eitaa logo
منتخب کانالهای مذهبی
307 دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
4.8هزار ویدیو
117 فایل
منتخبی از مطالب شاخص کانالهای مذهبی مختلف که شما را از مراجعه به کانالهای مذهبی متعدد بی نیاز میکند.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رادار انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 کسی که به خواندن علاقه ندارد چه‌کند؟ پاسخ آیت الله بهجت(ره) @mobahelegharn_21
هدایت شده از رادار انقلاب
💢 در یکی از معتبرترین تیم های باشگاهی دنیا بازی میکند اما #عقیده و #غیرت خود را به پول نمیفروشد. @mobahelegharn_21
هدایت شده از رادار انقلاب
💢 روز قیامت... @mobahelegharn_21
هدایت شده از کانال حسین دارابی
درباره بحث سقط جنین و کودک معلول و این حرفا، بعضیا گفتن شما خودت معلول نداری نمیدونی چقدر سخته، وگرنه این‌طوری درباره سقط جنین حرف نمی‌زدی. ما درباره حکم خدا صحبت کردیم که آیا اجازه داده که بچه رو به دلیل این‌که معلول جسمیه سقطش کرد؟ از خودمون چیزی نگفتیم که حالا معلول داریم یا نداریم. ببینید فرضا شما یک بچه معلول به‌دنیا آوردید، اگه به شما بگن که بچه‌ات رو بُکُش. میکشی؟ معلومه که نه. خدا هم نظرش همینه، چه داخل رحم چه خارج رحم اون بچه که فرقی نمی‌کنه. خدا احساسی عمل نمی‌کنه. که داخل و خارج شکم نظرش عوض بشه‌. بازم عرض کردیم در برخی موارد محدود و خاص و اونم قبل از دمیده شدن روح و با تشخیص پزشک و تایید مرجع تقلید میشه بچه رو سقط کرد. این‌ها بحث‌های شخصی و احساسی نیست که هرکی نظرخودشو بده و هرکی خوشش نیاد یه چیز بگه @Hoseindarabi
هدایت شده از کانال حسین دارابی
خیلیا بچه دار نمیشن بخاطر ترس از رزق و روزی و مسائل اقتصادی. خیلیا هم در مسئله ازدواج اینطورین و صبر میکنن تا همه شرایط فراهم شه بعد ازدواج کنن. همه کارارو خودشون می‌خوان بکنن، نمیخوان خدا به زحمت بیفته. خداوند در آیات مختلف به رزّاق بودن خودش تاکید میکنه. در مساله ازدواج و فرزندان هم بطور سفارشی تاکید میکنه. در آیه 32 سوره نور در بحث ازدواج میفرماید: (إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيم) اگر دختروپسر فقیر باشن خدا از فضلش اونهارو بی نیاز میکنه. و خداوند هم رحمتش وسیع است و هم به حال بندگانش آگاه هممون یا تجربه‌اش رو داریم یا تو اطرافیانمون دیدیم که طرف اول زندگی هیچی نداشته، بعد از چندسال هم خونه خریده هم ماشین. در حالیکه اول زندگی اگه حقوق ماهیانه اش رو جمع میزد صدسال بعدهم نمیتونست خونه بخره. ولی شرایطی پیش اومد که خرید. بعدش ماشین خرید بعدش یه چیز دیگه. انقدر وضعش خوب شد که ولش کنی میره یه زن دیگه میگیره. انقدر برکت داره ازدواج. در آیات متعدد دیگه هم تاکید میکنه که آقا: من رزق و روزی شما و فرزندانتان رو میدم_انعام آیه 151 (نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ) یابرعکس من رزق و روزی فرزندانتون و شمارو میدم_آیه 31 اسرا (نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُم) بازهم ههممون یا تجربه‌اش رو داریم، یا در زندگی دیگران دیدیم که با اومدن بچه وضع زندگی‌ها بهتر شده، با اومدن بچه دوم هم وضعیت بهترتر شده. من به شخصه این دومرحله رو تجربه کردم، بعد بچه سوم رو بعدا به اطلاعتون خواهم رسوند. بهرحال هم ازدواج هم بچه‌دار شدن به دنبال خودش برکت میاره. ازدواج همون یه بارش هم برکت رو میاره، فرزند ولی محدودیت نداره. گفتم که یه وقت آقایون بخاطر برکتش نرن سراغ کسی دیگه که چه بسا جواب عکس بده و برکت رو از بین ببره😁 خدا به خودش رو گذاشت که ماها راحت‌تر زندگی کنیم و یکم بیخیال بشیم ولی ما ول‌کنِ ماجرا نیستیم. می‌خوایم وظایف خداروهم انجام بدیم. هرکی اهل توکل بود هم خیالش راحتتره هم آخرش نتیجه خوبی میگیره. ما باید کمی هم خدارو تو کارامون دخالت بدیم بخاطر خودمون. مث بچه‌ها که نگران خیلی چیزاشون نیستن چون مامان بابایی دارن که اونارو همه کاره خودشون میدونن. (قسمت 16) مسائل اقتصادی (2) @Hoseindarabi
هدایت شده از کانال حسین دارابی
گفتیم خدا روزی بنده هاشو تضمین کرده، نباید نگران مسائل اقتصادی باشیم. ولی باید به یک نکته خیلی مهم رو توجه کرد ما یه نیاز های ضروری داریم یه خواسته های رفاهی. خدا رزق و روزی متناسب با ضروریِ بنده هاشو تضمین کرده نه رزق و روزیِ مسائل رفاهیشون رو. بسیاری از مواردی که مردم از مشکلات اقتصادی مطرح میکنن در محدوده مسائل رفاهیه، نه نیازهای ضروری. بالاتر از مسائل رفاهی، مسائل تجملاتی هست. خدا رزق و روزیِ تامین تجملات رو هم تضمین نکرده. مثلا ماشین برای بعضیا جزو نیازهای ضروری نیست. درسته اکثراً ماشین دارن. ولی بدون ماشین هم چ میشه زندگی کرد، چه بسا بدون ماشین راحتتر باشه آدم. ماشین جزو مسائل رفاهیه. حالا این ماشین میتونه بره تو حیطه تجملات. چه زمانی؟ وقتی که یه ماشین داری معمولیه نیازتم برطرف میکنه، بخاطر چشم و هم چشمی میخای یه ماشین بهتر و لوکس تر بخری. چشم یه سری دربیاد. خیلیا بخاطر این خرجهای غیرضروری به قرض و قوله میندازن خودشونو بعد میگن وضعیت اقتصادی خرابه. بشینید فکر کنید ببینید چقدر از خرجهای ما تو محدوده رفاه و تجملاته، یعنی بدون اوناهم میشه زندگی کرد ولی ما نمیتونیم قبول کنیم. و خودمونو به سختی میندازیم. در مسئله فرزندآوری هم همینطوره. وقتی جواب والدین رو میشنویم که چرا بچه نمیارن، اکثرا درباره خرج های غیرضروری، رفاهی و تجملاتی حرف میزنن. اینجا مسئله تغییر سبک زندگی و بوجود اومدن نیازهای جدید و غیرضروری مطرح میشه. از زایمان تو جاهای گرون قیمت بگیرید، تا سیسمونی های آنچنانی، مدارس گرون قیمت، جشن تولدهای مفصل، مراسم ختنه سورون و مثالهای فراوون دیگه همگی جزو مسائل رفاهی و تجملاتیه. برخی از این موارد رو حتی اگر وضع مالی خوبی هم دارید نباید انجام بدید. مسئله رفاه زدگی در کودکان داره به یک مشکل بزرگ تبدیل میشه. برآورده کردن تمام خواسته های فرزند و عدم سختی کشیدن اونا، بچه ها رو ناسپاس و بی مسئولیت بار میاره که اخرش گریبان خود والدین رو میگیره، تا جایی که مادری در یکی از مدارس تهران میگفت که بچه من انقدر ناسپاسه اگر من قلبم رو از سینه ام بشکافم بگذارم تو یک بشقاب بذارم جلوش بازم ایراد میگیره این چه ظرف کثیفیه. این مادر نمیدونه که باعثش خودشه. که منشأ اون تربیت ناصحیح و رفاهزدگی هست. البته این موضوع خیلی گسترده‌اس و بحث مفصلی رو میطلبه. (قسمت 17) (3) @Hoseindarabi
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
💠 امروز جمله ای از آیت الله مظاهری میخوندم که خیلی تکونم داد و بنظرم هر روز و هر شب باید به خودمون یاداوری کنیم: در قيامت بابت اتلاف وقت مؤاخذه خواهند شد. آن دسته از افراد که شبانه‌روز، خود را سرگرم کارهايي مانند تماشاي فيلم و سريال و شنيدن موسيقي‌ مي‌کنند و به فکر کار، مطالعه، خدمت به خلق خدا و عبادت نيستند و عمر خود را به بطالت و بيهودگي مي‌گذرانند، از زندگي، حاصلي جز پوچي نصيب آنان نمي‌گردد، در آخرت نيز گرفتار خواهند بود.
هدایت شده از اطلاع رسانی
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰هنگام قیامت آیا کعبه هم ویران می شود؟ ✍️پاسخ: ✅در این‌باره به طور خاص مطالبی از احادیث یا آیات به دست نیامد. اگر بخواهیم با توجه به کلیات نظر بدهیم باید بگوییم که: در قیامت زلزله های مهیب و وحشتناکی رخ می دهد که تمام کوه ها را مانند غباری در هوا می پراکند. پس هیچ چیز باقی نخواهد ماند. مقداری از اوصاف قیامت در قرآن این گونه بیان شده است: إِذَا السَّمَاءُ انفَطَرَتْ* وَ إِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثرَتْ* وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ؛[انفطار، آيات ۱ الي۳] آن گاه كه آسمان بشكافد،* و آن گاه كه ستارگان پراكنده شوند،* و آن گاه كه دریاها به هم بپیوندند. إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ* وَ إِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ* وَ إِذَا الجْبَالُ سُیرِّتْ؛[تکویر، آيات ۱ الي۳] چون خورشید بى‌فروغ شود،* و چون ستارگان فرو ریزند،* و چون كوهها از جاى خود بشوند. وَ تَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنفُوشِ؛[قارعه/۵] كوهها چون پشم رنگارنگ حلاجى شده مى‌گردد. إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالهَا(۱) وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا؛[زلزله آيات ۱و۲] آن گاه كه زمین لرزانده شود به سختترین لرزههایش،* و زمین بارهاى سنگینش را بیرون ریزد. اما یک احتمال دیگر نیز می توان درباره کعبه داد. و آن اینکه از زمین بالا رود، همانگونه که این مطلب درباره زمین کربلا بیان شده است: حضرت على بن الحسین علیهما السّلام فرمودند: خداوند متعال بیست و چهار هزار سال قبل از اینكه زمین كعبه را خلق كند و آن را حرم قرار دهد زمین كربلاء را آفرید و آن را حرم امن و مبارك گرداند، و هر گاه حق تعالى بخواهد كره زمین را لرزانده و حركتش دهد (كنایه از قیامت باشد) زمین كربلاء را همراه تربتش در حالى كه نورانى و شفّاف هست بالا برده و آن را در برترین باغهاى بهشت قرار داده و بهترین مسكن در آنجا مى‌گردانش و ساكن نمى‌شود در آن مگر انبیاء و مرسلین این زمین بین باغهاى بهشت مى‌درخشد همان طورى كه ستاره درخشنده بین ستارگان نورفشانى مى‌نماید.[۱] اما شاید روز قیامت، پایان تاریخ کعبه باشد، همان گونه که در بعضی از روایات، سنت های کعبه تا روز قیامت مستمر معرفی شده است. خداوند عزّ و جلّ دوست داشت كه سایر بندگان و عبادت كنندگان، مانند ملائكه عبادت كنند، لذا در آسمان چهارم محاذى عرش خانه‌اى قرار داد كه بدان ضراح مى‌گفتند، سپس در آسمان دنیا خانه‌اى بنا نهاد كه آن را بیت المعمور مى‌گفتند و آن محاذى ضراح بود، آنگاه خانه كعبه را وضع نمود در برابر بیت المعمور و محاذى آن، و آدم ابو البشر را دستور داد تا بگرد آن طواف كند، و خداى عزّ و جلّ بر آدم گناهش را ببخشود و این امر در اولاد آدم تا روز قیامت جارى گشت.[۲] از امام ششم علیه السّلام كه: خدا آفریده‌اى بیش از فرشته‌ها نیافریده، و البته هر روزى ۷۰ هزار فرشته فرو شوند، و بگرد بیت المعمور بگردند، از آن پس فرو شوند و گرد كعبه گردند، از آن پس بزیارت قبر پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله آیند و بر او سلام دهند، سپس بیرون روند، و مانند آنها پیوسته تا روز قیامت فرو شوند.[۳] [۱]. كامل الزیارات، ص: ۲۶۸. [۲]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص: ۹۱. [۳]. بحار الأنوار ، ج۵۶، ص: ۱۷. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از اطلاع رسانی
