eitaa logo
اطلاع رسانی
56 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
94 فایل
ادمین: @ainabaghiyatallah
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ 🔻حضرت آیت العظمی شاهرودی درگذشت 🔻درگذشت این عالم بزرگوار را به بازماندگان مکرّم ایشان وملت ایران تسلیت و علوّ درجات ایشان را که از شاگردان و نزدیکان امام راحل عظیم‌الشأن و از وفاداران به انقلاب و مقام رهبری و از خدمتگزاران راستین نظام جمهوری اسلامی بودند، از خداوند متعال مسألت مینماییم. "کانال خبر سراسری" @khabarsarasari
علیرغم تلاش پزشکان آیت الله هاشمی شاهرودی ساعت ۲۲ و ۳ دقیقه امشب به لقاء الله پیوست 🔻قرار است پیکر ایشان در حرم حضرت معصومه(س) خاکسپاری شود 🔻مراسم ایشان متعاقبا اعلام می گردد @khabarsarasari
👇👇👇 ♨️آیا ارتباط و ازدواج با جن ممکن است؟ ✍️ پاسخ: ✅ درباره مسله جنیان باید گفت حقیقت آن است که اجمالاً می‌دانیم جن گاهی در زندگی انسان تأثیر گذاشته و بعضی از انسان‌ها نیز در زندگی جنیان مؤثر می‌باشند اما این موضوع به دلیل پنهان بودنش همراه با قصه سازی‌های زیادی شده است که به بسیاری از داستان‌ها نمی‌توان اعتماد کرد. جن میتوانند با بعضی از انسانها ارتباط برقرار کنند. چنان که بعضی از آنها با انسان ارتباط برقرار می کردند. در مورد انبیا و ائمه(ع) در روایت آمده است که چنین ارتباطی داشتند و گاهی نیز ارتباط جن مشرک و کافر با بعضی از انسان‌ها موجب افزایش گمراهی و طغیان آنها می شد: «و انه کان رجال من الانس یعوذون برجال من الجن فزادوهم رهقاً؛ و این که مردانی از بشر به مردانی از جن پناه میبردند و آنها سبب افزایش گمراهی و طغیان می شوند».(۱) بنابراین جن چه مؤمن و چه کافر با انسان ارتباط برقرار میکنند و این موضوع به صراحت در قرآن و روایات و حکایات نیز وارد شده است. از سوی دیگر بنا بر آیات قران مسلم است که جن‌ها هم مانند انسان ها، توالد و تناسل دارند، در چند آیه در وصف حوریان بهشتی آمده است که«لم یطمثهن انس قبلهم ولا جان»(۲) حوریان بهشتی را قبل از شوهرانشان، نه آدمی و نه جن دست زده است. این آیه به وضوح دلالت دارد بر این که جن هم آمیزش دارد و تکثیر نوع آن به وسیله مقاربت نر و ماده صورت می‌گیرد اما این که بین آن‌ها و انسان‌ها ازدواجی صورت می‌گیرد یا خیر؟ پاسخی قطعی نمی‌توان به آن داد ولی برخی از مفسران براساس آیه ۲۶ سوره الرحمن ؛ "فیهِن‌َّ قـاَصِرَات‌ُ الطَّرف‌ِ لَم یطمِثهُن‌َّ اِنس‌ٌ قَبلَهُم ولا جان‌ّ؛(۳) در آن باغ‌های بهشتی زنانی هستند که جز به همسران خود عشق نمی‌ورزند و هیچ انس و جن پیش از این‌ها با آنان تماس نگرفته است‌. ازدواج جن با انسان را ممکن دانسته‌اند. (۴ ) ولی ما برای این نوع ازدواج به نمونه‌ای دست نیافتیم‌ تا بگوییم این ازدواج در دنیا واقع می‌شود یا نه ؟ یا این که نشان دهد که اگر جنی با انسانی ازدواج کند فرزند او جن خواهد شد یا انسان. پی‌نوشت‌ها: ۱. جن (۷۲) آیه ۶. ۲. رحمان (۵۵) آیه ۵۶ و ۷۴. ۳. همان. ۴. الفرقان فی تفسیرالقرآن‌، ج ۲۷ ـ ۲۸، ص ۵۲، مؤسسه اعلمی‌، تفسیرکبیر، فخررازی‌، ج۱۰، ص ۳۷۴، داراحیاء الثراث العربی . 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ♨️ @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰بعد از حضرت عیسی (ع) و قبل از حضرت محمد (ص) چه کسی بر روی زمین حجت بود؟ ✍️پاسخ: ✅حضرت علی (ع) می فرمایند: «اللَّهُمَّ بَلَى لَا یَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً أَوْ خَائِفاً مَغْمُوراً؛[۱] زمین هیچ گاه از حجتهاى خدا خالى نمى ماند، خواه آشكار و مشهور باشد یا بیمناك و مستور.» همچنین حضرت در توصیف زمان بعثت رسول اکرم (ص) می فرمایند: خدا پیامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدّتها گذشته، و ملّتها در خواب عمیقى فرو خفته بودند.[۲] از کنار هم گذاشتن این دو کلام می توانیم نتیجه بگیریم که در زمانی که بین عروج حضرت عیسی (ع)، تا زمان بعثت رسول اکرم بوده ، دوره هایی وجود داشته که یا رسولی در آن نبوده و حجت الهی غیر رسول بوده (مثل اوصیای پیامبران) یا اینکه حجت الهی، فرد مشهور و آشکاری نبوده است. اما شناخت بعضی از حجت های الهی در این دوره ممکن است. مثلا طبق نظر بعضی از مفسران، یاران حضرت عیسی (ع) بعد از عروج ایشان صاحب ماموریت هایی شده اند و حجت الهی بوده اند: «إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنَّا إِلَیْكُمْ مُرْسَلُونَ[یس/۱۴] هنگامى كه دو نفر از رسولان را بسوى آنها فرستادیم، امّا آنان رسولان (ما) را تكذیب كردند پس براى تقویت آن دو، شخص سوّمى فرستادیم، آنها همگى گفتند: «ما فرستادگان (خدا) به سوى شما هستیم!» در تفسیر نمونه، ج۱۸، ص: ۳۴۱ آمده « در اینكه این رسولان چه كسانى بودند در میان مفسران گفتگو است، جمعى گفته اند: نام آن دو نفر" شمعون" و" یوحنا" بود و نام سومین" بولس" و بعضى نامهاى دیگرى براى آنها ذكر كرده اند. و نیز در اینكه آنها پیامبران و رسولان خداوند بودند و یا فرستادگان حضرت مسیح ع (و اگر خداوند مى فرماید ما آنها را فرستادیم به خاطر آنست كه رسولان مسیح هم رسولان او هستند) باز در میان مفسران گفتگو است، هر چند ظاهر آیات فوق موافق تفسیر اول است.» در بیان جزئی تر دو دوره متفاوت، حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که: مردم بعد از عیسى (ع) ۲۵۰ سال بدون امام ظاهرى گذراندند ... میان عیسى و محمد (ص) پانصد سال فاصله بود كه در ۲۵۰ سالش پیغمبر و عالمى در میان مردم ظاهر و با نفوذ نبود یعقوب ابن شعیب راوى حدیث گوید عرض كردم مردم در دین دارى خود چه میكردند فرمود به دین عیسى (ع) عمل میكردند عرض كردم چه حالى داشتند فرمود مؤمن بودند سپس فرمود زمین همیشه داراى یك عالم و رهبر دینى است كه اهل ایمان مى توانند از او استفاده كنند.[۳] از دیگر حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب).[۴] [۱]. تحف العقول عن آل الرسول ص ۱۷۱. [۲]. خطبه ۸۹ نهج البلاغه. [۳]. كمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص: ۱۶۱. [۴]. داستان پیامبران یا قصه هاى قرآن از آدم تا خاتم، ص۷۰۰. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ♨️ @pasokhgoo1 👈
❤️ #وظایف_مشترک_زن_و_شوهر 6⃣ سپاسگزاری قلبی و زبانی #حجت_الاسلام_حسینی_قمی 💠 @samtekhoda3
این بقیه الله: سلام بر شما که به موقع، حماسه میسازید زمان شناسید و فعالیت را به نشستن و سکون و تأثیر مثبت بر خلقت را بر روزمرگی ترجیح می‌دهید 👈همايش عظيم ميثاق باولايت نكوداشت حماسه9دي امشب مسجدالزهراهپكو. یامهدی 💐
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰هنگام قیامت آیا کعبه هم ویران می شود؟ ✍️پاسخ: ✅در این‌باره به طور خاص مطالبی از احادیث یا آیات به دست نیامد. اگر بخواهیم با توجه به کلیات نظر بدهیم باید بگوییم که: در قیامت زلزله های مهیب و وحشتناکی رخ می دهد که تمام کوه ها را مانند غباری در هوا می پراکند. پس هیچ چیز باقی نخواهد ماند. مقداری از اوصاف قیامت در قرآن این گونه بیان شده است: إِذَا السَّمَاءُ انفَطَرَتْ* وَ إِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثرَتْ* وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ؛[انفطار، آيات ۱ الي۳] آن گاه كه آسمان بشكافد،* و آن گاه كه ستارگان پراكنده شوند،* و آن گاه كه دریاها به هم بپیوندند. إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ* وَ إِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ* وَ إِذَا الجْبَالُ سُیرِّتْ؛[تکویر، آيات ۱ الي۳] چون خورشید بى‌فروغ شود،* و چون ستارگان فرو ریزند،* و چون كوهها از جاى خود بشوند. وَ تَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنفُوشِ؛[قارعه/۵] كوهها چون پشم رنگارنگ حلاجى شده مى‌گردد. إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالهَا(۱) وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا؛[زلزله آيات ۱و۲] آن گاه كه زمین لرزانده شود به سختترین لرزههایش،* و زمین بارهاى سنگینش را بیرون ریزد. اما یک احتمال دیگر نیز می توان درباره کعبه داد. و آن اینکه از زمین بالا رود، همانگونه که این مطلب درباره زمین کربلا بیان شده است: حضرت على بن الحسین علیهما السّلام فرمودند: خداوند متعال بیست و چهار هزار سال قبل از اینكه زمین كعبه را خلق كند و آن را حرم قرار دهد زمین كربلاء را آفرید و آن را حرم امن و مبارك گرداند، و هر گاه حق تعالى بخواهد كره زمین را لرزانده و حركتش دهد (كنایه از قیامت باشد) زمین كربلاء را همراه تربتش در حالى كه نورانى و شفّاف هست بالا برده و آن را در برترین باغهاى بهشت قرار داده و بهترین مسكن در آنجا مى‌گردانش و ساكن نمى‌شود در آن مگر انبیاء و مرسلین این زمین بین باغهاى بهشت مى‌درخشد همان طورى كه ستاره درخشنده بین ستارگان نورفشانى مى‌نماید.[۱] اما شاید روز قیامت، پایان تاریخ کعبه باشد، همان گونه که در بعضی از روایات، سنت های کعبه تا روز قیامت مستمر معرفی شده است. خداوند عزّ و جلّ دوست داشت كه سایر بندگان و عبادت كنندگان، مانند ملائكه عبادت كنند، لذا در آسمان چهارم محاذى عرش خانه‌اى قرار داد كه بدان ضراح مى‌گفتند، سپس در آسمان دنیا خانه‌اى بنا نهاد كه آن را بیت المعمور مى‌گفتند و آن محاذى ضراح بود، آنگاه خانه كعبه را وضع نمود در برابر بیت المعمور و محاذى آن، و آدم ابو البشر را دستور داد تا بگرد آن طواف كند، و خداى عزّ و جلّ بر آدم گناهش را ببخشود و این امر در اولاد آدم تا روز قیامت جارى گشت.[۲] از امام ششم علیه السّلام كه: خدا آفریده‌اى بیش از فرشته‌ها نیافریده، و البته هر روزى ۷۰ هزار فرشته فرو شوند، و بگرد بیت المعمور بگردند، از آن پس فرو شوند و گرد كعبه گردند، از آن پس بزیارت قبر پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله آیند و بر او سلام دهند، سپس بیرون روند، و مانند آنها پیوسته تا روز قیامت فرو شوند.[۳] [۱]. كامل الزیارات، ص: ۲۶۸. [۲]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص: ۹۱. [۳]. بحار الأنوار ، ج۵۶، ص: ۱۷. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰فلسفه گفتن سه الله اکبر بعداز نماز ها چيست؟ ✍️پاسخ: ✅پس از نماز استحباب دارد سه بار تکبير گفتن است و مردم آن گونه که متعارف است دستها را هنگام تکبير تا برابر گوشها بالا مىآورند. ولى متأسفانه اين عمل به صورت کشيدن دستها بر روى ران و... درآمده که بايد با ارشاد و تبليغ اين رفتار را اصلاح نمود. هرچند بسياري از نمازگزاران پس از سلام نماز، سه مرتبه با حرکت سر و يا احيانا تکان دادن مختصر دست، نماز را خاتمه مي بخشند، اما چنين کيفيتي در روايات و منابع فقه توصيه نشد (البته حرام هم نيست!) و در مقابل آنچه مورد توصيه روايات و در نتيجه فتواي مراجع محترم تقليد است، اين مي باشد: «مستحب است نمازگزار پس از اتمام نماز، سه مرتبه دست ها را تا مقابل گوش ها بلند سازد و در همين حالات سه مرتبه الله اکبر هم بگويد» (مضمون تلفيقي از دو حديث، ر.ک: وسائل الشيعه، ج4 باب 14 (ابواب التعقيب) ح1 و 2؛ عروه الوثقي 1/ صلوه، في التعقيب، الاول ...) الف) علت استحباب چنين رفتاري يکي از شاگردان حضرت امام صادق، عليه السلام مي گويد: از حضرت امام صادق عليه السلام پرسيدم به چه علت نمازگزار پس از سلام نماز سه مرتبه تکبير گفته و با هر تکبير دستها را بلند مي کند؟ ايشان پاسخ فرمودند: بدين علت که وقتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، مکه را فتح نمود، نماز جماعت ظهر را با اصحابش در کنار حجر الاسود اقامه کرد و آنگاه که سلام نماز را داد دستها را بلند کرد و سه مرتبه تکبير گفت و اين دعا را خواند «لا اله الا الله وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و اعز جنده و هزم الاحزاب وحده فله الملک و له الحمد يحيي و يميت و هو علي کل شيء قدير» پس رو به يارانش فرموده و خطاب کردند: اين تکبير و اين دعا را پس از هر نماز واجب بخوانيد و ترک نکنيد، که هر کس چنين عملي را پس از سلام نماز انجام دهد شکر واجبي را ادا کرده شکر الهي بابت تقويت اسلام و سپاهيان اسلام.(وسائل الشيعه 4/1030/ ب14 ح2) ب) حکمت و اسرار عمل مزبور شايد اين اسرار و رموز در رفتار فوق نهفته باشد: (برداشت و اقتباس آزاد از آداب نماز، مرحوم آيه الله امام خميني (ره)، 377) هر تکبير اذعان يک مرحله از سه نوع توحيد الهي است: توحيد در خالقيت (توحيد افعالي، توحيد ذات خدا، توحيد در اسماء و صفات) و نمازگزار با هر تکبير زبان به اعتراف مي گشايد. 2- اين بلند کردن دستها و نزديک ساختن به گوش، اشاره به طرد و فرا افکندن تعلق خاطر خود به نماز است تا مبادا عجب و خود بيني در قلب او راه يابد. 3- اظهار ذلت، عجز، قصور و تقصير خويش در محضر مقدس حضرت باري تعالي است. اميدواريم موفق باشيد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
حضور عظیم و خروشان مردم در نهم دی ماه ۸۸ تجلی بارزی از هویت و ماهیت انقلاب یعنی روح دیانت حاکم بر دل های مردم بود الله خامنه ای 🇮🇷@akefoon🇮🇷
کتاب مستند داستانی جذاب و پر فروش موضوع: ۸۸ 📔مستند داستانی کف خیابون روایتی واقعی، خواندنی و تأثیرگذار از حوادث و رویدادهای سال 88 است. داستانی جذاب که مخاطب را در لحظه های حساس و نفس گیر با خود همراه می کند. 🔹خواننده همراه و همگام با روایت گر داستان، گاهی حس غرور می کند و گاه با برخی وقایع تأثر برانگیز آن اشک می ریزد. حس غرور از رشادت زنان و مردان گمنامی که با هدفی متعالی، فداکاری می کنند و بدون اینکه نامی از آن ها بر سر زبان ها باشد، مشهور در میان اهل آسمان می گردند. 🔹یکی از قهرمانان این روایت، زنی جوان است که هم شجاعتش ستودنی است هم ایثارش. هم استواری اش، دلها را مجذوب می کند و هم مظلومیتش آتش به جان می زند. زنی که حتی در این روایت، گمنام است و در آخر مظلومانه به شهادت می رسد. 🔹داستان، از حوادث  فتنه 88 و عوامل اصلی و پشت پرده رونمایی می کند. 🔹متن کتاب به زبان محاوره و خیلی بی تکلف نگارش یافته که می توان ارتباط خوبی با آن برقرار کرد. خرید: ۰۹۰۱۴۲۰۱۹۱۷ ۰۹۱۰۷۵۶۳۵۱۳ @mohammadakbaryan
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰جواب مختصر برای این جمله که می گویند "یک شب که هزار شب نمی شه" چیست؟ ✍️سوال 🍃اولا: که این یه شب هزار شب نمیشه، هر چند وقت یک بار تکرار می شود. 🍃ثانیا: در قران کریم آمده : «وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ [زلزله/8] و هر كس به قدر ذره اى كار زشتى مرتكب شده آن هم به كيفرش خواهد رسيد». 🖊بنابراین وقتی صحبت از یک مثقال بدی در قران امده، دیگر حساب یک شب گناه، مشخص است. 👈پس نمی توانیم چنین توجیهاتی را در ارتکاب گناه داشته باشیم. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹امام على عليه السلام: 🍃أيُّهَا النّاسُ! تَوَلَّوا مِن أنفُسِكُم تَأديبَها، وَاعدِلوا بِها عَن ضَراوَةِ عاداتِها 🍃اى مردم! خود به ادب [و تربيت] كردن نفْس هايتان بپردازيد و آنها را از وَلَع عادت هايشان باز داريد 📚غررالحكم حدیث 4522 🔹 @pasokhgoo1 👈