- Mohsen Qaraati.mp3
1.95M
#دو_آیه_تفسیر
♦️قوم لوط هرزه و بی حیا.
چرا همجنس بازی مورد قبول اسلام نیست.
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
#یک_فنجان_عاشقی
#ادبیه ۸۹
✨«سلسلهٔ موی دوست، حلقهٔ دام بلاست
هر که دراین حلقه نیست،فارغ
از این ماجراست»✨
🖋«یا رب»
ای مهربان خدای من!
تلخی ها و بلاها را فرصتی برایم قرارده تا در سایهٔ آن ها به رشد و تعالی دست یابم.
زیرا همان گونه که خود فرمودی:
« انسان در رنج و سختی آفریده شده.»
پس،
چون مرّبی دلسوز ومهربان مرا با تمرینهای سخت و دشوارت ورزیده کن!
تا روحیّهٔ زینب گونه بیابم و سخنم
در برابر سختی ها« ما رأیتُ الّا جمیلا» باشد.
و چه خوب است ای پروردگار من!
که این بلاها وسختی ها را تنها به عشق تو و اهل بیت علیهم السلام متحمّل شوم.
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️حقیقت عبادت ، باز یافتن «خود» است
شکّ مقدس❗️
⭕️بحران در افکار و عقاید مذهبی جوانان (۲)
🔻آيا شك خوب است يا بد؟
در فلسفه، در علم و از همه بالاتر در دين آيا شك خوب است یا بد؟
🔻مسلّماً آنچه كه در ابتدا به نظر مى رسد اين است كه در دين شك بد است،
شك نشانه خُبث طينت
و سياهى قلب است.
🔻آيا اين حرف درست است كه در دين و در آنچه كه مربوط به دين است شك بد است؟
🔻بله، حرف درستى است،
شك بد است،
هدف يقين است.
هم در علم و فلسفه و هم در دين
هدف اين است كه انسان اهل يقين باشد.
ايمان آن وقت ايمان است كه توأم با يقين باشد.
اما شك، تزلزل و عدم اطمينان است.
🔻...ولى يك نكته هست
و آن اينكه از يك نظر و در يك جا شك خوب است
و حتى بعضى از شك هاست - نه همه شك ها - كه مقدس است
و من آن را «شك مقدس» مى نامم.
🔻انسان در ابتدا كه متولد مى شود با يقين و با ايمان متولد نمى شود؛
در اوّلى كه بالغ مى شود با يقين بالغ نمى شود.
يقين چيزى است كه بايد براى انسان پيدا بشود.
🔻انسان بايد به خدا ايمان داشته باشد.
آيا اين ايمان از همان ابتدا در انسان هست
و بالفعل وجود دارد؟
🔻انسان بايد به معاد ايمان داشته باشد،
به پيغمبر و اولياء دين ايمان داشته باشد؛
اين ايمان از كجا پيدا مى شود؟
🔻ايمان بايد براى انسان پيدا بشود.
تا انسان شك نكند،
به سوى يقين رانده نمى شود.
🔻شك براى بشر خوب است
اما نه اينكه هدف خوبى و منزل خوبى باشد؛
شك جايگاه خوبى نيست،
يقين جايگاه خوبى است.
🔻شك براى انسان دالان و معبر خوبى
براى رسيدن به ايمان و يقين است.
تا انسان از اين دالان عبور نكند
و از اين معبر نگذرد،
به آن سرمنزل بسيار عالى و لذيذى كه يقين نام دارد نمى رسد.
🔻قرآن هم تلويحاً دعوت به شك كرده است؛ كجا؟
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پانزده گفتار))، ج30، ص: 169-168- با تلخیص و ویرایش جزئی-
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️معنای جمهوری اسلامی و حکومت روحانیت
⭕️ هشدار پیامبر (ص) به خطر سطحی نگری،کج اندیشی و نداشتن قدرت تجزیه و تحلیل مسائل جامعه(۱)
🔻هر وقت جاهلها و نادانها و بى خبرها،
مظهر قدس و تقوا شناخته شوند
و مردم آنها را سمبل مسلمان عملى بدانند،
وسيله خوبى به دست زيركهاى منفعت پرست مى افتد.
🔻 اين زيركها ، همواره آنها را آلت مقاصد خويش قرار مى دهند
و از وجود آنها سدى محكم ،
جلو افكار مصلحان واقعى مى سازند.
🔻بسيار ديده شده است كه عناصر ضد اسلامى
رسماً از اين وسيله استفاده كرده اند،
يعنى نيروى خود اسلام را عليه اسلام به كار انداخته اند.
🔻آرى اگر توده مردم جاهل و بى خبر باشند،
منافقان از سنگر خود اسلام استفاده مى نمايند.
♦️رسول اكرم فرمود:
«انّى ما اخافُ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ»
: من از هجوم فقر و تنگدستى بر امت خودم بيمناك نيستم.
آنچه از آن بر امتم بيمناكم كج انديشى است.
آنچه فقر فكرى بر امتم وارد مى كند، فقر اقتصادى وارد نمى كند.(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص:
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
⭕️قرآن ، تلويحاً دعوت به شك كرده است❗️
♦️بحران در افکار و عقاید مذهبی جوانان(۳)
🔻شك براى انسان
دالان و معبر خوبى براى رسيدن به ايمان و يقين است.
🔻قرآن هم تلويحاً دعوت به شك كرده است؛ كجا؟
🔻يكى از كتابهايى كه سرسختانه با تقليد مبارزه كرده است قرآن است.
🔻يك وقتى من در آيات قرآن تتبّع كردم،
ديدم از زبان هر پيغمبرى- بدون استثناء-
تقليد و تبعيت كوركورانه از اسلاف و گذشتگان و محيط را انتقاد كرده است.
🔻از زبان مردم مى گويد:
«إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ»(زخرف: 23)
در يك آيه ديگر:
«إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى آثارِهِمْ مُهْتَدُونَ»(زخرف: 22)
مى گويد اينها جواب پيغمبران را اين جور مى گفتند:
ما گذشتگان و اسلاف خودمان را بر يك طريقه اى يافته ايم
و دنبال همان طريقه پدران خودمان مى رويم.
يا گفتند راه درست همان راهى است كه پدران ما رفتند.
🔻قرآن در جايى مى فرمايد:
أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ(بقره: 170)
ممكن است پدران اينها شعورشان به هيچ چيزى نمى رسيده است،
باز هم بايد از پدرانشان پيروى كنند؟!
🔻قرآن وقتى كه دعوت مى كند به اينكه رشته تقليد را از گردن دور بيندازيد،
دعوت به شك مى كند؛
يعنى ترديد كنيد در آنچه كه از پدران و مادران و اسلاف و محيط خودتان فرا گرفته ايد.
🔻اما قرآن كه مى گويد ترديد كنيد،
منظورش اين نيست كه ترديد ، خوب است؛
بلكه ترديد كنيد تا بتوانيد تحقيق كنيد.
🔻تا زمانى كه انسان در سنن محيط خودش
و در تقاليد پدران و مادران ترديد نكند
هرگز موفق به تحقيق نخواهد شد.
🔻پس اينكه عرض كردم قرآن هم دعوت به شك كرده است
اين جور دعوت به شك كرده است؛
🔻من اين شك را «شك مقدس» مى نامم،
يعنى شكى كه براى تحقيق و مقدمه تحقيق است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پانزده گفتار))،
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
Akherat-34.mp3
6.02M
#سفر_پرماجرا ۳۴
بد اخلاقی داریا.
یقه ی خودت رو بگیر!
همین جا... تا دیر نشده.
فشارهای روحت رو اگه اینجا کم نکنی،
از فشارهای قبرت هیچی کم نمیشه ها.
#استاد_شجاعی 🎤