۱) بِاجْتِمَاعِهِمْ عَلَى بَاطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِكُمْ عَنْ حَقِّكُمْ
🔸ترجمه :
درست است که آنها باطلند ، اما وحدت دارند و درست است که شما حقّید ، اما متفرّقید . ( اتحاد)
۲) وَ طَاعَتِهِمْ إِمَامَهُمْ فِي الْبَاطِلِ
🔸ترجمه :
آنها از پیشوای باطل خودشان ( معاویه) تبعیت می کنند . ( اطاعت از رهبری)
۳) وَ بِأَدَائِهِمُ الْأَمَانَةَ إِلَى صَاحِبِهِمْ وَ خِيَانَتِكُمْ
🔸ترجمه :
شامیان برای معاویه امانتدارند و شما خیانت می کنید ( عبیدالله صنعا را رها کرد و گریخت) ( امانتداری)
سپس می فرمایند :
۴) وَ بِصَلاَحِهِمْ فِي بِلاَدِهِمْ وَ فَسَادِكُمْ
🔸ترجمه :
آنها در شهرهای خود درستکارند ( کار خود را درست انجام می دهند ) و شما فاسد هستید .
👈(توجه داشته باشید این تهدید ها عامل عقب ماندگی مسلمانان امروزی هم هست)
✨فَلَوِ ائْتَمَنْتُ أَحَدَكُمْ عَلَى قَعْبٍ لَخَشِيتُ
أَنْ يَذْهَبَ بِعِلاَقَتِهِ ✨
🔸 ترجمه :
تا جائیکه اگر من به شما قدح چوبی را امانت دهم ، می ترسم بند بی ارزش آن را بربایید .
《ادامه خطبه جلسه آینده ان شاء الله》
🍃والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته🍃
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
: 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۵# جلسه ۶۴ # بخش ۱
🔶 در خطبه ۲۵ که شکوائیه امیرالمؤمنین از مردم عراق به ویژه اهالی کوفه و کوتاهی آنان در یاری رساندن به حضرت در برابر ظلم و تجاوزات لشکر معاویه بود را تا جایی پیش بردیم که بُسر بن ارطاة با دست اندازی به شهر صنعا در یمن جنایاتی را مرتکب شد و باعث گریختن فرماندار یمن " عبیدالله بن عباس" شد . امیرالمؤمنین علیه السلام بر فراز منبر رفتند و این خبر ناگوار را به گوش مردم رساندند و آنگاه فرمودند برای من جایی جز شهر کوفه باقی نمانده است که به همین شهر کوفه نیز نمی توانم اطمینان داشته باشم .
در بخش دوم خطبه این شِکوائیه به اوج خود می رسد که می فرمایند :
✨اللَّهُمَّ إِنِّي قَدْ مَلِلْتُهُمْ وَ مَلُّونِي وَ سَئِمْتُهُمْ وَ سَئِمُونِي فَأَبْدِلْنِي بِهِمْ خَيْراً مِنْهُمْ وَ أَبْدِلْهُمْ بِي شَرّاً مِنِّي اللَّهُمَّ مِثْ قُلُوبَهُمْ كَمَا يُمَاثُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ أَمَا وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ أَنَّ لِي بِكُمْ أَلْفَ فَارِسٍ مِنْ بَنِي فِرَاسِ بْنِ غَنْمٍ
هُنَالِكَ لَوْ دَعَوْتَ أَتَاكَ مِنْهُمْ
فَوَارِسُ مِثْلُ أَرْمِيَةِ الْحَمِيمِ
ثُمَّ نَزَلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنَ الْمِنْبَرِ.
قال السيد الشريف أقول: الأرمية جمع رميّ و هو السحاب و الحميم هاهنا وقت الصيف و إنما خص الشاعر سحاب الصيف بالذكر لأنه أشد جفولا و أسرع خفوفا لأنه لا ماء فيه و إنما يكون السحاب ثقيل السير لامتلائه بالماء و ذلك لا يكون في الأكثر إلا زمان الشتاء و إنما أراد الشاعر وصفهم بالسرعة إذا دعوا و الإغاثة إذا استغيثوا و الدليل على ذلك قوله:
هنالك لو دعوت أتاك منهم... ✨
✨اللَّهُمَّ إِنِّي قَدْ مَلِلْتُهُمْ وَ مَلُّونِي وَ سَئِمْتُهُمْ وَ سَئِمُونِي فَأَبْدِلْنِي بِهِمْ خَيْراً مِنْهُمْ وَ أَبْدِلْهُمْ بِي شَرّاً مِنِّي✨
🔸 ترجمه :
خداوندا از اینان (مردم کوفه) مَلول ( خسته) شدم و آنها نیز از من خسته و ملول شده اند . خدایا به من به جای آنها بهتر از اینان را بده و به جای من به آنها کسی را بده که برایشان شر باشد .
⭕️ توضیحات تکمیلی :
در توضیح این عبارت حضرت اینطور به نظر می رسد که امیرالمؤمنین علیه السلام در مقام سرزنش به آنان انصاف می دهند ! حضرت می فرمایند ، اگر نمی آیید به میدان جنگ ، گویی خسته شده اید ! لابد از اینکه در جبهه های متعدد علیه دشمنان شرکت کرده اید ، خسته شده اید ! من هم از بس شما را دعوت کرده ام و شما سر باز زدید ، مَلول گشته ام .
(وقتی دو نفر از هم خسته می شوند راه چاره اش این است که از هم جدا شوند . هریک دنبال کار خود برود تا برایشان قابل تحمل گردد.)
به همین خاطر حضرت خطاب به آنان می فرمایند ، اگر از من خسته شده اید ، از خدا می خواهم بهتر از شما را به من بدهد و بدتر از مرا به شما بدهد .
🔘نکته :
دقت شود که در عبارت حضرت که افعل تفضیل به معنای خودش نیست که ( أَبْدِلْهُمْ بِي شَرّاً مِنِّي : من بد هستم به آنها بدتر بده) منظور حضرت این است که ، به آنها که مرا نمی توانند تحمل کنند ، کسی را بده که به آنها سخت تر بگیرد!
✨اللَّهُمَّ مِثْ قُلُوبَهُمْ كَمَا يُمَاثُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ✨
🔸 ترجمه :
خدایا قلب اینها را آب کن ( از ترس) همانطور که نمک ( با آن شوری ) در آب حل می شود !
🔸معنی واژگان :
¤ مثُّ ، یَماثُ : آب کردن
⭕️ توضیحات تکمیلی :
❓ممکن است این سوال پیش آید که چرا حضرت با اهالی کوفه اینچنین برخورد می کنند⁉️
در پاسخ به این توضیح توجه کنید :
اگر یک فرد عادی و معمولی ، از شخص دیگری ناراحت شود نمی تواند اینگونه با او سخن بگوید . دو شریکی که بعد از مدتی از هم خسته می شوند ، مجاز نیستند اینگونه سخن بگویند .این که حضرت خطاب به مردم کوفه اینگونه می فرمایند ، که بهتر از اینان به من بده ، اشکالی ندارد ولی آن قسمت از سخن ایشان که "بدتر از مرا نصیبشان کن" ، جای سؤال دارد ⁉️
چرا حضرت اینگونه می فرمایند ⁉️
در تحلیل این مسأله می توان اینگونه استنباط نمود که اگر فرض کنیم یکی از دو طرف شراکت دزد و دیگری امین باشد ، طرف امین که از دزدی شریکش به ستوه می آید و شریک دزد هم از دقت شریکش خسته شده است . حالا اگر شریک امین بگوید خدایا بهتر از او به من بده و دزد تر از او به او بده ! طبیعی است و اشکالی ندارد چون شریک امین از دزدیِ شریکش آگاه است .
وقتی این نوع دعا کردن در حق دیگران صحیح نمی باشد که ما نسبت به عمل طرف مقابل اطلاع کافی نداشته باشیم .
اما امیرالمؤمنین علیه السلام ، در مقام امامت امت ، خود عین حق است . معنی ندارد که بفرماید از من بهتر و حق تر به آنان بده . مگر بهتر او کسی برای آنان است ⁉️ ایشان از موضع امیال شخصی که با مردم سخن نمی گوید . او رهبر امت است و بر امور آنان و مصلحتشان بیش از خودشان آگاه است . مسلمین در خطر بودند و دین خدا در حال پا
یمال شدن بود که حضرت اینگونه نفرین فرمودند .
چنانچه نمونه ای در قرآن کریم داریم که حضرت نوح علیه السلام فرمودند :
💢 قَالَ نُوحٌ رَبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا 💢 ( نوح :۲۶)
نوح گفت: ای پروردگار من هیچ یك از كافران را بر روی زمین باقی مگذار!
مردم کوفه در یاری ولیّ خدا کوتاهی کردند . همان کسی که با او بیعت کرده و سایه عدلش بر سرآنان گسترانیده شده بود . امامی که شب ها در کوچه ها سرکشی می کرد و به داد مظلومان می رسید .
جالب این است که همزمان با این نفرین حضرت ، "حجاج بن یوسف ثقفی" متولد شد و بعدها بر همین مردم کوفه مسلط گشت که به احدی رحم نمی کرد . قبل از او نیز "زیاد بن ابیه" بر سر کار آمد که او از مردم بصره ۲۰هزار نفر را کشت .
و حضرت می فرمایند :
✨أَمَا وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ أَنَّ لِي بِكُمْ أَلْفَ فَارِسٍ مِنْ بَنِي فِرَاسِ بْنِ غَنْمٍ✨
🔸ترجمه :
بدانید به خداقسم دوست داشتم که به جای شما برایم فقط هزار سوار از قبیله بنی فراس بن غنم بود . ( این در حالی بود که در کوفه حداقل ۱۰۰هزار شمشیر زن وجود داشت)
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۵ # جلسه ۶۴ # بخش ۲
و امام به شعری اشاره می فرمایند که در وصف قبیله بنی فراس گفته شده :
✨هنَالِكَ لَوْ دَعَوْتَ أَتَاكَ مِنْهُمْ
فَوَارِسُ مِثْلُ أَرْمِيَةِ الْحَمِيمِ ✨
🔸ترجمه :
آنجا ( در این قبیله) چنان سوارانی هستند که اگر دعوتشان کنی و آنها را به سمت خود بخوانی ، آن سواران مثل ابر تابستانی ( با سرعت) حرکت می کنند و به سمت تو می آیند .
🔸معنی واژگان :
اَرمیة : جمع رَمی ( ابر)
فوارس : جمع فارِس ( اسب سوار)
⭕️ توضیحات تکمیلی :
درباره قبیله بنی فارس ، گفته شده که در مناطق عراق و حجاز زندگی می کردند . داستانی درمورد یکی از سرداران شجاع این قبیله نقل شده است که به اجمال به آن اشاره می شود :
مردی از این قبیله به نام " ربیعة بن مُکدّم" یکی از سواران قبیله بنی فراس بود . از شجاعتش نقل شده است ( به خصوص در دفاع از زنان و کودکان )
روزی سوار بر اسب همراه تعدادی زن و کودک از جایی عبور می کرد که مورد حمله دشمن قرار گرفت . از آنجا که دشمن از او می ترسید از دور تیری به سمتش رها کردند و تیر به قلبش اصابت کرد اما او نیزه اش را به زمین فرو کرد و به آن تکیه داد و به همراهانش اشاره کرد که از محل دور شوند . دشمن تعجب کرد که چطور با وجود اینکه تیر خورده ولی بر زمین نیفتاده است ⁉️از این رو خیال کردند تیر به او نخورده است و او منتظر ایستاده تا آنها به سمتش بروند . او چند لحظه بعد از اصابت تیر جان داده بود ولی با تکیه بر آن نیزه اینطور نشان می داد که گویی هنوز زنده است و با این کار باعث نجات زنان و کودکان شده بود و دشمن جرأت نزدیک شدن به او را پیدا نکرده بود .
این داستان نمونه ای از شجاعت سربازان این قبیله بود که امیرالمؤمنین از آنها مثال آوردند .
❓اما در اینجا این سؤال پیش می آید که چگونه است که معاویه جنایتکار وقتی به بُسربن ارطاة دستور می دهد ، او بلافاصله اجابت می کند ولی امام علی که اُسوه عدالت و بزرگی است ، فرماندارش( عبیدالله بن عباس) در صنعا می گریزد و وقتی به مردم کوفه فرمانِ جهاد می دهند ، آنها از فرمان حضرت سرپیچی می کنند.
واقعاً اشکال کار کجاست ⁉️
در پاسخ به این سوال ، خودِ حضرت در دوجای نهج البلاغه جواب می دهند :
🔻یکی در خطبه ۱۲۶ ↙️
🍃أَ تَأْمُرُونِّي أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فِيمَنْ وُلِّيتُ عَلَيْهِ! وَ اللَّهِ لاَ أَطُورُ بِهِ مَا سَمَرَ سَمِير🍃
آیا انتظار دارید من با ستمگری یاورانی برای خود فراهم کنم ؟! به خدا قسم تا آسمان و زمین می گردد من این کار را نمی کنم!
( اگر حضرت فقط یک نفر را که تخلف می کرد در میان شهر شلاق می زدند ، تمام مردم آماده همکاری می شدند )
🔻دیگری در خطبه ۲۰۰ ↙️ (در پاسخ به کسانی که فکر می کنند معاویه زیرک بوده است .)
🍃وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ وَ لَوْ لاَ كَرَاهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَى
النَّاسِ🍃
به خدا قسم معاویه زیرک تر از من نیست ولی او نیرنگ می زند و ستمگری می کند . اگر نیرنگ زدن بد نبود ، من از همه قوی تر و سیاست باز تر بودم .
🍃 اگر پایبند من ایمان نبودی
حریفم زبردست دوران نبودی🍃
این ویژگی اولیای خداست که از حیله و نیرنگ خودداری می کنند .
🌸والسلام علیکم ورحمةالله و برکاته🌸
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۶ # جلسه ۶۵ # بخش ۱
این خطبه داری چند بخش است که بخش اول آن در رابطه با دوران جاهلیت است . امیرالمؤمنین علیهالسلام می فرمایند :
✨ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﺑَﻌَﺚَ ﻣُﺤَﻤَّﺪاً ( ﺻﻠﻲ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ) ﻧَﺬِﻳﺮاً ﻟِﻠْﻌَﺎﻟَﻤِﻴﻦَ ﻭَ ﺃَﻣِﻴﻨﺎً ﻋَﻠَﻲ اﻟﺘَّﻨْﺰِﻳﻞِ ﻭَ ﺃَﻧْﺘُﻢْ ﻣَﻌْﺸَﺮَ اﻟْﻌَﺮَﺏِ ﻋَﻠَﻲ ﺷَﺮِّ ﺩِﻳﻦٍ ﻭَ ﻓِﻲ ﺷَﺮِّ ﺩَاﺭٍ ﻣُﻨِﻴﺨُﻮﻥَ ﺑَﻴْﻦَ ﺣِﺠَﺎﺭَﺓٍ ﺧُﺸْﻦٍ ﻭَ ﺣَﻴَّﺎﺕٍ ﺻُﻢٍّ ﺗَﺸْﺮَﺑُﻮﻥَ اﻟْﻜَﺪِﺭَ ﻭَ ﺗَﺄْﻛُﻠُﻮﻥَ اﻟْﺠَﺸِﺐَ ﻭَ ﺗَﺴْﻔِﻜُﻮﻥَ ﺩِﻣَﺎءَﻛُﻢْ ﻭَ ﺗَﻘْﻄَﻌُﻮﻥَ ﺃَﺭْﺣَﺎﻣَﻜُﻢْ اﻷَْﺻْﻨَﺎﻡُ ﻓِﻴﻜُﻢْ ﻣَﻨْﺼُﻮﺑَﺔٌ ﻭَ اﻵْﺛَﺎﻡُ ﺑِﻜُﻢْ ﻣَﻌْﺼُﻮﺑَﺔٌ .✨
🔘 مقدمه بحث :
توجه دادن مردم به اوضاع و احوال دوران جاهلیت ، از چندجهت مهم و ضروری است و در کلام حضرت هم به طور مکرر آمده است که عبارتند از :
🔵 سبب شناخت بهتر نعمت اسلام در انسان می شود.
🔵 سبب پی بردن او به عظمت پیامبر اسلام است .
🔵 موجب آشنا شدن بیشتر با قدرت نفوذی قرآن می شود.
⬇️ ⬇️ ⬇️
پس در نتیجه یکی از راههای اثبات حقانیت و عظمت اسلام ، قرآن و پیامبر اسلام ، مطالعه اوضاع دوران جاهلیت است .
خوشبختانه گرچه از آن دوران قریب به ۱۵۰۰ سال گذشته است و وضعیت فرهنگی محیط عربستان به برکت اسلام کاملاً تغییر یافته ، اما وضعیت جغرافیایی ، همچنان برقرار است . محیط خشک و بی آب و علف عربستان و بیابان های مرگ آور آن تحملش حتی برای چند دقیقه برای مسافران دشوار است . طبیعی است ، افرادی که در محیط خاصی زندگی می کنند ، آب و هوا و شرایط محیطی بر خُلق و خویشان تأثیر گذارد و این امر ثابت شده است که شرایط محیطی نه تنها بر انسان ، بلکه بر روی همه موجودات تأثیر گذار است . آب و هوای معتدل ، انسان های معتدل می پروراند ، آب و هوای سرد ، انسان های محکم و پر استقامت می پروراند . آب و هوای گرم و مرطوب ، انسانهای کم استقامت تری را می پروراند. کسانی که در محیط های خیلی زیبا و متبوع رشد می یابند ، عواطف و احساساتشان ، تلطیف می شود و افرادی که در محیط های خشک و خشن پرورش می یابند ، خشونت بیشتری دارند .
محیط عربستان آن زمان نیز بسیار خشک و خشن بوده است ؛ از این رو خیلی اتفاق میفتاد ، افرادی که در بیابانها گرفتار و دچار تشنگی شدید می شدند با دشنه ای که همراه داشتند به پهلوی شتر می زدند تا بتوانند از خون شتر و گاهی از پیشآب آن حیوان بخورند تا بتوانند زنده بمانند . وقتی گرسنگی به آنها فشار می آورد ، هر حیوانی که بدست آنان می آمد ، می خوردند . وقتی هم که به برکه ای می رسیدند ، خود را به آب انداخته و حتی حیوان همراهشان نیز در آن آب رفته تا تشنگی شان را برطرف کنند . در این بین ممکن بود فضولات آن حیوان هم در آب ریخته شود . به هر حال آنان در چنین شرایطی می زیستند . آن بادهای سوزان ، سنگ های خشن و بُرّان ، در روحیه آنان اثر می گذاشت و به نحوی تنازع بقا ایجاد می نمود . گاهی بر سر جرعه ای آب یا لقمه ای نان با هم درگیر می شدند ؛ حتی برای اینکه چیزی را از کسی بگیرند ، او را می کشتند . این خلق و خوی خشن برگرفته از شرایط محیطی آن زمان بود .
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۶ # جلسه ۶۵ # بخش ۲
🔻چند نمونه گزارش تاریخی درباره نوع زندگی مردم دوران جاهلیت عربستان
⬇️ ⬇️ ⬇️
⬅️ از یکی از لشکریان اسلام به نام " ابوالدُرداء"
(ابودُردا از اصحاب پیامبر اسلام و از انصار است.) گزارش کرده است که :
در یکی از جنگها شاهدبودیم که یکی از افراد تا به حال نان ندیده بود و در برخورد با نان متعجب شد و وقتی مقداری گوشت روی نان گذاشتند و به او دادند ، گمان کرد نان به عنوان ظرف برای گوشت است لذا گوشت را خورد و نان را پس داد .
⬅️خالدبن عُمَیرعدوی نقل می کند ، در فتح شهر عَمله ، با قایقی مواجه شدیم که پر از گردو بود . شخصی با دیدن گردوها سوال کرد این ریگ ها چیست ؟ وقتی یک گردو را شکستند و به او دادند متوجه شد که گردو ، یک خوراکی است .
⬅️ فرزدق نیز نقل کرده است در باره قبیله بنی اسد که اگر یک اسدی ببیند سگش چاق شده آن را می خورد .
جَبر جغرافیایی و شرایط زیست آنان را به این نوع زندگی وادار کرده بود .
حالا با این شرایط وقتی پیامبر مکرم اسلام ظهور کردند ، در همان شرایط جغرافیایی و زیستی ، رنگ و بوی اسلام روحیات آنان را تغییر داد . دیگر سگ و مار نمی خوردند بلکه گوسفند را با رعایت شرایط اسلامی ذبح می کردند و ...
این برکت اسلام و وجود مبارک رسول اکرم ﷺ بود . خوی وحشیگری و خودخواهی در آنان کاهش یافت . آنان در جنگ به یکدیگر آب تعارف می کردند و خود تشنه شهید می شدند .
این جاذبه پیغمبر اسلام است که بر قلوب مسلمین چنین حکومت یافته که هر چه می فرمودند ، اطاعت می کردند . کدام پیامبر این چنین تأثیری بر امّت خود گذاشته اند . این ۲۳ سال کار
ی کرده است که همان عربی که در بیابانها به کسی رحم نمی کرد ، برای دفاع از مظلوم دست بر قبضه شمشیر می زند و حتی جانش را از دست می دهد .
⬅️ نقل شده است که "ام سلمه" که به تنهایی از مکه به سوی مدینه هجرت می کرد ، به مرد عربی برخورد که او این بانو را سوار شتر کرده و تا مدینه همراهی نمود .
در اثر تعالیم پیامبر اینگونه اَعراب تربیت یافتند . اعجاز پیامبر اسلام کاری کرد که تعداد زیادی از مهاجرین مکه وقتی به مدینه آمدند ، اهل مدینه آنها را در خانه های خود مسکن دادند با پذیرایی و فقط تعدادی که مجرد بودند ، اهالی صفه شدند .
امیرالمؤمنين در این خطبه همین اعجاز را یادآوری می فرمایند .
📌 توصیه جناب استاد برای مطالعه بیشتر در مورد تاریخ جاهلیت ↙️
📘 تاریخ سیاسی اجتماعی اسلام / رسول جعفریان
📗 در بین شروح نهج البلاغه : شرح مرحوم علامه خویی
💠🔸💠🔸💠🔸💠
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند :
✨ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﺑَﻌَﺚَ ﻣُﺤَﻤَّﺪاً ( ﺻﻠﻲ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ) ﻧَﺬِﻳﺮاً ﻟِﻠْﻌَﺎﻟَﻤِﻴﻦَ ﺃَﻣِﻴﻨﺎً ﻋَﻠَﻲ اﻟﺘَّﻨْﺰِﻳﻞِ ﻭَ ﺃَﻧْﺘُﻢْ ﻣَﻌْﺸَﺮَ اﻟْﻌَﺮَﺏِ ﻋَﻠَﻲ ﺷَﺮِّ ﺩِﻳﻦٍ ﻭَ ﻓِﻲ ﺷَﺮِّ ﺩَاﺭٍ ﻣُﻨِﻴﺨُﻮﻥَ ﺑَﻴْﻦَ ﺣِﺠَﺎﺭَﺓٍ ﺧُﺸْﻦٍ ﻭَ ﺣَﻴَّﺎﺕٍ ﺻُﻢٍّ ﺗَﺸْﺮَﺑُﻮﻥَ اﻟْﻜَﺪِﺭَ ﻭَ ﺗَﺄْﻛُﻠُﻮﻥَ اﻟْﺠَﺸِﺐَ ﻭَ ﺗَﺴْﻔِﻜُﻮﻥَ ﺩِﻣَﺎءَﻛُﻢْ ﻭَ ﺗَﻘْﻄَﻌُﻮﻥَ ﺃَﺭْﺣَﺎﻣَﻜُﻢْ اﻷَْﺻْﻨَﺎﻡُ ﻓِﻴﻜُﻢْ ﻣَﻨْﺼُﻮﺑَﺔٌ ﻭَ اﻵْﺛَﺎﻡُ ﺑِﻜُﻢْ ﻣَﻌْﺼُﻮﺑَﺔٌ . ✨
🔸ترجمه همراه با تفسیر :
خداوند متعال پیامبر را مبعوث کرد که جهانیان را بیم دهد . او را امین وحی قرار داد ، در حالیکه شما ملت عرب بدترین دین و آیین را داشتید ( چون مشرک بودید ) و در بدترین منطقه زندگی می کردید ( منطقه ای که هم فرهنگ شرک برآن حاکم بود و هم قهر طبیعت ) شما بین سنگ های خشن که اجازه خواب راحت به شما نمی داد و مارهای کَر می خوابیدید . آبهای آلوده و گل آلود می خوردید . خوراکی های سخت می خوردید . ( هسته های خرما را آسیاب می کردند و چیزی شبیه نان درست می کردند . از پوست خشکیده حیوانات به وقت لزوم استفاده می کردند ) خون یکدیگر را می ریختید و قطع رحم می کردید ( برخی از شارحین این عبارت حضرت به زنده به گور کردن دختران تعبیر نموده اند) در میان شما بُت ها برافراشته بود ( هر سنگ یا درختی که به نظرشان شکل خاصی داشت را می پرستیدند) و شما درگیر گناهان بودید ( از هیچ فِسق و فُجوری خودداری نمی کردید)
🔸معنی واژگان :
¤ مُنیخون از ریشه نَوخ به معنی خوابانیدن شتر است .
¤ حجارة خُشن : در مناطقی که اختلاف دما زیاد است ، سنگها بیشتر می شکنند و لبه های تیز دارند .
¤ مار اَصَم : مار کَر ، مارهای وحشی که از شدت وحشی بودن ، اذکار و اوراد مارگیران بر آنها اثر نمی کرد و سرو صدا هم آن ها را نمی ترساند ( گویا کر بودند)
¤ جَشِب بر وزن خَشِن و به همان معنا است .
⭕️ توضیحات تکمیلی :
خداوند پیامبری فرستاد که اعراب را از همه این مشکلات نجات داد و به سعادت رساند . از خوی حیوانی به سیادت و آقایی رساند ؛ به نحوی که رفتارشان الگویی شد برای دیگر ملت های پیشرفته مثل ایران و روم . ایرانیان متمدن با دیدن برخی رفتارهای مسلمانان حسرت می خوردند که چرا اینگونه نیستند !
البته باید توجه داشت که چنانچه ضعف هایی امروزه در عملکرد مسلمانان وجود دارد ، در مقایسه با ایرادات دیگر ملل خیلی هم چشمگیر نیست . جوامع غیر اسلامی ، شاید موفقیتهایی را کسب کرده که باعث شده باشد ظاهری چشم نواز به خود گرفته باشد که البته حاصل تلاش زیاد آنان است ولی از نظر فضائل اخلاقی تهی هستند؛ زیرا آنها نعمت اسلام را درک نکرده اند . در اسلام نیز کار و تلاش مقدس شمرده شده است که باید سعی کنیم ضعف های موجود را برطرف کرده تا بتوانیم چهره واقعی اسلام را بهتر و زیباتر به دنیا معرفی نماییم .
🍃والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته🍃
💠🔸💠🔸💠🔸💠
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
☘جرعه ای از جام ولایت
صوبة الإيمان:
إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ، لَا يَحْمِلُهُ إِلَّا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ، وَ لَا يَعِي حَدِيثَنَا إِلَّا صُدُورٌ أَمِينَةٌ وَ أَحْلَامٌ رَزِينَةٌ.
حقيقت امر ما سخت است و بر مردم سخت آيد. كسى آن را نتواند برداشت مگر بنده مؤمنى كه خدا قلبش را براى ايمان آزموده است و حديث ما را فرا نگيرد جز سينه هاى امين و خردهاى استوار.
قسمتی از خطبه ۱۸۹
🌷🌿🌷🌿
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠 نهج البلاغه و شرح آن # ادامه خطبه ۲۶# جلسه ۶۶ # بخش ۱
📌خطبه ۲۶ به چند بخش تقسیم شده است . پر واضح است که در این خطبه توسط مرحوم رضی تقطیع صورت گرفته و برخی قسمتها را حذف نموده اند .
قسمت اول خطبه در مورد اوضاع و احوال دوران جاهلیت بود که امیرالمؤمنین علیهالسلام ، برای تاریخ گزارش فرمودند که مردم در دوران جاهلیت نه فقط از نظر علم و آگاهی و معرفت و خداپرستی ، بسیار ضعیف و حتی در جهات منفی بودند ، بلکه از نظر مادی و معیشتی نیز در شدید ترین و سخت ترین حالات به سر می بردند .
🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸
♦️ بخش دوم خطبه ♦️
در قسمت دوم این خطبه ، حضرت پاسخ دو یا سه سوال مهم تاریخی را بیان می فرمایند .
این قسمت در ارتباط با وضعیت غصب خلافت است و اینکه چه شد که ایشان در برابر آن تحول تاریخی ( چرخش مسیر خلافت از جایگاه اصلی خودش به جایگاه دیگری ) سکوت کردند و اقدام جدی به عمل نیاوردند .
❓❓❓سوال مهمی که امروزه زیاد مطرح می شود ↙️
چرا امیرالمؤمنین علیه السلام با آن همه پشتوانه کلامی و حدیثی از جانب پیامبر ، با تکیه بر فرمایشات پیامبر برای بدست آوردن حق خود ، اقدام نکردند ⁉️ چرا با آن همه شجاعت و دلاوری رو در روی دستگاه غاصب خلافت نیاستادند و حق خود را نگرفتند ⁉️
پاسخ امیر مؤمنان به تمام کسانی که این سوال برایشان مطرح است
⬇️ ⬇️ ⬇️
🍃 ﻓَﻨَﻈَﺮْﺕُ ﻓَﺈِﺫَا ﻟَﻴْﺲَ ﻟِﻲ ﻣُﻌِﻴﻦٌ ﺇِﻻَّ ﺃَﻫْﻞُ ﺑَﻴْﺘِﻲ ﻓَﻀَﻨِﻨْﺖُ ﺑِﻬِﻢْ ﻋَﻦِ اﻟْﻤَﻮْﺕِ 🍃
🔸 ترجمه :
در کار خود فکر کردم پس دیدم معینی ندارم ( یاوری ندارم) مگر اهل بیت من ( کسی جز خاندان من یعنی بنی هاشم ، یاور من نیست ) من بخل ورزیدم که اینها را به کام مرگ بکشانم. من آنها را باز داشتم از اینکه کشته شوند .
🔸 معنی واژگان :
¤ فَنَظَرتُ = در معنای تحت اللفظی یعنی نگاه کردم و در معنای دیگر یعنی فکر کردم ، اندیشیدم ، تأمل کردم
¤ ضَنِنتُ = بَخِلتُ
⭕️ توضیحات تکمیلی :
امام در اولین پاسخ می فرمایند ، من اگر می خواستم مقاومت کنم در برابر کسانی که به ناحق بر کرسی خلافت تکیه زدند ، باید با اینها درگیر می شدم . شرایط به گونه ای نبود که امیرالمؤمنین علیه السلام به مسجد بروند و سخنرانی کنند و آنها اشتباهشان را بپذیرند . آنها تا پای جنگ و خونریزی ایستاده بودند ؛ لذا امیرالمؤمنین باید شمشیر کشیده و با آنان درگیر می شدند . درگیر شدن و برخورد نظامی مستلزم داشتن نیروی کافی است . ایشان هر اندازه قوی بودند ، عاقلانه نبود که یک تنه یا با عده بسیار کمی در برابر یک گروه بزرگ قرار بگیرند .
📃 در تاریخ از قول امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که فرمودند :
☆لو وَجَدتُ أربعین ذَوِی عَزم لَقاتلتُ☆
اگر چهل نفر یار ثابت قدم میداشتم میجنگیدم.
🔹[منبع : ابن میثم بحرانی ، شرح نهج البلاغه ، ج ۲ ، صص۲۶_۲۷]
امام این جمله را مکرراً می فرمودند ، برای اینکه در طول تاریخ این سوال پاسخ داده شود که چرا علی بن ابیطالب دست به شمشیر نبردند و با حکومت وقت یکی پس از دیگری با خلفاء نجنگیدند تا حق خودشان را بگیرند ⁉️ با کدام یاور ⁉️
ایشان به ۴۰ مرد جنگی هم راضی بودند ، اما نبود !!! بنی هاشم عده شان به چهل نفر نمی رسید و همه کشته می شدند .
امام در جمله بعد می فرمایند : من نخواستم خویشاوندانم را به کام مرگ بکشانم ، خودم هم کشته شوم و چیزی هم حاصل نشود .
از این فرمایش حضرت این گونه بدست می آید که با آن عده انگشت شمار ( اباذر ، مقداد و سلمان و چند نفر دیگر که خویشانشان بودند ) اگر می جنگیدند ، همه کشته می شدند و تاریخ ، حرکت علی علیه السلام را محکوم می کرد . البته حضرت اقدامات کلامی بسیاری نمودند . احادیث پیامبر را مکرراً برای آنها می گفتند و گوشزد می کردند .
در نهایت حضرت را به زور شمشیر بردند برای گرفتن بیعت❗️حضرت در شجاعت بی نظیر بودند ولی در برابر تعداد بسیار آنان نهایتاً کشته می شدند .
✅ نکته مهم این است که اگر حضرت آن وقت شهید می شدند بدست ابوبکر که یار غار پیامبر بود و پدرزن ایشان . در اینصورت اصلا شهادتی مطرح نمی شد .
این اولین پاسخ حضرت 👆
◾️◽️◾️◽️◾️◽️◾️
❓❓❓سوال دومی که امروزه مطرح می شود این است که ↙️
اهل تسنن می گویند شما شیعیان کاسه داغ تر از آش هستید . علی بن ابیطالب اگرچه در ابتدا مخالف بود ولی بالآخره خلافت خلفاء را پذیرفت . پس چرا شما اینقدر مخالفت می کنید ❓ مگر شما شیعه علی نیستید❓
پاسخ امیرمؤمنان به تمام کسانی که این سوال برایشان مطرح است ⬇️ ⬇️ ⬇️
🍃 ﺃَﻏْﻀَﻴْﺖُ ﻋَﻠَﻲ اﻟْﻘَﺬَﻱ ﻭَ ﺷَﺮِﺑْﺖُ ﻋَﻠَﻲ اﻟﺸَّﺠَﺎ ﻭَ ﺻَﺒَﺮْﺕُ ﻋَﻠَﻲ ﺃَﺧْﺬِ اﻟْﻜَﻈَﻢِ ﻭَ ﻋَﻠَﻲ ﺃَﻣَﺮَّ ﻣِﻦْ ﻃَﻌْﻢِ اﻟْﻌَﻠْﻘَﻢِ🍃
🔸ترجمه :
چشمانم را که پر از خاشاک بود فرو بستم و با همان گلویی که گویا استخوانی در آن گیر کرده بود ، ( جرعه حوادث ) را نوش
یدم . صبر کردم در حالیکه بغض گلویم را گرفته بود ( تنفسم مشکل شده بود) و خلافت خلفاء ( در طول این ۲۵ سال) برای من تلخ تر از طعم عَلقَم بود .
🔸معنی واژگان :
¤ اَغظَی از غَض است ( غضّ بصر : چشم بستن)
¤ کَظَم = راه تنفس
¤ عَلقَم = حنظل ( درختی که میوه بسیار تلخی دارد)
⭕️ توضیحات تکمیلی :
در توضیح بیشتر این عبارتِ حضرت باید گفت شبیه این جمله را ما در خطبه سوم ( شقشقیه) دیدیم . آنجا نیز حضرت فرمودند :
[ ﻓَﺮَﺃَﻳْﺖُ ﺃَﻥَّ اﻟﺼَّﺒْﺮَ ﻋَﻠَﻲ ﻫَﺎﺗَﺎ ﺃَﺣْﺠَﻲ ﻓَﺼَﺒَﺮْﺕُ ﻭَ ﻓِﻲ اﻟْﻌَﻴْﻦِ ﻗَﺬًﻱ ﻭَ ﻓِﻲ اﻟْﺤَﻠْﻖِ ﺷَﺠًﺎ ] من دیدم اگر صبر کنم در برابر این جریان عاقلانه تر است .
صبر کردم در حالیکه خار در چشم و استخوان در گلویم بود .
در خطبه ۲۶ حضرت عبارتی شبیه به آن را می فرمایند ، ولی در واقع با این جمله حضرت پاسخ سوال دیگری را می دهند .
اگرکسی بگوید من صبر کردم در حالیکه خار در چشمم فرو رفته بود ، یعنی رضایت دادم ؟!
اگر کسی بگوید من صبر کردم در حالیکه استخوان در گلویم بود ، یعنی رضایت دادم ؟!
این جمله را حضرت در نهج البلاغه مکرر فرموده اند . حتی اهل سنت هم آن را نقل کرده اند . غافل از اینکه این جمله پیامی برای تاریخ است و پاسخ این پرسش است که علی بن ابیطالب اگرچه سکوت کردند ، اما این سکوت علامت رضایت نبود ! اگر ایشان از سکوت خویش راضی بودند ، نمی فرمودند خار در چشمم فرو رفته ! پس ناراحت بودند . ایشان لحظه ای به خلافت ابوبکر راضی نبودند . از کارهای خلیفه اول و دوم و سوم ، سر سوزنی رضایت نداشتند و این نسبت ناروا است به مولای متقیان 😔
✅ نکته جالب این است که این خطبه ها مربوط به زمان خلافت خودشان است . یعنی بعد از آن دوران ! این نشان می دهد که حضرت تا آخر به خلافت آن سه تن راضی نبودند که در زمان خلافت خویش مکرر این مطالب را بیان فرمودند . اگر ایشان فقط در ابتدا نارضایتی داشتند که پس از سالها دیگر بازگو نمی کردند .
۲۵ سال سکوت کردند در شرایطی که گویا خاشاک در چشم ایشان فرو رفته و استخوان در گلویشان گیر کرده بود .
این پاسخ حضرت به دومین سوال 👆
◾️◽️◾️◽️◾️◽️◾️
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آن # ادامه خطبه ۲۶ # جلسه ۶۶ # بخش ۲
❓❓❓سومین سوالی که مطرح می شود این است که ↙️
آیا علی بن ابیطالب بالآخره با خلفاء بیعت کردند یا خیر ❓
📃 از نظر منابع تاریخی شیعه این مسأله بسیار مشکوک است . یعنی سند قطعی و قابل اعتماد مبنی بر اینکه علی بن ابیطالب علیه السلام با ابوبکر بیعت کرده باشد ، نداریم .
اما اهل سنت می گویند علی بن ابیطالب بیعت کردند . پشتوانه ادعای آنان نیز حدیثی است از قول عایشه که در صحیح بخاری نقل شده است و غالباً معتقدند این اتفاق افتاده است . بیشتر اهل سنت بر این قول هستند که علی بن ابیطالب ، مادام که فاطمه زهرا سلام الله علیها زنده بودند ، بیعت نکرده است ؛ اما زمانیکه فاطمه علیها سلام از دنیا رفتند ، دیگر کسی توجهی به علی نمی کرد ( این عبارت در صحیح بخاری آمده است) لذا علی یک روز از خانه به مسجد آمد و به ابوبکر گفت می خواهم با تو بیعت کنم .
❌ دلایل رد این حدیث از طرف شیعه ↙️
⬅️ اولاً گفتند فاطمه زهرا ۶ ماه بعد از پیامبر زنده بودند ( زنده بودن فاطمه زهرا سلام الله علیها ، قول بین ۷۵ روز تا۹۵ روز است )
⬅️ ثانیاً سوال مهم تاریخی این است :
اگر مشروعیت خلافت ابی بکر به این است که علی علیه السلام نیز با او بیعت کند ، این ۶ ماه چطور خلافت ابی بکر مشروع بوده است ⁉️
پس همه اقدامات ابی بکر خلاف شرع بوده است .
شیعه می گوید علی بن ابیطالب یا اصلاً بیعت نکردند و یا به این صورت که شما گزارش می کنید نبوده است .
حال اگر فرض کنیم ثابت شود که علی علیه السلام بیعت کردند . آیا از نظر ما قابل توجیه است ⁉️ بله حتی اگر این روایت صحیح باشد که حضرت مدتی در ابتدای امر بیعت نفرمودند ولی در نهایت بیعت فرمودند .
پاسخ این مسأله ⬅️ مرحوم سید شرف الدین در کتاب "المراجعات" این را پاسخ دادند .
آنجا آمده است که هم بیعت نکردن علی دلیل داشته و هم بیعت کردن ایشان .
به فرض آنکه بپذیریم آن حضرت بیعت کرده باشند .
🔻بیعت نکردنشان برای اینکه بگویند حق من غصب شده است . برای دفاع از حق خلافت خودشان بوده تا ثابت شود که ابی بکر به ناحق بر کرسی خلافت تکیه زده است .
🔻بیعت کردنشان برای حفظ اسلام و جلوگیری از تفرقه و تشتت بوده است . بالآخره اخبار داخلی مسلمانان به گوش کشورهای همسایه از جمله ابرقدرت روم و ابرقدرت ایران می رسید . آنها می دانستند که پیغمبر اکرم از دنیا رفته و کسی را به عنوان جانشین به جای خود قرار داده که عده ای آمده اند ، او را کنار زده و خودشان در مسند حکومت قرار گرفته اند . آنها می فهمیدند این زمینه اختلاف و تشتت میان مسلمانان است . بالآخره قدرت اسلام برای آنها تهدید تلقی می شد . اگر خبر تفرقه مسلمانان به گوش آنان می رسید
هاشمی:
در اولین فرصت و با یک حرکت کل عربستان را فتح می کردند و دیگر از اسلام چیزی باقی نمی ماند .
علی بن ابیطالب دورنمای شرایط را می بینند . ایشان می خواستند بین مسلمین وحدت وجود داشته باشد . پس اگر هم ایشان بیعت کرده باشند به این دلیل است که ضعفی در درون جامعه اسلامی دیده نشود که دستمایه حمله مخالفان به دولت اسلامی باشد .
◾️◽️◾️◽️◾️◽️◾️
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آن # ادامه خطبه ۲۶ # جلسه ۶۶ # بخش ۳
♦️بخش سوم خطبه♦️
در قسمت سوم این خطبه امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره به ماجرای دیگری در تاریخ دارند که مربوط می شود با معامله ای که معاویه با عمروعاص انجام داد.
بعد از پیروی برق آسای سپاه مدینه به فرماندهی امیرالمؤمنین علیه السلام در بصره و شکست اصحاب جمل ، معاویه نامه ای دریافت کرد از جانب امیرالمؤمنین مبنی بر اینکه باید بیعت کنی . معاویه سفیر حضرت را معطل کرد ، مقداری با مردم شام گفتگو کرد تا ببیند مردم شام آیا آماده حمایت از او هستند که به عنوان خونخواهی عثمان قیام کند یا خیر . همچنین با برادرش مشورت کرد و او به معاویه گفت تو نیاز به یک مشاور قوی داری و او کسی نیست جز عمروعاص .
این بود که معاویه برای عمروعاص نامه نوشت و او را دعوت کرد به شام برای آماده شدن در جنگ علیه امیرالمؤمنین .
عمروعاص خوب می دانست که با معاویه هم جهت شدن به معنای فروختن آخرت و از دست دادن دین است ؛ لذا در صدد آمد که دعوت معاویه را بپذیرد مشروط بر آنکه اگر آخرتش بر باد می رود لا اقل دنیایش تأمین باشد . دستمزدی که عمروعاص در نظر می پروراند ، حکومت مصر بود . در تاریخ نوشته اند که عمروعاص دو پسر داشت که با آنها مشورت کرد . یکی از پسرانش به او گفت دعوت معاویه را قبول نکن ! تو به معاویه نیازی نداری ! پسر دیگرش گفت قبول کن ! همکاری با معاویه در خونخواهی عثمان کار مهمی است . بالآخره در حال تردید ابیاتی نیز سرود :
مُعاوِیة لاَ أُعْطِیکَ دِینی وَ لَمْ أَنَل
بِهِ مِنْکَ دُنْیَا فَانْظُرَنْ کَیْفَ تَصْنَعُ
اى معاویه! دینم را به تو نمى دهم که در مقابل آن به دنیا هم نرسم، بنگر که چه باید بکنى؟!»
فإن تعطنی مِصراً فأربح بِصفَقهٍ
أخذتَ بها شیخاً یضُرّ و یَنفَعُ
اگرحکمرانی مصر را به من ببخشی سود کرده ام. چون در عوض آن سالخورده ای گرفته ای که هم سود و هم زیان ، عایدت می سازد
امروزه عده ای از روشنفکران به جوانان تلقین می کنند که اگر دلایل حقانیت علی کافی بود ، یا اگر دلایل حقانیت اسلام کافی باشد ، یا اگر دلایل وجود خدا کافی باشد ، باید همه مردم دنیا یا شیعه یا مسلمان یا مُوَحد باشند . پس چرا همه شیعه نیستند و عده زیادی از مردم دنیا مسلمان نیستند و عده ای خداپرست نیستند ؟!
اگر شیعه برحق است پس چرا همه مسلمانان شیعه نیستد ؟! چون دلایلش کافی نیست.
👈این استدلال خیلی هم پیش پا افتاده و بی اهمیت نیست ؛ ولی یک سری پیش فرض دارد .
⏪⏪ خوب دقت کنید ⏩⏩
کافی بودن ادله مقتضی برای پذیرش حق است . نباید مانعی هم در کار باشد .
از نگاه فلسفی ⬅️ گفته می شود برای تحقق هر امری باید مقتضی موجود باشد و مانع مفقود .
🔻مثال ۱ : اگر خواستید آتش روشن کنید باید چوب داشته باشید به علاوه ماده ای آتش افزا برای روشن کردن آتش .......ولی همه می دانیم که چوب نباید نمناک باشد! ( خیسی چوب مانع است)
🔻مثال ۲ : برای روشن شدن برق باید اتصال برقرار باشد و لامپ هم سالم باشد .
پس برای پذیرش حق ، هم باید دلایل کافی در میان باشد و هم مانعی از پذیرش حق در وجود خود شخص نباشد ( یعنی زمینه پذیرش را داشته باشد)
اگر عده زیادی دعوت انبیاء را نپذیرفتند به خاطر ناکافی بودن ادله انبیاء نبود ، بلکه به خاطر این بود که نمی خواستند بپذیرند تا موقعیتشان را از دست ندهند .
عمروعاص می داند حق باعلی و معاویه باطل است ، اما اگر بخواهد حقانیت علی را ثابت کند برای همیشه مصر را از دست خواهد داد . او در زمان خلافت عمر ، خودش جزء فاتحان مصر بود . و پیش از این تا ۴ سال در حکومت عثمان حاکم مصر بود و طعم حاکمیت و درآمد مصر را چشیده بود . و وقتی بعداً عثمان او را کنار زد خیلی ناراحت شده بود . ( برایش عُقده شده بود . می خواست هرطور شده آن را بدست آورد)
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آن # ادامه خطبه ۲۶ # جلسه ۶۶# بخش ۴
(ادامه قسمت سوم خطبه)
در ادامه خطبه حضرت می فرمایند :
🍃ﻭَ ﻟَﻢْ ﻳُﺒَﺎﻳِﻊْ ﺣَﺘَّﻲ ﺷَﺮَﻁَ ﺃَﻥْ ﻳُﺆْﺗِﻴَﻪُ ﻋَﻠَﻲ اﻟْﺒَﻴْﻌَﺔِ ﺛَﻤَﻨﺎً ﻓَﻼَ ﻇَﻔِﺮَﺕْ ﻳَﺪُ اﻟْﺒَﺎﺋِﻊِ ﻭَ ﺧَﺰِﻳَﺖْ ﺃَﻣَﺎﻧَﺔُ اﻟْﻤُﺒْﺘَﺎﻉِ ﻓَﺨُﺬُﻭا ﻟِﻠْﺤَﺮْﺏِ ﺃُﻫْﺒَﺘَﻬَﺎ ﻭَ ﺃَﻋِﺪُّﻭا ﻟَﻬَﺎ ﻋُﺪَّﺗَﻬَﺎ ﻓَﻘَﺪْ ﺷَﺐَّ ﻟَﻈَﺎﻫَﺎ ﻭَ ﻋَﻼَ ﺳَﻨَﺎﻫَﺎ ﻭَ اﺳْﺘَﺸْﻌِﺮُﻭا اﻟﺼَّﺒْﺮَ ﻓَﺈِﻧَّﻪُ ﺃَﺩْﻋَﻲ ﺇِﻟَﻲ اﻟﻨَّﺼْﺮِ .🍃
🔸ترجمه :
عمروعاص با معاویه بیعت نکرد مگر زمانی که شرط کرد که معاویه بر آن بیعت بهایی به او بپردازد . پس ظفر نیابد دست آن فروشنده ( برخی گفته اند این جمله حضرت نفرین است و برخی گفتند جمله خبری است) و خوار شود قول و قرار آن کسی که خریدار بود ( معاویه) ای مردم عمروعاص به معاویه پیوسته است . اینها دست در دست یکدیگر دادند برای مقابله باشما . شما آماده شوید برای جنگ ( به زودی معاویه و ی
ارانش جنگی را علیه شما به پا خواهند کرد = جنگ صفین ) آتش جنگ را می بینم که شعله ور شده است . بیرق جنگ بلند شده است . صبر و شکیبایی را شعار خود قرار دهید که به یاری و پیروزی نزدیک تر است .
🔸معنی واژگان :
¤ لم یُبایع = فاعل ( منظور همان عمروعاص است)
¤ بایع = بیعت کننده ، فروشنده ( عمروعاص)
¤ مُبتاع = بیعت پذیرنده ، خریدار( معاویه)
¤ اَهبة = آمادگی / تَأهُّب = آماده شدن برای انجام کاری
¤ شَبَّ = شعله ور شده ، روشن شده
¤ لَظا = همان شعله آتش
¤ سَنا = بلندی
¤ واستشعروا = شعار خود قرار دهید
⭕️ توضیحات تکمیلی :
وقتی عمروعاص به نزد معاویه در شام آمد ، معاویه به او گفت :
◽️يا أَباعبدِالله! أَدعُوکَ اِلَى الْجِهادِ هذَا الرَّجُلِ الَّذى عَصَى اللهَ وَ شَقَّ عَصَى الْمُسلِمينَ وَ قَتَلَ الْخَليفَةَ وَ أَظْهَرَ الْفِتْنَةَ وَ فَرَّقَ الْجَماعَةَ وَ قَطَعَ الرَّحِمَ»!
اى اباعبدالله (کنيه عمروبن عاص است) من، از تو دعوت مى کنم که با اين مرد که به نافرمانى خدا برخاسته و وحدت مسلمانان را به اختلاف مبدل کرده و خليفه را کشته و فتنه را آشکار ساخته و جمع مردم را به پراکندگى کشانده و قطع رحم کرده است، پيکار کنى».
عمروعاص گفت :معاویه منظورت کیست؟!
معاویه گفت :معلوم است علی را می گویم .
عمروعاص گفت : علی را اینگونه خطاب می کنی ؟! سپس ادامه داد :
◽️وَ اللهِ! ما أنْتَ و علىُّ بِجَمْلَى بَعير لَيْسَ لَکَ هِجْرَتُهُ وَ لاسابِقَتُهُ وَ لاصُحْبَتُهُ وَ لاجِهادُهُ و لافقْهُهُ و لاعلْمُهُ. وَ وَاللهِ! اِنَّ لَهُ مَعَ ذلِکَ لَحْظاً فِى الْحَرْبِ لَيْسَ لاَِحد غَيرَهُ;
به خدا سوگند! اى معاويه! تو، با على، هرگز برابر نيستى; نه افتخار او را در هجرت با پيامبر دارى و نه سابقه او را در اسلام و نه همنشينى اش با رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) را و نه جهادش را و نه فقهش را و نه علمش را. افزون بر اين، به خدا سوگند! او، بهره وافرى در جنگ دارد که هيچ کس به پاى او نمى رسد ـ
[منبع : ابن ابی الحدید ، شرح نهج البلاغه]
معاویه گفت : خب حرف حسابت چیه ؟
عمروعاص گفت : من حکومت مصر را می خواهم .
معاویه گفت : عمروعاص من دوست ندارم مردم بگویند عمروعاص به خاطر دنیا با معاویه همکاری کرده است .
عمروعاص خندید و گفت : معاویه دست از این حرفها بردار ! اگر قول می دهی مصر را به من برگردانی ، با تو همکاری می کنم و گرنه خیر .
معاویه پذیرفت که در قبال همکاری عمروعاص حکومت مصر را به او برگرداند . و تا پایان حکمیت عمروعاص در کنار معاویه ماند .
✨ توضیحات بیشتر ان شاء الله در خطبه های دیگر خواهد آمد✨
🍃والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته🍃
🎇🎇🌿🌿🌹🎇🎇
رود)
🔸معنی واژگان :
¤ اُدیلَ ،دَوال : جابجا شدن ، نقل مکان کردن
✨وَ سِيمَ الْخَسْفَ وَ مُنِعَ النَّصَفَ.. ✨
🔶🔸ترجمه : محو می شود ( از خطرها پاک می شود ) و از عدالت منع می شود ( کسی به دادش نمی رسد)
🔸معنی واژگان :
¤ سِیمَ ، سامَ = اَعرَضَ لِلهَلاک : مواجه با هلاکت شدن
¤خَسف ، خُسوف : مَحو شدن ، از دست رفتن نور و جِلوه
¤ نَصف : عدالت
✴️✳️✴️✳️✴️✳️
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
✨💕صبح خودرابا سلام به 14معصوم (ع)شروع کنیم💕✨
❤️بسْمِﺍﻟﻠَّﻪِﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢ❤
💕ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺭﺳﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪ💕
✨ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺍﻣﯿﺮَﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ✨
🍃ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏِ ﯾﺎ ﻓﺎﻃﻤﺔُ ﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀ🍃
🌸ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﻥِ ﺍﻟﻤﺠﺘﺒﯽ🌸
🌹ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺣﺴﯿﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺳﯿﺪَ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍﺀ🌹ِ
💖ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﺍﻟﺤﺴﯿﻦِ ﺯﯾﻦَ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦ💖
🌷ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﻥِ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮ🌷
🌺ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺟﻌﻔﺮَ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﻥِ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕ🌺
💐ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦَ ﺟﻌﻔﺮٍ ﻥِ ﺍﻟﮑﺎﻇﻢُ ﻭ ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﺮﮐﺎته💐
💕ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﻮﺳَﯽ ﺍﻟﺮﺿَﺎ ﺍﻟﻤُﺮﺗﻀﯽ ﻭ ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﮐﺎﺗﻪ💕
✨ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﻥِ ﺍﻟﺠﻮﺍﺩ✨
🍃ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﻥِ ﺍﻟﻬﺎﺩﯼ🍃
🌸ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﻥِ ﺍﻟﻌﺴﮑﺮﯼ🌸
🌺السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمنُ و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولایْ الاَمان الاَمان...
ﻭ ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﺮﮐﺎﺗﻪ🌺
🌸 السلام علیک یا ابوالفضل العباس ع🌸
✨✨🍃🌹التماس دعا🌹🍃✨
💦💠💦💠💦💠💦💠💦
*❄️💠زیارت امام عصر*
*(عجل الله تعالی فرجه الشریف)*
*در هر صبحگاه💠 ❄️*
*🌟اَللّـهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ عَنْ جَميعِ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ في مَشارِقِ الاَْرْضِ وَمَغارِبِها، وَبَرِّها وَبَحْرِها وَسَهْلِها وَجَبَلِها، حَيِّهِمْ وَمَيِّتِهِمْ، وَعَنْ والِدِيَّ وَوَُلَْدي وَعَنّي مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِيّاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللهِ وَمِدادَ كَلِماتِهِ، وَمُنْتَهى رِضاهُ وَعَدَدَ ما اَحْصاهُ كِتابُهُ وأحاط بِهِ عِلْمُهُ، اَللّـهُمَّ اِنّي اُجَدِّدُ لَهُ في هذَا الْيَوْمِ وَفي كُلِّ يَوْم عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً في رَقَبَتي اَللّـهُمَّ كَما شَرَّفْتَني بِهذَا التَّشْريفِ وَفَضَّلْتَنى بِهذِهِ الْفَضيلَةِ وَخَصَصْتَنى بِهذِهِ النِّعْمَةِ، فَصَلِّ عَلى مَوْلايَ وَسَيِّدي صاحِبِ الزَّمانِ، وَاجْعَلْني مِنْ اَنْصارِهِ وأشياعه وَالذّابّينَ عَنْهُ، وَاجْعَلْني مِنَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْهِ طائِعاً غَيْرَ مُكْرَه فِي الصَّفِّ الَّذي نَعَتَّ اَهْلَهُ في كِتابِكَ فَقُلْتَ: (صَفّاً كَاَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصوُصٌ) عَلى طاعَتِكَ وَطاعَةِ رَسُولِكَ وَآلِهِ عليهم السلام، اَللّـهُمَّ هذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ في عُنُقي اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ 🌟*
💠💦💠💦💠💦💠💦💠
.
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
❄️❄️❄️❄️❄️
*☆ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمْ ☆*
*♡دعای عهد♡*
*💠اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ،💠 وَ رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ،💠 وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ،💠 وَ مُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ،💠 وَ رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ،💠 وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ، 💠وَالْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ اَللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ،💠 وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ، وَ مُلْکِکَ الْقَدیمِ،💠 یا حَىُّ یا قَیُّومُ، أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ، 💠وَ بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ، 💠یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ،💠 وَ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ، 💠یا مُحْیِىَ الْمَوْتى، وَ مُمیتَ الْأَحْیاءِ،💠 یا حَىُّ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ.💠*
*اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ الْقائِمَ بِأَمْرِکَ،💠 صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ،💠 عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى مَشارِقِ* *الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها،💠 سَهْلِها وَ جَبَلِها، 💠وَ بَرِّها وَ بَحْرِها، وَ عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ، 💠وَ مِدادَ کَلِماتِهِ، وَ ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ،💠 وَ أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ.💠 أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى صَبیحَةِ یَوْمى هذا،💠 وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى، 💠لا أَحُولُ عَنْها، وَ لا أَزُولُ أَبَداً.💠 اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِهِ، 💠وَالذّابّینَ عَنْهُ، وَالْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِ حَوائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامینَ عَنْهُ،💠 وَالسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ.💠*
*اَللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً، 💠فَأَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى مُؤْتَزِراً کَفَنى،💠 شاهِراً سَیْفى، مُجَرِّداً قَناتى،💠 مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعى فِى الْحاضِرِ وَالْبادى.💠 اَللّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ وَالْغُرَّةَ الْحَمیدَةَ،💠 وَاکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ مِنّى إِلَیْهِ، 💠وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ، وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ،💠 وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ، وَاسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ، 💠وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ، وَاشْدُدْ أَزْرَهُ، 💠وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ ، وَ أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ،💠* *فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ:💠 ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ، 💠فَأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِک💠َ*
*حَتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، 💠وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ،💠 وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ وَ ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ،💠 وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ،💠 وَ مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ، 💠وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ،💠 وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ،💠 اَللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِرُؤْیَتِهِ،💠وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ،💠 وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ ،💠 اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ، 💠وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، 💠إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً، 💠بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ.💠*
*☆اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان☆ِ*
*☆اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان☆ِ*
*☆اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان☆*
ِ
*♡ اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرج♡*
*♢سلامتی مولا مون صاحب الزمان عج صلوات♢*
❄️❄️❄️❄️❄️
https://chat.whatsapp.com/CROUy3ron9zCXk3WTxTq2i