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰فلسفه گفتن سه الله اکبر بعداز نماز ها چيست؟ ✍️پاسخ: ✅پس از نماز استحباب دارد سه بار تکبير گفتن است و مردم آن گونه که متعارف است دستها را هنگام تکبير تا برابر گوشها بالا مىآورند. ولى متأسفانه اين عمل به صورت کشيدن دستها بر روى ران و... درآمده که بايد با ارشاد و تبليغ اين رفتار را اصلاح نمود. هرچند بسياري از نمازگزاران پس از سلام نماز، سه مرتبه با حرکت سر و يا احيانا تکان دادن مختصر دست، نماز را خاتمه مي بخشند، اما چنين کيفيتي در روايات و منابع فقه توصيه نشد (البته حرام هم نيست!) و در مقابل آنچه مورد توصيه روايات و در نتيجه فتواي مراجع محترم تقليد است، اين مي باشد: «مستحب است نمازگزار پس از اتمام نماز، سه مرتبه دست ها را تا مقابل گوش ها بلند سازد و در همين حالات سه مرتبه الله اکبر هم بگويد» (مضمون تلفيقي از دو حديث، ر.ک: وسائل الشيعه، ج4 باب 14 (ابواب التعقيب) ح1 و 2؛ عروه الوثقي 1/ صلوه، في التعقيب، الاول ...) الف) علت استحباب چنين رفتاري يکي از شاگردان حضرت امام صادق، عليه السلام مي گويد: از حضرت امام صادق عليه السلام پرسيدم به چه علت نمازگزار پس از سلام نماز سه مرتبه تکبير گفته و با هر تکبير دستها را بلند مي کند؟ ايشان پاسخ فرمودند: بدين علت که وقتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، مکه را فتح نمود، نماز جماعت ظهر را با اصحابش در کنار حجر الاسود اقامه کرد و آنگاه که سلام نماز را داد دستها را بلند کرد و سه مرتبه تکبير گفت و اين دعا را خواند «لا اله الا الله وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و اعز جنده و هزم الاحزاب وحده فله الملک و له الحمد يحيي و يميت و هو علي کل شيء قدير» پس رو به يارانش فرموده و خطاب کردند: اين تکبير و اين دعا را پس از هر نماز واجب بخوانيد و ترک نکنيد، که هر کس چنين عملي را پس از سلام نماز انجام دهد شکر واجبي را ادا کرده شکر الهي بابت تقويت اسلام و سپاهيان اسلام.(وسائل الشيعه 4/1030/ ب14 ح2) ب) حکمت و اسرار عمل مزبور شايد اين اسرار و رموز در رفتار فوق نهفته باشد: (برداشت و اقتباس آزاد از آداب نماز، مرحوم آيه الله امام خميني (ره)، 377) هر تکبير اذعان يک مرحله از سه نوع توحيد الهي است: توحيد در خالقيت (توحيد افعالي، توحيد ذات خدا، توحيد در اسماء و صفات) و نمازگزار با هر تکبير زبان به اعتراف مي گشايد. 2- اين بلند کردن دستها و نزديک ساختن به گوش، اشاره به طرد و فرا افکندن تعلق خاطر خود به نماز است تا مبادا عجب و خود بيني در قلب او راه يابد. 3- اظهار ذلت، عجز، قصور و تقصير خويش در محضر مقدس حضرت باري تعالي است. اميدواريم موفق باشيد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از اطلاع رسانی
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰جواب مختصر برای این جمله که می گویند "یک شب که هزار شب نمی شه" چیست؟ ✍️سوال 🍃اولا: که این یه شب هزار شب نمیشه، هر چند وقت یک بار تکرار می شود. 🍃ثانیا: در قران کریم آمده : «وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ [زلزله/8] و هر كس به قدر ذره اى كار زشتى مرتكب شده آن هم به كيفرش خواهد رسيد». 🖊بنابراین وقتی صحبت از یک مثقال بدی در قران امده، دیگر حساب یک شب گناه، مشخص است. 👈پس نمی توانیم چنین توجیهاتی را در ارتکاب گناه داشته باشیم. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از اطلاع رسانی
🔹امام على عليه السلام: 🍃أيُّهَا النّاسُ! تَوَلَّوا مِن أنفُسِكُم تَأديبَها، وَاعدِلوا بِها عَن ضَراوَةِ عاداتِها 🍃اى مردم! خود به ادب [و تربيت] كردن نفْس هايتان بپردازيد و آنها را از وَلَع عادت هايشان باز داريد 📚غررالحكم حدیث 4522 🔹 @pasokhgoo1 👈
پرسش از آیت الله بهجت🍃 برای دخترانی که خواستگار ندارن یا خواستگاری به نتیجه نمی رسه چه توصیه میکنید. به مدت پنج هفته شبهای جمعه عبایی برسر دختر قرار دهند و حدیث کسا رابخوانند،ان شاالله تعالی رفع میشود🍀 ورق های آسمانی .ص۵۳ 👈 کمی تا بهجت🌷 @behjat135