی بیرون از تمدن اسلامی بماند، اما جایگاهش کجاست؟ در کلام ایشان روشن نمی‌شود و چون چنین است نمی‌توانند تناسبات میان منابع وحیانی با حکمت از یک سو، تناسبات میان حکمت با سایرعلوم دینیه از جمله فقه را روشن نمایند و چون چنین است نمی‌تواند امتداد حکمت را تعریف نماید. یعنی هنوز برایشان روشن نیست که در مسئله امتداد حکمت از حکمت چه می‌خواهند. مصاحبه‌هایی که ایشان انجام داده‌اند نشان از آن دارد که این مصاحبه‌ها در انفعال از گفتمان حکمت انجام می‌شود نه آنکه چنین دغدغه‌ای بالاستقلال در نظر ایشان باشد و برای آن تفکری و تأملی صورت گرفته باشد. 2⃣ثانیاً؛ به دلیل آنکه منزلت حکمت در نسبت با وحی و علوم دینیه روشن نمی‌شود، پس در کامل درباره امتداد حکمت بحث می‌کند. مقصود از انتزاع کامل این است که، فقط به ویژگی‌های حکمت توجه می‌شود و تأثیر منابع وحیانی و علوم دینیه بر حکمت و تأثیر حکمت بر آنها تفسیر نمی‌شود. ندیدن این روابط حقیقی میان حکمت با سایر منابع اندیشه دینی، نقصی است که بر دامن این مصاحبه‌ها می‌نشیند. از دیگر سو، این طرز تفکر بسیار است و تفسیری که از عینیت ارائه می‌کند، عینیت متقوم به کمیت‌ها و مقدارها و اندازه‌ها نیست و چون چنین است، ذهنی‌زده است و امتداد را متناسب با فضای ذهن تعریف می‌کند. ایشان تا زمانی که تعریفی صحیح از به دست ندهند و مختصات عینیت را شرح ندهند نمی‌توانند از امتداد حکمت در عینیت سخن بگویند. زیرا بسته به اینکه چه تلقی از عینیت دارند، امتداد در عینیت را معنا خواهند کرد. و این یکی از مبهمات اندیشه ایشان است. 3⃣ثالثاً؛ این مصاحبه‌ها مملو از مدعیات است. ادعای اینکه، فلسفه اسلامی می‌تواند امتداد پیدا کند باید مقرون به این باشد که، از این امتداد ارائه نمایند. یعنی بتوانند امتداد اصالت وجود را شرح فلسفی بدهند. و این امر نیازمند آن است که، مقصود خویش را از امتداد روشن نمایند و آن را در اصالت وجود تطبیق نمایند. قطعاً آنچه متوقع است این است که، اصالت وجود بتواند امتداد عینی یا اجتماعی و سیاسی پیدا کند. این ادعا نیاز به شرح فلسفی دارد و به نظر می‌رسد الآن دوره طرح همین شرح فلسفی است و باید از ادعا عبور نمود. این شرح باید بگونه‌ای باشد که، اصالت وجود بتواند در قواره‌های یک حکومت امتداد یابد. یعنی بتواند توضیح بدهد که چگونه می‌تواند تبیینی فلسفی از به عنوان مصداق اتم عینیت سیاسی یا از ارائه نماید. تبیینی که بتواند مصداق حقیقی امتداد حکمت باشد. @monir_ol_din