🌷 *دعای هفتم صحیفه سجادیه* 🌷
🍀 وَ کانَ مِنْ دُعائِهِ عَلَیهِ السَّلامُ إذا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أوْ نَزَلَتْ بِهِ مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْکَرْبِ:
🍀از دعای حضرت زین العابدین (علیهالسّلام) است آنگاه که امر مهمی بر ایشان پیش میآمد یا کار دشواری حادث میشد و هنگام سختی:
🌺١- *یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ، وَ یا مَنْ یُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدائِدِ، وَ یا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إلَى رَوْحِ الْفَرَجِ.*
🍀ای آنکه گرهِ کارهای فرو بسته به سر انگشت تو گشوده میشود، و ای آن که سختی دشواریها با تو آسان میگردد، و ای آن که راه گریز به سوی رهایی و آسودگی را از تو باید خواست.
🌺٢- *ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأسْبابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِکَ الْقَضاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إرادَتِکَ الْأشْیاءُ.*
🍀سختیها به قدرت تو به نرمی گرایند و به لطف تو اسباب کارها فراهم آیند. فرمانِ الاهی به نیروی تو به انجام رسد، و چیزها، به ارادهی تو موجود شوند،
🌺٣- *فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإرادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَةٌ.*
🍀و خواستِ تو را، بی آن که بگویی، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نیست، بی آن که بگویی، رو بگردانند.
🌺٤- *أنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمّاتِ، وَ أنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمّاتِ، لا یَنْدَفِعُ مِنْها إلّا ما دَفَعْتَ، وَ لا یَنْکَشِفُ مِنْها إلّا ما کَشَفْتَ.*
🍀تویی آن که در کارهای مهم بخوانندش، و در ناگواریها بدو پناه برند. هیچ بلایی از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگردانی، و هیچ اندوهی بر طرف نشود مگر تو آن را از دل برانی.
🌺٥- *وَ قَدْ نَزَلَ بِی یا رَبِّ ما قَدْ تَکَأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ ألَمَّ بِی ما قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ.*
🍀ای پروردگار من، اینک بلایی بر سرم فرود آمده که سنگینیاش مرا به زانو درآورده است، و به دردی گرفتار آمدهام که با آن مدارا نتوانم کرد.
🌺٦- *وَ بِقُدْرَتِکَ أوْرَدْتَهُ عَلَیَّ وَ بِسُلْطانِکَ وَجَّهْتَهُ إلَیَّ.*
🍀این همه را تو به نیروی خویش بر من وارد آوردهای و به سوی من روان کردهای.
🌺٧- *فَلا مُصْدِرَ لِما أوْرَدْتَ، وَ لا صارِفَ لِما وَجَّهْتَ، وَ لا فاتِحَ لِما أغْلَقْتَ، وَ لا مُغْلِقَ لِما فَتَحْتَ، وَ لا مُیَسِّرَ لِما عَسَّرْتَ، وَ لا ناصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ.*
🍀آنچه تو بر من وارد آوردهای، هیچ کس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوی من روان کردهای، هیچ کس برنگرداند. دری را که تو بسته باشی. کَس نگشاید، و دری را که تو گشوده باشی، کَس نتواند بست. آن کار را که تو دشوار کنی، هیچ کس آسان نکند، و آن کس را که تو خوار گردانی، کسی مدد نرساند.
🌺٨- *فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یا رَبِّ بابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ، وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ، وَ أنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیما شَکَوْتُ، وَ أذِقْنِی حَلاوَةَ الصُّنْعِ فِیما سَألْتُ، وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجاً وَ حِیّاً.*
🍀پس بر محمد و خاندانش درود فرست. ای پروردگار من، به احسانِ خویش دَرِ آسایش به روی من بگشا، و به نیروی خود، سختی اندوهم را درهم شکن، و در آنچه زبان شکایت بدان گشودهام، به نیکی بنگر، و مرا در آنچه از تو خواستهام، شیرینی استجابت بچشان، و از پیشِ خود، رحمت و گشایشی دلخواه به من ده، و راه بیرون شدن از این گرفتاری را پیش پایم نِه.
🌺٩- *وَ لا تَشْغَلْنِی بِالْاِهتِمامِ عَنْ تَعاهُدِ فُرُوضِکَ، وَ اسْتِعْمالِ سُنَّتِکَ.*
🍀و مرا به سبب گرفتاری، از انجام دادنِ واجبات و پیروی آیین خود بازمدار.
🌺١٠- *فَقَدْ ضِقْتُ لِما نَزَلَ بِی یا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ ما حَدَثَ عَلَیَّ هَمّاً، وَ أنْتَ الْقادِرُ عَلَى کَشْفِ ما مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ ما وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بِی ذَلِکَ وَ إنْ لَمْ أسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ، یا ذَا الْعَرْشِ الْعَظیمِ.*
🍀ای پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بیطاقتم، و جانم از آن اندوه که نصیب من گردیده، آکنده است؛ و این در حالی است که تنها تو میتوانی آن اندوه را از میان برداری و آنچه را بدان گرفتار آمدهام دور کنی. پس با من چنین کن، اگر چه شایستهی آن نباشم، ای صاحب عرش بزرگ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر شهیدان راه خدا🌺🌺🌺
*♦️خطر تغییر جهت انقلاب و جریان سنت لا يتغيّر الهی*
*⭕آفات نهضت اسلامی(2)*
*🔻- از جمله آفاتی - كه يك نهضت خدايى را تهديد مى كند، از نوع معنى است، از نوع تغيير جهت دادن انديشه هاست، از نوع انحراف يافتن مسير نيتهاست.*
*🔻نهضت خدايى بايد براى خدا آغاز يابد و براى خدا ادامه يابد و هيچ خاطره و انديشه غير خدايى در آن راه نيابد تا عنايت و نصرت الهى شاملش گردد،*
*و اگرنه باد غيرت خدايى به صد خار پريشاندلش مى نمايد.*
*🔻آن كه نهضت خدايى آغاز مى كند بايد جز به خدا نينديشد، توكلش بر ذات مقدس او باشد و دائماً حضور ذهنى داشته باشد كه در حال بازگشتن به اوست.*
*🔻قرآن از زبان شعيب پيغمبر نقل مى كند:*
*«إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ»( هود/ 88)*
*🔻پاك نگه داشتن انديشه و نيت در مراحل نفى و انكار كه همه سرگرميها درگيرى با دشمن بيرونى است، آسانتر است.*
*همين كه نهضت به ثمر رسد و نوبت سازندگى و اثبات- كه ضمناً پاى تقسيم غنائم هم در ميان است- برسد، حفظ اخلاص بسى مشكلتر است.*
*🔻قرآن كريم در سوره مائده- كه آخرين سوره يا از آخرين سوره هاى قرآن است و بالاخره در دو سه ماه آخر عمر رسول اكرم نازل شده است*
*و زمان، زمانى است كه مشركين يكسره به زانو درآمده اند و خطرى از ناحيه آنها اسلام را تهديد نمى كند ... يك اعلام خطر از ناحيه خدا به همه مسلمانان مى نمايد و آن اينكه :*
*🔸تاكنون از دشمن مى ترسيديد كه ريشه شما را بركنَد، اكنون نگرانى از آن ناحيه منتفى است،*
*اكنون نگرانى از ناحيه من است، از اين پس از كافران و دشمنان خارجى نترسيد، از من بترسيد كه در كمين شما هستم:*
*«الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ»( مائده/ 3)*
*🔻يعنى چه؟ يعنى جامعه اسلامى از اين پس از درون خود تهديد مى شود كه راه انحراف از مسير خدايى اخلاص پيش گيرد و خدا را فراموش كند.*
*🔻سنت لا يتغيّر خداست كه هر ملتى كه از درون و از جنبه اخلاقى تغيير كند و عوض شود، خداوند متعال سرنوشت آنها را تغيير دهد:*
*«انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِانْفُسِهِمْ»(رعد/ 11)*
*خداوند وضع و سرنوشت مردمى را عوض نمى كند، مادامى كه آنها خود را و آنچه به انديشه ها و رفتارهاى خودشان مربوط است تغيير ندهند.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نهضتهاى اسلامى درصد ساله اخير)، ج24،*
https://chat.whatsapp.com/J8DreLmznKs6xwCr9oSiT0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️☀️☘️☀️☘️☀️☀️
*هفت ویژگی خاص امام علی علیه السلام از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله*
پیامبر گرامی اسلام میفرمایند:
علی جان تو هفت ویژگی داری که هیچکس این هفت تا را ندارد. اگر هم داشته باشد تو در قله هستی و او در دامنه پس هیچگاه به تو نمیرسد.
☀️☘️☀️☘️☀️☘️
☀️*اولین شخصی هستی که ایمان آوردی و به دین من پیوستی؛تو در خانه خدا به دنیا آمدی.
☀️ *وفادارترین شخص به عهد خدا هستی.*
☀️*در همه حال و همه جا امر خدا مهمترین چیز برای توست.
☀️ *دارای عدالت علوی هستی*
☀️*بصیرت قضاوت در حکومت خود داری.
☀️ *به درد مردم رسیدگی می کنی و بین هیچکس فرق نمیگذاری.*
☀️*در پیش خدا مقرب هستی.
🍃🏵️🍃☀️🍃🏵️🍃
🕋 *فاطمه بنت اسد وقتی از خانه (کعبه) بیرون آمد، گفت:*
☀️ «اِنّی فُضِّلْتُ عَلی مَنْ تَقَدَّمَنی مِنَ النِّساءِ لاَِنَّ آسِیَةَ بِنْتَ مُزاحِمٍ عَبَدَتِ اللّه َ. عَزَّوَجَلَّ سِرّا فِی مَوْضِعٍ لایُحِبُّ اَنْ یَعْبُدَاللّه َ. فِیهِ اِلاّ اضْطِرارا، وَاِنَّ مَرْیَمَ بِنْتَ عِمْران هَزَّتِ النَّخْلَةَ الْیابِسَةَ بِیَدِها حَتّی اَکَلَتْ مِنْها رُطَبا جَنیّا، وَاِنّی دَخَلْتُ بَیْتَ اللّه ِ. الْحَرامَ فَاَکَلْتُ مِنْ ثِمارِ اَلجَنَّةِ وَاَوْراقِها [ارزاقها]؛ (۷)
🌴 به راستی من بر زنهای پیش از خود برتری یافتم؛ زیرا آسیه دختر مزاحم (همسر فرعون) خدا را پنهانی در جایی عبادت کرد که دوست نمیداشت در آن مکان (یعنی کاخ فرعون) خدا را عبادت کند، مگر در حال ناچاری؛ و به راستی مریم دختر عمران درخت خشک خرما را با دستش تکان داد تا رطب تازهای از آن بخورد، ولی من داخل خانه خدا شدم و از میوههای بهشتی آن استفاده بردم.»
🕋 در ادامه روایت میلاد حضرت علی علیه السلام آمده است: مولود نورانی که در درون خانه خدا به دنیا آمده و چهار شبانه روز از او و مادرش با غذای بهشتی پذیرایی شده، برای نام گذاریش نیز خدای خانه باید تصمیم بگیرد، نه پدر و مادر و یا پدربزرگ و مادربزرگ؛ و چنین هم شد، خداوند منّت خویش را بر او کامل نمود و با جملاتی از عالم غیب به گوش فاطمه مادر نوزاد رساند که او را *علی* نام نهد.
٧) بحارالانوار جلد ۳۵ صفحه ۸
اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم واحشرنا معهم والعن اعدائهم اجمعین
💠 حضرت آیتالله بهجت رحمه الله علیه می فرمودند :
«هر روز سعی کنید یک حدیث از کتاب #جهاد_با_نفس را مطالعه کنید و سعی نمایید به آن عمل کنید؛ بعد از یک سال خواهید دید که حتماً عوض شدهاید؛ مانند دارویی که انسان مصرف کند و بعد از مدتی احساس بهبودی میکند».
🔷کتاب جهاد_با_نفس توسط حجة الاسلام مصطفی امینی خواه تدریس میشود.
🌸🍃🌸🍃
جابربن عبدالله انصاری گفت: ما در کنار خانه خدا در خدمت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نشسته بودیم که علی (علیه السلام) به سوی ما آمد هنگامی که چشم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به او افتاد فرمود: برادرم به سراغ شما می آید. سپس رو به کعبه کرد و گفت به خدای این کعبه قسم که این مرد و شیعیانش در قیامت رستگارند بعد رو به ما کرد و فرمود: او قبل از همه شما به خدا ایمان آورد و قیام او به فرمان خدا بیش از همه شما است وفایش به عهد الهی از همه بیشتر، قضاوتش به حکم الله افزون تر، مساواتش در تقسیم بیت المال از همه زیادتر، عدالتش درباره رعیت از همه فزون تر و مقامش نزد خدا از همه بالاتر است.
جابر گفت: در اینجا آیه ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیراًبریه( بینه/7) نازل شد و پس از آن هنگامی که علی (علیه السلام) می آمد اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می گفتند بهترین مخلوق خدا بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آمد.
#تفسير_نمونه
https://chat.whatsapp.com/EiUZxUywFDv0vEBuX4UT0N
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضیلت اکرام در ماه رجب حجت الاسلام دکتر رفیعی.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
AUD-20220209-WA0067.mp3
8.04M
🔈 #جهاد_با_نفس
📚 #وسائل_الشیعه
📣 جلسه هشتادم
* یاری خدا به هنگام حرام
* نصرت الهی در مجاهدت است
* اسباب ساده نجات از گناه
* این روایت با جبر و اختیار رابطه تنگاتنگ دارد
* وجه اشتراک سه ویژگی که امت پیامبر ص طاقت آن را ندارد
* تکلیف انسان چیست؟
* وجه اشتراک این سه مورد چیست؟
⏰ مدت زمان: ۱۴:۴۸
#مواسات
#نجات_از_گناه
#جبر_و_اختیار
📲 *جهت عضویت* 👇
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🔴خدا یک تار موی مومن را به همه عالم نمیفروشد!
🔰مرحوم حاج اسماعیل دولابی:
🔸صاحب مال، قیمت مال را میداند.
❤️خدا یک موی سر مؤمن را به همهی عالم نمیفروشد.
شما قیمت خودتان را نمیدانید، لذا گاهی اوقات خودتان را ارزان(به گناه و شیطان) میفروشید.
🔵شخصی الاغ لنگی داشت. آن را به حراجی داد تا بفروشد. حراجی شروع به تبلیغات کرد که این الاغ نیست،
بلکه براق است و همان مرکبی است که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم با آن به معراج رفتند.
💡آنقدر از آن الاغ تعریف کرد که خود طرف باورش شد و دید حیف است آن را بفروشد؛ لذا فریاد زد نمیفروشم! نمیفروشم! و الاغ را پس گرفت.
🌷بدن مؤمن به راستی براق است و با آن عبادت میکند و به معراج میرود.
💐 هر چه خدا و اولیای خدا میگویند تو خوبی و باارزشی، تو باور نمیکنی و خودت را بد و کم ارزش میدانی.
مشکل در باور خودت است.
🌿شخصی که خود را فقیر و بد میپندارد،خود را ارزان (به هر گناهی)میفروشد!
💥 اگر کسی پیدا شود که بتواند برای او حقّ مطلب را در توصیف ارزش و بزرگی یک دوست اهل بیت علیهم السّلام ادا کند و آن شخص هم آن را باور کند، دیگر حاضر نخواهد شد آن را در قبال متاع کمارزش دنیا بفروشد.
🔸مؤمن نزد خدا شریف است و یک موی او را در قبال همهی زمین و آسمان نمیدهد.
📘مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*✅حدیث طولانی از پیامبر(ص) درباره ثواب روزه هر یک از روزهای ماه رجب:*
✍ابو سعید خدرى از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم روایت کرده است که فرمود: ماه رجب، ماه اصم خداست (و اصم به معنى کر و ناشنوا، و گفته شده است که یکى از علتهاى این نامگذارى آن است که در این ماه صداى اسلحه شنیده نمى شد) و ماه بزرگى بشمار میرود، و (به خاطر آن) اصم نامیده شده است که در نزد پروردگار هیچ ماهى از جهت حرمت و فضیلت به آن نمى رسد، و (حتى) در زمان جاهلیت به آن احترام مى گذاردند، و ماه شعبان ماه من است (ماه رسول گرامى اسلام)، و ماه رمضان ماه امت من.
*⚠️آگاه باشید!*⤵️⤵️⤵️
*✅1-*✍که هر کس یک روز از ماه رجب را با ایمان و براى خدا روزه بگیرد، مستحق خشنودى بزرگ خداوند مى شود، و روزه او در آن روز سبب خاموش شدن آتش خشم الهى مى گردد و یک در از درهاى جهنم بر روى او مى بندد، و اگر (گستره) زمین را پر از طلا کنند و به او بخشند، از پاداش روزه او برتر نیست، و اجر او در این دنیا جز با حسنات (کثیر) کامل نمى شود به شرط آنکه نیت او پاک و براى رضاى خدا باشد، و به هنگام شب ده دعاى او مستجاب مى شود؛ اگر دعاى او براى دنیا باشد، (خداوند) به او عنایت مى کند، و گر نه، خیرات و برکات و دعاهاى (مستجاب) دوستان و برگزیدگان خود را (براى آخرت او) ذخیره مى کند.
*✅2-*✍و هر کس دو روز از ماه رجب را روزه بگیرد، هیچ یک از ساکنان آسمان و زمین نمى توانند مقام و کرامت او را در نزد پروردگار بستایند، و (در نامه اعمال او) پاداش ده نفر از راستگویانى که در طول زندگانى خود هرگز دروغ نگفته اند، نوشته مى شود، و در روز قیامت همانند آن ده نفر مى تواند شفاعت کند، و با آنان محشور مى شود تا وارد بهشت شود و از ملازمان آنها باشد.
*✅3-*✍و هر کس سه روز (از این ماه) را روزه بگیرد، خداوند میان او و جهنم گودالى یا مانعى به فاصله هفتاد سال قرار مى دهد، و خداوند به هنگام افطار (خطاب به او کرده) مى فرماید: براستى که (اداى) حق تو بر من واجب شده و محبت و ولایت تو بر من واجب گشته، اى فرشتگان! گواه باشید که من گناهان گذشته و آینده او را بخشیدم.
*✅4-*✍و هر کس چهار روز (از ماه رجب) را روزه بدارد، از تمام بلاها (و بیماریها) از قبیل دیوانگى و خوره و پیسى و فتنه دجال در امان خواهد بود، و از عذاب قبر نیز ایمن است، و پاداش خردمندان توبه کار و روى آورنده به خدا داراست، و نامه اعمالش را در پیشاپیش (صف) گروه عبادت کنندگان در دست راست او قرار دهند.
*✅5-*✍و هر کس پنج روز از ماه رجب را روزه بگیرد، بر خداست که او را در روز قیامت خشنود سازد، و او را با چهره اى فروزان چون ماه شب چهاردهم محشور کند، و به شماره شن هاى بیابان عالج در نامه اعمال او حسنه نوشته مى شود، و بى حساب او را وارد بهشت کند، و به او گفته مى شود که هر چه آرزو دارى از خداى خویش بخواه.
*✅6-*✍و هر کس شش روز از ماه رجب را روزه بگیرد، در حالى از قبر خود برون آید که فروغ سیماى نورانى او از پرتو آفتاب هم بیشتر است، و علاوه بر آن، نور دیگرى به او کرامت مى شود که اهل محشر از پرتو آن نور استفاده کنند، و در روز قیامت در زمره کسانى که از عذاب الهى در امانند محشور مى گردد تا آنجا که بدون محاسبه از صراط بگذرد، و خداوند او را از کیفر ناخشنودى پدر و مادر و قطع رحم در امان دارد.
*✅7-*✍و هر کس هفت روز در ماه رجب روزه بگیرد، به امر خداوند در برابر هر روزى که روزه گرفته است، یک درب از دربهاى هفتگانه جهنم بر روى او بسته مى شود و (سوزاندن) بدن او بر آتش جهنم حرام مى گردد.
*✅8-*✍و هر کس هشت روز از ماه رجب را روزه بدارد، به فرمان خداوند به ازاى هر روزى که روزه گرفته است یک درب از دربهاى هشتگانه بهشت بر روى او گشوده مى شود و خداوند خطاب به او کرده مى فرماید: از هر دربى که خواهى به بهشت وارد شو.
*✅9-*✍و هر کس نه روز از ماه رجب را روزه بگیرد، در حالى از قبر خود بیرون مى آید که بر زبان او ذکر لا إله إلا الله جارى است و به هیچ چیزى جز بهشت روگردانیده نمى شود، و او با چهره اى آنچنان نورانى از قبر خود بیرون مى آید که اهل محشر از خود مى پرسند که: آیا او پیغمبر برگزیده خداست؟ و کمترین پاداشى که به او کرامت مى شود این است که بدون محاسبه وارد بهشت مى گردد.
*✅10-*✍و اگر کسى ده روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند (در قیامت) دو بال سبز رنگ آراسته به مروارید و یاقوت به او عنایت فرماید که با آن دو بال به سرعت برق دمان به سوى بهشت پرواز کند، و خداوند گناهان او را به حسنات تغییر مى دهد، و نام او در شمار مقربان (درگاه الهى) که براى خشنودى خدا در میان مردم به عدالت رفتار کرده اند، ثبت مى گردد، و مانند آن است که یک صد سال با صبر و استقامت و درستى و براى خشنودى خداوند عبادت کرده باشد.
*📚منبع: کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس*
*:🆔:جهت عضویت درگروه:⬇: ️*
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d8
✅شدت اشتیاق خداوند به بندگانش
✍️حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد: خداوند در حدیث قدسی به حضرت داوود میفرماید: اگر بندههای گناهکاری که رو برگرداندهاند، بدانند که چه قدر مشتاق آنها هستم و چه قدر به برگشتن آنها امید دارم از شوق جان میدهند و بند بند وجودشان از شدت محبت و عشق من از هم باز میشود.
در ادامه میفرماید: ای داوود این شدت اشتیاق من به بندههای فراری است و چگونه است اشتیاق و ارادتم به بندگانی که در آغوش من هستند و به سمت من در حرکت هستند؟ اینها را خدایی میگوید که بینیاز مطلق است و اگر تمام مخلوقات از او برگردند غباری بر دامن کبریایی نمینشیند و اگر از عبادت و اطاعت محض پر شوند ذرهرای بر کبریایی او اضافه نخواهد شد.
💠https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*💥امام خمینی(ره) فرمودند:*
*✨🌹انقلاب ما متکی به معنویات و خداست .*
*✨🌹این انقلاب با تائیدات غیبی الهی پیروز گردید .*
*✨🌹چشم دنیا به انقلاب ما معطوف است .*
*✨🌹ولایت فقیه برای شما یک هدیه الهی است .*
*✨🌹هرچه انقلاب اسلامی دارد از برکت مجاهدت شهدا و ایثارگران است .*
*✨🌹این نعمت بزرگ الهی ( انقلاب اسلامی ) را ارزان از دست ندهید .*
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
20.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 تاکید استاد مطهری در فروردین ۱۳۵۸ بر دشوار بودن حفظ انقلاب اسلامی و لزوم شناخت عمیق ماهیت انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
AUD-20220209-WA0154.mp3
9.93M
#انسان_شناسی ۱۹
#علامه_حسنزاده_آملی
#استاد_شجاعی
رحم مادر
دنیا
ملکوت
جبروت ....
⚡️این عوالِم چه ارتباطی باهم دارند؟
از نظر مکانی، فاصلهی این عوالِم، از همدیگر، چقدر است؟
این عوالِم چگونه روی همدیگر اثر میگذارند؟
⚡️آیا ما میتوانیم تا زمانی که در دنیا هستیم، به عوالمِ بالاتر از دنیا هم اِشراف پیدا کنیم؟
پای درس استاد شجاعی
هر کس که قران در روز قیامت از او شکایت کند محکوم میگردد.....نهج البلاغه خطبه ۱۷۶
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آن #
خطبه ۲۷ # جلسه ۷۰ # بخش ۱
✨ وَ يُعْصَى اللَّهُ وَ تَرْضَوْنَ ✨
🔸ترجمه :
خدا را معصیت می کنند و شما خشنودید .
⭕️ توضیحات تکمیلی :
جملات آخر برای رفع اتهام از شخصیت خود امیرالمؤمنين است ؛ زیرا اگر حضرت این خطبه را نخوانده بودند ، خود ما هم امروز شاید می گفتیم امیرالمؤمنین وقتی به حکومت رسیدند ، دیگر پیر شده بودند و نمی توانستند بجنگند ( کماینکه آن زمان همین را می گفتند که) معاویه آماده و قِبراق بود ولی علی بن ابیطالب توان و تدبیر جنگی خود را از دست داده بود و مردم عراق را علیرغم تعداد زیادشان نمی توانند جمع کنند و معاویه هر روز یک حیله تازه ای می زد . ولی فرمایشات بلیغ امام پاسخ کل تاریخ را می دهد . بلاغت در گفتار حضرت همچون هنری ماندگار ماند و این خاصیت هنر است که ماندگار می ماند ( یک خط خوش همیشه می ماند)
📌چه خوب است هنرمند شویم و هنر خود را در جهت حفظ جاذبه های حق به کار ببندیم .
✨فَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِالسَّيْرِ إِلَيْهِمْ فِي أَيَّامِ الْحَرِّ قُلْتُمْ هَذِهِ حَمَارَّةُ الْقَيْظِ أَمْهِلْنَا يُسَبَّخْ عَنَّا الْحَرُّ وَ إِذَا أَمَرْتُكُمْ بِالسَّيْرِ إِلَيْهِمْ فِي الشِّتَاءِ قُلْتُمْ هَذِهِ صَبَارَّةُ الْقُرِّأَمْهِلْنَا يَنْسَلِخْ عَنَّا الْبَرْدُ ✨
🔸ترجمه :
وقتی به شما می گویم ای مردم بیایید حرکت کنیم و برویم به جنگ معاویه ( در ایام تابستان) می گویید : (هَذِهِ حَمَارَّةُ الْقَيْظِ) یعنی یا علی مگر شدت گرما را نمی بینی ؟ صبر کن هوا خنک شود ! آنوقت می رویم با معاویه می جنگیم . به ما مهلت بده تا حرارت و گرما برطرف شود . هنگامی که در زمستان می گوییم بیایید برای جنگ با معاویه برویم ، می گویید: (هَذِهِ صَبَارَّةُ الْقُرِّ ) حالا شدت سرما است و ما نمی توانیم بجنگیم .
🔸معنی واژگان :
¤ قَیظ : گرمای تابستان
¤ حَمارة : از ریشه حمرة یعنی سرخی ( وقتی آفتاب به زمین می تابد زمین گویی از شدت گرما آتش گرفته و سرخی آتش را انسان می بیند) لذا حمارة القیظ یعنی شدت گرما .
¤ یسبخ : سبخ به معنای بر طرف شدن
¤ قُر : سرما
¤ صبارة : از ریشه صبر است ( شدت سرما)
¤ صبّارة القُر : شدت سرمایی که کار در آن پیش نمی رود .
✨كُلُّ هَذَا فِرَاراً مِنَ الْحَرِّ وَ الْقُرِّ✨
🔸ترجمه :
همه اینها برای این است که شما از سرما و گرما می ترسید .
✨فَإِذَا كُنْتُمْ مِنَ الْحَرِّ وَ الْقُرِّ تَفِرُّونَ فَأَنْتُمْ وَ اللَّهِ مِنَ السَّيْفِ أَفَرُّ .✨
🔸ترجمه :
وقتی شما از گرما و سرما می گریزید ، پس به خدا سوگند از تیزی شمشیر بیشتر فرار می کنید و می گریزید .
سپس امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند : کیست که این حرفها را می زند و از سرما و گرما شِکوه می کند ؟! اینها حرف یک مرد غیرتمند است ؟! می شود یک مرد غیور این حرف ها را بزند که حالا گرم است یا سرد است ؟! اینها حرفهای مردانه است ؟! اینجاست که حضرت آن جمله معروف را می فرمایند 👇
✨يَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لاَ رِجَالَ حُلُومُ الْأَطْفَالِ وَ عُقُولُ رَبَّاتِ الْحِجَالِ لَوَدِدْتُ أَنِّي لَمْ أَرَكُمْ وَ لَمْ أَعْرِفْكُمْ مَعْرِفَةً وَ اللَّهِ جَرَّتْ نَدَماً وَ أَعْقَبَتْ سَدَماً قَاتَلَكُمُ اللَّهُ لَقَدْ مَلَأْتُمْ قَلْبِي قَيْحاً ✨
🔸ترجمه :
ای شبه مردان ! ای کسانیکه مرد نیستید ! دارندگان رؤياهاى كودكانه ، و عقلهايى به اندازۀ عقل زنان حجله نشين ، اى كاش شما را نديده بودم و نمىشناختم . به خدا قسم حاصل شناختن شما پشيمانى و غم و غصّه است. خدا شما را بكشد، كه دلم را پر از خون كرديد
🔸معنی واژگان :
¤ حجال : جمع حجله
¤ ربّات : جمع ربّه ، مؤنث رب یعنی تازه عروسی که به حجله رفته است
¤ قاتلکم الله : خدا به جنگ شما بیاید
¤ قتلکم الله : خدا شما را بکشد
قاتل خودش مصدر است ، یعنی خدا سزای شما را بدهد
¤ قیح : وقتی زخم و بریدگی ایجاد می شود ، تحمل آن سخت است ( یک وقت زخم عفونت می کند و چرکین می شود
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آن # قسمت آخر خطبه ۲۷ # جلسه ۷۰ # بخش ۲
🔹🔷 نکته قابل ذکر این است که در برخی از شروح آمده است که این خطبه اندکی قبل از شهادت حضرت ایراد شده است .
امیرالمؤمنین علیهالسلام در ادامه می فرمایند :
✨شَحَنْتُمْ صَدْرِي غَيْظاً ✨
🔸ترجمه :
وسینه مرا از خشم و ناراحتی پر کردید
✨وَ جَرَّعْتُمُونِي نُغَبَ التَّهْمَامِ✨
🔸ترجمه :
شما به من پیاپی نوشانیدید ، جرعه هایی از غم و اندوه
🔸معنی واژگان :
¤ نُغَب : جمع نُغبَه ( جرعه)
¤ تَهمام : بر وزن تکرار و تذکار به معنای غم و اندوه
✨وَ أَفْسَدْتُمْ عَلَيَّ رَأْيِي بِالْعِصْيَانِ وَ الْخِذْلاَنِ✨
🔸ترجمه :
شما قدرت فرماندهی و تدبیر را از من گرفتید ( از بس نافرمانی می کنید)
✨حَتَّى لَقَدْ قَالَتْ قُرَيْشٌ إِنَّ ابْنَ أَبِي طَالِبٍ رَجُلٌ شُجَاعٌ وَ لَكِنْ لاَ عِلْمَ لَهُ
بالْحَرْبِ✨
🔸ترجمه :
کسانی از قریش گفته اند : علی بن ابیطالب مرد شجاعی است ولیکن تدبیر جنگی ندارد
✨لِلَّهِ أَبُوهُمْ وَ هَلْ أَحَدٌ مِنْهُمْ أَشَدُّ لَهَا مِرَاساً✨
🔸ترجمه :
خداپدرشان را بیامرزد آیا هیچ فرد قریشی را می شناسید که از من با جنگ آشنا باشد ؟
🔸معنی واژگان :
¤ مِراساً : پرداختن به چیزی
✨وَ أَقْدَمُ فِيهَا مَقَاماً مِنِّي✨
🔸ترجمه :
کسی را می شناسید ثابت قدم تر و پر سابقه تر از من در جنگ ؟
✨لَقَدْ نَهَضْتُ فِيهَا وَ مَا بَلَغْتُ الْعِشْرِينَ وَ هَا أَنَا ذَا قَدْ ذَرَّفْتُ عَلَى السِّتِّينَ وَ لَكِنْ لاَ رَأْيَ لِمَنْ لاَ يُطَاعُ!. ✨
🔸ترجمه :
من هنوز به بیست سالگی نرسیده بودم که آماده جنگ شدم و حالا هم بیش از شصت و چند سال دارم . کسی که اطاعت نشود تدبیر هم نمی تواند داشته باشد .
⭕️ توضیحات تکمیلی :
برخی در مورد این عبارت حضرت وارد بحث شده و گفته اند ، اولین جنگی که امیرالمؤمنین علیه السلام انجام دادند ، جنگ بدر در سال دوم هجرت بوده است و قاعدتاً در آن زمان حضرت ۲۳ یا ۲۴ ساله بوده اند ؛ پس چرا می فرمایند هنوز وارد ۲۰ سالگی نشده به میدان جنگ رفته اند که البته این بحث ها فایده ای ندارد زیرا حضرت می فرمایند من آشنا و مهیای جنگ بوده ام . پر واضح است کسی که در جنگ بدر یازده نفر و برخی گفته اند هجده نفر از دلاوران و فرماندهان قریش را به خاک می افکند ، یک روزه که اینگونه مهارت پیدا نمی کند . قطعاً از قبل تمرین داشته و تدبیر جنگ را آموخته است ( بحث امامت و جایگاه رفیع آن جای خود دارد)
البته در تاریخ هم نوشته اند که ایشان در کودکی هم از عهده تمام کودکان مکه بر می آمدند . وقتی پیامبر اکرم صلوات الله علیه دعوتشان را آغاز فرمودند حضرت علی علیه السلام سیزده سال داشتند . هنگامی که پیامبر مورد آزار کودکان قریش قرار می گرفتند و آنان دامانشان را پر از سنگ کرده و به سمت پیامبر سنگ می انداختند علی علیه السلام پیشاپیش پیامبر اکرم را می افتادند و یک تنه کودکان قریش را کتک می زدند و آنها را از پیامبر دور می ساختند و این شجاعت حضرت باعث شد کودکان قریش دیگر جرأت چنین جسارتی را پیدا نکنند .
و یا در جریان هجرت مدینه نیز با عده ای جنگیدند .
کسی که ۴۰ سال است که سابقه جنگ دارد چگونه ممکن است تدبیر جنگ را نداند . مسأله این است اگر رهبر یا فرمانده ای هر چقدر هم مدبّر و مجرّب باشد ، اطاعت نشود چکار از دستش بر می آید ؟! این جمله پایانی حضرت است در این خطبه که البته جزء کلمات قصار برگزیده حضرت هم می باشد↙️
( لاَ رَأْيَ لِمَنْ لاَ يُطَاعُ!. = کسی که اطاعت نشود تدبیر هم نمی تواند داشته باشد )
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
خطبه ۲۷ با همه حُزن و اندوهی که در دل شیعیان آن حضرت ایجاد می کند ، به پایان می رسد و ما امیدواریم که به همان غم و اندوهی که در دل امیرالمؤمنین علیه السلام بوده است ، خداوند به ما توفیق بدهد که بتوانیم موجبات شادی فرزندشان امام زمان علیه السلام را فراهم کنیم 🤲
🍃والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته🍃
بعد از پایان خطبه ۲۷ جناب استاد در ادامه جلسه به سوالات حاضران پاسخ می فرمایند
⬇️ ⬇️ ⬇️
🔵 سوال اول ⬅️ از لحاظ مردم شناسی که امروزه بسیار در این حوزه کار می شود اگر مردم را با تشویق و ترغیب جذب کاری کنیم آسان تر نیست تا اینکه با سرکوب و سرزنش آنها را وادار به کاری کنیم ⁉️
پاسخ ⬅️ اولاً امیرالمؤمنین علیه السلام در صدر این خطبه (فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ اَلْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ) مردم را ترغیب فرمودند . ثانیاً در سایر جاهای نهج البلاغه از مردم به عنوان مردمِ مسلمان و مؤمن به خداوند دعوت می کردند که همراه با تشویق و ترغیب بود .
اگر حضرت در اینجا مردم را مورد شماتت قرار می دهند ، برای این بود که دیگر از آنان دل کنده بودند و امیدی به آنها نداشتند . شاید چیزی در حدود ۲ سال ایشان مردم را دعوت می کردند و آن عده لازم آماده نمی شدند و تعدادی هم که حاضر می شدند از لشکر معاویه خیلی کمتر بودند و نمی شد بجنگند و مضافاً اینکه در دل خود مردم نفاق ریشه دَوانده بود ؛ لذا این سرزنش در واقع جایگزین هرنوع بلا و سختی و تنبیه بیشتر برای این مردم بود که از امامشان پیروی نمی کردند . البته این سرزنش ها بر عده ای از افراد تأثیر گذار بود .
به هر حال امام امیدی به یاری این مردم نداشتند و حضرت این سرزنش ها را به عنوان پیامی برای سراسر تاریخ به یادگار گذاشته اند که بعدها اینگونه قضاوت نشود که علی علیه السلام صدهاهزار شیعه آماده و پا به رکاب داشتند پس چرا اینگونه و آنگونه شد .
نمونه دیگر این شرایط را در ماجرای امام حسین علیه السلام می بینیم که حداقل ۱۲ هزار نامه برای امام حسین نوشتند که هر نامه را چند نفر امضاء کرده بودند . امام در مواجهه با چنین در خواستی از جانب مردم کوفه از مکه حرکت کردند