eitaa logo
🌹 منتظران ظهور 🌹
2.8هزار دنبال‌کننده
16هزار عکس
9.5هزار ویدیو
298 فایل
🌷بسم ربِّ بقیة الله الاعظم (عج)🌷 سلام بر تو ای امید ما برای زنده کردن حکومت الهی مرا هزار امید است و هر هزار تویی #اللّهم_عجِّل_لولیِّک_الفرج مدیر: @Montazer_zohorr @Namira_114 تبادل و تبلیغ: https://eitaa.com/joinchat/1139737620C24568efe71
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20220201-WA0026.mp3
4.01M
🔈 📚 📣 جلسه هشتاد و هشتم * خیر کثیر در صبر با اکراه * نصر با صبر می‌آید * یقینی که با صبر حاصل می‌شود * صبر بر خانواده چه اجری دارد؟ ⏰ مدت زمان: ۰۷:۲۸ ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
AUD-20220218-WA0164.mp3
5.95M
🔈 📚 📣 جلسه هشتاد و نهم * پیروزی با افراد صبور است * ناجی انسان در مشکلات * تیراندازی صبر * صبر منفعلانه فایده‌ای ندارد! * جزع، یاور زمان ⏰ مدت زمان: ۱۱:۰۸ ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷 ☀️عشق از سرای این دل من پا نمیشود  مجنون دلش بجز سوی لیلا نمی‌شود   ☀️بالای تخت یوسف کنعان نوشته اند  هر یوسفی که یوسف زهرا نمی‌شود   ☀️این زندگی بدون تو تلخ است و بی ثمر  بی روی یار آب گوارا نمی‌شود   ☀️سایه کجا و دیدن تشریف آفتاب  میخواستم ببینمت اما نمی‌شود ☀️بر من مگیر خُرده که درد فراق دوست  جز با نگاه دوست مداوا نمی‌شود ☀️هر راه بجز راه تو کج خواهد شد بی لطف تو آسمان فلج خواهد شد ☀️ما منتظران اگر بخواهیم همه ... امسال همان سال فرج خواهد شد! 🌹 علیک‌ یا بقیة‌الله https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*⭕معنای «افْضَلُ الأَعْمالِ انْتِظارُ الْفَرَجِ»* *♦️بعضى خيال مى‏ كنند اينكه افضل اعمال انتظار فرج است، به اين معناست كه :* *انتظار داشته باشيم امام زمان (عجّل اللَّه تعالى فرجه) با عده‏ اى كه خواص اصحابشان هستنديعنى سيصد و سيزده نفر و عده ‏اى غير خواص ظهور كنند،بعد دشمنان اسلام را از روى زمين بردارند،امنيت و رفاه و آزادى كامل را برقرار كنند، آن وقت به ما بگويند بفرماييد!* *ما انتظار چنين فرجى را داريم و مى‏ گوييم افضل اعمال هم انتظار فرج است!* *(يعنى بگير و ببند، بده به دست من پهلوان!)* *♦️نه، انتظار فرج داشتن يعنى انتظار در ركاب امام بودن و جنگيدن‏ و احياناً شهيد شدن، يعنى آرزوى واقعى و حقيقى مجاهد بودن در راه حق،* *نه آرزوى اينكه تو برو كارها را انجام بده، بعد كه همه كارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره گيرى شد آن وقت من مى ‏آيم!* *♦️انتظار فرج داشتن يعنى واقعاً در نيت ما اين باشد كه :* *در ركاب امام زمان و در خدمت ايشان دنيا را اصلاح كنيم.* *♦️در زيارت ابا عبد اللَّه عليه السلام مى‏ گوييم:* *«يا لَيْتَنا كُنّا مَعَكَ فَنَفوزَ فَوْزاً عَظيماً» (كه براى ما يك ورد شده و به معناى آن هم توجه نمى‏ كنيم)* *يا ابا عبد اللَّه! اى كاش ما با تو بوديم و رستگارى عظيم پيدا مى‏ كرديم.* *♦️معنايش اين است كه اى كاش ما در خدمت تو بوديم و شهيد مى‏ شديم و از راه شهادت، رستگارى عظيم پيدا مى‏ كرديم.