eitaa logo
🌹 منتظران ظهور 🌹
2.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
10.2هزار ویدیو
311 فایل
🌷بسم ربِّ بقیة الله الاعظم (عج)🌷 سلام بر تو ای امید ما برای زنده کردن حکومت الهی مرا هزار امید است و هر هزار تویی کپی متن با ذکر صلوات و دعای فرج ، حلال است🙏🏻 ادمین: @Montazer_zohorr تبادل و تبلیغ: https://eitaa.com/joinchat/1139737620C24568efe71
مشاهده در ایتا
دانلود
🌌✨سيماى سوره ى انفال✨🌌 ⭐اين سوره هفتاد وپنج آيه دارد و در مدينه نازل شده است. ⭐اين سوره به دليل كلمه ى «انفال» كه در آغاز آن آمده و همچنين بيان احكام انفال و ثروت هاى عمومى، به «انفال» نامگذارى شده است. ⭐نام ديگر اين سوره، «بدر» است، زيرا بيشتر آياتش پيرامون جنگ بدر است كه اوّلين نبرد مسلمانان با مشركين مى باشد و مسلمانان از امدادهاى الهى و نصرت خدا برخوردار شدند. ⭐در اين سوره، در كنار مطرح شدن جنگ بدر، به طور ظريفى ويژگى هاى سپاه حقّ در مقابل سپاه باطل نيز بيان شده است. ⭐همچنين درسهايى از تاريخ پيامبر اسلام وچگونگى رفتار آن حضرت با مسلمانان و مسائلى همچون انفال، بيت المال، احكام جهاد، غنائم، اسيران و خمس و چگونگى تقسيم آن، ماجراى هجرت و ليلةالمبيت، صفات مؤمنان واقعى، جلوگيرى از اختلاف و تفرقه و... بيان شده است. 🌸🍃🌻🍃🌸
🌹فضیلت تلاوت سوره انفال🌹 🍀امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره" انفال" و" برائت" را در هر ماه بخواند، هرگز روح نفاق در وجود او وارد نخواهد شد و از پیروان حقیقی امیرمومنان علی علیه السلام خواهد بود و در روز رستاخیز از مائده های بهشتی با آنها بهره می گیرد، تا مردم از حساب خویش فارغ شوند. (تفسیر مجمع البیان ذیل آیه، جلد ۴ ،صفحه ۵۱۶) 🌸🍃🌷🍃🌸
🌹يَسْأَلُونَكَ عَنِ الأَنفَالِ قُلِ الأَنفَالُ لِلّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُواْ اللّهَ وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بِيْنِكُمْ وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِين َ (۱، انفال) 🌹(اى پيامبر!) از تو درباره ى انفال (غنائم جنگى و اموال عمومى) مى پرسند (كه از آن كيست؟) بگو: انفال، از آنِ خدا و پيامبر است. پس، از خداوند پروا كنيد و (روابط) ميان خودتان را اصلاح كنيد و اگر ايمان داريد، از خدا و رسولش اطاعت كنيد. 🌸🍃🌻🍃🌸 📜در قرآن حدود 130 بار واژه ى سؤال و مشتقّات آن، از جمله 15 بار عبارت «يسئلونك» آمده است. 📜«انفال» جمع «نَفل»، به معناى زياده و عطيّه است. چنانكه به زيادتر از نمازهاى واجب، نافله گفته مى شود و عطاى فرزند به حضرت ابراهيم «نافله» به حساب آمده است. «و وهبنا له اسحاق و يعقوب نافلة» (انبیاء، ۷۲) 📜در روايات و كتب فقهى، منابع طبيعى و ثروت هاى عمومى، غنائم جنگى، اموال بى صاحب مثل زمينى كه صاحبش آن را رها كرده و اموال مردگان بى وارث، جنگل ها، درّه ها، نيزارها، زمين هاى موات، معادن و... همه از انفال محسوب شده اند. 📜چون قبل از اسلام، نحوه ى توزيع غنائم بر اساس تبعيضات بود، پس از جنگ بدر كه اوّلين جنگ مسلمانان و همراه با غنائم بسيار بود، در اينكه غنائم را چه بايد كرد و به چه كسانى مى رسد و چه كسانى اولويّت دارند، نظرهاى مختلفى وجود داشت. سرانجام با سؤال و درخواست مردم از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله، آن حضرت شخصاً به تقسيم غنائم پرداخت و بطور عادلانه و يكسان ميان مردم تقسيم كرد تا تبعيضات موهوم دوره ى جاهلى را از ميان برداشته و از مستضعفان حمايت كند، هر چند برخى، از اين برابرى رنجيدند. 📜گرچه آيات اين سوره درباره ى جنگ بدر است و اين آيه نيز بيشتر نظر به غنائم جنگى دارد، ولى اختصاص به آن ندارد. 🌷امام صادق عليه السلام فرمود: سهم خداوند از انفال، زير نظر رسول خدا صلى الله عليه وآله مصرف مى شود. 📜در روايات، پاداش اصلاح و آشتى ميان مردم، از يك سال نماز و روزه ى مستحبّى هم بيشتر ذكر شده است. 🌷 امام صادق عليه السلام به شاگرد خود مفضّل فرمود: اگر ميان دو نفر از طرفداران ما نزاعى پيش آمد، از مال من خرج كن و ميان آنان آشتى بده. 📜در اسلام، تقويت و تحكيم پيوندها و از ميان بردن اسباب تفرقه و نفاق به قدرى اهميّت دارد كه در بعضى مراحل نه تنها اصلاح ذات البين واجب است، بلكه از بيت المال نيز مى توان براى آن استفاده كرد. 🌸🍃🌻🍃🌸 🌹 سؤال مردم درباره ى انفال و پاسخ پيامبر صلى الله عليه وآله به آنان، نشان دهنده ى دخالت اسلام در شئون اقتصادى جامعه است. «يسئلونك...» 🌹 مرجع و محلّ بيان احكام و مسائل اقتصادى، رهبر الهى است. «يسئلونك عن الانفال قل» 🌹 هدف از جهاد در اسلام، پيروزى حقّ بر باطل است. غنائم، مسأله ى فرعى و اضافى است. («انفال»، به معناى «زياده» است.) 🌹 مالكيّت اموال عمومى از خداست، پس بايد در دست مقدّس ترين و محبوب ترين مردم قرار گيرد. «قل الانفال للّه والرسول» 🌹 حكومت اسلامى پشتوانه ى اقتصادى مى خواهد و انفال، پشتوانه ى نظام اسلامى است. «الانفال للّه والرسول» 🌹 اسلام براى منابع طبيعى و ثروت هاى عمومى نيز قانون دارد. «الانفال للّه و الرسول» 🌹 تمام مصارف رسول اللّه، در شعاع اهداف الهى است. «للّه والرسول» 🌹 حفظ اموال عمومى، پاكى و پروا لازم دارد. «فاتّقوا اللّه» (زيرا بيت المال و اموال عمومى، مى تواند بسترى براى سوءاستفاده باشد.) 🌹 كسى كه قصد اصلاح در جامعه دارد، بايد خودش اهل تقوا باشد. «فاتّقوا اللّه و أصلحوا» 🌹 حفظ وحدت واصلاح ميان مردم، بر همگان لازم است. «أصلحوا ذات بينكم» 🌹 مؤمن بايد در ميدان هاى اخلاق، جامعه و سياست، به دستورات الهى عمل كند تا مشروعيّت داشته وبه موفقيّت برسد. «فاتّقوا اللّه و اصلحوا ذات بينكم و أطيعوا اللّه و رسوله» 🌹 ايمان تنها در قلب نيست، جلوه ى خارجى و اطاعت عملى هم مى خواهد. «أطيعوا... ان كنتم مؤمنين» 🌹 ممكن است كسانى در آزمايش جانفشانى و حضور در جبهه قبول شوند، ولى در آزمايش مالى و تقسيم غنائم و انفال مردود گردند. «ان كنتم مؤمنين» 🌹 جبهه رفتن به تنهايى نشانه ى ايمان كامل نيست، طمع نداشتن به غنائم، حفظ اخوّت و تسليم در برابر رهبرى هم لازم است. (کل آیه) 🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌹 منتظران ظهور 🌹
این دعاهای زیبا تقدیم به شما هم گروهی های ...💕 🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖 اللّهُمَّ
این دعاهای زیبا تقدیم به شما هم گروهی های ...💕 🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖 اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن 📖اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآن 📖اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن 📖اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن 📖اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن 📖اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُصَلّینِ بِالْقُرآن 📖اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُتَّقینِ بِالْقُرآن ‎‌‌‌‌‌‌ *کانال منتظران ظهور* https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*🔳 مدینه تا کربلا، همراه سیدالشهداء(15)* *🔲قصر بنی مُقاتِل: چهارشنبه اول محرم ۶۱ الحرام هجری:* *✍️گروهی از اهل کوفه در این منزلگاه خیمه زده بودند، حضرت از آن‌ها پرسید:* آیا به یاری من می‌آیید؟ بعضی گفتند دل ما رضایت به مرگ نمی‌دهد و بعضی گفتند: ما زنان و فرزندان زیادی داریم، مال بسیاری از مردم نزد ماست و خبر از سرنوشت این جنگ نداریم، بنابراین از یاری تو معذوریم. حضرت به جوانان امر کرد که آب بردارند و شبانه حرکت کنند. امام حسین (علیه السلام) در این منزل به عبیدالله جعفی چنین فرمود: پس اگر ما را یاری نمی‌کنی خدای را بپرهیز و از این که جزو کسانی باشی که با ما می‌جنگند. سوگند به خدا اگر کسی فریاد ما را بشنود و ما را یاری نکند، او را به رو در آتش می‌افکند. *📚منبع: کتاب مدینه تا کربلا، همراه سیدالشهداء* *:🆔:جهت عضویت درگروه:⬇: ️* https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*🔳اول محرم؛ حضور ریان بن شبیب در محضر حضرت سلطان علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و نقل مصائب کربلا:* *✍️ریان بن شبیب روایت کرده که داخل شدم بر حضرت رضا (علیه السلام) در روز اول محرم پس به من فرمودند:* يا ابن شبيب أصائم أنت فقلت : لا ، فقال : إن هذا اليوم هو اليوم الذي دعا فيه زكريا ربه عزوجل فقال : « هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ  رَبِّ هَب ْ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّة ً طَيِّبَةً إِنَّكَ  سَمِيعُ الدُّعَاءِ (سوره مبارکه آل عمران آیه ٣٨) » فاستجاب الله له وأمر الملائكة فنادت زكريا وهو قائم يصلي في المحراب أن الله يبشرك بيحيى ، فمن صام هذا اليوم ثم دعا الله عزوجل استجاب الله له كما استجاب لزكريا . *▪️ای پسر شبیب! آیا امروز روزه ای؟ عرض کردم:* خیر روزه نیستم، پس فرمود: در امروز حضرت زکریا (علیه السلام) دعا کرد و از خدای تعالی ذریه طیبه و فرزند صالح خواست، خدای تعالی دعای او را اجابت کرد و امر کرد فرشتگان را در وقتی که در محراب نماز بود و او را ندا کردند، به یحیی بشارت دادند، 🔘ثم قال : يا ابن شبيب إن المحرم هو الشهر الذي كان أهل الجاهلية فيما مضى يحرمون فيه الظلم والقتال لحرمته ، فما عرفت هذه الامة حرمة شهرها ولا حرمة نبيها ، لقد قتلوا في هذا الشهر ذريته ، وسبوا نساءه ، وانتهبوا ثقلة ، فلا غفر الله لهم ذلك أبدا. *▪️ آنگاه فرمود:* این ماه محرم ماهی است که در زمان های گذشته، اهل جاهلیت حرام می دانستند در آن ظلم و کشتن و قتال را به جهت احترام آن، و این امت نشناختند نه احترام آن را و نه احترام پیغمبر خود را، و به غارت بردند اموال ایشان را، پس هرگز نمی آمرزد خدا گناهانشان را. 🔘يا ابن شبيب إن كنت باكيا لشئ فابك للحسين بن علي بن أبي طالب (علیه السلام) فانه ذبح كما يذبح الكبش ، وقتل معه من أهل بيته ثمانية عشر رجلا ، مالهم في الارض شبيهون ، ولقد بكت السماوات السبع والارضن لقتله ، ولقد نزل إلى الارض من الملائكة أربعة آلاف لنصره ، فوجدوه قد. قتل ، فهم عند قبره شعث غبر إلى أن يقوم القائم ، فيكونون من أنصاره ، وشعارهم « يا لثارات الحسين ». *▪️ای پسر شبیب!* اگر خواهی برای چیزی گریه کنی برحسین بن علی بن ابی طالب (علیه السلام) گریه کن، زیرا که او را سر بریدند مانند سر بریدن گوسفند با هجده نفر از اهل بیت او، که در روی زمین شبیه و نظیر نداشتند. *▪️بعد فرمود:* ای پسر شبیب! محققا گریست برای او هفت طبقه آسمان ها و زمین ها، و نازل شد برای یاری او از آسمان چهار هزار فرشته، وقتی به زمین کربلا رسیدند آن حضرت را کشته دیدند. پس آن فرشتگان همه ژولیده مو و گردآلود مجاور قبر او شدند و در آنجا خواهند بود و شعارشان گفتن “یا لثارات الحسین” است تا زمان ظهور قائم آل محمد. 🔘يا ابن شبيب لقد حدثني أبي ، عن أبيه ، عن جده أنه لما قتل جدي الحسين أمطرت السماء دما وترابا أحمر ، يا ابن شبيب إن بكيت على الحسين حتى تصير دموعك على خديك غفر الله لك كل ذنب أذنبته صغيرا كان أو كبيرا ، قليلا كان أو كثيرا. *▪️ای پسر شبیب!* خبر داد مرا پدرم از جدم که چون حضرت امام حسین علیه السلام کشته گردید از آسمان خون و خاک سرخ بارید. *▪️ای پسر شبیب!* اگر گریه کنی بر حسین (علیه السلام) آن قدر که اشک چشم تو جاری شود بر رخساره تو، خدا می آمرزد برای تو هر گناهی که کرده ای خواه صغیره باشد یا کبیره، کم باشد یا زیاد. 🔘يا ابن شبيب إن سرك أن تلقى الله عزوجل ولا ذنب عليك ، فزر الحسين (علیه السلام) ، يا ابن شبيب إن سرك أن تسكن الغرف المبنية في الجنة مع النبي (صلی الله علیه و آله) فالعن قتلة الحسين. *▪️ای پسر شبیب!* اگر دوست داری که خدا را ملاقات کنی و بر تو هیچ گناهی نباشد و از هر جرم و جریره ای سالم باشی، زیارت کن قبر امام حسین (علیه السلام) را. *▪️ای پسر شبیب!* اگر شاد و خوشحال می شوی که با رسول خدا (علیه السلام) در غرفه های بهشت باشی پس لعن کن قاتلان حسین را. 🔘يا ابن شبيب إن سرك أن يكون لك من الثواب مثل ما لمن استشهد مع الحسين فقل متى ما ذكرته « يا ليتني كنت معهم فأفوز فوزا عظيما ». *▪️ای پسر شبیب!* اگر شاد و مسرور می شوی مانند ثواب آن جماعتی که در رکاب حسین شهید شدند به تو داده شود، هر گاه یاد می کنی بگو: (یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزا عظیما) 🔘يا ابن شبيب إن سرك أن تكون معنا في الدرجات العلى من الجنان ، فاحزن لحزننا ، وافرح لفرحنا ، وعليك بولايتنا ، فلو أن رجلا تولى حجرا لحشره الله معه يوم القيامة  *▪️ای پسر شبیب!* اگر شاد می دارد تو را که در درجات بهشت با ما اهل بیت باشی محزون و غمگین شو به جهت حزن و اندوه ما، و خوشحال و فرحناک شو از جهت خوشحالی و فرح ما، و بر تو است که چنگ زنی در دامن ولایت ما، که اگر مردی سنگی را دوست دارد در قیامت خدا او را با آن محشور کند. *📚منــــابــع:* *۱-بحار الأنوار ج ٩٨، ص ۱۰٢* *۲-البکا للحسین، میرجهانی ص ۶٩*
*⭕رمز جاودانگی نهضت حسینی* *🔻(در بین عوامل سه گانه پیدایش نهضت عاشورا : امتناع از بیعت، دعوت کوفیان و امر بمعروف و نهی از منکر )* *عامل امر به معروف و نهى از منكر تفاوت عظيم با دو عامل دیگر دارد ؛* *🔻چون در عامل بيعت، تقاضا از طرف دشمن است، يعنى در زمينه يك تقاضاى نامشروع و نارواست.* *لذا امام در مقابل اين تقاضا «نه» مى‏گويد، امتناع مى‏ ورزد و نمى ‏پذيرد.* *🔻نسبت به عامل دوم نیز باید گفت دعوت کوفیان ، امام را در مقابل دشمن قرار داد* *🔻اما اگر عامل سوم را كه امر به معروف و نهى از منكر است در نظر بگيريم۰۰۰ اين خود امام است كه در برابر آنها قرار مى‏گيرد* *و در واقع فساد اوضاع، شيوع بديها و منكرات و به تعبير خود امام حلال شدن حرامها و حرام شدن حلالها* *و بالأخره مشاهده وضع نابسامان و فاسد اجتماع، امام را در برابر آنها قرار مى‏دهد و وادار به قيام مى‏كند.* *🔻 اين عامل ارزش بسيار بسيار بيشترى از دو عامل ديگر به نهضت حسينى مى‏دهد.* *به موجب همين عامل است كه اين نهضت شايستگى پيدا كرده است كه براى هميشه زنده بماند،* *براى هميشه يادآورى شود و آموزنده باشد ؛ يك درس جاويدان و يك نهضت بى‏ نظير در دنيا باشد.* *🔻البته همه عوامل سه گانه آموزنده هستند ولى اين عامل آموزندگى بيشترى دارد،* *زيرا نه متكى به دعوت است و نه متكى به تقاضاى بيعت؛* *يعنى اگر دعوتى از امام نمى‏شد، حسين بن على عليه السلام به موجب قانون امر به معروف و نهى از منكر نهضت مى‏كرد.* *اگر هم تقاضاى بيعت از او نمى‏كردند، باز ساكت نمى‏ نشست.* *🔻روى همين جهت، ارزش قيام امام بر حسب اين عامل خيلى بالا مى‏رود و اين درس شكل ديگرى به خود مى‏گيرد، حساب ديگرى باز مى‏كند،* *و عمده سبب و علتى كه به اين نهضت آن شايستگى را داده است كه براى هميشه در پيشانى تاريخ بدرخشد، براى هميشه زنده بماند، يك درس جاويدان و يك نهضت بى‏ نظير در دنيا باشد همين جهت است،* *🔻اين عامل ارزش نهضت را بسيار بالا مى‏برد* *و به همين دليل ما بايد امر به معروف و نهى از منكر را از نظر اسلام بشناسيم كه اين چه اصلى است؟* *اين چيست كه آن‏چنان اصالت و قدرت دارد و آن‏چنان از نظر اسلام اهميت دارد كه مردى مانند حسين بن على عليه السلام را وادار مى‏كند كه در راه خودش جان خويش را از دست بدهد، خون خود را بريزد، خون عزيزان خود را بريزد، خون ياران خود را بريزد* *و تن به فاجعه‏ اى بدهد كه واقعاً در دنيا كم نظير است.* *آن وقت ما بعد از هزار و سيصد سال در مقابل امام بايستيم و اين‏طور گواهى بدهيم:* *«اشْهَدُ انَّكَ قَدْ اقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكاةَ و امَرْتَ بِالْمَعْروفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ جاهَدْتَ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتّى اتَاكَ الْيَقينُ»* *▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))* https://chat.whatsapp.com/J8DreLmznKs6xwCr9oSiT0
13.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: روز اول ماه الحرام موضوع امروز: «چرایی حضور زنان و کودکان در »         روز شنبه، ١۴٠١/٠۵/٠٨ https://chat.whatsapp.com/J8DreLmznKs6xwCr9oSiT0
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «چرایی حضور زنان و کودکان در کاروان حسینی»        روز شنبه، ١۴٠١/٠۵/٠٨ ✍️ مناسبت روز: امروز اولین روز از ماه خون و قیام، ماه محرم‌الحرام است که طبق تاریخ، سپاه حُر با حدود هزار سواره نظام از طرف ابن زیاد ملعون راه را بر کاروان حسینی بست و از این روز سختی و مصائب اهل‌بیت امام آغاز شد و روز به روز کار بر آنها سخت‌تر شد تا بالاخره در روز عاشورا پس از شهادت تمامی لشگر حسینی، خیام اهل‌بیت را آتش زدند و زنان و کودکان وحشت‌زده را غارت کرده و به اسارت بردند... (وقایع‌الایام شیخ عباس قمی"ره") ❓لذا یکی از سؤالات و شبهات مطرح شده درباره قیام عاشورا این است که با عنایت به این‌که ما معتقدند که امام حسين(ع) علم غیب داشته‌اند و می‌دانستند که خانواده گرامیشان به سختی‌ و اسارت دچار می‌گردند، چرا زنان و کودکان را به همراه خود آوردند؟! ✅ در جواب به این پرسش، توجه شما را به چند نکته جلب می‌نمائیم: 1️⃣ اولاً باید بدانیم که بين بردن اهل بيت امام حسين(ع) به سمت کوفه، و علم غيب امام، منافاتی وجود ندارد؛ زيرا ائمه اطهار (ع) در امور فردی، و بسیاری از امور سياسی و اجتماعی از علم غيب بهره نمی‌گرفتند، چراکه اگر چنين بود، بسیاری از کردار آنها، نمی‌توانست دارای فضیلت بالایی باشد؛ و همچنین رفتار و زندگی آنان نمی‌توانست الگو برای عموم مردم باشد؛ لذا باید گفت که امام حسين(ع) موظف بودند که بر اساس امور ظاهری عمل نمایند و طبق هزاران دعوت‌نامه از طرف کوفیان و همچنین تأیید حضرت مسلم (ع) سفیر امام در کوفه، همه‌چیز برای حضور حضرت به همراه اهل‌بیت ایشان در کوفه، کاملاً مهیا بوده است؛ 2️⃣ ثانیاً بر فرض استفاده امام از علم غیب، باید بدانیم که اولیای الهی، مأمور به تکلیفند؛ و در صورتی که بردن اهل‌بيت (ع) به سوی کوفه، وظیفه و تکلیف الهی بوده باشد که طبق برخی از روایات چنین است، مسلماً امام، چیزی جز رضايت و اراده خداوند را طلب نمی‌کنند؛ البته قطعاً هیچ عمل و دستوری از جانب خداوند حکیم، بی‌حکمت صادر نمی‌شود؛ لذا قطعاً در بردن زنان و فرزندان امام به سمت کوفه نیز مصالح مهمی وجود داشته که علم به آن، نزد خداوند و امام معصومش محفوظ است؛ اما در حد درک بشری، علماء به برخی از این مصالح اشاره نمود: ⬅️ «پيام رسانی قیام حسینی»: انقلاب عاشورا را باید به دو بخش اصلی تقسیم کرد، که بخش اول آن، تا عصر عاشورا و به رهبرى شخص امام حسین (ع) بود؛ و بخش دوم قیام، پس از آن و با حضور و اسارت اهل‌بیت امام، شکل گرفت که رهبری این بخش از قیام را امام سجاد(ع) و حضرت زينب(س) به‌عهده داشتند؛ چنانچه اگر نبود سخنان آتشين حضرت زینب (س)، و روشنگرى‏هاى حضرت زین‌العابدین (ع) در کوفه و شام، و مظلومیت زنان و کودکان در طول مسیر اسارت، قطعاً پيام انقلاب بزرگ حسینی بی‌اثر و یا حداقل کم‌اثر می‌شد؛ لذا در حقیقت امام با بردن زنان و کودکان، مبلغان حسینی را به شهرهاى مختلف و حتى به قلب حکومت دشمن فرستادند و پیام حسینی را به گوش همگان رساندند؛ ⬅️ «مردود کردن تبلیغات دروغین بنی‌امیه»: یزیدیان برای عموم مردم، طوری برنامه‌ریزی و وانمود کرده بودند، که امام حسین (ع) برای حُبّ جاه و مقام و خلافت به طرف کوفه لشگرکشی نموده‌ و پس از جنگ برای رسیدن به قدرت و حکومت کوفه کشته شدند، لذا حضرت با بردن زنان و کودکان، و عدم ایجاد لشگر منسجم، این دسیسه دشمن را نزد عموم مردم باطل نمودند؛ ⬅️ «افشاى ماهيت واقعی امویان»: بُعد ديگر علت حضور خاندان امام را می‌توان نمایان کردن چهره سفّاك، بى‏رحم و غیرانسانى يزيد و حكومت اموی دانست؛ چنانچه مسلماً يكى از عوامل مؤثر در پذيرش پيام عاشورا از سوى عموم مردم، «عنصر مظلوميت» زنان و کودکان شهید شده و به اسارت رفته بود؛ و بر همین اساس امام سجاد(ع) در شام، وقتی كه خواستند تیر خلاص را به دستگاه اموی وارد کنند، فرمودند: پدرم امام حسين(ع) را قطعه قطعه كردید...اما چرا پس از شهادت ایشان كودكان را به شهادت رساندید؟ و به خيمه‏هاى زنان و کودکان حمله كرديد؟» (مقتل الحسين، ص٣٣۴) اين جملات امام، به قدرى تاثیرگذار بود كه همه‌ی تبلیغات چهل و چند ساله امویان را در هم شکست و شام را طوفانى كرد؛ ✍️ البته برای این حضور تاریخ‌ساز، اهل‌بیت امام، مصائب بسیاری را در کربلا و کوفه و مخصوصاً در شام تحمل کردند تا آنجا که وقتی از امام سجاد (ع) پرسیدند:‌ سخت‌ترین مصائب شما در سفر کربلا کجا بود؟ در پاسخ سه بار فرمودند: الشّام! الشّام! الشّام! (تذکرةالشهداء، ص ٣١١) هر جا سخن از کودک و دروازه شام است ساکت به تماشا منشینید، حرام است دستی که به‌سر می‌زنی از این غم عظمی یادآور فرق سر و سنگ لب بام است... و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