🎇🎇🎇🎇🌿﷽🌿🎇🎇🎇🎇
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
#کــــلام_پــــــــــــــدر
࿐ ༉༉༉🍃🥀🕊
💠ودوردخدا براو فرمود:از روزی كه حق برای من نمايان شد، هرگز دچار ترديد نشدم!
📒 #نهج_البلاغه #حکمت۱۸۴
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
مداحی آنلاین - بوسه امام سجاد بر دستان فقرا - استاد رفیعی.mp3
1.17M
♨️بوسه امام سجاد علیه السلام بر دستان فقرا
#حجت_الاسلام_رفیعی_محمدی
13.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 آغاز پیادهروی از مسجد سهله
🔻 با آغاز پیادهروی اربعین از مسجد سهله- یعنی خانۀ امام زمان(عج)- ، غوغایی بسیار بزرگتر و اثری بسیار عمیقتر در جانها خواهید گذاشت
👈🏻 فلسفۀ زیارت اربعین، یاد و یاری امام زمان(عج) است؛ در زیارت اربعین میگوییم: وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّة
#پیاده_روی از #مسجد_سهله
#اربعین #تصویری
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#دولت_اسلامی ١»
روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠۶/٠٢
مناسبت روز: دوم تا هشتم شهریورماه به مناسبت سالروز شهادت دو دولتمرد بزرگ انقلاب اسلامی، شهید محمدعلی رجایی (رئیس جمهور وقت) و شهید حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد باهنر (نخست وزیر وقت)، در تقویم به نام «#هفته_دولت» نامگذاری شده است؛ لذا سخن امروز را با گرامیداشت این هفته و با سلام و صلوات به روح بلند تمامی شهیدان انقلاب اسلامی، آغاز مینمائیم؛
ابلاغ دین الهی، بیان و تفسیر احکام و دستورات دین، و رهبری و راهبری جامعه بر اساس دین برای رسیدن بشریت به سعادت در دنیا و آخرت از اصلىترین وظایف انبیاء و اولیاء الهی است؛ و با عنایت به این موضوع که تحقق این امر، تنها از طریق تشکیل حکومت و دولت الهی امکانپذیر است، لذا خداوند از ابتدا، بشریت را دعوت به اجتماع و تشکیل «دولت الهی» نموده است؛
دین اسلام نیز به عنوان آخرین و کاملترین دین الهی از آغاز، با پرچم « قُولُوا لااِلهَاِلااللّه تُفلِحُوا» حرکت سیاسی، فکری و اعتقادی خویش را روشن ساخت و با همین رویکرد، به تشکیل دولت الهی پرداخت؛ بهگونهای که رسول گرامی اسلام بعد از هجرت به شهر مدینه، بلادرنگ سنگ بنای اولین دولت اسلامی را گذاشتند و به دستور الهی، خودشان مسئولیت اولین دولت اسلامی را برای تحقق ارزشها و اهداف متعالی دین و تحقق سعادت بشریت پذیرفتند و همواره طبق آیات الهی بر حکومت الهی تأکید داشتند؛
آیاتی همچون آیه ٢۶ سوره ملک، که خداوند بر مالکیت خود بر حکومت و دولت اسلامی تأکید کرده و سپس میفرماید که آن را به هر که بخواهد میدهد و از هر که بخواهد میگیرد: «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِی الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء...»؛ که واژه «مُلک» در این آیه، طبق نظر مفسرین همان سلطنت و دولت الهی است که خداوند بر اساس آن سعادت بشریت را تضمین مینماید؛
در اندیشه ناب اسلامی، آدمی علاوه بر سعادت فردی، میبایست به سعادت اجتماعی دست یافته و به عالیترین مدارج در همه جنبههای انسانی، اجتماعی، مدنی، اخلاقی و... برسد، بنابراین بشریت نیازمند تشکیل حکومت اجتماعی و سیاسی و دولت الهی دارد؛
چنانچه خداوند در آیه ۵٩ سوره نساء، مردم را به اطاعت از خود و رسول و اولیالامر از میان خودشان، فرمان میدهد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ...» و امام رضا (ع) در پاسخ این پرسش که چرا خداوند مسئله اولیالامر را مطرح کرده است، فرمودند: «خداوند برای بندگان خود، حدود و تکالیفی را تعیین کرده که عمل به آنها، مایه سعادت، و مخالفت با آنها، موجب بدبختی آنها خواهد بود... و مطالعه تاریخ بشر، بیانگر این واقعیت است که جوامع بشری هیچ گاه بدون حاکم و سرپرست نبودهاند و این امر نشان دهندهی نیاز بشر به حکومت و حاکم در مسائل دینی و دنیوی است؛ بر این اساس، بر خداوند حکیم روا نیست بندگان خود را بدون راهبر و سرپرست واگذارد؛ زیرا او می داند آنان نیازمند به راهبر و زمام دار هستند و اگر خداوند برای بشریت، امام و سرپرست و رهبر معین نمیکرد، دین از دست میرفت و سنتها و احکام الهی تغییر مییافت؛ زیرا وجود رهبر و دولت اسلامی، عامل وحدت و انسجام و پناهگاه مظلومان است» (علل الشرايع، ص٢۵٣)
✍️ بنابر آنچه گذشت، نتیجه میگیریم که بشریت برای رسیدن به سعادت در دنیا و آخرت، نیازمند تشکیل دولت الهی است؛ و مسلماً بهترین و بالاترین و کاملترین الگوی دولت اسلامی، حکومت نبوی و حکومت علوی است؛ و بر همین اساس امامین انقلاب اسلامی از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون همواره بر تشکیل چنین دولتی تأکید نمودهاند و اساساً تشکیل دولتی به تمام معنا اسلامی که سعادت دین و دنیا و آخرت مردم را تضمین نماید، مهمترین هدف حضرت امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار و معمار بزرگ جمهوری اسلامی ایران بوده است، اما اینکه تا کنون تا چه حد موفق به تشکیل آن در ایران اسلامی شدهایم نیاز به بحث و بررسی در مجال دیگری دارد که انشاالله به شرط حیات در روزبرگ فردا به این موضوع مهم خواهیم پرداخت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: آغاز #هفته_دولت
موضوع: #احکام_اموال_دولتی
❓اموال#دولت_اسلامی یا غیر اسلامی که در اختیار دولت و حکومت است و همچنین اموال کارخانهها و شرکتها و مؤسساتی که تابع دولت هستند، چه حکمی دارند؟ آیا آنها جزء اموال مجهولالمالک هستند یا اینکه ملک دولت محسوب میشوند؟
✅ اموال دولت هرچند غير اسلامی باشد، شرعاً ملک دولت محسوب میشوند و با آنها مانند ملکی که مالک آن معلوم است رفتار میشود و جواز تصرّف در آنها هم متوقف بر اذن فرد مسئولی است که حق تصرّف در اين اموال را دارد.
❓چندین سال است که مقداری از اموال مربوط به بیتالمال (دولتی) نزد من است و اکنون میخواهم خود را برئالذمّه نمایم، وظیفه من چیست؟
✅ اگر آنچه که از اموال بيتالمال نزد شماست، از اموال دولتی مختص به اداره خاصی از ادارههای دولتی باشد بايد در صورت امکان به همان اداره برگردانيد و الا بايد به خزانه عمومی دولت تحويل بدهيد.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه - ٠٢ شهریور ١۴٠١
🌙 الأربعاء، ٢۶ محرمالحرام ١۴۴۴
🌲م Wednesday 24 Augusta 2022
👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهمالسلام)
🕋 اذکار روز:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه)
- حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار)
- یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 اسرای کربلا در مسیر شام (۶١ ق)
☀️ شهادتسيدعلیاندرزگو (١٣۵٧ش)
☀️ #هفته_جهانى_مسجد
☀️ آغاز#هفته_دولت
💠 حدیث روز 💠
💎 امام رضا (ع): «لَیسَ مِنّا مَن تَرَکَ دُنیاهُ لِدِینِهِ و دِینَهُ لِدُنیاهُ»
«از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش، و دین خود را براى دنیایش ترک گوید»
📚 بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۳۴۶.
•┈┈••✾••┈┈•
بسم الله الرحمن الرحیم
سوره 51 ذاریات : آیات 15 تا 23 🌷
صفات و پاداش خوبان
اِنَّ الْمُتَّقينَ فى جَنّاتٍ وَ عُيونٍ (15)
قطعاً اهل تقوا در باغ ها و چشمه سارانی هستند *
آخِذينَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ
آنچه را صاحب اختیار شان به آنان داده، دریافت می کنند
اِنَّهُمْ كانوا قَبْلَ ذٰلِكَ مُحْسِنينَ (16)
چرا که آنان پیش از این در دنیا نیکوکار بودند *
كانوا قَليلًا مِنَ الْلَيْلِ ما يَهْجَعونَ (17)
و اندکی از شب را می خوابیدند *
وَ بِالْاَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرونَ (18)
و در سحرگاهان طلب آمرزش می کردند *
وَفى اَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسّائِلِ وَالْمَحْرومِ(19)
و در اموالشان برای هر نیازمند و محروم حقی معیّن بود *
وَ فِى الْاَرْضِ آياتٌ لِلْموقِنينَ (20)
و در زمین نشانه هایی برای اهل یقین است *
وَ فى اَنْفُسِكُمْ اَفَلا تُبْصِرونَ (21)
و در وجود خودتان هم نشانه هایی است، آیا نمی بینید؟ *
وَ فِى السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما توعَدونَ (22)
و رزق شما در آسمان است و هر چه که به شما وعده داده شده *
فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَ الْاَرْضِ
پس سوگند به صاحب اختیار آسمان و زمین!
اِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ ما اَنَّكُمْ تَنْطِقونَ (23)
که واقعاً این وعده حقیقت است، مانند سخن گفتن شما *
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔نهج البلاغه و شرح آن 🔸خطبه ۷۵ 🔆بخش ۳ : شناخت بنی امیه از امام علیه السلام ، آنها را از اتهام زدن باز نداشت 🎤 مفسر استاد دکتر محمدعلی انصاری 🕰️ ۵:۵۵ دقیقه
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑پاداش کسی که دیگران را برای زیارت امام حسین علیه السلام به کربلا بفرستد چیست؟
🌹امام صادق علیه السلام فرمودند:
🌸کسی که مخارج سفر دیگری را متقبل شود و دیگری را به سفر کربلا بفرستد خداوند متعال به اندازه کوه احد به او پاداش و حسنه عنایت کرده و بلا را از او دور کند و چند برابر خرجی که کرده به او اموال بر می گرداند و این بانی سفر، امام حسین علیه السلام را خوشحال میکند. ***************
*💢 مراتب و درجات ایمان کدامند؟*
✍امام صادق(ع) در بارهی درجات ایمان میفرماید: «خداى عزّ و جلّ ایمان را هفت قسمت کرد: 1. نیکوکارى، 2. راستگویى، 3. یقین، 4. رضا، 5. وفاء 6. علم، 7. بردبارى. سپس آن را میان مردم تقسیم فرمود، به هرکس هفت سهم داد، او کامل است و دربردارندهی ایمان. به برخى از مردم فقط یک سهم داد، و به بعضى دو سهم و به دسته اى سه سهم، تا به هفت سهم قسمت کرد، امام فرمود به کسى که یک سهم ایمان دارد به اندازهی دو سهم تحمیل نکنید، و به کسى که دو سهم دارد به مقدار سه سهم که سنگین بارشان خواهید کرد، آنگاه فرمود: همچنین تا به هفت سهم برسند (یعنى بر سه سهمى به اندازه چهار سهم تحمیل نکنید، و بر چهار سهمى به اندازه پنج سهم و بر او به اندازه شش سهم و بر او به اندازه هفت سهم).
👈منظور امام(ع) در این سخن این است که استعداد و قابلیت اشخاص در پذیرش ایمان مختلف است و خدا هرکس را به اندازهی استعدادش تکلیف کرده و باز خواست مینماید، شما هم در علوم و اعمال و اخلاق دینى، از هرکس به قدر وسع و طاقت و استعداد و قابلیتش انتظار داشته باشید که تحمیل بیش از استعداد و طاقت او را سنگین بار و خسته و وامانده میکند.
🔺البته این یک نوع از تقسیمبندی است و ممکن است به اعتبار دیگر، ایمان مراتب و درجات دیگر داشته باشد. این معنا را از قرآن کریم نیز میتوان برداشت نمود، آنجا که میفرماید: «هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ». هر یک از آنان، درجه و مقامى در پیشگاه خدا دارند و خداوند به آنچه انجام مىدهند، بینا است.
🔺این آیه اشاره به این داردکه نه تنها منافقان تنپرور و مجاهدان با هم فرق دارند، بلکه هر یک از کسانى که در این دو صف قرار دارند، به تفاوت درجه فداکارى و جانبازى، و یا نفاق و دشمنى با حق در پیشگاه خدا درجه خاصى خواهند داشت که از صفر شروع مىشود و تا ما فوق آنچه تصور شود ادامه مىیابد. مؤمنان با یکدیگر برابر نیستند. بعضى از ایشان در پاره اى جاها به منافقان شباهت دارند، و بعضى دیگر در بلندترین قلّه هاى ایمان قرار دارند و نیز منافقان را درجات متفاوت است، و نباید به یک چوب رانده شوند، بلکه هر فرد یا گروهى از ایشان باید بنا بر حساب خاص آن در معرض محاسبه قرار گیرد؛ این بدان روى است که ایمان یا نفاق بیش از آن صورت گفتارى داشته باشد تمرین عملى است، و تمرین بر حسب اعمال ایمانى یا نفاقى متفاوت مىشود، و خدا درجات مؤمنان و منافقان را مىداند و بر حسب اعمال به حساب ایشان خواهد رسید: «هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ؛ براى آنان درجاتى در نزد خدا است، و خدا به آنچه مىکنند بینا است».
👈در تقسیم دیگر؛ رسول خدا(ص) فرمود: «برترین مقام ایمان یک درجه اى است که هر کس بدان برسد پیروز و رستگار مىگردد و آن این است که آنچنان کارهاى مخفیانه انسان، صالح و شایسته بوده که نه باکى از آشکار گردیدن آن داشته باشد و نه از عقوبت آن- در صورت پوشیده ماندن- بترسد».
📚پی نوشت:
[1] کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج 2، ص 42، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[2]. همان، ص 71.
[3]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 3، ص 155، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1374ش.
[4]. مترجمان، تفسیر هدایت، ج 1، ص 643، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، چاپ اول، 1377 ش.
[5]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 68، ص 369، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c