AUD-20210108-WA0008.mp3
13.44M
#استاد_شجاعی 🎤
برای اوج گرفتن در آسمان عشق الهی؛
باید بتونی بین بخش های حیوانی و انسانی خودت تعادل برقرار کنی.
تغذیه بیش از حد بخش حیوانی مارو از رسیدن به معشوق اصلی ِ ما یعنی الله باز میداره!
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🌿💐🌿💐
🦋گاهی اوقات ما حتی در جریان کارهایی که خداوند برای ما انجام میدهد نیستیم...
برای همین همیشه باید شکرگزار باشیم حتی برای نعمتهای پنهان...
تا حالا به نعمتهای پنهان خداوند فکر کردید؟؟
🌺🌿حوادث تلخی که خداوند شما رو نجات داده و شما هیچ وقت متوجه نشدید و یا اتفاقاتی شگفت انگیزی که براتون پیش اومده و شما فکر کردید، این شانس شما بوده که نصیبتون شده اما لطف و برکت خدا بوده که شامل حالتون شده. 🌺🌿
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🌿💐🌿💐
تنبلی و بی حوصلگیـ۴۲.mp3
12.43M
#تنبلی_و_بی_حوصلگی ۴۲
🔺 هرقدر به نَفْسچرانی بیشتر عادت کنید،
و نَفْس خودتان را بیبرنامه و بیچهارچوب رها کنید ؛
بیشتر منفور دیگران خواهید شد...
تقوا، یعنی رعایت قوانین و چهارچوبها در مدیریت خویشتن!
تقوا شما را نزد خداوند و بندگانش محبوب خواهد کرد...
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🌿💐🌿💐
💚نمیشود در دنیا، دیگران را با خشم و قهر و اخلاق بد و کلام تند و نگاه تیز سوزاند و در آخرت از خشم خداوند در امان بود.
هر گونه با بنده های خداوند برخورد کنیم همانگونه خداوند با ما برخورد میکند.
👤استادشجاعی
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🌿💐🌿💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من گناه کردم.
خدا منو میبخشه یا نه؟
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🌿💐🌿💐
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
🍃 شرح موضوعی نهجالبلاغه 🍃
🔻🔻
💠 ایمان
↙️ اقسام ایمان
📔 خطبه ۱۸۹ بند ۱
♦️ ايمان بر دو قسم است: يکی ايمانی که در دل ها ثابت و برقرار و ديگری در ميان دل ها و سينه ها ناپايدار است، «تا سرآمدی که تعيين شده است». پس اگر از کسی بيزاريد، او را به حال خود گذاريد تا مرگ او فرا رسد، پس در آن هنگام وقت بيزاری جستن است.
•┈┈••••✾🌿🌺🌿✾••••┈┈•
✴️ ايمان هاى پايدار و ناپايدار:
💠امام(عليه السلام) در بخش اوّل اين خطبه، اشاره به اقسام ايمانهاى ثابت و غير ثابت مى کند.
📙در تفسیر المیزان از امام ابوالحسن در تفسير انعام، آيه 98 آمده است: ⬇️
↩️ « ايمانى که مستقر باشد تا ابد ادامه خواهد يافت و اما ايمان عاريتى، خداوند آن را قبل از ممات مى گيرد».
💠به هر حال اگر انسان داراى نفس مطمئنه شود و ايمان در اعماقش نفوذ کند، ايمان او مستقر است و با دگرگونى ها شرايط و تهديدها و تطميع ها متزلزل نمى شود؛ ولى اگر راسخ نباشد، زوال آن در برابر زر و زور کاملا ممکن است.
❌ عوامل تزلزل ايمان متعدد است;
عدم آگاهى از دلايل محکم و هواپرستيها
و ضعف نفس و آلودگى به گناهان بزرگ.
❌ هر يک از اينها امورى هستند که ممکن است در پايان عمر ايمان انسان را متزلزل سازند و سرانجام آدمى بى ايمان از دنيا برود.
🌴 سپس امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن مردم را از بيزارى جستن از افراد پيش از پايان عمرشان بر حذر مى دارد; زيرا سرنوشت انسان ها در پايان عمرشان روشن مى شود.
✅ به اين ترتيب درباره هيچ کس حکم قطعى نمى توان کرد; نه افراد با ايمان و نه افراد بى ايمان، زيرا ممکن است در پايان راه بر اثر عوامل مختلفى برگردد و اگر حکمى بشود حکم موقت و مرحله اى است.
🌹💠🌹💠🌹💠
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
🍃 شرح موضوعی نهجالبلاغه 🍃
🔻🔻
💠 ایمان
↙️ اقسام ایمان
📔 خطبه ۱۸۹ بند ۱
♦️ ايمان بر دو قسم است: يکی ايمانی که در دل ها ثابت و برقرار و ديگری در ميان دل ها و سينه ها ناپايدار است، «تا سرآمدی که تعيين شده است». پس اگر از کسی بيزاريد، او را به حال خود گذاريد تا مرگ او فرا رسد، پس در آن هنگام وقت بيزاری جستن است.
•┈┈••••✾🌿🌺🌿✾••••┈┈•
✴️ ايمان هاى پايدار و ناپايدار:
💠امام(عليه السلام) در بخش اوّل اين خطبه، اشاره به اقسام ايمانهاى ثابت و غير ثابت مى کند.
📙در تفسیر المیزان از امام ابوالحسن در تفسير انعام، آيه 98 آمده است: ⬇️
↩️ « ايمانى که مستقر باشد تا ابد ادامه خواهد يافت و اما ايمان عاريتى، خداوند آن را قبل از ممات مى گيرد».
💠به هر حال اگر انسان داراى نفس مطمئنه شود و ايمان در اعماقش نفوذ کند، ايمان او مستقر است و با دگرگونى ها شرايط و تهديدها و تطميع ها متزلزل نمى شود؛ ولى اگر راسخ نباشد، زوال آن در برابر زر و زور کاملا ممکن است.
❌ عوامل تزلزل ايمان متعدد است;
عدم آگاهى از دلايل محکم و هواپرستيها
و ضعف نفس و آلودگى به گناهان بزرگ.
❌ هر يک از اينها امورى هستند که ممکن است در پايان عمر ايمان انسان را متزلزل سازند و سرانجام آدمى بى ايمان از دنيا برود.
🌴 سپس امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن مردم را از بيزارى جستن از افراد پيش از پايان عمرشان بر حذر مى دارد; زيرا سرنوشت انسان ها در پايان عمرشان روشن مى شود.
✅ به اين ترتيب درباره هيچ کس حکم قطعى نمى توان کرد; نه افراد با ايمان و نه افراد بى ايمان، زيرا ممکن است در پايان راه بر اثر عوامل مختلفى برگردد و اگر حکمى بشود حکم موقت و مرحله اى است.
🌹💠🌹💠🌹💠
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
🍃 شرح موضوعی نهجالبلاغه 🍃
🔻🔻
💠 ایمان
↙️ ارکان ایمان
🌴 *شرح حکمت ٢٢٧
( آیت الله مکارم شیرازی ) 🌴
🌟حقيقت ايمان:🔻
👌 در واقع ايمان👈 درختى است كه ريشه آن:🔻
شناخت خدا و پيامبر اكرم و پيشوايان دين و معاد است.
🔄و به دنبال آن بر زبان ظهور پيدا مى كند.
و ثمره اين شجره طيبه انجام وظايف الهى است✅
ــــــــــــــــــــــــــــ 🌺
⬅️ بنابراين كسانى كه در انجام وظايف كوتاهى مى كنند ايمانشان ناقص است.❌
🔄و از دو حال خارج نيست.
ـــــــــــــــ🔻
▪️يا گرفتار ضعف ايمانند.
▪️يا هوا و هوس چنان بر آنها غالب شده كه از تجلى ايمان در عمل پيش گيرى مى كند.
🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤
🍃🍃🍃🍃
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
🍃 شرح موضوعی نهجالبلاغه 🍃
🔻🔻
💠 ایمان
↙️ ارکان ایمان
🌴 ادامه شرح حکمت ٢٢٧
( آیت الله مکارم شیرازی ) 🌴
🌟 حقيقت ايمان:🔻
⬅️ و آنچه در كلام امام(عليه السلام) آمده اشاره به درجه عالى ايمان است.
👈 از آن بالاتر چيزى است كه قرآن مجيد در آیات 2الی4 سوره مبارکه «انفال» بيان كرده است: ⬇️
🌺 « مؤمنان، تنها كسانى هستند كه:🔻
🔸 هرگاه نام خدا برده شود، دل هاشان ترسان مى گردد.
🔸و هنگامى كه آيات او بر آنها خوانده مى شود، ايمانشان فزونتر مى گردد.
🔸و تنها بر پروردگارشان توكل دارند.
🔸 آنها كه نماز را برپا مى دارند.
🔸و از آنچه به آنها روزى داده ايم، انفاق مى كنند.
ــــــــــــــــــــــــــــ 🍃
👈 (آرى،) مؤمنان حقيقى آنها هستند; براى آنان درجاتى والا نزد پروردگارشان است; و براى آنها، آمرزش و روزى پرارزش است».
⬅️⚪⬅️ از این سه آیه شریفه به خوبى استفاده مى شود که ایمان کامل علاوه بر اعتقاد قلبى و عمل به ارکان مسائل دیگرى را نیز شامل مى شود... 🔻🔻
🔸از جمله این که هنگامى که نام خدا برده مى شود دل لرزان گردد و احساس مسئولیت کند.
🔸و هنگامى که آیات قرآن بر او خوانده شود ایمانش رشد یابد.
ــــــــــــــــــــــــــــ 🍃
💠 اضافه بر این در بعضى از روایات که در منابع اهل بیت آمده است مى خوانیم: 🔻🔻
👌 ایمان آن است که انسان خدا را اطاعت کند. پس هیچ معصیتى به جا نیاورد.
👈(این تعبیر معاصى کبیره و صغیره را هر دو شامل مى شود)»👉
کافى، ج 2، ص 33
🍃🌺🍃
💎🍃 از امام صادق(علیه السلام)) سؤال شد، که آیا ایمان عمل است یا قولِ بدون عمل (اعتراف به شهادتین)؟
💎 امام(علیه السلام) فرمود: « ایمان تمامش عمل و قول بخشى از آن عمل است».
کافى، ج 2، ص 33
💎🍃 از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که :
⬅️ ایمان ده درجه دارد.
🔸 مقداد در درجه هشتم،
🔸ابوذر در درجه نهم
🔸و سلمان در درجه دهم قرار داشتند».
📗 بحارالانوار، ج 22، ص 341.
⬅️ (البته ایمان انبیا و اوصیاى معصوم حساب دیگرى دارد).➡️
🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤
🍃🍃🍃🍃
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
🍃 شرح موضوعی نهج البلاغه 🍃
🔻🔻
💠 ایمان
↙️ ارکان ایمان
🌴 شرح حکمت ۳۱ نهج البلاغه (آیت الله مکارم شیرازی) 🌴
💠 امام(عليه السلام) در اين كلام جامع، تفسيرى براى ايمان ذكر كرده كه در هيچ منبع ديگرى به اين گستردگى و وضوح ديده نمى شود; ⬇️
↩️ ايمان را فراتر از جنبه هاى عقيدتى، از جنبه هاى عملى و رفتارى نيز مورد توجه قرار داده است و تمام ريزه كارى ها و نكات دقيقى را كه در تشكيل ايمان مؤثر است برشمرده است.
🔶 نخست ايمان را بر چهار پايه و هر يك از پايه ها را بر چهار پايه ديگر استوار دانسته كه مجموعاً شانزده اصل از اصول ايمان (عقيدتى و عملى) را تشكيل مى دهد و به يقين اگر كسى بتواند اين اصول شانزده گانه را در خود زنده كند در اوج قله ايمان قرار خواهد گرفت و چنين ايمانى است كه مى تواند دنيا را به سوى امنيت و آرامش و عدل و داد رهبرى كند و انسان را به مقام قرب پروردگار و اوج افتخار انسانى برساند.
✳️ در اين كه سؤال كننده از امام(عليه السلام) درباره حقيقت ايمان چه كسى بوده اختلاف است; بعضى آن را يكى از بهترين ياران آن حضرت يعنى «عمار ياسر» و بعضى آن را يكى از دشمنان سرسخت آن حضرت يعنى «ابن كواء» مى دانند كه احتمال اول به ذهن بسيار نزديك تر است. ولى در هر حال در بعضى از روايات آمده كه امام(عليه السلام) از دادن پاسخ شخصى به او امتناع ورزيد و چون سؤال و جواب را بسيار مهم مى دانست فرمود: برو فردا بيا تا در جمع اصحاب و ياران به تو پاسخ گويم، تا اگر تو فراموش كنى ديگرى آن را حفظ كند، زيرا اين گونه سخنان همچون مركبى فرارى است كه يكى آن را نمى تواند بگيرد و ديگرى آن را مى گيرد.
🌴 امام(عليه السلام) در آغاز، براى ايمان چهار ستون قائل مى شود و در پاسخ سؤال پيش گفته مى فرمايد:🔻
🔺 «ايمان بر چهار پايه استوار است: بر صبر و يقين و عدالت و جهاد».
🍃🍃🍃🍃
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
🍃 شرح موضوعی نهج البلاغه 🍃
🔻🔻
💠 ایمان
↙️ ارکان ایمان
🌴 ادامه شرح حکمت ۳۱ نهج البلاغه (آیت الله مکارم شیرازی) 🌴
💠 از آنجا كه هدف امام(عليه السلام) در اين پاسخ به سؤال، شرح و بيان ايمان از نظر اعتقاد قلبى و آثار لسانى و جنبه هاى عملى به طور كامل است براى هر يك از اين پايه هاى چهارگانه، چهار شاخه بيان فرموده كه در عمق حقيقت ايمان پيش رفته است.
🔰 پايه اوّلِ ايمان: ⏪ صبر:
🌴 مى فرمايد: «صبر از ميان آنها، بر چهار شعبه استوار است;⬇️
↩️ اشتياق، ترس، زهد وانتظار»;
(وَالصَّبْرُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَب: عَلَى الشَّوْقِ، وَالشَّفَقِ، وَالزُّهْدِ، وَالتَّرَقُّبِ).
🔹 «شوق» به معناى علاقه و اشتياق به چيزى
🔹 و «شفق» در اصل به معناى آميخته شدن روشنايى روز به تاريكى شب است، سپس به ترس آميخته با علاقه به كسى يا چيزى به كار رفته است
🔹 و «زهد» عدم وابستگى به دنيا و زخارف دنياست
🔹 و «ترقب» به هرگونه انتظار گفته مى شود.
🔴 سپس به ريشه هاى هر يك از اين چهار شاخه كه از آن منشعب مى شود پرداخته مى فرمايد: ⬇️
↙️ «آن كس كه مشتاق بهشت باشد، شهوات و تمايلات سركش را به فراموشى مى سپارد و آن كس كه از آتش جهنم بيمناك شد از گناهان دورى مى گزيند و كسى كه زاهد و بى اعتنا به دنيا باشد مصيبت ها را ناچيز مى شمرد و آنكس كه انتظار مرگ را مى كشد براى انجام اعمال نيك سرعت مى گيرد»;
🔶 (فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلاَ عَنِ الشَّهَوَاتِ; وَمَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ; وَمَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِيبَاتِ; وَمَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَى الْخَيْرَاتِ).
🔶 «سلا» به معناى فراموش كردن چيزى است.
✅ در واقع صبر و شكيبايى گاه در مقابل شهوت و در مسير اطاعت خداست و گاه در مقام پرهيز از گناهان و گاه در مقابل مصائب و درد و رنج هاى دنيوى است و گاه در مقابل پايان عمر و مرگ.
🔰 براى اين كه انسان بتواند مواضع خود را در مقابل اين امور چهارگانه روشن سازد بايد متكى به عقايد صحيح گردد; عشق به بهشت و نعمت هاى بى پايانش او را از غلطيدن در شهوات سركش دنيا حفظ مى كند و اين همان صبر بر طاعت است و ايمان به عذاب الهى در آخرت و خوف از دوزخ او را از گناهان باز مى دارد، چرا كه گويى آتش دوزخ را با چشم خود مى بيند.
❇️ از آنجا كه بى تابى در برابر مصائب به دليل دلبستگى هاى دنيوى است آن كس كه زاهد و بى اعتنا به دنيا باشد و از اين دلبستگى ها وا رَهَد مصيبت در برابر او كوچك مى شود و صبر در برابر آن آسان مى گردد.
🌴 امام(عليه السلام) علاوه بر سه شاخه معروف صبر شاخه چهارمى هم در اينجا بيان فرموده و آن⬇️
↙️ صبرى است كه از انتظار مرگ ناشى مى شود؛ كسى كه در هر لحظه احتمال مى دهد پرونده حياتش بسته شود و پنجه مرگ گلويش را بفشارد، با سرعت به سوى كارهاى خير مى دود تا در فرصت باقى مانده كفه عمل صالح خود را سنگين سازد و اين نياز به صبر و استقامت فراوان دارد.
🔷 از آنچه در بالا آمد روشن شد كه امام تمام شاخه هاى چهارگانه صبر را مرتبط به اعتقادات قلبى مى شمارد;⬇️
↙️ اعتقاد به بهشت، دوزخ، به بى اعتبارى دنيا و مرگ.
‼️ توجه به اين نكته نيز لازم است كه چون ايمان داراى درجاتى است و مطابق بعضى از روايات، ده درجه دارد، صبر و شوق به بهشت و ترس از دوزخ و زهد در دنيا و انتظار مرگ نيز در افراد مختلف است;
✅ بعضى در اعلا درجه ايمان قرار دارند و اين شاخه ها به طور كامل در باغستان روح آنها نمايان است
✅ و بعضى در ادنا درجه ايمانند و از هر كدام از اين امور بهره كمى دارند.
🍃🍃🍃🍃
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
🍃 شرح موضوعی نهج البلاغه 🍃
🔻🔻
💠 ایمان
↙️ ارکان ایمان
🌴 ادامه شرح حکمت ۳۱ نهج البلاغه (آیت الله مکارم شیرازی) 🌴
🔰 پايه دومِ ايمان: ⏪ يقين:
🌴 سپس امام(عليه السلام) از شاخه هاى يقين سخن مى گويد و مى فرمايد:
💠 «يقين بر چهار شاخه استوار است: بر بينش هوشمندانه و عميق و پى بردن به دقايق حكمت و پند گرفتن از عبرت ها و اقتدا به روش پيشينيان (صالح)»;
🔷 (وَالْيَقِينُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَب: عَلى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ، وَتَأَوُّلِ الْحِكْمَةِ، وَمَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ، وَسُنَّةِ الاَْوَّلِينَ).
💠 ممكن است اين چهار شاخه اشاره به چهار رشته از علوم انسانى باشد: 🔻
🔺 نخست علوم تجربى است كه از «تبصرة الفطنة» سرچشمه مى گيرد
🔺 و دوم علوم نظرى است كه از «تأويل الحكمه» به دست مى آيد
🔺 سوم علومى است كه از تاريخ نصيب انسان مى شود و مايه عبرت اوست
🔺 و چهارم علوم نقلى است كه از سنن پيشنيان به دست مى آيد.
❇️ هنگامى كه انسان اين چهار رشته علمى را پيگيرى كند و از آنها بهره كافى ببرد به مقام يقين مى رسد.
📜 مثلاً درباره خداشناسى نخست چشم باز كند و به خوبى آثار پروردگار را در جهان هستى ببيند سپس با انديشه عميق رابطه آن را با مبدأ آفرينش قادر و حكيم درك كند آن گاه از حوادث تاريخى عبرت بگيرد و خدا را از لابه لاى آن بشناسد و پس از آن بر آنچه از پيشنيان صالح و عالم به دست آمده مرور كند و علوم آنها را به علم خود بيفزايد تا يك خداشناس كامل گردد. همچنين در مورد خودسازى و عوامل تقرب به پروردگار.
🌴 آن گاه امام(عليه السلام) ميوه هاى هر يك از اين شاخه هاى چهارگانه را بيان مى كند و مى فرمايد: ⬇️
↙️ «كسى كه بينايى هوشمندانه داشته باشد حكمت و دقايق امور براى او روشن مى شود
↙️ و كسى كه دقايق امور براى او روشن شود عبرت فرا مى گيرد
↙️ و كسى كه درس عبرت گيرد چنان است كه گويا هميشه با گذشتگان بوده است»;
🔸 (فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ; وَمَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ; وَمَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الاَْوَّلِينَ).
♻️ از آنچه گفته شد روشن مى شود كه يك پايه مهم ايمان، بر يقينِ حاصل از علم استوار است; علومى كه از مبدأهاى متعدد سرچشمه مى گيرد و روح را سيراب مى كند و اعتقادِ انسان را به مبدأ و معاد محكم مى سازد و آثارش در اخلاق و عمل ظاهر مى گردد.
🍃🍃🍃🍃