🌺 حدیث شریف کساء🌺
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
عَنْ فاطِمَهَ الزَّهْراَّءِ عَلَیْهَا السَّلامُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ قالَ سَمِعْتُ فاطِمَهَ اَنَّها قالَتْ دَخَلَ عَلَىَّ اَبى رَسُولُ اللَّهِ فى بَعْضِ الاَْیّامِ فَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَهُ فَقُلْتُ عَلَیْکَ السَّلامُ قالَ اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعْفاًفَقُلْتُ لَهُ اُعیذُکَ بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ فَقَالَ یا فاطِمَهُ ایتینى بِالْکِساَّءِ الْیَمانى فَغَطّینى بِهِ فَاَتَیْتُهُ بِالْکِساَّءِالْیَمانى فَغَطَّیْتُهُ بِهِ وَصِرْتُ اَنْظُرُ اِلَیْهِ وَاِذا وَجْهُهُ یَتَلاَْلَؤُ کَاَنَّهُ الْبَدْرُفى لَیْلَهِ تَمامِهِ وَکَمالِهِ فَما کانَتْ اِلاّ ساعَهً وَاِذا بِوَلَدِىَ الْحَسَنِ قَدْاَقْبَلَ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمّاهُ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا قُرَّهَ عَیْنى وَثَمَرَهَ فُؤ ادى فَقالَ یا اُمّاهُ اِنّى اَشَمُّ عِنْدَکِ راَّئِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ جَدّى رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَاَقْبَلَ الْحَسَنُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا جَدّاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَدْخُلَ مَعَکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیاصاحِبَ حَوْضى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ مَعَهُ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَما کانَتْ اِلاّ ساعَهً وَاِذا بِوَلَدِىَ الْحُسَیْنِ قَدْ اَقْبَلَ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمّاهُ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیا قُرَّهَ عَیْنى وَثَمَرَهَ فُؤ ادى فَقالَ لى یا اُمّاهُ اِنّىَّ اَشَمُّ عِنْدَکِ راَّئِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ جَدّى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّکَ وَاَخاکَ تَحْتَ الْکِساَّءِفَدَنَى الْحُسَیْنُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا جَدّاهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَنِ اخْتارَهُ اللَّهُ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَکُونَ مَعَکُماتَحْتَ الْکِساَّءِفَقالَ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیا شافِعَ اُمَّتى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ مَعَهُما تَحْتَ الْکِساَّءِ فَاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِکَ اَبُوالْحَسَنِ عَلِىُّ بْنُ اَبى طالِبٍ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَبَاالْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ فَقالَ یا فاطِمَهُ اِنّى اَشَمُّ عِنْدَکِ رائِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ اَخى وَابْنِ عَمّى رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَیْکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَاَقْبَلَ عَلِىُّ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَکُونَ مَعَکُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ قالَ لَهُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَخى یا وَصِیّى وَخَلیفَتى وَصاحِبَ لِواَّئى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ عَلِىُّ تَحْتَ الْکِساَّءِ ثُمَّ اَتَیْتُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقُلْتُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَتاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَن اَکُونَ مَعَکُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِقالَ وَعَلَیْکِ السَّلامُ یا بِنْتى وَیا بَضْعَتى قَدْ اَذِنْتُ لَکِ فَدَخَلْتُ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَلَمَّا اکْتَمَلْنا جَمیعاً تَحْتَ الْکِساَّءِ اَخَذَ اَبى رَسُولُ اللَّهِ بِطَرَفَىِ الْکِساَّءِ وَاَوْمَئَ بِیَدِهِ الْیُمْنى اِلَى السَّماَّءِ وَقالَ اَللّهُمَّ اِنَّ هؤُلاَّءِ اَهْلُ بَیْتى وَ خاَّصَّتى وَ حاَّمَّتى لَحْمُهُمْ لَحْمى وَدَمُهُمْ دَمى یُؤْلِمُنى ما یُؤْلِمُهُمْ وَیَحْزُنُنى ما یَحْزُنُهُمْ اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَهُمْ وَسِلْمٌ لِمَنْ سالَمَهُمْ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُمْ وَمُحِبُّ لِمَنْ اَحَبَّهُمْ اِنَّهُمْ مِنّى وَاَ نَا مِنْهُمْ فَاجْعَلْ صَلَواتِکَ وَبَرَکاتِکَ وَرَحْمَتَکَ وَغُفْرانَکَ وَرِضْوانَکَ عَلَىَّ وَعَلَیْهِمْ وَاَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهِّرْهُمْ تَطْهیراًفَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یا مَلاَّئِکَتى وَیا سُکّانَ سَماواتى اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیَّهً وَلا اَرْضاً مَدْحِیَّهً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضِیَّئَهً وَلافَلَکاً یَدُورُ وَلا بَحْراً یَجْرى وَلا فُلْکاً یَسْرى اِلاّ فى مَحَبَّهِ هؤُلاَّءِالْخَمْسَهِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ الاَْمینُ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ وَمَنْ تَحْتَ الْکِساَّءِ....
فَقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّهِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَهِ
هُمْ فاطِمَهُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها فَقالَ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ اَتَاْذَنُ لى اَنْاَهْبِطَ اِلَى الاَْرْضِ لاَِکُونَ مَعَهُمْ سادِساً فَقالَ اللَّهُ نَعَمْ قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَهَبَطَ الاَْمینُ جِبْراَّئیلُ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُو
Hadith-Kisa-Samavati.mp3
14.19M
حدیث شریف کسا
*صوت حدیث کسا* رو هر روز در خانه با صدای بلند پخش کنید تا ملائک در خانه هایتان مهمان شوند
حدیث شریف کساء یکی از فضائل اهل بیت (ع) وافتخار تشیع است
🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توسل همگانی به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) برای تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
باقرائت حدیث شریف کساء🏴🏴🏴
*⭕بازگشت به قرآن*
*🔻رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره قرآن فرمود:*
*« انَّهُ شافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ ماحِلٌ مُصَدَّقٌ » (کافی ج 2ص 599)*
*يعنى قرآن در نزد خدا و در پيشگاه حقيقت وساطت مى كند و پذيرفته مى شود*
*و نسبت به بعضى كه به او جفا كرده اند سعايت مى كند و مورد قبول واقع مى شود.*
*🔻هم نسل قديم و هم نسل جديد به قرآن جفا كردند و مى كنند.*
*اول نسل قديم جفا كرد كه حالا نسل جديد جفا مى كند.*
*🔻در رهبرى نسل جوان، بيش از هر چيز دو كار بايد انجام شود:*
*1️⃣ يكى بايد درد اين نسل را شناخت و آنگاه در فكر درمان و چاره شد.*
*بدون شناختن درد اين نسل هرگونه اقدامى بى مورد است.*
*2️⃣ ديگر اينكه نسل كهن بايد اول خود را اصلاح كند.*
*🔻نسل كهن از بزرگترين گناه خود بايد توبه كند و آن مهجور قرار دادن قرآن است.*
*🔻همه بايد به قرآن بازگرديم و قرآن را پيشاپيش خود قرار دهيم*
*و در زير سايه قرآن به سوى سعادت و كمال حركت كنيم.(ادامه دارد)*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(ده گفتار) ؛ ج24 ؛ ص534 -*
https://chat.whatsapp.com/J8DreLmznKs6xwCr9oSiT0
اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم واحشرنا معهم والعن اعدائهم اجمعین
💠 حضرت آیتالله بهجت رحمه الله علیه می فرمودند :
«هر روز سعی کنید یک حدیث از کتاب #جهاد_با_نفس را مطالعه کنید و سعی نمایید به آن عمل کنید؛ بعد از یک سال خواهید دید که حتماً عوض شدهاید؛ مانند دارویی که انسان مصرف کند و بعد از مدتی احساس بهبودی میکند».
🔷کتاب جهاد_با_نفس توسط حجة الاسلام مصطفی امینی خواه تدریس میشود.
AUD-20211220-WA0119.mp3
8.03M
🔈 #جهاد_با_نفس
📚 #وسائل_الشیعه
📣 جلسه بیست و دوم
* رابطه مکارم اخلاق با مباحث عقلانی
* نزدیکی غلو با نفاق
* توهم و تثبیت نفاق
* با خودمان رو راست باشیم
* شعبههای صدق
* دقت در ورودی منتج به دقت در خروجی میشود
* نقطه شروع طغیانگری
* برنامهریزی دقیق شیطان در مسیر توهمات انسان
* اوج مکارم اخلاق
⏰ مدت زمان: ۱۹:۱۴
🎙️ حجت الاسلام مصطفی امینی خواه
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
🤲 *خدایا یاریمان کن تکرار کننده تاریخ نباشیم و نام مان در حرمت شکنان حضرت زهرا سلام الله علیها ثبت نشود*
*فاطمه منجی عالم بشریت است.
*اگر فاطمه نبود ما هم نبودیم.
▪️ حرمتش را نشکنیم که در قیامتی نچندان دور نه تنها حرمتمان بلکه همه وجودمان شکسته میشود.
▪️حرمت کسی که تنها خواسته اش لحظه وداع با دنیا، نگرانی عاقبت امت پیامبر بود. نگرانی ما بود.
#بصیرت _حرمت
🤲خدایا ما را زهرایی زنده بدار، زهرایی بمیران
┄┅✿❀🌴 *یا زهراء*🌴❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
✍آیتالله بهجت (ره) مکرر میفرمودند: «ذکری از امام سجاد علیهالسلام است که اگر گفته شود و تسبیح، بدون گفتن ذکر چرخانده شود برای گوینده ثواب گفتن ذکر خواهد بود و همچنین برای او مایۀ فرج و گشایش است».
امام سجاد علیهالسلام از پدران خود از رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم نقل میکند که حضرت هرگاه نماز صبح را به پایان میبرد با کسی سخن نمیگفت و تسبیح خود را به دست میگرفت و میفرمود:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَصْبَحْتُ أُسَبِّحُكَ وَ أُحَمِّدُكَ وَ أُهَلِّلُكَ وَ أُكَبِّرُكَ وَ أُمَجِّدُكَ بِعَدَدِ مَا أُدِيرُ بِهِ سُبْحَتِي؛
خدایا! همانا صبح میکنم درحالیکه تو را تسبیح میگویم و تو را تمجید میکنم و تو را ستایش میکنم و تو را تهلیل (لاالهالاالله گفتن) میگویم به عدد آنچه میچرخانم تسبیحم را.
💥سپس تسبیح را میگرداند، بدون آنکه تسبیح گوید و با دیگران صحبت میکرد. همینگونه بود تا وقتی به رختخواب میرفت، پس دوباره آن ذکر را تکرار میکرد و تسبیح را زیر سر خود میگذاشت.
📚 بهجتالدعا، ص ٣۵۵
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
📖 *متن زیارت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها*
💠 *يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً*
اى آنكه خدايى كه تو را خلق كرد پيش از خلقت بيازمود و در آن آزمايش بر هر گونه بلا و مصيبت تو را شكيبا و بردبار گردانيد
💠 *وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَى (أَتَانَا) بِهِ وَصِيُّهُ*
و ما چنين پنداريم كه دوستان شما هستيم و مقام بزرگى شما را تصديق مى كنيم و بر هر دستور و تعليمات الهى كه پدر شما و وصيتش كه درود حق بر او و آلش باد براى ما آورد صبور و مطيع خواهيم بود
💠 *فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَيَتِكِ*
پس ما درخواست مى كنيم هرگاه كه مصدق و مؤمن به شما هستيم كه ما را بواسطه اين تصديق به رسول و وصيش خدا به شما ملحق فرمايد تا به ما مژده رسد كه بواسطه دوستى شما ما را از گناهان پاك سازد
و مستحب است نيز آنكه بگويد
💠 *اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللَّهِ*
سلام بر تو اى دختر رسول خدا سلام بر تو اى دختر پيغمبر خدا
💠 *السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ حَبِيبِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَلِيلِ اللَّهِ*
سلام بر تو اى دختر حبيب خدا سلام بر تو اى دختر دوست خاص خدا
💠 *السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ صَفِيِّ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِينِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللَّهِ*
سلام بر تو اى دختر بنده خالص خدا سلام بر تو اى دختر امين خدا سلام بر تو اى دختر بهترين خلق خدا
💠 *السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِكَتِهِ*
سلام بر تو اى دختر بهترين پيغمبران و رسولان و فرشتگان خدا
💠 *السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِيَّةِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ*
سلام بر تو اى دختر بهترين خلق سلام بر تو اى سيده زنان عالم از اولين و آخرين
💠 *السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللَّهِ وَ خَيْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ*
سلام بر تو اى زوجه ولى خدا (امير المؤمنين) و بهترين تمام خلق بعد از رسول خدا
💠 *السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ*
سلام بر تو اى مادر حسن و حسين دو سيد جوانان اهل بهشت
💠 *السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ*
سلام بر تو اى صديقه طاهره كه به راه دين شهيد گرديدى سلام بر تو اى آنكه خدا از تو خوشنود و تو از خدا خوشنودى
💠 *السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْفَاضِلَةُ الزَّكِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ*
سلام بر تو اى صاحب فضيلت و پاكيزه صفات سلام بر تو اى انسيه حوراء
💠 *السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا التَّقِيَّةُ النَّقِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ*
سلام بر تو اى ذات متقى پاك گوهر سلام بر تو اى آنكه به الهام خدا دانا بودى
💠 *السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ*
سلام بر تو اى مظلوم (و داراى عصمت) كه حق تو را غصب كردند سلام بر تو اى ستم كشيده و مقهور دشمنان دين
💠 *السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكِ وَ عَلَى رُوحِكِ وَ بَدَنِكِ*
سلام بر تو اى فاطمه دختر رسول خدا و رحمت و بركات حق بر تو باد درود خدا بر تو و بر جسم و جان تو باد
💠 *أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ وَ أَنَّ مَنْ سَرَّكِ فَقَدْ سَرَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ*
گواهى مى دهم كه چون تو از جهان رفتى با مقام يقين و دليل روشن از جانب پروردگار بودى و هر كه تو را مسرور و شاد ساخته رسول خدا كه درود خدا بر او و آلش باد را شاد ساخته
💠 *وَ مَنْ جَفَاكِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ*
و هر كه در حق تو جفا و ظلم كرد به رسول خدا كه درود خدا بر او و آلش باد ظلم و جفا كرده
💠 *وَ مَنْ آذَاكِ فَقَدْ آذَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ*
و هر كه تو را آزرده كرد رسول خدا كه درود خدا بر او و آلش باد را آزرده است
💠 *وَ مَنْ وَصَلَكِ فَقَدْ وَصَ
لَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ*
و هر كه به تو پيوست به رسول خدا كه درود خدا بر او و آلش باد پيوسته
💠 *وَ مَنْ قَطَعَكِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ*
و هر كه از تو بريده از رسول خدا كه درود خدا بر او و آلش باد بريده است
💠 *لِأَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنْهُ وَ رُوحُهُ الَّذِي بَيْنَ جَنْبَيْهِ كَمَا قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ*
زيرا تو پاره تن پيغمبر و روح مقدس آن بزرگوارى
💠 *أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِكَتَهُ أَنِّي رَاضٍ عَمَّنْ رَضِيتِ عَنْهُ سَاخِطٌ عَلَى مَنْ سَخِطْتِ عَلَيْهِ*
خدا را گواه مى گيرم و رسول او و فرشتگان را كه من از آنكس راضيم كه شما از او راضى هستيد و خشمگينم از هر كه شما از او خشمگين هستيد
💠 *مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَيْتِ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَيْتِ*
بيزارم از آنكه شما از او بيزاريد دوستم با آنكه شما با او دوستيد و دشمنم با هر كه شما با او دشمنيد
💠 *مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتِ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ وَ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً وَ حَسِيباً وَ جَازِياً وَ مُثِيباً*
ناراضيم از هر كه شما از او ناراضى هستيد و محبوب من است هر كه محبوب شماست و بر صدق گواهى من خدا كافى است كه گواه و محاسب و جزا دهنده و ثواب بخشنده است.
💠 *اللهم صل علی محمد و آل محمد*
#خاطره
✍بیت الزهرا که خادم بودیم اون شبایی که مراسم حضرت زهرا (س). بود همیشه حاج قاسم میومدن بهمون سر میزدن که ببینن با میهمانان حضرت زهرا (س). چه رفتاری داریم...
اصلا اجازه ی تفتیش نمیدادن همیشه میگفتن به هیچ عنوان حق تفتیش ندارید میهمانای حضرت زهرا (س) رو اذیت نکنید درواقع برخورد جدی میکردن. و ما که میگفتیم برای امنیت خودشون هست ناراحت میشدن و میگفتن حضرت زهرا (س).مراقب میهمانانش هست شما نگران نباشید.... همیشه دور از چشم حاج قاسم این کار رو میکردیم.
🏴شهادت حضرت زهرا (س) تسلیت باد
Kashani-14000925-JahadTabeen-03-Hkashani_Com.mp3
11.51M
مهم حجت الا سلام کاشانی
قیام فاطمی لطفا تا آخر بادقت گوش کنید 👆👆👆👆👆👆👆👆
AUD-20211220-WA0033.mp3
6.89M
بی بصیرتی امت زهرا را پشت در کشاند
مولا را مثل فاطمه در داغ پسر نشاند
شکسته شد حرمت طاها
🎙️مداحی محمود کریمی
🌷 *بیشتر بیندیشیم❗*
🌺 *جرج جرداق مسیحی یک تنه ۲۰۰ بار نهج البلاغه را خوانده است.*
👌 *آیا ما شیعه مولا علی علیه السلام، ۲۰۰ نفر از ما، یک بار نهج البلاغه را خوانده ایم⁉️*
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠 نهج البلاغه # شرح خطبه سوم (شقشقیه) # فراز آخر # جلسه ۳۳ # بخش ۱
🔶چرا امیرالمؤمنین علیه السلام پس از ۲۵ سال خانه نشینی خلافت را پذیرفتند؟
امیرالمؤمنین علیه السلام در این خطبه دوران خلافت خلفاء اول و دوم و سوم ، نحوه روی کار آمدن آنها ، سیاست ها و برنامه های آنها را به اجمال بررسی کردند ؛ آنگاه فرمودند بعد از مرگ عثمان ، مردم چنان به سمت من هجوم آوردند که فرزندان من ، حسن و حسین علیهم السلام ، تحت فشار قرار گرفتند و لباس من از دو جانب پاره و شکافته شد.
زمانی که من خلافت را پذیرفتم و بیعت آنها را قبول کردم ، با من سر ناسازگاری گذاشتند .
🔸گروهی تحت عنوان ناکثین ، بیعت خود را نقض کردند و جنگ جمل را به راه انداختند .
🔸گروهی دیگر مدعی خلافت شدند و تحت فرماندهی معاویه ، جنگ صفین را به راه انداختند که قاسطین نام گرفتند.
🔸گروهی هم ، مردم بی خِرَدی بودند که با ظاهر مذهبی در برابر ولی خدا ، قیام کردند و خوارج یا مارقین نام گرفتند و جنگ نهروان را به راه انداختند .
❓گویی در اینجا سؤالی پدید می آید که چرا با وجود چنان مردمی ، امیرالمؤمنین علیه السلام ، آن بیعت را پذیرا شدند ؟!
❓چرا علی بن ابیطالب علیه السلام ، خلافت را بعد از ۲۵ سال صبر و خانه نشینی ، پذیرفتند ؟!
❓آیا علی علیه السلام ، همواره به خلافت چشم دوخته بودند و یا نعوذ بالله ، حسرت خلیفه شدن داشتند ؟!
برای اینکه هیچ ذهنیت🧐 غلطی برای کسی پدید نیاید ، آن حضرت خودشان توضیح می دهند که دلیل پذیرش خلافت از جانب ایشان چه بوده است .
می فرمایند :
🌸🌸أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لاَ حُضُورُ الْحَاضِرِ، وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلاَّ يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ!🌸🌸
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠 نهج البلاغه # شرح خطبه سوم (شقشقیه)# فراز آخر# جلسه ۳۳ # بخش ۲
ابتدا سوگند یاد می کند
🌸أَمَا ( آگاه باشید) وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ🌸
قسم به آن خدایی که دانه را شکافت و آدمی را پدید آورد .
این سوگند ویژه امیرالمؤمنین ، علی علیه السلام بوده است . در جای جای نهج البلاغه ، این سوگند را از آن حضرت می بینیم ( علاقه ویژه ای داشتند که این گونه سوگند بخورند و سِرّش را ما نمی دانیم ) به هر حال وقتی می فرمایند :
☆فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ☆
فلق ( شکافتن) و فَلَقَ الْحَبَّةَ ، برگرفته از آیه کریمه قرآن ، سوره مبارکه انعام ، آیه ۹۵ است ↙️
💢 إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ ۖ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ💢
بیتردید خدا شكافنده دانه و هسته است؛ زنده را از مرده بیرون میآورد، و بیرون آورنده مرده از زنده است؛ این است خدا، پس چگونه شما را [از حق] به سوی باطل بازمیگردانند؟
[وَ بَرَأَ (خلق / پدید آورد )
النَّسَمَةَ ( عده ای از شارحین گفته اند : هرموجود جانداری / ابن ابی الحدید گفته است : نسمة مخصوص آدمی به کار می رود )]
☆وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ☆
یعنی : قسم به آن خدایی که موجودات زنده یا خصوص انسان ها را آفرید .
آگاه باشید (علی بن ابیطالب سوگند می خورد) قسم به آن خدایی که دانه را شکافت و گیاهان را پدید آورد ، یا موجودات زنده یا انسانها را پدید آورد که من با شرایط خاص و در مواجهه با وضعیت ویژه ، خلافت را پذیرفتم ، من شیفته خلیفه شدن نبودم . من دنیا مدار و علاقمند به دنیا نیستم .
🤔 پس چه شد که خلافت را پذیرفتند؟!
می فرمایند ↙️
🌸لَوْ لاَ حُضُورُ الْحَاضِرِ🌸
اگر نبود آن جمعیتی که در اطرافم پدید آمد ( آن جمعیت و آن تقاضای عام که در طول تاریخ بی سابقه بوده و حتی بعداز آن هم کمتر پدید آمد که عموم مردم خواهش کنند از کسی رهبری آنها را بپذیرد )
وقتی عموم مردم جامعه نیاز دارند و درخواستی دارند ، نباید پاسخگو بود؟! حتی یک نفر از خود ما خواهش داشته باشد ، و ظیفه انسانی ما اقتضا می کند تا آنجا که می توانیم به خواهش او پاسخ مثبت دهیم .
داشتن یک حاکم صالح از مهمترین نیازهای اجتماعی و عمومی مردم است .
اگر مردم نیاز برق داشته باشند ، و ما بکوشیم و برق رسانی به مردم کنیم آیا این کار ، یک کار ضروری نیست ؟! آیا یک امر لازم نیست که ما بتوانیم به مردم آب و برق برسانیم و برای مردم راه بسازیم ؟! آیا لازم نیست که برای مردم امکانات عمومی فراهم آوریم ؟! اگر بتوانیم و کوتاهی کنیم آیا این گناه نیست ؟! از همه این نیازها مهم تر ، رهبری و هدایت مردم است ، حفظ وحدت اجتماعی و ان
سجام مردم در برابر دشمنان است .
امیرالمؤمنین علی ه السلام می فرمایند : وقتی همه مردم درخواست کردند ، من چه کنم ؟! به این درخواست و نیاز عام پاسخ منفی بدهم ؟! لذا می فرمایند : اگر این حضور نبود ، جواب منفی می دادم . من که نرفتم دنبال مردم ، مردم آمدند دنبال من !
در حدیثی که از خودامیرالمؤمنین علیه السلام در کتاب اسدالغابة ( از کتب اهل سنت) نقل شده :
حضرت فرمودند : روزی پیغمبر اکرم _صلی الله علیه وآله وسلم_به من اینطور فرمودند ↙️
قال رسول الله (ص) : أنت بمنزلة الكعبة تؤتى ولا تأتى فإن أتاك هؤلاء القوم فسلموها إليك يعنى الخلافة فأقبل منهم وأن لم يأتوك فلا تأتهم حتى يأتوك.
علی جان تو مثل کعبه ای 🕋 که باید به سوی تو بیایند ، نه اینکه به سوی مردم بِروی !
❇️ یکی از تفاوتهای مهم رهبران الهی ، با رهبران بشری همین است .
🔹رهبران بشری خودشان مردم را جمع آوری می کنند ؛ مثلا حِزبی را تشکیل می دهند ، افراد را دعوت می کنند که در این حِزب ثبت نام کنند ، بعد آن حزب سیاسی فعالیت هایی را شروع می کند ، نظر تعداد بیشتری از مردم را جلب می کند ، کم کم نمایندگانی را به مجلس معرفی می کنند . آنگاه که کرسی های آن حِذب در مجلس به حد لازم رسید ، آنوقت نوبت آن می شود که خود رهبر حِزب ، به عنوان نخست وزیر و رئیس جمهور ، معرفی می شود . پس خودش دیگران را به سمت خودش جذب می کند .
🔹 اما رهبر الهی اینگونه نیست . مردم به سمت او می روند. البته برای هدایت به سمت مردم می رود ولی برای حکومت او نمی رود به سمت مردم.
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠 نهج البلاغه # شرح خطبه سوم (شقشقیه)# فراز آخر# جلسه ۳۳ # بخش ۲
ابتدا سوگند یاد می کند
🌸أَمَا ( آگاه باشید) وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ🌸
قسم به آن خدایی که دانه را شکافت و آدمی را پدید آورد .
این سوگند ویژه امیرالمؤمنین ، علی علیه السلام بوده است . در جای جای نهج البلاغه ، این سوگند را از آن حضرت می بینیم ( علاقه ویژه ای داشتند که این گونه سوگند بخورند و سِرّش را ما نمی دانیم ) به هر حال وقتی می فرمایند :
☆فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ☆
فلق ( شکافتن) و فَلَقَ الْحَبَّةَ ، برگرفته از آیه کریمه قرآن ، سوره مبارکه انعام ، آیه ۹۵ است ↙️
💢 إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ ۖ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ💢
بیتردید خدا شكافنده دانه و هسته است؛ زنده را از مرده بیرون میآورد، و بیرون آورنده مرده از زنده است؛ این است خدا، پس چگونه شما را [از حق] به سوی باطل بازمیگردانند؟
[وَ بَرَأَ (خلق / پدید آورد )
النَّسَمَةَ ( عده ای از شارحین گفته اند : هرموجود جانداری / ابن ابی الحدید گفته است : نسمة مخصوص آدمی به کار می رود )]
☆وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ☆
یعنی : قسم به آن خدایی که موجودات زنده یا خصوص انسان ها را آفرید .
آگاه باشید (علی بن ابیطالب سوگند می خورد) قسم به آن خدایی که دانه را شکافت و گیاهان را پدید آورد ، یا موجودات زنده یا انسانها را پدید آورد که من با شرایط خاص و در مواجهه با وضعیت ویژه ، خلافت را پذیرفتم ، من شیفته خلیفه شدن نبودم . من دنیا مدار و علاقمند به دنیا نیستم .
🤔 پس چه شد که خلافت را پذیرفتند؟!
می فرمایند ↙️
🌸لَوْ لاَ حُضُورُ الْحَاضِرِ🌸
اگر نبود آن جمعیتی که در اطرافم پدید آمد ( آن جمعیت و آن تقاضای عام که در طول تاریخ بی سابقه بوده و حتی بعداز آن هم کمتر پدید آمد که عموم مردم خواهش کنند از کسی رهبری آنها را بپذیرد )
وقتی عموم مردم جامعه نیاز دارند و درخواستی دارند ، نباید پاسخگو بود؟! حتی یک نفر از خود ما خواهش داشته باشد ، و ظیفه انسانی ما اقتضا می کند تا آنجا که می توانیم به خواهش او پاسخ مثبت دهیم .
داشتن یک حاکم صالح از مهمترین نیازهای اجتماعی و عمومی مردم است .
اگر مردم نیاز برق داشته باشند ، و ما بکوشیم و برق رسانی به مردم کنیم آیا این کار ، یک کار ضروری نیست ؟! آیا یک امر لازم نیست که ما بتوانیم به مردم آب و برق برسانیم و برای مردم راه بسازیم ؟! آیا لازم نیست که برای مردم امکانات عمومی فراهم آوریم ؟! اگر بتوانیم و کوتاهی کنیم آیا این گناه نیست ؟! از همه این نیازها مهم تر ، رهبری و هدایت مردم است ، حفظ وحدت اجتماعی و انسجام مردم در برابر دشمنان است .
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند : وقتی همه مردم درخواست کردند ، من چه کنم ؟! به این درخواست و نیاز عام پاسخ منفی بدهم ؟! لذا می فرمایند : اگر این حضور نبود ، جواب منفی می دادم . من که نرفتم دنبال مردم ، مردم آمدند دنبال من !
در حدیثی که از خودامیرالمؤمنین علیه السلام در کتاب اسدالغابة ( از کتب اهل سنت) نقل شده :
حضرت فرمودند : روزی پیغمبر اکرم _صلی الله علیه وآله وسلم_به من اینطور فرمودند ↙️
قال رسول الله (ص) : أنت بمنزلة الكعبة تؤتى ولا تأتى فإن أتاك هؤلاء القوم فسلموها إليك يعنى الخلافة فأقبل منهم وأن لم يأتوك فلا تأتهم حتى يأتوك.
علی جان تو مثل کعبه ای 🕋 که باید به سوی تو بیایند ، نه اینکه به سوی مردم بِروی !
❇️ یکی از تفاوتهای مهم رهبران الهی ، با رهبران بشری همین است .
🔹رهبران بشری خودشان مردم را جمع آوری می کنند ؛ مثلا حِزبی را تشکیل می دهند ، افراد را دعوت می کنند که در این حِزب ثبت نام کنند ، بعد آن حزب سیاسی فعالیت هایی را شروع می کند ، نظر تعداد بیشتری از مردم را جلب می کند ، کم کم نمایندگانی را به مجلس معرفی می کنند . آنگاه که کرسی های آن حِذب در مجلس به حد لازم رسید ، آنوقت نوبت آن می شود که خود رهبر حِزب ، به عنوان نخست وزیر و رئیس جمهور ، معرفی می شود . پس خودش دیگران را به سمت خودش جذب می کند .
🔹 اما رهبر الهی اینگونه نیست . مردم به سمت او می روند. البته برای هدایت به سمت مردم می رود ولی برای حکومت او نمی رود به سمت مردم.
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه # خطبه سوم (شقشقیه)# جلسه ۳۳# بخش سوم
🔶اگر قرار بود از وظایف رهبر الهی این باشد که برای حکومت سمت مردم برود ، امام زمان _عجل الله تعالی فرجه الشریف _ تاکنون ظهور می کردند . مردم باید بخواهند و به سوی رهبر الهی بروند برای حکومت . اهل مدینه ، آمدند خدمت رسول خدا و عرض کردند بیایید مدینه ، ما آنجا را در اختیار شما قرار می دهیم . پیامبر هم آمدند مدینه و تشکیل حکومت اسلامی دادند .
👌مردم آمدند نزد
علی بن ابیطالب و گفتند یا علی بیا حاکمیت ما را بپذیر . وگرنه تا وقتی که مردم دنبال کار خودشان بودند ، ایشان فقط به هدایت و ارشاد مردم می پرداختند و این بیان رسول الله یک لطافتی را در بر دارد↙️
✨قال رسول الله (ص) : أنت بمنزلة الكعبة تؤتى ولا تأتى فإن أتاك هؤلاء القوم فسلموها إليك يعنى الخلافة فأقبل منهم وأن لم يأتوك فلا تأتهم حتى يأتوك.✨
پیامبر فرمودند : علی جان ! اگر مردم آمدند خلافت را به تو بدهند ، قبول کن وگرنه نرو تا خودشان بیایند.
از این رو اینجا که امیرالمؤمنین می فرمایند :
✨لَوْ لاَ حُضُورُ الْحَاضِرِ✨
شاید اشاره ای به همان سفارش و توصیه پیامبر باشد ، که اگر نبود جمعیت انبوهی که فراهم آمد و مرا دعوت کرد به پذیرش خلافت من قبول نمی کردم .( یکی از دلایل قبول ایشان)
🌸 وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ🌸
واینکه با فراهم شدن یاور حجت بر ولی خدا تمام می شود
نگویید چرا امام حسین علیه السلام ، جنگیدند و امام حسن علیه السلام ، صلح کردند ؟
زیرا امام حسین علیه السلام ۷۰ یاور و پاک باخته داشتند ولی امام مجتبی علیه السلام این مقدار یاور نداشتند. بقیه ائمه هم همینطور.
شیعیان زیاد بودند ولی افرادی که همچون سلحشوران کربلا بتوانند بایستند و از امام زمان خودشان دفاع کنند ، به تعداد کافی نبودند.
خود امیرالمؤمنین علیه السلام ، بعد از سقیفه قیام نکردند و خانه نشین شدند ؟ چون همانطور که قبلاً گفته شد سه چهار نفر بیشتر نبودند ؛ ولی بعد از مرگ عثمان ، وقتی به در خانه حضرت آمدند ، واقعاً آماده بودند و البته دلاوری هایشان را در برخی جنگها نشان داده بودند. ( دلیل دیگرقبول ایشان)
و دلیل دیگر اینکه حضرت می فرمایند : بالاخره من به عنوان یک عالم وظیفه دارم ، خدا از علماء پیمان گرفته که وقتی ظلم را در جامعه می بینند و اینکه عده ای در جامعه بر اثر شکمبارگی گوشه ای خزیده اند ، عده دیگر در اثر گرسنگی ناله به آسمان سر می دهند ، خدا از علماء پیمان گرفته است که سکوت نکنند و این وضعیت را تحمل نکنند.
🌸 مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ 🌸
اگر نبود که خدا از علماء ( دانشمندان) پیمان گرفته
🌸 أَلاَّ يُقَارُّو🌸
که قرار نگیرند
🌸عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ🌸
[کظة : حالتی از پرخوری که منجر به بی حالی و شکم درد می شود.]
ظالمان در اثر پرخوری به این مشکلات دچار می شوند ؛ که البته منظور در این عبارت حضرت فقط پرخوری نیست ، بلکه بهره برداری بیش از حد و ظالمانه از مواهب عمومی است .
🌸وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ🌸
[سَغَب : گرسنگی / ذی مَسغَبة : ایام قحطی]
و مظلوم از گرسنگی ( تحت فشار باشد)
🔹🔹🔹🔹🔹
پس دلایل قبول حکومت توسط حضرت عبارت بود از ↙️
1⃣ مردم در خواست کردند و نمی توانستند این نیاز عمومی را جواب رد بدهند.
2⃣ حجت خدا هستند و حجت خدا اگر یاور پیدا کند ، باید قیام کند.
3⃣ امام به عنوان یک عالم که خداوند از علماء پیمان گرفته است ، نمی تواند در برابر ظلم ساکت بنشیند و اقدامی نکند.
اگر این دلایل نبود رها می کردم و با چه بیان لطیفی می فرمایند ↙️
🌸لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا 🌸
افسار این شتر را می انداختم بر گردنش
[غارب : فاصله بین کوهان و گردن شتر/ وقتی می خواهند شتر را رها کنند افسارش را بر غاربش می اندازند.]
(از ابتدای این خطبه ، خلافت به یک شتر تشبیه شده بود .)
🌸وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا🌸
و با همان کاسه ای که اول بار آب دادم به شتر خلافت ( برخورد اول ایشان نسبت به خلافت) آخر بار هم با همین کاسه آب می دادم ( حالا هم بی اعتنا به خلافت می شدم)
اینطور نبوده که به خاطر هجوم مردم ، هیجان زده و جو گیر شده باشم و بخواهم به آرزوهای دیرینه خود برسم .
و حضرت در انتهای خطبه یکی از اختصاصی ترین جملاتشان را فرمودند که ویژه خودشان و شخصیت والای ایشان است ↙️
🌸وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ!🌸
شما خوب می دانید که این دنیای پر تلاطم و پر زرق برق شما نزد من بی ارزش تر از عطسه یک بُز است .
عطسه یک بُز چه اهمیتی دارد ؟!
در این قسمت خطبه در میان جمعیت یک فرد روستایی از اهل سَواد سخن حضرت را قطع می کند تا نامه ای به ایشان بدهد .
حضرت این خطبه را در کوفه ایراد فرمودند و سَواد به مناطق سرسبز رو به سیاهی ( به علت تراکم سرسبزی) گفته می شود . اهل سواد یعنی اهالی همین مناطق .
در حالیکه حضرت با جوش و خروش در حال ایراد این خطبه بودند ، این فرد بلند شد و نامه ای به حضرت داد. و هرکسی جای حضرت بود شاید توجهی نمی کرد ولی ایشان نامه را گرفتند و سخنانشان را قطع کردند . این برخورد امام حاکی از احساس مسئولیت و دغدغه ایشان نسبت به اوضاع مردم و جامعه است چرا که در این نامه ممکن بود امری ضروری نهفته باشد و این فرد مضطر باشد لذا حضرت آن کلام شیوا را قطع و مشغول مطالعه