* *آيا اين ادعاى ما از روى حقيقت است؟* *♦️افرادى هستند كه از روى حقيقت ادعا مى‏ كنند ولى اكثر ما كه در زيارتنامه‏ ها مى‏ خوانيم، لقلقه زبان است.* *▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)،* https://chat.whatsapp.com/J8DreLmznKs6xwCr9oSiT0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈┈••••✾🕊🦋﷽🦋🕊✾•••┈┈• 👈 این دادن های اول صبح... 🌹امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: 🔹« هیچ چیز نزد خدا از صرف نمودن مال برای امام علیه السلام محبوب تر نیست و بدرستی که خداوند در عوض یک درهم که مؤمن از مال خود به مصرف امام برساند به اندازه کوه احد در بهشت به او عطا می فرماید.» 📚(کافی/ج۱/ص۵۳۸) 👈این صدقه دادن های اول صبحتون ، به نیت سلامتی امام زمانتون(اگر چه مبلغ اندکی باشد)خیلی اوضاع و احوال زندگی شما را سر و سامان می دهد، مطمئن باشید مولای کریم و سخی، بدهکار شما و من نمی مانند و چیزی را پیش خود نگه نمیدارد بلکه به حکم آیه قرآن با بهتر از آن برایمان جبران می کند. 🌹امتحان کنید برداشتن قدمی برای امام زمانتون را... 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌤أللَّھُمَ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪَ ألْفَرَج🌤 ‌🌷🍃🌷🍃🌷 *بسمه تعالی* *خیرین بزرگوار لطفا صدقات، خیرات و کمک های خداپسندانه خودتان را به شماره کارتِ خیریه واریز بفرمائید تا ان شاءالله گره ای از کار گرفتاران باز شود* *اجرتان با مولای مهربان حضرت مهدی(عج)* *شماره کارت خیریه مجموعه منتظران ظهور .* 6037997474678860
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*سرگذشت‌ارواح‌درعالم‌برزخ🔥* (قسمت‌بیست‌ونهمـ) سرگذشت ارواح در عالم برزخ( قسمت۲۹‼️) *↓خادِم‌: یاداعـــۍَ‌الله³¹³✍🏻...↓* *اِعجازِآسِماݩـ💌ــ* •••••••••••••••••••••••• *ورود‌بہ‌قیـــــــامت....!* *فاڪتورهاۍِتصویرۍِقیامت‌،درقرآن!!!* 🌺مومنان با شنیدن این امان نامه جزع و فزع را از خود دور کرده(نمل۹) دل به رحمت بی انتهای الهی میسپارند. 💥لحظاتی بعد صدایی میرسد که: امروز سلطنت از آن کیست؟ و بی درنگ خود پاسخ میدهد: برای خداوند قهار است(مومن۱۶) 🔘نمیدانم چه میشود که ناگهان تمام اهل محشر به حرکت در آمده سراسیمه به یک سمت شروع به دویدن میکنند، ✔️چنانچه گویی علامت مخصوصی را هدف قرار داده و میخواهند هرچه زودتر به آن برسند.(معارج ۴۲) ⚠️شاید همه به طرف دادگاه الهی هجوم میبرند تا بلکه زودتر تکلیفشان مشخص شود، چرا که گروهی از همین جمعیت کارشان به جایی میرسد که با دیدن پدر یا مادر و یا برادر،راه را کج کرده،فرار را بر قرار ترجیح میدهند.(عبس ۳۴) 🔆هرچند در آن روز،حکم خدا حاکم است و هیچ راه گریزی وجود ندارد.(ولایمکن الفرار من حکومتک،دعای کمیل) 🔥ستمگران وقتی دادگاه الهی را جدی میبینند،شروع به عذرخواهی میکنند،اما در آن روز عذر هیچ ظالمی پذیرفته نیست.(غافر۵۲) 💥آه خدایا در این دادگاه چه خواهد گذشت که همه ی انسانها از خوب و بد در آتش حسرت و پشیمانی فرو میروند(مریم۳۹) 🌹آنها دارای اعمال نیک هستند میگویند کاش بیشتر انجام میدادیم، 🔥و آنها که گناهکارند آرزوی داشتن عمل صالح میکنند.(المیزان ج۱۰ ص۱۳۲) 🍂همین گروهی که در دنیا معاد را انکار میکردند،در آنجا وقتی با حقیقت روبه رو میشوند شرمگینانه سربه زیر فرو برده میگویند: ماقیامت را دیدیم و پذیرفتیم،حالا گوشمان باز شده. ⚡️آنگاه با التماس از خدا میخواهند که به دنیا برگشته و اعمال صالح و پسندیده انجام دهند.(سجده ۱۲) هرچه بیشتر التماس میکنند کمتر نتیجه میگیرند. 🌸خداوند حتی یک کلمه هم با آنها حرف نمیزند.(بقره ۱۷۴) و این خود عذابی☄ است که هر انسانی در این دنیا،آنرا درک نمیکند. 🛑در پایان خداوند از روی خشم در جواب آنها می فرماید: سخن من پابرجاست و آن این است که جهنم را از جن و آدمی پر خواهم ساخت.(سجده۱۳) ✅دادگاه الهی که کارش رسیدگی به ۵۰مورد میباشد سرانجام بدون اینکه به کسی ظلم شود(کهف۴۹) در حالی به کار خود پایان می دهد که هریک از شاکیان و شاهدان قیامت،نظر خود را اعلام کرده اند. ❇️عده ای در همان لحظات اول راحت میشوند و گروهی برای هر مورد گاهی تا ۱۰۰۰ سال معطلی میکشند که این خود عذابی دیگر برای آنهاست. 🔰درپایان کار رسیدگی به پرونده ی اعمال انسانها، نامه ی اعمال عده ای را به دست راستشان میدهند. 🌷 اینان که با این کار پی به سعادت خویش برده اند، ذوق زده در میان اهل محشر میدوند و فریاد زنان میگویند: ای اهل محشر نامه ی عمل مرا بخوانید،ببینید به چه مقامی رسیدم؟! ✨من میدانستم که روز حسابی هم در کار است(الحاقه۱۹-۲۰) 🍁در مقابل هر از گاهی فریاد کسی بلند می شود که: ای وای بر من ، نامه عمل مرا به دست چپم دادند،ای کاش نمیدادند. ای کاش از اعمالم بی خبر بودم،ای کاش با مرگ همه چیز تمام میشد و حساب و کتابی در کار نبود..(الحاقه ۲۶-۲۸) *ادامهـــ‌دارد....✍🏻* https://chat.whatsapp.com/GKcw3FHpmt1AzfKkvR87CT
*❓مـــراد از بــابـــ الله چیستـــ؟* ✍ بر اساس روایات وارد شده " باب‌الله " لقبی است برای پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام. از این رو یکی از القاب حضرت مهدی علیه السلام نیز «بابُ الله» است. در زیارت آل یاسین می خوانیم: « اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا بابَ اللَّهِ و َدَیّانَ دینِهِ ». 💥امام صادق(عليه‌السلام) فرمود: *كان أميرالمؤمنين(عليه‌السلام) باب الله الذي لايؤتي إلاّ منه وسبيله الذي من سلك بغيره هلك، وكذلك يجري الأئمّة الهدي واحداً بعد واحد جعلهم الله أركان الأرض أن تميد بأهلها وحجّته البالغة علي من فوق الأرض ومن تحت الثّري»* ✍هر دو بُعد عالم تحت ولايت ائمّه(عليهم‌السلام) است، و همان‌گونه كه كوه مانع اضطراب و لرزش زمين است ؛ ( وجعلنا في الأرض رواسي أن تميد بهم ) وجود مبارك امام معصوم(عليه‌السلام) نيز مانع اضطراب زمين و اهل آن ؛ « جعلهم الله أركان الأرض أن تميد بهم:» و مانع متلاشي شدن زمين است؛ «لو بقيت الأرض يوماً بلا إمامٍ منّا لساخت بأهلها» در دعای ندبه هم نسبت به امام زمان (عج ا...) می خوانیم: « اَیْنَ بابُ اللَّهِ الَّذی مِنْهُ یُؤْتی ؟»؛ کجاست آن باب اللهی که از طریق او می توان به خدا رسید. ✨همان گونه که باب و در وسیله ارتباط است که هر کسی بخواهد به طور صحیح وارد خانه ای شود، باید از در وارد گردد، این خاندان هم باب هستند و هر کس می خواهد به خدا برسد و بهره ای از کمالات ربانی ببرد، باید از طریق این خاندان قدم بردارد. ✨ در هر عصری و زمانی خدا دری گشود و بابی برای هدایت و وصول خلق باز نمود تا این که سرانجام، مقام باب اللهی به آن وجود مقدس رسید. هر چند عصر غیبت است اما باب الله برای اهل الله همواره مفتوح است. *📒 تفسیر برهان، ج1، ص19.* *📒جوادی آملی، تسنیم، ج6، ص525* https://chat.whatsapp.com/GKcw3FHpmt1AzfKkvR87CT
AUD-20220218-WA0107.mp3
11.2M
۲۵ آنچه که می‌بینی، آنچه که می‌شنوی، آنچه که بدان می‌اندیشی، آنجا که زندگی می‌کنی، آنجا که کار می‌کنی، آنجا که سفر می‌کنی، و ...... 🧩 شبیه تکّه‌های پازل، در حال شاکله‌سازی‌ تواَند! یعنی؛ باطنِ شما درنهایت، محصولِ همه‌ی ارتباطات، افکار و رفتار تو خواهند بود! 👈 حال یک سؤال؛ برگرد و جستجویی کن در سؤالات بالا! اوضاع باطنِ شما چگونه است؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋روایات پدرانه؛ قال السجاد عليه السّلام : وَ اَمّا حَقُّ أبيكَ فَتَعلَمُ اَنَّهُ أصلُكَ وَ اَنَّهُ لَولاهُ لَم تَكُن، فَمَهما رَأيتَ فِی نَفسِكَ ما يُعجِبُكَ فَاعلَم أنَّ اَباكَ أصلُ النِّعمَةِ عَلَيكَ فيهِ... 🍃🌸🍃 امام سجاد(ع): حق پدرت بر تو اين است كه بدانی او اصل و ريشه توست؛ زيرا اگر او نبود تو نيز نبودی؛ پس هر چه [ ازمواهب الهی ] در وجودت، تو را به شگفتی و خشنودی وا می دارد، بدان كه پدرت منشا و اساسِ آن نعمت است،.. بحار الانوار، ج 74، ص 6 قال الرضا عليه السّلام : عَلَیکَ بِطاعَةِ الاَبِ وَ بِرِّه وَ التَّواضُعِ وَ الخُضُوعِ وَ الإعظامِ وَ الإکرامِ لَهُ وَ حَفضِ الصَّوتِ بِحَضرَتِةِ. 🍃🌸🍃 امام رضا(ع): برتو باد که نسبت به پدرت فرمانبردار باشی و به او نیکی کنی ؛ دربرابرش افتادگی و فروتنی و بزرگداشت و تکریم داشته باشی و صدایت را در حضور او پایین بیاوری. فقه الرضا عليه السّلام، ص 334 قال الکاظم عليه السّلام : سُئِلَ رَسُولُ اللهِ - صَلَّي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه -: ما حَقُّ الوالِدِ عَلي الوَلَدِ ؟ قالَ : لا يُسَمِّيهِ بِاِسمِه، وَ لا يَمشِي بَينَ يَدَيهِ وَ لايَجلِسُ قَبلَهُ وَ لا يَستَسِبُّ لَهُ. 🍃🌸🍃 امام کاظم (ع): مردی از پيامبر خدا(ص) سؤال كرد: حقّ پدر بر فرزند چيست؟ حضرت فرمودند: این است که پدر را با نام صدا نكند؛ جلوترازاو راه نرود؛ قبل از او ننشيند و كاری انجام ندهد كه مردم پدرش را لعنت كرده و دشنام دهند. مشکاه الانوار، ج۱، ص۱۵۸ قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : دُعاءُ الوالِدِ لِوَلَدِهِ کَدُعاءِ النَّبیِّ لِأُمَّتِهِ. 🍃🌸🍃 ‌پیامبراکرم(ص): دعایى که پدر براى فرزندش کند، مانند دعایی است که پیامبر براى امّت خود می کند. مشکوه الانوار، ص۲۸۲ قال علي عليه السّلام : فَحَقُّ الوالِدِ عَلَى الوَلَدِ أَن يُطيعَهُ في كُلِِّ شَيءٍِ إِلَّا في مَعصيَةِ اللهِ سُبحانَهُ ... 🍃🌸🍃 امام علی(ع): حقّ پدر بر فرزند آن است كه فرزند در هر چيز -جز درآنچه که معصيت و نافرمانی خداوند سبحان است - او را اطاعت كند.. نهج البلاغه، حکمت 391 قال على عليه السّلام : قُم عَن مَجلِسِكَ لِأبيكَ وَ مُعَلِّمِكَ وَ إن كُنتَ أميرا. 🍃🌸🍃 امام علی(ع): به احترام پدر و معلّمت از جاى برخيز، گرچه فرمانروا باشى. غررالحكم و دررالكلم، ح 2341 قال الصادق عليه السّلام : بَرُّوا آبائَكُم يَبَرَّكُم أبنَائُكُم . 🍃🌸🍃 امام صادق(ع): به پدرانتان نيكى كنيد تا فرزندانتان به شما نيكى كنند . تحف العقول ، ص 359 https://chat.whatsapp.com/GKcw3FHpmt1AzfKkvR87CT
4_5803226554699875590.mp3
8.01M
⁨🔈 شرح و بررسی کتاب 🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 🔊 جلسه اول در منتظران ظهور ایتا https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃 امیرمؤمنان حضرت علی(علیه السلام) مقدار پنج وَسَق خرما[حدود ۵ بار] برای مردی فرستادند. آن مرد بود و از کسی تقاضای کمک نمی‌کرد. شخصی در آنجا بود، به حالت اعتراض به علی(علیه السلام) گفت: "آن مرد که تقاضای کمک نکرد چرا برای او خرما فرستادی؟ به علاوه یک وَسَق برای او کافی بود...!" امیر مؤمنان علی(علیه السلام) به او فرمود: "خداوند امثال تو را در جامعه ما زیاد نکند! من می‌دهم تو بخل می‌ورزی؟" اگر من آنچه را که مورد حاجت اوست پس از درخواست و سؤال او به او بدهم در حقیقت چیزی به او نداده‌ام، بلکه قیمت آبرویی را که به من داده به او داده‌ام، زیرا اگر صبر کنم تا او درخواست کند در حقیقت او را وادار کرده ام که آبرویش را به من بدهد، آن رویی را که در هنگام عبادت و پرستش خدای خود و خدایِ من به خاک می ساید... وسائل الشیعه https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۹ # جلسه ۷۳ # بخش ۳ یک وقت کسی از جنگ برای گشورگشایی کناره می گیرد و اظهار انزجار می کند ، ولی یک وقت کسی در دفاع کوتاه می آید و دفاع نمی کند ؛ لذا حضرت در جمله بعد می فرمایند ↙️ ✨مَا عَزَّتْ دَعْوَةُ مَنْ دَعَاكُمْ وَ لاَ اسْتَرَاحَ قَلْبُ مَنْ قَاسَاكُمْ ✨ 🔸ترجمه : کسی که شما را فراخوان می کند ، توفیق نمی یابد و کسی که بر شما فشار آورد ، دلش آرام نمی گیرد و استراحت پیدا نمی کند . 🔸معنی واژگان : ¤ عزّت : غلبه ، موفقیت ⭕️ توضیحات تکمیلی : یعنی اگر کسی بیاید با شما مردم کوفه سخن بگوید و شما را به جنگ با دشمنتان دعوت کند ، فایده ای ندارد ( شما پاسخ مثبت نمی دهید) و اگر کسی بخواهد به زور شما را به میدان بفرستد ، آن هم سودی نمی بخشد. حضرت امیر علیه‌السلام می دانستند که این مردم را می شود به شکل خاصی اصلاح کرد و آن سه حالت بود 👇👇👇 حالت اول ⏪ مردم را دعوت کنند به دفاع از خودشان در برابر دشمنشان ( بی پاسخ می ماندند) حالت دوم ⏪ مردم را تهدید کنند ( مثلاً اگر به میدان نروید سهمه شما از بیت المال قطع می شود) شاید با این کار مردم به میدان می رفتند ؛ ولی احتمال یک خطر ⚠️ بود 👈 چون از این طرف تهدید مالی شده بودند ، ممکن بود معاویه از آنطرف آنان را بفریبد و به سمت خود بکشاند .( برای همین می فرمایند کسی که به زور شما را بفرستد ، قلبش آرام نمی گیرد) حالت سوم ⏪ اگر کسی اطاعت نمی کرد گردنش را می زدند ؛ به دلیل تخلف از فرمان فرمانده کل قوا و برای هرکسی را هم که به میدان می رفت جاسوسی قرار می دادند (این کار حتماً جواب می داد که حضرت اهل این کار نبودند ) بله جواب می داد ولی مقام ولایت ، رحمت و انسانیت از بین می رفت . 📌چنانچه جای دیگر در خطبه ۶۹ نهج البلاغه ، امیرالمؤمنین می فرمایند : ( انّی لَعالِم بما یصلحکم و یقیم اوَدکم وَ لَكِنِّي لَا أَرَى إِصْلَاحَكُمْ بِإِفْسَادِ نَفْسِي ) من می دانم که چه چیز شما را اصلاح می کند و این کژی را راست کنم.( باشمشیر ) ولی نظر من این نیست که شما را اصلاح کنم و خودم را خراب کنم . 🔻مگر ابن زیاد این‌کار را نکرد⁉️ او وقتی وارد بصره شد در ماجرای عاشورا ، یک تعدادی از همراهانش را بیرون مسجد گذاشت و تعدادی را با خودش داخل مسجد برد و به آنها گفت وقتی من حرفهایم را زدم و مردم مخالفت کردند ؛ به محض اینکه اشاره کردم به جان مردم افتاده و آنها را بکشید و اگر کسی خواست بگریزد بیرون مسجد سر از بدنش جدا کنید . با این کار مردم بصره مطیع محض شدند . 🎇🌿🌹🌿🎇 🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۹ # جلسه ۷۳ # بخش ۴ ✨أَعَالِيلُ بِأَضَالِيلَ وَ سَأَلْتُمُونِي التَّطْوِيلَ دِفَاعَ ذِي الدَّيْنِ الْمَطُولِ. ✨ 🔸ترجمه : امور واهی را بهانه می کنید ( آماده دفاع از کیان خود نمی شوید ) و همچون بدهکاری که در ادای دِین خود سستی کرده و عذر می آورد ، از من برای جهاد مهلت می طلبید . 🔸معنی واژگان : ¤ اعالیل : جمع اُعلوله یعنی اموری که انسان بیهوده بهانه می کند / عذرآوری های بیهوده ¤ اضالیل : جمع اُضلوله یعنی اموری که سبب انحراف و گمراهی می شود . ¤ تطویل : مهلت خواستن ¤ ذی الدین : بدهکار ¤ مطول : کسی که بدهی اش را به طول انداخته ⭕️ توضیحات تکمیلی : بهانه جویی می کنید . می گویید سرد است نمی شود ، گرم است نمی شود ، الآن خسته ایم تازه از جنگ آمده ایم و ... 📖 قرآن کریم خطاب به منافقان زمان پیامبر و کسانی که در جنگ سستی می کردند ، در سوره مبارکه توبه می فرماید : 💢يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ ۚ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ 💢 ( توبه : ۳۸) (در این آیه قرآن علت سستی مردم در جهاد معلوم شده است ) ای کسانی که اظهار ایمان می کنید ، درد شما چیست ؟! وقتی به شما می گویند کوچ کنید برای جهاد ، بدنتان سنگینی می کند ( به زمین می چسبید) نکند دلتان زندگی دنیا را می خواهد ؟ دنیای نقد را می طلبید و آخرت را نمی طلبید ؟! متاع دنیا در برابر متاع آخرت قلیل است. 📌کسی که دنیا را نقد بداند و آخرت را نسیه ، پس به دنبال دنیا می رود . چون قابل دسترسی است . انسان چیزی که نقد است را می خواهد ؛ چون چیزی که نسیه است دسترسی به آن دشوار است . چکارکنیم‌که‌دنیارابرآخرت‌ترجیح‌ندهیم ❓ رمز آن این است که آخرت را هم نقد بدانیم . (توجه شود) 👆👆👆 کسی به دنبال آخرت می رود که آن را نقد بداند وحتی نقد بودن آن را ببیند . دریافت های آن را احساس کند ( در آخرت چیزی بدست آورد) نه اینکه فقط بشنود که می گویند در نامه عملت نوشته می شود . انسان وقتی برای آخرت فعالی
ت می کند ، بوی بهشت به مشامش می رسد . وقتی این احساس بر ما دست دهد ، به راحتی دنیا را کنار می زنیم . آن کسی که برای آخرت کار می کند زودتر و نقد تر از دنیا جواب می گیرد . فقط باید خوب توجه کرد . این دریافت ها از سنخ دیگری است . جنس آن با اجناس دنیا فرق دارد . اگر بخواهیم تشبیه کنیم باید بگوییم دریافت های اخروی از جنس علم است که هرچه علم بیاموزیم چیزی در ظاهر دیده نمی شود و در جای دیگری ذخیره می شود که فقط خودمان آن احساس لذت بخش را دریافت می کنیم و تاثیرات ظاهری اش نور آن است . 📌در این باره جمله ای زیبا از امام حسین علیه السلام نقل شده است ↙️ ⭐️امام حسین علیه‌السلام وقتی به کربلا رسیدند به یارانشان نگریستند و این جمله را فرمودند : «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» 👈(📗 تحف العقول / ص۲۴۵) مردم بنده دنیا هستند و دین لایه نازک لیسیده ای است روی زبان آنها . اطراف دین می چرخند تا وقتی که زندگی شان تأمین باشد . وقتی پای آزمایش پیش می آید دین داران خیلی کم هستند . 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه و شرح آن # قسمت دوم خطبه ۲۹ # جلسه ۷۴ # بخش ۱ 🔶 رسیدیم به نیمی از خطبه تا جائیکه عرض شد امیرالمؤمنین علیه السلام آن را بعد از اولین غارتی که از جانب لشکریان معاویه تحت فرماندهی شخصی به نام ضحاک بن قیس انجام گرفت ، ایراد فرمودند . دراین خطبه به نوعی مردم کوفه مورد سرزنش قرار گرفتند که چرا همدل و هم داستان در دفاع از کیان خود و سرزمینشان و در مبارزه با ظلم و ستم نیستند . در قسمت اول خطبه حضرت خطاب به مردم کوفه می فرمودند تا چه اندازه سستی می ورزید و در مجالس می نشینید و از هر دری سخن می گویید و خیال می کنید با حرف می توان کاری از پیش برد . در نیمه دوم خطبه حضرت می فرمایند : 🍃لاَ يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّلِيلُ وَ لاَ يُدْرَكُ الْحَقُّ إِلاَّ بِالْجِدِّ أَيَّ دَارٍ بَعْدَ دَارِكُمْ تَمْنَعُونَ وَ مَعَ أَيِّ إِمَامٍ بَعْدِي تُقَاتِلُونَ الْمَغْرُورُ وَ اللَّهِ مَنْ غَرَرْتُمُوهُ وَ مَنْ فَازَ بِكُمْ فَقَدْ فَازَ وَ اللَّهِ بِالسَّهْمِ الْأَخْيَبِ وَ مَنْ رَمَى بِكُمْ فَقَدْ رَمَى بِأَفْوَقَ نَاصِلٍ. أَصْبَحْتُ وَ اللَّهِ لاَ أُصَدِّقُ قَوْلَكُمْ وَ لاَ أَطْمَعُ فِي نَصْرِكُمْ وَ لاَ أُوعِدُ الْعَدُوَّ بِكُمْ مَا بَالُكُمْ مَا دَوَاؤُكُمْ مَا طِبُّكُمْ الْقَوْمُ رِجَالٌ أَمْثَالُكُمْ أَ قَوْلاً بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ غَفْلةً مِنْ غَيْرِ وَرَعٍ وَ طَمَعاً فِي غَيْرِ حَقٍّ.🍃 ✨لاَ يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّلِيلُ وَ لاَ يُدْرَكُ الْحَقُّ إِلاَّ بِالْجِدِّ✨ 🔸ترجمه : شخص ذلیل مانع ظلم نیست و حق را جز به کوشش نتوان دریافت . 🔸معنی واژگان : ¤ ضَیم : ظلم ( ظلمی که همراه با قهر و غلبه باشد) ⭕️ توضیحات تکمیلی : شخصی ذلیل ، کسی که از عزت نفس بهره مند نیست ، نمی تواند از ظلم جلوگیری کند . یعنی گویی خواری و ذلت و عدم بهره مندی از کرامت نفس خود زمینه ساز ظلم می شود و برای مبارزه با ظلم و ستم کافیست انسان از خود ارزشمندی یا عزت نفس برخوردار باشد . بر اساس آیات قرآن کریم ، عزت از ویژگی های بهشتیان است . خداوند در سوره مبارکه یونس آیه ۲۶ می فرماید : 💢 لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَىٰ وَزِيَادَةٌ ۖ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ ۚ أُولَٰٓئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ برای كسانی كه نیكی كردند، [بهترین‌] پاداش و افزون [بر آن‌] است؛ و چهره آنان را سیاهی و خواری نمی‌پوشاند؛ آنان اهل بهشت‌اند [و] در آن جاودانه‌اند.💢 پس عزت از ویژگی بهشتیان است و در مقابل ذلت عاقبتی است که دوزخیان به آن مبتلا می شوند . این که انسان از عزت نفس یا کرامت نفس بهره مند باشد تفاوت دارد با این که کسی دچار خود بزرگ بینی و غرور باشد . ( غرور در معنای فارسی همان تکبر است و در زبان عربی به معنای فریب است . ) علتش این است که منشأ عزت نفس خداست . می فرماید : ¤ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا ۚ¤ عزت تماماً از آن خداست . پس کسی که در خود عزتی می یابد ، به جهت وابستگی اش به خداست . چون خدا خواسته او عزیز باشد خود را صاحب عزت می یابد و برای خویشتن ارزشی قائل است . در حالی که منشأ تکبر و غرور شیطان است و اصلاً تکبر منشأ و پشتوانه ای ندارد ؛ در حالی که عزت پشتوانه الهی دارد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام می فرمایند : اگر کسی از عزت بهره مند نباشد ، خود را ارزشمند نشمارد و ذلیل باشد ، نمی تواند در برابر ظلم قرار بگیرد و از حقوق خود دفاع کند . (لاَ يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّلِيلُ ) 👉 این خود به عنوان یک کلمه قصار می تواند مورد استفاده و تعلیم قرار بگیرد . (وَ لاَ يُدْرَكُ الْحَقُّ إِلاَّ بِالْجِدِّ) کسی نمی تواند حق را درک کند ، جز با تلاش و کوشش . اگر این حق در اینجا به معنای حقوق اجتماعی باشد . این جمله معنایش همان چیزی است که امروزه اصطلاحاً گفته می شود : "حق گرفتنی است " حضرت می فرمایند 👈 حق را بدون کوشش نتوان دریافت . یعنی برای اینکه حقوق ما ایفاء شود باید خودمان به دنبال آن برویم. نباید منتظر باشیم تا دیگران حق ما را بگیرند و به ما برگردانند . 👌 اما باید توجه داشت که در این عبارت حضرت ممکن است حق به معنای حقیقت هم باشد . یعنی اعم از آنچه ما حقوق اجتماعی می نامیم . اینکه امام فرموده اند : حق جز با کوشش دریافت نمی شود ، یعنی هیچ کس نمی تواند به حقیقت دسترسی پیدا کند ، جز با تلاش و کوشش . 📌امیرالمؤمنین با بیان این عبارت در واقع به یک سنت الهی اشاره دارند. سنتی که می گوید اگر خواهان دستیابی به حقیقت هستید ( چه در ابعاد معرفتی ، چه در ابعاد عملی و اجتماعی ) باید تلاش نمود . با سستی و گوشه گیری حق به شما نمی رسد . برای اینکه بدانید حقیقت در این عالم چیست و اگر بخواهید حق خود را دریافت کنید ( هردو) نیازمند کوشش جدی است . 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