امام در آغاز کارش به خویشتن داری ونیکوکاری مشهور است ودر انتهای امر به عفاف وعلم وفضل موصوف. امر امامت پدرش به او می رسد ولی در زمان حیات پدر دم نمی زند. هنگامی که دوران امامت وحیات پدرش سپری گشت ومقدرات الهی در حقش تحقق یافت واراده خداوند او را به سر منزل محبت خود برد، یعنی عمر پدر پایان یافت، امر خداوند پس از او به وی می رسد، وخداوند دین خود را به او می سپرد، وی را بر بندگان حجت؛ در جهان قیم وسرپرست؛ به روح خود تایید؛ از علم خود برخوردار وبه حق گویی آگاهش می نماید؛ راز خود را به وی می سپرد وبرای امر بزرگش بپا می دارد واز فضیلت عملش او را مطلع می سازد؛ رهبر خلق وحجت مطلق اهل عالمش می گرداند وروشنایی اهل دین وولی بندگانش قرار می دهد وبرای امامت خلق، او را می پسندد وسر خویش بدو می سپرد، وی را حافظ علم خود می نماید وحکمتش را در او نهاده، زمانداری اهل دینش را از او می خواهد، وبرای امر بزرگش او را مخصوص می گرداند وروش های دین وفرائض وحدود خود را به وجود او احیا می نماید. امام هم با نور درخشنده ودرمان های سودمند، هنگام حیرت های نادانان که به دام اهل جدل گرفتار آمده اند، به عدل اقدام وقیام کرده، با بیان روشن وراهنمایی های واضح از هر سوی مردم را ارشاد می فرماید،
ودر همان خط مشی که پدران راستگوی درستکارش رفته اند می رود. پس هرکه حق چنین عالمی را نادیده بگیرد، بدبخت وشقاوتمند وهرکه او را انکار نماید گمراه است، وکسی علیه او کار شکنی نکند مگر این که بر خداوند - جل وعلا - جرات وجسارت کرده باشد(۱۷).
یکی از شرح کنندگان گوید: عالم - یعنی مخلوق - در عبارت: وجعله حجه علی مواده وعالمه...
عطف است بر اهل یا بر مواد، وشاید منظور از این کلمه عقل ها باشد، زیرا که مواد معرفت همان عقل است واین دو اضافه، یعنی مواد وعالم به ضمیر خداوند، به تقدیر لام ملکیت واختصاص است، یعنی خداوند امام را حجت قرار داد بر اهل عقول وغیر اهل عقول، زیرا که امام (علیه السلام) بر همه مخلوقات حجت است وهر چیزی باید که در تسبیح وتقدیس وعبادت ونحوه خضوعش به امام مراجعه کند.
احتمال دیگری نیز هست که منظور از مواد عالم، زمانیات وجسمانیات باشد ومنظور از عالم، عالم مجردات وروحانیات. اما احتمال این که مراد از اهل مواد، اهل محبت باشد بعید است. چنان که عطف را تفسیر وبیان مطلب قبل پنداریم.
می گویم: قول صحیح آن است که مجردی غیر از خداوند متعال نیست، وسخن فوق در این باره - که مجردی غیر خداوند فرض شود - دلیل محکمی ندارد، بلکه دلیل بر خلاف آن هست که در جای خود ثابت شده است واین جا جای گستردن بحث نیست
می گویم: منظور این است که وجوب معرفت وشناخت خدا ورسول از نظر رتبه مقدم است بر وجوب شناخت امام، نه این که نفی وجوب امام شده باشد از کسی که خدا ورسول را نمی شناسد. به عبارت دیگر بر هرکس در مرحله اول لازم وواجب است خدا ورسول او را بشناسد ودر مرحله دوم نسبت به امام وپیشوایی که خداوند برای او تعیین فرموده شناخت ومعرفت پیدا کند.
🖋🌷📖۶- در خبر صحیح از محمد بن مسلم روایت است که گفت: شنیدم حضرت باقر (علیه السلام) می فرمود............
📗📗📗📗 قسمت 4⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاران امام زمان علیه السلام اینگونه اند
فاصله خود را ارزیابی کنیم ودر فکر کم نمودن فاصله خود با ولی خدا باشیم
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝🔍📗📕📒🗞سبک مدیریت مردان الهی
💫🌅💫🖥جنبش فرهنگی منادیان فتح
💢 غیبت کبری چگونه آغاز شد؟
🔶 با آغاز غیبت صغری، ارتباط شیعیان با امام زمان(عج) از طریق نوابی که از طرف حضرت تعیین می شدند ادامه پیدا کرد و پس از عثمان بن سعید و محمد بن عثمان و حسین بن روح، نیابت امام به علی بن محمد سمری رسید و با در گذشت او جامعه شیعه وارد غیبت کبری شد.
🔷 شیخ صدوق از ابومحمد حسن بن احمد مکتّب نقل می کند: «ما در سال درگذشت علی بن محمد سَمَری در بغداد بودیم. چند روز قبل از درگذشت او به حضورش رسیدیم. او توقیع حضرت را به ما نشان داد و ما از روی آن نسخه برداری نمودیم و از نزدش خارج شدیم. روز ششم، به نزد سَمَری رسیدیم و او را در حالت احتضار مشاهده کردیم. به وی گفتند: بعد از تو چه شخصی نایب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است؟ او در پاسخ گفت: خدا را مشیّتی است که خود انجام خواهد داد (دورۀ غیبت صغری به پایان رسیده است و کسی در دورۀ غیبت کبری نایب خاص امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)نیست و این خود از مشیّت الهی است.) این مطلب را گفت و آن گاه جان به جان آفرین تسلیم نمود. این آخرین سخنی بود که از او شنیده شد».
✅ امام زمان در زمان غیبت کبری، شیعیان را به حال خود رها نکرده اند و در توقیعی که به اسحاق بن یقوب نوشتند، فرمودند: و امّا حوادث واقعه، دربارۀ آن مسائل به راویان حدیث ما رجوع کنند که آنها حجّت من بر شما هستند من نیز حجّت خدا بر آنها هستم.»
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🕋🌅🌹فرایند ۵ مرحله ای تشکیل تمدن اسلامی جهانی
👤🖥جناب حجت الاسلام دکترابوالقاسمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اول ماه مهر و خاطرات مدرسه... 🥲💔
یادش بخیر چه روزایی بود 🙃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضایل و ثواب صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد(صلی الله علیه و آله)
التماس دعا 🙏
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
انسان شناسی،قسمت ۱۱۲
نام استاد: شجاعی
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
انسان شناسی 112.mp3
11.61M
#انسان_شناسی ۱۱۲
#استاد_شجاعی
#حجهالاسلام_مؤمنی
▪️بعضیها چطور در اوج خیانتها و خطاهای دیگران، هرگز قلبشان با دیگران درگیر نشده، و رهایِ رها از هر حاشیهای زندگی میکنند؟
▫️چرا بعضیها همیشه باطنِ هر اتفاقی را چه در ظاهر تلخ، چه در ظاهر شیرین "خیر" میبینند؟
🤗چطور بعضیها اینقدر شاد و امیدوارند؟
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr