فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃❤️🍃
🌼 السَّلامُ عَلَیْك
🌼َ یا بَقِیَّةَ اللَّهِ فى اَرْضِهِ.
سلام بر آخرین آغاز هستی
خدا داند فقط آقا که هستی
️
بیا آقا که در این باغ زیبا
بروید واژه یکتا پرستی
دلم در حسرت دیدار رویت
به سوی جمکران پر می گشاید
🌼 أللَّهُمَ عـجِـلْ لِوَلیِکْ ألْفَرَج
🌼 چهار شنبه هایم جمکرانی است
💚🙏🙏🌹🌹💚
░▒▓█▇▆▅▄▃▂
🌹 *بسم الله الرحمن الرحیم* 🌹
❇️ *متن و ترجمه آیات ۱۱ - ۹ سوره ق*
🌸🍃 وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُّبَارَكاً فَأَنبَتْنَا بِهِ جَنَّاتٍ وَحَبَّ الْحَصِيدِ (9)
🌸🍃 وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ لَّهَا طَلْعٌ نَّضِيدٌ (10)
🌸🍃 رِزْقاً لِّلْعِبَادِ وَأَحْيَيْنَا بِهِ بَلْدَةً مَّيْتاً كَذَلِكَ الْخُرُوجُ (11)
🌸🍃 و از آسمان، آبى پر بركت نازل كرديم، پس به وسيله آن باغ ها و دانه هاى دروشدنى رويانديم.
🌸🍃 و نيز درختان بلند خرما با خوشه هاى پر و بر هم چيده.
🌸🍃 تا رزق بندگان باشد و به باران، زمين مرده را زنده كرديم، خروج (از گور نيز) اين گونه است.
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
✅ «حَصيد» به معناى درو شده،
✅ «باسقات» به معناى بلندقامت،
✅ «طَلع» شكوفه اى است كه تازه به خرما تبديل شده،
✅ «نَضيد» به معناى متراكم و برهم چيده شده است.
✴️ از بهترين و لذّت بخش ترين حالات كشاورز، هنگام رسيدن و درو كردن محصول است.
🍀 «حبّ الحصيد»
💥 در اين آيات، براى تبيين معاد، از نزول باران و رويش گياهان استفاده شده است.
🌺 امام باقرعليه السلام درباره «نزلنا من السّماء» از پيامبراكرم فرمودند: هيچ آبى در زمين نيست مگر آنكه با آب آسمان مخلوط گشته است.(۱)
🌼 حضرت على عليه السلام هنگام بارش باران، آب باران را بر سر و روى خود مى ريختند و مى فرمودند: اين بركتى از آسمان است كه هيچ دست و ظرفى به آن برخورد نكرده است.(۲)
-----
۱) كافى، ج 6، ص 387.
۲) بحار، ج 59، ص 270.
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💎 باريدن باران، اگرچه از طريق عوامل طبيعى است، امّا با اراده خداست.
🌻«نزّلنا»
💎 باران، وسيله حيات و بركت زمين است. نابودى آفات، رويش گياهان، لطافت هوا و جارى شدن چشمه ها، از خيرات و بركات باران است.
🌻«مباركاً»
💎 در ميان ميوه ها، خرما حساب ديگرى دارد.
⚜(درخت خرما جداگانه نام برده شده است)
🌻«جنّات... والنخل»
💎 پيدايش محصولات كشاورزى، حكيمانه و هدفدار است.
🌻«رزقا للعباد»
💎 رزق انسان بايد زمينه ى بندگى او باشد.
🌻«رزقاً للعباد»
💎 براى بيان معقولات، از محسوسات استفاده كنيم.
🌻«احيينا به بلدة ميتا... كذلك الخروج»
💎 نگاهى به قدرت خدا، مسئله زنده شدن مردگان را براى انسان آسان مى كند.
🌻«بنينا، زينا، مددنا، القينا، أنبتنا، نزلنا، فانبتنا، أحيينا... كذلك الخروج»
💎 كارهاى الهى از جامعيّت ويژه اى برخوردار است؛ خداوند، صنعت و حكمت و معرفت و هدايت را بهم درآميخته است.
⚜ (بلندى نخل و زيبايى شكوفه هايش، نشانه صنعت و هنر الهى است. رزق بودن ميوه ها، نشانه حكمت الهى و از زمين مرده اين همه سرسبزى و محصول پديد آوردن، زمينه هدايت و معرفت انسان به قدرت الهى بر رستاخيز است.)
🌻«باسقات... نضيد... رزقاً... كذلك الخروج»
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
📲 *جهت عضویت* 👇
درانتظار گل نرگس (ع)( ۶ )👇
https://chat.whatsapp.com/Ckx014SEEpD52GR8jG3YVC
💠🔸🔹🔸
درانتظار گل نرگس(ع)
درایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🌸 *فضیلت و خواص سوره ق* 🌸
🌺🍃 ق و نام دیگرش «باسقات» پنجاهمین سوره قرآن است که مکی و 45 آیه دارد.
🌺🍃گفته اند که در هیچ خانه ای هر روز تلاوت سوره «ق» نمی شود مگر آن که صاحب آن خانه همیشه با دولت و عزت و سعاددت و کرامت بوده باشد و از ذلت محفوظ می ماند.(1)
🌺🍃از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: هر کس سوره «ق» را قرائت کند خداوند سختی ها و سکرات مرگ را بر وی آسان می کند(2)
🌺🍃از امام باقر علیه السلام نیز روایت شده است:
🍃هر کس در نمازهای واجب و یا مستحب خود سوره «ق» را قرائت نماید خداوند در روزی او، وسعت ایجاد کرده و در روز قیامت کتاب اعمال او را به دست راستش داده و از او به آسانی حسابرسی می کند(3)
💎🍃 *آثار و برکات سوره ق*
💎1) *بهبود بیماری صرع*
✳️ از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: اگر سوره ق را بنویسند و بر کسی که دچار حمله صرع شده بیاویزند به هوش آید...(4)
💎 2) *زیاد شدن شیر در زن شیرده*
✳️ از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده: ...اگر نوشته سوره ق را به همراه زنی که شیرش کم است قرار دهند شیر او زیاد می شود.
✳️ هم چنین آمده که برای زیاد شدن شیر سوره ق را در ظرفی بنویسند و پس از شستن آن، زن کم شیر از آن آب بنوشد.(5)
💎 3) *زیاد شدن روزی*
جهت وسعت رزق و روزی سه بار رو به قبله، سوره ق را بخوانید اثری عجیب دارد (6)
💎 4) *رفع ترس و اضطراب*
✳️ جهت برطرف شدن ترس و دلهره سوره ق را بنویسند و با آب باران بشویند و از آن آب بنوشند(7)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
(1) درمان با قرآن، ص 102
(2)مجمع البیان، ج9، ص233
(3)ثواب الاعمال، ص115
(4)تفسیرالبرهان، ج5، ص125
(5) همان
(6) درمان با قرآن، ص 102
(7) همان
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
📲 *جهت عضویت* 👇
https://chat.whatsapp.com/D8PitdsCWGR0djKCNx1hZD
گروه (1)
https://chat.whatsapp.com/GKcw3FHpmt1AzfKkvR87CT
گروه(2)
https://chat.whatsapp.com/F2kEHiJzOPP7GNh9InFsDv
گروه(3)
https://chat.whatsapp.com/EwYE06FwBEjHGusHUMe6Xv
گروه (4)
💥💥💥💥💥💥
*جهت عضویت*📲
*عالم پس از مرگ(۱)*
https://chat.whatsapp.com/D8PitdsCWGR0djKCNx1hZD
*عالم پس از مرگ(۲)*
https://chat.whatsapp.com/GKcw3FHpmt1AzfKkvR87CT
*عالم پس از مرگ(۳)*
https://chat.whatsapp.com/F2kEHiJzOPP7GNh9InFsDv
*عالم پس از مرگ(۴)*
https://chat.whatsapp.com/EwYE06FwBEjHGusHUMe6Xv
*توجه*👇
*مطالب هر چهار گروه* *یکی*
*میباشد*
*بارگذاری سه دقیقه در قیامت*✅
*بارگذاری ان سوی مرگ* ✅
*بارگذاری سرگذشت ارواح در عالم برزخ*✅
*ومطالب بسیار....درباره*
*جهان آخرت وبرزخ*✅
*توجه فرمایید*
از امشب رمان بار گذاری میشود
👿به نام دام شیطان👿
*باماوهمراه باشید*
💎💎💎💎💎💎
﷽
💥امام علی (ع) فرمودند:
با آن کس که با تو درشتی کرد، نرم باش،
که امید است به زودی در برابر تو نرم شود.
بادشمنخود بابخششرفتارکن، زیراسرانجامِ شیرینِ دو پیروزی است ..
اگرخواستی از برادرت جداشوی، جایی برای
دوستی باقیگذار، تا اگر روزیخواست بسوی
تو باز گردد بتواند ..
کسیکه بتو گمان نیک برد او را تصدیق کن ..
و هرگز حق برادرت را به اعتماد دوستیای که
با او داری ضایع نکن، زیرا آن کسکه حقش را
ضایع می کنی با تو برادر نخواهد بود ..
و افراد خانواده ات بدبخت ترین مردم نسبت
به تو نباشند ..
و به کسیکه به تو علاقه ای ندارد دل مبند ..
مبادا برادرت برای قطع پیوند دوستی ، دلیلی
محکم تر از برقرای پیوند با تو داشته باشد ،
و یا در بدی کردن ، بهانه ای قوی تر از نیکی
کردن به تو بیاورد ..
ستمکاری کسیکه بر تو ستم میکند در دیدهات بزرگ جلوه نکند ، چه او به زیان خود، و سود
تو کوشش دارد ..
وسزای آن کس که تو را شاد میکند بدی کردن
نیست ..
💙بخشی ار نامه 31 نهج البلاغه 💙
نامه به فرزندش امام حسن(ع)
💦⛈💦⛈💦⛈
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠 نهج البلاغه # خطبه اول(جلسه۱۲)
🔸فراز پنجم ( فلسفه بعثت انبیاء)
و اصْطفي سُبْحانهُ مِنْ وُلْدِهِ انْبِياء اخذ علي الْوحْيِ ميثاقهُمْ، و علي تبْليغ ِ الرِّسالةِ امانتهُمْ، لمّا بدّل اكثرُ خلْقِهِ عهْد اللّهِ اِليهِمْ، فجهِلُوا حقّهُ، و اتّخذُوا الاْنْداد معهُ، و اجْتالتْهُمُ الشّياطينُ عنْ معْرِفتِهِ، واقْتطعتْهُمْ عنْ عِبادتِهِ.
🔸🔸🔸🔸
💠ترجمه :
خداوند سبحان پيامبراني از فرزندان آدم برگزيد كه در برنامه وحي، و امانتداري در ابلاغ رسالت از آنان پيمان گرفت، آن زمان كه اكثر انسانها عهد خدا را به امور باطل تبديل نموده، و به حق او جهل ورزيدند، و براي او از بتان همتا گرفتند، و شياطين آنان را از معرفت به خداوند بازداشتند، و رابطه بندگي ايشان را با حق بريدند.
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه # شرح خطبه اول (جلسه۱۲)
⚪️ بعداز اینکه امیرالمومنین علیه السلام آفرینش حضرت آدم را به اختصار مطرح فرمودند ، در بخش دیگر فلسفه بعثت انبیاء را عنوان می کنند.
🍃و اصْطفي سُبْحانهُ مِنْ وُلْدِهِ انْبِياء اخذ علي الْوحْيِ ميثاقهُمْ، و علي تبْليغ ِ الرِّسالةِ امانتهُمْ، لمّا بدّل اكثرُ خلْقِهِ عهْد اللّهِ اِليهِمْ، فجهِلُوا حقّهُ، و اتّخذُوا الاْنْداد معهُ، و اجْتالتْهُمُ الشّياطينُ عنْ معْرِفتِهِ، واقْتطعتْهُمْ عنْ عِبادتِهِ. 🍃
ترجمه این فراز :
وخدای سبحان از میان فرزندان آدم ، پیامبرانی برگزید که بر تحمل وحی از آنان پیمان گرفت و بر تبلیغ رسالت امین خود قرار داد واین در زمانی بود که بیشتر بندگانش آن عهدی که با خدای خود داشتند را دگرگون ساختند پس حق اورا نشناختند و برایش شریکانی گرفتند وشیاطین آن هارا از معرفت خدا باز داشته واز پرستش او بُریدند.
🔸🔸🔸🔸🔸
دیدگاه علمای اسلامی وآنچه از قرآن و روایات بدست می آید ، این است که از ابتدای خلقت حضرت آدم ، خداوند دین و شریعت را نفرستادالبته ایشان و جانشینشان حضرت شیث مقام نبوت را داشته اند. منتها دین وآیین به صورت منظم از زمان حضرت نوح رسیده است لذا اولین پیامبر اولوالعزم را حضرت نوح می دانیم . پیش از آن مردمان براساس فطرت الهی وبا راهنمایی های شفاهی انبیاء کار خود را پیش می بردند. جامعه انسانی آنقدر گسترده و روابط مردم چندان پیچیده نبود که به شریعت مُدَوَّن نیاز باشد. شیطان زیاد رسوخ نکرده بود وآدمیان در برابر حملات شیطان مقاومت می کردند ، تا اینکه بالآخره شیطان ، شیطنتش کارساز شد و انسانها را به تدریج از راه به در کرد، اجتماع آدمیان هم گسترش یافت . عده ای از فطرت الهی خود فاصله گرفتند . اینجا بود که خدای متعال به همراه پیامبران دین فرستاد و از طریق وحی، پیامبرانِ خود را راهنمایی می کرد که چگونه مردم را دعوت به توحید نمایند.
در این قسمت از خطبه امیرالمومنین علیه السلام ، گویی آن حضرت مطلبی را عنوان می فرمایند که پاسخ بعضی از مشکلات امروزی ما هم هست . امروزه در جوامع مسیحی فیلسوفان دین و متکلمان مسیحی از پدیده ای صحبت می کنند، تحت عنوان "تجربه دینی"
🔸تجربه دینی : می گویند هرگونه حالت معنوی که برای انسان پیدا شد وآن حالت نتیجه توجه او به معبود خودش بود ، این نوعی تجربه دینی است ؛ چه خود به خود و ناخواسته برایش حاصل شود و چه خود بکوشد به چنین حالتی دست بیابد . حالت معنوی که انسان دلش متوجه معبودش می شود (معبودش هرچه باشد)
▫️برای تجربه دینی طیف وسیع و کانال عریضی قائل می شوند . از ثابت ترین حالات معنوی که به دنبال ذکر یا دعا یا نیایش با خداوند برای ما حاصل شده تا مراتب عالی تر تا برسد به وحی.
همه ی اینها را تحت عنوان "تجربه دینی" قرار می دهند. می گویند ، وحی انبیاء نیز نوعی تجربه دینی بوده است ؛ همان چیزی که ما هم گاهی نمونه های کوچک و میلیمتریِ آنرا احساس و دریافت کردیم .
🔻آیا این حرف درست است⁉️
🔻آیا وحیِ انبیاء هم نوعی تجربه دینی است⁉️
▫️یکی از نویسندگان ایرانی که تحت تأثیر فیلسوفان دین و متکلمین مسیحی قرار گرفته و نظر آنان راپذیرفته است ، با عنوان " بسط تجربه نَبَوی" مطالبی آورده است که به طور مختصر به نقد آن پرداخته می شود:
○نویسنده این گونه استدلال می کند >>> در روایتی داریم که رؤيای صادقه ، یک جزء از ۴۹ جزء نبوت است. او به همین روایت استناد کرده و معتقد است فرق اساسی بین نبوت و مکاشفات نیست !! یعنی حد ضعیف آن در ما و حدقوی تر آن در پیغمبر است .
❌این برداشت ، غلط است.
اوّلاً نویسنده ، اصطلاحات غربی که خودِ کشیش های مسیحی هم هنوز آنرا نپذیرفته اند را برای قرآن وبرای شهود و کشف و الهام به کار می برد!! فیلسوفانی همچون " ویلیام آلستون" که بیرون از دین ایستاده و این حرفها را می زند در حالیکه ما باید از اصطلاحات درون دینی کمک بگیریم . آلستون ، تجربه حسّی را با تجربه دینی فرق نمی گذارد!! ما نبای