@Ostad_ShojaeAUD-20220114-WA0077.mp3
زمان:
حجم:
9.04M
#شرح_دعای_ندبه ۴۴ ✨
💥 نه تنها عبادتها، که موفقیتهای دنیاییمان نیز محکوم به شکست خواهد بود اگر به ☆ منشأ تمـــــامِ خیـــــــر☆ در جهان یعنی وجود مقدس امام زمان"عج"، وصل نشویم!!!
- با این تفاسیر... تنها دوست داشتنِ امام و به یادِ او بودن، و * کار کردن برای او کافیست؟
یا موضوع فراتر از این حرف هاست؟!
#استاد_شجاعی 🎤
#استاد_عالی
پای درس استاد محمد شجاعی👇
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*⭕سه توصیه استاد شهید مطهری به مبلّغان ومربّیان دین*
*✅مربّيان دين بايد اوّل بكوشند خودشان عالم و محقّق و دينشناس بشوند*
*و به نام دين مفاهيم و معانى نامعقولى در اذهان مردم وارد نكنند كه همان معانى نامعقول منشأ حركتهاى ضدّ دينى مى شود،*
*✅ ثانياً در اصلاح محيط بكوشند و از آلودگيهاى محيط تا حدود امكان بكاهند،*
*✅ثالثاً از همه مهمتر و بالاتر اينكه به نام دين و به اسم دين با فطريّات مردم معارضه و مبارزه نكنند؛*
*آن وقت است كه خواهند ديد مردم «يَدْخُلُونَ فِي دين الله افواجا»*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى كند)، ج3، ص: 405- با ویرایش جزیئ-*
https://chat.whatsapp.com/J8DreLmznKs6xwCr9oSiT0
💠 آن سوی مرگ
تجربیات سه نفر از افرادی که برای لحظاتی مرگ را تجربه کرده اند در این کتاب بیان شده است.
حجت الاسلام امینی خواه طی 39 جلسه در دانشگاه فردوسی، این کتاب را بر اساس آیات،روایات و نکات عقلی و فلسفی شرح داده اند.
🔸جذابیت مطالب آنقدر بالا هست که بعد از جلسه اول و دوم خودتان پیگیر می شوید
https://chat.whatsapp.com/EwYE06FwBEjHGusHUMe6Xv
*برای شما که هنوز نشنیدید،وفرصت مطالعه نداشتید،*
*بارگذاری در گروهای عالم پس از مرگ.*
🌺سینی مخصوص غذای اهل بیت،نزد حضرت مهدی عج
✳️روزي پيامبر صلی الله علیه و آله وسلم به فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: برخيز و آن سيني را به اينجا بياور.
🌹حضرت فاطمه برخاست و آن سيني را كه در جایي پنهان بود بيرون آورد، كه در ميان آن نان تريد شده و گوشت پخته شده بود، و ظاهرا از غذاي بهشتي بود.
🌸پيامبر و علي علیه السلام و حسن و حسين و فاطمه سلام الله علیها، سيزده روز از آن غذا خوردند.
♻️ سپس ام ايمن روزي چيزي از آن نان و گوشت را در دست حسين علیه السلام ديد، به او گفت: اين غذا را از كجا آوردي؟
🌟حسين علیه السلام فرمود: چند روز است كه ما از اين غذا مي خوريم.
🔰ام ايمن كه از بانوان مخلص و ارادتمند اهلبيت نبوت بود به حضور فاطمه سلام الله آمد و عرض كرد:
🍃هر چه ام ايمن دارد، به فاطمه و فرزندانش تعلق دارد، اما آيا فاطمه هر چه دارد، قدري از آن به ام يمن نمي رسد؟
💠حضرت فاطمه مقداري از آن غذا را براي ام ايمن آورد، ام ايمن از آن خورد، از آن پس غذاي آن سيني دیگر تمام شد...
🌹پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: اگر از آن غذا به ام ايمن نمي خوراندي، تا روز قيامت تو و ذريه تو از آن غذا مي خوردند.
✅امام باقر علیه السلام پس از نقل ماجراي عجيب فوق فرمود: آن سيني در نزد ما است و قائم ما در زمان ظهور خود، آن را بيرون مي آورد...
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا مولای یا صاحب العصر والزمان (عج)...
خوشا بحال آنان که در کلاس انتظار...
حتی یک جمعه هم غیبت ندارند...
اللهم عجل لولیک الفرج
11.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شرح_3دقیقه_در_قیامت
جلسه20قسمت1
درادامه بحث حسابرسی:
ملائکه قبض روح
11.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شرح_3دقیقه_در_قیامت
جلسه20قسمت2
...
💠💠💠💠💠💠
یکی از تکان دهنده ترین جمله هایی که در فرهنگ بشری گفته شده، جمله زیر از امیرالمومنین علی علیه السلام در یکی از دعاهاي نهج البلاغه است.
" اللهم اجعل نفسی اول كريمة تنتزعها من كرائمی"
"خدایا کاری کن که از چیزهای ارزشمند زندگی،جانم اولین چیزی باشد که از من می گیری"
یعنی نکند قبل از اینکه جانم را بگیری، شرفم، انسانيتم، عدالتم، و....
گرفته شده باشد و تبدیل به یک تفاله ای شده باشم که تو جانم را می گیری. و این همان جمله معروف است که می گوید: ما آمده ایم تا زندگی کنیم و قیمت و ارزش پیدا کنیم؛ نه اینکه به هر قیمتی زندگی کنیم.
#نهج_البلاغه_خطبه٢١٥
https://chat.whatsapp.com/CI2GxRkqqXOFKwY9HP34fn
یا علی:
*💐پيامبر اکرم صليالله عليه و آله:*
*مهمان هنگامي که وارد خانة مؤمن ميشود هزار برکت و هزار رحمت به همراه خود دارد و خداوند به تعداد هر لقمه که مهمان تناول ميکند يک حج و يک عمره براي صاحب خانه مينويسد!*
📗لئاليالاخبار، ج ۳، ص ۶۶
*مهمان با روزي خود (بر ميزبان) وارد ميشود و با گناهان (آمرزيدة) اهل خانه خارج ميگردد.*
📗مستدرک، ج ۱۶، ص ۲۵۸
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۱۸ # جلسه ۵۲ # بخش ۱
🔘 مقدمه بحث :
در توضیح این خطبه باید گفته شود که شاید سید رضی این خطبه را به عنوان یک خطبه دیگر آورده باشد ، ولی برخی از شارحان نهج البلاغه به لحاظ قرابت معنایی و وحدت سیاقی که این خطبه با خطبه پیشین دارد، گفته اند ممکن است این خطبه دنباله همان کلام پیشین امام باشد و جای تعجب است که چرا مرحوم سید رضی آن را جدا آورده است .
در خطبه پیشین ، سخن از عالمانی بود که متصدی امر قضاوت می شوند ، ولی واقعاً شایستگی و صلاحیت برای قضاوت ندارند . اینجا هم همین عنوان مطرح شده است .
امام فرموده اند :
"في ذم اختلاف العلماء في الفُتيا"
این کلام امیرالمؤمنین علیهالسلام ، در مذمت اختلاف علماء در فتوا دادن است .
در ابتدا باید عرض شود ، یکی از شارحان نهج البلاغه ، بر مرحوم شریف رضی خرده گرفتند که چرا این خطبه را اینگونه نامگذاری کرده اید ؟! ( اختلاف علماء)🤔
علماء که اختلافی ندارند . هیچ وقت بین دو عالِم حقیقی که اختلافی وجود ندارد ! و آن کسانی که مورد نظر امیرالمؤمنين علیهالسلام بوده اند ، واقعاً از علماء نبودند که اختلاف داشتند .
شما چرا اینگونه نامگذاری کرده اید ؟!
در این خطبه امیرالمؤمنین علیه السلام ، گزارشی می دهند از وضعیت قضایی آن ۲۵ سالی که پیش از خلافت خودشان بر مردم گذشته بود و یا آینده .
در جای جای نهج البلاغه با این مسأله مواجه می شویم که گویی امیرالمؤمنین علیهالسلام ، در عصر ما و در دوران ما زندگی کردند و با مسأله ای مواجه شده اند ( سخنان ایشان به روز است)
مثلاً در مسائل مربوط به تعلیم و تربیت ، در نهج البلاغه با مطالبی مواجه می شویم که گویی با مسائل تربیتی این زمان حضرت آشنایی داشته اند .
در طول تاریخ بنی امیه و بنی عباس ، غوغایی بوده بین علمای عامه ( علمای اهل سنت) آن زمان در اختلاف نظر و فتوا که توضیح داده خواهد شد.
شروع خطبه ۱۸ :
✨تَرِدُ عَلَى أَحَدِهِمُ الْقَضِيَّةُ فِي حُكْمٍ مِنَ الْأَحْكَامِ فَيَحْكُمُ فِيهَا
بِرَأْيِهِ ✨
🔸ترجمه:
وارد می شود بر یکی از قضات ، مسأله ای درباره حکمی از احکام الهی ؛ پس براساس نظر خود حکمی صادر می کند .
✨ثُمَّ تَرِدُ تِلْكَ الْقَضِيَّةُ بِعَيْنِهَا عَلَى غَيْرِهِ فَيَحْكُمُ فِيهَا بِخِلاَفِ قَوْلِهِ ✨
🔸ترجمه:
آنگاه عین همان مسأله شرعی یا عین همان دعوا و منازعه ، بر قاضی یا عالم دیگری مطرح می شود ؛ پس حکم می کند در آن بر خلاف قول اوّلی .
✨ثُمَّ يَجْتَمِعُ الْقُضَاةُ بِذَلِكَ عِنْدَ الْإِمَامِ الَّذِي اسْتَقْضَاهُمْ فَيُصَوِّبُ آرَاءَهُمْ جَمِيعاً ✨
🔸ترجمه :
این قضات جلسه ای ترتیب می دهند با قاضی القضاتی که آنها را نصب کرده ( امامشان ) و نظرات خود را می گویند . آن قاضی القضات همه آراء ایشان را تأیید و تصویب می کند.
⭕️ توضیحات تکمیلی :
ابتداءً در خود کلام حضرت ، نکته ای وجود دارد که نشان می دهد ، چرا آنها با هم اختلاف داشتند و چرا اختلافشان مذموم بوده ؟!
آن نکته در کلمه " بِرَأیِهِ" است .
اینکه می فرمایند : " فَيَحْكُمُ فِيهَا بِرَأْيِهِ"
《 آن قاضی به رأي خود حکم می کند》
اشکال کار در همین است . به چه حقّی قاضی به رأی خود حکم می کند ؟! حتی اگر درست هم حکم کند ، چون از جانب خود حکمی داده جایش در دوزخ است 🔥
باید به حکم الله و به حکم الرسول حرف بزند . مطابق با نصّ حکم کند . ( قاضی در جایگاهی قرار دارد که مجاز نیست رأی و نظر شخصی خود را بر زبان بیاورد) احکام یا فتوایی که برای مردم گفته می شود ، باید قاضی بگوید به اذن خدا و یا به فرمان خدا این حکم صادر می شود ، مشکل حل می شود. آن کسی که بگوید به نظر من ، گویی برای خودش حق حکومت قائل شده است .
👌قاضی باید حکم خداوند را اجرا کند نه نظر شخصی خود را !
❓سوالی که ممکن است پیش بیاید :
وقتی حضرت اختلاف در حکم و فتوا را اینگونه محکوم می کنند ، پس اختلاف فتوای مراجع کنونی هم شامل همین مسأله می شود⁉️
پاسخ : همانطور که عرض شد کلمه " بِرَأیِهِ " پاسخگوی این مسأله است . اولاً نشان می دهد که چرا اختلاف کرده اند و ثانیاً نشان می دهد که چرا اختلاف آنها زشت است .
در اینجا چند نکته قابل ذکر است 👇👇👇
🔻اولاً ، اختلاف بین مراجع تقلید ما ( حفظهم الله تعالی) موجب چند دستگی شیعه از جهت فقهی نشده است . شیعه امامیه مثل اهل سنت گرفتار چنددستگی فقهی نشدند و یک روش فقهی دارند ( ما درشیعه مکاتب فقهی حنبلی و شافعی و مالکی و حنفی نداریم )
🔻ثانیاً ، اختلاف مراجع ما در جزئیات امور است نه در امور مهم.
🔻ثالثاً ، اگر مراجع ما اختلاف نظر داشته باشند ، هیچ کدام نمی گویند : " بِرأيی" ( نظر من این است) بلکه بر اساس آیات و روایاتی که تحقیق و تدبر کرده اند ، هر کدام به نتایجی رسیده اند . ( ما در بین فیزیکدان ها مگر اختلاف نظر نداریم!)
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آ