🔴 بچهها ۶ سالگی برن مدرسه یا ۷ سالگی؟!
همه جا و همه کس یه حرف رو میزنن!
مامانبزرگ، خاله، عمو، دایی، دوستان، آموزش و پرورش، جامعه و حتی بقال سر کوچه هم همین رو میگه! چی میگه؟!
بچه رو زودتر بفرست مدرسه که عقب نیفته! چرا میخوای یه سال دیرتر بفرستی؟ چرا بچه رو عقب میاندازی؟ و ...
اما شخصاً هنوز نفهمیدم بچه از چی قراره عقب بیفته! 🤔🤔
اگر شما با بچهها کار کرده باشید خصوصاً در مقطع پیشدبستانی و سالهای اولیه دبستان، کاملاً تفاوت بین بچههایی که زیاد بازی کردن و بچههایی که کمتر بازی کردن رو مشاهده میکنید. در واقع ورود به دبستان حجم زیادی از قوانین رو با خودش میاره و این موضوع نیازمند اینه که بچه بازیدونِش 😬 پُرِ پُر باشه. یعنی تا اون سن حسابی آزادانه بازی کرده باشه (آزادانه ولی در چارچوب که محل بحث نیست و قبلا در موردش نوشتم)
اما اینکه مدام میگیم بچه عقب میافته. دقیقاً از چی؟! از اینکه یه سال دیرتر بره راهنمایی، یه سال دیرتر دیپلم بگیره، یه سال دیرتر همسر اختیار کنه 😬 یا ...! ببینید این مثل اینه که شما فرضاً دوره ابتدایی رو طی نکنید و یک دفعه بخواید وارد راهنمایی بشید، حالا شما جلوتر هستید یا بقیه اونهایی که این دوره رو گذروندن؟! هم به لحاظ عقلی، هم جسمی و هم روانی بچههای دیگه پذیرش بیشتری برای ورود به راهنمایی دارن تا شمایی که ابتدایی رو نگذروندی ....
حالا با آموزش و پرورش چی کار کنیم؟!!!
من حرفی ندارم، چون ممکنه فردا بیان منو ببرن و باید برام کمپوت بیارید 😁 اما خیالتون راحت اگه فرزندتون یه سال دیرتر بره مدرسه کسی نمیاد یقه شما یا بچه رو بگیره! یعنی ممکنه برای ثبتنام قدری اذیت کنن 😕 اما قانوناً نمیتونن فرزند شما رو ثبتنام نکنن
ما تو دوران آموزشیِ خدمت سربازی یه قاعده داشتیم. هر کار میخواستیم میکردیم و آخرش میگفتیم توجیه نبودیم 😂😂 و چون توجیه نبودیم کسی باهامون کاری نداشت ...
(خداییش الآن نیاید تاریخ تولد فرزندتون رو بفرستید و بگید الآن بره یا سال دیگه!! فکر کنم متن واضحه 🙏🌹)
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
🔴 بچهام مرغدار بشه یا مهندس؟!!
اگه هر روز نباشه، هر دو سه روز یه بار پیش میاد که خانوادهای از من میپرسه چی جوری با بچهمون صحبت کنیم یا چی بگیم که بره ریاضی فیزیک؟ بعضی موقعهام تجربی! منم بلا استثناء اینجوری میشم 🥴 یا اینجوری 😒 یا نهایتاً اینجوری 😐 واقعاً اون لحظه احساس میکنم هر کاری دارم میکنم سر کاریه 😬
یکی از رفقای قدیم هم بود که علامه حلّی درس میخوند و توی اونجا هم شاگرد اول بود. ریاضی فیزیک میخوند اما شدیداً به ادبیات علاقمند شده بود و توی المپیاد ادبی هم رتبه آورده بود. یه دفعه ورق برگشت و تصمیم گرفت بره انسانی و چون خیلی دغدغهاش زده بود بالا، شروع کرده بود به مطالعه و توجیه دیگران.
یه روز رفت پیش مدیر مدرسه خودشون و فرزانگان. اونجا گفته بود چرا رشته انسانی نمیارید؟ بهش خیلی ساده گفته بودن باهاش توی کجاها میشه مدال آورد؟! 🙄
نمیدونم در جریان هستید یا خیر! در کشورهای پیشتر توسعه یافته، نخبگانشون رو به سمت علوم انسانی و علوم پایه سوق میدن. علت هم ساده است، موتور محرکهی تمدن، علوم انسانی و علوم پایه هستند. اصلاً به همین دلیله که بیشترین میزان مهاجرتپذیری و اقامتهای کاری در رشتههای فنی مهندسی و شاخههای مختلف علوم تجربی هست. در کشور ما و خیلی از کشورهای در مسیر توسعه؛ دقیقاً فضا برعکسه ...
اصلاح این موضوع هم یه شبه نیست. هنوز که هنوزه توی مدارس، مدیر، معلم و مشاور؛ بچههایی که نمره بالاتری دارند رو سوق میدن به سمت ریاضی فیزیک و تجربی. خیلی از خانوادهها هنوز از ترس حرف خواهر شوهر و جاری بچهها رو مجبور میکنن ریاضی فیزیک بخونن! چرا؟ چون بچهشون برچسب مهندس بخوره روی پیشونیش!
(البته الان دیگه برچسبها خیلی کارکردی ندارن، چون همه همدیگه رو توی خیابون و هرجایی!! دکتر و مهندس و استاد صدا میزنن 😬)
حالا ساده اگه بخوایم بگیم، فرزند شما چه رشتهای باید بخونه یا براش بهتره چی بخونه؛ باید بگیم که از حداقل دو سال قبل تحقیقاتش باید شروع بشه. باید فرزند شما تا میتونه مشاغل مختلف رو مشاهده کنه و احیاناً باهاشون درگیر بشه. باید روشهایی برای ارزیابی علایق، سلایق و استعدادهاش پیدا کنید. خیلی هم به این دل نبندید که در شرایط فعلی نظام آموزشی بتونه کمک درستی به شما بکنه ...
من هنوز یادم نمیره مادری که سال قبل با استرس تمام از روستاهای شهریار به من زنگ زد و ناراحت بود که چرا پسر ۸، ۹ سالهاش علاقه شدیدی به مرغداری داره و توی همون حیاط خونه جوجهکشی راه انداخته و انواع مرغ و خروس و بوقلمون و بلدرچین و ... رو داره پرورش میده و من چشمام برق میزد و داشتم کِیف میکردم. مادر نگران آینده شغلی فرزندش بود و من گفتم اگه از الان شروع کرده و در آینده این کار رو اصولیتر پیگیری کنه، یکی از پردرآمدترین شغلها رو داره ...
👈 نمیدونم شما با چه خطکش و معیاری میخواید به آینده بچههاتون جهت بدید؟
👈 نمیدونم تا حالا با فرزندتون رفتید کارگاه مبلسازی، رفتید کارگاه نخریسی، رفتید ابزارفروشیهای حسنآباد، رفتید پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی، رفتید رصدخانه، رفتید مکانیکی، رفتید یه شرکت بازرگانی، رفتید تولیدی کفش، رفتید حوزه علمیه، رفتید سازمان جغرافیایی، رفتید مرغداری، رفتید موزهها و ....
👈 راستی خودتون چقدر رفتید مشاغل رو از نزدیک ببینید؟ خودتون سال چندم دانشگاه فهمیدید باید یه چیز دیگه میخوندید؟ و ...
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
🔴 تبریک میگم، شما ۱۴ شدید ...
من فیزیک رو خیلی دوست داشتم و البته استعداد خوبی هم داشتم. یادمه اول دبیرستان؛ یه جلسه کامل در مورد فیزیک مکانیک ارائه دادم. کل بحث رو از فیزیک هالیدی آورده بودم، چون خواهرم اون سال دانشجو شده بود و کتاب رو توی خونه داشتیم.
امتحان آخر ترم اما خیلی خیلی سخت بود! علتشم این بود که مدرسه ما سه تا معلم فیزیک داشت و سوالها رو معلم ما طرح کرده بود و احتمالاً برای اینکه کَلِ بقیه معلمها رو بخوابونه 🙄 سوالها رو سوپر دولوکس داده بود. یادمه چندین نفر از کلاسِ خودمون افتادن.
وسط بقیه امتحانا بود که یه روز معلم فیزیک رو توی راهرو دیدم. یه نگاه مأیوسانهای به من کرد و گفت اصلاً ازت توقع نداشتم، منم داشتم آب میشدم و میرفتم تو زمین، واقعاً فکر میکردم افتادم که اینجوری میگه!
از این بچههام نبودم و نیستم که بعد امتحان بدو بدو بیام جواب سوالها رو توی کتاب چک کنم! کلاً حالِ این آدما رو درک نمیکنم! 😬
نمرهها اومد و من بالاترین نمره مدرسه شده بودم!!
👉 ۱۸.۷۵ 👈
چندین سال بعد اواسط دهه ۸۰ بود و ما دانشجوی کارشناسی بودیم. یکی از دروسِ اختیاری، روخوانی قرآن بود که برداشته بودم.
هر جلسه استاد از بچهها میخواست به ترتیب چهار، پنج خط قرآن بخونن و بعدش یکی دو تا نکته روخوانی میگفت و تقریباً همه با هر کیفیتی چهار، پنج خط رو بالاخره میتونستن بخونن 😕
یه جلسه استاد به یکی از دوستان ما اشاره کرد که بخونه، اونم شروع کرد. تقریباً نصف خط خونده بود که استاد یه دفعه گفت بسه آقا، بسه. دیگه نمیخواد بخونی!!
امتحان پایان ترم شد. استاد دو تا سوره رو مشخص کرده بود که ازشون امتحان میگیره. نوبت این دوست ما شد که چهار پنج خط بخونه. تقریباً کل کلاس یه حال اینجوری داشتیم 😏 اونم خوند و در کل سه، چهار تا غلط داشت. استاد بهش ۲۰ داد و بابت تلاشی که در این مدت کرده بود ازش کلی تقدیر کرد. توی همون کلاس کسانی بودند که با وجود یکی، دو اشتباه ۲۰ نشدند!
نمره به تلاش ...
یکی از مشکلات نظام آموزشی ما و البته خیلی از جاهای دیگه دنیا اینه که هنوز روش بهتری برای ارزیابیِ یادگیری پیدا نکردن یا به دلیل پیچیدگی روشهای دیگه نخواستن بهش تن بدن!
ظاهراً در روش فعلی تلاش افراد اصلاً مهم نیست. استعداد و علاقهشون به اون درس هم مهم نیست. هر کس نمره بالاتری بیاره ارزش بالاتری در سیستم داره. درسهای مهمتر هم از قبل مشخص شدن! و اگه مثلا ورزش ۲۰ بشی اما ریاضی ۱۴، تو خیلی خیلی دانشآموز ضعیفتری هستی از کسی که ریاضی ۱۹ شده و ورزش ۱۶ 🥺🥺
هنجارها همه چیز رو مشخص میکنن و اولویتبندی درسها هم در مدرسه و هم بین ما والدین کاملاً مشخصه! این وسط استعداد و علاقه دانشآموز هم اصلاً مهم نیست.
اما آیا هنجارها در جامعه ما درست ایجاد شدند؟! لزوماً نه. مثلاً یه هنجار اینه که رشته ریاضی و تجربی رو باید بچههای با معدل بالاتر برن و بقیه رشتهها برای اونایی که درسشون ضعیفتره! در حالی که به عنوان یه مطلع از بازار کسب و کار دارم عرض میکنم مثلاً برخی شاخههای علوم انسانی بسیار پولسازتر هستند.
حالا کی گفته پول مهمه؟ چرا اصلاً درآمد بیشتر و بالاتر برامون مهمه و حتی از شاد بودن و مفید بودن افراد مهمتر شده؟ این رو هم هنجارها در جامعه ایجاد کردند. اصلاً همینکه یکی رو با بنز و یکی دیگه رو با پژو ۴۰۵ میبینیم، ناخودآگاه اکثریت احترام بیشتری به بنزسوار میگذاریم ولو هیچ چیز از اون دو تا آدم ندونیم.
در مورد نمره هم دقیقاً همین اتفاق افتاده ...
سوای اینکه تلاش افراد مهمه و نه نمره برگهشون، لزوماً نمره ۲۰ نیست که خوبه. نمره ۱۴ و حتی ۱۲ هم خیلی نمرههای خوبی هستند. نشانه این هستند که شما ۶۰ درصد یا ۷۰ درصد بحث رو یاد گرفتید و این خیلی خیلی خوبه.
اصلاً راه دور نریم، شمایی که این متن رو خوندید اگر ۷۰ درصد اون رو فهمیده باشید، احتمالا چیزهای زیادی دستگیرتون شده و البته یعنی من خیلی خیلی در انتقال مفهوم موفق بودم.
تبریک میگم، شما ۱۴ شدید ...
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
🔴 بچهها توی خونه درس بخونن یا توی مدرسه؟!
(این متن رو فارغ از کرونا بخونید! یعنی به صورت کلی آیا درسته که بچهها توی خونه درس بخونن یا بهتره مدرسه برن؟!)
بیاید ببینیم عموم خانوادهها چرا تصمیم میگیرن با بچهها توی خونه کار کنن؟ معمولاً دلایل زیر براش گفته میشه؛
👈 تو خونه بهتر میتونیم باهاشون کار کنیم
👈 تو مدرسه بیادب میشن و حرف بد یاد میگیرن
👈 تو مدرسه کی و چی جوری مراقب بچههاست؟
👈 سیستم آموزشی درستی توی مدرسهها نیست
👈 بچهمون توی جمع خیلی اذیت میشه!
👈 خودمون رفتیم مدرسه چی شد که ...
👈 روش تدریس تو مدرسه سنتی هست و خودم خیلی بهتر یادش میدم
👈 تو خونه کلی چیزهای دیگه هم میشه یادشون داد
👈 خلاقیت بچهها تو مدرسه از بین میره
👈 و شاید چند دلیل دیگه
با عرض معذرت یه نگاه سریع به دلایل افرادی که این تصمیم رو میگیرن، من رو به اینجا میرسونه که خیلی درک دقیقی از کودک، انسان، مدرسه، کارکرد مدرسه، زندگی ندارند!
اگه بخوایم توی تکتک دلایل وارد بشیم، شاید برای هر کدوم یک ساعت بشه صحبت کنیم ولی مگه واقعاً مدرسه فقط برای یاد گرفتن جمع و تفریق و حروف الفباست که خودمون یاد فرزندمون بدیم؟! بچهها رو تا کِی میشه پاستوریزه نگه داشت که مثلاً فحش یاد نگیرن؟ اصلاً مگه فحش بلد بودن بده؟! اگه بده چرا شما بلدید؟! چرا اصلاً اون بزرگوارانی که خیلی درگیر پاکسازی سیستم هستن خودشون فحش بلدن؟!!
این جنس تصمیمات معمولاً زمانی به وجود میاد که ما هیچ کسی رو قبول نداریم جز خودمون!! بچهها در طول هجده سال اول زندگی، اگر فضای خوابشون رو جدا کنیم، در حداقل دو سوم زمان باقی مونده با خانواده هستند، اما چون ما قدرت تأثیرگذاری روی اونها نداریم، همه ایرادات رو از جای دیگه میبینیم! بماند که اصلاً اون چیزی که داریم میبینیم ایراد هست یا نقطه قوت! فکر میکنم باید به موازات دغدغه محیطهای بیرونی، دغدغه اصلاح محیط خانه رو هم داشته باشیم، از هر جهت. حالا بیشتر بریم توی بحث؛
انسان اساساً در مواجههی با چالشها رشد بیشتری میکنه و هر قدر این چالشها بیشتر باشن، تجربیات ارزشمندتر و کارآمدتری براش ایجاد میشه ضمن اینکه شخصیت آبدیدهتری پیدا میکنه و رشد بیشتر ذهنی، جسمی و روانی میکنه. حالا به نظر شما یک محیط کاملاً طراحی شده، کاملاً پیشبینی شده و کاملاً پالایش شده؛ محیط مناسبتری برای به وجود اومدن چالشها هست یا یک محیط کمتر پیشبینیپذیر؟!
سوال اساسی اینجا اینه که کی گفته اگه همه چیز بر وفق مراد باشه، یعنی در مسیر رشد هستیم؟!
دوستان! به هیچ عنوان هفتهای چند ساعت با گروه همسالان بودن، جایگزین مدرسه نیست! و نمیتونه منافع اون رو ایجاد کنه.
راهحل مشکلاتی که با نظام آموزشی داریم حذف مدرسه و پاک کردن صورت مسئله نیست. شاید اگر بگردیم، بتونیم مدارس مناسب پیدا بکنیم که واقعاً کم نیستند، حتی اگر نتونیم مدرسه مناسب هم پیدا کنیم، خانواده میتونه جبران کمبودهای مدرسه بکنه اما در ساعاتی که فرزندش کنارشه. بزرگ کردن بچهها در فضای تجربه و تعامل مستقیم با زندگی شاید در نظام آموزشی فعلی در نیاد، اما لزوماً قابلیت پیادهسازی توسط خانواده رو هم نداره.
مثلاً به هیچ عنوان برای بچهها توی خونه پیش نمیاد که سه نفر کیفش رو بردارن و دسترشته کنن و اون نیم ساعت دنبال گرفتن کیفش باشه، اینکه گوشه حیاط گیرش بندازن و اون مجبور باشه برای اینکه مشت نخوره از دستشون در بره یا باهاشون مذاکره کنه، اینکه به بقل دستیش کمک کنه که درس رو بهتر یاد بگیره، اینکه چند نفری برای یه کار خوب یا خرابکاری نقشه بکشن، اینکه چالش رقابت در زمین ورزش رو تجربه کنه، اینکه سر کلاس استرس بگیره الآن ازش میپرسن یا نه، اینکه با تیپهای مختلف روانی از نزدیک روبرو بشه و برای تعامل باهاشون فکر کنه، اینکه ...
در مورد نقش هیجان، هوش اجتماعی و ارتباطش با رشد انسان در سالهای اخیر تحقیقات بسیار گستردهای انجام شده و کسانی که در این زمینه علاقمند هستند میتونن آثار پروفسور حسن عشایری رو به عنوان یکی از صدها نمونه در این زمینه نگاه کنن. این موردی هست که به هیچ عنوان نمیشه توی خونه دنبالش گشت و هر قدر هم که تلاش کنیم مثل خیلی از افراد دیگری که این مسیر رو رفتن، بعد از چند سال مجبوریم بچهها رو به محیط مدرسه برگردونیم
آخرشم بگم که همونطور که همهی شما بزرگواران میدونید بنده هم منتقد جدی سیستم فعلی هستم اما به هیچ عنوان درست نمیدونم کارهای ذوقی یا نهایتاً تجربیات نسبتاً موفق چند خانواده رو جایگزین اون کنیم. تا وقتی که نظام کاری منسجم برای هوماسکولینگ در نیاد، توصیه بهش نمیشه مگر برای مدت محدود و برای تعداد بسیار محدودی از بچهها که مشکلات خاص دارن و باید آماده محیط مدرسه بشن.
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
🔴 غیرت، ناموس، قتل ناموسی
چند روزی هست که شاهد منتشر شدن قتلهایی هستیم که قتلهای ناموسی نام گرفتن، از این جهت اسمش قتل ناموسیه که پای ناموس وسطه، پای یک زن یا یک دختر بیدفاع و بیپناه وسطه. خیلی دلها بهدرد میاد این جنایات رو میشنوه
امروز زیر مطلب یکی از این جنایات ناموسی شخصی کامنت گذاشته بود، نتیجه اسلام ناب محمدی. منم این پست رو نوشتم برای هرکسی که فکر میکنه ذرهای اسلام در این قتلها تاثیر داشته
اسلام ناب محمدی شهدای ماهستن، تنها کسانی که آیینه تمامنمای اسلام ناب هستن، شهیدان هستن. همه شهدا، حتی روحانیون رو هم نمیشه مظهر اسلام دونست. چون روحانی فاسد هم داریم. ولی شهید فاسد نداریم، همه شهدا خالص شدن و رفتن
اتفاقا شهدا رو شاید بشه به قتلهای ناموسی مرتبط ساخت، اما نه قتلِ ناموس، بلکه قتل برای ناموس فداکردن خود برای ناموس. اسلام این شهدارو تربیت کرد که خم به ابروی ناموس نیفته، آب تو دل ناموس نلرزه. ناموس دلش گرم باشه که وقتی کوچکترین خطری تهدیدشون کرد، سینههای سپر کرده مردانِ مرد سپری میشه جلوی خطر
مرد دستپروده اسلام امنیت تمام و کمال به ناموسش میده. نه اینکه ناامنش کنه. تا جایی که پیامبرمون وقتی با پای برهنه در تشییع جنازه معاذ شرکت کرد و ملائک رو دید که به تشییع اومدن، به مادر معاذ تبریک گفت از تربیت چنین پسری، ولی وقتی در قبر گذاشته شد، به مادرش گفت الان معاذ دچار عذاب شد، چون در خانه #کمی بداخلاق بود. یعنی حتی اگر یار نزدیک پیامبر هم باشی و کمی بداخلاق باشی با ناموست و خانوادهات، عذاب میشی، چه برسد به....
حاصل غیرت باید محبت و امنیت باشد، کجا این جنایات را میتوان غیرت نام گذاشت؟
تامیتونید منتشر کنید، خیلی خیلی واجبه
#حسین_دارابی 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
❓سوال:
آیا در قرآن آمده که صدای زن حرام است یا آواز خوانی و غنا؟
🖋پاسخ:👆👆#موسیقی #آواز_زن #غنا #آیات_غنا #صدای_زن #آوازخوانی #شبهه #شبهات_اعتقادی شبهات اعتقادی 👇
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
@mobahesegroup
11.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥خلاصه لایو و گفتگوی دکتر رفیعی و آقای آقامیری
✅ برای دوستان خود ارسال کنید
❇️ @noghtehzan313
🔴 پدرکُشی دختران
دیدم همش مطالب #دخترکشی این چندوقته داره پخش میشه، لازم دونستم از حقوق پدران مظلوم دفاع کنم. عکسی که میبینید برای دیشب هست که توفیق شد با همسر و دو دختر رفتیم زیارت حرم شاهعبدالعظیم. البته قصد زیارت نداشتیم، اصلا نمیدونستیم #حرم باز هست. رفته بودیم بازار بزرگ شهرری برای حسنا چند قلم جنس بخریم که عبارت بودند از:
لباس نگینی
کفشای برقی برقی
جوراب با عکسِ اسبِ تک شاخ🥴
خدایی اگه تونستید این جمله رو سه بار تکرار کنید، جوراب با عکسِ اسبِ تک شاخ. اصلا اسب تک شاخ چیه؟ چه چیزایی مد شده. من تاحالا فکر میکردم، اسبها دوتا شاخ دارن😂
قبل اینکه بریم بیرون، حسنا هی نق زد و گریه کرد که بریم بریم، منم مثلا اومدم نکات تربیتی رو اجرا کنم، وسط راه گفتم چون گریه کردی و حرف گوش ندادی، امروز نمیریم. برگشتیم به سمت خونه. حسنا هم مظلومانه روصندلی جلو نشسته بود و سرش رو انداخته بود پایین. منم رفتم تو فکر باخودم گفتم خاکبرسرت تو چه فرقی با اون دخترکشها داری؟ ای ظالم، زورت به بچه 4ساله رسیده. ای خاک وچوکت، خجالت نکش، اصلا بزن بُکشش. این همه مطلب میزنی درباره حمایت از دخترا این بود؟😢
خلاصه سر خَر ماشینو دوباره کَج کردم به سمت بازار. هیچی دیگه رفتیم #بازار، نورا خانم یک ماهه بغلم، حسنا هم بامامانش میرفتن تو این مغازه و اون مغازه بهمراه کارت زبون بسته بنده و رمزکارتی که نیاز به یادآوری نبود، چون حفظن همه، هم #خانوم هم بچهها. خلاصه دیشب قدمشمار گوشیم تعداد قدمهایی که دربازار برداشتم رو 7هزار قدم نشون داد. اونم بچه بغل. خلاصه این دوتا دختر دیشب یه جورایی مارو کشتن
حسنا که راه میرفت، هرچی میدید میگفت اینو میخوام، که دیگه بهش آموزش دادم که دخترم چشماتو درویش کن، سرتو بنداز پایین، آیه غضّ بصر رو بهش یاد دادم و گفتم فقط جلوی پاتو نگاه کن، باشد که ضررمالی کمتری به پدر مظلومت بزنی
بعد خرید هم رفتیم حرم، با رعایت نکات بهداشتی تو صحن نمازمونو خوندیم و بخشی از دعای کمیل رو گوش دادیم و برگشتیم
خلاصه اینطوریاس، پدرا اکثرا اینطورین، نه اونطوری، درسته جنایات خانگی حتی یهدونش هم زیاده و باید پیگیری بشه تا قوانین حمایتی از خانواده بخصوص #زنان و #دختران وضع بشه، ولی فکر نکنیم تو همه خونهها، باباها انقدر خشن هستن. تو خونه ماکه خشونت رو #پدر خونوادهس، یعنی من 😂😃نیاز به حمایت ارگانهای ذیربط دارم
عکس توسط همسر، مثلا بطور کاملا اتفاقی گرفته شده😃
راستی پسرم کجاس؟ پسر که مهم نیست؟ #نه_به_خشونت_علیه_پسران
#حسین_دارابی👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
💠تحلیلی ساده و روان درباره ریشه و علت برخی مشکلات فرهنگی امروز جامعه ما از زبان دکتر علی شریعتی:
اگر من بصورت سرزنش بر تو تحمیل کنم که باید لوکس و تجمل را دوربیندازی، حالت همان پدرمادرهایی را پیدا میکنم که برای نمازخواندن بچه شان او را لگد میزدند و فحش می دادند، یا اینکه برای با حجاب شدن دخترشان به او توهین می کردند و دائما او را از جهنم و مردم میترساندند و چادر را تحمیل میکردند و نتیجه عکس میگرفتند.
این یک مسئله علمی است.همچون گذشته نصیحت کردن و به یکدیگر پریدن، یک کار غیر علمی است.
انسان موجودی است که برای وجود داشتنش احتیاج به دلیل دارد. یک بچه کوچک مثلا ۵ساله را نگاه کنید. او میبیند ما بزرگ ها اینجا نشسته ایم و صحبت میکنیم و متوجه او نیستیم. او برای اینکه وجودش را اثبات کند و ما متوجه او شویم، گریه می کند، گوش نمیدهیم. شیرین زبانی میکند، کسی گوش نمی دهد. وسط اتاق شلوارش را در می آورد و خرابکاری می کند چرا که میخواهد ابراز وجود کند و بگوید "من هستم". شما مستعمید و من گوینده، پس هر دو دلیلی برای وجود داشتن داریم ولی او نه گوینده است نه شنونده. پس احتیاج به ابراز وجود دارد.
وقتی به مغازه ایی میروید که ۵ یا ۱۰ جنس خوب دارد، کدام جنس را برای خودنمایی جلو ویترین میگذارند؟ طبیعی است که ارزانتر را نمیگذارند، بلکه گرانتر و زیباتر را میگذارند.
آدمی هم که ۵ یا ۶ صفت خوب دارد، همینطور است. مثلا خط من خوب است، تار هم خوب میزنم، نویسنده هم هستم، فیزیکدان هم هستم. در اینصورت من دیگر به هر بهانه ایی خطی نمی نویسم که به شما نشان دهم، بلکه اصولا خجالت میکشم بگویم خطم خوب است. حتی کتمان میکنم برای اینکه این را متعلق به بدوی ها میدانم! من ابدا نمی گویم چون جنس بهتری برای ابراز وجود دارم.
اگر هرجا که می نشینم این آدم بخواهد به هر بهانه ای خطش را به ما نشان دهد، نباید به او گفت: "بابا ما را خفه کردی! خطت خوب است" این طرز مقابله با او به هیچ وجه خوب نیست؛ تو او را از این انحراف شفا نداده ای، بلکه فقط او را جریحه دار کرده ای، بنابراین در جای دیگر و جلسه دیگری که تو نیستی تا به او حمله کنی، دوباره خطش را نشان می دهد!
باید چکار کنی؟ باید غیر از حُسن خط، ارزش بالاتری در او بوجود بیاوری تا با نمود آن ابراز وجود کند و از نشان دادن حُسن خطش بی نیاز شود، یعنی خودش طبیعتا و از نظر علمی به جایی برسد که حُسن خطش را کتمان کند.
وقتی که تو به یک نفر هیچ ارزش وجودی و هیچ چیز که نشان دهد که چه کسی هست، ندهی، فقط باید بدنش را نشان دهد، چرا که بدن حداقل چیزی است که یک موجود زنده، یک حیوان و یک موجود بیولوژیک دارد. او غیر از این هیچ چیز دیگر ندارد.
بنابراین بدن نمایی در او یک غریزه طبیعی جبری علمی و قطعی و ناگزیر است. اگر هم بخواهی جلوی او را بگیری یک کار غیرعلمی، جاهلانه و ناشیانه کرده ای که او بیشتر عکس العمل، ایجاد میکند.
چرا در جوامع شرق و غرب، بطور طبیعی و نه در گروه های خاص، مردها کمتر از زنان به بدن نمایی نیاز دارند؟زیرا نظام اجتماعی طوری بوده که مردها توانسته اند رُشد انسانی یعنی ارزش های غیربدنی بیشتری کسب کنند و برای نمود خودشان نیاز به بدن نداشته باشند. اما نظام اجتماعی مردانه، نظامی بوده که در شرق و غرب زن را از رُشد انسانی و ارزش های فکری و روحی و معنوی بازداشته، بطوری که او خود به خود بدن نمایی می کند. اگر هزار لحاف هم بر رویش بیندازی، باز در زیر مشغول میشود. آخر چیز دیگری ندارد! هرچه او را بیشتر تحت فشار قرار بدهی، بیشنر عکس العمل ایجاد میکند و بعد کمبودش را به شکل انحرافی دیگر جبران می کند.
زمانی میتوانیم جلویش را بگیریم که انگیزه را تحلیل روانی کنیم. وقتی همین زن یک آرمان انسانی پیدا کرد و به غیر از بدنش چیز مقدس تر، با ارزش تر و متعالی تر دیگری بصورت آرمان، آگاهی، تعهد، دانش و ارزش های معنوی و انسانی به او ضمیمه شد، این ها وجود داشتن او را اثبات میکند و دیگر نه تنها لازم نیست او را بپوشانی، به او زور بگویی و فحش بدهی و دائما جهنم و ملک عذاب و ... به رُخش بکشی، بلکه برای خود او بطور طبیعی اندامش هر چه زیبا باشد، کسر شأن میشود، برای اینکه شأن مافوق بدن پیدا کرده است.
📚جهت گیری طبقاتی اسلام، دکتر علی شریعتی؛
۲۹ خرداد ۱۳۵۶
سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی