: 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۵# جلسه ۶۴ # بخش ۱
🔶 در خطبه ۲۵ که شکوائیه امیرالمؤمنین از مردم عراق به ویژه اهالی کوفه و کوتاهی آنان در یاری رساندن به حضرت در برابر ظلم و تجاوزات لشکر معاویه بود را تا جایی پیش بردیم که بُسر بن ارطاة با دست اندازی به شهر صنعا در یمن جنایاتی را مرتکب شد و باعث گریختن فرماندار یمن " عبیدالله بن عباس" شد . امیرالمؤمنین علیه السلام بر فراز منبر رفتند و این خبر ناگوار را به گوش مردم رساندند و آنگاه فرمودند برای من جایی جز شهر کوفه باقی نمانده است که به همین شهر کوفه نیز نمی توانم اطمینان داشته باشم .
در بخش دوم خطبه این شِکوائیه به اوج خود می رسد که می فرمایند :
✨اللَّهُمَّ إِنِّي قَدْ مَلِلْتُهُمْ وَ مَلُّونِي وَ سَئِمْتُهُمْ وَ سَئِمُونِي فَأَبْدِلْنِي بِهِمْ خَيْراً مِنْهُمْ وَ أَبْدِلْهُمْ بِي شَرّاً مِنِّي اللَّهُمَّ مِثْ قُلُوبَهُمْ كَمَا يُمَاثُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ أَمَا وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ أَنَّ لِي بِكُمْ أَلْفَ فَارِسٍ مِنْ بَنِي فِرَاسِ بْنِ غَنْمٍ
هُنَالِكَ لَوْ دَعَوْتَ أَتَاكَ مِنْهُمْ
فَوَارِسُ مِثْلُ أَرْمِيَةِ الْحَمِيمِ
ثُمَّ نَزَلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنَ الْمِنْبَرِ.
قال السيد الشريف أقول: الأرمية جمع رميّ و هو السحاب و الحميم هاهنا وقت الصيف و إنما خص الشاعر سحاب الصيف بالذكر لأنه أشد جفولا و أسرع خفوفا لأنه لا ماء فيه و إنما يكون السحاب ثقيل السير لامتلائه بالماء و ذلك لا يكون في الأكثر إلا زمان الشتاء و إنما أراد الشاعر وصفهم بالسرعة إذا دعوا و الإغاثة إذا استغيثوا و الدليل على ذلك قوله:
هنالك لو دعوت أتاك منهم... ✨
✨اللَّهُمَّ إِنِّي قَدْ مَلِلْتُهُمْ وَ مَلُّونِي وَ سَئِمْتُهُمْ وَ سَئِمُونِي فَأَبْدِلْنِي بِهِمْ خَيْراً مِنْهُمْ وَ أَبْدِلْهُمْ بِي شَرّاً مِنِّي✨
🔸 ترجمه :
خداوندا از اینان (مردم کوفه) مَلول ( خسته) شدم و آنها نیز از من خسته و ملول شده اند . خدایا به من به جای آنها بهتر از اینان را بده و به جای من به آنها کسی را بده که برایشان شر باشد .
⭕️ توضیحات تکمیلی :
در توضیح این عبارت حضرت اینطور به نظر می رسد که امیرالمؤمنین علیه السلام در مقام سرزنش به آنان انصاف می دهند ! حضرت می فرمایند ، اگر نمی آیید به میدان جنگ ، گویی خسته شده اید ! لابد از اینکه در جبهه های متعدد علیه دشمنان شرکت کرده اید ، خسته شده اید ! من هم از بس شما را دعوت کرده ام و شما سر باز زدید ، مَلول گشته ام .
(وقتی دو نفر از هم خسته می شوند راه چاره اش این است که از هم جدا شوند . هریک دنبال کار خود برود تا برایشان قابل تحمل گردد.)
به همین خاطر حضرت خطاب به آنان می فرمایند ، اگر از من خسته شده اید ، از خدا می خواهم بهتر از شما را به من بدهد و بدتر از مرا به شما بدهد .
🔘نکته :
دقت شود که در عبارت حضرت که افعل تفضیل به معنای خودش نیست که ( أَبْدِلْهُمْ بِي شَرّاً مِنِّي : من بد هستم به آنها بدتر بده) منظور حضرت این است که ، به آنها که مرا نمی توانند تحمل کنند ، کسی را بده که به آنها سخت تر بگیرد!
✨اللَّهُمَّ مِثْ قُلُوبَهُمْ كَمَا يُمَاثُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ✨
🔸 ترجمه :
خدایا قلب اینها را آب کن ( از ترس) همانطور که نمک ( با آن شوری ) در آب حل می شود !
🔸معنی واژگان :
¤ مثُّ ، یَماثُ : آب کردن
⭕️ توضیحات تکمیلی :
❓ممکن است این سوال پیش آید که چرا حضرت با اهالی کوفه اینچنین برخورد می کنند⁉️
در پاسخ به این توضیح توجه کنید :
اگر یک فرد عادی و معمولی ، از شخص دیگری ناراحت شود نمی تواند اینگونه با او سخن بگوید . دو شریکی که بعد از مدتی از هم خسته می شوند ، مجاز نیستند اینگونه سخن بگویند .این که حضرت خطاب به مردم کوفه اینگونه می فرمایند ، که بهتر از اینان به من بده ، اشکالی ندارد ولی آن قسمت از سخن ایشان که "بدتر از مرا نصیبشان کن" ، جای سؤال دارد ⁉️
چرا حضرت اینگونه می فرمایند ⁉️
در تحلیل این مسأله می توان اینگونه استنباط نمود که اگر فرض کنیم یکی از دو طرف شراکت دزد و دیگری امین باشد ، طرف امین که از دزدی شریکش به ستوه می آید و شریک دزد هم از دقت شریکش خسته شده است . حالا اگر شریک امین بگوید خدایا بهتر از او به من بده و دزد تر از او به او بده ! طبیعی است و اشکالی ندارد چون شریک امین از دزدیِ شریکش آگاه است .
وقتی این نوع دعا کردن در حق دیگران صحیح نمی باشد که ما نسبت به عمل طرف مقابل اطلاع کافی نداشته باشیم .
اما امیرالمؤمنین علیه السلام ، در مقام امامت امت ، خود عین حق است . معنی ندارد که بفرماید از من بهتر و حق تر به آنان بده . مگر بهتر او کسی برای آنان است ⁉️ ایشان از موضع امیال شخصی که با مردم سخن نمی گوید . او رهبر امت است و بر امور آنان و مصلحتشان بیش از خودشان آگاه است . مسلمین در خطر بودند و دین خدا در حال پا
یمال شدن بود که حضرت اینگونه نفرین فرمودند .
چنانچه نمونه ای در قرآن کریم داریم که حضرت نوح علیه السلام فرمودند :
💢 قَالَ نُوحٌ رَبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا 💢 ( نوح :۲۶)
نوح گفت: ای پروردگار من هیچ یك از كافران را بر روی زمین باقی مگذار!
مردم کوفه در یاری ولیّ خدا کوتاهی کردند . همان کسی که با او بیعت کرده و سایه عدلش بر سرآنان گسترانیده شده بود . امامی که شب ها در کوچه ها سرکشی می کرد و به داد مظلومان می رسید .
جالب این است که همزمان با این نفرین حضرت ، "حجاج بن یوسف ثقفی" متولد شد و بعدها بر همین مردم کوفه مسلط گشت که به احدی رحم نمی کرد . قبل از او نیز "زیاد بن ابیه" بر سر کار آمد که او از مردم بصره ۲۰هزار نفر را کشت .
و حضرت می فرمایند :
✨أَمَا وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ أَنَّ لِي بِكُمْ أَلْفَ فَارِسٍ مِنْ بَنِي فِرَاسِ بْنِ غَنْمٍ✨
🔸ترجمه :
بدانید به خداقسم دوست داشتم که به جای شما برایم فقط هزار سوار از قبیله بنی فراس بن غنم بود . ( این در حالی بود که در کوفه حداقل ۱۰۰هزار شمشیر زن وجود داشت)
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۵ # جلسه ۶۴ # بخش ۲
و امام به شعری اشاره می فرمایند که در وصف قبیله بنی فراس گفته شده :
✨هنَالِكَ لَوْ دَعَوْتَ أَتَاكَ مِنْهُمْ
فَوَارِسُ مِثْلُ أَرْمِيَةِ الْحَمِيمِ ✨
🔸ترجمه :
آنجا ( در این قبیله) چنان سوارانی هستند که اگر دعوتشان کنی و آنها را به سمت خود بخوانی ، آن سواران مثل ابر تابستانی ( با سرعت) حرکت می کنند و به سمت تو می آیند .
🔸معنی واژگان :
اَرمیة : جمع رَمی ( ابر)
فوارس : جمع فارِس ( اسب سوار)
⭕️ توضیحات تکمیلی :
درباره قبیله بنی فارس ، گفته شده که در مناطق عراق و حجاز زندگی می کردند . داستانی درمورد یکی از سرداران شجاع این قبیله نقل شده است که به اجمال به آن اشاره می شود :
مردی از این قبیله به نام " ربیعة بن مُکدّم" یکی از سواران قبیله بنی فراس بود . از شجاعتش نقل شده است ( به خصوص در دفاع از زنان و کودکان )
روزی سوار بر اسب همراه تعدادی زن و کودک از جایی عبور می کرد که مورد حمله دشمن قرار گرفت . از آنجا که دشمن از او می ترسید از دور تیری به سمتش رها کردند و تیر به قلبش اصابت کرد اما او نیزه اش را به زمین فرو کرد و به آن تکیه داد و به همراهانش اشاره کرد که از محل دور شوند . دشمن تعجب کرد که چطور با وجود اینکه تیر خورده ولی بر زمین نیفتاده است ⁉️از این رو خیال کردند تیر به او نخورده است و او منتظر ایستاده تا آنها به سمتش بروند . او چند لحظه بعد از اصابت تیر جان داده بود ولی با تکیه بر آن نیزه اینطور نشان می داد که گویی هنوز زنده است و با این کار باعث نجات زنان و کودکان شده بود و دشمن جرأت نزدیک شدن به او را پیدا نکرده بود .
این داستان نمونه ای از شجاعت سربازان این قبیله بود که امیرالمؤمنین از آنها مثال آوردند .
❓اما در اینجا این سؤال پیش می آید که چگونه است که معاویه جنایتکار وقتی به بُسربن ارطاة دستور می دهد ، او بلافاصله اجابت می کند ولی امام علی که اُسوه عدالت و بزرگی است ، فرماندارش( عبیدالله بن عباس) در صنعا می گریزد و وقتی به مردم کوفه فرمانِ جهاد می دهند ، آنها از فرمان حضرت سرپیچی می کنند.
واقعاً اشکال کار کجاست ⁉️
در پاسخ به این سوال ، خودِ حضرت در دوجای نهج البلاغه جواب می دهند :
🔻یکی در خطبه ۱۲۶ ↙️
🍃أَ تَأْمُرُونِّي أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فِيمَنْ وُلِّيتُ عَلَيْهِ! وَ اللَّهِ لاَ أَطُورُ بِهِ مَا سَمَرَ سَمِير🍃
آیا انتظار دارید من با ستمگری یاورانی برای خود فراهم کنم ؟! به خدا قسم تا آسمان و زمین می گردد من این کار را نمی کنم!
( اگر حضرت فقط یک نفر را که تخلف می کرد در میان شهر شلاق می زدند ، تمام مردم آماده همکاری می شدند )
🔻دیگری در خطبه ۲۰۰ ↙️ (در پاسخ به کسانی که فکر می کنند معاویه زیرک بوده است .)
🍃وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ وَ لَوْ لاَ كَرَاهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَى
النَّاسِ🍃
به خدا قسم معاویه زیرک تر از من نیست ولی او نیرنگ می زند و ستمگری می کند . اگر نیرنگ زدن بد نبود ، من از همه قوی تر و سیاست باز تر بودم .
🍃 اگر پایبند من ایمان نبودی
حریفم زبردست دوران نبودی🍃
این ویژگی اولیای خداست که از حیله و نیرنگ خودداری می کنند .
🌸والسلام علیکم ورحمةالله و برکاته🌸
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۶ # جلسه ۶۵ # بخش ۱
این خطبه داری چند بخش است که بخش اول آن در رابطه با دوران جاهلیت است . امیرالمؤمنین علیهالسلام می فرمایند :
✨ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﺑَﻌَﺚَ ﻣُﺤَﻤَّﺪاً ( ﺻﻠﻲ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ) ﻧَﺬِﻳﺮاً ﻟِﻠْﻌَﺎﻟَﻤِﻴﻦَ ﻭَ ﺃَﻣِﻴﻨﺎً ﻋَﻠَﻲ اﻟﺘَّﻨْﺰِﻳﻞِ ﻭَ ﺃَﻧْﺘُﻢْ ﻣَﻌْﺸَﺮَ اﻟْﻌَﺮَﺏِ ﻋَﻠَﻲ ﺷَﺮِّ ﺩِﻳﻦٍ ﻭَ ﻓِﻲ ﺷَﺮِّ ﺩَاﺭٍ ﻣُﻨِﻴﺨُﻮﻥَ ﺑَﻴْﻦَ ﺣِﺠَﺎﺭَﺓٍ ﺧُﺸْﻦٍ ﻭَ ﺣَﻴَّﺎﺕٍ ﺻُﻢٍّ ﺗَﺸْﺮَﺑُﻮﻥَ اﻟْﻜَﺪِﺭَ ﻭَ ﺗَﺄْﻛُﻠُﻮﻥَ اﻟْﺠَﺸِﺐَ ﻭَ ﺗَﺴْﻔِﻜُﻮﻥَ ﺩِﻣَﺎءَﻛُﻢْ ﻭَ ﺗَﻘْﻄَﻌُﻮﻥَ ﺃَﺭْﺣَﺎﻣَﻜُﻢْ اﻷَْﺻْﻨَﺎﻡُ ﻓِﻴﻜُﻢْ ﻣَﻨْﺼُﻮﺑَﺔٌ ﻭَ اﻵْﺛَﺎﻡُ ﺑِﻜُﻢْ ﻣَﻌْﺼُﻮﺑَﺔٌ .✨
🔘 مقدمه بحث :
توجه دادن مردم به اوضاع و احوال دوران جاهلیت ، از چندجهت مهم و ضروری است و در کلام حضرت هم به طور مکرر آمده است که عبارتند از :
🔵 سبب شناخت بهتر نعمت اسلام در انسان می شود.
🔵 سبب پی بردن او به عظمت پیامبر اسلام است .
🔵 موجب آشنا شدن بیشتر با قدرت نفوذی قرآن می شود.
⬇️ ⬇️ ⬇️
پس در نتیجه یکی از راههای اثبات حقانیت و عظمت اسلام ، قرآن و پیامبر اسلام ، مطالعه اوضاع دوران جاهلیت است .
خوشبختانه گرچه از آن دوران قریب به ۱۵۰۰ سال گذشته است و وضعیت فرهنگی محیط عربستان به برکت اسلام کاملاً تغییر یافته ، اما وضعیت جغرافیایی ، همچنان برقرار است . محیط خشک و بی آب و علف عربستان و بیابان های مرگ آور آن تحملش حتی برای چند دقیقه برای مسافران دشوار است . طبیعی است ، افرادی که در محیط خاصی زندگی می کنند ، آب و هوا و شرایط محیطی بر خُلق و خویشان تأثیر گذارد و این امر ثابت شده است که شرایط محیطی نه تنها بر انسان ، بلکه بر روی همه موجودات تأثیر گذار است . آب و هوای معتدل ، انسان های معتدل می پروراند ، آب و هوای سرد ، انسان های محکم و پر استقامت می پروراند . آب و هوای گرم و مرطوب ، انسانهای کم استقامت تری را می پروراند. کسانی که در محیط های خیلی زیبا و متبوع رشد می یابند ، عواطف و احساساتشان ، تلطیف می شود و افرادی که در محیط های خشک و خشن پرورش می یابند ، خشونت بیشتری دارند .
محیط عربستان آن زمان نیز بسیار خشک و خشن بوده است ؛ از این رو خیلی اتفاق میفتاد ، افرادی که در بیابانها گرفتار و دچار تشنگی شدید می شدند با دشنه ای که همراه داشتند به پهلوی شتر می زدند تا بتوانند از خون شتر و گاهی از پیشآب آن حیوان بخورند تا بتوانند زنده بمانند . وقتی گرسنگی به آنها فشار می آورد ، هر حیوانی که بدست آنان می آمد ، می خوردند . وقتی هم که به برکه ای می رسیدند ، خود را به آب انداخته و حتی حیوان همراهشان نیز در آن آب رفته تا تشنگی شان را برطرف کنند . در این بین ممکن بود فضولات آن حیوان هم در آب ریخته شود . به هر حال آنان در چنین شرایطی می زیستند . آن بادهای سوزان ، سنگ های خشن و بُرّان ، در روحیه آنان اثر می گذاشت و به نحوی تنازع بقا ایجاد می نمود . گاهی بر سر جرعه ای آب یا لقمه ای نان با هم درگیر می شدند ؛ حتی برای اینکه چیزی را از کسی بگیرند ، او را می کشتند . این خلق و خوی خشن برگرفته از شرایط محیطی آن زمان بود .
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۶ # جلسه ۶۵ # بخش ۲
🔻چند نمونه گزارش تاریخی درباره نوع زندگی مردم دوران جاهلیت عربستان
⬇️ ⬇️ ⬇️
⬅️ از یکی از لشکریان اسلام به نام " ابوالدُرداء"
(ابودُردا از اصحاب پیامبر اسلام و از انصار است.) گزارش کرده است که :
در یکی از جنگها شاهدبودیم که یکی از افراد تا به حال نان ندیده بود و در برخورد با نان متعجب شد و وقتی مقداری گوشت روی نان گذاشتند و به او دادند ، گمان کرد نان به عنوان ظرف برای گوشت است لذا گوشت را خورد و نان را پس داد .
⬅️خالدبن عُمَیرعدوی نقل می کند ، در فتح شهر عَمله ، با قایقی مواجه شدیم که پر از گردو بود . شخصی با دیدن گردوها سوال کرد این ریگ ها چیست ؟ وقتی یک گردو را شکستند و به او دادند متوجه شد که گردو ، یک خوراکی است .
⬅️ فرزدق نیز نقل کرده است در باره قبیله بنی اسد که اگر یک اسدی ببیند سگش چاق شده آن را می خورد .
جَبر جغرافیایی و شرایط زیست آنان را به این نوع زندگی وادار کرده بود .
حالا با این شرایط وقتی پیامبر مکرم اسلام ظهور کردند ، در همان شرایط جغرافیایی و زیستی ، رنگ و بوی اسلام روحیات آنان را تغییر داد . دیگر سگ و مار نمی خوردند بلکه گوسفند را با رعایت شرایط اسلامی ذبح می کردند و ...
این برکت اسلام و وجود مبارک رسول اکرم ﷺ بود . خوی وحشیگری و خودخواهی در آنان کاهش یافت . آنان در جنگ به یکدیگر آب تعارف می کردند و خود تشنه شهید می شدند .
این جاذبه پیغمبر اسلام است که بر قلوب مسلمین چنین حکومت یافته که هر چه می فرمودند ، اطاعت می کردند . کدام پیامبر این چنین تأثیری بر امّت خود گذاشته اند . این ۲۳ سال کار
ی کرده است که همان عربی که در بیابانها به کسی رحم نمی کرد ، برای دفاع از مظلوم دست بر قبضه شمشیر می زند و حتی جانش را از دست می دهد .
⬅️ نقل شده است که "ام سلمه" که به تنهایی از مکه به سوی مدینه هجرت می کرد ، به مرد عربی برخورد که او این بانو را سوار شتر کرده و تا مدینه همراهی نمود .
در اثر تعالیم پیامبر اینگونه اَعراب تربیت یافتند . اعجاز پیامبر اسلام کاری کرد که تعداد زیادی از مهاجرین مکه وقتی به مدینه آمدند ، اهل مدینه آنها را در خانه های خود مسکن دادند با پذیرایی و فقط تعدادی که مجرد بودند ، اهالی صفه شدند .
امیرالمؤمنين در این خطبه همین اعجاز را یادآوری می فرمایند .
📌 توصیه جناب استاد برای مطالعه بیشتر در مورد تاریخ جاهلیت ↙️
📘 تاریخ سیاسی اجتماعی اسلام / رسول جعفریان
📗 در بین شروح نهج البلاغه : شرح مرحوم علامه خویی
💠🔸💠🔸💠🔸💠
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند :
✨ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﺑَﻌَﺚَ ﻣُﺤَﻤَّﺪاً ( ﺻﻠﻲ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ) ﻧَﺬِﻳﺮاً ﻟِﻠْﻌَﺎﻟَﻤِﻴﻦَ ﺃَﻣِﻴﻨﺎً ﻋَﻠَﻲ اﻟﺘَّﻨْﺰِﻳﻞِ ﻭَ ﺃَﻧْﺘُﻢْ ﻣَﻌْﺸَﺮَ اﻟْﻌَﺮَﺏِ ﻋَﻠَﻲ ﺷَﺮِّ ﺩِﻳﻦٍ ﻭَ ﻓِﻲ ﺷَﺮِّ ﺩَاﺭٍ ﻣُﻨِﻴﺨُﻮﻥَ ﺑَﻴْﻦَ ﺣِﺠَﺎﺭَﺓٍ ﺧُﺸْﻦٍ ﻭَ ﺣَﻴَّﺎﺕٍ ﺻُﻢٍّ ﺗَﺸْﺮَﺑُﻮﻥَ اﻟْﻜَﺪِﺭَ ﻭَ ﺗَﺄْﻛُﻠُﻮﻥَ اﻟْﺠَﺸِﺐَ ﻭَ ﺗَﺴْﻔِﻜُﻮﻥَ ﺩِﻣَﺎءَﻛُﻢْ ﻭَ ﺗَﻘْﻄَﻌُﻮﻥَ ﺃَﺭْﺣَﺎﻣَﻜُﻢْ اﻷَْﺻْﻨَﺎﻡُ ﻓِﻴﻜُﻢْ ﻣَﻨْﺼُﻮﺑَﺔٌ ﻭَ اﻵْﺛَﺎﻡُ ﺑِﻜُﻢْ ﻣَﻌْﺼُﻮﺑَﺔٌ . ✨
🔸ترجمه همراه با تفسیر :
خداوند متعال پیامبر را مبعوث کرد که جهانیان را بیم دهد . او را امین وحی قرار داد ، در حالیکه شما ملت عرب بدترین دین و آیین را داشتید ( چون مشرک بودید ) و در بدترین منطقه زندگی می کردید ( منطقه ای که هم فرهنگ شرک برآن حاکم بود و هم قهر طبیعت ) شما بین سنگ های خشن که اجازه خواب راحت به شما نمی داد و مارهای کَر می خوابیدید . آبهای آلوده و گل آلود می خوردید . خوراکی های سخت می خوردید . ( هسته های خرما را آسیاب می کردند و چیزی شبیه نان درست می کردند . از پوست خشکیده حیوانات به وقت لزوم استفاده می کردند ) خون یکدیگر را می ریختید و قطع رحم می کردید ( برخی از شارحین این عبارت حضرت به زنده به گور کردن دختران تعبیر نموده اند) در میان شما بُت ها برافراشته بود ( هر سنگ یا درختی که به نظرشان شکل خاصی داشت را می پرستیدند) و شما درگیر گناهان بودید ( از هیچ فِسق و فُجوری خودداری نمی کردید)
🔸معنی واژگان :
¤ مُنیخون از ریشه نَوخ به معنی خوابانیدن شتر است .
¤ حجارة خُشن : در مناطقی که اختلاف دما زیاد است ، سنگها بیشتر می شکنند و لبه های تیز دارند .
¤ مار اَصَم : مار کَر ، مارهای وحشی که از شدت وحشی بودن ، اذکار و اوراد مارگیران بر آنها اثر نمی کرد و سرو صدا هم آن ها را نمی ترساند ( گویا کر بودند)
¤ جَشِب بر وزن خَشِن و به همان معنا است .
⭕️ توضیحات تکمیلی :
خداوند پیامبری فرستاد که اعراب را از همه این مشکلات نجات داد و به سعادت رساند . از خوی حیوانی به سیادت و آقایی رساند ؛ به نحوی که رفتارشان الگویی شد برای دیگر ملت های پیشرفته مثل ایران و روم . ایرانیان متمدن با دیدن برخی رفتارهای مسلمانان حسرت می خوردند که چرا اینگونه نیستند !
البته باید توجه داشت که چنانچه ضعف هایی امروزه در عملکرد مسلمانان وجود دارد ، در مقایسه با ایرادات دیگر ملل خیلی هم چشمگیر نیست . جوامع غیر اسلامی ، شاید موفقیتهایی را کسب کرده که باعث شده باشد ظاهری چشم نواز به خود گرفته باشد که البته حاصل تلاش زیاد آنان است ولی از نظر فضائل اخلاقی تهی هستند؛ زیرا آنها نعمت اسلام را درک نکرده اند . در اسلام نیز کار و تلاش مقدس شمرده شده است که باید سعی کنیم ضعف های موجود را برطرف کرده تا بتوانیم چهره واقعی اسلام را بهتر و زیباتر به دنیا معرفی نماییم .
🍃والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته🍃
💠🔸💠🔸💠🔸💠
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
☘جرعه ای از جام ولایت
صوبة الإيمان:
إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ، لَا يَحْمِلُهُ إِلَّا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ، وَ لَا يَعِي حَدِيثَنَا إِلَّا صُدُورٌ أَمِينَةٌ وَ أَحْلَامٌ رَزِينَةٌ.
حقيقت امر ما سخت است و بر مردم سخت آيد. كسى آن را نتواند برداشت مگر بنده مؤمنى كه خدا قلبش را براى ايمان آزموده است و حديث ما را فرا نگيرد جز سينه هاى امين و خردهاى استوار.
قسمتی از خطبه ۱۸۹
🌷🌿🌷🌿