🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
🌸 إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَي وَيَنْهَي عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (۹۰، نحل)
🌸 همانا خداوند (مردم را) به عدل و احسان و دادن (حق) خويشاوندان، فرمان مى دهد و از كارهاى زشت و ناپسند و تجاوز، نهى مى فرمايد او شما را موعظه مى كند باشد كه متذكر شويد.
🌸🍃🌻🍃🌸
✅اين آيه منشور جهانى اسلام است كه امام باقرعليه السلام آنرا در خطبه هاى نماز جمعه مى خواندند.
✅و به گفته فيض كاشانى در تفسير صافى؛ اگر در قرآن همين يك آيه بود، كافى بود كه بگوييم: قرآن، «تبيان كلّ شى» است، اوامر و نواهى اين آيه در همه اديان بوده و هرگز نسخ نشده است.
✅وليدبن مغيره، چنان جذب اين آيه شد كه گفت: شيرينى، زيبايى، محتواى آن، چنان است كه نمى تواند كلام بشر باشد.
✅و عثمان بن مظعون مى گويد با شنيدن اين آيه، اسلام به عمق جانم نفوذ كرد و به دلم نشست.
✅«عَدل» درباره چيزى است كه تساوى آن با بصيرت درك شود و «عِدل» در مورد چيزى است كه تساوى آن با حسّ درك شود.
✅ «عَدل» مساوات در جزاء است ولى «احسان» زياد كردن پاداش است.
✅«عَدل» دورى از افراط و تفريط است كه هم در عقايد مطرح است و هم در رفتار شخصى و جامعه و سفارش اين آيه هم به فرد است و هم به حكومت ها.
✅«عَدل» در نظام آفرينش، رمز پايدارى آن است. «بالعدل قامت السموات والارض» و در نظام تشريع سرلوحه ى دعوت همه انبياست.
✅«احسان» كلمه ى مباركى است كه شامل خدمات مالى، فكرى، فرهنگى، عاطفى، مى شود.
✅«فحشا» به گناهى گفته مى شود كه بزرگ و رسوا باشد.
✅ «منكر» به كارى گويند كه عقل و فطرت و شرع آن را انكار كند.
✅به گفته تفسير فى ظلال، هرگاه طاغوت ها با تبليغات فاسد، زشتى گناه را در ديده ى مردم اندك و حسّاسيّت مردم را نسبت به گناه كم كنند، ملاك معروف و منكر، شرع خواهد بود.
🌸🍃🌻🍃🌸
💎 آيا خداوندى كه انسان ها را به عدل و احسان دعوت مى كند، مى شود كه خود عادل نباشد!
«ان اللَّه يأمر بالعدل و الاحسان»
💎 عدل واحسان در كنار هم جاذبه دارد، وگرنه مقرّرات خشك، دلها را التيام نمى دهد.
«يأمر بالعدل و الاحسان»
(عدل، مقدار واجب و احسان، مقدار مستحبّ است)
💎 اوّلين آمر به معروف وناهى از منكر، خود خداوندست.
«انّ اللَّه يأمر ... و ينهى»
💎 در احسان، رسيدگى به بستگان و صله رحم اولويّت دارد.
«الاحسان و ايتاء ذى القربى»
💎 امر به معروف، بر نهى از منكر مقدّم است و عدل، بر احسان.
«يأمر بالعدل و الاحسان ... و ينهى»
💎 امر به معروف و نهى از منكر بايد در فضاى صفا و محبّت و در قالب موعظه و خيرخواهى باشد.
«يأمر ... ينهى ...يعظكم»
💎 آمرين به معروف نبايد از مردم انتظار پذيرش صددرصد داشته باشند.
«لعلّكم تذكّرون»
💎 مردم فطرتاً به عدل و احسان گرايش دارند واز فحشا ومنكر متنفرّند، ليكن وسوسه ها و غرايز موجب غفلت او مى باشند كه بايد با تذكّر آنان را متذكّر نمود.
«لعلّكم تذكّرون»
💎 در نهى از منكر بايد ابتدا گناهان رسوا را جلوگيرى كرد، همان گونه كه در امر به معروف بايد ابتدا به واجبات سفارش كرد.
«يأمر بالعدل ... ينهى عن الفحشاء»
💎 سفارش به عدل و نهى از فحشا، سنّت ابدى خداوند است.
«يأمر ... ينهى ... يعظكم»
(فعل مضارع نشانه استمرار است)
🌸🍃🌻🌸🍃
ّاین دعاهای زیبا تقدیم به شما
هم گروهی های ...💕
🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖 اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
📖اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُصَلّینِ بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُتَّقینِ بِالْقُرآن
🌹*کانال منتظران ظهور*🌹
*در ایتا*
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹
منتظران ظهور
سلام ،صبحدو شنبهی همهی شما دوستان عزیز و گرامی بخیر و شادی
سـ🍁ـلام
صبحتون منور به نور خدا
و درخشندگی خورشید تابناک الهی
قلبتون آکنده باد
از عطر نفسهای خدایی
دلتون مملو از عشق الهی
روزت را با قلبی روشن آغاز کن
بگذار تمام نگرانیهایت
گوشهای از شب بمانند
برای لحظهای بخند
و خدا را شکر کن
برای تمام لحظاتی که
در تمام مسیرها مراقبت بوده
امروز اینگونه باش
هر روز صبح با عشق به زندگی برخیز
و نگرانیهایت را به قدرتی
بزرگتر از مشکلاتت بسپار
به افکارت بیاموز که هر روز
اندیشه هایی مثبت را برگزیند
شاد باش و لبخند بزن و شکرگزار باش
شاکر بودن خود خصیصه مثبتی است
که آرامش، جذب نعمت و سیر صعودی
در زندگی را در بر دارد
اگه امروز بتونی یک تفاوت کوچک
در زندگیت ایجاد کنی
امروز تبدیل به یکی از متفاوتترین
روزهای عمرت میشه
یک ذره مهربونتر باشی
یک ذره آرومتر باشی
یا یک ذره بیشتر به خداوند اعتماد کنی
یا یک ذره بیشتر قدر خودت رو بدونی
ِیا یک ذره شکرگزارتر باشی
امروز خیلی ساده و صمیمی به خدا بگو:
خدایا امروز بهم انرژی و عشق بده
میخوام تا شب به چند تا
از بندههات کمک کنم
و دل چند نفر رو تا شب شاد کنم
بگو خدایا ممنون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انگیزشی
انقدر بخون تا اثر کنه... 😢❣
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
- Mohsen Qaraati.mp3
1.57M
#یک_آیه_تفسیر
سوره اعراف_آیه ۸۷
♦️در حکمت تاخیر عذاب مجرمان و تاخیر امداد غیبی برای مومنان.
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
✳️✳️✳️🌿🌹﷽🌹🌿✳️✳️✳️
📣 ادامه خطبه ۱ بند ۳ ادامه قسمت سوم
🔹سوم- شگفتی آفرينش آدم عليه السّلام و ويژگيهای انسان كامل.
سپس از فرشتگان خواست تا آن چه در عُهده دارند انجام دهند، و عَهدی را که پذيرفته اند وفا کنند، اينگونه که بر آدم سجده کنند، و او را بزرگ بشمارند، و فرمود: «بر آدم سجده کنيدپس فرشتگان همه سجده کردند جز شيطان» غرور و خودبزرگ بينی او را گرفت و شقاوت و بدی بر او غلبه کرد، و به آفرينش خود از آتش افتخار نمود، و آفرينش انسان از خاک را پَست شمرد. خداوند برای سزاوار بودن شيطان به خشم الهی، و برای کامل شدن آزمايش، و تحقّق وعده ها، به او مهلت داد و فرمود: «تا روز رستاخيز مهلت داده شدی».
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📣 شرح خطبه ۱ نهج البلاغه بند ۳ ادامه قسمت سوم
(آیت الله مکارم)
🚫آغاز انحراف ابلیس:
⏪به دنبال بحثى که درباره آفرینش آدم در فراز سابق این خطبه آمده بود، در این جا بحث دیگرى را در همین موضوع بیان مى فرماید که از جهات مختلف آموزنده و عبرت انگیز است.
💎نخست مى فرماید: «خداوند سبحان از فرشتگان خواست تا ودیعه اى را که نزد آنها بود، ادا کنند و پیمانى را که با او در مورد سجود براى آدم و خضوع براى بزرگداشت او بسته بودند عمل نمایند و فرمود:🔻
⚠️ «براى آدم سجده کنید! همه سجده کردند جز ابلیس!»❌❌
🔰از این تعبیر به خوبى استفاده مى شود که خداوند قبلا از فرشتگان پیمان گرفته بود که وقتى آدم آفریده و کامل شد براى او سجده کنند و این همان چیزى است که در قرآن مجید، سوره ص، به آن اشاره شده است: 🔻🔻
💠«(به یاد آور) هنگامى را که پروردگارت به فرشتگان فرمود: 🔻
💠من بشرى را از گِل مى آفرینم، هنگامى که او را منظّم ساختم و از روح خود در آن دمیدم براى او به سجده بیفتید».
(سوره ص، آیات ۷۰ و ۷۱)
🌺فرشتگان این معنا را به خاطر داشتند تا آدم آفریده شد و به صورت انسان کاملى درآمد، این جا بود که انجام آن تعهّد، از فرشتگان خواسته شد و فرمود:🔻🔻
براى آدم سجده کنید! همه سجده کردند جز ابلیس‼️
🔰به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه این امر شاید به خاطر آن بوده که اگر بدون مقدّمه چنین دستورى به فرشتگان داده مى شد تعجّب مى کردند و شاید در اطاعت این فرمان سست مى شدند، ولى خداوند، از قبل، آنها را براى این امر آماده کرد تا نشان دهد اوامر مهم باید با مقدّمه چینیهاى لازم صورت گیرد، سپس انگیزه مخالفت ابلیس را چنین بیان مى فرماید:🔻🔻
«خشم و غضب و کبر و نخوت او را فرا گرفت و شقاوت و بدبختى بر وى غلبه کرد، به آفرینش خود از آتش افتخار نمود و خلقت آدم را از گِل خشکیده، سبک شمرد».
🔰در واقع عامل اصلى، از یک نظر، آلودگى درون او بود که از آن تعبیر به شقوت شده و از نظر دیگر کبر و غرور و تعصّب و خودخواهى که زاییده این آلودگى درون بود، بر فکر او غلبه کرد و همین امر سبب شد که واقعیتها را نبیند، آتش را برتر از خاک پندارد; خاکى که منبع تمام برکات و فواید و منافع است و اصولا علم و دانش خود را برتر از حکمت خدا بشمرد.
⏪البتّه این گونه داوریها براى افرادى که گرفتار این گونه حجابها مى شوند شگفت آور نیست;
⏪ گاه انسان خودخواه و محجوب به حجاب غرور، کوهى را کاه و کاهى را کوه مى بیند و بزرگترین متفکّران جهان به هنگام گرفتارى در چنگال غرور و خودخواهى، گرفتار بزرگترین خطاها و اشتباهات مى شوند.
ــــــــــــــــــــــــــــ 🌺
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
📚 ادامه👈شـــــــرح خـطبــه«یک» نـهـجالبـــــلاغـه(بند٣، ادامه قسمت سوم)
(آیت الله مکارم)
🚫آغاز انحراف ابلیس:
👈منظور از شقاوت در این جا همان موانع درونى و صفات رذیله اى است که در شیطان وجود داشت.❌❌
⚠️صفات و موانعى که اختیارى بود و از اعمال پیشین او سرچشمه گرفته بود نه شقاوت ذاتى و غیر اختیارى;
👈چرا که شقاوت نقطه مقابل سعادت است.👉
🌸 سعادت به معناى فراهم بودن امکانات براى حرکت به سوى صلاح و شقاوت وجود موانع در این راه است;
🌸منتها همه این امور به خاطر اعمال خود انسان یا موجودات مختار دیگر حاصل مى گردد نه بر اثر عوامل جبرى‼️
🚫به هر حال ابلیس با این گناه بزرگ و خطاى عظیم به کلّى سقوط کرد و از جوار قرب پروردگار بیرون رانده شد و به خاطر عظمت گناهش منفورترین و مطرودترین خلق خدا گشت;🚫
⚠️ امّا این طرد و لعنت الهى مایه بیدارى او نشد و همچنان بر مرکب غرور و نخوت سوار بود و همان گونه که سیره افراد مغرور و متعصّب و لجوج است، به یک کار غیر منطقى دیگر دست👉⚠️👈 زد و آن این بود که کمر به گمراه ساختن آدم و فرزندان او بست و براى این که خشم و حسد خود را بیشتر فرو نشاند بار گناه خود را سنگین تر ساخت و از خدا تقاضا کرد که او را تادامنه قیامت زنده نگاهدارد و چنان که قرآن مى گوید:🔻
«قالَ رَبِّ فَاَنْظِرْنى اِلى یوْمِ یبْعَثُونَ».
خداوند نیز خواسته او را به خاطر سه چیز پذیرفت:🔻🔻
⏪ «نخست این که او مستحقّ غضب الهى بود.
⏪ دیگر این که مى خواست امتحان را بر بندگان تمام کند.
⏪و دیگر این که وعده اى که به او داده بود، تحقّق بخشد».
🔰ولى نه آن چنان که او خواسته بود بلکه تا زمان و وقت معینى و لذا فرمود: 🔻🔻
«تو از مهلت داده شدگانى تا روز و وقت معینى»
🔰در این که منظور از «یوم الوقت المعلوم» چیست در میان مفسّران قرآن و نهج البلاغه گفتگوست.🔻🔻🔻
🔰بعضى گفته اند:
منظور پایان جهان و برچیده شدن دوران تکلیف است (در این صورت تنها با مقدارى از درخواست ابلیس موافقت شده زیرا او درخواست حیات تا روز قیامت داشت ولى تا پایان دنیا موافقت شد).
🔰احتمال دیگر این که منظور زمان معینى است که پایان عمر ابلیس است و تنها خدا مى داند و جز او از آن آگاه نیست; چرا که اگر آن زمان را آشکار مى ساخت ابلیس تشویق به گناه و سرکشى بیشتر مى شد.
👈 بنابراین تفسیر صحیح یکى از دو تفسیر اوّل و دوّم است.
🌸در حدیثى نیز آمده است که منظور از «یوم الوقت المعلوم» زمان قیام حضرت مهدى ـ عج ـ است که به عمر ابلیس پایان داده مى شود.🌸
🔰البتّه این سبب نخواهد شد که عوامل گناه به کلّى از جهان ریشه کن شود و مسأله اطاعت و آزمایش الهى منتفى مى گردد;
⚠️ چرا که عامل اصلى که هواى نفس است به قوّت خود باقى است حتّى عامل انحراف شیطان نیز هواى نفس اوست.⚠️
ــــــــــــــــــــــــــــ 🔰
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
📣 ادامه شرح خطبه ۱ نهج البلاغه بند ۳ ادامه قسمت ۳
(آیت الله مکارم)
✅ نکته ها:
🔸1ـ عظمت مقام انسان
✳️ از دلایل مهمّى که نشان مى دهد انسان برترین موجود عالم خلقت و شریفترین مخلوق خدا و گل سرسبد آفرینش است آیات مربوط به سجود ملائکه براى انسان است که در چندین سوره از قرآن روى آن تأکید شده است(سوره بقره، آیه ۳۴، سوره اعراف، آیه ۱۱، سوره اسرا، آیه ۶۱، سوره کهف، آیه ۵۰، و سوره طه، آیه ۱۱۶) و نشان مى دهد همه فرشتگان بدون استثنا براى آدم سجده و خضوع کردند و این دلیل روشنى بر فضیلت آدم حتّى بر فرشتگان است و ظاهراً هدف از این تأکیدهاى مکرّر قرآن، توجّه دادن انسانها به شخصیت والاى الهى و معنویشان است و این تأثیر بسزایى در تربیت نفوس و هدایت انسانها دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــ 🌺
🔶 2ـ سجده براى آدم چگونه بود؟
در این که این سجده چه سجده اى بوده است و آیا سجده براى غیر خدا امکان پذیر است، در میان مفسّران گفتگوست.
بعضى معتقدند که این سجده براى خدا بوده ولى به خاطر آفرینش چنین موجود شگرفى، در برابر آدم صورت گرفته است; بعضى دیگر مى گویند سجده براى آدم بوده، ولى نه سجده پرستش که مخصوص خداست; بلکه سجده خضوع یا سجده تحیت و اداى احترام.
در کتاب عیون الاخبار از کتاب على بن موسى الرّضا(علیه السلام) آمده است: «کانَ سُجُودُهُمْ للهِِ تَعالى عُبُودِیتاً وَ لآدَمَ اِکْراماً وَ طاعَةً لِکَوْنِنا فى صُلْبِهِ; سجده فرشتگان براى خداوند به عنوان پرستش بود و براى آدم به عنوان اکرام و احترام، چرا که ما در صلب آدم بودیم.» (نورالثقلین، ج ۱، ص ۵۸)
از این حدیث استفاده مى شود که سجده فرشتگان دو جنبه داشت، هم جنبه پرستش خداوند و هم احترام آدم.
شبیه آنچه در تفسیر بالا گفته شد در آیه 100 سوره یوسف آمده است: «وَ رَفَعَ اَبَوَیهِ عَلَى الْعَرْشِ وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّداً; و پدر و مادر خود را بر تخت نشاند و همگى به خاطر او به سجده افتادند».
در حدیثى از امام على بن موسى الرّضا(علیه السلام) در ذیل همین آیه نیز آمده است که فرمود: «اَمّا سُجُودُ یعْقُوبَ وَ وُلْدِهِ فَاِنَّهُ لَمْ یکُنْ لِیوسُفُ وَ اِنَّما کانَ مِنْ یعْقُوبَ وَ وُلْدِهِ
طاعَةً للهِ وَ تَحِیةً لِیوسُفَ کَما کانَ السُّجُودُ مِنَ الْملائِکَةِ لآدَمَ; امّا سجود یعقوب و فرزندانش سجده پرستش براى یوسف نبود ;بلکه سجده آنها به عنوان اطاعت و پرستش خدا و تحیت و احترام یوسف بود همان گونه که سجود ملائکه براى آدم چنین بود».
ــــــــــــــــــــــــــــ 🌺
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
📣 ادامه شرح خطبه ۱ نهج البلاغه بند ۳ ادامه قسمت سوم
(آیتالله مکارم)
✅ نکته ها
🔸3ـ سؤالات گوناگون پیرامون آفرینش شیطان
درباره آفرینش شیطان و سوابق او و تمرّدش از اطاعت فرمان خدا و سپس مهلت دادن به او تا زمان معلوم، سؤالات بسیارى وجود دارد که شرح همه آنها مقالات مفصّلى را مى طلبد; ولى در این جا به تناسب بحثهاى بالا، فشرده اى از آن لازم است.
سؤال 1ـ آیا ابلیس از فرشتگان بود؟ اگر پاسخ مثبت است چرا مرتکب بزرگترین گناه شد با این که فرشتگان معصومند و اگر جواب آن منفى است یعنى از فرشتگان نبود، چرا در آیات قرآن نام او در زمره ملائکه ذکر شده است؟
پاسخ ـ به یقین او از فرشتگان نبود، چرا که قرآن با صراحت مى گوید: «کانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ اَمْرِ رَبِّهِ; او از جن بود، سپس نافرمانى پروردگارش را کرد»;
ولى از آن جا که پیش از آن در مقام اطاعت و بندگى بسیار کوشا بود در صف فرشتگان جاى گرفت و به همین دلیل جزء مجموعه آنها محسوب مى شد و اگر در پاره اى از تعبیرات مانند خطبه قاصعه (خطبه 192) به عنوان ملک از او یاد شده به همین دلیل است; به علاوه خودش با صراحت مى گوید: «خَلَقْتَنى مِنْ نار; مرا از آتش آفریدى» و مى دانیم آفرینش جن از آتش است نه فرشتگان، همان گونه که در آیه 15 سوره الرحمن آمده: «وَ خَلَقَ الْجانَّ مِنْ مارِج مِنْ نار» در روایات اهل بیت(علیهم السلام)نیز به این معنا اشاره شده است.
اضافه بر اینها قرآن براى ابلیس، فرزندان و ذرّیه بیان کرده در حالى که فرشتگان داراى زاد و ولد نیستند.
سؤال 2ـ چگونه ممکن است خداوند ابلیس را بر انسانها مسلّط کند تا آن جا که قدرت دفاع از آنها گرفته شود؟! و اضافه بر این چه لزومى داشت که این موجودِ اغواگر و گمراه کننده آفریده شود؟ و یا پس از آفرینش به او طول عمر و مهلت داده شود تا در گمراهى فرزندان آدم بکوشد و از هیچ تلاشى مضایقه نکند؟
پاسخ ـ اولا: شیطان به صورت یک موجود پاک آفریده شد و سالها قداست و پاکى خود را حفظ کرد تا آن جا که بر اثر اطاعت پروردگار همردیف فرشتگان شد، ولى سرانجام بر اثر خودخواهى و کبر و غرور و با سوء استفاده از آزادى خویش طریق گمراهى را پیش گرفت و به آخرین درجه انحطاط سقوط کرد.
ثانیاً: توجّه به این نکته ضرورى است که نفوذ وسوسه هاى شیطانى در انسانها یک نفوذ ناآگاه و اجبارى نیست; بلکه انسانها به میل و اختیار خودشان راه نفوذ را به روى او مى گشایند و اجازه ورود را به کشور جانشان صادر کرده و به اصطلاح، گذرنامه آن را نیز در اختیار شیطان مى گذارند و به همین دلیل قرآن با صراحت مى گوید: «اِنَّ عِبادِى لَیسَ لَکَ عَلَیهِمْ سُلْطان اِلاّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغاوینَ; تو بر بندگان من تسلّط نخواهى یافت مگر گمراهانى که از تو پیروى کنند» و در جاى دیگر مى فرماید: «اِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذینَ یتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ; تسلط او تنها بر کسانى است که او را به سرپرستى خود برگزیده اند و آنها که فرمانش را همردیف فرمان خدا لازم مى شمرند».
ثالثاً: امیرمؤمنان على(علیه السلام) در جمله هاى بالا به صورت ظریف و لطیفى جواب این سؤال را بیان کرده، مى فرماید: «خداوند به او مهلت داد چرا که مستحقّ غضب الهى بود و مى خواست امتحان را بر بندگان تمام کند و وعده اى را که به وى داده بود منجّز گرداند».
یعنى از یکسو خداوند مجازات او را با این مهلت دادن سنگین تر ساخت، زیرا همان گونه که از آیات قرآن استفاده مى شود کسانى که در مسیر گناه و گمراهى گام مى گذارند خداوند هشدارهاى مکرّرى به آنها مى دهد; اگر این هشدارها مؤثّر شد و بازگشتند چه بهتر وگرنه آنها را به حال خود وامى گذارد و مهلت کافى مى دهد تا بارشان سنگین تر شود.
ــــــــــــــــــــــــــــ 🌺
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr